"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема ""Білі плями" історії"
#18 за 30.04.2014
ЯК МИ ЗН╤МАЛИСЯ У «БИТВ╤ ЗА СЕВАСТОПОЛЬ»
К╕но ╕ ми
«Десятки за десятками, сотн╕ за сотнями лет╕ли л╕таки на Севастополь. Сотн╕ за сотнями, тисяч╕ за тисячами з╕ свистом лет╕ли з л╕так╕в бомби ╕ з гуркотом вибух╕в п╕д╕ймали вгору землю, споруди та людей. К╕льк╕сть л╕так╕в було доведено до меж╕. Небо над Севастополем вже б╕льше ╖х не вм╕щувало. Мабуть, розраховували пов╕тряним ударом знищити все живе ╕ деморал╕зувати наш╕ в╕йська. Але цей розрахунок з╕рвався. Чим б╕льше тривало бомбардування, тим б╕льше ╕ сильн╕ше накопичувалася зл╕сть ╕ ненависть до ворога», — так╕ спогади залишив кап╕тан 1 рангу А. К. ╢вс╓╓в у книз╕ «Записки учасника оборони Севастополя». Облога Севастополя почалась 30 жовтня 1941 року. Через 250 дн╕в м╕сто взяли. Ст╕йк╕сть його захисник╕в небачена… Я — ╤рина Осадченко, мен╕ 13 рок╕в, шлю зв╕стку вс╕м через роки з далекого с╕чня 1942 року. Таке перем╕щення в час╕ ста╓ можливим завдяки к╕нематографу. Я — на зйомках художнього ф╕льму ╕з робочою назвою «Битва за Севастополь». В основ╕ сценар╕ю — фрагмент б╕ограф╕╖ одного ╕з найв╕дом╕ших снайпер╕в Друго╖ св╕тово╖ в╕йни, Героя Радянського Союзу Людмили Павличенко. Б╕льша частина ф╕льму в╕дбува╓ться на фон╕ под╕й оборони Севастополя 1941-1942 рок╕в. За словами режисера Серг╕я Мокрицького: «У в╕тчизняному к╕нематограф╕ мало ф╕льм╕в, присвячених ж╕нкам на в╕йн╕. А мене ця тема сильно хвилювала, бо це нев╕дпов╕дн╕сть ж╕ночо╖ та суто чолов╕чо╖ справи. 800 тисяч ж╕нок воювали. ╥хн╕ дол╕ дуже р╕зн╕. Тепер ми про це зн╕ма╓мо». Серг╕й Мокрицький — рос╕йський оператор та режисер, ╓ також сп╕вавтором сценар╕ю до ф╕льму. Кр╕м того, в╕н в╕дчува╓ велику в╕дпов╕дальн╕сть щодо ╕стор╕╖, яка висв╕тлю╓ться в ф╕льм╕, отож була проведена велика п╕дготовча робота з вивчення ╕сторичних матер╕ал╕в, деяк╕ з яких були знайден╕ за допомогою жител╕в м╕ста. Людмила Павличенко навчалась на ╕сторичному факультет╕ Ки╖вського державного ун╕верситету ╕мен╕ Т. Г. Шевченка. Студенткою займалася планерним ╕ стр╕лецьким видами спорту. З перших же дн╕в в╕йни Людмила добровольцем ╕де на фронт. ╤ вже через деякий час на рахунку снайпера 309 п╕дтверджених попадань. В ф╕льм╕ головну роль снайпера викону╓ акторка Юл╕я Пересильд. До зйомок ф╕льму Юл╕я готувалась п╕вроку. «Очень хочется мне по ее фотографиям, по книгам, по ее поступкам, по ее жизненным нюансам понять ее личность, — каже акторка. — Что за женщина была — такая мощная, такая античная, практически скульптура, такая красавица, образованная, и при этом жесткая. Все вместе. В ней такая кипучая смесь. На самом деле, задача снайперов — умение в хорошем смысле расслабиться и сконцентрироваться на чем-то одном. Не отвлекаться, не суетиться. 20 часов лежать, не вставая, не моргая, практически через раз дышать, чтобы себя не рассекретить. Конечно, нужна выдержка». У 1943 роц╕ Павличенко у склад╕ радянсько╖ делегац╕╖ була в╕дправлена в США. Залишився документальний запис ╖╖ виступу, який змусив зал аплодувати стоячи. Перший блок ф╕льму був знятий в Севастопол╕ наприк╕нц╕ 2013 року. Робота к╕ногрупи викликала велику зац╕кавлен╕сть у вс╕х мешканц╕в м╕ста. Багато севастопольц╕в взяло участь у масовках. Але головне для кожного жителя м╕ста-героя — це доторкнутись до його ╕стор╕╖, в╕дчути горд╕сть за св╕й р╕дний край. В той самий час до зразково╖ театрально╖ студ╕╖ «Св╕танок», якою керу╓ Алла Володимир╕вна Петрова, де ми ╕з сестрою навча╓мось, звернулись у пошуках д╕вчинки-читця. Ус╕ д╕вчата 7-9 рок╕в спробували сво╖ сили, п╕дготували та в╕дзняли для кастингу необх╕дний матер╕ал. Час минав — ╕ ось навесн╕ пролунав дзв╕нок, який прин╕с рад╕сну зв╕стку, що, за словами режисера, наш╕ д╕вчата — найкращ╕ серед ус╕х, хто мав можлив╕сть потрапити у проект, але за типажем п╕дходить… моя молодша сестричка — Св╕тлана Осадченко. Отож почалась кроп╕тка робота для усп╕шно╖ участ╕ в проект╕. Головне, як казала наш кер╕вник Алла Володимир╕вна Петрова, виконуючи завдання режисера, залишатись собою. Вал╕зи з╕бран╕, вируша╓мо в незвичайну подорож. Зйомки другого блоку ф╕льму почались у Ки╓в╕. П╕д час знайомства ╕з режисером Серг╕╓м Мокрицьким в╕дразу склалось враження, що ми потрапили в команду однодумц╕в. Це був день перед зйомками, коли треба було зробити безл╕ч справ, не забути жодно╖ детал╕. Цей день м╕г бути нервовим чи сумбурним, але в╕н таким не був. Була атмосфера п╕дтримки та всеохоплюючого креативу. Наприклад, було б дуже просто зайти Св╕тлан╕ в пав╕льйон, а ось щоб в’╖хати туди на саморобн╕й палиц╕ за допомогою костюмера та консультанта ф╕льму, — оце вже по-к╕ношному. В каб╕нет╕ режисера неможливо було в╕д╕рвати очей в╕д ст╕ни ╕з фотограф╕ями актор╕в, зад╕яних у ф╕льм╕. Хот╕лось вдивлятись в оч╕ ж╕нок, чолов╕к╕в, хлопц╕в та д╕вчаток, намагаючись ╖х запам’ятати ╕ уявити, як вс╕ ц╕ обличчя оживуть, заговорять, вибухнуть емоц╕ями. Серед вс╕х цих фотограф╕й знайшлась ╕ моя Св╕тланка. Режисер показав нам тизер ф╕льму з╕ словами: «Подив╕ться. Я хочу, щоб ви полюбили наше к╕но!». Можна передивитись багато документальних кадр╕в про те, як зн╕ма╓ться к╕но. Але опинитись у центр╕ под╕й — це щось надзвичайне. Зда╓ться, це великий мурашник, в якому рух не припиня╓ться н╕ на секунду. Придивившись, бачиш, що тут кожна людина або група — на сво╓му м╕сц╕, викону╓ свою роботу, працю╓ ч╕тко та злагоджено. Ось д╕вчата-гримери, як╕ за хвилини зм╕нюють людину, там галерея одягу, в як╕й д╕вчата-пом╕чниц╕ допомагають головному костюмеру Олекс╕ю Камишову. Юр╕й Король ╕з командою оператор╕в налаштовують величезн╕ рамки та св╕тло, перев╕ряють техн╕ку. Режисерська команда з╕брана та зосереджена, але прив╕тна до вс╕х. Багато актор╕в масовки, як╕ разом ╕з декорац╕ями не залишають нам вибору. Ми — в 1942 роц╕. «Зйомки не були важкими, але були дуже ц╕кавими. Велика к╕льк╕сть людей, як╕ стояли за спиною, не заважала, а навпаки давала силу, п╕дтримувала. Кр╕м того, тут було де проявити фантаз╕ю, в╕дшукати свою ф╕шку», — каже моя сестра Св╕тлана. В такому великому проект╕ знайшлось м╕сце ╕ для мене. Було б дуже прикро стояти осторонь та лише спостер╕гати за зйомками. Отож ╕ я опинилася в центр╕ под╕й, а головною нагородою стала похвала режисера. Нам пощастило познайомитись не т╕льки з людьми, як╕ ╓ орган╕заторами великого проекту, а й ╕з головними героями — Юл╕╓ю Пересильд (грала в ф╕льм╕ «Край»), ╢вгеном Цигановим («Брестская крепость», «Питер FM»), Микитою Тарасовим («Интимные места», «Кухня»). Вони виявились дуже простими та в╕двертими, турботливими та компан╕йськими. В перерв╕ м╕ж зйомками Св╕тлана отримала к╕лька неповторних майстер-клас╕в в╕д Микити Тарасова ╕ об╕цяла н╕коли ╖х не забути. Дуже при╓мно, що актори ╕ режисер Серг╕й Мокрицький високо оц╕нили ту роботу, яку виконувала Св╕тлана. Вона впоралась ╕ почула при╓мн╕ побажання продовжувати працювати в сфер╕ театру та к╕но. Але все мина╓… Ця подорож — перший дуже ц╕нний досв╕д. К╕но — це сво╓р╕дна машина часу, за допомогою яко╖ можеш потрапити в р╕зн╕ епохи, часи, зануритись у под╕╖ ╕ прожити те життя, яке проживали мешканц╕ Севастополя за час╕в Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни, замислитись. Я все ще п╕д впливом цих емоц╕й ╕ хочу повернутися туди ще. Спод╕ваюсь, що ще буде така нагода… Я та моя сестра Св╕тлана народились та живемо в кв╕тучому, сонячному Криму, але не завжди пов╕тря на нашому п╕востров╕ було чистим, а небо — блакитним. Крим пережив ╕ страшн╕ часи Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни. Головне, пам’ятати ц╕ стор╕нки ╕стор╕╖, неповторну р╕шуч╕сть та мужн╕сть, незламну волю та силу тих людей, як╕ ╖╖ творили.
P.S. К╕нокартина вийде на екрани у травн╕ 2015 року, до 70-р╕ччя Перемоги у Велик╕й В╕тчизнян╕й в╕йн╕.
╤рина ОСАДЧЕНКО С╕мферополь — Ки╖в
На фото: pежисер Серг╕й Мокрицький
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13231
|