"Кримська Свiтлиця" > #16 за 18.04.2014 > Тема "Душі криниця"
#16 за 18.04.2014
МО╥ БОЛЮЧ╤ ПЕРЕЖИВАННЯ ЗА «КОБЗАРЯ»
Шевченк╕ана
У сво╓му житт╕ я мав не одну пригоду в боротьб╕ за пошанування ╕де╖ Т. Г. Шевченка, як у дитинств╕, так ╕ в юнацькому в╕ц╕. У наш╕й родин╕ тато ╕ мама завжди казали: доки душа Т. Г. Шевченка вита╓ над Укра╖ною, доти нашим ворогам не здолати укра╖нц╕в. Т. Г. Шевченко для нас був вельмишанованою святою людиною. Пам’ятаю част╕ розмови, де називали нашого Кобзаря найпершим р╕дним геро╓м укра╖нсько╖ нац╕╖, поетом-пророком ╕ ф╕лософом, духовним пров╕дником ╕ рят╕вником Укра╖ни… У наш╕й хатин╕ його портрет завжди вис╕в поруч ╕з ╕конами святих б╕ля ╤суса. Бувало, тато збирав нас у зимовий веч╕р навколо каганця й починав читати «Катерину», «Гайдамаки»… То був ще передво╓нний «Кобзар» в╕д «Просв╕ти» у Львов╕. При читанн╕ не раз були журба ╕ сльози, як Божа молитва. А стог╕н ╕ жаль нуртували в душ╕, залишаючи в кожн╕й кл╕тин╕ сотн╕ запитань: Чому? Чому? Чому так сталося, що колишню могутню державу наш╕ вороги зум╕ли обманом роздерти м╕ж собою, а народ розтоптати у невол╕, неначе комашню? У чому р╕ч?.. Де правда? Де вих╕д ╕з то╖ тяжко╖ нац╕онально╖ скрути? Чую голос мами: – У «Кобзар╕» й «Просв╕т╕». …П╕зня ос╕нь 1944 року. Наш╕ «визволител╕» майже через день робили облави. Щоразу когось то заарештовували, то вивозили, а то й розстр╕лювали. Село згасало на очах. Прийшли й до нас чотири чолов╕ки у в╕йськовому одяз╕ ╕ п’ятий в╕д с╕льради. Його називали донощиком. Мама поставилась до таких «гостей» байдуже, бо тато вже три м╕сяц╕, як воював на фронт╕ з фашистами... Вона продовжувала поратись на кухн╕, а ми вс╕ завмерли у мовчанц╕. Один в╕йськовий заглянув у зап╕чок, п╕д л╕жко, перевернув пост╕ль. ╤нший став перед портретом Т. Г. Шевченка (п╕дпису не було). – А кто это? Мама, не озираючись, п╕дкидаючи п╕д кухню дрова, в╕дпов╕ла: – А то ╤сус Христос молиться за нас. Я сид╕в б╕ля печ╕, завмер в╕д здивування. Пот╕м той в╕дхилив портрет, почав оглядати з тильного боку. Я здригнувся ╕ закричав: – Не ч╕пайте! Там нема патрон╕в. ╤нший облавник витягнув з╕ скрин╕ «Кобзар» ╕ п’╓су Г. Кв╕тки-Основ’яненка «Сватання на Гончар╕вц╕» ╕ подав першому. Той глянув ╕ тихенько сказав: – Не советское… Повернув голову до мене й каже: – А ты говоришь: «Нема патронов. А это что? Целая бомба!» – ╕ шпурнув книжки в м╕шок. – В╕ддайте! В╕ддайте м╕й святий «Кобзар»! Ви — злод╕й! – закричав я несамовитим голосом. ╤ мамин╕ руки заткали мен╕ рота, але так, що я м╕г т╕льки дихати й стогнати, заливаючись сльозами. Ще довго плакав ╕ ридав, ковтаючи переривисто пов╕тря… Я вперше в╕дчув себе найб╕дн╕шою дитиною на св╕т╕. В наш╕й хатин╕ не стало «Кобзаря». На портрет╕, мен╕ здалося, Т. Г. Шевченко ще б╕льше нахмурився й обурено дивився на хату ╕ н╕би ридав з╕ мною разом. Я п╕днявся на лаву, торкнувся портрета, погладив ЙОГО ╕ прошепот╕в: «Я нин╕ найб╕льше почув про ТЕБЕ… ╕ найстрашн╕ше побачив. Я щойно сьогодн╕ дов╕дався про нашого другого ╤суса, а ЙОГО священна книга «Кобзар» для наших ворог╕в – бомба»… ╤ тут же я згадав знаменитий образ заходу сонця у нашого Кобзаря. Колись тато читав ╕ перечитував. Казав, що то не слова, а цв╕т папорот╕, як символ над╕╖ невмирущо╖, неймов╕рно╖ краси букет з╕ сл╕в р╕дно╖ мови ╕ чарод╕йного людського тепла. Ц╕ невинн╕ слова й донин╕ лел╕ють мен╕ душу ц╕лющим бальзамом спод╕вань на завтра, коли вже з╕йде нове Сонечко з тепл╕шим променем для Вкра╖ни. А вороги наш╕, мов чорна тьма н╕мого туману, з╕йдуть у яруги, розпливуться з нашого надгол╕в’я ╕ попливуть за водою. Невже ╕ той в╕рш – бомба? В╕н без заголовка й почина╓ться:
«За сонцем хмаронька пливе, Червон╕ поли розстеля╓, ╤ сонце море покрива╓ Рожевою пеленою, Мов мати дитину, Очам любо. Годиночку, Малую годину Н╕би серце одпочине, З Богом заговорить… А туман, неначе ворог, Закрива╓ море ╤ хмароньку рожевую, ╤ тьму за собою Розстеля╓ туман сивий, ╤ тьмою н╕мою Опови╓ тоб╕ душу, Й не зна╓ш, де д╕тись, ╤ ждеш його, того св╕ту, Мов матер╕ д╕ти». Кос-Арал, 1849 р.
Видно, що Т. Г. Шевченко написав цей в╕рш з любов╕ до земного довк╕лля, до Сонечка, до Укра╖ни. Голос Т. Г. Шевченка д╕йсно як бомба для наших ворог╕в. Це найсв╕дом╕ший заклик до вол╕, до щастя й на боротьбу з недолюдками, що нищать наш народ ╕ таврують нашу мову та ╕стор╕ю… П╕сля ото╖ облави мама описала ввечер╕ всю нелюдяну наругу облавник╕в татов╕ на фронт: про «Кобзаря» ╕ про мо╖ проливн╕ сльози, ╕ смуток, ╕ тугу за творами Т. Г. Шевченка, за розмову з Укра╖ною, з Катериною, з Дн╕пром; за п’╓сами Г. Кв╕тки-Основ’яненка… Адже наша мама грала роль матер╕ у вистав╕ «Сватання на Гончар╕вц╕»… Та й у багатьох ╕нших виставах… Тепер сидимо, як окраден╕ безкрил╕ гуси на глухому подв╕р’╖. Невдовз╕ тато в╕дписав, що прочитав листа голосно вс╕м товаришам у фронтов╕й землянц╕ вже на теренах Польщ╕ б╕ля Н╕меччини, а п╕сля того командир попросив листа ╕ також писав довго ╕ разом ╕з маминим листом кудись в╕д╕слав поштою. Через два тижн╕ представники влади з району при╖хали до нас ╕ запевнили, що б╕льше обшуку не буде. Облавники були в нас через помилку. Донощик сам з╕знався. Але «Кобзаря» не в╕ддали. Виявля╓ться, його разом ╕з конф╕скованими книжками-«бомбами» в надвеч╕р’╖ винесли на Чорний Кут нашого пасовиська, порвали, облили бензином та й п╕дпалили. Довго палало, тл╕ючи вогнем та ╕скристим полум’ям, що сягало, зда╓ться, до самого Всевишнього… Пот╕м тато написав ще одного листа. Заспокоював: – Не тужи, синочку. Виростеш, матимеш не одного «Кобзаря». Лишень ус╕ разом прос╕ть Бога за збереження мого життя ╕ здоров’я. Бо в╕йна страшенна… Мол╕ться за швидку перемогу над проклятими фашистами… Молилися гуртом ╕ зокрема. Але вибухи гармат ╕ бомб, напевне, не допустили хвилюючих наших молитов до Всевишнього. ╤ страшного 3 лютого 1945 року ворожа куля забила нашого тата. Ц╕лий св╕т був у величезн╕й скорбот╕… Нав╕ть татов╕ яблун╕ стогнали… Пообмерзали й до року з туги з╕в’яли й обсипались разом ╕з недозр╕лими яблучками. Люди казали: –Зав╕йнуло чи зм╕нилось пол╕ття… А я добре знаю, що яблун╕ глибоко тужили за татовою ласкою, за доглядом, за татовими руками, що об╕ймали ╖х серед зими, перев’язуючи ╖хн╓ т╕ло простою соломою для захисту в╕д морозних оп╕к╕в, ╕ пота╓мною розмовою з ними про ту Божественну користь, яку вони приносять людин╕. Тод╕ вони цв╕ли й наливалися соками земл╕ й золотавими дарами чудод╕йного Сонця. А ми пишались ними… …Мама щодня й на кожному кроц╕ ридала ╕ стогнала. Тро╓ д╕точок… Господарка… А поле?.. Св╕те тихий, Боже милий, не заслоняй мо╖х очей чорною пеленою… П╕сля 9 травня 1945 року почалися нов╕ облави, бо╖, пожеж╕ по наших селах. Ходила чутка – Г╕тлер ут╕к. Облавники п╕ками нав╕ть землю проколювали навколо хат та хл╕в╕в. Видно, так Г╕тлера шукали... Ранньо╖ осен╕ на нап╕всухому осиковому дерев╕ хтось пов╕сив с╕льського донощика там, де в╕н з облавниками спалював найсвят╕ш╕ книги наших селян ╕ нашого «Кобзаря». Те м╕сце й донин╕ чорн╕╓ паскудним струпом на здоровому т╕л╕. Нав╕ть корови там не можуть пастися. П╕сля навчання у школ╕ завжди мен╕ потр╕бно було виконувати важку працю ╕ вдома, ╕ в пол╕. Наука вдавалася краще. Т. Г. Шевченко мен╕ часто допомагав сво╖м спостережливим поглядом, н╕би наш╕птував нов╕ повчання. – Батьку Тарасе, прошу сказати мен╕, що маю робити: чи господарювати в сел╕, а чи податися в науку? – питаю Т. Г. Шевченка якось п╕сля тяжко╖ прац╕ в пол╕. Недовго чекав на в╕дпов╕дь. Перед очима замигот╕ли знайом╕ рядочки ЙОГО знаменитого повчання:
«Уч╕теся, брати мо╖, Думайте, читайте, ╤ чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь. Бо хто мат╕р забува╓, Того Бог кара╓, Того д╕ти цураються, Чуж╕ люди проганяють, ╤ нема╓ злому На вс╕й земл╕ безконечн╕й Веселого дому.
…В ун╕верситет╕, навчаючись на першому курс╕ ф╕лолог╕чного факультету, дов╕дуюся, що мати Т. Г. Шевченка — з Самб╕рського району, що на Льв╕вщин╕. Це мене при╓мно здивувало ╕ налаштувало на подальш╕ досл╕дження. Виявля╓ться, наш сучасний славень Укра╖ни «Ще не вмерла Укра╖на» – також твор╕ння Сх╕дно╖ Укра╖ни – П. Чубинського, а мелод╕я М. Вербицького – галичанина. ╤дея Тризуба – герба Укра╖ни зародилася у гуцул╕в 45 тисячол╕ть тому, розвивалася в сел╕ М╕зин на Черн╕г╕вщин╕ 20 тисяч рок╕в тому, а згодом по вс╕й Укра╖н╕ золотом покривався ще за раннього Трип╕лля ╕ розцв╕в у жовто-блакитному трон╕ у княж╕й столиц╕ – Ки╓в╕. Все це засв╕дчу╓ про повноц╕нних два крила в ╕сторичному творчому злет╕ розбудови Укра╖ни з найдавн╕ших час╕в нашо╖ державност╕, що об’╓дну╓ й супроводжу╓ могутн╕й Дн╕про – величезн╕ простори найдорожчих земель. До реч╕, мама нашого прекрасного Волод╕ ╤васюка – ╕з Запор╕жжя, а тато – буковинець. Виявилося, таке по╓днання укра╖нц╕в збагатило весь культурний св╕т Божественними п╕снями, що освятили Укра╖ну на весь св╕т. Нин╕ при вивченн╕ санскриту дов╕дуюся: ╕м’я Тарас — прадавн╓, як ╕ прадавня вся ╕дея Укра╖ни. У санскрит╕ – taras n. – 1) прониклива Божа сила, рв╕йний нап╕р; 2) енерг╕я, вт╕лення енерг╕╖ боротьби. Пр╕звище Шевченко походить в╕д профес╕╖ швець. В╕домо, що шевц╕ створювали прекрасне взуття, в котрому д╕вчина чи ж╕нка мала н╕жку, под╕бну до дел╕катно╖ зграбненько╖ н╕жки овечки. Тому майстерно споряджене взуття з╕ шкури назвали наш╕ предки мешта, що означа╓ ╕з праукра╖нсько╖ мови – санскриту «як та овечка» (де меша – овечка, та – займенник). А наш╕ мовознавц╕ без санскриту, тобто без праукра╖нсько╖ мови, блукають по ц╕лому св╕ту, шукаючи творц╕в назви мешти. Назва шевц╕ у санскрит╕ походить ╕з двох основ: сeva (чит. «шева») – означа╓: 1) дорогий, ц╕нний; 2) г╕дний, достойний; 3) милий, прекрасний. Перв╕сна основа у санскрит╕ -с╕ (чита╓ться -ц╕) означа╓ д╕╓слово: 1) в╕дчувати, 2) осягати, вп╕знавати; 3) простежувати, спостер╕гати; 4) шукати. Отже, шева+ц╕ дало нам нин╕шн╓ слово шевц╕, що означа╓: «т╕, що в╕дчувають, осягають милу красу». П╕сля тако╖ дов╕дки ╕м’я Тараса Шевченка нам ста╓ ще дорожчим. Бо св╕доме в╕дчуття ц╕нност╕ нашого ген╕ального поета ╕ пророка Укра╖ни ╓ складовою частиною переконання глибоко╖ нац╕онально╖ св╕домост╕ кожного укра╖нця. А це вже ╓ нев╕д’╓мною складовою духовно╖ ╕ незнищенно╖ матер╕╖ кожно╖ нац╕╖, як один ╕з закон╕в Божественно╖ природи. Бо ж н╕де у св╕т╕ нема такого ун╕кального ╕ всеб╕чно обдарованого, чесного ген╕я, щоби сам один здобув силу врятувати найдавн╕шу у св╕т╕ укра╖нську нац╕ю в╕д злояк╕сного переродження ╕ водночас послужити найважлив╕шим чином розвалов╕ ворожо╖ ╕мпер╕╖ зла. Т. Г. Шевченко, Укра╖на ╕ Тризуб по╓днан╕ та освячен╕ Богом. Це — найб╕льший ╕ неоц╕ненний символ Три╓диного ╕снування укра╖нсько╖ нац╕╖ в нашому земному ╕ небесному довк╕лл╕, що не п╕дда╓ться н╕якому спотворенню, а тим б╕льше знищенню, бо з нами БОГ. Виразний символ Тризуба зображений нав╕ть у Небесному суз╕р’╖ (див. у подальших досл╕дженнях). А тому вс╕ опльовувач╕ ╕мен╕ Т. Г. Шевченка та Укра╖ни безсл╕дно спорохняв╕ють ╕ зникнуть, як полова в╕д зерна. А святе ╕м’я Тараса Шевченка сяятиме над Укра╖ною дов╕чно ╕ зогр╕ватиме душ╕ кожного укра╖нця ╕ закликатиме пост╕йно берегти Богом дану укра╖нську нац╕ю в╕д ворожих заз╕хань. Бо сумно буде св╕тов╕ без укра╖нського розуму, без дуже вагомих винаход╕в, без укра╖нсько╖ найдавн╕шо╖ культури, багатющо╖ п╕сн╕ та ун╕кально╖ на св╕т╕ мови, що в╕дкри╓ людськ╕ душ╕ в╕д одного лишень вивчення й досл╕дження ╕стор╕╖ Укра╖ни та ╖╖ найб╕льшого досягнення в останн╕й людськ╕й цив╕л╕зац╕╖ на Земн╕й КУЛ╤.
Василь КОБИЛЮХ, доцент кафедри укра╖нознавства Ун╕верситету «Льв╕вський Ставроп╕г╕он»; д╕йсний член Укра╖нсько╖ м╕жнародно╖ академ╕╖ ориг╕нальних ╕дей; член Укра╖нсько╖ асоц╕ац╕╖ письменник╕в Зах╕дного рег╕ону Укра╖ни в м. Львов╕ ╕м. В. ╤. Микульського
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 18.04.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13158
|