"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2018 > Тема "З потоку життя"
#14 за 06.04.2018
ДЕРЖАВНА МОВА ДЛЯ МЕНШИН: ЯК ЛАТВ╤Я РЕФОРМУВАЛА ОСВ╤ТУ ТА ДОПОМОГЛА КИ╢ВУ В СУПЕРЕЧЦ╤ З УГОРЩИНОЮ
Латв╕я посилю╓ присутн╕сть державно╖ мови у школах. Вже за дек╕лька рок╕в викладання в останн╕х класах буде можливе лише латиською. Так само й складання шк╕льних ╕спит╕в державною мовою стане безальтернативним (зараз частину ╕спит╕в можна складати мовами меншин). Дане р╕шення призвело до чергових протест╕в мешканц╕в Латв╕╖ рос╕йського походження та обурення РФ. Тор╕к схвалення Ки╓вом схожо╖, нав╕ть менш амб╕тно╖ реформи викликало кризу в наших в╕дносинах з Будапештом. Угорський уряд в╕дтод╕ заявля╓, що в╕дх╕д в╕д навчання мовами меншин порушу╓ ╖хн╕ права. Саме тому латв╕йський досв╕д такий важливий для нас. По-перше, в╕н да╓ нам аргументи у суперечц╕ з Угорщиною, а по-друге, практичний досв╕д впровадження цих зм╕н буде корисний Укра╖н╕. "╢вропейська правда" роз╕бралася, що зм╕ниться у латв╕йських школах та наск╕льки це в╕дпов╕да╓ м╕жнародному праву. Реформа тривал╕стю в 20 рок╕в На початку 1990-х осв╕та Латв╕╖ стикнулася з мовною проблемою. Через великий в╕дсоток рос╕ян тут паралельно працювали школи з осв╕тою латиською та рос╕йською мовами, причому в останн╕х державною мовою мали викладатися лише два-три предмети. Цього явно бракувало для того, щоб говорити про двомовних випускник╕в. Вир╕шити цю проблему мав закон про шк╕льну осв╕ту, схвалений у 1998 роц╕. Закон передбачав стов╕дсоткове викладання державною мовою в╕д 10-го класу (зараз у Латв╕╖ шк╕льне навчання трива╓ 12 рок╕в). Вт╕м, ця норма так ╕ не була реал╕зована. В першу чергу, через неготовн╕сть шк╕льно╖ системи. В якост╕ компром╕су у 2004 роц╕ схвалили зм╕ни до цього закону, за якими у школах ╕з викладанням мовами нацменшин 60% навчального курсу ма╓ викладатися латиською. При цьому на шк╕льному випускному ╕спит╕ учн╕ отримують завдання латиською, проте можуть в╕дпов╕дати й ╕ншою мовою - т╕╓ю, якою навчалися. "Тод╕ ми обрали модель, яка дала би позитивний поштовх ╕ яку можна було б техн╕чно реал╕зувати, зважаючи на те, що велика частина педагог╕в знала державну мову дуже погано", - згаду╓ нин╕шн╕й м╕н╕стр осв╕ти Карл╕с Шадурск╕с в ╕нтерв’ю Delfi TV. До реч╕, саме в╕н був м╕н╕стром осв╕ти також у 2004 роц╕, п╕д час попередньо╖ реформи. Як╕ насл╕дки мали ц╕ кроки? Попри половинчаст╕сть зм╕н, в уряд╕ впевнен╕, що вони дали позитивний результат. Так, якщо у 1996 року лише 49% молодих представник╕в нац╕ональних меншин оц╕нювали сво╖ знання державно╖ мови як добр╕ або дуже добр╕, то в 2015 роц╕ ця частка зросла до 77%. Одночасно зростала к╕льк╕сть тих, хто зважувався здавати екзамени державною мовою. У 2015 роц╕ ╖х було аж 79%, за 4 роки до того - лише 60% (частину екзамен╕в складають лише латиською). Уроки мовно╖ фальсиф╕кац╕╖ Вт╕м, на думку Шадурск╕са, п╕дстав говорити про повний усп╕х нема╓. 20-22% випускник╕в шк╕л дос╕ не волод╕ють державною мовою на достатньому р╕вн╕, наголошу╓ м╕н╕стр, принаг╕дно нагадуючи, що це робить ╖х легкою жертвою рос╕йсько╖ пропаганди. На думку м╕н╕стра осв╕ти, попередня реформа "могла би бути ╕деальною, якби не показуха". "Нормативне регулювання, на жаль, дозволя╓ школам мухлювати. Наприклад, одна школа регулярно зв╕льня╓ вчител╕в латисько╖ мови, пот╕м - поясню╓ низьк╕ результати на ╕спитах з латисько╖ в╕дсутн╕стю вчителя. Насправд╕ ж там д╕ти просто виховуються проти держави. Або ╕нша ситуац╕я: ╕нспектор приходить до школи, де за документами той чи ╕нший предмет вивча╓ться б╕л╕нгвально, а йому кажуть: саме сьогодн╕ у нас урок рос╕йською мовою", - розпов╕да╓ м╕н╕стр. В╕дпов╕ддю уряду на таке "мухлювання" стала нова реформа. Минулого року уряд Латв╕╖ вир╕шив посилити присутн╕сть державно╖ мови у школах. В╕дпов╕дно до нових законодавчих зм╕н, у початков╕й школ╕ (1-6 класи) навчання зд╕йсню╓ться за трьома моделями (при цьому 50% предмет╕в викладаються латиською мовою), на завершальному етап╕ основно╖ осв╕ти (7-9 класи) 80% навчального процесу забезпечу╓ться державною мовою. У середн╕й школ╕ (10-12 класи) - навчання йде т╕льки латиською мовою, за винятком предмет╕в, пов'язаних з р╕дною мовою (р╕дна мова та л╕тература). Частина зм╕н набуде чинност╕ з 2019/20 навчального року, зокрема, в╕дсоток викладання державною мовою у старших класах зросте до 80%. А з 2021 року мовами нацменшин викладатимуться лише р╕дна мова, л╕тература, ╕стор╕я та культура. Як ╕ 15 рок╕в тому, нова осв╕тня ╕н╕ц╕атива викликала протести пророс╕йських сил. Проти не╖, зокрема, виступили Латв╕йська асоц╕ац╕я в п╕дтримку шк╕л з рос╕йською мовою викладання та колишня ╓вродепутат Тетяна Жданок - одна з найпосл╕довн╕ших симпатик╕в Пут╕на в ╢С, яка неодноразово в╕дв╕дувала анексований Крим. Вт╕м, масштаб нин╕шн╕х протест╕в вийшов незр╕внянно меншим за попередн╕й. Якщо протести 15-р╕чно╖ давнини були справд╕ велелюдними, то у жовтн╕ минулого року, коли дискус╕я щодо законодавчих зм╕н була чи не найгостр╕шою, на м╕тинги проти посилення латисько╖ мови у школах часом виходило… п╕д сотню протестувальник╕в. Такий низький р╕вень спротиву став доказом усп╕шност╕ осв╕тн╕х реформ. Виходить, що це питання вже не вида╓ться "к╕нцем св╕ту" для рос╕йськомовних латв╕йц╕в. А ще - пророс╕йськ╕ сили Латв╕╖ зайняли у цьому конфл╕кт╕ принципово р╕зну позиц╕ю. Якщо численн╕ пророс╕йськ╕ орган╕зац╕╖ вимагають скасування шк╕льно╖ реформи, то "Злагода" - пров╕дна парламентська парт╕я, що представля╓ ╕нтереси етн╕чних рос╕ян, запропонувала компром╕сний вар╕ант - зб╕льшення факультативних занять рос╕йською мовою, завдяки яким учн╕ "отримають можлив╕сть наздогнати той матер╕ал, який вони, можливо, не зрозум╕ють при навчанн╕ латиською". В уряд╕ таку пропозиц╕ю не п╕дтримують, але й не в╕дкидають. За словами прем’╓р-м╕н╕стра Мар╕са Куч╕нск╕са, пропозиц╕я додати до навчального процесу консультац╕╖ мовами меншин суперечить лог╕ц╕ реформи. Вт╕м, дода╓ в╕н, на першому етап╕ можлив╕ й компром╕си. В уряд╕ готов╕ проф╕нансувати додатков╕ консультац╕╖ для учн╕в - у випадку, якщо навчання латиською буде складним. "Питання мови консультац╕й повинн╕ вир╕шувати вчител╕ чи залучен╕ до консультац╕й психологи. Загалом п╕дх╕д до д╕тей повинен бути дуже людяним", - пояснив голова уряду в ╕нтерв'ю Латв╕йському рад╕о-4. ╤ тим б╕льше в уряд╕ об╕цяють не заощаджувати на переп╕дготовц╕ вчител╕в. "На це кидають дуже багато кошт╕в - можлив╕сть перевчитися буде у кожного", - об╕ця╓ Куч╕нск╕с. Уроки для Укра╖ни Старт нов╕й реформ╕ вже дано - цього тижня президент Латв╕╖ Раймонд Вейон╕с вже п╕дписав в╕дпов╕дн╕ зм╕ни до закону. А отже, ╓диним шансом для пророс╕йсько╖ опозиц╕╖ ╓ скарга до Конституц╕йного суду. Вт╕м, у реал╕стичн╕сть скасування цих норм спостер╕гач╕ не в╕рять: "Н╕чого ун╕кального зараз не робиться: у закон╕ про осв╕ту сказано, що поступовий перех╕д на державну мову мав розпочатися ще з 2004 року. Тим б╕льше, Конституц╕йний суд вже в 2005 роц╕ визнав, що ця норма в╕дпов╕да╓ конституц╕╖ й нормам м╕жнародного права", - поясню╓ в коментар╕ Латв╕йському рад╕о омбудсмен Юр╕с Ясонс. Зв╕сно, додатково загострити ситуац╕ю може РФ. Рос╕йське МЗС вже звинуватило Латв╕ю у брутальному порушенн╕ "м╕жнародних стандарт╕в" та "пог╕ршенн╕ в╕дносин м╕ж кра╖нами". "Схвален╕ нац╕онал╕стичною б╕льш╕стю латв╕йського Сейму поправки суперечать декларац╕ям кер╕вництва ц╕╓╖ кра╖ни про в╕ддан╕сть високим демократичним стандартам ╕ ц╕нностям, а також низц╕ м╕жнародно-правових акт╕в", - впевнен╕ у в╕домств╕ Лаврова. Понад те, у рос╕йськ╕й Держдум╕ вже прийняли спец╕альну заяву щодо латв╕йського закону, вкотре погрожуючи Риз╕ обмеженнями у двосторонн╕й торг╕вл╕. Та поверн╕мося до нас. Р╕шення Латв╕╖ провести реформу в частин╕ мови осв╕ти (а також усп╕х ╖╖ перших етап╕в!) - на руку Ки╓ву. Адже для нас латв╕йська реформа буде ╕ прикладом, ╕ аргументом в суперечц╕ щодо укра╖нського осв╕тнього закону, проти якого виступа╓ Угорщина. Рига д╕╓во спростову╓ ключовий аргумент Будапешта – н╕би норми ╢С та м╕жнародне право не дозволяють звужувати права, вже надан╕ нац╕ональним меншинам. Угорська влада наполяга╓: якщо дос╕ в Укра╖н╕ ╕снувала можлив╕сть навчатися угорською мовою в╕д дитячого садка до зак╕нчення ун╕верситету, то таке право ма╓ збер╕гатися для меншин дов╕чно. Приклад Латв╕╖ доводить: це не так. В ╢С здавна ╕снувала ╕нша практика. Понад те, вона довела свою ефективн╕сть ╕ не призвела до культурно╖ асим╕ляц╕╖ представник╕в ц╕╓╖ меншини. До слова - це доречно нагадати - точно тако╖ думки дотримуються у Венец╕анськ╕й ком╕с╕╖, де вже назвали вимогу Угорщини "штучною". Зрештою, тепер у д╕алоз╕ з угорцями можна буде зазначити: якщо укра╖нський вар╕ант реформи вам не до вподоби, Укра╖на може взяти на озбро╓ння передовий ╓вропейський досв╕д. Прим╕ром, латв╕йський. Юр╕й Панченко, Серг╕й Сидоренко, редактори «╢вропейсько╖ правди»
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2018 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19839
|