"Кримська Свiтлиця" > #18 за 06.05.2022 > Тема "З перших уст"
#18 за 06.05.2022
Ада Роговцева, народна артистка, Герой Укра╖ни: ОБ╤ЦЯЮ ДОЖИТИ ДО ПЕРЕМОГИ!
“У день перемоги я стоятиму на сво╓му ки╖вському балкон╕, а у дворику п╕д ним зберуться ус╕ мо╖ хлопчики: це т╕ в╕йськов╕ з╕ ЗСУ ╕ тероборони, волонтери, як╕ ╖дять, ночують, перуть у мо╖й квартир╕ ╕ просто заходять перепочити. Вони принесуть багато кв╕т╕в, ми питимемо шампанське ╕ вигукуватимемо: “Слава Укра╖н╕!”.
Сво╓ю в╕з╕╓ю переможного дня народна артистка, Герой Укра╖ни Ада Роговцева под╕лилася п╕сля творчого вечора у Мукачев╕. Ада Микола╖вна разом ╕з донькою та онуком активно волонтерять ще з початку в╕йни в 2014 роц╕. Нин╕ акторка ╖здить кра╖ною, щоб п╕дтримати сво╖х глядач╕в. Часом у м╕стах ╖╖ розмову з публ╕кою перерива╓ пов╕тряна тривога. Виступати з╕ сцени в таких умовах надзвичайно складно, але вона продовжу╓ виходити до людей знову ╕ знову. Це, зокрема, ╓ ще одним ╖╖ внеском у перемогу Укра╖ни. У ту перемогу, на яку артистка щиро чека╓, як ╕ вся кра╖на. ╤ щоразу з╕ сцени лунають ╖╖ слова: “Об╕цяю вам, що доживу до Перемоги!”
Вони мен╕ вс╕, як р╕дн╕ д╕ти
- У вас вдома справд╕ орган╕зувався такий волонтерський пункт, де хлопц╕ ╕з ТрО чи ЗСУ можуть попрати, виспатися ╕ по╖сти теплого супу?
- Зв╕сно! Моя донька Катя з початком в╕йни в╕дкрила координац╕йний волонтерський центр у Ки╓в╕, там у хлопц╕в вишколи, р╕зна робота. А до нас вони приходять перепочити. Ми ╖х году╓мо. Вони ходять до нас митися — по 25 чолов╕к. Я особисто ╖м перу, сушу та в╕ддаю пот╕м сух╕ реч╕. Часто переплутую труси та шкарпетки (см╕╓ться) — вони пот╕м перебирають, шукають, де чи╓. А головне, що я ╖м даю — це те, що коли вони йдуть в╕д мене на свою звитяжну роботу, я ╖х об╕ймаю, хрещу ╕ благословляю в дорогу.
- Як мама?
- Так. Як мама. Вони вс╕ мен╕, як р╕дн╕.
- Зна╓те ╖х ус╕х на ╕м'я, запам'ятову╓те?
- Н╕, це неможливо — ╖х дуже багато.
- Та ╕дея з перемогою, шампанським та балконом — ваша?
- ╥хня! То хлопц╕ мен╕ таке сказали! Зна╓ш, було 8 березня, вони мен╕ нанесли кв╕т╕в та шампанського, я склала то все на балкон╕. А вони й кажуть, мовляв, добре, тримайте там, а коли настане Перемога, ми зберемося ус╕ тут у двор╕, ви махатимете нам з балкона, а ми аплодуватимемо, кричатимемо “Слава Укра╖н╕!”, обливатимемось шампанським ╕ будемо святкувати.
Часи так╕, що хочеться бути вкупочц╕
- Зна╓те, багато хто, прокидаючись зранку, каже: ми на день ближче до перемоги. Ви як в╕дчува╓те — близько до не╖?
- Не знаю. Н╕хто не зна╓. На превеликий жаль, цього падлюку н╕хто не може розкусити. Зрозум╕ти, де межа його п╕длост╕. ╤ чим це все зак╕нчиться. ╤ коли. ╢дине, що зрозум╕ло: ус╕м нам треба набратися мужност╕ ╕ працювати.
- Ви окупац╕ю пережили в Ки╓в╕: д╕ти не вмовляли вас, не спробували вивезти кудись на зах╕д Укра╖ни чи в ╢вропу?
- Та куди ж я по╖ду, як вони тут лишаються, ну? Це неможливо! Вони нав╕ть не намагалися мене вмовляти, та й хто б ╖х слухав! От на що сердита, то через те, що вони мене ╕з села забрали — бо я б там щось навколо хати робила. То п╕д Борисполем, оте село, де моя хата, ╕ в часи окупац╕╖ це було небезпечно. Але це й на краще, бо в так╕ часи хочеться вс╕м разом бути, вкупочц╕.
Ту в╕йну не пам'ятаю, але жах у дитячих очах вп╕знаю
- На творчому вечор╕ ви казали, що Друга св╕това вас ╕з батьками застала в Одес╕, вам було 4 роки, а пот╕м була евакуац╕я - ╕ ви опинилися в Глухов╕... Пор╕внювали ту в╕йну ╕ цю?
- Не можу пор╕вняти, бо я тод╕ була маленька. ╢дине, знаю: жах, який св╕титься в очах малого (правнука — ред.), ╕ той св╕й дитячий жах — я вп╕знаю. Людина так створена, що вона бо╖ться смерт╕. А смерть весь час поруч ходить. Учора вбили брата командира мого онука ╕з 95 бригади. На початку в╕йни вбили нашого хлопчика Пашу Л╕. В╕н грав у наших виставах “Соломон у сп╕дниц╕” та “Будьте, як вдома”, у “Соломон╕” у нього була головна роль. Його вбили в ╤рпен╕ на трет╕й день в╕йни...
Як триматися? Просто тримайся - ╕ все!
- Адо Микола╖вно, коли ви вперше заплакали на ц╕й в╕йн╕?
- От коли д╕зналися, що Пашу вбили. Наш хлопчик... Я дуже плакала. Ми попрощалися в Ки╓в╕ — там була громадська панахида. Коли його везли додому ╕ в╕д Яремч╕ до Ворохти люди на кол╕нах зустр╕чали його труну... Я там виплакала оч╕ тод╕.
Ну ╕ щоразу плачеш, коли ти чу╓ш, як д╕вчинц╕ в╕д╕рвало ноги, вибило оч╕, як дитинц╕ в╕дбили пальчика — а воно ще т╕льки м╕сячне немовля. Ну як не плакати?! Хоч би як сильно ти стискав зуби — серце все одно заходиться.
- Про стиснут╕ зуби: я себе пост╕йно ловлю на тому, що живу з╕ стиснутими зубами, в╕д цього ста╓ш, як робот, без емоц╕й. ╤ багато друз╕в, знайомих кажуть, що у них те саме. Ви живете з╕ стиснутими зубами?
- А що робити? Нас такими зробили... Так, я теж стиснула зуби. ╤нод╕ це переходить межу — коли емоц╕╖ нахлинуть, треба, щоб вийшло.
- Як╕ у вас методи?
- Щоб триматися? Жодних! Тримайся — ╕ все. Я тоб╕ скажу словами Лес╕ Укра╖нки. “А де це сказано, в яких небесних книжках — що я маю бути щасливою?” Розум╕╓ш, коли ти зна╓ш багато приклад╕в, так╕ страшн╕ дол╕, випробування, як╕ пройшла людина, котр╕й ти повн╕стю дов╕ря╓ш, розчиня╓шся в н╕й — як я в Лес╕ — ╕ вона таке каже... Словом, ти не ма╓ш права не триматися!
- ╤ншими словами, триматися можна, до прикладу, за Лесю?
- Абсолютно! У Лес╕ можна черпати все. От просто — все! ╤ мужн╕сть, ╕ силу людську.
Ус╕х пушк╕н╕в я б тихенько зняла ╕ в╕днесла кудись на задв╕рки
- Кажуть, що в ц╕й в╕йн╕ воюють не т╕льки арм╕╖ — воюють культури. ╥хня проти нашо╖, яку вони не визнають як достойну...
- Я тоб╕ скажу ╕накше: це вони не воюють. Вони гавкають. Як скажен╕ собаки без розуму. Вони засл╕плен╕ зневагою до ╕ншого народу. Це нелюди. ╤ вони не можуть зрозум╕ти одного: сантиметра ╖хньо╖ територ╕╖ ми не переступили. А вони знищили храми, ун╕верситети, школи, дитяч╕ садочки, театри. Вони нищать усе. Хто ц╕ люди? Про яку культуру ми говоримо?
- Щодо “пушк╕нопаду” та ╖же з ним: багато хто п╕дтриму╓ хвилю дерусиф╕кац╕╖ серед культурних д╕яч╕в, але ╓ ╕ т╕, хто вважа╓ це, як зараз заведено казати, не на час╕. Ви як гада╓те?
- Зна╓ш, мине час, й ╕стор╕я все розставить по м╕сцях. Але я бажання, гн╕в людей розум╕ю: коли зараз гине твоя дитина, а ми кланя╓мося рос╕йському поету, як ╕долу... Вт╕м у мене така позиц╕я: я б не рушила. Я б тихенько зняла й в╕днесла кудись туди, подал╕, на задв╕рки. От як ╕з лен╕ними.
- Ну бачте, в Ген╕чеську, Каховц╕ витягли ╕з задв╕рк╕в, ╕ — одразу знову на постамент.
- В╕н там до певного часу. А щодо решти — я людей, як╕ не хочуть це все бачити на вулицях, розум╕ю. ╥хню ненависть, ╖хн╕ прокльони, гн╕в, великий гн╕в — я розум╕ю.
╥хня межа — атом. Але це вже замежжя
- У вас, людини, котра мала багато т╕сних культурних зв'язк╕в ╕з рос╕╓ю, теж гн╕в?
- Т╕льки гн╕в ╕ прокльони! Б╕льш н╕чого. У мене ж не просто зв'язки. Я там працювала 60 рок╕в. Був час, коли мене в рос╕╖ любили б╕льше, н╕ж в Укра╖н╕. Шанували, любили, все-все було! Але так, як вони ставляться до мого народу, до мо╓╖ культури, до мо╓╖ ╕стор╕╖, мо╓╖ земл╕ — я пробачити не можу. Н╕кому. Жодному з них! Ну, кр╕м Л╕╖ Ахеджаково╖ (См╕╓ться).
- Багато раз╕в ╕з початку повномасштабно╖ в╕йни звучало про межу, точку неповернення. Спочатку це була Буча. Пот╕м Краматорський вокзал. Мар╕уполь...
- У мене межа була 2014 р╕к. Я ж ус╕ ц╕ роки була там, на передов╕й, в окопах. Вс╕ ц╕ роки, пост╕йно. Я знаю, про що кажу. ╤з 14-го року я ховаю р╕дних мен╕ людей, укра╖нц╕в. Я вмираю разом з ними. Тому для мене ця в╕йна — продовження т╕╓╖. Через те я нав╕ть не пам'ятаю перших дн╕в.
- У рос╕ян ╓ межа зла, яке вони готов╕ запод╕яти?
- ╢, ╕ вони ╖╖ пост╕йно вказують. Атом. Хоча, зна╓ш, це вже не межа, це замежжя.
- Багато хто каже, що не наважаться, вони ж, мовляв, теж хочуть жити?
- Ти зна╓ш, от ╓ ман╕як. В╕н р╕же дитину, ╜валту╓, а пот╕м спок╕йно верта╓ться додому до сво╖х д╕тей, до ж╕нки, ╕де на роботу. А наступного разу знову бере хлопчика або д╕вчинку — ╕ ╜валту╓ та р╕же. Його можна зупинити, т╕льки вбивши. Отак ╕ тут. Це все — як хвороба ман╕яка.
Якщо виставу перервала сирена, вважай, вона загинула
- Театр зараз пережива╓ якийсь другий апокал╕псис, перший був через ков╕д, коли закривали зали. Т╕льки все якось почало працювати — ╕ тут в╕йна.
- З театрами б╕да, вони не можуть нормально функц╕онувати. Люди втрачають роботу. Це факт. У театр╕ нав╕ть в╕дпустка на м╕сяць — це вже розтренован╕сть, а коли це два м╕сяц╕ чи взагал╕ нев╕домо ще ск╕льки... От ми зараз мали виставу в Черн╕вцях. В╕дпрацювали половину - ╕ тут сирена. Ус╕х виводять в укриття, пот╕м ╕з бомбосховища повернулися ╕ довели до к╕нця веч╕р. А якщо це ста╓ться серед вистави? Вважай, вона загинула. Словом, для театру це непоправн╕ корективи. Або люди взагал╕ не мають роботи, або вона пон╕вечена.
А ще ж псих╕ка людська — ╕з чим ти виходиш на сцену як актор, з якими емоц╕ями та внутр╕шн╕м станом. ╤з чим тебе зустр╕чають у зал╕. Нав╕ть коли все добре, як у вас тут, в тилу, — люди ж приходять ╕з р╕зними емоц╕ями. У когось убили друга чи р╕дну людину, в ╕ншого зруйнували д╕м. Б╕женц╕ — це люди ╕з роз╕рваними на шматки душами. Це все вплива╓ на атмосферу. Зараз глядацький зал ╕нший. В╕н неоднор╕дний дуже.
До мене п╕сля вистави от тепер д╕вчинка п╕д╕йшла, об╕йняла, подякувала — я, каже, з ╤рпеня, а м╕й хлопчик коханий зараз п╕д ╤зюмом, каже, мовляв, я прийшла на виставу, бо поки ви говорили з╕ сцени, мен╕ легше було на душ╕.
А ╓ ╕нш╕ — сидить у зал╕ хтось пророс╕йський ╕ дума╓: та що вона там балака╓, стерво? Вона в рос╕╖ працювала, заробляла, а зараз така мен╕ тут укра╖нка! Зна╓ш, на початку в╕йни ще в 14 роц╕ у мене був випадок, коли я з╕ сцени сказала “Слава Укра╖н╕!”, ╕ ми засп╕вали г╕мн, а (це пот╕м колега розказав) звукорежисер в будц╕ спитав: ск╕льки ╖й за це заплатили? Так╕ люди теж ╓. Достукатися до них? От як?
Грати зараз вистави рос╕йською — язик не поверта╓ться
- Ви на сцен╕ сказали, що не поверта╓ться язик зараз грати вистави рос╕йською мовою. Сво╖ ╕з репертуару переклада╓те потроху — важко, скаж╕ть?
- Важко в тому сенс╕, що все ж уже завчене ╕ треба переучувати. ╤нша мова — ╕нша побудова фраз, ╕нша фонетика ╕ мелодика. Це велика робота ╕ над цим треба працювати. Але що ж — такий час. Значить, треба робити новий репертуар укра╖нською мовою. ╤ от цьому директору Мукач╕вського театру Юрков╕ (Юр╕й Глеба, директор Мукач╕вського драмтеатру, який ран╕ше був театром рос╕йсько╖ драми — ред.) — я йому просто вклоняюся до земл╕, бо в╕н взяв театр рос╕йсько╖ драми ╕ зробив у ньому укра╖нський репертуар. Це правильно.
- Ки╖вська рос╕йська драма, ваш р╕дний театр, власне, там також почали перекладати вистави укра╖нською. Ут╕м кажуть, що бояться втратити глядача.
- Ну зв╕сно, що вони його втратять! Тут нав╕ть нема сумн╕в╕в. Ц╕ люди, що живуть роками в Укра╖н╕ й не вчать мови, — вони так╕ реч╕ не п╕дтримають. Б╕льш╕сть ╕з них. Але ж Зеленський вивчив мову? За р╕к! ╤ непогано говорить. Нема питань до нього? Отож. Бачте, якщо треба, то можна. Ну а якщо не треба, — будь ласка, в рос╕ю ╕ грайте чи див╕ться вистави там. ╤ншого виходу зараз нема╓.
Тетяна Когутич
www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 06.05.2022 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24167
|