"Кримська Свiтлиця" > #43 за 25.10.2019 > Тема "Душі криниця"
#43 за 25.10.2019
СМ╤ХОТВОРЧ╤ ФОНТАНИ СТЕПАНА РУДАНСЬКОГО
У поточному роц╕ укра╖нська громадськ╕сть в╕дзначила 185-л╕ття в╕д дня народження видатного поета, перекладача ╕ л╕каря Степана Руданського. Як в╕домо, в╕н народився 6 с╕чня 1834 року, а за старим стилем 25 грудня 1833-го. Зв╕сно, до 2014 року його життя та заслуги в╕дзначалися ширше й урочист╕ше. В рамках заход╕в «Ялтинська весна Степана Руданського» в╕дбувалися зустр╕ч╕, конференц╕╖, виступали бандуристи Кримського ╕нституту культури, з’╖жджалися гумористи та сатирики з багатьох областей Укра╖ни. Шанувальники його творчост╕ ╕ цього року поклали кв╕ти на могилу поета на Масандр╕вському кладовищ╕, прочитали гумористичн╕ та л╕ричн╕ твори, пригадали його заслуги перед Ялтою та Укра╖ною вц╕лому. Хоч заходи, присвячен╕ Степанов╕ Руданському як громадянину та письменников╕, все ж могли бути масов╕шими та зм╕стовн╕шими. Та й пора б уже м╕сцев╕й влад╕ потурбуватись про ув╕чнення пам’ят╕ земляка. Адже замало присво╖ти ╕м’я поета ялтинськ╕й б╕бл╕отец╕ №23 та дати назву вулиц╕ його ╕мен╕. У св╕й час там знаходився укра╖нський комплекс г╕мназ╕я-школа-дитячий садок. Кримська орган╕зац╕я Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни ш╕сть рок╕в тому започаткувала Всеукра╖нський л╕тературний конкурс ╕мен╕ Степана Руданського, проте, в силу в╕домих причин, в╕н припинив сво╓ ╕снування. Нин╕ под╕бний конкурс проводить В╕нницький обласний осередок НСПУ. Вт╕м, громадська та л╕тературна д╕яльн╕сть Степана Руданського на благо п╕вострова протягом 12 рок╕в перебування на кримськ╕й земл╕ заслуговують б╕льшого визнання. Було б добре в╕дкрити музей Степана Руданського в курортн╕й столиц╕. Варто зазначити, що Крим став другою батьк╕вщиною для Степана Руданського. Як в╕домо, народився в╕н у сел╕ Хомутинц╕ на В╕нниччин╕ в с╕м’╖ священика. А в Ялту за власним бажанням прибув п╕сля зак╕нчення Санкт-Петербурзько╖ медико-х╕рург╕чно╖ академ╕╖ в 1861 роц╕ ╕ самов╕ддано трудився тут до к╕нця свого земного шляху (помер 3 травня 1873 року). Та не абияк, а, за переказами, з повною в╕ддачею. Працював пов╕товим та карантинним л╕карем, зокрема, ╕ в ма╓тках князя Воронцова. Нем╕чних людей л╕кував за власний рахунок, багатьом надавав притулок у сво╓му помешканн╕. Б╕льше того, його було визнано почесним мировим суддею С╕мферопольсько-Ялтинсько╖ округи. Варто згадати й те, що в╕н докладав чимало зусиль для благоустрою Ялти. Ось один ╕з численних приклад╕в. У Ялт╕ разом ╕з братом Григор╕╓м, який теж перебрався сюди ╕ мав статус колезького секретаря, Степан придбав невеличку д╕лянку земл╕. Частину ╖╖ в╕н зв╕льнив п╕д фонтан з резервуаром для м╕ста. Ось як про це розпов╕дають «Записки Всеукраинской Академии Наук» того пер╕оду: «Я, Степан Руданский, из участка своего земли пограничнаго с городом отчуждаю от себя, наследников и будущих владельцев моих на вечные времена часть земли... по прилагаемому при сем плану... под главный общественный фонтан, с тем, чтобы кроме фонтана ничего другаго на этой части земли устраиваемо не было... В резервуаре, предполагаемом на верхней части моей земли для фонтанов на почтовой и базарной улицах, должна быть вставлена трубка с краном, посредством которой я, Руданский, равно как и мои наследники, или будущие владельцы, имели бы правовечное пользование водою, излишнею от необходимой для действия этих двух устраиваемых в настоящее время фонтанов с их водопроводами»… На цю зат╕ю Степан Васильович витратив значн╕ суми. Ще в студентськ╕ роки в╕н активно займа╓ться л╕тературною творч╕стю, ц╕кавиться етнограф╕╓ю, археолог╕╓ю, ╕стор╕╓ю, займа╓ться перекладами. Шука╓ так╕ форми зображення тогочасно╖ д╕йсност╕, що в умовах тогочасно╖ цензури допомагали викривати ╖╖ вади та несправедливий устр╕й, зажерлив╕сть пан╕в, чиновник╕в ╕ священик╕в. Це був певний ризик. Проте Руданському вдавалося. У Санкт-Петербурз╕ у сатиричному журнал╕ «Искра» почали публ╕куватися «Малороссийские анекдоты» – так╕ соб╕ прозов╕ переклади сп╕вомовок Степана Руданського. Сам же в╕н упорядкував ╕ п╕дготував до друку три томи сво╖х твор╕в п╕д назвою «Сп╕вомовки козака В╕нка Руданського». Чому В╕нка? Бо в переклад╕ з грецько╖ стефанос – в╕нок. На жаль, за життя побачили св╕т лише к╕лька його твор╕в. Т╕льки в 1880 роц╕ завдяки зусиллям Олени Пч╕лки поширено було двадцять в╕с╕м сп╕вомовок. Згодом до популяризац╕╖ його творчост╕ долучились М. Комаров, В. Левицький, А. Кримський та ╤. Франко. Лише у 1972–1973 роках з’явилося найповн╕ше видання його твор╕в у трьох томах. Степан Руданський розум╕в, що, спираючись на народний гумор та дотепи, можна ком╕чно змальовувати життя та людськ╕ вади. До реч╕, й нин╕ цим прийомом користу╓ться багато укра╖нських сатирик╕в ╕ гуморист╕в, почасти вдаючись до гротеску та ╖дкого сарказму. Однак, така «розк╕ш» за царату, а п╕зн╕ше й за радянсько╖ влади заборонялася, а ╖╖ автори пересл╕дувалися. Проте, як доводить Степан Руданський сво╖ми сп╕вомовками, засобами см╕ху можна досягти не меншого усп╕ху. Чванлив╕сть, хабарництво, жад╕бн╕сть, брехлив╕сть та цин╕зм чиновництва, духовенства стають чи не основними темами його гумористичних твор╕в. При цьому симпат╕╖ поета на боц╕ незаможних, б╕дних людей, особливо селян, як╕ на той час представляли собою найб╕льший прошарок населення, – вони в нього дотепн╕, добр╕, милосердн╕, рад╕ под╕литися з ближн╕ми сво╖м куцим скарбом. У ф╕нал╕ б╕льшост╕ сп╕вомовок саме ц╕ персонаж╕ виходять переможцями у суперечках-д╕алогах з багат╕ями та крут╕ями. В цьому й поляга╓ основна риса такого поетичного винаходу Степана Руданського, як сп╕вомовки. Як в╕дзначав ген╕альний ╤ван Франко, у коротких формах твор╕в Степан Руданський зум╕в передати ╕ красу народно╖ мови, ╕ глибокий ф╕лософський п╕дтекст невеличких картин. Ось як це, наприклад, подано у гуморесц╕ «Добре торгувалось». По╖хав чумак за дьогтем до м╕ста, ходить в╕д крамниц╕ до крамниц╕. В одн╕й ╕з них продавц╕ вир╕шили покепкувати над хуторянином ╕ сказали, що тут лише дурн╕ продаються. Чумак за словом до кишен╕ не пол╕з та й в╕дпов╕в нав╕др╕з: "То н╕вроку ж, Добре торгувалось, Щойно два вас таких гарних На продаж зосталось". У сп╕вомовц╕ «Пан ╕ ╤ван в дороз╕» Степан Руданський розпов╕да╓, як селянин перехитрив пана п╕д час мандр╕в. Коли п╕д веч╕р с╕ли в╕дпочивати, пан, збираючись ошукати ╤вана, запропонував спочатку посмакувати його харчами, а вже пот╕м об╕цяв спожити панськ╕. Дуже швидко ╤ванова торбина спорожн╕ла. Панов╕ ж не хот╕лося д╕литися сво╖ми на╖дками ╕ в╕н, як мовиться, почав в╕шати локшину на вуха попутнику: розпатякувати про м╕сто, яке в╕н мр╕╓ колись збудувати. Та невдовз╕ заснув. ╤ван з’╖в його припаси. А вранц╕ на панове невдоволення винах╕дливо в╕дпов╕в: «— А що ж, пане, та ж ви вчора М╕сто будували: Тут стояли дв╕ р╕зниц╕, Там булки стояли!.. А по м╕ст╕, зв╕сне д╕ло, Собаки ходили!.. То вони-то вашу торбу, Певне, стеребили!» У сво╖х сп╕вомовках Степан Руданський спира╓ться на традиц╕╖ укра╖нсько╖ народно╖ творчост╕. ╤рон╕я як один ╕з найпопулярн╕ших засоб╕в притаманна б╕льшост╕ його твор╕в. Це яскраво видно у сп╕вомовках "Зас╕датель", "Що кому годиться?", "П╕п на пущ╕", "Чорт", "Цар╕", "Сам по╖ду", "Страшний суд", "Хто святив?", "Там ╖╖ к╕нець", «П╕п з кропилом», «Побожний ксьондз» тощо. Скаж╕мо, без усм╕шки не можна читати його сп╕вомовку «Вовки». «– Чого, брате, так зб╕л╕в? Що з тобою сталось? – Ах, за мною через став Аж сто вовк╕в гналось!» Врешт╕ ╕з подальшо╖ розмови, виявля╓ться, не сто, не п’ятдесят, не десять ╕ нав╕ть не один вовк. То з ляку так здалося неборац╕. «– А може то ╕ не вовк? – А що ж то ходило? Таке сиве та мале, а хвостик, як шило». Тут варто зазначити, що так╕ прийоми зображення життя як естафету п╕дхопили та усп╕шно розвивають сучасн╕ укра╖нськ╕ гумористи та сатирики. ╤ м╕н╕атюри Степана Руданського для них – сво╓р╕дний творчий вз╕рець. Принаг╕дно сл╕д зазначити, що той вплив прогляда╓ться ╕ в багатьох гумористичних творах учасник╕в кримського клубу «Усм╕шка Пегаса». ╤ як мен╕ зда╓ться: чим повн╕ше вони ознайомлюються з творч╕стю нашого талановитого см╕хотворця, тим яскрав╕шими, колоритн╕шими та барвист╕шими стають ╖х гумористичн╕ та сатиричн╕ твори. Степан Руданський проявив себе не лише як неперевершений майстер гумористичних жанр╕в. В╕н також автор романтичних балад «Розб╕йник», «Вечорниц╕», «Упир», «Розмай», л╕ричних поез╕й «Пов╕й, в╕тре, на Вкра╖ну», «Чорний кол╕р», «Ой, чому ти не л╕та╓ш» та ╕нших, що в╕дбивали не т╕льки особист╕ почуття поета, але й страждання всього народу. Як в╕домо, «Пов╕й, в╕тре, на Вкра╖ну» стала народною п╕снею ╕ частенько викону╓ться й нин╕ на укра╖нських сценах. У його доробку й поез╕╖ громадянського спрямування – «Над колискою», «Не кидай мене», «Гей, бики!», «До дуба». Потужний пласт у його творчост╕ також займають ╕сторичн╕ поеми – «В╕щий Олег», «Мазепа», «╤ван Скоропада», «Павло Полуботок», «Вельям╕н», «Апостол». Варто нагадати, що найц╕нн╕ша частина л╕тературного доробку Степана Руданського опубл╕кована п╕сля його смерт╕. У тому числ╕ ╕ його переклад «Слова о полку ╤горев╕м», уривки з «Краледворського рукопису», Гомерова «╤л╕ада», Вер╜╕л╕╓ва «Ене╖да», частина «Демона» Лермонтова, «Сни» Гейне, деяк╕ поез╕╖ Ленартовича та Радичевича. А також зб╕рники народних п╕сень, як╕ в╕н збирав на Под╕лл╕. Довгий час про них н╕хто не знав. ╤ лише у 1972 роц╕ ╖х було надруковано у Ки╓в╕. Як перекладач, Руданський мр╕яв, щоб якомога б╕льше укра╖нц╕в долучалось до вершин св╕тового письменства. Степан Руданський – великий укра╖нський см╕хотворець – залишив по соб╕ багатющий творчий спадок. Той фонтан його ╕скрометних сп╕вомовок – под╕бний до того, що колись поет дарував нащадкам. ╤ хто ороситься його живильною водою, краще осягне св╕т, збагатиться народною мудр╕стю ╕ зможе активно протистояти ус╕ляким негараздам ╕ труднощам. Тож см╕ймося на здоров’я! В╕ктор СТУС, письменник, член НСПУ, заслужений журнал╕ст Укра╖ни, заслужений журнал╕ст АР Крим, лауреат Всеукра╖нського л╕тературного конкурсу ╕мен╕ Степана Руданського
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 25.10.2019 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21665
|