"Кримська Свiтлиця" > #16 за 16.04.2004 > Тема "Крим - наш дім"
#16 за 16.04.2004
Виховувати громадянина
Прес-служба Всеукраїнського інформаційно-культурного центру в м. Сімферополі.
"Круглий стіл" з обговорення концепції пріоритетних напрямків виховної роботи в навчальних закладах Автономної Республіки Крим пройшов у м. Сімферополі. Його організаторами виступили Всеукраїнський інформаційно-культурний центр у м. Сімферополі, Кримське відділення Всеукраїнського товариства "Просвіта" та Асоціація кримськотатарських працівників освіти "Мааріфчі". На заході були присутні представники влади, політичних партій та громадських об'єднань Криму, навчальних закладів. У вітальному слові один з авторів концепції, ректор Кримського республіканського інституту післядипломної освіти О. Рудяков ознайомив присутніх з трьома основними принципами пріоритетних напрямків виховної роботи. Зокрема, виховання патріотизму як основи всієї виховної роботи та формування любові до рідного краю як основоположного елементу виховання патріота України, толерантності як основного демократичного принципу, дотримання якого забезпечує мирний поступальний розвиток поліетнічного, мультикультурного Криму, та життєстійкості як риси характеру, що протистоятиме будь-якому негативному впливу та позитивно впливатиме на сприйняття світу та свого місця у ньому. Учасники "круглого столу" гостро розкритикували дану концепцію як таку, що є неприйнятною для кримських навчальних закладів. Зокрема, голова Кримського відділення Всеукраїнського товариства "Просвіта" С. Савченко виступив з ініціативою відхилити концепцію, а натомість втілювати у життя існуючу програму виховної роботи Міністерства освіти і науки України. (Проект "Концепції..." був опублікований у "Кримській світлиці" 20 лютого 2004 р.- Ред.). Серед рекомендацій учасників "круглого столу" стосовно концепції було запропоновано розробити комплекс заходів щодо інтеграції росіян Криму в українське суспільство, запровадити курси українознавства та релігієзнавства в усіх школах АРК, розробити методичні рекомендації щодо роз'яснення історичних зв'язків і спільної долі кримськотатарського та українського народів, відзначення українських свят та днів народжень українських письменників. Освіта в Україні ґрунтується на культурно-історичних цінностях українського народу, його традиціях та духовності. Вона має утверджувати українську національну ідею, сприяти розвиткові культури українського народу з метою консолідації представників усіх національностей, що мешкають в Україні. Національне та громадянське виховання мусить стати одним з головних пріоритетів та органічним компонентом розвитку освіти та розбудови в Україні громадянського суспільства. РЕЗОЛЮЦІЯ УЧАСНИКІВ "КРУГЛОГО СТОЛУ" "КОНЦЕПЦИЯ ПРИОРИТЕТНЫХ НАПРАВЛЕНИЙ ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ В УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ АВТОНОМНОЙ РЕСПУБЛИКИ КРЫМ НА 2004 - 2010 гг."
1. Рекомендувати Раді міністрів АРК відхилити як неприйнятну затверджену Міністерством освіти АРК "Концепцию приоритетных направлений воспитательной работы в учебных заведениях Автономной Республики Крым на 2004 - 2010 гг.". 2. Закладам освіти АРК у виховній роботі неухильно дотримуватися положень: 2.1 "Державної національної програми "Освіта - Україна ХХІ століття". Особливу увагу приділити, зокрема, наступним вимогам: 2.1.1 "Національне виховання в Українській державі має бути спрямоване на формування у дітей та молоді світоглядної свідомості, ідей, поглядів, переконань, ідеалів, традицій, звичаїв, інших соціально значущих надбань вітчизняної і світової духовної культури з урахуванням особливостей культури кримських татар, караїмів, кримчаків та інших народів. Національне виховання є органічним компонентом освіти і охоплює всі складові системи освіти". 2.1.2 "Формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати; - забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу; - формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою; - прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій усіх народів, що населяють Україну; - виховання духовної культури особистості, створення умов для вільного вибору нею своєї світоглядної позиції". 2.2 "Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті". Зокрема, наступних вимог: 2.2.1 "Освіта України ґрунтується на культурно-історичних цінностях українського народу, його традиціях і духовності". Вона розвивається на основі педагогічної спадщини Київської Русі, народної педагогіки, світоглядної парадигми Володимира Мономаха, Петра Могили, Г. Сковороди, Т. Шевченка, І. Франка, Я. Чепіги, С. Русової, Г. Ващенка, В. Сухомлинського, І. Гас-принського, Б. Чобан-заде, А. Айвазова, М. Драгоманова, А. Кримського, С. Шапшала, І. Казаса та інших видатних українських мислителів. Її духовним джерелом є висока культура українського народу, його споконвічна мудрість, прагнення жити у процвітаючій Україні. Освіта утверджує українську національну ідею та сприяє розвитку культури інших народів. Сучасна освіта підпорядкована ідеї консолідації українського народу в єдину політичну націю, яка прагне жити у співдружності з усіма народами і державами світу. Вона спрямована на формулювання національних цінностей і водночас сприяє оволодінню особистістю багатствами світової культури, вихованню поваги до народів світу. Українська освіта має гуманістичний характер". 2.2.2 "Національне і громадянське виховання є одним із головних пріоритетів і органічним компонентом розвитку освіти. Воно має бути спрямоване на формування у дітей та молоді сучасного світогляду, ідей, поглядів, переконань, заснованих на найцінніших надбаннях вітчизняної і світової культури. В основу національної спрямованості виховання мають бути покладені принципи гуманізму, демократизму, єдності сім'ї і школи, наступності та спадкоємності поколінь". 2.2.3 Система освіти має забезпечувати: - формування особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу, сучасної європейської цивілізації, орієнтується у реаліях і перспективах соціокультурної динаміки, підготовлена до життя і праці, що змінюються; - збереження і продовження української культурно-історичної спадщини, виховання шанобливого ставлення до українських національних святинь, української мови, історії і культури всіх національностей, які проживають в Україні, формування культури міжетнічних і міжособистісних відносин". 2.3 "Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)". Зокрема, таким вимогам: 2.3.1 "Основними завданнями загальноосвітньої школи є: виховання школяра як громадянина України, національно свідомої, вільної, демократичної, життєво і соціально компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях. Діяльність школи ґрунтується на засадах органічного поєднання національного і загальнолюдського. Домінантою виховного процесу має стати виховання в учнів патріотизму з новим змістовним наповненням. З одного боку, це виховання почуття любові до рідного краю, свого народу, держави, відповідальності за їхнє майбутнє, а з іншого - відкритість до сприйняття різноманітних культур світу, освоєння фундаментальних духовних цінностей людства: гуманізму, свободи, справедливості, толерантності, культури миру, національного примирення, збереження природи". Здійснення виховної роботи з урахуванням національних традицій аборигенів Криму - кримських татар, караїмів, кримчаків та інших. 3. Розробити комплекс заходів щодо інтеграції кримчан в українське суспільство. Для цього: 3.1 Запровадити курс українознавства і народознавства в усіх школах АРК. 3.2 Розробити методичні рекомендації щодо святкування днів народження українських та кримськотатарських письменників у навчальних закладах АРК, особливо тих, які мають відношення до Криму. 3.3 Широко відзначати у навчальних закладах АРК День Матері, День Збройних сил України, День всеукраїнського референдуму щодо утвердження незалежності України, Наврєз, Хидирлєз, День пам'яті жертв депортації (18 травня), українські та кримськотатарські свята. Для активізації володіння українською мовою рекомендувати заходи щодо відзначання цих свят проводити в усіх навчальних закладах державною, кримськотатарською та іншими мовами. 3.4 Розробити методичні рекомендації щодо роз'яснення історичних зв'язків та спільної долі кримськотатарського та українського народів. 3.5 Розробити методичні рекомендації щодо відзначення пам'ятних дат державних діячів, науковців, які зробили вагомий внесок у становлення української державності, і видатних кримськотатарських діячів науки, культури та освіти. Рекомендувати проведення у навчальних закладах тижнів таких діячів, творчих конкурсів, написання рефератів на цю тему. Завдання системи національного педагогічного виховання - сформувати у підростаючого покоління любов до Батьківщини, повагу до старших, працелюбство та гостинність, толерантне ставлення до культури інших народів. Прийнято у м. Сімферополі 6 квітня 2004 р.
"Кримська Свiтлиця" > #16 за 16.04.2004 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1908
|