"Кримська Свiтлиця" > #17 за 22.04.2016 > Тема "З перших уст"
#17 за 22.04.2016
Володимир ВОЙНОВИЧ, письменник: НИН╤ШН╤Й РОС╤ЯНИН НАСПРАВД╤ В╤РИТЬ Т╤ЛЬКИ В ТЕ, ЩО ВСЕ КУПУ╢ТЬСЯ ╤ ПРОДА╢ТЬСЯ...
20 кв╕тня в Ки╓в╕ в╕дкрився VI м╕жнародний фестиваль «Книжковий Арсенал». Серед представлених там книжкових новинок — укра╖нський переклад роману рос╕йського письменника Володимира Войновича «Малиновий пел╕кан». Харк╕вське видавництво «Фол╕о» випустило цю книгу практично одночасно з виходом рос╕йського ориг╕налу в Москв╕. Всесв╕тню славу Войновичу прин╕с його сатиричний роман-трилог╕я «Життя ╕ надзвичайн╕ пригоди солдата ╤вана Чонк╕на» — ╖дка ╕ глибока сатира на радянське життя. ╤ван Чонк╕н став, принаймн╕ в Рос╕╖, не менш популярним, н╕ж його чеський л╕тературний побратим Йозеф Швейк. У цих двох книжкових геро╖в дуже багато сп╕льного. Новий тв╕р Володимира Войновича — «Малиновий пел╕кан» — це вже про життя сучасно╖ Рос╕╖. Напередодн╕ презентац╕╖ укра╖нського перекладу «Малинового пел╕кана» Володимир Войнович в╕дпов╕в на запитання «Укр╕нформу».
— «Малиновий пел╕кан» — не перша Ваша книга, видана укра╖нською мовою. Ран╕ше були переклади «Чонк╕на» ╕ «Москви 2042». Чи в╕дчули ви появу якихось нових груп читач╕в Ваших твор╕в п╕сля виходу укра╖нських переклад╕в? — Якщо Ви назвете ще м╕й роман «Монументальна пропаганда», опубл╕кований нещодавно видавництвом «Дн╕про», то це буде поки повний список мо╖х книг, перекладених укра╖нською мовою мо╖м другом, чудовим поетом, проза╖ком ╕ перекладачем Михайлом Каменюком. П╕сля виходу цих переклад╕в я не так багато чув в╕дгук╕в укра╖нських читач╕в, але думаю, що ╖х, загалом, хвилю╓ приблизно те ж, що ╕ рос╕ян. Це тому, що нас у недавньому минулому об’╓днувала сп╕льна доля, яка впливала на формування наших ╕ наших д╕тей характер╕в та погляд╕в на життя. Так ╕ зараз у нашому житт╕ набагато б╕льше сп╕льного, н╕ж може видатися сторонньому спостер╕гачев╕. — Геро╖ «Малинового пел╕кана» дуже схож╕ з героями Ваших книг радянського пер╕оду — характерами, повед╕нкою, мисленням. ╤нод╕ зда╓ться, що р╕зниц╕ ╕ зовс╕м жодно╖ нема╓. Ваша думка — чим нин╕шн╕й рос╕йський обиватель в╕др╕зня╓ться в╕д радянського обивателя? В г╕рший чи кращий б╕к? — Рок╕в двадцять тому я припустив, що радянський режим впав, але радянська людина буде жити ще довго, передаючи сво╖ властивост╕ наступним покол╕нням генетично. У Рос╕╖ мо╓ припущення майже повн╕стю п╕дтверджу╓ться. П╕сля короткого сплеску дев’яностих рок╕в, п╕сля серпня 1991 року люди, як╕ пок╕нчили з радянським режимом, не втримали завойовано╖ висоти ╕ поступово повернулися (точн╕ше, були повернут╕, не чинивши жодного опору) майже до колишнього способу життя. В який б╕к нин╕шн╕й обиватель в╕др╕зня╓ться в╕д радянського? Важко сказати. Ран╕ше перес╕чна радянська людина в╕рила в комун╕зм, св╕тле майбутн╓ людства, заради якого варто жити, працювати, зд╕йснювати подвиги, терп╕ти певн╕ позбавлення ╕ нав╕ть в╕ддати сво╓ життя або в╕дбирати його у когось. Ця в╕ра вичерпала себе повн╕стю рок╕в за двадцять до краху радянського режиму. Покол╕ння, що виросло до того часу, не знало тих негаразд╕в, як╕ пережили ╖хн╕ батьки ╕ д╕ди, в╕йни, холод ╕ голод, що в╕дбилися на ╖хньому ф╕зичному зрост╕, тобто вони в середньому були набагато вище людей колишнього часу. Це явище було названо акселерац╕╓ю, а молод╕ люди цього покол╕ння — акселератами. Тод╕ ╕ народився анекдот, не дуже пристойний, але який влучно та образно в╕дображав ставлення батьк╕в ╕ д╕тей до колишн╕х ╕деал╕в. На запитання, у чому проявля╓ться акселерац╕я, в╕рменське рад╕о в╕дпов╕да╓: «Те, що комсомольцям двадцятих рок╕в було по плечу, нин╕шн╕м комсомольцям по...». ╤деолог╕я померла, а пот╕м впала ╕ держава, що спиралася на не╖. З тих п╕р наш╕ пол╕ттехнологи шукають зам╕ну колишньо╖ ╕деолог╕╖, але не знаходять. Рел╕г╕я ╖╖ м╕сце не зайняла, ╕ казенний патр╕отизм тим б╕льше. Тепер╕шня людина насправд╕ в╕рить т╕льки в те, що все купу╓ться ╕ прода╓ться. Д╕╖ влади сприйма╓ як примхи погоди, як╕ в╕двернути неможливо. Вибори для не╖ лише пуста формальн╕сть, ритуал, зг╕дно з яким треба прийти, поставити галочку в квадратику, на який ╖й вкажуть або натякнуть, ╕ кинути бюлетень в урну. Вт╕м, квадратик вона може вибрати будь-який, зазначен╕ навпроти парт╕╖ н╕чим сутт╓во одна в╕д одно╖ не в╕др╕зняються ╕ проводять генеральну л╕н╕ю, що встановлю╓ться не ними. В те, що в╕д його особистого вибору щось залежить, нин╕шн╕й рос╕янин не в╕рить, а той, хто в╕рить, п╕сля п╕драхунку голос╕в перекону╓ться, що в╕рив даремно. У можливост╕ протесту теж мало хто в╕рить. Звичайно, у нас ╓ люди, як╕ думають ╕накше, але ╖х, на жаль, занадто мало. М╕льйони, що ц╕нують свободу, по╖хали туди, де вона була здобута не ними. Т╕, хто залишився ╕ намага╓ться щось робити, п╕ддаються пост╕йному тиску. Опозиц╕я наша слабка, ╕ в таких умовах ╕ншою бути не може. Жодного под╕лу влади нема╓. Кра╖ною керу╓ одна людина, ╕ такого культу особи у нас не було з╕ стал╕нських час╕в. Але тут треба прямо сказати, що справа тут не т╕льки в сам╕й особ╕, а й у сусп╕льств╕, ╕ в народ╕, як╕ створюють для культу в╕дпов╕дн╕ умови. Культова особа, президент Пут╕н, контролю╓ в кра╖н╕ все. ╤нш╕ органи влади — парламент, суд — ф╕ктивн╕, вс╕ без заперечень виконують волю «хазя╖на». Жодно╖ демократ╕╖ у нас нема╓, але справедливост╕ заради скажу, що як╕сь свободи, що пост╕йно прис╕каються, ще залишилися. У нас ╓ одна рад╕останц╕я, один телеканал, що в╕ща╓ т╕льки в ╤нтернет╕, одна газета й один журнал. Ц╕ видання ╕ ╖хн╕ автори, дотримуючись певного пол╕тесу, дозволяють соб╕ критикувати владу ╕ нав╕ть самого президента, от ╕ я ╕нод╕ щось вякаю, чого в радянський час у радянських ЗМ╤ бути не могло. Але це все до пори до часу. Поки пропаганда, яка ма╓ величезний вплив на населення, забезпечу╓ ╕снуюч╕й влад╕ достатню п╕дтримку, що виража╓ться дуже високими рейтингами, держава може дозволити дещо сво╖м опонентам. Коли сила пропаганди ослабне, тод╕ виникне нова ситуац╕я. — Мабуть, головне питання книги «Малиновий пел╕кан» — питання про революц╕ю в Рос╕╖. Враження читача, що у автора нема╓ ч╕тко╖ ╕ визначено╖ думки. Може, це враження помилкове? Що таке, у Вашому розум╕нн╕, революц╕я в Рос╕╖? Що вона насамперед повинна зм╕нити? Чи можлива в Рос╕╖ справжня революц╕я — кривава або «оксамитова», а не черговий бунт — «безглуздий ╕ нещадний»? Чи можлива в Рос╕╖ силова, тобто кривава, революц╕я, або в такому раз╕ це буде обов’язково бунт? У цьому сенс╕ сьогодн╕ часто можна почути категоричн╕ твердження, що Рос╕я — втрачена для демократично╖ ╢вропи кра╖на. Ви згодн╕? — Я — не революц╕онер, а художн╕й письменник. Головне питання або, скор╕ше, тема мого художнього досл╕дження — не революц╕я, а рос╕йський народ (тобто не т╕льки рос╕йський, а весь той, який населя╓ Рос╕ю). Я намагаюся зрозум╕ти, чи зна╓ народ, чого в╕н хоче? Чому не виносить урок╕в нав╕ть з недавньо╖ ╕стор╕╖? Пропагандисти вселяють йому, що в╕н не такий, як ус╕, в╕н особливий ╕ шляхом ма╓ йти особливим. Але в╕н уже йшов по граблях, с╕мдесят рок╕в сво╖м шляхом ╕ ╕нших тягнув за собою. Чи не час одуматися, змирити гординю ╕ д╕йти висновку, що, можливо, ми все ж не так╕ особлив╕? Можливо, особливий шлях зм╕нити на вторований ╕ншими народами, що б╕льш вдало влаштували сво╓ життя? Не вчити ╖х, у них повчитися? Адже за ╖хн╕м влаштуванням — три тисяч╕ рок╕в зусиль кращих ум╕в людства. Давно пора зрозум╕ти, що там, де ╓ реальн╕ свобода, демократ╕я, чесн╕ вибори, регулярно зм╕ню╓ться влада, там люди краще живуть матер╕ально ╕ духовно. Всяк╕ людськ╕ пороки ╕ злочини ╓ в будь-якому людському сусп╕льств╕. Але в кра╖нах в╕льних ╕ демократичних люди набагато менше брешуть, крадуть, кидають д╕тей, вбивають одне одного, гинуть на дорогах. Там не д╕лять в╕йною територ╕╖ ╕ не сперечаються за них. Там не бува╓ переворот╕в ╕ революц╕й, бо в них нема╓ потреби. Рос╕╖ революц╕я теж поки не загрожу╓. Для того, щоб вона сталася, потр╕бн╕ не т╕льки певн╕ умови, коли низи не хочуть жити по-старому, а верхи не можуть. Для революц╕╖ потр╕бна ще революц╕йна сила (парт╕я чи рух) — згуртована, що ма╓ великий вплив на народ, на арм╕ю та ╕нш╕ силов╕ структури, ма╓ перед собою осмислену мету ╕ переконливу програму. Тако╖ сили в Рос╕╖ нема╓. Але якщо економ╕чна ситуац╕я буде пог╕ршуватися, то бунт або окрем╕ ╕ легко придушуван╕ владою бунти можлив╕. Але я думаю, що Рос╕ю чека╓ ╕нше. Коли на вищому посту держави в╕дбудеться зм╕на влади, до того часу на верхах дозр╕╓ думка, що ми йдемо особливим шляхом в неправильному напрямку, ╕ треба щось виправляти. Якось виправляти економ╕ку, встановити мир усередин╕ кра╖ни, перестати вважати опозиц╕йно налаштованих людей п’ятою колоною ╕ ворогами народу, не брязкати збро╓ю ╕ не штампувати ╖╖ в непосильних для економ╕ки ╕ безглуздих к╕лькостях, не воювати, в╕дновити добр╕ в╕дносини з Америкою, ╢вропою та Укра╖ною. Але тод╕ неминуче ослабнуть узи, що стягують весь цей гром╕здкий механ╕зм, який назива╓ться Рос╕йською державою, ╕ виникне небезпека розпаду Рос╕╖. ╤ останн╓, що я хочу сказати: з думкою, що Рос╕я — втрачена для ╢вропи кра╖на, я категорично не згоден. Рос╕я в 1991 роц╕ зробила крок до свободи ╕ демократ╕╖. Пот╕м стався сильний в╕дкат. Але коли буде зроблено другий крок, — можливо, в╕н виявиться б╕льш усп╕шним. Так чи ╕накше, але Рос╕я та Укра╖на стануть колись нев╕д’╓мною частиною демократично╖ ╕ в╕льно╖ ╢вропи. Якщо до того не станеться ядерна катастрофа. — Радянськ╕ дисиденти, до яких зараховують ╕ Вас, — чим зак╕нчилася ╖хня боротьба? Перемогою, поразкою? З тим вони боролися, з чим потр╕бно було боротися? Нин╕шня Рос╕я вигляда╓ державою, принципово н╕чим не кращою за СРСР в план╕ демократ╕╖ та поваги прав людини. Тод╕ що ж, на Вашу думку, в╕дбулося у серпн╕ 1991 року? — Радянськ╕ дисиденти не були пол╕тичною парт╕╓ю ╕ не були революц╕онерами. В основному вони вимагали в╕д влади гласност╕, прав людини та законност╕. Вони викривали тотал╕тарну сутн╕сть радянського режиму, в╕дкрили оч╕ багатьом сво╖м сп╕вв╕тчизникам, привернули увагу св╕тово╖ громадськост╕ ╕ св╕тових л╕дер╕в, з чим радянськ╕ вожд╕ змушен╕ були рахуватися. Дисидентство було одним ╕з фактор╕в, що наблизило крах радянського режиму. Радянська влада могла б запоб╕гти цьому краху, якщо б прислухалася до дисидент╕в ╕ вважала ╖х не ворогами, а союзниками ╕ патр╕отами, ким вони були. Щодо мене особисто, то мо╓ дисидентство полягало, передус╕м, у тому, що я за прикладом Держав╕на «╕стину царям з посм╕шкою казав» ╕ писав книги, як╕ вже прочитали м╕льйони людей ╕ продовжують читати сорока мовами св╕ту, включаючи укра╖нську.
Юр╕й САНДУЛ Ки╖в Фото: Агентство «Москва», ╤рина Намакаренська/vkonline.ru.
Хто у нин╕шн╕й Рос╕╖ Перодер? Зв╕сно ж, Володимир Пут╕н! Бо Перодер — це скорочено «Перша особа держави». А як в╕н вигляда╓, цей Перодер? Тю, хто ж не зна╓, як вигляда╓ Володимир Володимирович? А ось ╕ н╕! Перодер — в╕н ╕з дзьобом, з к╕гтями ╕ взагал╕ малинового кольору. Бо Перодер — це персонаж роману «Малиновий пел╕кан», написаного Володимиром Войновичем. В╕н таким його, Пут╕на, бачить у сво╖й письменницьк╕й уяв╕, бо Перодер взявся рятувати р╕дк╕сних птах╕в — малинових пел╕кан╕в — в╕д ц╕лковитого знищення. Цих б╕дних, нещасних птах╕в майже довела до загибел╕ ки╖вська хунта, що в╕дкрилося св╕тов╕ п╕сля «зв╕льнення» Криму. А порятунок поляга╓, зв╕сно, у висиджуванн╕ я╓ць останньо╖ пари малинових пел╕кан╕в. Сам╕ вони цього вже не вм╕ють робити — насл╕док депрес╕╖ п╕сля багатор╕чного панування хунти на сонячному п╕востров╕. Зв╕сно, таку надважливу для всього людства м╕с╕ю у Рос╕╖ може зд╕йснити лише одна особа — Перша держави. Ось така вона, сучасна Рос╕я очима Володимира Войновича... Для пояснення: головний герой роману (а це сам автор, зовс╕м не Пут╕н-Перодер) раптом, силою авторсько╖ уяви, став на чол╕ Рос╕╖ й вир╕шив, що для революц╕╖ потр╕бно зробити щось таке, що п╕дняло б проти влади весь рос╕йський народ... (ukrinform.ua)
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 22.04.2016 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17018
|