"Кримська Свiтлиця" > #23 за 03.06.2016 > Тема "З потоку життя"
#23 за 03.06.2016
8 КРОК╤В РЕФОРМИ СУДОУСТРОЮ. ЧИМ Ц╤КАВИЙ НОВИЙ ЗАКОН?
Актуально!
Верховна Рада ухвалила «Закон про судоустр╕й ╕ статус судд╕в» та зм╕нила в╕дпов╕дн╕ статт╕ Конституц╕╖ Укра╖ни. Без переб╕льшення можна сказати, що зм╕ни передбачено революц╕йн╕, вони практично л╕кв╕дують залишки радянських традиц╕й у судочинств╕ ╕ усувають корупц╕йн╕ складов╕, закладен╕ за час╕в попереднього режиму. 1. Депол╕тизац╕я. У Закон╕ й зм╕нах до Конституц╕╖ передбачено депол╕тизац╕ю, а отже й забезпечення незалежност╕ судово╖ влади. Зокрема, вилучено статт╕ про повноваження пол╕тичних орган╕в у питаннях судд╕всько╖ кар’╓ри, повноваження Верховно╖ Ради щодо надання згоди на затримання судд╕ або утримання його п╕д вартою чи арештом до винесення обвинувального вироку. ╤ншою нормою передбачено, що суд утворю╓ться, реорган╕зову╓ться ╕ л╕кв╕дову╓ться законом. Тобто Президент позбавля╓ться повноважень щодо утворення та л╕кв╕дац╕╖ суд╕в сво╖м указом. Скасовано ╕нститут "призначення судд╕ на посаду вперше" (п’ятир╕чний, так званий "випробувальний", терм╕н для судд╕в), в╕днин╕ судд╕ об╕йматимуть посади без-строково. 2. Спрощення структури. Систему судоустрою в╕днин╕ складатимуть м╕сцев╕ суди, апеляц╕йн╕ суди ╕ Верховний Суд. Для розгляду окремих категор╕й справ в систем╕ судоустрою будуть д╕яти вищ╕ спец╕ал╕зован╕ суди. Спрощення структури, на думку фах╕вц╕в, розвантажить суди ╕ створить передумови для розгляду справ у розумн╕ строки. Найвищим судом у систем╕ судоустрою визначено Верховний Суд, к╕льк╕сть судд╕в якого удв╕ч╕ зменшено (до 200 судд╕в). 3. Судд╕ час╕в Януковича не зможуть автоматично отримати посади в нов╕й структур╕. Бо ж, в╕дпов╕дно до Закону, Верховний Суд, наприклад, буде формуватися як новий орган, ╕ судд╕ до нього призначатимуться за спец╕альною процедурою на конкурсних засадах. Причому конкуренц╕ю практикуючим суддям складуть адвокати та професура. Визначено й строки формування нового складу ВСУ - ш╕сть м╕сяц╕в. 4. Антикорупц╕йний суд. Окремою новелою ╓ створення у систем╕ судоустрою нових вищих спец╕ал╕зованих суд╕в як суд╕в першо╖ ╕нстанц╕╖ з розгляду визначених категор╕й справ: Вищого суду з питань ╕нтелектуально╖ власност╕ та Вищого антикорупц╕йного суду, перегляд р╕шень яких буде зд╕йснюватися Верховним Судом. Вищий антикорупц╕йний суд ма╓ забезпечити високу ефективн╕сть роботи НАБУ ╕ антикорупц╕йного прокурора. 5. Дисципл╕нарна в╕дпов╕дальн╕сть судд╕в. Законом в╕дпов╕дно до конституц╕йних зм╕н зд╕йсню╓ться перерозпод╕л повноважень м╕ж Вищою квал╕ф╕кац╕йною ком╕с╕╓ю судд╕в Укра╖ни та новим конституц╕йним органом – Вищою радою правосуддя. ВККС - в╕дпов╕датиме за доб╕р на посади судд╕в, квал╕ф╕кац╕йне оц╕нювання, проведення конкурс╕в на зайняття вакантних посад судд╕в та судд╕вську осв╕ту. Вища рада правосуддя розглядатиме дисципл╕нарн╕ справи судд╕в, ухвалюватиме р╕шення про тимчасове в╕дсторонення судд╕в в╕д зд╕йснення правосуддя. Право на звернення з╕ скаргою до ВРП мають адвокат, Генеральний прокурор або його заступник, Уповноважений Верховно╖ Ради Укра╖ни з прав людини, голова суду, член Ради судд╕в Укра╖ни, член ВККС, член Вищо╖ ради правосуддя. ВРП також нада╓ згоду на затримання судд╕ або утримання його п╕д вартою чи арешт. 6. Громадська рада доброчесност╕. Стаття 59 Закону передбача╓ мон╕торинг способу життя судд╕, який може бути проведений на вимогу ВККС, Вищо╖ ради правосуддя та ╕н. За його результатами оц╕нюватиметься дотримання суддею правил судд╕всько╖ етики. Щор╕чно суддя зобов’язаний буде подавати декларац╕ю "особи, уповноважено╖ на виконання функц╕й держави або м╕сцевого самоврядування", декларац╕ю родинних зв’язк╕в, декларац╕ю доброчесност╕ судд╕. Для сприяння ВККС створю╓ться Громадська рада доброчесност╕, яка складатиметься з 20 член╕в – правозахисник╕в, громадських актив╕ст╕в, науковц╕в, адвокат╕в, журнал╕ст╕в. Окр╕м усього ╕ншого Рада доброчесност╕ ма╓ право створити ╕нформац╕йний портал для збору ╕нформац╕╖ щодо профес╕йно╖ етики та доброчесност╕ судд╕в чи кандидат╕в на цю посаду. 7. Недоторканн╕сть. Зм╕нено принципи судд╕вського ╕мун╕тету. Законом заборонено притягувати судд╕в до крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕ за юридичну позиц╕ю, викладену в судовому р╕шенн╕. Водночас вони мають нести крим╕нальну чи дисципл╕нарну в╕дпов╕дальн╕сть за злочини (наприклад, отримання неправом╕рно╖ вигоди), порушення вимог щодо зм╕сту судового р╕шення. Окр╕м того, суддю може бути затримано або заарештовано до винесення обвинувального вироку судом, якщо його затримано п╕д час вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину. 8. Судд╕вська зарплата. Зароб╕тки судд╕в значно зростуть. Так, судд╕вська винагорода складатиметься з посадового окладу, який, наприклад, для судд╕в Верховного Суду становитиме 75 м╕н╕мальних зарплат, та доплат: за вислугу рок╕в, перебування на адм╕н╕стративн╕й посад╕ у суд╕, науковий ступ╕нь, доступ до державно╖ та╓мниц╕ тощо. За п╕драхунками депутата В. Пинзеника, загальн╕ виплати суддям можуть сягати 315 тис. грн. На його ж думку, судд╕вськ╕ пенс╕╖ виростуть до 270 тис. грн. «Укр╕нформ»
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 03.06.2016 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17191
|