Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 15.06.2012 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#24 за 15.06.2012
ТВОРЧА ╢ДН╤СТЬ МУЗИКИ ╤ СЛОВА

Беру в руки ошатно видану книгу, подаровану мен╕ одним ╕з автор╕в, на як╕й значиться два ╕мен╕ – Петро Лойтра ╕ Фед╕р Степанов. ╥╖ назва – «Ти у мене одна». Це слова з в╕рша Федора Степанова, яким вона почина╓ться. Книга вийшла не в Криму, а в м╕стечку Мала Виска на К╕ровоградщин╕ ╕ ма╓ п╕дзаголовок – «Зб╕рка для дорослих ╕ д╕тей». Вона репрезенту╓ п╕сн╕ кримського поета Федора Степанова та маловиск╕вського музиканта Петра Лойтри, створен╕ ними протягом останн╕х рок╕в, п╕дсумову╓ творчу сп╕впрацю двох митц╕в – майстра слова ╕ композитора.
Хоч адресат призначення в книз╕ й названий, однак у н╕й нема╓ розпод╕лу твор╕в окремо для дорослих та для д╕тей. Бо, справд╕, х╕ба можна под╕лити Укра╖ну, ╖╖ славну ╕стор╕ю, р╕дну мову, мат╕р, природу кра╖ни та ╖╖ барвист╕ кра╓види за в╕ковими ознаками? Вони належать ус╕м! Головне, щоб про все це йшлося художньо переконливо, ╕ щоб слово, а за ним музика збуджували душевн╕ порухи, в╕дпов╕дн╕ емоц╕╖ читач╕в ╕ слухач╕в.
Не беруся судити про як╕сть музики, бо не вважаю себе фах╕вцем у нотн╕й грамот╕, а спинюся на поетичних текстах, як╕ надихнули композитора на створення за ними п╕сень. Одразу зазначу, що ╖хн╕й автор виявив себе в них саме як поет-л╕рик. Свого часу про цю рису в╕рш╕в Степанова я вже писав. Отож до його творчого спектра, як-то критик ╕ рецензент, варто долучити й таку прим╕тну особлив╕сть на нив╕ поетичн╕й – поет-п╕сняр, у чому перекону╓ дане видання. Для цього варто лише ознайомитись з опубл╕кованими в ньому в╕ршованими текстами, що стали п╕снями. А тематичний розв╕й ╖х досить широкий, як зазнача╓ автор передмови до книги Володимир Тельнов (член Нац╕онально╖ сп╕лки журнал╕ст╕в Укра╖ни, голова Маловиск╕вського л╕тоб’╓днання «Степова криниця»), «тут ╓ геро╖чн╕ пориви, траг╕чне й ╕рон╕чне, патр╕отичне ╕ л╕ричне, ╓ розма╖ття природи, уся пал╕тра переживань людського життя... Читач в╕дчува╓ радощ╕ ╕ смуток, мр╕╖, спогади, розчарування ╕ над╕╖».
Словом, перед тим, хто прочита╓ ц╕ твори, постане ╖хн╕й л╕ричний герой як сусп╕льний суб’╓кт у всьому обсяз╕ його почувань: в радощах ╕ в нещастях, у житт╓вих буднях... Причому, одн╕ з в╕рш╕в, створен╕ за вс╕ма законами п╕сенного жанру, мають присп╕ви-рефрени, що виконують почасти роль такого сво╓р╕дного пуанта, так поц╕нованого ще ╤. Франком, щоправда, в даному раз╕ не прик╕нцевого, а пром╕жного, який, повторюючись, ста╓ ╕дейно-визначальним стрижнем твору, одночасно цементуючи його в сюжетно-смислову ц╕льн╕сть. ╤ як на наочний приклад можна послатись хоч би на один з таких, уже згаданих вище твор╕в – «Ти у мене одна», пройнятий син╕вською любов’ю до Укра╖ни ╕ слова якого можна сприйняти як г╕мн р╕дн╕й земл╕:
Укра╖но моя, ти пов╕к в мо╖м серц╕,
В шелест╕нн╕ д╕бров, рокотанн╕ бандур.
Та коли до борн╕
нам ставати прийдеться –
Нездоланна завжди ╕ несхитна, як мур.
Св╕тить сонце ясне, ╕ лани колосяться,
Наша п╕сня розлога повсюди луна.
╤ не треба для мене найб╕льшого щастя,
Земле р╕дна, у мене ти в серц╕ одна.
╤нш╕ поез╕╖ зб╕рки сприймаються як л╕ричн╕ п╕сн╕ завдяки ╖хн╕м специф╕чним рисам та образно виражальн╕й природ╕, що виявля╓ себе в таких ознаках, як, перш за все, мелодика, музичн╕сть строф╕ки, п╕сенн╕сть, символ╕ка, синтаксичн╕ паралел╕зми, повтори, а також простота побудови ╕ водночас глибока чутт╓в╕сть. Компонент цього п╕сенного ряду можна виокремити хоч би в таких в╕ршах поета, як «Журавлина п╕сня», «Материнський дарунок», «Любов – р╕ка» та ╕нш╕.
Розма╖та ╕ зм╕стовна пал╕тра п╕сенника. Глибок╕ патр╕отичн╕ мотиви проймають ╕сторичну поему Ф. Степанова «Бат╕г» (назва м╕стечка нин╕ на В╕нниччин╕, п╕д яким 23 травня 1652 року козацьке в╕йсько гетьмана Укра╖ни Богдана Хмельницького вщент розбило ╕ майже повн╕стю знищило 50-тисячну польсько-шляхетську арм╕ю коронного гетьмана М. Калиновського ╕ н╕мецьких найманц╕в). Розд╕ли ц╕╓╖ поеми послужили Петру Лойтр╕ для створення ц╕лого вокального циклу, зокрема ╕нтродукц╕╖ «Заграй мен╕, кобзарику, на сво╖й бандур╕» та ц╕лого ряду ╕нших п╕сень – «Гей, задумав батько Хмель», «Лист Богдана», «П╕д Батогом», «Битва», «Ой чия то головешка...»
Зворушують ╕ художн╕ тексти, присвячен╕ мал╕й батьк╕вщин╕, почуттям любов╕ до не╖ л╕ричного героя, святим для кожно╖ людини куточкам р╕дно╖ земл╕, де вона народилась, де минули ╖╖ дитинство ╕ юн╕сть, прийшли перш╕ почуття любов╕. До кращих з таких в╕рш╕в належать «Ота стежина», «Журавлина п╕сня», «Кривор╕жжя мо╓», «Салгир», «Сокирки». Окрем╕ з таких твор╕в пронизан╕ ф╕лософськими тенденц╕ями, смутком за скороминучими л╕тами, за молод╕стю, як, прим╕ром, в╕рш «Маки польов╕» — по аналог╕╖ з яким напрошу╓ться п╕сня-шедевр Леон╕да Гл╕бова «Сто╖ть гора високая».
Чимало в зб╕рц╕ любовно╖ л╕рики, в╕рш╕в про перипет╕╖ кохання, що так вивищу╓ людину й п╕дносить над буденн╕стю, романтизу╓ ╖╖ буття. Запам’ятовуються так╕ з них, як «Скрипка» та «Ой роки далек╕».
Озвучен╕ П. Лойтрою стали п╕снями й в╕рш╕ Ф. Степанова, що належать до пейзажно╖ л╕рики, зокрема «Зимова п╕сня» та «Серпневе».
Б╕льш╕сть в╕рш╕в книги написан╕ за п╕сенно-л╕тературними традиц╕ями, а деяк╕ з них ╕ сво╖ми мотивами, ╕ засобами п╕сенност╕ та мелодики, ╕ нав╕ть лексичним складом близьк╕ до народноп╕сенно╖ л╕рики («Ой роки далек╕» та, зокрема, вже згаданий «Любов – р╕ка»).
Не буду спинятись на деяких словосполученнях, як╕ дещо важк╕, як на мене, для сп╕ву, окремих повторах тощо, однак вони н╕ск╕льки не позначаються на загальному позитивному враженн╕ в╕д книги.
Загалом дане видання сприйма╓ться як художньо-тематична ц╕льн╕сть, яку не порушу╓ розма╖ття ╖╖ мотив╕в, про котр╕ йшлося вище. Вм╕щен╕ ж рос╕йськомовн╕ тексти хоча ╕ в╕дпов╕дають ознакам п╕сенного жанру, але не зовс╕м вписуються в композиц╕йну канву зб╕рки та ╖╖ загальну мелодику.
Книга П. Лойтри ╕ Ф. Степанова «Ти у мене одна» ╓ п╕дтвердженням того, що, коли в╕ршований текст знаходить музичний в╕дгук у композитора, то це засв╕дчу╓ близьк╕сть художнього мислення обох автор╕в, а в╕дтак веде ╕ до ╖хнього творчого усп╕ху. Дума╓ться, що книга знайде свою дорогу ╕ до музичного прац╕вника, ╕ до читача, просто любителя красного слова.

Михайло ВИШНЯК

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 15.06.2012 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10401

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков