Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ТРАМП ПРАЦЮ╢ НАД СТВОРЕННЯМ ФОНДУ ПЕРЕМОГИ УКРА╥НИ
Отриман╕ кошти будуть використан╕ на придбання збро╖ для укра╖нсько╖ арм╕╖…


ТРАМП ЗАЯВИВ, ЩО УКРА╥НА ХОЧЕ ПЕРЕЙТИ В НАСТУП
В╕н зазначив, що говоритиме про це ╕з Президентом Укра╖ни Володимиром Зеленським…


ТРАМП ДОПУСТИВ МОЖЛИВ╤СТЬ ПОСТАЧАННЯ TOMAHAWK
«╤ це зараз важливий сигнал – посилення Укра╖ни ус╕ма можливостями…»


МА╢МО Ч╤ТК╤ ПЛАНИ
Зеленський доручив масштабувати застосування далекоб╕йно╖ збро╖ проти Рос╕╖…


УКРА╥НЦ╤ ВИТРИМАЛИ ДЕСЯТКИ СПРОБ ЗАВОЮВАННЯ, УКРА╥НА ВИСТО╥ТЬ ╤ ЗАРАЗ ПРОТИ РОС╤╥
Президент - п╕д час заход╕в ╕з нагоди Дня захисник╕в ╕ захисниць…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2020 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#52 за 25.12.2020
В╤ЦЕ-АДМ╤РАЛ СЕРГ╤Й ГАЙДУК: ЧИ ЗДОЛА╢ К╤БОРГ "ПОТЬОМК╤НСЬК╤ СЕЛА" ДЕРЖАВНО╥ МОРСЬКО╥ ПОЛ╤ТИКИ?

14 грудня 2020 року, вперше в ╕стор╕╖ парламентаризму незалежно╖ Укра╖ни, створено п╕дком╕тет з питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки на баз╕ Ком╕тету Верховно╖ Ради Укра╖ни з питань зовн╕шньо╖ пол╕тики та м╕жпарламентського сп╕вроб╕тництва. Оч╕льник – народний депутат Андр╕й Шараськ╕н (учасник АТО, к╕борг ДАПу).
Безумовно, знов створений п╕дком╕тет це лише перший крок до формування арх╕тектури системи управл╕ння державною морською пол╕тикою. ╢ велик╕ спод╕вання, що в╕н стане нормативно-правовим генератором державного р╕вня з питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки.

СТВОРЕНО П╤ДКОМ╤ТЕТ З ПИТАНЬ МОРСЬКО╥ ПОЛ╤ТИКИ ТА МОРСЬКО╥ БЕЗПЕКИ ВЕРХОВНО╥ РАДИ УКРА╥НИ
Але його морський б╕й ще попереду!
Чи злама╓ п╕дком╕тет стар╕ лекала статично╖ морсько╖ пол╕тики Укра╖ни? Який курс в державн╕й морськ╕й пол╕тиц╕ в╕н обира╓?
Пошук в╕дпов╕дей на ц╕ запитання спонукало до написання статт╕.
14 вересня 2020 року побачила св╕т нова редакц╕я Стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки Укра╖ни, в як╕й Укра╖на задекларована як морська та р╕чкова держава (п. 55 Стратег╕╖).
Буц╕мто, довгооч╕куваний нормативно-правовий прорив, але ж, знову повторю╓ться системна проблематика розробки та впровадження "морських" документ╕в державного р╕вня – Стратег╕я нац╕онально╖ безпеки не передбача╓ розробку Нац╕онально╖ стратег╕╖ морсько╖ безпеки!
НОВА СТРАТЕГ╤Я НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ НЕ ПЕРЕДБАЧА╢ РОЗРОБКУ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ СТРАТЕГ╤╥ МОРСЬКО╥ БЕЗПЕКИ
Чи не ╓ це сталим нагадуванням про тривал╕сть розробки та сьогодн╕шня не ╕мплементован╕сть "Морсько╖ доктрини Укра╖ни на пер╕од до 2035 року" (терм╕н виконання постанови КМУ зак╕нчився ще в 2018 роц╕); фактична "ф╕нансова заморозка", з 2014 року, Державно╖ ц╕льово╖ програми буд╕вництва нац╕онального корвету; не сформован╕сть Державно╖ ц╕льово╖ програми створення державно╖ ╕нтегровано╖ ╕нформац╕йно╖ системи висв╕тлення надводно╖ та п╕дводно╖ обстановки в акватор╕╖ Чорного ╕ Азовського мор╕в та басейнах р╕чок Дн╕про ╕ Дунай (терм╕н виконання постанови КМУ зак╕нчився в 2018 роц╕).
Люба стратег╕я, як план д╕й для досягнення визначено╖ мети, почина╓ться з оц╕нки виклик╕в та загроз, в наш╕й ситуац╕╖, з морського напрямку.
Про зовн╕шн╕ загрози з морського напрямку говорять давно ╕ багато – це, безумовно, виклики св╕товому порядку, як╕ характеризуються агресивними д╕ями РФ на Чорному та Азовському морях не лише по в╕дношенню до Укра╖ни, але й до ╕нших кра╖н. Це противага операц╕╖ НАТО "Атлантична р╕шуч╕сть" та ╖╖ концепц╕╖ "Спец╕ально╖ передово╖ присутност╕" в Чорному мор╕ ("Спец╕альна передова присутн╕сть" НАТО на п╕вденно-сх╕дному фланз╕ передбача╓ посилення в╕йськових спроможностей рег╕ональних кра╖н-член╕в НАТО (Румун╕я, Болгар╕я, Туреччина) та нарощування тренувально╖ ╕ координац╕йно╖ д╕яльност╕).
Рос╕я використову╓ Азово-Чорноморський рег╕он та окупований Крим як "м╕ст" на Балкани, у Середземномор’я, на Близький Сх╕д та у П╕вн╕чну Африку, а в ц╕лому – до Св╕тового океану та його ресурс╕в.
Що треба зробити, щоб "ця рос╕йська конструкц╕я" стала хиткою та нест╕йкою до зовн╕шнього впливу?
Декларац╕╖ типу "Шлях до НАТО через Чорне море: як ма╓ зм╕нитися морська пол╕тика Укра╖ни" в ц╕й ситуац╕╖ не допоможуть https://www.eurointegration.com.ua/articles/2020/12/18/7117741/. Нав╕ть у назв╕ автори забули: ╕ про шлях до ╢С, ╕ про Азовське море, а разом з тим ╕ про ╕нтеграц╕йн╕ р╕чки Дунай та Дн╕про, як╕ впадають в укра╖нськ╕ моря.
Реагувати на зовн╕шн╕ загрози з морського напрямку автори пропонують за рахунок зм╕цнення в╕йськового партнерства та проведення реформ за стандартами НАТО. Черговий раз хочеться наголосити, що морська пол╕тика для убезпечення морсько╖ д╕яльност╕ – це наша, нац╕ональна, в╕дпов╕дальн╕сть ╕ вона не може бути половинчастою. Вона або ╓, або ╖╖ не ма╓. Ми повинн╕ бути готов╕ до стримування агрес╕╖ та оборони укра╖нського моря, а не чекати коли до нас хтось прийде ╕ за нас це зробить. Пов╕рте, не прийде!
МИ ПОВИНН╤ БУТИ ГОТОВ╤ ДО СТРИМУВАННЯ АГРЕС╤╥ ТА ОБОРОНИ УКРА╥НСЬКОГО МОРЯ, А НЕ ЧЕКАТИ КОЛИ ДО НАС ХТОСЬ ПРИЙДЕ ╤ ЗА НАС ЦЕ ЗРОБИТЬ
На жаль, нац╕ональн╕ ц╕нност╕ та укра╖нц╕ ╓ ц╕лями в приц╕лах не лише рос╕йського агресора, а й внутр╕шн╕х пройдисв╕т╕в та шахра╖в. Нац╕ональний флот перетворено в б╕знес-пол╕тичний майданчик, тому цей виклик треба л╕кв╕дувати раз ╕ на завжди.
НАЦ╤ОНАЛЬНИЙ ФЛОТ ПЕРЕТВОРЕНО В Б╤ЗНЕС-ПОЛ╤ТИЧНИЙ МАЙДАНЧИК, ТОМУ ЦЕЙ ВИКЛИК ТРЕБА Л╤КВ╤ДУВАТИ РАЗ ╤ НА ЗАВЖДИ.
Щодо внутр╕шн╕х загроз, то хот╕лось би под╕литися сво╖ми думками.
Як╕ ж вони ц╕ внутр╕шн╕ загрози? Який ╖х р╕вень, характер та причинно-насл╕дков╕ обриси? Наск╕льки ми готов╕ ефективно та сво╓часно реагувати на них?
Безумовно, внутр╕шн╕ загрози треба розглядати у широкому спектр╕ загроз: нормативно-правов╕, орган╕зац╕йн╕, адм╕н╕стративн╕, економ╕чн╕, гуман╕тарно-виховн╕ тощо.
В Укра╖н╕ створена парадоксальна ситуац╕я, коли види морсько╖ д╕яльност╕ (заф╕ксован╕ в Конвенц╕╖ ООН з морського права 1982 року, яка ратиф╕кована Верховною Радою Укра╖ни у 1999 роц╕) розпод╕лен╕ м╕ж м╕н╕стерствами укра╖нського Уряду, як╕ формують ╖х регуляторну пол╕тику, а в ц╕лому в╕дпов╕дального за державну морську пол╕тику, за формування кроссекторальних зв’язк╕в м╕ж м╕н╕стерствами та ╖х стратег╕ями – не ма╓.
В╤ДПОВ╤ДАЛЬНОГО ЗА ДЕРЖАВНУ МОРСЬКУ ПОЛ╤ТИКУ, ЗА ФОРМУВАННЯ КРОССЕКТОРАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗК╤В М╤Ж М╤Н╤СТЕРСТВАМИ ТА ╥Х СТРАТЕГ╤ЯМИ – НЕ МА╢
Як приклад, в╕йськово-морська д╕яльн╕сть знаходиться в фокус╕ дек╕лькох м╕н╕стерств: ╕ М╕н╕стерства оборони, ╕ М╕н╕стерства внутр╕шн╕х справ. Тенденц╕╖ останнього часу св╕дчать про перспективи зб╕льшення корабельно-катерного складу В╕йськово-Морських Сил та Морсько╖ охорони Державно╖ прикордонно╖ служби за рахунок в╕тчизняних та ╕ноземних катер╕в прибережного плавання.
Чи узгоджен╕ м╕ж собою стратег╕╖ розвитку в╕йськового флоту та морсько╖ охорони? Чи не створю╓мо ми штучний прецедент наповнення територ╕ального моря великою к╕льк╕стю катер╕в, а д╕ям у дальн╕й зон╕ прид╕ля╓мо не достатньо уваги? Чи не несуть за собою так╕ неузгоджен╕ р╕шення повторення грузинського вар╕анту – л╕кв╕дац╕я в╕йськового флоту та утримання лише морсько╖ охорони?
Можливо на таких прикладах ╕ поясню╓ться ситуативн╕сть та безсистемн╕сть при формуванн╕ державно╖ морсько╖ пол╕тики, коли пол╕тична влада прим╕ря╓ ╖╖ п╕д себе або п╕д б╕знес-пол╕тичн╕ про╓кти: буд╕вництво нац╕онального корвету та катер╕в прибережного плавання в╕д "Ленкузн╕"; нац╕ональне корабле-/суднобудування та закуп╕вля корабл╕в/катер╕в за кордоном; оголошення в доктринальних документах та в Стратег╕чному оборонному бюлетен╕ нереальних завдань щодо переходу на стандарти НАТО та в╕дновлення в╕йськово╖ ╕нфраструктури п╕сля зв╕льнення Криму – ╕ це до 2020 року; ╕нформац╕йн╕ компан╕╖ щодо стратег╕╖ "моск╕тного флоту" та побудови оборони з моря в╕д свого берегу при св╕тових тенденц╕ях ╖╖ побудови в╕д берег╕в противника.
Чи не ╓ така непосл╕довн╕сть св╕дченням "морських" внутр╕шн╕х загроз?
Очевидно, що з такими ж проблемами з╕ткнеться ╕ знов створений п╕дком╕тет Верховно╖ Ради Укра╖ни з питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки. Велика к╕льк╕сть парламентських ком╕тет╕в дотичних до морсько╖ д╕яльност╕, необх╕дн╕сть створення м╕жком╕тетсько╖ ╕нтеграц╕╖ та вза╓мод╕╖ будуть створювати певну проблематику на шляху нормотворчо╖ д╕яльност╕ п╕дком╕тету. Повертаючись до унормування в╕йськово-морсько╖ д╕яльност╕, то це, як м╕н╕мум, площина д╕яльност╕ Ком╕тету з питань нац╕онально╖ безпеки, оборони та розв╕дки, Ком╕тету з питань правоохоронно╖ д╕яльност╕, Ком╕тету з питань економ╕чного розвитку, Ком╕тету з питань ф╕нанс╕в, податково╖ та митно╖ пол╕тики тощо.
Безумовно, д╕яльн╕сть п╕дком╕тету буде потребувати науково- та фахово- експертно╖ п╕дтримки, а стартапом його морсько╖ нормотворчост╕ повинен стати Закон Укра╖ни "Про державну морську пол╕тику".
СТАРТАПОМ МОРСЬКО╥ НОРМОТВОРЧОСТ╤ ПОВИНЕН СТАТИ ЗАКОН УКРА╥НИ "ПРО ДЕРЖАВНУ МОРСЬКУ ПОЛ╤ТИКУ"
Про необх╕дн╕сть створення органу формувача державно╖ морсько╖ пол╕тики з особливим статусом, який би мав управл╕нський р╕вень вищий н╕ж м╕н╕стерський та необх╕дност╕ нормативно-законодавчого регулювання морсько╖ д╕яльност╕ ми розм╕рковували в https://zn.ua/ukr/internal/yakiy-kurs-vibere-ukrayinskiy-flot-345571_.html "Який курс вибере укра╖нський флот?"
Наступний крок повинен бути за Урядом. ╤ тут ми над╕╖ поклада╓мо на створене М╕н╕стерство з питань стратег╕чних галузей промисловост╕ та його розум╕ння того, що корабле-/суднобуд╕вна галузь повинна стати стратег╕чною для кра╖ни, яка ма╓ вих╕д до мор╕в та Св╕тового океану, яка ма╓ маг╕стральн╕ р╕ки – комун╕кативн╕ шляхи з кра╖нами ╢С.
Можлив╕ напрямками усв╕домлення та розум╕ння морського нац╕онального середовища:
Зрозум╕ти, що в╕йна на мор╕ ╕ за море – це не статика, це динам╕чне явище. Тому ╕ ставлення до питань морсько╖ пол╕тики та морсько╖ безпеки з боку пол╕тичного та в╕йськового кер╕вництва держави повинно бути динам╕чним. Загрози зм╕нюються, ╕ ми повинн╕ рухатися разом з ними. Ми повинн╕ бути критичними в оц╕нках щодо наших спроможностей реагувати на них.
Подолати бар’╓р недостатньо╖ впевненост╕ та в╕дсутност╕ агрес╕╖ в боротьб╕ на мор╕ можна лише за умови нарощування морського потенц╕алу держави. Ми завжди повинн╕ кидати соб╕ виклик: як ми можемо зустр╕ти загрозу з морського напрямку ╕ як ми можемо ╖╖ л╕кв╕дувати?
Розум╕ти ╕снуюч╕ та перспективн╕ виклики та загрози з морського напрямку та планувати заходи протид╕╖ ╖м, власне це повинно стати основою для Стратег╕╖ морсько╖ безпеки та В╕йськово-морсько╖ доктрини як складових Стратег╕╖ нац╕онально╖ безпеки та Во╓нно╖ доктрини.
Треба поставити на "стоп" псевдо реформи та лозунги про стандарти НАТО. ╥х альтернативою повинн╕ стати – морськ╕ ╕н╕ц╕ативи, стратег╕╖ та практичн╕ д╕╖ щодо нарощування морського потенц╕алу.
Зрозум╕ти, що РФ д╕╓ далеко за рамками прийнятих м╕жнародних норм, в т.ч. м╕жнародного морського права. Розвиток агресивност╕ РФ у нових доменах та ╖х виб╕р, як пр╕оритет для ╕нвестиц╕й – це випадков╕сть чи результат оц╕нки наших сильних ╕ слабких стор╕н?
Етапи нарощування бо╓здатност╕ нац╕онального флоту повинн╕ починатися з розум╕ння того, що ми, у сво╖х кроках, посл╕довн╕ та ор╕╓нтован╕ на реагування на загрози з морського напрямку. Ми повинн╕ бути добре по╕нформован╕ про д╕╖ противника; зд╕йснювати пост╕йний анал╕з противника ╕ загроз з його боку; усв╕домлювати нашу готовн╕сть протистояти цим загрозам; бути ╕н╕ц╕ативними, рухатись лише вперед; бути ст╕йкими та посл╕довними; мати амб╕ц╕╖ п╕дкр╕плен╕ ресурсами.
Програми закуп╕вл╕ морського озбро╓ння та в╕йськово╖ техн╕ки повинн╕ зм╕нити парадигму в╕дносин з нашою промислов╕стю. Ми повинн╕ зд╕йснювати ритм╕чне ╕нвестування нац╕онального корабле-/суднобудування та ОПК морських озбро╓нь. А це створення тисяч╕ висококвал╕ф╕кованих робочих м╕сць на Укра╖н╕; розвиток технолог╕й; стимулювання в╕тчизняно╖ науки та техн╕ки, досл╕джень та розробок; нарощування експортних спроможностей.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 25.12.2020 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22871

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков