Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НОВА ХВИЛЯ МОБ╤Л╤ЗАЦ╤╥
У Рос╕╖ та Криму масово пов╕домляють про пов╕стки у додатку з держпослугами та СМС…


ЗА ВИНЯТКОВУ ГРОМАДЯНСЬКУ МУЖН╤СТЬ
Пол╕тув'язнена з Криму Данилович отримала М╕жнародну прем╕ю ╓вропейсько╖ пам'ят╕ та сов╕ст╕ 2025...


РОДИЧ╤ Н╤ЧОГО НЕ ЗНАЛИ
Зниклий понад 1,5 року тому Анатол╕й Кобзар знайшовся в кримському С╤ЗО…


╤З КРИМУ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ ЮНАКА
Його намагалися примусово «моб╕л╕зувати» до росарм╕╖…


КРИМСЬКИЙ ОКУПАЦ╤ЙНИЙ ПРИЗОВ
У Криму за час окупац╕╖ до лав ЗС РФ залучили майже 53 тисяч╕ людей…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 05.12.2014 > Тема "Крим - наш дім"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#49 за 05.12.2014
ТРИ ПЕРЕСЕЛЕНСЬК╤ ДОЛ╤. ДОЛЯ ПЕРША: В╤РМЕНСЬКА

Кримcький Майдан

Говорячи про кримських переселенц╕в, насамперед прийнято згадувати кримських татар, а пот╕м укра╖нц╕в та рос╕ян. У свою чергу видання «П╕д приц╕лом» ма╓ нам╕р розпов╕сти про дол╕ трьох представник╕в р╕зних нац╕ональностей, як╕ не з власно╖ вол╕ залишили анексований п╕востр╕в. ╤стор╕ю свого життя першим нам розпов╕в Армен АГАДЖАНЯН (на фото). Проживши чимало часу з родиною в Криму, в╕н був змушений ще до його анекс╕╖, п╕д час ганебного псевдореферендуму, ви╖хати на материкову Укра╖ну, де з часом в╕н долучився до заснування благод╕йного фонду «Кримськ╕ б╕женц╕» для допомоги товаришам у б╕д╕. Армен радо погодився розпов╕сти виданню «П╕д приц╕лом» про дотепер╕шн╓ ╕ сучасне становище у Криму, про ситуац╕ю з вимушеними переселенцями, а також про тих в╕рмен, як╕ стали на захист держави як на материков╕й Укра╖н╕, так ╕ в Криму.

— Як давно Ви прожива╓те в Криму?
— Приблизно з 1999 року. До цього три роки працював матросом на сейнер╕ в пер╕од з 1993 до 1995 року включно.
— Як на п╕востров╕, так ╕ на материков╕й Укра╖н╕ наприк╕нц╕ 80-х — на початку 90-х рр. ХХ ст. було к╕лька хвиль в╕рменсько╖ ╕мм╕грац╕╖ — сюди при╖здили б╕женц╕ як з╕ зруйнованого жахливим землетрусом Сп╕така, так ╕ з охопленого збройним конфл╕ктом Наг╕рного Карабаху. Чи ма╓те Ви стосунок до яко╖сь ╕з цих хвиль?
— Н╕. Проте свого часу я зустр╕чав людей, як╕ були змушен╕ при╖хати до сво╖х родич╕в, що проживали на п╕востров╕, ╕ залишилися жити в Криму назавжди.
— Чи ╓ серед в╕рмен, як╕ п╕сля анекс╕╖ Криму пере╖хали з п╕вострова на материкову Укра╖ну, т╕, що вже мають под╕бний досв╕д б╕женства?
— Так╕ люди, безперечно, ╓, хоч ╖х ╕ небагато. Насправд╕, вони ╓ справжн╕ми патр╕отами Укра╖ни, тому переважно вони зараз проживають саме на материков╕й частин╕ держави, яка прийняла ╖х на сво╖й територ╕╖, в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим. Насправд╕, дуже важко знайти таких мо╖х сп╕вв╕тчизник╕в, тому що б╕льш╕сть з них не мали кримсько╖ ре╓страц╕╖. Сам╕ розум╕╓те, що отримати ре╓страц╕ю в чужому помешканн╕ неможливо, а побудувати чи купити власне житло в Укра╖н╕ може не кожен, – що вже казати про переселенця, який втратив усе.
— Чи ╓ серед кримських в╕рмен так╕, що п╕сля весняних под╕й подалися на батьк╕вщину?
— Особисто я знаю лише одну родину, яка по╖хала до Груз╕╖, до сво╖х родич╕в. Взагал╕ на територ╕╖ Груз╕╖ з давн╕х час╕в живе дуже багато в╕рмен, ╕ в них н╕коли не було конфл╕кт╕в з грузинами. До реч╕, джавахетськ╕ в╕рмени знають ╕ шанують грузинську мову так само, як ╕ свою.
— Де ╕ як Вам вдалося так добре вивчити укра╖нську мову? Наск╕льки добре Ви зна╓те свою р╕дну мову, традиц╕╖, культуру, ╕стор╕ю свого народу, ╕ чи передаватимете Ви ╖х сво╖м д╕тям, чи д╕литеся з╕ сп╕вв╕тчизниками?
— Я народився у Б╕лорус╕, в родин╕ в╕йськового (м╕й тато був оф╕цером Збройних Сил СРСР), а вир╕с, можна сказати, на берез╕ Тихого океану, в Приморському кра╖. Для мого батька Укра╖на стала останн╕м м╕сцем служби. Укра╖нську мову я вивчив самотужки. Я мав зв╕льнення в╕д занять з укра╖нсько╖ мови як у школ╕, так ╕ в техн╕кум╕ (вс╕ в╕йськов╕, що служили в ╕нших республ╕ках СРСР, мали таке право), але я ходив на вс╕ лекц╕╖ та практикуми. Згодом я почав читати ╕ писати укра╖нською. До того ж мене зац╕кавила ╕стор╕я Укра╖ни, ╕ мен╕ потр╕бна була укра╖нська мова, щоб вивчати ╕стор╕ю кра╖ни не за «совковими» п╕дручниками, а з твор╕в видатних укра╖нських ╕сторик╕в. Так сталося, що Укра╖на для мене так само ╓ р╕дною кра╖ною, як В╕рмен╕я – для мого тата, бо моя мати – укра╖нка, родом з Ки╖вщини. Таким чином, можу стверджувати, що я – справжн╓ твор╕ння «совка». Мабуть, можна сказати, що в мене дв╕ батьк╕вщини, ╕ зараз «совок» знову втрутився до мого життя, намагаючись в╕д╕брати в мене р╕дну кра╖ну. Що ж стосу╓ться мого в╕рменського кор╕ння, то тут я зараз намагаюся надолужити втрачене: моя дитина ма╓ знати, що в╕рменська культура, звича╖, спадщина цього великого народу так само мають бути в ╖╖ душ╕, як Укра╖на – в ╖╖ серц╕.
— Що саме сформувало Ваш проукра╖нський св╕тогляд? Невже саме через нього Вам довелося залишити окупований Крим?
— У мо╖х жилах укра╖нська кров тече разом з в╕рменською, то чому я — не укра╖нець? Те, що я — не рос╕янин, це однозначно. ╤ саме через наш ╕з дружиною патр╕отизм ми вимушен╕ були залишити Крим – я дуже хвилювався передус╕м за ╖╖ життя. На мо╖й стор╕нц╕ в Facebook ╓ фотоальбом «Крим» ╕з промовистими св╕дченнями нашо╖ активно╖ проукра╖нсько╖ позиц╕╖. Я ╖здив на Майдан до Ки╓ва, Керч╕, С╕мферополя, долучався до акц╕й протесту в Феодос╕╖, де на той час мешкав.
— Як Вам живеться на материку зараз? Що в Вашому житт╕ з’явилося нового, ╕ чого Вам браку╓ — пор╕вняно з кримським пер╕одом життя?
— Я вир╕с на океанському узбережж╕, – а зараз мен╕ браку╓ моря, яке дуже люблю в╕д раннього дитинства. Зараз у мо╓му житт╕ з’являються нов╕ ц╕кав╕ люди, що долучаються до всеб╕чно╖ допомоги б╕йцям у зон╕ АТО та переселенцям. П╕д час пере╖зду з Криму я познайомився ╕з земляками, яких до того часу не знав. Останн╕м часом я з’ясував для себе дуже дивну р╕ч: б╕льш╕сть вимушених переселенц╕в (таких, як ми з дружиною) насправд╕ люблять ╕ шанують Укра╖ну, хоча в багатьох випадках за походженням ╓ рос╕янами, татарами, ╓вреями ╕ т. д., – але ц╕ люди ╕дентиф╕кували себе як громадяни Укра╖ни як у Криму, так ╕ на материку. Найяскрав╕шим зараз у мо╓му житт╕ ╓ те, що ми з дружиною, незважаючи на вс╕ труднощ╕, чека╓мо на нашого перв╕стка.
— Щиро зичимо Ваш╕й дружин╕ легких полог╕в, а малюков╕ – здоров’я ╕ щасливо╖ дол╕. До реч╕, коли вже мова зайшла про п╕дростаюче покол╕ння: нещодавно пройшла ╕нформац╕я, що чимала частина в╕рменських д╕тей ╕ юнак╕в у Криму демонстративно в╕дмовилася в╕д запропонованого вивчення укра╖нсько╖ мови, бо нею, мовляв, користуються «нацисти». Часом в╕рменська молодь Криму ходить в одяз╕ з рос╕йською символ╕кою або в автомоб╕лях поруч ╕з прапорцем сво╓╖ етн╕чно╖ батьк╕вщини ч╕пля╓ триколор. Як Ви гада╓те – тут справд╕ свою роль деякою м╕рою в╕д╕гра╓ рос╕йська пропаганда чи це — певний вияв рос╕йського патр╕отизму? Чи може така точка зору зм╕нюватися, ╕ п╕д впливом яких чинник╕в?
— Важко сказати, що це явище ╓ масовим. Крим взагал╕ ╓ дуже ц╕кавим у цьому план╕ рег╕оном. Справа нав╕ть не в тому, що так роблять в╕рмени – так само чинять ╕ представники ╕нших етн╕чних груп у Криму, нав╕ть деяк╕ укра╖нц╕ (особисто знав таких людей). Це сталося тому, що, на мою думку, в╕д початку 1990-х рок╕в наша влада не була патр╕отичною ╕ н╕чого не робила для укра╖н╕зац╕╖ (саме так!) Укра╖ни. До Криму, як ╕ до багатьох рег╕он╕в Укра╖ни, свого часу масово заселялися люди, як╕ не були укра╖нцями за нац╕ональн╕стю та св╕тоглядом. Сл╕д зазначити, що кримськ╕ татари поверталися з депортац╕╖ вже до укра╖нського Криму, ╕ облаштовували життя вже як громадяни Укра╖ни. Може, тому вони б╕льш патр╕отичн╕ за деяких укра╖нц╕в у Криму? Колись на п╕востр╕в для в╕дродження господарства при╖хало багато рос╕ян та укра╖нц╕в, – як ╕ на Донбас. Багато хто ╖хав з ╕нших республ╕к на розробку нових копалень вуг╕лля, щоб заробити, а заодно й зам╕нити собою померлих п╕д час Голодомору. Етн╕чна картина Укра╖ни дещо зм╕нилася за останн╓ стол╕ття; рос╕йська пропаганда лише п╕длила масла у вогонь останн╕ми роками. В╕рмени ж, як╕ п╕дтримують пророс╕йську позиц╕ю, ╓ в╕дображенням картини загалом. Коли ми нарешт╕ повернемо Крим, насамперед необх╕дно буде розпочати укра╖н╕зац╕ю Укра╖ни; саме в Криму це конче потр╕бно буде робити в╕д першо╖ хвилини, нав╕ть вже зараз.
— Чому так трапилося, що деяк╕ кримськ╕ в╕рмени-б╕женц╕, як╕ фактично стали на ноги завдяки Укра╖нськ╕й держав╕, п╕сля весняних под╕й у Криму стали ╖╖ супротивниками?
— Таку позиц╕ю ц╕ люди (як ╕ багато кримчан – представник╕в ╕нших народ╕в) зайняли виключно через те, що Крим було здано разом з мешканцями. Я знаю це з особистого досв╕ду. Але намагання запоб╕гти проведенню так званого «референдуму» та допомога нашим в╕йськовим на п╕востров╕ – це вже окрема ╕стор╕я. За здачу Криму хтось ма╓ в╕дпов╕сти.
— Прийнято вважати, що у В╕рмен╕╖ потужними ╓ пророс╕йськ╕ настро╖ – про них можна судити з зовн╕шньопол╕тичного курсу кра╖ни, зокрема, з п╕дтримки В╕рмен╕╓ю Рос╕╖ на голосуванн╕ в ООН щодо укра╖нського питання та нещодавнього вступу кра╖ни до Митного союзу. Проте ╓ протестн╕ настро╖ серед певно╖ частини в╕рменського сусп╕льства, яка незадоволена державним кер╕вництвом ╕ пор╕вню╓ його з укра╖нськими функц╕онерами час╕в режиму Януковича. Наск╕льки Ви об╕знан╕ в ситуац╕╖ на сво╖й батьк╕вщин╕, ╕ що можете сказати щодо не╖? В якому вектор╕ зараз можна прогнозувати укра╖нсько-в╕рменськ╕ стосунки на державному р╕вн╕?
— Доки при влад╕ у В╕рмен╕╖ мар╕онетки Пут╕на, доки точиться в╕йна в Наг╕рному Карабаху – чекати на тепл╕ стосунки не варто. Але в сучасному св╕т╕ все зм╕ню╓ться дуже швидко. Хто впевнений, що через п’ять рок╕в Рос╕я буде ╕снувати в такому вигляд╕, як зараз, – п╕сля тих геопол╕тичних прецедент╕в, як╕ вона сама створила?
— Повертаючись до кримських в╕рмен: як в╕домо, д╕аспора п╕вострова (близько 8 тисяч чолов╕к) нараз╕ почува╓ться довол╕ непогано: члени в╕рменських громад беруть участь у пол╕тичному та сусп╕льному житт╕ Криму, на телебаченн╕ виходять в╕рменськ╕ передач╕ (наприклад, «Барев» на Першому кримському канал╕), функц╕онують рел╕г╕йн╕ громади ВАЦ (В╕рменсько╖ апостольсько╖ церкви), при яких д╕ти можуть вивчати р╕дну мову та ╕стор╕ю; нав╕ть ╓ плани на створення в╕рменсько╖ нац╕онально-культурно╖ автоном╕╖, – одним словом, в╕рмени в Криму зараз мають те, про що год╕ й мр╕яти тамтешн╕м укра╖нцям, яких однозначно проголосили ворогами ╕ викреслили фактично з ус╕х аспект╕в життя. Як Ви гада╓те, це справд╕ ╓ виявом добрих нам╕р╕в кримсько╖ «влади» в план╕ етнонац╕онально╖ пол╕тики чи банальна «показуха»? До чого може призвести плекання одних нац╕ональних громад ╕ упосл╕дження ╕нших?
— Я вважаю, що т╕ умови, як╕ створю╓ тепер╕шня «влада» Криму для в╕рмен, мали бути створен╕ для вс╕х кримчан свого часу укра╖нською владою впродовж усього пер╕оду незалежност╕. А на тл╕ щирого плекання вс╕х без винятку етн╕чних груп потр╕бно було популяризувати все укра╖нське, поширювати любов до р╕дного краю через вивчання справжньо╖ ╕стор╕╖ п╕вострова та Укра╖ни загалом, через налагодження м╕жетн╕чних стосунк╕в, через обм╕н традиц╕ями та культурною спадщиною. А в цьому план╕ наша влада не робила н╕чого взагал╕, оск╕льки була непатр╕отичною, чужинною. Тому ╕ ма╓мо те, що ма╓мо.
— Чи пом╕чали Ви п╕д час перебування у Криму факти дискрим╕нац╕╖ в╕рмен через нац╕ональне походження (зокрема, п╕сля «кримсько╖ весни»)? ╤ чи доводиться стикатися з под╕бними фактами на материков╕й Укра╖н╕?
— Я не маю в розпорядженн╕ таких факт╕в, але можу стверджувати, що в цьому план╕ в Криму все ще попереду – ви сам╕ зна╓те, хто там зараз при влад╕. Нараз╕ т╕ в╕рмени, як╕ п╕д час здач╕ Криму Рос╕╖ п╕дтримували Укра╖ну, можуть бути засуджен╕ м╕сцевою сп╕льнотою, – якщо вони ще лишилися на п╕востров╕. Але ╕ тут не все однозначно. Не буду вигадувати зайвого, зазначу лише, що б╕льш╕сть патр╕от╕в Укра╖ни пере╖хали з Криму на материк. Щодо дискрим╕нац╕╖ в Укра╖н╕ – таких факт╕в не пам’ятаю. Принаг╕дно зазначу, що першим загиблим з Небесно╖ Сотн╕ був Серг╕й Н╕гоян. Я неабияк шаную саме таких укра╖нських в╕рмен, ╕ мене переповню╓ горд╕сть за св╕й народ.
— Щодо згаданих кримських громад ВАЦ: зараз в╕домо, що деяк╕ ╖хн╕ настоятел╕ щодо рос╕йських в╕йськ вже вживають займенник «наш╕». Як в╕домо, в чин╕ Л╕тург╕╖ ╓ прохання за В╕рмен╕ю й Укра╖ну, – чи моляться зараз у Криму за «В╕рмен╕ю ╕ Рос╕ю», при тому, що кримськ╕ громади не виходили з п╕дпорядкування Укра╖нсько╖ ╓парх╕╖ ВАЦ?
— Про це потр╕бно запитувати представник╕в цих громад, особисто я тако╖ ╕нформац╕╖ не маю. Моя особиста думка: батьк╕вщина, як ╕ етн╕чна приналежн╕сть, не прода╓ться. Громадянство можна зм╕нити, – але лише пере╖хавши до ╕ншо╖ кра╖ни. Саме тому ми по╖хали не до Угорщини чи Груз╕╖, коли були змушен╕ залишити сво╖ осел╕.
— Взагал╕, наск╕льки можна простежити проукра╖нськ╕ та антиукра╖нськ╕ настро╖ серед в╕рмен Криму? У травн╕ в мереж╕ з’явилося в╕део, де ╓впатор╕йськ╕ б╕знесмени-в╕рмени заявляють «самооборон╕вцям», як╕ прийшли зносити ╖хн╕ торговельн╕ точки б╕ля моря: «Нас хохли довбали, тепер рос╕яни прийшли довбати? Ми разом з вами блокували ╖хн╕ в╕йськов╕ частини, а ви тепер з нами он як?». А чи ╓ ╕нший б╕к медал╕, ╕ як в╕н вигляда╓?
— ╢ нав╕ть у Криму в╕рмени – справжн╕ патр╕оти Укра╖ни. Т╕, кого ви циту╓те, – це звичайн╕ обивател╕. Так склалося, що в Криму, як ╕ в багатьох ╕нших рег╕онах, в╕рмени (кор╕нн╕ або прийшл╕) переважно займалися торг╕влею. Др╕бним п╕дпри╓мцям було важко за Януковича, – а за ново╖ бандитсько╖ «влади» Криму ╖м буде ще важче. Гадаю, дуже скоро звичайн╕ торгаш╕ та м╕щани матимуть ╕ншу думку щодо зради кра╖н╕, в як╕й вони жили.
— Сумнозв╕сний «Самвел» (Армен Мартоян), командир 4 роти так звано╖ «самооборони Криму» – ╕ Герой Укра╖ни Серг╕й Н╕гоян, якого ми згадували. Якими ╓ передумови появи людей, под╕бних до першого та другого?
— Знов-таки ╕дентичн╕сть. В╕дсутн╕сть укра╖нсько╖ ╕дентичност╕ в першого – ╕ ╖╖ наявн╕сть у другого. До того ж людян╕сть, в╕ддан╕сть, любов до сво╓╖ кра╖ни.
— В той час, коли кримськ╕ в╕рмени в╕тають рос╕йських вояк╕в як сво╖х захисник╕в, в╕рмени материково╖ Укра╖ни допомагають укра╖нським Збройним Силам – ╕ приклад╕в цьому чимало. Наприклад, в╕рменська громада селища Чонгар, найбагатша ╕ найвпливов╕ша в м╕сцевост╕, сво╖м коштом облаштувала блокпост для укра╖нських прикордонник╕в, значно полегшивши ╖м умови несення служби. На всю Укра╖ну в╕домим став х╕рург-волонтер Армен Н╕когосян, який три м╕сяц╕ працював на Майдан╕, а п╕сля початку збройного конфл╕кту на сход╕ взявся вивозити поранених, забезпечувати медикаментами блокпости, розвозити ╖жу та спорядження. А наприк╕нц╕ серпня в Ки╓в╕ поховали «айдар╕вця» Оганеса Петросяна на пр╕звисько «Ара», який прикрив товариша в╕д вибуху гранати… Чи в╕дом╕ Вам випадки допомоги в╕рмен укра╖нцям в оборон╕ держави, про як╕ ми не згадали?
— ╢ чимало под╕бних випадк╕в, про як╕ ми, на жаль, не зна╓мо, ╕, гадаю, ╖х буде ще багато. Думаю над тим, щоб спробувати д╕знатися про них ╕ розпов╕сти людству.
— Взагал╕, наск╕льки да╓ться взнаки под╕л укра╖нських в╕рмен по л╕н╕╖ Перекопу? Наск╕льки легким для кримських в╕рмен виявився перех╕д в╕д одн╕╓╖ держави до ╕ншо╖? ╤ як почуваються т╕ в╕рмени Криму, як╕ не сприйняли нових реал╕й?
— Я вже казав, що патр╕отично налаштован╕ в╕рмени ви╖хали на материк, але багато хто залишився. Ц╕ люди не мали активно╖ позиц╕╖ щодо Майдану, але вони так само ╕ не сприймають «рос╕йськост╕» Криму. Але зараз у Криму важко заявити про те, що Крим – Укра╖на. Тож живуть вони соб╕ тихо, як ╕ ран╕ше. Непогано хоча б те, що не гинуть п╕д бомбами. Особисто мен╕ прикро, що, коли гинули Геро╖ Небесно╖ Сотн╕, б╕льша частина Укра╖ни жила соб╕ звичайним життям в к╕лометр╕ в╕д того м╕сця. Мен╕ соромно тепер, що багато укра╖нц╕в майже не розум╕ють, що на сход╕ — в╕йна, ╕ наш╕ найкращ╕ сини гинуть заради того, щоб нам не бути рабами. Спитайте в мене, ск╕льки серед них в╕рмен. А ск╕льки серед них укра╖нц╕в? Сумно. Зараз, як н╕коли, кожному з нас потр╕бно дати соб╕ в╕дпов╕дь на ╓дине важливе запитання: чи я — громадянин Укра╖ни, чи я — укра╖нець? Хто я взагал╕, якщо таким не ╓? Тод╕ все одразу стане на сво╖ м╕сця.
— До реч╕, щодо двох болючих питань – пам’ят╕ Серг╕я Н╕гояна та проблематики Криму. Можливо, зараз ще ╓ люди, як╕ пам’ятають Миколу К╕чмара – звичайного роб╕тника родом з В╕нниччини, який за сво╓ коротке життя був д╕ячем укра╖нського руху в Севастопол╕, членом М╕жнародного конгресу з прав людини ОБС╢, спостер╕гачем в╕д ООН у Наг╕рному Карабаху. П╕д час землетрусу в Сп╕таку в╕н орган╕зовував продовольчу допомогу в╕рменським д╕тям-сиротам, возив до Карабаху п╕дручники та ╕ншу л╕тературу. До слова, в╕н побоювався повторення карабасько╖ трагед╕╖ у Криму ╕ часто говорив про це. К╕чмар загинув у 40 рок╕в: у травн╕ 1992 року автобус, у якому в╕н перебував, потрапив п╕д обстр╕л «Градом» б╕ля Степанакерта. Його мр╕я бути похованим серед кавказьких г╕р збулася – його з почестями, як нац╕онального героя В╕рмен╕╖, поховали на Але╖ феда╖н╕в (так в╕рмени називають захисник╕в свого народу) у ╢реван╕, п╕д надгробком з написом: «Микола з Укра╖ни». Чи ╓ под╕бн╕ захисники Укра╖ни – вих╕дц╕ з в╕рменського народу, про яких ми не зна╓мо або незаслужено забули?
— Ви мене зац╕кавили цим питанням. Гадаю, що треба присвятити частину свого життя тому, щоб д╕знатися про под╕бн╕ випадки ╕ поширити ╖х серед громадян. До реч╕, ви зна╓те, що зараз у Полтав╕ фактично вся в╕рменська громада м╕ста допомага╓ укра╖нським б╕йцям в АТО? ╤ для них це не ╓ чимось надзвичайним, оск╕льки Укра╖на стала для них другим домом, а в╕йськов╕ – ╖хн╕ми захисниками. Нов╕ геро╖ народжуються саме зараз.
— Як╕ Ви бачите сп╕льн╕ точки перетину м╕ж в╕рменами та укра╖нцями? Що нам потр╕бно знати одним про одного для порозум╕ння?
— Передус╕м нам потр╕бна вза╓моповага. Ми ма╓мо д╕литися одн╕ з одними нашою культурною спадщиною, бажати краще п╕знати одн╕ одних. Коли ми любитимемо кра╖ну, яка ╓ нашою дом╕вкою, ╕ коли на пороз╕ нашо╖ дом╕вки з’явиться ворог, – тод╕ все буде так, як ма╓ бути, ╕ ми не ставитимемо соб╕ запитань, на чий б╕к потр╕бно стати. Бо ми сп╕льно боронитимемо наш д╕м.

Тарас ТИМЧЕНКО
http://podpricelom.com.ua/point-of-view/three-resettlement-fate.html
#sthash.pc2sZrAl.dpuf

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 05.12.2014 > Тема "Крим - наш дім"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14392

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков