Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 08.05.2020 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#19 за 08.05.2020
ЛАЗОРК╤Н В.╤.: ЗАКОН УКРА╥НИ “ПРО ОСНОВИ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ УКРА╥НИ”

ЛЕКЦ╤Я 5.
З анал╕зу Закону Укра╖ни “Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни” видно, що вже в преамбул╕ законодавець допуска╓ досить дов╕льне трактування Конституц╕╖ Укра╖ни.
Цитую: “Закон в╕дпов╕дно до пункту 17 частини першо╖ статт╕ 92 Конституц╕╖ Укра╖ни визнача╓ основн╕ засади державно╖ пол╕тики, спрямовано╖ на захист нац╕ональних ╕нтерес╕в ╕ гарантування в Укра╖н╕ безпеки особи, сусп╕льства ╕ держави в╕д зовн╕шн╕х ╕ внутр╕шн╕х загроз в ус╕х сферах житт╓д╕яльност╕”, в той час, як пункт 17 частини першо╖ статт╕ 92 Конституц╕╖ Укра╖ни ч╕тко зазнача╓: “Виключно законами Укра╖ни визначаються: ...17) основи нац╕онально╖ безпеки, орган╕зац╕╖ Збройних Сил Укра╖ни ╕ забезпечення громадського порядку”.
Оск╕льки основи нац╕онально╖ безпеки не ╓ основними засадами державно╖ пол╕тики, то цей Закон Укра╖ни мав би визначати саме основи нац╕онально╖ безпеки, а не “основн╕ засади державно╖ пол╕тики, спрямовано╖ на захист нац╕ональних ╕нтерес╕в”.
Таким чином, преамбула Закону “Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни” не в╕дпов╕да╓ пункту 17 частини першо╖ статт╕ 92 Конституц╕╖ Укра╖ни, бо законодавець заплутався у терм╕нолог╕╖ ╕ в преамбул╕ стверджу╓, що цей Закон “визнача╓ основн╕ засади державно╖ пол╕тики, спрямовано╖ на захист нац╕ональних ╕нтерес╕в ╕ гарантування в Укра╖н╕ безпеки особи, сусп╕льства ╕ держави в╕д зовн╕шн╕х ╕ внутр╕шн╕х загроз в ус╕х сферах житт╓д╕яльност╕”.
Виника╓ питання, чому державна пол╕тика, спрямована саме на “захист”, якщо ╕сторичне ╕снування нац╕╖ передбача╓ пост╕йне задоволення нац╕ональних ╕нтерес╕в зусиллями вс╕╓╖ сп╕льноти протягом багатьох покол╕нь?
“Захист” передбача╓ наявн╕сть загрози, а якщо загроз нема╓, то х╕ба ж не потр╕бне “гарантування в Укра╖н╕ безпеки особи, сусп╕льства ╕ держави”?
Звичайно, “захист” н╕ до чого там, де потр╕бна повсякденна робота щодо задоволення нац╕ональних ╕нтерес╕в, а в Укра╖н╕ спостер╕га╓ться в╕дсутн╕сть системного процесу задоволення нац╕ональних ╕нтерес╕в, а тому ╕де занепад нац╕╖ ╕ н╕який “захист” тут не допоможе.
╤нша справа – державн╕ ╕нтереси, як╕ ╓ р╕зними за сво╓ю тривал╕стю ╕ м╕нлив╕стю, а тому в певних ситуац╕ях вимагають захисту, для чого створен╕ Збройн╕ сили ╕ ╕нш╕ в╕йськов╕ формування, оск╕льки ц╕лком ╓ зрозум╕лим, що в╕йну ╕ збройну боротьбу веде виключно держава, бо це ╖╖ виключна функц╕я.
Таким чином, в цьому Закон╕ законодавець не т╕льки зд╕йснив п╕дм╕ну понять, а й побудував подальший його зм╕ст не на визначенн╕ основ нац╕онально╖ безпеки, а на визначен╕ основ державно╖ пол╕тики, як вважав за необх╕дне, ╕ при цьому вжив хибне визначення терм╕н╕в, яке зм╕шу╓ поняття нац╕я ╕ держава, нац╕ональн╕ ╕нтереси ╕ державн╕ ╕нтереси.
У пункт╕ 2.1 Закону да╓ться визначення терм╕н╕в.
З анал╕зу смислового навантаження цих терм╕н╕в, видно, що вони також мають смислов╕ помилки, тому для пор╕вняння пода╓мо терм╕ни з Короткого тлумачного словника укра╖нсько╖ мови видавничого центру „Просв╕та”, видавництва 2004 року:
нац╕я – ст╕йка сп╕льн╕сть людей, що ╕сторично склалася на баз╕ сп╕льно╖ мови, територ╕╖, економ╕чного життя, психолог╕чного складу, який проявля╓ться у сп╕льност╕ культури (ст. 316);
сусп╕льство – сукупн╕сть людей, об’╓днаних певними в╕дносинами (ст. 535);
народ – населення, об’╓днане приналежн╕стю до одн╕╓╖ держави (ст.311);
захист – охорона, заступництво (ст. 179);
загроза – можлива небезпека об╕цянка або прояв нам╕ру спричинити шкоду (ст. 162);
небезпека – ймов╕рн╕сть завдання шкоди;
безпека – стан, за якого н╕що н╕кому не загрожу╓ (ст. 33);
задовольняти – виконувати чи╖сь вимоги, потреби (ст. 163);
╕нтерес – потреба;
процес – сукупн╕сть ряду посл╕довних д╕й, спрямованих на досягнення певного результату (ст. 454);
задовольняння – виконання вимог, потреб (ст. 163).
У Статт╕ 1 цього Закону терм╕ни вживаються в такому значенн╕:
нац╕ональна безпека – захищен╕сть житт╓во важливих ╕нтерес╕в людини ╕ громадянина, сусп╕льства ╕ держави, за яко╖ забезпечуються сталий розвиток сусп╕льства, сво╓часне виявлення, запоб╕гання ╕ нейтрал╕зац╕я реальних та потенц╕йних загроз нац╕ональним ╕нтересам.
Виника╓ запитання, що розум╕╓ законодавець п╕д захищен╕стю ╕ чому нац╕ональна безпека ╓ саме захищен╕стю ╕ захищен╕стю в╕д чого, оск╕льки за словником (стор. 33) безпека – це не захищен╕сть, а стан, за якого н╕що н╕кому не загрожу╓.
А оск╕льки безпека це стан, за якого н╕що н╕кому не загрожу╓, то нац╕ональна безпека це стан, за якого н╕що не загрожу╓ ╕снуванню ╕ розвитку нац╕╖, тому потр╕бно конституц╕йно визначитися з терм╕ном нац╕я, визначити перел╕к основних нац╕ональних ╕нтерес╕в, сформувати ефективну систему задоволення нац╕ональних ╕нтерес╕в та визначити обсяги ╖╖ ф╕нансового ╕ матер╕ального забезпечення, тод╕ „захист” буде потр╕бен лише у раз╕ виникнення загрози.
Дал╕. Законодавець чомусь вважа╓ нац╕ональну безпеку захищен╕стю житт╓во-важливих ╕нтерес╕в людини ╕ громадянина, сусп╕льства ╕ держави, за яко╖ забезпечуються сталий розвиток сусп╕льства, а не укра╖нсько╖ нац╕╖, хоча терм╕н сусп╕льство означа╓ сукупн╕сть людей, об’╓днаних певними в╕дносинами, а нац╕я ╓ ст╕йкою сп╕льн╕стю людей, що ╕сторично склалася на баз╕ сп╕льно╖ мови, територ╕╖, економ╕чного життя, психолог╕чного складу, який проявля╓ться у сп╕льност╕ культури. Тобто терм╕н нац╕я поглина╓ ╕ людину, ╕ громадянина, ╕ сусп╕льство ╕ державу, а нац╕ональн╕ ╕нтереси поглинають ╕нтереси ╕ людини, ╕ громадянина, ╕ сусп╕льства, ╕ держави. Проблема задоволення нац╕ональних ╕нтерес╕в пов’язана з проблемою сталого розвитку нац╕╖ ╕ вимага╓ утворення системи нац╕онально╖ безпеки. Проте, законодавець вважа╓ за потр╕бне забезпечити сталий розвиток лише сусп╕льства, а не нац╕╖, хоча сталий розвиток нац╕╖ передбача╓ безперервн╕сть ╕ ц╕л╕сн╕сть ╕сторичного процесу всеб╕чного задоволення житт╓во-важливих нац╕ональних ╕нтерес╕в, який в соб╕ поглина╓ ╕ розвиток укра╖нського сусп╕льства.
Кр╕м того, не зрозум╕ло, чому законодавець пов’язу╓ нац╕ональн╕ ╕нтереси лише з сусп╕льством ╕ вважа╓, що потр╕бна захищен╕сть нац╕ональних ╕нтерес╕в в╕д реальних та потенц╕йних загроз. Законодавець вжива╓ терм╕ни реальн╕ загрози ╕ потенц╕йн╕ загрози, але ж реальна загроза ╕ ╓ загрозою, що передбача╓ зд╕йснення проти не╖ негайних адекватних д╕й захисту (нема загрози – нема╓ ╕ д╕й захисту; сьогодн╕, захисних д╕й нема╓, бо нема╓ загроз), а потенц╕йна загроза – це небезпека, а небезпека, як в╕домо, ╕сну╓ завжди ╕ за певних умов може перетворитись на загрозу. Тому ╓ сумн╕вним вживання терм╕ну нац╕ональна безпека у смисл╕, який заклада╓ законодавець в Закон╕ Укра╖ни „Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни”.
Чинне законодавство розгляда╓ нац╕ональну безпеку як стан захищеност╕ житт╓во важливих ╕нтерес╕в людини ╕ громадянина, сусп╕льства ╕ держави, тобто, як оц╕ночну категор╕ю яко╖сь абстрактно╖ захищеност╕ на певний розр╕з часу, що не в╕дпов╕да╓ ╖╖ сут╕, бо за сво╓ю сутн╕стю нац╕ональна безпека – це процес забезпечення житт╓д╕яльност╕ нац╕╖ в умовах пост╕йно╖ протид╕╖ р╕зноман╕тним об’╓ктивно ╕снуючим в природ╕ небезпекам.
╤ншими словами, нац╕ональна безпека – це природний процес протид╕╖ ╕снуючим для нац╕╖ небезпекам ус╕ма духовними ╕ матер╕альними здобутками, як╕ досягнут╕ в житт╓д╕яльност╕ нац╕╖ сп╕льними зусиллями кожно╖ людини, груп людей, м╕сцевих громад, громадських орган╕зац╕й ╕ громадських об’╓днань та переважають завдану нац╕╖ шкоду в╕д цих небезпек.
Це треба розум╕ти ╕ в╕д цього потр╕бно в╕дштовхуватися у подальших м╕ркуваннях, особливо п╕д час розробки проект╕в стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки ╕ нормативно-правових акт╕в Укра╖ни.
Кр╕м того, оск╕льки процес задовольняння будь яких житт╓во-важливих нац╕ональних ╕нтерес╕в передбача╓ виробництво, накопичення ╕ використання матер╕альних ╕ духовних ресурс╕в в необх╕дних для цього обсягах, то нац╕ональна безпека ма╓ забезпечити стал╕сть ╕ безперервн╕сть процесу задовольняння житт╓во-важливих ╕нтерес╕в.
З ц╕╓ю метою потр╕бна в╕дпов╕дна система, що ма╓ складатися з в╕дпов╕дних державних ╕ недержавних виконавчих орган╕в, що оп╕куються механ╕змами вироблення, накопичення, збер╕гання ╕ захисту конкретних матер╕альних чи духовних ц╕нностей в необх╕дних обсягах для убезпечення процесу задовольняння житт╓во-важливих нац╕ональних ╕нтерес╕в.
Такою системою явля╓ собою во╓нний устр╕й держави, що форму╓ в╕дпов╕дну матер╕альну, духовну ╕ збройну м╕ць держави, здатну у певний спос╕б протид╕яти в╕дпов╕дним чинникам дестаб╕л╕зуючим нац╕ональну безпеку.
Тим не менше, законодавець визначив, що „нац╕ональн╕ ╕нтереси - житт╓во важлив╕ матер╕альн╕, ╕нтелектуальн╕ ╕ духовн╕ ц╕нност╕ Укра╖нського народу як нос╕я суверен╕тету ╕ ╓диного джерела влади в Укра╖н╕, визначальн╕ потреби сусп╕льства ╕ держави, реал╕зац╕я яких гаранту╓ державний суверен╕тет Укра╖ни та ╖╖ прогресивний розвиток”, у той час, як нац╕ональн╕ ╕нтереси ╓ потребами нац╕╖, що мають пост╕йно задовольнятися в╕д ефективного функц╕онування нац╕онально╖ економ╕ки, як матер╕ально╖ основи ╕снування ╕ розвитку нац╕╖.
Дал╕, Закон Укра╖ни “Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни” визнача╓, що “загрози нац╕ональн╕й безпец╕” - наявн╕ та потенц╕йно можлив╕ явища ╕ чинники, що створюють небезпеку житт╓во важливим нац╕ональним ╕нтересам Укра╖ни”, що ╓ повною н╕сен╕тницею!
Небезпека первинна. У природ╕ життя нац╕╖ небезпека для житт╓во важливих нац╕ональних ╕нтерес╕в ╕сну╓ пост╕йно та за певних умов ╕ обставин може перетворитися на загрозу, тому ╕ потр╕бна система безпеки, щоб не допустити такого перетворення.
Тому законодавець помиля╓ться вважаючи, що “загрози” – “наявн╕ та потенц╕йно можлив╕ явища ╕ чинники, що створюють небезпеку...”. Такого не може бути. Все навпаки. До того ж, законодавець говорить про “загрози нац╕ональн╕й безпец╕”, що також ╓ н╕сен╕тницею, бо н╕яких загроз нац╕ональн╕й безпец╕ не ╕сну╓ в природ╕, оск╕льки нац╕ональна безпека це стан, за якого н╕що н╕кому не загрожу╓, а для стану загроз не ╕сну╓. Загроза може бути для нац╕ональних ╕нтерес╕в, а тому система нац╕онально╖ безпеки створю╓ться як система протид╕╖ небезпекам, що можуть завадити задоволенню нац╕ональних ╕нтерес╕в. Тобто, небезпеки ╕снують завжди ╕ ╓ об’╓ктом нац╕онально╖ безпеки.
Таким чином, законодавець вв╕в в цей Закон плутанину, яка не т╕льки унеможливлю╓ його виконання, а й унеможливлю╓ державне планування у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони.
Дал╕, Закон Укра╖ни „Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни” визначив:
1. “Во╓нна орган╕зац╕я держави – сукупн╕сть орган╕в державно╖ влади, в╕йськових формувань, утворених в╕дпов╕дно до закон╕в Укра╖ни, д╕яльн╕сть яких перебува╓ п╕д демократичним цив╕льним контролем з боку сусп╕льства ╕ безпосередньо спрямована на захист нац╕ональних ╕нтерес╕в Укра╖ни в╕д зовн╕шн╕х та внутр╕шн╕х загроз”.
Точн╕ше було б визначити, що Во╓нна орган╕зац╕я держави ╓ сукупн╕стю конституц╕йно визначених орган╕в державно╖ влади та в╕йськових формувань, утворених в╕дпов╕дно до закон╕в Укра╖ни, з функц╕ями забезпечення п╕дготовки та ведення сучасних в╕йн та збройно╖ боротьби з метою захисту державних ╕нтерес╕в Укра╖ни у м╕ждержавних стосунках.
2. “правоохоронн╕ органи - органи державно╖ влади, на як╕ Конституц╕╓ю ╕ законами Укра╖ни покладено зд╕йснення правоохоронних функц╕й”.
Точн╕ше було б визначити, що правоохоронн╕ органи – визначен╕ Конституц╕╓ю ╕ законами Укра╖ни органи державно╖ влади з функц╕ями захисту конституц╕йних прав ╕ свобод, норм чинного законодавства та охорони громадського порядку.
Таким чином, законодавець вжив дуже некоректне тлумачення терм╕н╕в, що спотворю╓ ╕дею нац╕онально╖ безпеки.
3. За Законом об'╓ктами нац╕онально╖ безпеки ╓:
“людина ╕ громадянин - ╖хн╕ конституц╕йн╕ права ╕ свободи;
сусп╕льство - його духовн╕, морально-етичн╕, культурн╕, ╕сторичн╕, ╕нтелектуальн╕ та матер╕альн╕ ц╕нност╕, ╕нформац╕йне ╕ навколишн╓ природне середовище ╕ природн╕ ресурси;
держава - ╖╖ конституц╕йний лад, суверен╕тет, територ╕альна ц╕л╕сн╕сть ╕ недоторканн╕сть”.
Виника╓ питання, як об’╓ктами нац╕онально╖ безпеки можуть бути людина ╕ громадянин, сусп╕льство ╕ держава, якщо Законом визначено, що „нац╕ональна безпека – захищен╕сть житт╓во важливих ╕нтерес╕в людини ╕ громадянина, сусп╕льства ╕ держави, за яко╖ забезпечуються сталий розвиток сусп╕льства, сво╓часне виявлення, запоб╕гання ╕ нейтрал╕зац╕я реальних та потенц╕йних загроз нац╕ональним ╕нтересам”, а захищен╕сть – це насл╕док в╕д ц╕леспрямовано╖ д╕яльност╕ держави щодо забезпечення нац╕ональних ╕нтерес╕в: забезпечуються нац╕ональн╕ ╕нтереси – захищен╕ вс╕. ╕ – навпаки. Тому об'╓ктами нац╕онально╖ безпеки, мають бути нац╕ональн╕ ╕нтереси ╕ процес ╖х задоволення.
П╕сля цього можна впевнено стверджувати, що законодавець помилився з визначенням терм╕ну нац╕ональна безпека, бо захищен╕сть це лише насл╕док функц╕онування держави по забезпеченню процесу задов╕льнення нац╕ональних ╕нтерес╕в ╕ то можливий насл╕док.
Це значить, що треба по-новому визначитися з нац╕ональними ╕нтересами ╕ об'╓ктами нац╕онально╖ безпеки.
Проте, законодавець, не визначившись з нац╕ональними ╕нтересами, посп╕ша╓ з визначенням суб'╓кт╕в та принцип╕в забезпечення нац╕онально╖ безпеки, що не витриму╓ н╕яко╖ критики: все, що можна в╕днести до держави, законодавець включив до суб'╓кт╕в забезпечення нац╕онально╖ безпеки.
Так, Стаття 4 цього Закону визнача╓: “Суб'╓кти забезпечення нац╕онально╖ безпеки ╓: Президент Укра╖ни; Верховна Рада Укра╖ни; Каб╕нет М╕н╕стр╕в Укра╖ни; Рада нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони Укра╖ни; м╕н╕стерства та ╕нш╕ центральн╕ органи виконавчо╖ влади; Нац╕ональний банк Укра╖ни; суди загально╖ юрисдикц╕╖; прокуратура Укра╖ни; м╕сцев╕ державн╕ адм╕н╕страц╕╖ та органи м╕сцевого самоврядування; Збройн╕ Сили Укра╖ни, Служба безпеки Укра╖ни, Державна прикордонна служба Укра╖ни та ╕нш╕ в╕йськов╕ формування, утворен╕ в╕дпов╕дно до закон╕в Укра╖ни; громадяни Укра╖ни, об'╓днання громадян”.
Вс╕ перел╕чен╕ суб'╓кти одним словом – держава, а значить, що законодавець не продумав ╕ не визначив поняття нац╕я ╕ нац╕ональна безпека, оск╕льки за цим Законом держава ╓ ╕ об’╓ктом, ╕ суб'╓ктом нац╕онально╖ безпеки, що ╓ абсурдом.
Дал╕, Стаття 5 визнача╓: “Основними принципами забезпечення нац╕онально╖ безпеки ╓: пр╕оритет прав ╕ свобод людини ╕ громадянина; верховенство права; пр╕оритет догов╕рних (мирних) засоб╕в у розв'язанн╕ конфл╕кт╕в; сво╓часн╕сть ╕ адекватн╕сть заход╕в захисту нац╕ональних ╕нтерес╕в реальним ╕ потенц╕йним загрозам; ч╕тке розмежування повноважень та вза╓мод╕я орган╕в державно╖ влади у забезпеченн╕ нац╕онально╖ безпеки; демократичний цив╕льний контроль над Во╓нною орган╕зац╕╓ю держави та ╕ншими структурами в систем╕ нац╕онально╖ безпеки; використання в ╕нтересах Укра╖ни м╕ждержавних систем та механ╕зм╕в м╕жнародно╖ колективно╖ безпеки”, – тут законодавець помилився: “пр╕оритет прав ╕ свобод людини ╕ громадянина” та “верховенство права” не ╓ принципами забезпечення нац╕онально╖ безпеки, а ╓ загальнолюдськими ц╕нностями, тобто, нац╕ональними ╕нтересами, як╕ мають бути забезпечен╕ державою.
При цьому, не врахову╓ться такий принцип забезпечення нац╕онально╖ безпеки, як принцип ╕нтенсивност╕ розвитку нац╕онально╖ економ╕ки, без дотримання якого захищен╕сть нац╕ональних ╕нтерес╕в не буде повною ╕ не буде витримана пр╕оритетн╕сть ╕нтерес╕в, що визначаються в статт╕ 6 цього Закону:
“Пр╕оритетами нац╕ональних ╕нтерес╕в Укра╖ни ╓: гарантування конституц╕йних прав ╕ свобод людини ╕ громадянина; розвиток громадянського сусп╕льства, його демократичних ╕нститут╕в; захист державного суверен╕тету, територ╕ально╖ ц╕л╕сност╕ та недоторканност╕ державних кордон╕в, недопущення втручання у внутр╕шн╕ справи Укра╖ни; зм╕цнення пол╕тично╖ ╕ соц╕ально╖ стаб╕льност╕ в сусп╕льств╕; забезпечення розвитку ╕ функц╕онування укра╖нсько╖ мови як державно╖ в ус╕х сферах сусп╕льного життя на вс╕й територ╕╖ Укра╖ни, гарантування в╕льного розвитку, використання ╕ захисту рос╕йсько╖, ╕нших мов нац╕ональних меншин Укра╖ни; створення конкурентоспроможно╖, соц╕ально ор╕╓нтовано╖ ринково╖ економ╕ки та забезпечення пост╕йного зростання р╕вня життя ╕ добробуту населення; збереження та зм╕цнення науково-технолог╕чного потенц╕алу, утвердження ╕нновац╕йно╖ модел╕ розвитку; забезпечення еколог╕чно та техногенно безпечних умов житт╓д╕яльност╕ громадян ╕ сусп╕льства, збереження навколишнього природного середовища та рац╕ональне використання природних ресурс╕в; розвиток духовност╕, моральних засад, ╕нтелектуального потенц╕алу укра╖нського народу, зм╕цнення ф╕зичного здоров'я нац╕╖, створення умов для розширеного в╕дтворення населення; ╕нтеграц╕я Укра╖ни в ╓вропейський пол╕тичний, економ╕чний, правовий прост╕р та в ╓вроатлантичний безпековий прост╕р; розвиток р╕вноправних вза╓мовиг╕дних в╕дносин з ╕ншими державами св╕ту в ╕нтересах Укра╖ни.”
Якщо взяти ”гарантування конституц╕йних прав ╕ свобод людини ╕ громадянина; розвиток громадянського сусп╕льства, його демократичних ╕нститут╕в; захист державного суверен╕тету, територ╕ально╖ ц╕л╕сност╕ та недоторканност╕ державних кордон╕в, недопущення втручання у внутр╕шн╕ справи Укра╖ни; зм╕цнення пол╕тично╖ ╕ соц╕ально╖ стаб╕льност╕ в сусп╕льств╕”, то це ╓ суверенн╕ функц╕╖ держави, це ╖╖ обов’язок ╕ аж н╕як не нац╕ональн╕ ╕нтереси.
Кр╕м того ц╕ функц╕╖ повинн╕ мати ф╕нансове ╕ ресурсне забезпечення, яке живиться з нац╕онально╖ економ╕ки. Те ж саме стосу╓ться ╕ статей 7, 8, 9.
До того ж, ”захист державного суверен╕тету” – ╓ помилковою фразою, оск╕льки державний суверен╕тет не захищають, а утверджують. Для цього мають бути правосудн╕ ╕ чесн╕ суди, прокуратура, м╕л╕ц╕я, як╕ мають бути вз╕рцем законослухняност╕.
На жаль, ми ма╓мо ╕нш╕ приклади, що призводить до непокори ╕ протестних д╕й громадян щодо р╕шень держави та послаблю╓ державний суверен╕тет.
Дал╕ Стаття 10 Закону Укра╖ни „Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни”. зокрема, визнача╓ основн╕ функц╕╖ суб'╓кт╕в забезпечення нац╕онально╖ безпеки: „вироблення ╕ пер╕одичне уточнення Стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни ╕ Во╓нно╖ доктрини Укра╖ни, доктрин, концепц╕й, стратег╕й ╕ програм у сфер╕ нац╕онально╖ безпеки, планування ╕ зд╕йснення конкретних заход╕в щодо протид╕╖ ╕ нейтрал╕зац╕╖ загроз нац╕ональним ╕нтересам Укра╖ни; створення нормативно-правово╖ бази, необх╕дно╖ для ефективного функц╕онування системи нац╕онально╖ безпеки; удосконалення ╖╖ орган╕зац╕йно╖ структури; комплексне кадрове, ф╕нансове, матер╕альне, техн╕чне, ╕нформац╕йне та ╕нше забезпечення житт╓д╕яльност╕ складових (структурних елемент╕в) системи; п╕дготовка сил та засоб╕в суб'╓кт╕в системи до ╖х застосування зг╕дно з призначенням”.
А Стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки, саме, як нац╕онально╖, нажаль, нема╓.

ВИСНОВКИ
1. З анал╕зу зм╕сту Закону Укра╖ни “Про основи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни”, видно, що в ньому спостер╕га╓ться плутанина у терм╕нолог╕╖, непродуман╕сть ╕ фактична невизначен╕сть терм╕ну нац╕я та нац╕ональна безпека, а терм╕н державна безпека штучно розширено до поняття нац╕ональна безпека. Введений терм╕н ”захищен╕сть” нац╕ональних ╕нтерес╕в не ма╓ критер╕╖в для розрахунк╕в, а тому ма╓ попул╕стський характер. Все це вказу╓ на недосконал╕сть цього Закону та на неможлив╕сть його виконання.

2. Во╓нна доктрина Укра╖ни за зм╕стом пода╓ться як в╕йськова доктрина без врахування вс╕х форм ╕ способ╕в ведення в╕йни в сучасному глобал╕зованому св╕т╕ (╕нформац╕йна, економ╕чна, дипломатична та ведення збройно╖ боротьби).

3. Система нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни конституц╕йно не визначена, що вказу╓ на в╕дсутн╕сть в Укра╖н╕ ц╕л╕сно╖ системи нац╕онально╖ безпеки та недосконал╕сть чинного законодавства у ц╕й сфер╕.
ПРОПОЗИЦ╤╥:
1. Текст Конституц╕╖ Укра╖ни ма╓ м╕стити юридичний терм╕н «нац╕я», що дасть законн╕ п╕дстави оперувати визначеннями з╕ словами з кор╕нням в╕д слова нац╕я, наприклад, нац╕ональн╕ ╕нтереси, Нац╕ональний банк Укра╖ни тощо.
2. У текст╕ Конституц╕╖ Укра╖ни, як сусп╕льному договор╕, необх╕дно передбачити зм╕стову частину з окресленням вза╓мов╕дносини м╕ж нац╕╓ю ╕ державою та визначити нац╕ю як замовника на послуги держави, а державу - як виконавця цих послуг.
3. Текст Конституц╕╖ Укра╖ни ма╓ визначити в╕дпов╕дальн╕сть держави перед нац╕╓ю за свою д╕яльн╕сть у задоволенн╕ нац╕ональних ╕нтерес╕в (не лише у захист╕, а б╕льш широко - у задоволенн╕ нац╕ональних ╕нтерес╕в).
4. При Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни утворити Робочу групу з завданнями:
- п╕дготувати Концепц╕ю створення системи нац╕онально╖ безпеки в Укра╖н╕ ╕ в╕дпов╕дну Державну програму.
- переглянути чинну нормативно-правову базу в сфер╕ нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони з огляду на очевидну недосконал╕сть терм╕нолог╕╖ та надати необх╕дн╕ проекти зм╕н до зм╕сту в╕дпов╕дних акт╕в чинного законодавства.
- п╕дготувати пропозиц╕╖ щодо зведення в ╓диний Кодекс закон╕в про нац╕ональну безпеку Укра╖ни чинних нормативних акт╕в у ц╕й сфер╕.
- орган╕зувати державне замовлення на створення Терм╕нолог╕чного словника для сфери нац╕онально╖ безпеки.
5. В систем╕ нац╕онально╖ безпеки в Укра╖н╕ передбачити:
- створення при Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни Нац╕онально╖ ╕нформац╕йно-анал╕тично╖ Служби, до ╕нформац╕йно╖ мереж╕ яко╖ долучити мереж╕ ус╕х наявних в╕домчих ╕нформац╕йно-анал╕тичних установ ╕ орган╕зац╕й з метою отримання максимально широкого д╕апазону ╕нформац╕╖ для анал╕зу поточного стану задовольняння нац╕ональних ╕нтерес╕в;
- створення при Рад╕ нац╕онально╖ безпеки ╕ оборони Науково-досл╕дного ╕нституту нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни для наукового супроводу функц╕онування системи нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни та п╕дготовки проект╕в в╕дпов╕дних державних р╕шень з метою сво╓часного реагування на виявлен╕ небезпеки;
- створення в Нац╕ональн╕й академ╕╖ державного управл╕ння при Президентов╕ Укра╖ни спец╕ал╕зованого факультету з п╕дготовки менеджер╕в ╕ фах╕вц╕в-анал╕тик╕в для роботи у систем╕ нац╕онально╖ безпеки.
(Дал╕ буде)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 08.05.2020 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22287

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков