"Кримська Свiтлиця" > #3 за 19.01.2018 > Тема "Душі криниця"
#3 за 19.01.2018
«ХРИСТОС ХРЕСТИВСЯ Й ВОДУ ОСВЯТИВ...»
Наш╕ традиц╕╖
Може виникнути слушне запитання: “Чому Богоявленням називають не день народження ╤суса Христа (Р╕здво Христове), а саме Водохреще, яке християни сх╕дного обряду в╕дзначають 19 с╕чня?”. В╕дпов╕дь духовенства довол╕ проста: справжн╕й Богоявленський день не той, у який ╤сус народився, а той, у який охрестився й освятив воду. Це мало стати для людей першим знаком його святост╕, перед тим, як Син Божий ╕ наш Спаситель розпочав свою м╕с╕йну д╕яльн╕сть на земл╕, виконувати волю Отця Небесного, став творити дива. Коли ╤сусов╕ виповнилося 30 рок╕в, В╕н прийняв хрещення в╕д ╤вана Предтеч╕ — Хрестителя Господнього на р╕ц╕ Йордан. У Новому Зав╕т╕ чита╓мо, коли ╤сус виходив з води, небеса враз розкрилися ╕ з'явився голуб — Дух Святий, що також ╓ знаком Богоявлення. Зв╕дси й розпочалася традиц╕я хрещення у вод╕. Уперше людина занурю╓ться у святу воду п╕д час хрестин (хрещення), зазвичай невдовз╕ п╕сля народження — немовлятком. Дитинку намагаються охрестити до сорока дн╕в п╕сля ╖╖ появи на св╕т. Трапля╓ться, що з р╕зних причин хрещення приймають у зр╕лому в╕ц╕. Так чи ╕накше, але людина оновлю╓ться для майбутнього достойного життя. Свячена вода (до реч╕, святять ╖╖ не т╕льки на Водохреще, а й на Стр╕тення, храмов╕ празники у м╕стах ╕ селах, з нагоди ╕нших под╕й) неодм╕нно ма╓ бути присутня п╕д час освячення храм╕в, жилих ╕ господарських буд╕вель, а також усього церковного утвару, який використову╓ться п╕д час Служби Божо╖ та часто ╕нших Богослуж╕нь, молитовних в╕дправ. ╥╖ використовують на вес╕лл╕, при посвят╕ у школяр╕, студенти; з╕ свяченою водою ховають померлого... Йорданська вода ма╓ вживатися натще, бо саме за ц╕╓╖ умови вона набува╓ найб╕льшо╖ сили, чудотворних властивостей. Таке п╕дтверджують ╕ медичн╕ досл╕ди. До властивостей свячено╖ води в╕дносять здатн╕сть гамувати пристраст╕, в╕дганяти злих дух╕в в╕д осел╕ та виганяти ╖х з людини, зц╕лювати хворих. Не раз кажуть, що свячена вода — найкращ╕ л╕ки. Тому у йорданських ополонках проводили купел╕ важкохворих людей, давали воду тим, хто не м╕г вже причаститися. Кроплять свяченою водою й самих себе, вирушаючи у далеку дорогу. Окр╕м води, ц╕лющим вважався ╕ водохрещенський сн╕г, який, як вважали, допомага╓ при запамороченн╕, он╕м╕нн╕ н╕г. Його кидали у криницю, щоб вода не пропала у посушливе л╕то. Народна прогностична прикмета говорить: “На Йордан багато сн╕гу на полях — буде врожай хл╕ба!”. Не раз запитують: “Нав╕що щороку знову ╕ знову освячувати воду? Достатньо, що ╖╖ вже освятив ╤сус Христос...”. Знову ж, церковна в╕дпов╕дь така: св╕т наш сповнений гр╕х╕в, а Церква, освячуючи воду, поверта╓ ╖й первинну чистоту. Священики акцентують: Господь Бог не творить чудес там, де людина оч╕ку╓ ╖х лише з ц╕кавост╕, а не без щирого нам╕ру скористатися ними заради власного спас╕ння. Щоб свячена вода (наприклад, та сама йорданська) приносила користь, необх╕дно дбати про чистоту власних думок ╕ вчинк╕в. Саме свято Водохреще в╕дбува╓ться урочисто. Ще за к╕лька дн╕в до нього, зв╕сно, якщо погода дозволя╓, чолов╕ки вирубують з льоду на водойм╕ хрест, перед ним — престол, а завершують святкову композиц╕ю соснов╕ чи ялинов╕ г╕лки у вигляд╕ арки, яка символ╕зу╓ Царськ╕ ворота у храм╕. Можемо це назвати храмом без купол╕в, бо куполом ╓ саме небо. У день свята зранку (╕нколи оп╕вноч╕) в╕дбува╓ться урочисте церковне Богослуж╕ння, водосвяття. Люди набирають свячену воду, так само, як ╕ перед Надвеч╕р'ям Богоявлення. П╕сля цього вся громада з╕ сп╕вом, несучи у руках хоругви, йде до “льодового хреста” та ополонки. Кожен несе окремий посуд, щоб ще раз набрати свято╖ води, але вже з водойми. Там, де водойми чист╕, скаж╕мо, у джерелах, то набирають т╕льки цю воду. Тод╕ б╕ля церкви водосвяття вже не в╕дбува╓ться. Окр╕м занурення хреста у воду (таке священик робить трич╕), до ц╕кавих обряд╕в належить те, що духовний отець може опустити його на дно р╕ки чи озера. См╕ливц╕ ж, роздягнувшись, п╕рнають за хрестом. Ще н╕хто не хвор╕в!.. Тепер в╕дродилася добра традиц╕я: масов╕ купел╕ у йорданськ╕й ополонц╕, купаються ╕ стар╕, ╕ мал╕... За легендою, на Водохреще вода на деяку мить перетворю╓ться на вино. Таке не сл╕д сприймати звульгаризовано. У цьому сенс╕ вино — кров ╤суса, яку ми спожива╓мо, приступаючи до Святого Причастя. Прин╕сши додому свячену воду, господар кропить нею оселю та все у хазяйств╕: садибу, худобу, озим╕ пос╕ви, сад, вулики, криницю, ус╕х домочадц╕в. Пас╕чники ставили тр╕шечки йордансько╖ води у стебник для бдж╕л, а в теплу пору року виставляли ╖╖ посеред пас╕ки. Ще одна властив╕сть йордансько╖ води — довго збер╕гатися св╕жою, не псуватися. Використовували хрещенську воду й на початках весняно╖ с╕вби. Певну к╕льк╕сть тако╖ води в╕дливали в посудину, щ╕льно закривали ╕ збер╕гали протягом року на покут╕ б╕ля ╕кон. До реч╕, про ц╕лющ╕сть йордансько╖ води в╕домо ще з перших в╕к╕в в╕д Р╕здва Христового. Наприклад, у IV стол╕тт╕ Отець Церкви ╤ван Золотоустий писав: “Христос хрестився й освятив природну воду, ╕ тому на свято Водохреща вс╕, почерпнувши води оп╕вноч╕, приносять ╖╖ додому та збер╕гають увесь р╕к”. Християни у цей день в╕таються: «Христос Хрестився! У р╕ц╕ Йордан╕!». ╤нколи додають: «Христос Хрестився й воду освятив!».
«УТ╤КАЙ, КУТЯ, З ПОКУТЯ...»
18 с╕чня, за церковним календарем, Надвеч╕р'я Богоявлення. У народному побут╕ укра╖нц╕в — голодний Святвеч╕р, голодна кутя. Практикуюч╕ християни протягом усього дня, як ╕ перед Р╕здвом Христовим, дотримуються суворого посту, н╕чого не ╖дять. Аж з першою зорею можна с╕дати до столу, але й тод╕ господиня пода╓ виключно п╕сн╕ страви: голубц╕ з картоплею, кашу, гречан╕ млинц╕, рибу, гриби (часто юшка з грибами), вареники з капустою, червоний борщ, неодм╕нно узвар та кутю. П╕сля святково╖ вечер╕, яка розпочиналася з╕ сп╕льно╖ молитви, ус╕ “проганяли кутю”, бо вона вже остання у цикл╕ Р╕здвяних свят. Виходили на вулицю, били палицями по плот╕ (часто брали т╕ палиц╕, якими будуть пасти кор╕в), цебриках, барабанили по металевих в╕драх ╕ вигукували (особливо д╕ти): - Ут╕кай, кутя, з покуття, Узвар, ╕ди на базар. Паляниц╕, залишайтесь на полиц╕, Д╕дух — на теплий дух, Щоб скинути кожух... Коли вже зовс╕м смеркалося, родина виносила з хати д╕духа ╕ спалювала його на грядках, “щоб добре родило”, або “пуска╓мо на теплий дух”. Щоправда, дехто з господар╕в колоски з д╕духа давав домашн╕й птиц╕, аби добре неслася, плодилася. Ц╕ д╕╖ також в╕дображають прощання з зимою (хоча щойно ледь за половину зими “перевалило”) ╕ закликання весни. Перед Богоявленням (Йорданом, Водохрещем) святять у церкв╕ воду. Посуд, призначений для свячено╖ води, прикрашають кв╕тами, барвистими стр╕чками. Тепер здеб╕льшого використовують штучн╕ кв╕ти, а колись виключно природн╕, засушен╕, як╕ збирали ще вл╕тку; нер╕дко посуд прикрашали кв╕тами з тро╖цького букета. Ц╕╓ю водою перед вечерею скроплюють хату, господарськ╕ прибудови, подв╕р'я, город, сад, пас╕ку, домашн╕х тварин ╕ аж тод╕ родина с╕да╓ вечеряти. Для мешканц╕в м╕ських будинк╕в залиша╓ться скропити т╕льки квартиру, сп╕льну з╕ сус╕дами площадку та вх╕д перед п╕д'╖здом... Деяк╕ господин╕ зам╕шували на свячен╕й вод╕ т╕сто ╕ вил╕плювали хрестики, кр╕пили ╖х на ст╕нах, одв╕рках як обер╕г в╕д нечисто╖ сили. Так╕ ж хрестики малювали на дверях. ╤ тепер ця традиц╕я побуту╓. Д╕вчатам дозволено в цей веч╕р ворожити, а д╕тям — щедрувати. Кожна дитина з ватаги щедрувальник╕в брала з╕ собою оберемок л╕щинових галузок. Кожному господарю вручала по галузц╕ на знак подяки. З давн╕х час╕в ╕снувало пов╕р'я, що в Надвеч╕р'я Богоявлення, як ╕ на Святий Веч╕р перед Р╕здвом Христовим, домашн╕ тварини можуть розмовляти людською мовою. Якщо у них поганий господар, не догляда╓, б'╓, належно не году╓, то вони неодм╕нно поскаржаться Всевишньому... Отож, будьмо дбайливими!..
ПОСВЯТКИ 20 с╕чня Сх╕дна Церква в╕дзнача╓ Собор ╤вана Хрестителя Господнього — Предтеч╕, що в переклад╕ означа╓ “Попередник”. Святий ╤ван, за церковними переказами, був посланий Богом, щоб допомогти людям п╕дготуватися до з'явлення ╤суса Христа. А коли сам ╤сус забажав охреститися в нього, то таким чином ╤ван Предтеча виконав Закон Божий (Волю Божу), а Спаситель наш ╤сус Христос показав приклад святого хрещення ╕ дав людям зрозум╕ти, що Закон Божий сл╕д виконувати завжди ╕ неухильно. Така воля Отця Небесного! Народна назва цього свята — Посвятки. Кажуть: “Прийшов ╤ван Предтеча ╕ забрав Р╕здвян╕ свята на плеч╕”. Нам же залишив св╕тл╕ спогади про них. Бо х╕ба можна в такий час сумувати, журитися?... Тепер залиша╓ться чекати наступного Р╕здва. Хоч це марнов╕рство (на щастя, цього, мабуть, уже н╕хто не дотриму╓ться), але з ╤вана Предтеч╕ ж╕нкам нарешт╕ дозволялося ходити по воду, чого вони не могли робити у святковий пер╕од в╕д Р╕здва Христового. Це за них робили чолов╕ки. Зрештою, можуть ╕ дал╕ воду носити... Натом╕сть чолов╕кам не сл╕д забувати, що в╕д Р╕здва Христового, нав╕ть днем ран╕ше — перед Святим Вечором, до свята Собору ╤вана Хрестителя Господнього не можна ходити в шинок (корчму), бо воно й справд╕ — таки великий гр╕х! Загалом, у народному побут╕ укра╖нц╕в в╕дбувався перех╕д до звичайного трудового ритму. ╤ все ж, на Предтечу, хоч люди й готувалися до господарських справ (мова не про нагальн╕ повсякденн╕ роботи, скаж╕мо, по догляду за домашн╕ми тваринами), вважали, що розпочинати у цей день ╕ наступний якусь важливу справу аж н╕як не годиться, бо, мовляв, н╕чого путнього з цього не вийде. Це свого роду був ритуальний перех╕д до повсякденних клопот╕в. Тож поки що чолов╕ки планували, обм╕рковували сво╖ серйозн╕ роботи, а ж╕нки — сво╖. У давнину на Зимового Предтеч╕ (Л╕тн╕й Предтеча — 7 липня, Р╕здва ╤вана Хрестителя) господин╕ д╕ставали починки — прядиво, полотно, нитки, тощо, як╕ ще перед Р╕здвом Христовим, нав╕ть за день-два до Святого Вечора, над╕йно ховали “подал╕ в╕д гр╕ха, щоб лихий ниток не поплутав”. До початку весняних польових роб╕т у них ╓ ще вдосталь часу, аби зайнятися рукод╕ллям... Ц╕кава й, мабуть, головна традиц╕йна под╕я цього дня — роздавати домашн╕м тваринам р╕здвяний обрядовий хл╕б (на Бойк╕вщин╕ — корочун) чи його залишки, який збер╕га╓ться в╕д Р╕здва. Вважалося, що в╕н посприя╓, аби домашн╕ тварини були здоровими, добре плодилися, кон╕ та воли — працьовитими, корови давали багато жирного молока. Адже в╕д цього значною м╕рою залежав добробут селянина, його с╕м'╖...
НА П╤В-╤ВАНА «ПРОГАНЯЮТЬ СВЯТА»
Наступний день п╕сля Собору ╤вана Хрестителя Господнього — Предтеч╕ у народ╕ називають П╕в-╤вана або Полу╕вана (21 с╕чня). Колись вважали, що працювати у цей день - “великий гр╕х”. Тож ходили один до одного в гост╕, влаштовували колективн╕ заст╕лля (з того, що залишилося п╕сля Р╕здвяних свят; не пропадати ж добру!) ╕ “проганяли свята”. Д╕йство супроводжувалося жартами та сп╕вами. Вт╕м, п╕д впливом Церкви, така традиц╕я занепала, принаймн╕, перестала бути масовою. Воно й справд╕ негоже! В╕руюч╕ православн╕ християни в Укра╖н╕ вшановують цього дня преподобного Григор╕я Печерського — ченця Ки╓во-Печерського монастиря. За аскетизм, ревну молитву, духовн╕ подвиги та миролюбну вдачу Бог над╕лив його даром передбачення ╕ чудотворення. Зустр╕вши на берез╕ Дн╕пра дружину переяславського князя Ростислава Всеволодовича, у в╕дпов╕дь на ╖хн╓ ╖дке глузування преподобний Григор╕й закликав во╖н╕в ╕ самого князя до щирого покаяння, бо передбачив, що ╖х чека╓ страшна погибель. Невр╕вноважений ╕ зухвалий князь р╕зко в╕дпов╕в на пророцтво: наказав втопити ченця. Однак невдовз╕ сам потонув у Стугн╕ поблизу Трип╕лля. Разом з ним вода поглинула чимало во╖н╕в. Це сталося 1093 року. Тарас ЛЕХМАН
На фото: Водохреще б╕ля храму св. Володимира та Ольги УПЦ КП у С╕мферопол╕ Фото В. Качули
"Кримська Свiтлиця" > #3 за 19.01.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19593
|