"Кримська Свiтлиця" > #22 за 29.05.2015 > Тема "Душі криниця"
#22 за 29.05.2015
ПРИЙШЛА ТР╤ЙЦЯ – Л╤ТО НАСТАЛО
Свята ╕ звича╖
На п’ятдесятий день п╕сля Великодня й обов’язково в нед╕лю (цього року — 31 травня) християни святкують Тр╕йцю. Попри глибокий церковний зм╕ст, у народному побут╕ укра╖нц╕в це свято сповнене багатою обрядов╕стю ╕ нав╕ть пересторогами. Наприклад, один з обрядових елемент╕в: у день Пресвято╖ Тр╕йц╕, або П’ятидесятниц╕, зазвичай ворожили на сво╓ здоров’я ╕ сво╖х р╕дних. А саме – п╕д час розвивання в╕ночк╕в перев╕ряли, наск╕льки добре в╕н збер╕гся. Ще у суботу, напередодн╕ Зелених свят, Тр╕йц╕, завиваючи в╕ночок з польових, л╕сових та лугових кв╕т╕в, д╕вчата (а це робили т╕льки вони) загадували, на кого його завивають, ╕ вважали, що саме так можна ч╕тко побачити в╕щування дол╕. З╕в’ял╕ в╕нки кидали у воду (бажано на швидку теч╕ю р╕ки) ╕ спостер╕гали, як вони будуть поводитися: якщо потонуть, – дуже поганий знак, а якщо попливуть, – то це на добро, хороша прикмета. ╤нша назва свята – Клечальна нед╕ля. Власне, це й ╓ нед╕ля Зеленого тижня, п’ятдесятий день п╕сля Великодня. Тому його ╕ називають П’ятидесятницею. Ще за старих час╕в люди зустр╕чали його дуже врочисто. Перед тим прибирали зеленню осел╕, подв╕р’я, прикрашали пл╕т ╕ ворота, озеленювали (або ж, як кажуть, «ма╖ли», «зеленили») церкву, громадськ╕ прим╕щення та буд╕вл╕, як-от, Д╕м «Просв╕ти», читальню (б╕бл╕отеку) – в Галичин╕. Спозаранку вправн╕ господин╕ клопоталися в господ╕, готували святков╕ страви для заст╕лля. (Особливо, якщо в сел╕ чи м╕ст╕ на Тр╕йцю припадало храмове свято). Впоравшись з домашн╕ми справами, люди вбиралися у святковий одяг ╕ йшли до церкви, з нетерп╕нням оч╕куючи церковних дзвон╕в – благо╖ зв╕стки про початок богослуж╕ння. Дотримуючись святкового звичаю, кожна д╕вчина несла в руках букети св╕жих кв╕т╕в. ╥х збирали спозаранку з росою, щоб «жив╕шими» були, довше не в’янули на л╕тньому сонц╕. Адже з╕ свята Тр╕йц╕ почина╓ться справжн╓ л╕то, нав╕ть якщо за календарем – ще весна. ╤дучи до церкви, люди радо в╕тали одне одного ╕ з нед╕ленькою святою, ╕ з Тр╕йцею, ╕ з л╕течком… У давн╕ш╕ часи (та й тепер це в╕дновлю╓ться) п╕сля Служби Божо╖ в╕дбувався хресний х╕д до криниць (насамперед – громадських), щоб освятити ╖х, окропити свяченою водою. Церковн╕ процес╕╖ з хоругвами виходили й у поле, благаючи у Пресвято╖ Тр╕йц╕ доброго врожаю, дощу, якщо запанувала тривала посуха. Старожили не раз розпов╕дали, що п╕сля такого сп╕льного молебню випадав на просохлу землю довгооч╕куваний рят╕вний дощ. Хоч к╕лька краплин, та краще, н╕ж без нього. Тод╕ радощам господаря не було меж! У деяких м╕стах ╕ селах Укра╖ни на Зелен╕ свята освячували осел╕, господарськ╕ буд╕вл╕ як зас╕б захиститися в╕д русалок, бо цими днями, мовляв, вони особливо жвав╕шають, стають активними ╕ чинять людям ус╕ляк╕ пакост╕. (Принаймн╕ у таке в╕рили). Наш╕ предки вважали, що протягом Зеленого тижня сл╕д залишити на деревах виб╕лене полотно – русалкам на сорочки, аби задобрити ╖х. Також побутувало пов╕р’я, що русалки можуть насититися запахом св╕жоспеченого хл╕ба ╕ тод╕ людям не нашкодять. Яких т╕льки пересторог не ╕снувало в╕д них. Наприклад, борони Боже протягом Зеленого тижня купатися у водоймах, бо русалки можуть потягнути за собою, особливо д╕вчат, щоб таким чином поповнити свою когорту. П╕сля богослуж╕ння, ╕нших церковних урочистостей молодь збиралася гуртами ╕ розпочинала р╕зноман╕тн╕ розваги з п╕снями, хороводами та ╕ншими веселощами. Веселитися могли аж до сходу сонця.
Тарас ЛЕХМАН, журнал╕ст
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 29.05.2015 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15323
|