"Кримська Свiтлиця" > #20 за 14.05.2004 > Тема "З потоку життя"
#20 за 14.05.2004
ПРОЕКТ ПРОГРАМИ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ
Айдер ЯКУБОВ
В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Інтеграція - через освіту
16 квітня в "Кримській світлиці" була опублікована резолюція учасників "круглого столу", проведеного з ініціативи Всеукраїнського інформаційно-культурного центру в м. Сімферополі з метою обговорення проекту "Концепції пріоритетних напрямків виховної роботи в навчальних закладах Автономної Республіки Крим на 2004 - 2010 рр.". У ній, зокрема, тезисно були використані деякі пункти з проекту програми, присвяченої національному вихованню, авторство якої належить методисту Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти Айдеру ЯКУБОВУ. Пропонуємо сьогодні читачам повний текст проекту цієї програми і запрошуємо читачів - і вчителів, і батьків - до обговорення документа, який повинен стати методичним орієнтиром для кримських освітян, покликаних виховувати наступні покоління українських громадян на засадах любові до Української держави і з врахуванням національних особливостей кожного народу. Для Криму, де мешкають представники понад ста різних народів, ця тема завжди буде актуальною, тож чекаємо ваших відгуків, шановні земляки! Згідно із Законом України «Про мови...», Державною національною програмою «Освіта» («Україна XXI сторіччя»), Законом України «Про освіту» необхідно відроджувати і розвивати національну культуру, удосконалювати систему освіти і виховання підростаючого покоління, в якій були б зосереджені зусилля родини, освітніх закладів різних типів і форм власності, закладів культури, засобів масової інформації і громадських організацій. Проект програми підвищення ефективності національного виховання враховує життєві інтереси репатріантів стосовно інтеграції в українське суспільство, забезпечуючи збереження моральних підвалин, які запобігають духовному зубожінню молоді і протистоять чужим псевдокультурним тенденціям. Основна мета програми - надання реальних можливостей для реалізації створення і поширення гідних умов для кадрового складу працівників виховного профілю в школах, дитячих дошкільних і позашкільних закладах, які навчають дітей і підлітків рідною мовою. Найважливішими завданнями національного виховання є: забезпечення нормативно-правової бази виховання; відродження правдивої історії взаємин народів, які населяють Крим; поглиблення знань з культури, традицій, звичаїв, виховання патріотизму, національної самосвідомості, глибокої поваги до представників інших етносів. Шляхи реалізації: 1. Вивчити банк даних кадрового складу працівників виховного профілю в школах, дитячих дошкільних і позашкільних закладах, які навчають дітей і підлітків кримськотатарською і українською мовами. Доукомплектувати вільні ставки заступників директорів і педагогів-організаторів в закладах освіти, які курирують національне виховання, відповідно до контингенту учнів школи. 2. З метою запобігання плинності кадрів забезпечити погодинним навантаженням (9 годин) методистів, заступників директорів з виховної роботи і педагогів-організаторів з числа українців і кримських татар. 3. Поліпшити стан нормативно-правової бази із захисту і забезпечення конституційних прав людини. Забезпечити кожен заклад освіти необхідною документацією, методичною літературою, посібниками, програмами навчального і виховного профілю. Створити навчальну літературу з предметів кримськотатарською мовою, у тому числі історико-правового напряму, де будуть відображені усі віхи правдивої історії розвитку Кримського ханства і України, основані на взаємоповазі і взаємодопомозі в боротьбі проти поневолювачів. 4. Поліпшити стан матеріально-технічної бази шкіл з українською і кримськотатарською мовами навчання, створити гідні умови для проведення навчально-виховної роботи, заходів з моральної, правової, інтелектуальної, фізичної освіти дітей і підлітків. 5. Відродити в центрах дитячо-юнацької творчості музеї бойової і трудової слави, які відображатимуть бойові та трудові подвиги в роки Великої Вітчизняної війни славних синів і дочок кримських татар, караїмів, кримчаків, вірменів, болгар, греків та інших депортованих народів, і музей топоніміки (довоєнної) місцевості, міст і районів згідно з науковими стандартами. 6. Повернути окремі центри дитячо-юнацької творчості з відання селищних рад у розпорядження відділів (управлінь) освіти. 7. Збільшити кількість шкіл і дитячих дошкільних закладів зі сприяння здоровому способу життя (з українською і кримськотатарською мовами навчання), що увійдуть до Європейської асоціації шкіл сприяння здоров’ю, з наступним інвестуванням їх громадськими організаціями європейських держав. 8. Сприяти розширенню мережі гімназій, ліцеїв, середніх загальноосвітніх шкіл з українською і кримськотатарською мовами навчання в Автономній Республіці Крим. Збільшити кількість годин в інваріантній частині навчального плану на вивчення кримськотатарської мови і літератури (відповідно до Конституції України і Закону України «Про мови...»). 9. Приділяти особливу увагу дозвіллю, зайнятості учнів у позаурочний час, розширювати мережу клубів, гуртків за інтересами безпосередньо в школах («Народна творчість кримських татар і депортованих народів») і місцях компактного проживання репатріантів із залученням працівників позашкільних закладів освіти з числа кримських татар. 10. Сприяти тому, щоб школа на селі стала центром духовного і морального виховання як дітей, так і їхніх батьків на основі звичаїв і традицій українського і кримськотатарського народів (проведення лекторіїв, тренінгів, диспутів, «круглих столів» тощо з допомогою громадських організацій Європи і США). 11. В усіх закладах освіти Автономної Республіки Крим виховувати в учнів шанобливе ставлення до людей літнього віку, віросповідання людини, однак перешкоджати залученню дітей і підлітків до релігійних течій і сект. 12. Педагогам розгорнути роботу щодо піклування за долю і здоров’я кожної дитини, забезпечивши їй належні умови для продовження навчання і відпочинку в рамках даного закладу освіти (з метою запобігання бродяжництва, безпритульності дітей і підлітків та потрапляння їх у криміногенне середовище). 13. Сприяти проведенню експериментального дослідження навчальної діяльності підлітків і основ психологічного супроводу педагогічного процесу в дитячих закладах на базі ліцеїв, середніх загальноосвітніх шкіл з українською, кримськотатарською мовами навчання, а також двомовних закладів (проектний розрахунок 3 - 5 років). Айдер ЯКУБОВ, методист Кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти.
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 14.05.2004 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2005
|