Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2018 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 06.04.2018
ВЕЛИКДЕНЬ В УКРА╥Н╤

Наш╕ традиц╕╖

Таке оч╕куване ╕ таке рад╕сне свято для вс╕х християн — Великдень!
- Христос Воскрес! Во╕стину Воскрес! - п╕днесено й урочисто в╕та╓мось...
Однак свято Христового Воскрес╕ння найвеличн╕ше не лише з огляду на церковне вчення. Адже його традиц╕╖ та звича╖ не лише християнськ╕, а й язичницьк╕, оск╕льки цей “рухомий” день (залежно в╕д фази М╕сяця) вважався днем повного очищення земл╕ й людей. Тому великодн╕ народн╕ обряди часто пов'язан╕ з вогнем та водою.
У сх╕дних слов'ян стародавн╕й звичай вип╕кання паски походить в╕д ритуального жертвування сонцю священного короваю. Щодо писанок, то, вважали, вони мають маг╕чну силу, виступають оберегом; ╖хн╓ значення — символ зародження життя.
Вт╕м, на Великдень до церкви збираються ╕ збира╓ться все чи ледь не все населення м╕ста, села. Хто ще у передвеликодню суботу, хто у нед╕лю — на саме свято Воскрес╕ння Христового святить паску, яйця, сир, масло, шинку, ковбаску, хр╕н... В╕дразу п╕сля Служби Божо╖ вдома с╕м'я с╕дала до святкового столу, а перед тим ус╕ вмивалися ╕з глиняно╖ миски з трьома червоними крашанками, покладеними у не╖. Першими вмивалися дочки (починаючи в╕д наймолодшо╖), пот╕м сини, мати ╕ батько. П╕сля кожного вмивання воду зливали, але так, щоб крашанки не випали з миски. Пот╕м ус╕╓ю родиною молилися ╕ вкотре в╕талися: “Христос Воскрес! Во╕стину Воскрес!”. ╤ аж тод╕ батько брав миску з╕ свяченими стравами, трич╕ обходив з нею ст╕л, д╕лив свячен╕ крашанки й паску, даючи кожному по шматочку. Примовляв:
- Дай Боже, ╕ на той р╕к дочекатися св╕тлого Великодня в щаст╕ та здоров'╖!
Починався об╕д (чи то сн╕данок) з паски та я╓ць. Пот╕м ╖ли шинку, ковбаску й ╕нш╕ великодн╕ страви. Годилося скуштувати кожно╖, бодай тр╕шечки.
Завершивши святкову трапезу, найперше — йшли на цвинтар, аби помолитися на могилах, а пот╕м збиралися на великодн╕ ╕гри: гралися крашанками в “набитки” (у кого крашанка лусне — той програв), “катка” (чия крашанка найдальше покотиться) тощо. Рештки крашанок та писанок не викидали, бо це — великий гр╕х! ╥х пускали р╕кою чи закопували у землю на грядках, щоб “добре родило”.
Великдень в Укра╖н╕ не обходиться без веснянок, га╖вок. (В окремих рег╕онах наймасов╕ше ╖х виконували на другий день Великодн╕х свят). Д╕вчата виходили на них у найкращому одяз╕. Хлопц╕ не пасли задн╕х, ставали (хоч ╕нколи сором'язливо) до гурту д╕вчат. Бувало, що стр╕ляли з гармати, самопал╕в, щоб лихого в╕д╕гнати та ще раз Воскреслого ╤суса прив╕тати, нехай нав╕ть у такий нецерковний спос╕б. Розважалися до п╕зньо╖ ноч╕...
У Великодн╕й понед╕лок хлопц╕ обливали водою д╕вчат, а т╕, щоб в╕дкупитися в╕д тако╖ купел╕, дарували ╖м крашанки та писанки. Часто це був спос╕б залицяння. Також у Великодн╕й понед╕лок ходили с╕м'ями в гост╕, обм╕нювалися писанками, д╕ти носили паски, писанки та крашанки хресним батькам.
Веселилися ус╕, бо на Великдень не можна сумувати!

П╤СЛЯ БЛАГОВ╤ЩЕННЯ — СПРАВЖНЯ ВЕСНА

Благов╕щення (7 кв╕тня) належить до великих християнських двонадесятих свят. За церковним вченням, цього дня Архангел Гаври╖л з'явився Д╕в╕ Мар╕╖ в Назарет╕, щоб спов╕стити благу зв╕стку: Вона народить Сина Божого — ╤суса Христа.
Народна традиц╕я велить, що в╕д Введення (4 грудня) до Благов╕щення не можна працювати на земл╕, оск╕льки вона ма╓ в╕дпочити для народження нового врожаю. ╤ т╕льки на Благов╕щення Бог благословить усе живе, в тому числ╕ ╕ землю. Аж п╕сля  цього свята настане справжня весна, коли можна орати, с╕яти, садити городину. А до самого Благов╕щення нав╕ть пташка гн╕зда не в'╓. Щоправда, мова про “др╕бних” пташок, скаж╕мо, горобчик╕в, синичок, жайворонк╕в. Бо, наприклад, граки, ворони, сороки вже й пташенят оч╕кують у гн╕здах, а деяк╕ годують ╖х. Все ж в╕рили: якщо якась пташка не дотрима╓ться цього правила, то Бог в╕дн╕ме у не╖ крила; вона зможе т╕льки б╕гати по земл╕, але не л╕тати.
Ще одна маг╕чна д╕я цього дня: випускати на волю птах╕в з кл╕тки, щоб вони принесли, як знак подяки господарю, удачу.
Давн╕ фольклорн╕ джерела стверджують, що вс╕ в╕дьми на Благов╕щення сидять по дом╕вках, добрим людям лиха не роблять.
Зранку у храмах правлять урочисту Службу Божу, святять проскурки. Пас╕чники пот╕м частують такою проскуркою, розтираючи ╖╖ на порошок, бдж╕л, щоб добре ро╖лися. А якщо закопати по одн╕й проскурц╕ на чотирьох кутках поля, то воно буде добре родити.
Негоже у цей день проклинати зиму, нав╕ть, якщо “на Благов╕щення замерзла вода в д╕жчин╕”. П╕сля почутих в╕д людини лихих сл╕в зима може повернутися. Ставалося, що й на Великдень падав сн╕г. (Взагал╕, лихословити — гр╕х!).
У свято Благов╕щення господар╕ випускали на прогулянку худобу, “щоби кост╕ роз╕м'яла п╕сля зими”.
Побутувало й таке пов╕р'я: якщо на Благов╕щення д╕вчина знайде кв╕тку первоцв╕ту, то невдовз╕ вийде зам╕ж.
Сво╓р╕дним продовженням цього свята (насамперед у народн╕й традиц╕╖) ╓ Собор Архангела Гаври╖ла, або ж день Благов╕сника — 8 кв╕тня. Господар╕ у цей день намагалися задобрити Архангела Гаври╖ла (Гаврила), щоб в╕н часом хати блискавкою не спалив. Саме на Благов╕сника, вважають у народ╕, гр╕м та блискавка прокидаються в╕д зимового сну.
З цього дня господар╕ вже с╕ють яров╕ культури — пшеницю, овес, ячм╕нь. ╤нколи попередньо святять зерно у церкв╕.

МОТРЯ СКЛИКА╢ Ж╤НОК НА ПОСИДЕНЬКИ

У давн╕ш╕ часи на свято Мотр╕ (9 кв╕тня) ж╕нки влаштовували сво╖ посиденьки...
Так вже повелося в укра╖нськ╕й традиц╕╖, що ж╕нка пос╕дала найважлив╕ше м╕сце в систем╕ родинних зв'язк╕в. На не╖ покладалося багато обов'язк╕в: догляд за д╕тьми (та й за чолов╕ком теж), ведення справ у господарств╕, ╕ щоб хата була б╕ленька, ╕ щоб ╖сти завжди було що, ╕ ще в пол╕ попрацювати, займатися побутовими ремеслами — щити, ткати, вишивати... Проте вона мала ц╕лком заслужене право на в╕дпочинок, одним ╕з прояв╕в якого ╓ ж╕ноч╕ посиденьки, зокрема у Мотрин день.
Особливих приготувань вони не потребували. Збиралися у когось п╕д хатою на лавчин╕, лускали п╕дсмажене гарбузове чи соняшникове нас╕ння, ╕ вели сво╖ суто ж╕ноч╕ бес╕ди, жартували, трохи п╕дсп╕вували, але з церковних або дуже сумних п╕сень, бо, як правило, на цей час припадав Великий п╕ст, д╕лилися власним кул╕нарним досв╕дом, секретами ведення городництва... Тому ж╕нки збиралися здеб╕льшого “за ╕нтересами” та за в╕ком. Зв╕сно, були просто “сус╕дськ╕ посиденьки”. Якщо до гурту старших ж╕нок долучалися молодиц╕, то могли багато чому навчитися.
Коли ж накрапав дощ чи було холодно, завивав сильний в╕тер, тод╕ ж╕нки зас╕дали за столом у хат╕ котро╖сь господин╕, смакували чай. Вт╕м, частенько брали з╕ собою ручну роботу — вишивали, в'язали...
Бодай оком глянути на так╕ ж╕ноч╕ збори, тим паче — послухати ж╕ноч╕ розмови чолов╕кам не дозволялося! У цей час вони мали займатися хатн╕ми справами, доглядати за д╕тьми. (Пригадайте телевиставу “Фараони”). ╤ борони Боже ступити ногою у корчму!
... Довго ж╕нки не засиджувалися, особливо селянки. Адже вранц╕, з╕ сходом сонця, знову прийдуть повсякденн╕ клопоти по господарству.
Ц╕нуймо ж╕ночу працю!

ХТО В ХАТ╤ ГОСПОДАР?

Якщо ретельно вивчати народн╕ пов╕р'я (але, застер╕га╓мо, не сприймати ╖х за ╕стину!), то з'ясу╓мо таке: 12 кв╕тня на свято ╤вана Листвичника можна побачити Домовика ╕ нав╕ть посп╕лкуватися з ним. Адже, як в╕рили у давнину, саме ц╕╓╖ ноч╕ Домовик да╓ волю сво╖м емоц╕ям, пристрастям, бешкету╓ досхочу...
Головна його розвага на ╤вана Листвичника — ╖здити на конях ╕ запл╕тати ╖м гриви. Аби не допустити такого неподобства, господарю сл╕д пов╕сити п╕дкову над к╕ньми.
Однак Домовик аж н╕як не злий д╕д, а справжн╕й охоронець домашнього вогнища та родинних святинь. ╤нод╕ його вважають ╕стотою невизначеного роду (воно). Проте Домовик найчаст╕ше змальову╓ться як оброслий волоссям д╕док, невеликого зросту — чи то л╕л╕пут, чи то карлик. В╕н приск╕пливо стежить за дотриманням родинних ритуал╕в, вшануванням померлих, виступа╓ посередником м╕ж живими та спочилими. Домовик не любить сварок, не терпить чвар, стежить за тим, щоб у родин╕ панували злагода та спок╕й. Якщо кожен член родини поважатиме Домовика, то в╕н може допомагати у господарств╕, особливо чолов╕кам, нав╕ть догляне за малими д╕тьми. Якщо ж його чимось образити, не запросити до нового помешкання (тим паче — на новос╕лля), то тод╕ добра не чекай. Не буде гаразду у хат╕, ╕ край! Там посуд роз╕б'╓ться, там шибка у в╕кн╕ тр╕сне... Багато чого лихого може трапитися.
Кожна господиня на свято ╤вана Листвичника готувала улюблену страву Домовика — кашу, залишала ╖╖ на н╕ч, щоб той добре наситився ╕ злого не вчинив...
Тарас ЛЕХМАН

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2018 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19838

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков