Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 22.12.2023 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#51 за 22.12.2023
ЗА УКРА╥НСЬКИМ ОБРЯДОМ!

Багато укра╖нц╕в – в╕рних ПЦУ, УГКЦ святкували ╕ святкують Р╕здво Христове за зах╕дним календарем – 25 грудня, як ╕ в б╕льшост╕ кра╖н св╕ту (╕ це ще до «оф╕ц╕йного» церковного переходу ╕ «державного узаконення»), ╕дуть до храм╕в на урочисте Богослуж╕ння. Все ц╕лком природньо. Адже таким чином укра╖нц╕ долучаються до велико╖ св╕тово╖ християнсько╖ сп╕льноти у ╓диному порив╕ достойно в╕дзначити важливе церковне свято.

╢ у ц╕й дат╕ ╕ щось символ╕чне. Саме 25 грудня (за сх╕дним церковним календарем – свято Спиридона, а за укра╖нським народним – Спиридона-Сонцеворота), хоч ╕ непом╕тно, але день почина╓ зб╕льшуватися, н╕ч вкорочу╓ться. Враження, що Новонароджений ╤сусик дода╓ ус╕м св╕тла ╕ дола╓ п╕тьму.

Однак на Святий Веч╕р, у Р╕здво Христове (тут уже ╕деться про зах╕дний календар) укра╖нц╕ таки дотримуються сво╖х прадавн╕х звича╖в та традиц╕й: вносять до хати д╕духа, кладуть п╕д ст╕л оберемок с╕на чи соломи, запалюють св╕чку ╕ моляться за померлих, таки звучать укра╖нськ╕ (!) колядки чи р╕здвян╕ п╕сн╕, в╕ншування, в╕д хати до хати ходить укра╖нський р╕здвяний вертеп.

Свята вечеря, яку родина розпочина╓ х першою зорею (вона спов╕ща╓ про народження ╤суса Христа ╕ завершення Р╕здвяного посту) також в╕дбува╓ться за укра╖нським звича╓м. Але останн╕й день перед Р╕здвом ще «п╕сний», тому готують дванадцять виключно п╕сних страв. А це – кутя, узвар, пампухи, вареники, голубц╕, гриби (солен╕, маринован╕, грибна п╕длива), риба (смажена, копчена, запечена, маринований оселедець), борщ, квасоля, варена капуста з пшоном, картопля, шулики з медом… Може бути к╕лька вар╕ант╕в зам╕ни тих чи ╕нших страв, але неодм╕нно дванадцять.

…Трапеза трапезою. Обряди обрядами… Та, все ж, святкуючи Святий Веч╕р, Р╕здво Христове, насамперед не забуваймо про ╕менинника – Дитятко Боже!

 

ПЕРЕД Р╤ЗДВОМ

Зазвичай, в╕дразу п╕сля дня Миколая Чудотворця укра╖нц╕ активно готувалися до Р╕здвяних свят. Ж╕нки б╕лили хати ╕з середини, прали рушники, скатертини, чистили на сн╕гу килими… Господар╕ запасалися дровами. Знаходилася робота ╕ для д╕тей, скаж╕мо, якнайб╕льше заготовити для худоби с╕на, соломи (принести оберемки з╕ ст╕жк╕в до хл╕ва, щоб у свята зайвий раз не клопотатися). Чимало турбот випадало у кожного. Але вс╕ сповнювалися рад╕стю в оч╕куванн╕ Р╕здва Христового, Зимових святок. Тому ц╕ праця ставала урочистою.

А ще посилено годували свиней, щоб на святковому стол╕ було багато смачно╖ св╕жини – ╕ для себе, ╕ для гостей.

Побутувало й таке: ближче до Р╕здвяних свят у м╕стах ╕ м╕стечках орган╕зовували р╕здвян╕ (чи, радше, передр╕здвян╕) ярмарки. Тут можна було придбати новий одяг, взуття. Зять купував для тещ╕ хустку, а нев╕стка – свекрус╕. (╤деться про молоду пару, яка щойно побралася). На р╕здвяних ярмарках продавали д╕духи, ялинков╕ прикраси, р╕здвян╕ в╕ночки, глечики для освячення йордансько╖ води. Д╕тям купували виготовлен╕ з дерева або глини ╕грашки у вигляд╕ зв╕рят ╕ пташок, свистунц╕, солодк╕ смаколики…

Та не т╕льки цим обмежувалася п╕дготовка до Р╕здва. Важливим християнським обов’язком було п╕ти у час╕ Р╕здвяного посту п╕ти до церкви на спов╕дь, за ско╓не лихо, запод╕яне зло (бодай словом) попросити прощення один в одного.

С╕мейною рел╕кв╕╓ю ставала придбана й освячена у храм╕ нова ╕кона.

Р╕здвян╕ свята ╓ родинними, де кожен член с╕м’╖ (в╕д найстаршого до наймолодшого, тобто, дитини) в╕д╕гра╓ свою роль. Так само ╕ п╕дготовка до них. Усе це привносить в с╕м’ю рад╕сть, душевний спок╕й, мир, злагоду, вза╓моповагу. Це також важливо й з огляду на народну родинну педагог╕ку, виховання д╕тей у дус╕ християнсько╖ морал╕.

 

У КОЖН╤Й ХАТ╤ – КОЛЯДА!

Р╕здвян╕ свята в Укра╖н╕ не обходяться без колядок. Вони звучать у кожн╕й хат╕ укра╖нськ╕й родини, ними в╕тають Дитятко Боже – Новонародженого ╤суса Христа, Його Пречисту Мат╕р Богородицю Мар╕ю ╕ Святого Йосифа Обручника. Колядувати починають у с╕мейному кол╕ за святвеч╕рн╕м столом, у Надвеч╕р’я Р╕здва Христового.

Широка тематика укра╖нських колядок! Окр╕м рел╕г╕йних мотив╕в (а це – основа), зустр╕ча╓мо ╕сторичн╕, геро╖ко-патр╕отичн╕, про г╕рку долю укра╖нського народу… Та вс╕ вони сповнен╕ оптим╕зму. Чимало колядок (як ╕ в╕ншувань) торкаються теми мирно╖ хл╕боробсько╖ прац╕.

А от гурти колядник╕в, зазвичай, починають ходити в╕д хати до хати аж п╕сля Р╕здва Христового ╕ свята Собору Пресвято╖ Богородиц╕, тобто, на трет╕й день Р╕здвяних свят, коли у церквах поминають Святого первомученика арх╕диякона Стефана (Степана), 27 грудня (9 с╕чня). ╤ першим в╕тають колядою священика-пароха.

Колядування – давн╕й звичай обход╕в ╕з використанням величально-поздоровчих п╕сень ╕ речитативних в╕ншувань, як╕ неодм╕нно зак╕нчуються словами:

-Христос Рожда╓ться!

-Слав╕те Його!

В основ╕ цих обход╕в лежить «маг╕чна» ╕дея Першого дня. Тому висловлен╕ побажання обов’язково мають сповнитися, стати  реальн╕стю.

Д╕ти, як правило, колядують для себе, «соб╕ у кишеню». Доросл╕ – на потреби церкви. Основу цих гурт╕в здеб╕льшого якраз ╕ становлять учасники церковного хору. Дякують господарям за кожну плату, в╕тають з Р╕здвом Христовим ╕ зичать ус╕й родин╕, вс╕й Укра╖н╕ миру та гаразд╕в.

Зрештою, тепер ╕ д╕ти, ╕ доросл╕ частку наколядованих грошей в╕ддають (здеб╕льшого через окрему церковну касу) на потреби ЗСУ, л╕кування поранених б╕йц╕в, допомогу ╖хн╕м родинам, с╕м’ям, насамперед д╕тям тих батьк╕в, як╕ полягли за волю Укра╖ни.

Для малеч╕ здавна ╕снували певн╕ правила колядування. Спочатку вони колядували вдома. Пот╕м ╕шли до сус╕д╕в, хресних батьк╕в (якщо була така нагода), але спершу у вс╕х вв╕чливо просили дозволу заколядувати.

Повелася й така добра традиц╕я: ще до Р╕здва (Коляди) добр╕ сус╕ди гречно просили д╕тей, щоб т╕ прийшли ╕ прив╕тали ╖х колядкою з Р╕здвом Христовим.

До реч╕ (але не сприймаймо це на в╕ру, а зверн╕мо увагу, як на пласт духовно╖ культури, власне, його залишки), у давнину наш╕ предки-язичники ц╕╓╖ пори в╕тали народження Сонця ╕ Коляду. Адже день уже б╕льша╓, небесне св╕тило «набира╓ сили». За в╕руваннями давн╕х слов’ян, Коляда якраз ╕ була мат╕р’ю Сонця, дружиною Дажбога, богинею Неба. ╥╖ ╕м’я походить в╕д слова «коло» - стародавньо╖ назви Сонця. Легенда розпов╕да╓, що саме Коляда навчила давн╕х укра╖нц╕в виготовляти колесо.

Влучно сп╕впали Р╕здвян╕ свята ╕ свято Коляди.

 

КВАПИТЬ Д╤ВЧАТ

19 грудня (1 с╕чня) – свято Бон╕фат╕я. До Р╕здва Христового залишаються л╕чен╕ дн╕…

Жартують, що Святий Бон╕фат╕й квапить д╕вчат, так само ╕ парубк╕в, щоб т╕ п╕дшукали соб╕ пару. Адже у час╕ Р╕здвяних свят, Коляди д╕вчатам ╕ парубкам випада╓ слушна нагода ближче познайомитися. А вже п╕сля завершення Р╕здвяних свят, ╖х провод╕в (посвяток) ╕ до початку Великого посту можна засилати старост╕в ╕ справляти вес╕лля.

Тому у н╕ч на Бон╕фат╕я д╕вчата ворожили. Клали п╕д подушку засушену кв╕тку ╕ лягали спати. Якщо приснилося, що цю кв╕тку (але живу, а не засушену чи, нав╕ть з╕в’ялу) поклав п╕д подушку парубок, у якого д╕вчина закохалася, то в╕н ╕ стане ╖╖ судженим. Не наснилося, або наснилося щось г╕рше, тод╕, д╕вко, не чекай скорого шлюбу…

У народ╕ кажуть:

Якщо на Бон╕фат╕я день ясний, то ╕ р╕к буде такий.

Зажурений Бон╕фат╕й (хмарно) – чекай тривало╖ негоди.

Бон╕фат╕й скупий на сн╕г – поле буде скупе на хл╕б.

На Бон╕фат╕я недоспати – щастя не проспати.

Що Бон╕фат╕й наснить (сном нав╕╓) – так ╕ буде. (Стосу╓ться молод╕, ╕деться про шлюб, про суджену другу половину).

 

Н╤Ч СОВИ

Найдовшу н╕ч у роц╕ (з 21 на 22 грудня) у народ╕ називають Н╕ччю Анни (Ганни, Ганки). Але зустр╕ча╓ться ╕ така дивна назва – Н╕ч Сови.

Вважають, що сови найактивн╕ше полюють у найтемн╕ш╕, найдовш╕ ноч╕. Проте, таке твердження ц╕лком хибне. Так, сови полюють здеб╕льшого вноч╕ за н╕чними гризунами (зокрема мишами), коли т╕ виходять з╕ сво╖х схованок похарчуватися. Але до совиного рац╕ону харчування (якщо це крупна птаха)  входять нав╕ть молоденьк╕ зайц╕ чи зайц╕-дитинчата, б╕лки, куниц╕… Полюють вони ╕ вдень. Чисто╖ води побрехеньки, що сова вдень погано бачить (а то й зовс╕м не бачить), що св╕тло сонця сл╕пить ╖й оч╕. Ц╕ спритн╕ мисливц╕ покладаються насамперед на св╕й в╕дм╕нний слух, а не на з╕р, тому будь-яко╖ пори доби добре ор╕╓нтуються у довк╕лл╕.

У народн╕й уяв╕ сова зазнала слави ╕ неслави. ╥╖ називають птахом мудрост╕, знань; водночас – лихим в╕щуном, пров╕сником недоброго. Чомусь були упевнен╕, якщо вноч╕ сова голосно гугука╓, кричить, то невдовз╕ хтось помре, а, може, вже й помер, сова ж голосить, плаче за його душею. Застер╕гали, що у Н╕ч Сови з хати краще не виходити, тим паче, коли почув голос цього птаха, бо в╕н зведе на ман╕вц╕, пропадеш. Зв╕сно, що так╕ безглузд╕ твердження та перестороги не варт╕ уваги.

З народних прогностичних прикмет ╕ висловлювань про сову:

-Взимку сова голосно кричить – перед сильним сн╕гопадом; а якщо сто╖ть м╕цний мороз, то в╕дчува╓ в╕длигу.

-Активне зимове полювання сови св╕дчить про наближення зав╕рюхи.

-Де багато сов – там завелося багато гризун╕в. (Ут╕м, завдяки ненаситним совам цих гризун╕в явно збавиться).

-Не бачиш, як та сова.

-Сова сл╕па, але мудра.

-Мудрий, як сова.

-Сова – в╕дьмацький (в╕дьомський) птах.

-Вдень сл╕па, а вноч╕ бачить. (Сова).

-Ходиш (не спиш) по ночах, мов та сова.

-Сова ╕ жайворонок – не пара.

-Сов╕ – н╕ч, а жайворонку – ранок. (Так ╕ людей пор╕внюють, зокрема творчих. Одн╕ люблять працювати вноч╕, а ╕ншим да╓ наснагу ранок).

Тарас ЛЕХМАН

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 22.12.2023 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=25696

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков