Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 10.07.2015
ДОНЕЧЧИНА – КРАЙ УКРА╥НСЬКОГО СЛОВА

Мова про мову

Я виростав на Донеччин╕ в т╕ часи, коли «Донбас» — це звучало гордо. Вт╕м, «Донбас» — завжди звучало ╕ звучатиме гордо. Але трохи по-р╕зному. Тод╕ це була «Всесоюзна кочегарка», а фактично ще й всесоюзна ливарня, ╕ всесоюзна кузня. В╕дсв╕т цього, вм╕ло створеного радянською пропагандою почесного статусу, падав н╕бито на кожного донеччанина, ╕ не один з мо╖х однол╕тк╕в в╕дчував свою уявну причетн╕сть до слави цього ╕мен╕ — Донбас. Т╕льки згодом приходило розум╕ння того, якою дорогою ц╕ною давалася ця слава ╕ кочегарки, ╕ рудн╕, ╕ ливарн╕, ╕ кузн╕ — ц╕ною хижацького спустошення «п╕дземних комор» донецько╖ земл╕, затру╓ння атмосфери, жорстоко╖ експлуатац╕╖ робочого люду. За металург╕йними ╕ машинобуд╕вними г╕гантами, за монументальними п╕рам╕дами терикон╕в не кожен пом╕чав дореволюц╕йн╕ «собачовки», в яких десятил╕ттями тулилися «гегемони» та ╖хн╕ с╕м’╖. За пропагандистським уславленням донецького роб╕тництва як передового загону роб╕тничого класу всього СРСР губилася справжня драматична картина стал╕нських чисток ╕ розправ з «ворогами народу», а за г╕мнами «пролетарському ╕нтернац╕онал╕змов╕» й прокляттями «укра╖нському буржуазному нац╕онал╕змов╕» — ц╕леспрямоване, ╕ пряме, ╕ приховане, придушення укра╖нсько╖ культури, укра╖нського слова.
Сьогодн╕ ми можемо скласти повн╕ше й об’╓ктивн╕ше уявлення про донецьку землю, про все, що д╕ялося на н╕й, ╕ про славн╕, ╕ про траг╕чн╕ стор╕нки ╖╖ ╕стор╕╖. Деяк╕ з них допоможе прочитати книжка, упорядкована доцентом Донецького нац╕онального ун╕верситету В. Ол╕ф╕ренком: «Уроки правди ╕ добра», — сво╓р╕дна хрестомат╕я творчост╕ тих донецьких письменник╕в, як╕ в радянськ╕ часи були або викреслен╕ з укра╖нсько╖ л╕тератури, або представлен╕ в н╕й спотворено ╕ про яких читач╕ взагал╕, а школяр╕ тим б╕льше н╕чого не могли знати. Тобто йдеться про ц╕лий загублений пласт укра╖нсько╖ культури, укра╖нського слова на Донеччин╕, — а це одна з обставин, що давала змогу ╕ на р╕вн╕ оф╕ц╕йно╖ пол╕тики, ╕ на р╕вн╕ обивательсько╖ думки створювати враження, н╕би Донеччина — «русскоязычный регион», втрачений для укра╖нсько╖ мови.
Насправд╕ ж, Донеччина не т╕льки в╕ддавна привертала увагу укра╖нських письменник╕в, — вона й сама як укра╖нський край, населений переважно укра╖нською людн╕стю (хоч гостинний ╕ до переселенц╕в р╕зних нац╕ональностей), дала багато яскравих талант╕в ус╕й укра╖нськ╕й культур╕, в тому числ╕ й л╕тератур╕.
Особливо рясно заколосилося укра╖нське л╕тературне слово на Донеччин╕ в добу нац╕онального в╕дродження початку ХХ ст. та в 20-т╕ роки, коли зд╕йснювалася так звана «укра╖н╕зац╕я»: в╕дбувався перех╕д на укра╖нську мову осв╕ти, преси, книговидання тощо. Цей короткий пер╕од в╕дносно в╕льного нац╕онального розвитку, коли впали прям╕ заборони царських час╕в, показав, на що здатн╕ розкут╕ сили укра╖нського народу в ус╕х сферах культури. ╤ в Донеччин╕ народжуються укра╖нськ╕ газети й журнали, укра╖нськ╕ театри, виявляють себе талановит╕ поети й проза╖ки. Але це п╕днесення налякало б╕льшовицьку владу, яка побачила в ньому небезпеку «сепаратизму» ╕ «нац╕онал╕зму». Московське кер╕вництво оголосило «нац╕онал-ухильниками» тих укра╖нських комун╕ст╕в на зразок М. Скрипника або О. Шумського, як╕ намагалися бодай почасти враховувати укра╖нськ╕ нац╕ональн╕ ╕нтереси. В╕д к╕нця 20-х рок╕в посилюються пол╕тичн╕ репрес╕╖ проти укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖, а водночас розпочина╓ться жорстока примусова колектив╕зац╕я на сел╕, довершена страх╕тливим зумисно орган╕зованим голодомором 1932-1933 рок╕в, що прин╕с мученицьку смерть м╕льйонам селян. Усе це було складовою частиною того, за визначенням ╕сторик╕в, «великого терору», який стал╕нське кер╕вництво зд╕йснювало по всьому Радянському Союзов╕. А Укра╖н╕ було завдано особливо тяжкого удару: це була помста за нац╕онально-визвольний рух ╕ за спротив колектив╕зац╕╖.
Тож ╕ на Донеччин╕ хвил╕ репрес╕й, що йшли одна за одною, мали не т╕льки пол╕тичну, а й нац╕ональну «адресу». Це бачимо ╕ на траг╕чн╕й дол╕ укра╖нських письменник╕в Григор╕я Баглюка, Сави Божка, Лева Скрипника, нариси про яких ╕ уривки з твор╕в подано в цьому зб╕рнику. Важливо зауважити, що здеб╕льше репресован╕ в 30-т╕ роки письменники (як ╕ ╕нш╕ «вороги народу») не були пол╕тичними противниками радянсько╖ влади; б╕льше того, багато з них були активними борцями за не╖ ╕ т╕льки поступово, ╕з зап╕зненням зв╕льнялися в╕д сво╖х ╕люз╕й. Деяк╕ з них нав╕ть в╕рили в оф╕ц╕йну верс╕ю про «шк╕дник╕в», «диверсант╕в» ╕ «ворог╕в народу», яку влада висувала для виправдання терору, — в╕рили, аж поки ╖х самих не оголошували «ворогами народу». ╤люстрац╕╓ю цих траг╕чних ╕люз╕й може бути опов╕дання Григор╕я Баглюка «Розпов╕дь про п╕дсудного», в якому в╕дбився, хоч ╕ «пом’якшено», вплив ман╕╖ шк╕дництва.
╤накше склалася доля тих наших земляк╕в-письменник╕в, як╕ опинилися в ем╕грац╕╖ на Заход╕, — чи то п╕сля революц╕╖ (як Микита Шаповал), чи то п╕д час Друго╖ св╕тово╖ в╕йни (як Емма Анд╕╓вська, Леон╕д Лиман, Василь Гайворонський, В╕тал╕й Бендер, Володимир Б╕ля╖в). Вимушена ем╕грац╕я, вигнанство, втрата Батьк╕вщини — це теж трагед╕я, але вона принаймн╕ да╓ якусь компенсац╕ю: можлив╕сть ╕ на чужин╕ працювати для свого народу в над╕╖, що колись вона стане йому в╕домою. Ця над╕я, як бачимо, нин╕ справдилася: в╕льна ╕ незалежна Укра╖на в╕дчинила двер╕ для сво╖х син╕в ╕ дочок, яких лихол╕ття розкидало по всьому св╕тов╕. А серед них було багато д╕яч╕в науки, культури й мистецтва — вчених, художник╕в, сп╕вак╕в, актор╕в, композитор╕в, письменник╕в. Вони створили велик╕ мистецьк╕ ц╕нност╕, з якими ми в Укра╖н╕ поступово знайомимося. ╤ треба сказати, що чималий внесок належить тут нашим землякам-донеччанам. Особливо сл╕д в╕дзначити Емму Анд╕╓вську, яка пос╕да╓ одне з ч╕льних м╕сць в укра╖нськ╕й поез╕╖ й проз╕, а кр╕м того, ╓ ще й талановитою художницею.
Ще одне коло автор╕в, представлених у цьому зб╕рнику, — це так зван╕ «дисиденти», як╕ в 60-70-т╕ роки п╕дняли голос проти радянського псевдосоц╕ал╕зму, за демократ╕ю, права людини, права укра╖нсько╖ нац╕╖. У сво╖й творчост╕ вони розламували т╕сн╕ рамки «соц╕ал╕стичного реал╕зму» ╕ сягали висот в╕льного слова, що вже й саме собою було викликом тогочасному св╕тов╕ обмежень, фальшу й страху; до того ж ╕ сво╓ю громадською повед╕нкою вони стверджували незалежн╕сть ╕ в╕ддан╕сть ╕де╖ пол╕тичного та духовного в╕дродження Укра╖ни. На першому м╕сц╕ тут сл╕д назвати, безумовно, Василя Стуса — поета св╕тово╖ м╕ри ╕ людини незр╕внянно╖ сили духу та жертовност╕. Якби Донеччина дала Укра╖н╕ т╕льки його, — ╕ тод╕ ╖╖ внесок у нашу свободу й незалежн╕сть був би ун╕кальним. Але вона дала ще й Миколу Руденка — талановитого поета ╕ проза╖ка, автора десятк╕в неперес╕чних книжок, ориг╕нального мислителя й публ╕циста, мужнього правозахисника; ╤вана Св╕тличного, глибокого л╕тературознавця ╕ критика, натхненника руху «ш╕стдесятник╕в»; Олексу Тихого, непоступливого обличителя неправди й оборонця р╕дного народу, з яким фарисейська система жорстоко розправилася, як ╕ з Василем Стусом, ╤ваном Св╕тличним та багатьма ╕ншими; дала Донеччина ╕ Василя Голобородька — ще одного поета св╕тово╖ м╕ри, належно поц╕нованого знавцями в багатьох кра╖нах ╕ ще недостатньо поц╕нованого в нас.
От вам ╕ «русскоязычный Донбасс!» — верта╓мося до теми, з яко╖ почали. Донеччину справд╕ русиф╕кують не одне десятил╕ття, але вбити ╖╖ укра╖нськ╕ корен╕, замулити ╖╖ укра╖нськ╕ джерела не вдалося. Мало того — саме отой б╕льший, може, н╕ж де╕нде, тиск русиф╕кац╕╖ народжував ╕ в╕дчайдушн╕ший спротив нос╕ям нац╕онально╖ смерт╕.
А життя укра╖нського слова на Донеччин╕ н╕коли не припинялося. Протягом пово╓нних радянських десятил╕ть воно, укра╖нське слово, жевр╕ючи то там, то там, нагадувало багатьом, хто вони, ╕ навертало до Укра╖ни всупереч ус╕м задурманюючим обставинам. Я в╕дчув це й на соб╕. Зак╕нчив 1949-го рос╕йську школу, вступив до Стал╕нського пед╕нституту на рос╕йську ф╕лолог╕ю — бо ж заг╕пнотизований був пропагандою «русского приоритета» в усьому. Але в душ╕ жила неповторна образна укра╖нська мова — мамина, бабусина, сус╕д╕в... ╤ кликала в як╕сь ще незнан╕ глибинн╕ укра╖нськ╕ св╕ти. Невже справд╕ ця мова «безперспективна», мова, як багато хто казав, неосв╕чених селюк╕в? Але в Стал╕но, на в╕дм╕ну в╕д сво╖х Олен╕вських кар’╓р╕в, де с╕рувата ╕нтел╕генц╕я «соромилася» укра╖нсько╖ мови, я зустр╕в журнал╕ст╕в ╕ письменник╕в, як╕ були ╖╖ патр╕отами, хоч, звичайно, ╕ не п╕дкреслювали цього, щоб не потрапити в «нац╕онал╕сти». Саме вони — Андр╕й Клоччя, Павло Байдебура, В╕ктор Соколов, Микола Непран та ╕нш╕ — дали мен╕ непом╕тний перший поштовх ╕ прив╕д задуматися про Укра╖ну та св╕й шлях до не╖, який був плутаним ╕ тривалим, але все-таки прив╕в до самоусв╕домлення. Це — про роль л╕тератури й л╕тератор╕в у п╕дтриманн╕ нац╕онального життя. Були ж на Донеччин╕ й рос╕йськ╕ поети та проза╖ки — Володимир Труханов, В╕ктор Шутов, Борис Радевич, Петро Чебал╕н та ╕нш╕, але ближче до серця сприймалися укра╖нськ╕.
Звичайно ж, Донеччина для багатьох асоц╕ю╓ться з фактами рос╕йськомовно╖ культури, яка на поверхн╕ життя переважа╓. Не заперечуючи ╕ не ╕гноруючи ╖╖, важливо водночас спростувати й дос╕ популярний м╕ф про ц╕лковиту зрос╕йщен╕сть, деукра╖н╕зован╕сть Донеччини. М╕ф цей парал╕зу╓ укра╖нство зам╕сть п╕дтримувати його. Тому важливо показати, що Донеччина — орган╕чна частина Укра╖ни, що вона робить не лише величезний внесок у створення економ╕чно╖ потуги Укра╖ни, а й в ╖╖ духовн╕сть. ╤ хот╕лося б за ц╕╓ю книжкою побачити ╕нш╕, як╕ б репрезентували сучасну укра╖нську л╕тературу Донеччини, ╖╖ фольклор, ╖╖ живопис, музику, театральне мистецтво, — всупереч ус╕м несприятливим обставинам ╕ в цих жанрах проявлялася ╕ проявля╓ться творча сила укра╖нського народу. ╤ тут Донеччин╕ ╓ чим гордитися!

╤ван ДЗЮБА,
л╕тературознавець, академ╕к НАН Укра╖ни, громадський д╕яч, Герой Укра╖ни

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 10.07.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15539

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков