"Кримська Свiтлиця" > #20 за 14.05.2004 > Тема ""Джерельце""
#20 за 14.05.2004
НАЗВАНИЙ БАТЬКО
народ
Українська народна казка
Зосталися три брати сиротами - ані батька, ані неньки. І дома нема нічого - ані хазяйства, ані хати. Пішли вони втрьох найматися. Ідуть та й думають: «Коли б натрапити на доброго хазяїна!» Аж іде дід старий-старий, борода довга біла. - Куди це ви, дітки, йдете? А вони кажуть: - Найматися. - Хіба у вас свого хазяйства нема? - Нема, - кажуть. - Якби до доброго чоловіка в найми попасти, то ми б йому по правді робили, по щирості слухалися і за рідного батька мали б. Дід і каже: - Добре! Коли так, то будьте ви мені сини, а я вам - батько. Слухайтесь мене, то я з вас людей пороблю, навчу, як жити, як з правдою не розминатися. Згодилися брати та й пішли за тим дідом. Ідуть темними лісами, широкими полями... Ідуть та й ідуть, коли бачать - аж стоїть у вишневому садку хатка чепурна, біленька, квітками обсаджена. Вибігає з хати дівчина, така гарна, що сама як та квіточка. Глянув на неї старший брат та й каже: - Коли б мені цю дівчину посватати, та щоб були в мене воли та корови! А дід-батько й каже: - Добре, ходім сватати! Буде тобі дівчина, будуть у тебе воли та корови! Живи щасливо, та тільки за прав-ду не забувай! Пішли вони, висватали ту дівчину, відгуляли весілля. Став старший брат хазяїном і в тій хаті жити зостався. Ідуть вони далі - вже втрьох. Коли знову стоїть хата, а коло неї млин і ставок. І дівчина гарна щось робить коло хати - така працьовита. Підстарший* брат тільки глянув та й каже: - Коли б мені ту дівчину за себе взяти! Та ще млин і ставок мені, то я б у млині сидів та й хліб мав би, поки мого й віку. А дід-батько й каже: - Добре, синку, так і буде! Пішли вони в ту хату, посватали ту дівчину, відгуляли весілля. І зостався підстарший брат з молодицею в тій хаті жити. Тоді й каже дід-батько: - Ну, синку, тепер живи щасливо, тільки гляди, за правду ніколи не забувай! Та й пішли собі вже вдвох: дід-батько та найменший син. Ідуть, коли бачать - хатка вбога* стоїть, і дівчина виходить з хатки, та така гарна-гарнесенька, як зірочка ясна, а вбога така, що лата на латі. Найменший брат і каже: - Коли б мені з цією дівчиною одружитися, то робили б ми, і хліб у нас був би. Не забули б ми і про вбогих людей: самі їли б і людей наділяли. Дід-батько й каже: - Добре, синку, так і буде. Гляди ж тільки правди не забувай! Оженив і цього та й пішов собі по світах. А три брати живуть. Старший так забагатів, що вже будинки собі помурував, червінці* складає та тільки про те й думає, як би йому тих червінців найбільше постягати. А щоб убогому чоловікові допомогти, того й не згадує - дуже скупий став! Підстарший брат теж забагатів. Уже на нього наймити роблять, а сам він тільки лежить, їсть, п’є та накази дає. Найменший так собі живе: коли що дома є, то й з людьми поділиться, а як нема, то й так перебуде. Ото пішов дід-батько по світах... Пішов, ходив собі, а тоді вертається - подивитися, як-то його сини живуть та чи з правдою не розминаються. Приходить до найстаршого, наче старець* убогий, кланяється: - Якби ваша ласка подати мені милостині! А той каже: - Ге, не такий ти вже старий! Схочеш, то заробиш. Я сам недавно на ноги зіп’явся. Оддай жебракові, то собі нічого не лишиться! А в нього добра стільки, що страх: будинки муровані, стоги*, стодоли*, комори добра повні, гроші... А милостині не дав!.. Пішов той дід. Відійшов так, може, з верству*, став, оглянувся назад на ту господу та на те добро - так усе добро й запалало. Пішов він тоді до підстаршого брата. Приходить, а в того і млин, і ставок, і хазяйство гарне. І сам він у млині сидить. От дід уклонився низенько та й каже йому: - Дай, чоловіче добрий, хоч трошки борошна: я вбогий чоловік, крихти в роті сьогодні не мав. - Шкода, - каже той, - я ще й собі не намолов. Багато вас тут таких тиняється. Чужих злиднів не наситиш. Пішов дід. Відійшов трохи, оглянувся - так і охопило той млин полум’ям. Приходить дід до найменшого брата. А той живе вбого, хатка невелика, зате чистенька. - Дайте, - каже дід, - хоч шматочок хліба! А той чоловік йому: - Ідіть, дідусю, в хату - там вас нагодують і з собою дадуть. Приходить дід у хату. Жінка як глянула на нього, що він такий обідраний, обшарпаний, пожаліла його. Пішла в комору, винесла штани, сорочку дала йому. Надів він. Та як надівав, вона глянула, аж у нього на грудях така рана велика, така страшна!.. Посадили вони старого за стіл, нагодували, напоїли... А тоді чоловік і питається: - Скажіть мені, дідусю, з чого це у вас рана така на грудях? - А це, - каже, - така в мене рана, що від неї мені скоро смерть буде. Тільки мені день і зосталося жити на цьому світі. - Ото лихо! - скрикнула жінка. - І нема на неї ніяких ліків? - Є, - відповів дід, - та тільки лихо - ніхто тих ліків не дасть, хоч кожен може. Тоді чоловік: - Чому ж не дати? Аби міг! Кажіть які! - Та такі, - каже дід, - як хазяїн сам візьме підпалить свою хату та все його добро згорить, а тоді взяти попелу та й засипати мені рану, то рана так і загоїться. Та хіба ж є такий чоловік? Замислився найменший брат. Довго думав, а тоді до жінки: - А як, жінко, думаєш? - Та так, - каже жінка, - що ми хату вдруге наживемо, а добрий чоловік як умре, то вже йому другого життя не буде. - Ну, коли так, - каже чоловік, - то винось дітей з хати. Повиносили вони дітей, самі повиходили... Глянув чоловік на хату - жалко йому свого добра! А людини ще жалкіше! Взяв та й підпалив. Так ураз вона полум’ям і взялася - де й ділася... А замість неї враз постала інша хата, така гарна та пишна. А дід стоїть та тільки всміхається. - Бачу, - каже, - сину, що з вас трьох тільки ти не розминувся з правдою. Живи ж щасливо! Тут відразу пізнав чоловік свого названого батька. Кинувся до нього, аж його вже нема. То вони й дітям про нього розповіли і по правді жити вчили. З людьми ділитися, вбогих не цуратися, старших шанувати. - Може, дід-батько ще до нас прийде? - питаються діти. - Може, й прийде.
СЛОВНИЧОК НЕЗРОЗУМІЛИХ СЛІВ, позначених у тексті зірочками: підстарший - за віком найближчий до старшого, наступний за старшим; вбога - бідна; червінець - золота монета; старець - те саме, що жебрак; стіг - щільно укладена велика купа сіна, соломи, снопів, хліба; стодола - будівля для зберігання снопів, сіна тощо; верства - давня назва міри великих віддалей (більше кілометра).
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 14.05.2004 > Тема ""Джерельце""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1984
|