"Кримська Свiтлиця" > #20 за 21.05.2021 > Тема "Резонанс"
#20 за 21.05.2021
З БЛОГУ ГАЛИНИ ПАГУТЯК: ЯКА МОВА, ТАКЕ Й БУТТЯ
Нос╕╖ укра╖нсько╖ мови чи споживач╕ укра╖номовного продукту втягнут╕ у справжню в╕йну. На них нападають з ус╕х бок╕в люди, як╕ не розум╕ють, що мова як зброя мусить бути добре вигостреною ╕ триматися руки. На л╕вому фланз╕ – фем╕н╕тивники, прихильники англ╕цизм╕в ╕ того, що писати ╕ розмовляти треба так, аби без проблем перекласти текст чи розмову англ╕йською мовою. На правому – борц╕ за ╕снування лише ╓дино╖ канон╕чно╖ л╕тературно╖ мови на основ╕ полтавського д╕алекту, вороги гал╕цизм╕в, переконан╕, що м╕сцев╕ гов╕рки - то польський, румунський чи угорський суржик. Я виросла в сел╕ й знаю, що таке бур’яни ╕ боротися з ними культурн╕ рослини повинн╕ разом з людьми, щоб не втратити житт╓во╖ сили. А деяк╕ бур’яни, наприклад, лобода, щириця, хр╕н, кропива сво╓ю харчовою ц╕нн╕стю перевершують глибоко шановану картоплю. Не кажу вже про л╕кувальн╕ властивост╕ осоту, грицик╕в ╕ нав╕ть пир╕ю. Знищите ╖х герб╕цидами – деграду╓те ╕ вимрете. От чого нам не треба – це рос╕йських матюк╕в, як╕ у с/г в╕дпов╕дають контрабандно завезеним добривам, в╕д яких вмирають птахи ╕ бджоли. Св╕т так придумано Богом, що в ньому кожне Його твор╕ння ма╓ сво╓ м╕сце. А от дияволу туди зась. ╤ т╕, ╕ т╕ вояки прагнуть викинути за тимчасовий пл╕т вкор╕нен╕ слова ╕ словоформи, як╕ створювались не одне стол╕ття. Змусьте правдивих лемка чи бойка правильно наголошувати слова ╕ в╕н збожевол╕╓ або почне за╖катись. Можливо, мовне буття видасться хаосом, але згори ╕ зл╕ва, там де серце, ви побачите гармон╕ю ╕ лад, доц╕льн╕сть ╕ природн╕сть. Письменник, якщо в╕н не породження сучл╕ту, яке не ма╓ мовного чуття, а отже, й таланту, ма╓ сво╖х ворог╕в: видавц╕в, яким треба, щоб «попроще», редактор╕в, найг╕ршими з яких ╓ колишн╕ вчител╕ укра╖нсько╖ мови, вони здатн╕ так вихолостити ваш текст, що в╕н перетвориться на д╕ловий документ, ╕ читач╕в, яким л╕ньки п╕знавати нев╕дом╕ слова. Я колись спостер╕гала, як слухач╕ л╕тературно╖ школи легко читали в╕рш╕ Первомайського та Кисельова ╕ спотикались на Антонич╕ та Стус╕. Ус╕ четверо – велик╕ укра╖нськ╕ поети. Те саме можна сказати про Василя Стефаника чи ╤вана Нечуя-Левицького. В╕ддавати перевагу комусь одному з них – св╕дчення вбогост╕. Намагатись догодити вс╕м – це догодити найледач╕шим ╕ найтуп╕шим. Учора я була на презентац╕╖ книги мовознавиц╕ Ганни Дидик-Меуш «Мокряни. Гов╕рка маминого села. Словник» (Льв╕в, «П╕рам╕да»).Село Мокряни – трет╓ село в╕д мого Урожа, але я в╕дчула р╕зницю м╕ж тим, як розмовляють в обох селах.╤ це мене дуже т╕шить, бо десятил╕ття л╕тературно╖ прац╕ ╕ проживання у м╕ст╕ не вбили у мен╕ здатност╕ в╕дчувати найдр╕бн╕ш╕ в╕дм╕нност╕. ╤ це ще один прив╕д боротись за живу, багату ╕ красиву мову, в комплект╕, а не просто за живу чи красиву. Це як з вишиванкою – бувають дуже красив╕, дуже дорог╕, але найдорожча та, яку вишила твоя мама чи ти сама. Забула ще одне. Ще з совка, який намагався «зблизити» укра╖нську мову з мовою окупанта, тягнеться неписане правило: д╕алект можна вживати т╕льки в мов╕ персонаж╕в. Авторська мусить бути наближеною до л╕тературно╖. А я: «Великодн╕ сьвьита пахли, як Бабин╕ паски. Стоют ми перед вочима. ╥х, певно, з дес╕ть, або й б╕льше. Розложен╕ на стол╕ на ганку, припечен╕, ладненечк╕, ╕ кажда йинча, на кажд╕й пасц╕ повироблювано з простого к╕ста всяке-р╕жне. На ╓дн╕й викладено зверха г╕лку винограду, на друг╕й – пташки, на трет╕й написано «Христос воскрес», на йинчих - хрестик виложено. Коло пасок три величезн╕ хл╕би з кмином, тиж спечен╕ в пйицу.» (стор. 177) А ви, б╕дн╕, купили соб╕ «кекс пасхальний», политий цукровою поливою ╕ дико розмальований. Во╕стину, яка мова, таке й буття. Травень 20, 2021 р.
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 21.05.2021 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23284
|