Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ГОЛОВНИЙ П╤ДСУМОК 31-го «РАМШТАЙНУ»:
СОЮЗНИКИ ПЛАТЯТЬ, США – ОЗБРОЮЮТЬ УКРА╥НУ


«РОЗМОВА ДАЛА ЗНАЧНИЙ ПРОГРЕС»?
Трамп п╕сля «продуктивно╖» розмови з Пут╕ним заявив, що плану╓ зустр╕тися з ним у...


РЕАБ╤Л╤ТАЦ╤Я В╤ЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦ╤В ╤ ВЕТЕРАН╤В
Адаптивний спорт ста╓ не лише засобом ф╕зичного в╕дновлення, але й методом психолог╕чно╖...


ЯК РОС╤Я СТИРА╢ УКРА╥НСЬКУ ╤ДЕНТИЧН╤СТЬ
Мета – викор╕нити будь-як╕ прояви укра╖нськост╕…


ПОКРОВА БЕЗ М╤Ф╤В: ЩО МИ ЗНА╢МО ПРО ЦЕ СВЯТО
1 жовтня, Покрова - ун╕кальний день у календар╕ укра╖нц╕в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 16.07.2021 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 16.07.2021
П╤СЛЯ АВАКОВА, АБО «ПОТР╤БНА ЛЮДИНА З ХРЕБТОМ, ЯКА ВИТРИМА╢ ТИСК СТАРО╥ СИСТЕМИ...»

На прохання Укр╕нформу в╕дом╕ експерти-правники перел╕чили ключов╕ пункти бажаного «дореформування» М╕н╕стерства внутр╕шн╕х справ
Посаду м╕н╕стра внутр╕шн╕х справ Арсен Аваков збер╕гав ╕ за президентства Петра Порошенка, ╕ за час╕в Володимира Зеленського, через що його нер╕дко називали «в╕чним м╕н╕стром». Але н╕чого в св╕т╕ в╕чного нема╓. 15 липня Верховна Рада зв╕льнила Авакова. За в╕дпов╕дне р╕шення проголосував 291 народний депутат.
Ймов╕рним наступником Авакова називають чинного голову Ком╕тету ВР з питань правоохоронно╖ д╕яльност╕, депутата в╕д «Слуги Народу» Дениса Монастирського, в╕н зголосився на в╕дпов╕дну пропозиц╕ю Президента. Його кандидатуру на цю посаду парламент розглядатиме 16 липня.
Про головн╕ претенз╕╖ до персони Авакова сказано вже дуже багато – за понад с╕м рок╕в до МВС ╕ його оч╕льника назбиралося багато чого. З найпам’ятн╕шого: справа Павла Шеремета, розстр╕л у Княжичах, справа Кирила Тлявова, справа «рюкзак╕в», згвалтування у Кагарлику, справа Катерини Гандзюк, стр╕лянина в Броварах… Вт╕м, зважаючи на шалену к╕льк╕сть публ╕кац╕й на цю тему за останн╕ дв╕ доби – ми усе ж вир╕шили подивитися на цю проблему п╕д дещо ╕ншим ракурсом. Зрештою, зам╕на одного м╕н╕стра на ╕ншого – це хоч ще ╕ не гарант╕я зм╕н, як╕ впливають на ефективн╕сть правоохоронно╖ системи, але ц╕лком слушний прив╕д ╖х обговорити ╕ спрогнозувати.
Отже, «дореформувати» МВС п╕сля в╕дставки Арсена Авакова: що саме варто зробити?
У коментар╕ Укр╕нформу правозахисниця, голова правл╕ння Центру Громадянських Свобод Олександра Матв╕йчук наголосила, що потр╕бно в╕дновити реформу пол╕ц╕╖ та повернутися до розроблено╖ правозахисниками концепц╕╖ перетворення успадкованого в╕д радянських час╕в, м’яко кажучи, не завжди виправданого ╕м╕джу «борця з╕ злочинн╕стю» – у серв╕сну службу сусп╕льства, ефективн╕сть яко╖ вим╕рю╓ться, насамперед, р╕внем задоволеност╕ населення роботою пол╕ц╕╖. А з цим – ╓ проблеми: за даними соц╕олог╕чного опитування Фонду Дем╕н╕ц╕атив та Центру Разумкова, «скор╕ше дов╕ряють» МВС понад 21% опитаних, Нацпол╕ц╕╖ – майже 28%. «Щоби виправити ситуац╕ю треба перекласти так╕ принципи як депол╕тизац╕я, дем╕л╕тар╕зац╕я, децентрал╕зац╕я, верховенство права та п╕дзв╕тн╕сть громадян мовою законодавчих акт╕в та конкретних практичних р╕шень», – каже правозахисниця.
«В цьому ключ╕ варто згадати про Стратег╕ю розвитку орган╕в системи М╕н╕стерства внутр╕шн╕х справ на пер╕од до 2020 року, яка, однак, не була виконана нав╕ть на половину. Адже кр╕м створення патрульно╖ пол╕ц╕╖, провалено╖ атестац╕╖ та дек╕лькох реформ у сфер╕ громадсько╖ безпеки – не так багато уже й в╕дбулося», – стверджу╓ юрист, експерт Центру пол╕тико-правових реформ ╢вген Крапив╕н.
У цьому документ╕, каже експерт, м╕ститься величезна к╕льк╕сть дуже слушних заход╕в, реал╕зувавши як╕, кра╖на д╕йсно отрима╓ не т╕льки Нац╕ональну пол╕ц╕ю нового зразка, а й ус╕ ╕нш╕ органи, що входять в систему МВС: Державну прикордонну службу, Державну м╕грац╕йну службу, ДСНС ╕ Нацгвард╕ю. «У принцип╕, наступник Авакова вже ма╓ готовий дороговказ, що ╕ як робити», – зазначив Крапив╕н.
Це, кажуть експерти, якщо коротко ╕ в загальному. Натом╕сть, що стосу╓ться б╕льш конкретних крок╕в, то…
Щонайперше – на р╕вн╕ м╕н╕стерства потр╕бно розробити таку систему управл╕ння, щоб унеможливити залежн╕сть кер╕вництва в╕д пол╕тичного впливу. Йдеться про «можливост╕ затвердження кандидатур на кер╕вних посадах в обх╕д конкурс╕в, вплив м╕н╕стерства на затвердження бюджету Нацпол╕ц╕╖ та ╕нш╕ такого роду реч╕», – каже Олександра Матв╕йчук.
Кр╕м того, продовжу╓ вона, також важливо надати б╕льшо╖ самост╕йност╕ територ╕альним п╕дрозд╕лам. Зокрема, у плануванн╕ поточно╖ д╕яльност╕, прийнятт╕ кадрових р╕шень, розпод╕лу бюджету, забезпечити ╖хню б╕льшу в╕дпов╕дальн╕сть перед м╕сцевою громадою через модел╕ community policing у сфер╕ забезпечення громадського порядку.
Виконавчий директор Правозахисно╖ ╕н╕ц╕ативи Михайло Камен╓в вважа╓, що потр╕бно забезпечити пол╕тичну нейтральн╕сть пол╕ц╕╖, а також певну свободу д╕й в план╕ кадрових призначень. «Глава Нацпол╕ц╕╖ не зобов’язаний ус╕х сво╖х заступник╕в ╕ кер╕вник╕в обласних управл╕нь погоджувати з м╕н╕стром. Тому що, по факту, це вже будуть не зовс╕м його люди, а люди того, хто сидить на Богомольця, 10 (за ц╕╓ю адресою у Ки╓в╕ знаходиться головний оф╕с МВС Укра╖ни. – Авт.)».
Пан Камен╓в акценту╓: «Треба роз╕рвати цю схему ╕ дал╕ – глибоко працювати з кадровими питаннями. Прост╕ше кажучи, сл╕д запровадити в Нацпол╕ц╕╖ обов’язков╕ конкурси всюди». Якщо зараз конкурс ╓ обов’язковими т╕льки на перше призначення в орган, то вс╕ подальш╕ просування по служб╕, вс╕ п╕двищення здеб╕льшого залежать в╕д того, хто ╕ як «вислужу╓ться» перед кер╕вником. «Нер╕дко бува╓ так, що по служб╕ просуваються не найкращ╕, не профес╕онали, а – б╕льш зручн╕ для кер╕вництва. Це порочне коло. Тому що, коли люди йдуть вгору по кар’╓рних сходинках саме за такою лог╕кою, то пот╕м – за такою ж лог╕кою п╕дтягують й ╕нших», – перекону╓ виконавчий директор Правозахисно╖ ╕н╕ц╕ативи.
Друге – треба переглянути п╕дходи до дем╕л╕тар╕зац╕╖ в╕домства, а також вир╕шити долю ╕ п╕дпорядкування в╕йськових п╕дрозд╕л╕в, на кшталт, Нацгвард╕╖, Держприкордонслужби.
«У розвинених демократ╕ях теж ╕снують аналог╕чн╕ п╕дрозд╕ли, наприклад, жандармер╕я у Франц╕╖. Але там ц╕ п╕дрозд╕ли спец╕ально не п╕дпорядковуються м╕н╕стру внутр╕шн╕х справ, щоб забезпечити систему стримувань ╕ противаг в кра╖н╕», – розпов╕да╓ пан╕ Матв╕йчук.
Натом╕сть, Михайло Камен╓в зверта╓ увагу на те, що з конституц╕йно╖ точки зору з прикордонниками та нацгвард╕йцями ╓ певн╕ проблеми. «Це – в╕йськовослужбовц╕, як╕, однак, п╕дпорядковуються цив╕льному м╕н╕стру, – зауважив в╕н. – В╕дпов╕дно, досить часто виника╓ ситуац╕я, а особливо в контекст╕ Нацгвард╕╖, коли на мирних з╕браннях громадський порядок забезпечують фактично в╕йськовослужбовц╕».
╤ це концептуально неправильно. Отже, потр╕бно розмежувати функц╕╖ правоохоронн╕ (фактично пол╕цейськ╕) ╕ в╕йськов╕. Наприклад, пан Камен╓в пропону╓, щоб з одного боку були прикордонн╕ в╕йська, як╕ займатимуться охороною кордону, а з ╕ншого – прикордонна пол╕ц╕я, можливо, в структур╕ Нацпол╕ц╕╖, яка займатиметься пропусками, оформленням протокол╕в, штраф╕в, яка вестиме досудове розсл╕дування. «Власне, щодо останнього – прикордонники нер╕дко нар╕кають, що, мовляв, не мають повноважень розсл╕дувати, коли щось виявляють. Для цього ╖м завжди треба залучати пол╕ц╕ю. ╤ з Нацгвард╕╓ю те ж саме. Тож, гадаю, питання розмежування функц╕й необх╕дно вир╕шити», – наголосив експерт.
Трет╓ – сумнозв╕сну «палочну систему», коли ефективн╕сть роботи визнача╓ться ухваленими згори показниками, ск╕льки та яких злочин╕в потр╕бно розкрити за певний пер╕од, потр╕бно викинути на см╕тник. «╥╖ ма╓ зам╕нити ор╕╓нтован╕сть пол╕ц╕╖ на забезпечення потреб м╕сцевих громад, як╕ мають сво╖ особливост╕ залежно в╕д рег╕ону. А також нова система критер╕╖в оц╕нки, серед яких як╕сть реагування пол╕ц╕╖ на звернення в╕д людей, активн╕сть пол╕ц╕╖ у вир╕шенн╕ потреб громади, стал╕сть робочих зв’язк╕в ╕з м╕сцевими орган╕зац╕ями, пресою, самоврядуванням тощо», – каже Олександра Матв╕йчук.
В контекст╕ ор╕╓нтованост╕ пол╕ц╕╖ на потреби м╕ських громад, пров╕дний експерт Харк╕вського ╕нституту соц╕альних досл╕джень Андр╕й Черноусов зазначив: «По факту, в Укра╖н╕ завершилася реформа децентрал╕зац╕╖, однак пол╕ц╕я як була централ╕зованою, такою й залишилася».
За його словами, пол╕цейських оф╕цер╕в громади н╕бито запровадили, але вони такими ╓ лише в оголошеннях. У нормативних же документах – т╕ ж д╕льничн╕. «Вважаю, що треба розд╕лити компетенц╕ю м╕ж нац╕ональною ╕ мун╕ципальною пол╕ц╕╓ю. Перш╕ нехай займаються розкриттям тяжких злочин╕в, обл╕ком тощо, а друг╕ – м╕сцевими справами, як от проступками, охороною громадського порядку, контролем дорожнього руху...», – додав пан Черноусов.
Четверте – потр╕бно перебудувати систему для ефективного попередження та реагування на випадки катування ╕ жорстокого поводження у пол╕ц╕╖. «Зокрема, ╕з т╕сним залученням заявника, удосконаленням системи внутр╕шнього контролю, вир╕шенням проблем ╕з ╖хньою ф╕ксац╕╓ю тощо», – наголосила правозахисниця.
Не менш актуальним ╓ питання дисципл╕нарно╖ в╕дпов╕дальност╕ та службових розсл╕дувань. Зараз, каже Михайло Камен╓в, це робиться т╕льки «внутр╕шньо» або як люблять казати «в органах»: «Це наша кухня – сам╕ й розберемося».
Виконавчий директор Правозахисно╖ ╕н╕ц╕ативи нагадав, що коли у березн╕ 2018 року Рада ухвалювала закон № 4670 про дисципл╕нарний статут Нацпол╕ц╕╖, то представники в╕д громадського сектору таки зум╕ли добитися, щоби народн╕ обранц╕ внесли в документ таку норму: до дисципл╕нарних ком╕с╕й можуть також включатися представники громадськост╕. Вт╕м, з часу ухвалення згаданого статуту минуло вже три роки, але, перекону╓ пан Камен╓в, представник╕в громадськост╕ ще жодного разу не залучали до складу дисципл╕нарних ком╕с╕й: «Безумовно, коли йдеться про розсл╕дування щодо загубленого жетона – тут контролю громадськост╕ не потр╕бно, але коли це так╕ резонансн╕ справи, як от вбивство 5-р╕чного Кирила Тлявова, катування ╕ з╜валтування у Кагарлику...»
╤ останн╓ – п’яте – не треба забувати також ╕ про заходи, спрямован╕ як на профес╕онал╕зац╕ю персоналу, так ╕ на захист прав та соц╕альн╕ гарант╕╖ для самих пол╕цейських, кажуть експерти. «Пол╕цейський, який не може захистити сво╖ права перед начальством, ╕ ма╓ виб╕р або зв╕льнитися, або виконувати наказ, що не в╕дпов╕да╓ закону, н╕коли не зможе ефективно служити та захищати», – запевня╓ Олександра Матв╕йчук.
«В╕дносно статусу пол╕цейського… Найперше хочеться згадати про прем╕ювання. На сьогодн╕ прем╕я склада╓ б╕льшу частину зарплати, а тому дуже легко кер╕вник може впливати на самост╕йн╕сть п╕длеглого, як от змушувати виконувати як╕сь незаконн╕ реч╕ тощо. Це необх╕дно виправити», – каже ╢вген Крапив╕н.
Водночас, експерт ЦППР наголосив на тому, що ретельно╖ перев╕рки в пол╕ц╕╖, як от психолог╕чно╖ готовност╕ до роботи, – майже нема╓. «Враховуючи особливост╕ профес╕╖ – аж один психолог на весь округ... Випадок ╕з вбивством 5-р╕чного Кирила Тлявова показу╓, що в «органах» нер╕дко працюють вкрай неадекватн╕ люди, – зауважив пан Крапив╕н.
Нарешт╕, що стосу╓ться громадсько╖ безпеки... Попри те, що Патрульну пол╕ц╕ю хвалять, каже в╕н, проблеми там ╕ дос╕ ╓. «Одна ╕з – патрульн╕ працюють з адм╕н╕стративними правопорушеннями, але КУпАП – дос╕ в редакц╕╖ в╕д… 1984 року. Його давно час зм╕нити, переписати процедури й узгодити ╖х з ╕ншими законами. Та й не т╕льки Кодекс – потр╕бно багато чого ще доводити до ладу, щоб в пол╕ц╕╖ були повноваження, щоб були механ╕зми належним чином працювати. Тому що за не дуже як╕сного й суперечливого регулювання пол╕ц╕я нер╕дко змушена йти на порушення, аби, наприклад, хоч якось справедливо утримувати когось до суду», – каже експерт ЦППР.
«Як бачимо, мова не про точков╕ зм╕ни, а про нову ф╕лософ╕ю роботи пол╕ц╕╖. ╤ для ╖╖ впровадження потр╕бне комплексне бачення, р╕шуч╕сть у запровадженн╕ та людина з хребтом, яка здатна витримати тиск старо╖ системи», – п╕дсумувала Олександра Матв╕йчук.
Мирослав Л╕скович

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 16.07.2021 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23411

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков