"Кримська Свiтлиця" > #5 за 04.02.2022 > Тема "Душі криниця"
#5 за 04.02.2022
ЖИТТЯ У СЛОВ╤
На╓нко М.К. ╤нтервал. К. ВД «Осв╕та Укра╖ни», 2021 – 676 с.
Т╕, хто пише ╕ хто не байдужий до художнього слова, до руху л╕тературного процесу в минул╕ ╕ сучасн╕ дн╕, знають Михайла На╓нка як прекрасного ф╕лолога, як людину енциклопедично╖ ерудиц╕╖, працелюбност╕ ╕ самов╕ддач╕. Доктор ф╕лолог╕╖, професор, лауреат Державно╖ прем╕╖ ╕м. Т. Г. Шевченка, в╕н в╕домий не лише в укра╖нськ╕й гуман╕тарн╕й науц╕, а й в далекому ╕ ближньому заруб╕жж╕. Самобутн╕й л╕тературознавець, критик, публ╕цист, поет, проза╖к, драматург та педагог. Вже за назвами виданих книг фундаментальних, неординарних, що стали знаковими в укра╖нському л╕тературознавств╕ («Л╕тературна ╕стор╕я ╕ сучасна критика», «Художня л╕тература Укра╖ни», «╤нтим письменницько╖ прац╕», «╤стор╕я укра╖нського л╕тературознавства ╕ критики») можна скласти уявлення щодо «продуктового набору» наукових зац╕кавлень ╖х автора. Не дивно, що ц╕ та ╕нш╕ його роботи викликають значний ╕нтерес в Укра╖н╕ ╕ за кордоном. В б╕бл╕ограф╕чному дов╕днику (2019 р.) нарахову╓мо 106 таких в╕дгук╕в, реценз╕й, теле- ╕ рад╕опрограм, лист╕в ╕ д╕алог╕в, пов’язаних з публ╕кац╕ями та захистами дисертац╕й (с.с. 133-141). А в б╕бл╕ограф╕╖ основних наукових навчально-методичних ╕ л╕тературно-критичних праць в арсенал╕ цього невтомного роб╕тника на нив╕ р╕дно╖ л╕тератури аж 679 позиц╕й! (с.с. 87-131). А ще ж учителював, був заступником редактора педагог╕чного часопису, науковим сп╕вроб╕тником в ╤нститут╕ л╕тератури ╕м. Т. Г. Шевченка, деканом ф╕лолог╕чного факультету у першорядному ун╕верситет╕ – Ки╖вському. Завдяки його ╕н╕ц╕ативам в╕дкрит╕ в знаменитому виш╕ нов╕ спец╕альност╕, передовс╕м – слав╕стичн╕ ╕ «Л╕тературна творч╕сть», в╕дновлений ф╕лолог╕чний сем╕нар (нин╕ в╕н ма╓ статус м╕жнародного). Во╕стину: «людина-оркестр», що живе словом, живе в слов╕! Книжка, про яку йтиме мова, названа саме так не випадково. Як роз’ясню╓ автор у передньому слов╕, вона (книжка) могла б бути «охрещена» й ╕ншими ╕менами – терм╕нами з цього синон╕м╕чного ряду: антракт, перерва, пауза. Одначе ╕ зм╕стовно, а найперше ╕нтонац╕йно «висвятилась» назва «╤нтервал». У видання потрапили не лише статт╕, зам╕тки р╕чно╖ чи двор╕чно╖ давност╕, а й трохи старш╕, що з’являлися в пер╕одиц╕ в ╕нтервалах м╕ж юв╕лейними публ╕кац╕ями. Деяк╕ матер╕али вже входили до книжкових видань, але були вони малотиражними, тому удосто╖лись ще одного ╖х передруку. Чим же сво╓р╕дне ╕ ц╕каве це видання? В ньому, н╕би експонати в музе╖, з╕бран╕ коштовн╕ «артефакти» – розма╖т╕ за жанрами ╕ статт╕ публ╕цистичн╕, ╕ ╕сторико-л╕тературн╕ розпов╕дки («Бароково-романтичний ген╕й Гоголя», «100 л╕т «Кобзаря» Василя Доманицького», «Митець таланту й талану» (про С. Васильченка), ╕ есе╖ («╤з дубового листя», «Людина, зброя ╕ во╓нн╕ циклони Олеся Гончара»), ╕ портрети письменник╕в ╕ науковц╕в (««Ш╕стдесятникам» – ш╕стдесят!» «╤ван Драч – л╕дер ш╕стдесятництва», «╥х видно з-за обр╕ю (Солом╕я, Н╕ла, Панченко)», ╕ полем╕чн╕ нотатки (майже весь трет╕й п╕дрозд╕л книжки «З дискус╕йним приц╕лом») ╕ нав╕ть як жанр «в╕дкритий лист» («Брань Люципера з архангелом Миха╖лом»). Приклади в дужках, певна р╕ч, я нав╕в виб╕рково. Зразк╕в таких у книжц╕ рясно, де перепл╕та╓ться велике й мале, в╕чне ╕ сьогоденне. По╓днання дуже характерне для стил╕стики письма На╓нка. В╕н з однаковою теплотою ╕ сердечн╕стю опов╕да╓ чи то про вчених-велет╕в Чижевського ╕ ╢фремова (статт╕ «Дмитро Чижевський – подвижник ф╕лософ╕╖, ф╕лолог╕╖, осв╕ти», «Справжн╕й державний муж…» (Академ╕к Серг╕й ╢фремов ╕ текст про вбивство Симона Петлюри), чи то про сво╖х студент╕в з╕ спец╕альност╕ «Л╕тературна творч╕сть». ╤ майже завжди вм╕╓ додати до вже в╕домого щось сво╓: захоплююче, важливе, по-сво╓му хвилююче. Сказати хоча б про те, як в щоденниках С. ╢фремова мовиться про С. Петлюру, який в укра╖нськ╕й ем╕грац╕╖ залишався одним ╕з нац╕ональних символ╕в Укра╖ни упродовж ус╕х його посмертних рок╕в. Чи про те, як автор книжки доводить сво╖м опонентам: малий Тарас Шевченко чумакуючи разом з батьком ╖хали уздовж Т╕кича селами тепер╕шнього Катериноп╕льського району на Черкащин╕ ╕, перейшовши цю р╕чку вбр╕д саме в сел╕ Гуляйполе, по╖хали дал╕ в ╢лисаветград (нин╕ Кропивницький). Зважаючи на доведений факт, Михайло Кузьмович як колишн╕й мешканець села ╕н╕ц╕ював установлення в Гуляйпол╕ (за власний кошт) пам’ятного знака малому Тарасу на територ╕╖ м╕сцево╖ школи. Тепер школяр╕ знають, що Шевченко не т╕льки класик нашо╖ л╕тератури, а й (у певному розум╕нн╕) ╖хн╕й земляк (стаття-розв╕дка «Шевченк╕в Т╕кич ╕ Катериноп╕льщина». В текстах рецензовано╖ книжки (та й не т╕льки в н╕й: цей «╕нгред╕╓нт» загалом притаманний для На╓нка) часто присутн╕й живий особистий елемент – враження, власн╕ спогади, л╕ричн╕ з╕знання, що надають текстам чаруючо╖ людсько╖ теплоти й безпосередност╕, торкають глибинн╕ струни душ╕. Запам’ятову╓ться, скаж╕мо, фраза ╤вана Драча, адресована авторов╕ уже згадуваних спогад╕в про нього (згодом вони стануть окремою книжкою): «Другий день живу з тво╖ми «Св╕танками»… (йдеться про мемуарну книжку «Веч╕рн╕ св╕танки…» – В. Л.). ╤ приходжу до висновку, що ти страшний чолов╕к… Ск╕льки всього пам’ята╓ш… А в мене пам'ять д╕рява: позабував усе… ╢ в мене чимало лист╕в в╕д однокласник╕в, в╕д земляк╕в, в╕д просто читач╕в, в╕д письменник╕в ╕з р╕зних кра╖н… ╤ я часом думаю, де все те под╕ти?.. Чи не викинути?». Адресат все-таки переконав ╤вана Федоровича: «Не дай, Боже, викидати! Це ж жив╕ св╕дчення про час, про ш╕стдесятництво, про самого поета. Сво╖ мемуарн╕ «св╕танки» писати в╕н таки розпочав. Але встиг оживити в пам’ят╕ лиш ранн╕ (з р╕дного села Тел╕жинц╕в) враження. ╥х (за редакц╕╓ю Петра Перебийноса) видано п╕сля його в╕дходу за обр╕й невеличкою гумористичною книжечкою «Золотий цап» (видавництво «Укра╖нський пр╕оритет»)» (с. 271, 293). Наводжу розлогий уривок з тексту для того, щоб показати, як╕ р╕зноман╕тн╕ словесн╕ барви та ╕нтонац╕╖, зображувальне ╕ розпов╕дне вм╕ння, фактичне багатство, особливе художницьке проникнення в предмет по╓днуються в стил╕ На╓нкових наукових чи публ╕цистичних статей ╕ розв╕док. У них завжди в╕дчуваються (безпомилково можна вгадати!) проза╖к ╕ науковець з╕ сво╖м суб’╓ктивним – у позитивному розум╕нн╕ – ставленням до всього, про що пише, з╕ сво╖м образним, емоц╕йним способом викладу. До цього сл╕д додати: волод╕╓ в╕н винятковою л╕тературною пам’яттю ╕ вона щедро обдарову╓ його яскравими згадками ╕ ╕нтонац╕ями, безл╕ччю еп╕зод╕в ╕ деталей. Ну як тут не под╕литися з читачами таким добром?! Ловиш себе на думц╕: як не вистача╓ отого проникнення в предмет декотрим критикам ╕ л╕тературознавцям, що послуговуються загальниками ╕ «вченим» канцеляритом. Для наочност╕ сказаного наведу ще один уривок з╕ статт╕, а точн╕ше, творчого портрета Олега Чорногуза, в╕домого гумориста, з назвою «Був ╓фрейтором, але зрозум╕в, що до генерала не дослужусь, ╕ п╕шов у письменники»: «Такий фах, звичайно, не обирають, як фах муляра чи ветеринара; до нього приходять за покликом специф╕чних сил, котр╕ полягають, за св╕дченням одного з критик╕в, у нев╕дворотн╕й сверблячц╕ до письма. Особливо нестерпною ця сверблячка бува╓ в тих, хто не просто «п╕шов у письменники», а став письменником-гумористом. На Олега Чорногуза така «недуга» напала ще в часи багатор╕чно╖ газетярсько╖ прац╕ в сатиричному журнал╕ «Перець». Коли в╕н спробував сво╖ сили ще й у л╕тературних жанрах, то стало ц╕лком очевидним: «п╕шов у письменники» законом╕рно ╕ надовго» (с.294). М. На╓нко не бо╖ться гострих тем. ╤нш╕ ╕нтонац╕╖, ╕нш╕ «струни душ╕» в╕дчува╓ш читаючи статт╕ на так зван╕ злободенн╕, пекуч╕, як саме життя, теми. Н╕би заходиш у новий музейний зал, де на ст╕нах – крив╕ дзеркала, в яких в╕дбива╓ться реальн╕сть – спотворена ╕ не завжди зрозум╕ла. Усв╕домлю╓ш потребу автора вкотре сказати проникливе слово про ту реальн╕сть, як от в статт╕ «У кого миш╕ лазять по голов╕?». Тут починаючи з заголовка владарюють ╕рон╕я ╕ сарказм. Також пожвавлю╓ народна припов╕дка про ледачого кота: миш╕ лазять у нього по голов╕, а в╕н – «нуль вн╕ман╕я». Так само, як той к╕т, укра╖нська наша-ненаша влада не хоче бачити, як нищиться нац╕ональна мова, а народ перетворю╓ться в «населення». Приверта╓ увагу, образно кажучи, не т╕льки стебло цього ганебного явища, а й др╕бне листя деталей, з яких ще глибше п╕зна╓ш проблему. Приклади: «дисертац╕╖ вже давно не пишуть, а клепають», прем’╓р вида╓ свою газету «ВВ» мовою рос╕йською ╕ говорить «каол╕ц╕я» зам╕сть «коал╕ц╕я», а Президент – «порте» зам╕сть «псу╓»!!». Зауважимо: хоча ця стаття датована 2008 роком, вона актуальна на вс╕ сто в╕дсотк╕в. Загнана в глухий кут, укра╖нська мова ╕ сьогодн╕ ледь живот╕╓… Анатом╕чно з╕рким оком, а не поглядом збоку пом╕ча╓ автор ╕ще немало болячок ╕ ставить ╖м точний д╕агноз. У пор╕вняно велик╕й за обсягом статт╕ «Новий лжестандарт осв╕ти плюс деб╕л╕зац╕я вс╕╓╖ кра╖ни» (2020), вже сама назва яко╖ розкрива╓ зм╕ст, йдеться про те, що в про╓кт╕ Державного стандарту базово╖ середньо╖ осв╕ти нема╓ нав╕ть згадки про художню л╕тературу – н╕ про укра╖нську, н╕ про заруб╕жну. Чи це не абсурд? Як же тод╕ навчати, виховувати учн╕в, як╕ не читають? Адже «св╕т без книжок – це св╕т духовно╖ темряви ╕ безвиход╕ для Укра╖ни» (с. 520). Мимох╕дь напрошу╓ться О. Пушк╕н: «Плывём… Куда ж нам плыть?». А чотирив╕рш нашого Тараса: «╤ день ╕де, ╕ н╕ч ╕де. ╤ голову схопивши в руки, Диву╓шся, чому не йде Апостол правди ╕ науки!» я поставив би еп╕графом до сповнених г╕ркот ╕ тривоги текст╕в ««Кто сшил костюм?» або Укра╖нська наука перед катастрофою» (2015), «Ц╕на мистецтва, любов╕, п╕длот та к╕ноплаг╕ату» (2019). В перш╕й статт╕ автор «висв╕тлю╓» ще один абсурд нашо╖-ненашо╖ влади, зокрема Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни, який у сво╖й постанов╕ чорним по б╕лому надряпав ось таке (досл╕вно): «До опубл╕кованих праць, що в╕дображають основн╕ науков╕ результати дисертац╕й… належать… статт╕ у наукових пер╕одичних виданнях ╕нших держав»… (!) (с. 485). Коментар╕, як то кажуть, зайв╕. У друг╕й статт╕ автор сам коменту╓-критику╓ н╕бито укра╖нський сер╕ал «Кр╕пачка», виконаний рос╕йською мовою. А суто укра╖нського в ньому лиш дещиця. Ясно в╕дчува╓ш ╕мпульси, якими народжен╕ ц╕ авторськ╕ коментар╕: коли ж в Укра╖н╕ вирине з ╕мли нарешт╕ справжн╓ укра╖нське, ╕ не т╕льки к╕но? Думаючи над феноменом На╓нка в укра╖нськ╕й науц╕ й л╕тератур╕, мимовол╕ захоплю╓шся його духовною енерг╕╓ю, працьовит╕стю, невспок╕йливим живчиком «докопатися» до ╕стини, жагою п╕знавання всього нового, що з’явля╓ться в письменств╕ ╕ л╕тературознавств╕, театр╕, к╕но, музиц╕. ╢ щось справд╕ шевченк╕вське в ц╕й невтомност╕ ╕ в ц╕й ╕нтелектуальн╕й спраглост╕. Не знаходжу ╕нших еп╕тет╕в, хоч знаю, що На╓нко, загалом уникаючи вишуканих сл╕в щодо ╕нших, р╕шуче не визна╓ ╖х щодо самого себе. Василь Латанський, член НСПУ, лауреат прем╕╖ ╕мен╕ Олекси Г╕рника
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 04.02.2022 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23909
|