"Кримська Свiтлиця" > #17 за 24.04.2020 > Тема "Душі криниця"
#17 за 24.04.2020
ПОЕЗ╤Я, У ЯК╤Й ОСЕЛИВСЯ НЕСПОК╤Й
Пов╕домля╓мо учасникам л╕тконкурсу для школяр╕в ╕м. Д. Кононенка – «Ми – д╕ти тво╖, Укра╖но!», що цього тижня розпочало роботу жур╕, яке до к╕нця м╕сяця ма╓ визначити переможц╕в. ╥х буде не менше, н╕ж у минул╕ роки! Шкода лише, що карантинн╕ обмеження цього року не дозволять провести традиц╕йн╕ святков╕ урочистост╕ в гостинному театр╕ на Подол╕, тож сво╖ в╕дзнаки - дипломи й подарунки – юн╕ таланти отримають Новою поштою. Одним з таких подарунк╕в для переможц╕в ма╓ стати нещодавно видана у С╕мферопол╕ книга вибраних поез╕й Д. Кононенка «Життя мо╓, вклоняюсь я тоб╕». Пропону╓мо ваш╕й уваз╕ реценз╕ю на цю книгу, яку над╕слав до «Св╕тлиц╕» член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни з Сов╓тського району Криму Василь Латанський. *** ПОЕЗ╤Я, У ЯК╤Й ОСЕЛИВСЯ НЕСПОК╤Й Кононенко Д. А. Життя мо╓, вклоняюсь я тоб╕… Вибран╕ поез╕╖. – С╕мферополь: ООО «Форма», 2020. – 332 с., фото.
Незвичайна доля у цього поета. Хлопчик ╕з села з екзотичною як для степово╖ Укра╖ни назвою – Ребедайл╕вка, що на Черкащин╕, ще в шк╕льному в╕ц╕ виявив неабияку любов до художнього слова. Зачаровував його химерний св╕т казок, легенд, п╕сень, почутий з уст матер╕. Данилко н╕як не м╕г всид╕ти на уроках. Манило поле, с╕льська б╕бл╕отека, з яко╖ перечитав чи не вс╕ книжки. Та найдужче – тихе м╕стечко Кам’янка на кам’янистих берегах р╕чки Тясмин, що пам’ятала декабрист╕в, О. Пушк╕на, П. Чайковського. Сюди, за чотири к╕лометри в╕д свого села, посп╕шав… по книжки. Згодом у в╕рш╕ «Моя перша б╕бл╕отекарка», присвяченому св╕тл╕й пам’ят╕ Галини Дмитр╕вни Гайдай – б╕бл╕отекарки Кам’янсько╖ районно╖ книгозб╕рн╕ для д╕тей, напише: Пастушка малого ╕з села Прив╕тали ви тод╕ немарно: Мчав до вас по книги до книгарн╕, Що якраз напроти ще була! Я кохався в книгах, я купався, Поринав у ╖хню глибину… З книгою н╕де не розлучався, Полюбляв про мандри, про в╕йну, Що недавно т╕льки в╕дгрим╕ла, Ще й не скр╕зь окопи заросли… Ск╕льки нас тод╕, осирот╕лих, З в╕рою про кращ╕ дн╕ жили! Так минуло нелегке пово╓нне дитинство (а народився першого с╕чня на другий р╕к в╕йни). По зак╕нченн╕ десятир╕чки там же, в Кам’янц╕, його запросила м╕сцева райгазета на посаду л╕тпрац╕вника. На ╖╖ стор╕нках вже з сьомого класу публ╕кував не т╕льки кореспонденц╕╖, а й в╕рш╕. Одного разу сво╖ проби пера прин╕с Василев╕ Симоненку, тепер уже класиков╕ нашо╖ л╕тератури, котрий на початку 60-х рок╕в працював в обласн╕й газет╕ «Молодь Черкащини». Василь п╕дтримав зд╕бного початк╕вця: його в╕рш╕ неодноразово з’являлися в цьому виданн╕. Другою батьк╕вщиною став для Данила Кононенка Крим. Тут в╕н прожив понад п╕встол╕ття, разом з╕ сво╓ю музою – дружиною Н╕ною. Вона була першою читачкою ╕ першим критиком його твор╕в. П╕сля трир╕чно╖ арм╕йсько╖ служби у С╕мферопол╕ вчився, зв╕сно ж, на ф╕лолог╕╖ м╕сцевого пед╕нституту (тепер – Тавр╕йський ун╕верситет). Залишився дов╕чно на кримськ╕й земл╕ ╕, за словами в╕домого л╕тератора з Канади Яра Славутича, став «пров╕дною зорею укра╖нського Криму». Переб╕льшення? Аж н╕як. В╕н – один з орган╕затор╕в ╕ перший голова Товариства укра╖нсько╖ мови на п╕востров╕, один з фундатор╕в ╓дино╖ тут укра╖нсько╖ газети «Кримська св╕тлиця», в╕дд╕л л╕тератури ╕ мистецтва яко╖ до останн╕х дн╕в свого земного життя очолював, будучи водночас шеф-редактором дитячо╖ газети «Джерельце» (додаток до «КС»); з з першого ж року з’яви конкурсу з укра╖нсько╖ мови ╕мен╕ Петра Яцика був головою жур╕ третього етапу цього конкурсу в Криму. Аби стимулювати дитячу творч╕сть, орган╕зу╓ р╕зн╕ конкурси серед школяр╕в, зокрема, «Мен╕ тринадцятий минало…», «Ми – д╕ти тво╖, Укра╖но!» (нин╕ цей всеукра╖нський, в╕дроджений у 2016 роц╕ конкурс, названий його ╕менем). А ще ж 25 рок╕в очолював Кримську орган╕зац╕ю НСПУ, був членом правл╕ння Всекримського товариства «Просв╕та» ╕мен╕ Тараса Шевченка. Перел╕к його посад, як ╕ доброд╕янь, можна продовжити… Невимовно боляче, але 15 с╕чня 2015 року, на 74-му роц╕ життя, поетове серце зупинилося. Ця сумна зв╕стка болем озвалася в душах тих кримчан, котр╕ його знали, а також численно╖ громади земляк╕в з Черкащини, зокрема, з Кам’янщини, де робив перш╕ кроки в л╕тературу, утверджувався, як особист╕сть. Вдячн╕ земляки районну дитячу л╕тстуд╕ю назвали ╕м’ям Данила Кононенка. Кам’янська м╕ська та Черкаська обласна письменницьк╕ орган╕зац╕╖ НСПУ 2018 року заснували Всеукра╖нську л╕тературну прем╕ю ╕мен╕ Данила Кононенка за кращ╕ твори л╕рично╖ поез╕╖ в сучасн╕й укра╖нськ╕й л╕тератур╕. Тож його життя у слов╕ трива╓. Адже ця талановита ╕ добродушна людина переймалася не лише власною творчою Говерлою, а й була сво╓р╕дним акумулятором, що передавав любителям художнього слова заряд любов╕ ╕ досв╕ду, не терп╕в л╕тературно╖ халтури. Оця нова книжка, на жаль, уже посмертна – теж неперебутня пам’ятка про нього ╕ св╕дчення того (повторимось!), що життя ╕стинного митця продовжу╓ться у його твор╕ннях. Перед нами поста╓ поет внутр╕шньо ц╕леспрямований, в╕рний сво╖м принципам, сво╖й незглибим╕й любов╕ до р╕дного краю, в╕рний мистецтву слова. Справд╕, писав – як жив. Чимало сил до видання ц╕╓╖ розк╕шно╖, ошатно╖, оформлено╖, так би мовити, з винятковою пол╕граф╕чною любов’ю зб╕рки доклали: редактор В╕ктор Качула, родина поета – упорядники Н╕на Микола╖вна, д╕ти ╤рина та Олександр. Назва зб╕рки незатерта, св╕жа, ориг╕нальна, нав╕яна в╕ршем Д. Кононенка «Життя мо╓, вклоняюсь я тоб╕», як мен╕ зда╓ться, програмовим твором – сво╓р╕дним роздумом про долю л╕ричного героя неординарно╖ вдач╕ (читай – самого автора!). Вража╓ емоц╕йний настр╕й поез╕╖, яку хочеться зацитувати повн╕стю: Журливо так сплива╓ день за днем – ╤дуть дощ╕ – ╕ на душ╕ тумани, ╤ ц╕ птахи, нестримн╕ меломани, Сп╕вають щось не весняне – сумне… Лиш зр╕дка пром╕нь сонячний майне – Такий завжди прив╕тний ╕ жаданий, Неначе погляд любо╖, коханий, Ося╓ ╕ з╕гр╕╓ враз мене. ╤ оживе душа ╕ стрепенеться, Бо все оце – туман ╕ дощ – минеться, ╤ знов св╕танки будуть голуб╕. ╤ще мо╖ не находились ноги, Ще ждуть мене стежини ╕ дороги, - Життя мо╓, вклоняюся тоб╕! Тут, як у дзеркал╕, ознаки Кононенково╖ поетики: ╓ у н╕й передовс╕м праця душ╕, ╓ щире почуття ╕ незаспоко╓н╕сть (напрошуються рядки М. Заболоцького: «Душа трудитися повинна ╕ день ╕ н╕ч, ╕ н╕ч ╕ день…»). ╢ в його художньому св╕т╕ самобутн╕ рими, прост╕р ╕ думка. ╤ нам, читачам, ц╕каво проникати у цей св╕т, дещо загадковий, дещо святковий, а взагал╕ сповнений бол╕сних розмисл╕в над сутн╕стю буття. Пом╕тити, як «журливо так сплива╓ день за днем», як «ц╕ птахи, нестримн╕ меломани/ Сп╕вають щось не весняне – сумне», як «лиш зр╕дка пром╕нь сонячний майне», може т╕льки поет. Справжн╕й поет. Ут╕м, несправжньо╖ поез╕╖ ╕ не бува╓. Вона або ╓, або ╖╖ нема. Д╕йсно, х╕ба могла б людина звичайна так в╕дчути ╕ побачити: О, ця ос╕нь золота, Сн╕гов╕йниц╕ колиска. В╕дл╕та╓, в╕дл╕та Журавл╕в тоненька низка. Понад лугом проплива, Аж скриплять з натуги крила. Як струна, бринить трава, Де коса недокосила. Де хлоп’я б╕ля гусей Ц╕лий день, немов припнуте… Та невже ж мен╕ усе Це колись нав╕к забути?! («Осен╕ тиха година») Книга вибраного Д. Кононенка укладена за хронолог╕чно-тематичним принципом. Спочатку йдуть розд╕ли з назвами п’яти його поетичних зб╕рок, виданих за майже п’ять десятил╕ть творчого життя: «Джерела» (1972), «На весняному берез╕» (1979), «Кв╕тучих сонях╕в оркестр» (1982), «З любов╕ й добра» (1989), «Ми виростали в пово╓нн╕ роки» (2005). Дал╕ в╕рш╕, опубл╕кован╕ в газет╕ «Кримська св╕тлиця», де поет, як уже мовилось, упродовж понад двох десятил╕ть незм╕нно очолював в╕дд╕л л╕тератури й мистецтва (розд╕л «╤з поетично╖ Св╕тлиц╕»). Останн╕й розд╕л «З братн╕х джерел» складають поетичн╕ переклади з б╕лорусько╖, кримськотатарсько╖, рос╕йсько╖, б╕льш╕сть з яких подаються вперше. Такий принцип да╓ змогу простежити, як мужн╕в, «доходив свого зросту ╕ сили» (П. Тичина) талант ╕з селянського роду. (Як тут не згадати промовистий жарт ╤вана Драча: «Кожен другий укра╖нський письменник ганяв колись курей з городу…») Талант, що впевнено проклав власне р╕чище, невпинно розвивався у нерозривних зв’язках ╕з м╕нливою д╕йсн╕стю. ╤скри творчого неспокою, спалахи живлющого вогню осв╕тлюють стор╕нки ц╕╓╖ книги, досить р╕зноман╕тно╖ за тематикою. Зворушлив╕ ╕нтонац╕╖ про привабливий чистий св╕т дитинства ╕ юност╕ («Р╕чка мого дитинства», «До Кам’янки», «З минулого», «У поход╕»), про вистраждане кохання («В╕д’ячали лебед╕», «Ти – нерозгадана…», «Дружин╕»), про животворну силу мистецтва («Поез╕╖»). Деяк╕ в╕рш╕ ╕нтимно╖ л╕рики автоб╕ограф╕чн╕ («Бер╕зка», «Я – укра╖нець, ти – рос╕яночка», «╤ ми удвох, розмовою з╕гр╕т╕»). В образ╕ кохано╖ вгадуються портретн╕ риси ╕ душевна щедр╕сть його чар╕вно╖ дружини. Хвилюють ╕нтим╕зован╕ спов╕д╕ про д╕тей ╕ трьох онук╕в: Везу онука й сина в Чигирин, Везу у гост╕ до Богдана Хмеля, Де над Горою неба синя стеля, ╤ Тясмину внизу спок╕йний плин. …… Тож збереж╕ть, сказав я внуку й сину, В душ╕ сво╖й цю славу Чигирина. («Везу онука й сина в Чигирин…») Пейзажна л╕рика теж наповнена багатством тонких щиросердих почувань. Ск╕льки в╕рш╕в на цю тему, ст╕льки й нюанс╕в. Воно й зрозум╕ло. Бо ╕стинний поет – теж природа. Поза нею н╕якого мистецтва нема. ╢ т╕льки ╕м╕тац╕я п╕д нього. Який в╕рш не в╕зьмеш, н╕ т╕н╕ шаблону, н╕ сл╕ду фальш╕. Св╕жо, по-сво╓му. Ось хоча б сонет «Б╕ля моря». Коли прониже душу сум за степом (л╕ричний герой, як ╕ автор, – степовик), в╕н ╕де до моря «наслухать приб╕й», тому що не любить затишшя: Воно, величне у крас╕ сво╖й, Мен╕ назустр╕ч солоно так дише, ╤ н╕би чайок, корабл╕ колише. Я розум╕ю: тут неспок╕й м╕й. ╤ - ф╕нальний акорд. Ота морська безмежна синь, що зр╕дн╕ небесн╕й над степом, хвил╕, «мов спалах блискавиц╕» - Мен╕ ночами довго будуть сниться. Бо в шумовинн╕ моря, як колись, Я чую шелест стигло╖ пшениц╕. Пейзажн╕ замальовки Черкащини отеплен╕ смутком дитячих спогад╕в в╕д страждань, принесених в╕йною: Там, де Мотронин монастир, Шумить-гуде зелений вир. Тор╕шн╕ жолуд╕ у трави Роня╓ нелинь-богатир. А л╕с шумить. Др╕мучий л╕с. Палають св╕чечки бер╕з. ╤ на галявин╕ хрещат╕й – В почесн╕й варт╕ обел╕ск. («Холодний Яр») До Черкащини, отчого краю, в нього особлива любов. ╥й присвятив не т╕льки чимало строф, а й ц╕лий поетичний цикл «Черкащино, мо╖х п╕сень колиско!». ╤нтерес автора приверта╓ ╕сторичне минуле ц╕╓╖ земл╕, де з’явився на св╕т ген╕й Т. Г. Шевченка («Дуби»), «Не вмре козацький дух наш у в╕ках»). З почуттям синовно╖ любов╕ зверта╓ться в╕н до сво╓╖ першо╖ батьк╕вщини: Черкащино! Д╕дизно, материзно! Земля-легенда ╕ п╕сень, ╕ див. Для мене завжди будеш ти В╕тчизна, Хоч ск╕льки б я отут, в Криму, не жив! («Черкащино, мо╖х п╕сень колиско…») Я вже писав (╕ не т╕льки я): Данило Кононенко – перш за все л╕рик найвищо╖ проби. Гранично ясна й прозора форма його твор╕в разом з тим засв╕дчу╓ новаторськ╕ тенденц╕╖, глибину св╕тов╕дчуття, що властива т╕льки сильним, небуденним характерам. Найпаче це в╕дчутно в його громадянськ╕й л╕риц╕. В╕домий критик ╕ л╕тературознавець Олександр Губар в статт╕ про творч╕сть нашого поета слушно зазнача╓: «Справд╕, неприспаними тривогами перейнят╕ вс╕ зб╕рки Д. Кононенка. Над ними можна було б поставити еп╕граф: Мен╕ встократ сьогодн╕ небайдуже, Що буде завтра на мо╖й Земл╕». Недремним неспоко╓м озиваються в душ╕ л╕ричного героя роздуми про Укра╖ну, ╖╖ мову. В посланн╕ «Слово до кримських укра╖нц╕в», що давно вже стало хрестомат╕йним, в╕н хвилююче заклика╓: Укра╖нц╕ мо╖! Пробуд╕ться! Не будьте байдуж╕: Ваша доля таки ж бо у ваших у дужих руках! Хай же сповняться горд╕стю ваш╕ застоян╕ душ╕, доки жар укра╖нства ╕ще не потух, не зачах! Поез╕╖ про укра╖нську мову вражають сердечною теплотою, художньою майстерн╕стю. За кожним словом, рядком – напружена, до сьомого поту, робота: Р╕дна мово! Щира, соковита, Прад╕да в тоб╕ сльоза г╕рка! Повнозерна, як полтавське жито, Мово Лес╕, Рильського, Франка. Мово Кобзарева бунт╕влива, Величава, гр╕зна ╕ сумна. Мово ср╕бнодзвонна, жарт╕влива, Неповторна, н╕жна, голосна. («Р╕дна мово!») Хрестомат╕йним став ╕ в╕рш «Останн╕й день в╕йни», вперше опубл╕кований в газет╕ «Л╕тературна Укра╖на»: Ой, не грала гармонь, А плакала. Ой, ридала гармонь ридма… Тихо зойкнула Хв╕ртка злякано: – Мамо! Ма… А в сел╕ «Перемога!» – чулося, Б╕гли з поля Худ╕ ж╕нки… Мати в чорну печаль запнулася На в╕ки. Про во╓нне лихол╕ття, яке довелося пережити поетов╕ як дитин╕ в╕йни, в╕н напише низку в╕рш╕в, зокрема, «Торол╕ виростають обел╕сками», «Я ╕з хлопцями грався…», «Олена», «А дн╕ летять». Одначе критики на перше м╕сце ставлять саме цей в╕рш. «Коли читаю такий в╕рш, - мовить Михайло Острик у статт╕ «Прост╕р шукань», - мен╕ зда╓ться, н╕би в╕н був завжди. Тут нема╓ роблених екстраваганц╕й, автор зум╕в вилити в слов╕ те, що близько до само╖ «плот╕» емоц╕й, переживань. Нав╕ть не зум╕в – воно наче само зум╕лося». Воно, зв╕сна р╕ч, само не зум╕лося. Можна лише дивуватися, як автор зм╕г так багато сказати у дев’яти рядочках, де кожне слово вибуха╓. Заключний рядок «Мати в чорну печаль запнулася на в╕ки» потряса╓. Про в╕йну – н╕ слова. Але вся м╕н╕атюра, - в╕д початку до к╕нця, - перейнята таким болем, що його не вим╕ряти. Хоча й «Перемога!» чулося, та вже н╕коли н╕ мати, н╕ д╕ти не зустр╕нуть чолов╕ка й батька, н╕коли не под╕ляться рад╕стю, горем. Н╕коли… От╕ три крапки, вжит╕ трич╕ всередин╕ тексту, промовляють за все, бо наповнен╕ внутр╕шн╕м зм╕стом. Вони западають в душу дужче, н╕ж будь-як╕ слова. Цей художн╕й прийом (стил╕стична ф╕гура: пропуск у реченн╕ лексем чи словосполучень, зрозум╕лих з контексту) назива╓ться ел╕псом або ел╕псисом. Його п╕дказати письменнику може т╕льки сильна творча ╕нту╖ц╕я. Прийом в л╕риц╕ давно в╕домий. Проте в Кононенка в╕н ц╕лком ╕ндив╕дуальний. Вдале застосування тако╖ високо зм╕стовно╖ недоказаност╕ – це, вважають л╕тературознавц╕, вершина художньо╖ майстерност╕. Небуденний талант поета-л╕рика ясно в╕дчутний у б╕льшост╕ його твор╕в. Тяж╕ння до ориг╕нально╖, емоц╕йно╖ метафори («╤ тягнеться до сонця ярий клин, як п╕сня з серця, щоб зрости у слов╕», «Прогупав день громами в небуття»), ум╕ння висловитися з неабиякою сердечною експрес╕╓ю («Я – степовик. Я не люблю затишшя», «Ну, куди ви, роки, скаж╕ть, летите, як в╕три шален╕?»), палка особист╕сть автора (чи його л╕ричного героя), що просв╕чу╓ться кр╕зь рядки – все це нада╓ його в╕ршам принадност╕. Вони прим╕чались ╕ запам’ятовувались ╕ завдяки форм╕, яка в перш╕й зб╕рц╕ була ще досить стриманою ╕ традиц╕йною. Та вже в наступних саму техн╕ку письма в╕н дов╕в до високого ступеня досконалост╕. Йому «п╕дкорялись», окр╕м звичного катрена, ╕ сонет, ╕ октава, ╕ тр╕олет, ╕ рондель, ╕ руба╖. Хоча в л╕тератур╕, зна╓мо, важать передус╕м кров ╕ сльози митця та ще жива душа людини, що оселя╓ться в слов╕. Була ще одна пристрасть у Данила Кононенка, як╕й в╕н в╕ддавав чималу частку часу й енерг╕╖. Це те, що ми назива╓мо прокладанням дружн╕х мост╕в м╕ж нашою ╕ л╕тературами ╕нших народ╕в. У н╕й, ц╕й пристраст╕, виявив ц╕каву грань свого таланту – бути першорядним перекладачем. Легко пересв╕дчитись у цьому, прочитавши переклади в сьомому розд╕л╕ вибраного «З братн╕х джерел». Коли б з╕брати все, перекладене ним з поез╕й ╕ прози багатьох л╕тератур, то все це вилилось би в к╕лька том╕в. Книга «Життя мо╓, вклоняюсь я тоб╕…» в╕дкрила того Кононенка, яким в╕н загалом ╕ лишився в наш╕й пам’ят╕ – талановитого, роздумливого, зосередженого, в╕дсахненого в╕д всяко╖ подоби гучно╖ фрази ╕ в житт╕, ╕ в л╕тератур╕, р╕зногранного в творчих пошуках. Наша критика хоч ╕ не обходила, та все ж нечасто вт╕шала сво╓ю увагою його поетичн╕ зб╕рки. Так уже склалося: не вс╕ вони доходили до широких к╕л читач╕в. Про його творч╕сть добре в╕дгукувалися та досл╕джували ╖╖ Олександр Губар, Михайло Острик, Лада Федоровська, Михайло Вишняк, Фед╕р Степанов, автор ц╕╓╖ реценз╕╖. Тож будемо спод╕ватися, що багатий спадок неординарного поета, публ╕циста п╕сля виходу вибраного ще знайде сво╖х ц╕нител╕в. Василь Латанський, член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни Крим
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 24.04.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22244
|