"Кримська Свiтлиця" > #44 за 29.10.2004 > Тема "З перших уст"
#44 за 29.10.2004
Заходи кримінально-правового забезпечення виборчих прав громадян України
.
Університет правових знань
Важливими засобами забезпечення прав і свобод громадян під час проведення виборчої кампанії, у тому числі в процесі агітації, голосування, підрахун-ку голосів та оголошення результатів виборів, є засоби кримінально-правової охорони. Пропонуємо увазі читачів інтерв'ю на цю актуальну передвиборну тему з начальником кафедри кримінального права і кримінології Кримського юридичного інституту Національного університету внутрішніх справ, кандидатом юридичних наук, доцентом, підполковником міліції О. В. Юристою (на фото). - Шановний Олександре Володимировичу! Не могли б ви розповісти нашим читачам про закони, що захищають права виборців. - У розділі V Особливої частини Кримінального кодексу України 2001 року, що має назву "Злочини проти виборчих, трудових та інших особистих прав і свобод людини і громадянина", міститься низка статей, які встановлюють кримінальну відповідальність за злочини проти виборчих прав громадян. Це зокрема: стаття 157 - перешкоджання здійсненню виборчого права; стаття 158 - неправомірне використання виборчих бюлетенів, підлог виборчих документів або неправильний підрахунок голосів чи неправильне оголошення результатів виборів; стаття 159 - порушення таємниці голосування. На моє глибоке переконання, заходи з роз'яснення відповідних положень кримінального законодавства напередодні дня виборів Президента України мають важливе профілактичне значення, оскільки дають можливість окремим суб'єктам вибор-чого процесу, певним посадовим особам, а також пересічним громадянам з'ясувати усю міру відповідальності, що може бути покладена на них судом у разі порушення конституційного права громадян України обирати або бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. - Олександре Володимировичу, як закон карає за перешкоду здійсненню виборчого права? - Для цього є стаття 157. Перешкоджання здійсненню виборчого права. Частина 1 цієї статті передбачає відповідальність за перешкоджання насильством, обманом, погрозами, підкупом або іншим чином вільному здійсненню громадянином права обирати і бути обраним Президентом України, народним депутатом України, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатом місцевої ради або сільським, селищним, міським головою, вести передвиборну агітацію. Цей злочин виражається в двох самостійних діях: 1) у перешкоджанні вільному здійсненню громадянином права обирати і бути обраним; 2) у перешкоджанні здійсненню права вести передвиборну агітацію. Перешкоджання - це активний вплив на волю особи з метою примусити її відмовитися від участі у виборах або змінити зміст свого волевиявлення. Така протидія може мати місце як під час голосування, так і в період всієї виборчої кампанії. Злочин вважається закінченим з моменту перешкоджання, тобто здійснення тиску на волю потерпілої особи, незалежно від того, чи добився винний бажаного результату під час виборів чи ні. Способи перешкоджання можуть бути різними - насильство, обман, погрози, підкуп та ін. Насильство полягає у нанесенні побоїв, спричиненні тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, зв'язуванні тощо. Якщо таке насильство утворює більш тяжкий злочин (наприклад, тяжке тілесне ушкодження, незаконне позбавлення волі), кваліфікація настає за сукупністю злочинів. Обман передбачає перекручення певних відомостей з метою введення потерпілого в оману щодо обставин, пов'язаних з виборами, наприклад, щодо особистості кандидата в президенти, часу, місця проведення виборів тощо. Погроза - це залякування застосуванням фізичного насильства як до потерпілої особи, так і до її близьких, знищенням їх майна, поширенням ганебних відомостей тощо. Підкуп являє собою передачу особі грошей, інших цінностей, надання будь-яких вигод, пільг майнового характеру як винагороду за зміну свого волевиявлення в участі у виборах або за відмову в такій участі. Інший спосіб перешкоджання - це, наприклад, ненадання приміщення для зборів виборців або неповідомлення про зміну часу зустрічі з кандидатом, необґрунтована відмова кандидату в президенти виступити на телебаченні зі своєю програмою тощо. Частина 2 ст. 157 посилює відповідальність, якщо цей злочин вчинений за попередньою змовою групою осіб або членом виборчої комісії чи іншою службовою особою з використанням влади або службового становища. Найнебезпечнішим відповідно до ч. 3 ст. 157 визнається перешкоджання, якщо воно реально вплинуло на результати голосування або виборів (наприклад, особа не була обрана до відповідного органу влади).У частинах 2 і 3 ст. 157 передбачена відповідальність члена виборчої комісії чи службової особи з використанням влади або службового становища. Покарання за злочин: за ч. 1 ст. 157 - обмеження волі на строк від трьох до п'яти років або позбавлення волі на строк від двох до чотирьох років; за ч. 2 ст. 157 - позбавлення волі на строк від трьох до п'яти років; за ч. 3 ст. 157 - позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років. - А які є засоби захисту виборців від неправомірного використання виборчих бюлетенів, підлогу виборчих документів або неправильного підрахунку голосів чи неправильного оголошення результатів виборів? - Предметом цього злочину є передбачені законами про вибори виборчі документи: виборчі бюлетені (тобто документи, що дають виборцю право брати участь в голосуванні), списки виборців, протоколи підрахунку голосів, заяви кандидатів про згоду балотуватися, протоколи результатів голосування тощо. Злочин може виявлятися у певних діях: 1) видачі виборчого бюлетеня будь-якій особі з метою надання їй можливості проголосувати за іншу особу або проголосувати більше ніж один раз у ході голосування; 2) видачі виборчого бюлетеня особі, не внесеній до списку виборців на виборчій дільниці; 3) видачі заповненого виборчого бюлетеня; 4) незаконній передачі іншій особі незаповненого виборчого бюлетеня (ч. 1 ст. 158); 5) підлогу виборчих документів (виготовлення виборчого документа невстановленого зразка чи у спосіб, не передбачений законом; внесення до виборчого документа завідомо неправдивих відомостей; будь-яка інша підробка виборчого документа); 6) використання завідомо підробленого виборчого документа чи виборчого документа, виготовленого у спосіб, не передбачений законом (ч. 2 ст. 158); 7) завідомо неправильного підрахунку голосів; 8) завідомо неправильного встановлення результатів виборів; 9) завідомо неправильного оголошення результатів виборів (ч. 3 ст. 158). Для закінченого злочину досить вчинити будь-яку з перерахованих дій. Суб'єктом незаконної видачі виборчого бюлетеня (ч. 1 ст. 158), а також завідомо неправильного підрахунку голосів або завідомо неправильного оголошення результатів виборів (ч. 3 ст. 158) може бути тільки член виборчої комісії; за ч. 2 ст. 158 суб'єкт - будь-яка особа, яка досягла 16-ти років. Покарання за злочин: за ч. 1 ст. 158 - обмеження волі на строк від трьох до п'яти років або позбавлення волі на строк до трьох років; за ч. 2 ст. 158 - позбавлення волі на строк від трьох до п'яти років; за ч. 3 ст. 158 - позбавлення волі на строк від п'яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. - Ще одне важливе питання, яке хвилює наших читачів, - захист таємниці голосування. - Стаття 159. Порушення таємниці голосування. Даний злочин виражається в порушенні таємниці голосування, тобто спеціального порядку виборів, що забезпечує здійснення громадянином свого виборчого права без втручання будь-яких осіб. Порушення може виражатися як в дії (наприклад, прилаштування в кабіні спеціальних технічних засобів для спостереження за виборцями), так і в бездіяльності (наприклад, невстановлення закритих спеціальних кабін для особистого, у відсутності інших осіб, заповнення бюлетенів; неопломбування урн тощо). Обов'язковою ознакою злочину є час його вчинення - це час проведення виборів. Злочин вважається закінченим з моменту порушення таємниці голосування під час проведення виборів. Суб'єктом злочину є член виборчої комісії або інша службова особа, яка використовує свою владу або службове становище в зв'язку з проведенням голосування. Покарання за злочин: за ст. 159 - штраф від п'ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк від одного до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. Суспільна небезпека вищевказаних злочинів полягає у тому, що вони посягають на конституційне право громадян України обирати або бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Ці діяння порушують врегульований законодавством виборчий процес, який здійснюється на засадах: загального, рівного і прямого виборчого права; таємності голосування; добровільної участі громадян у виборах; вільного і рівноправного висування кандидатів; рівності можливостей для всіх кандидатів у проведенні виборчої кампанії; неупередженості до кандидатів з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів; свободи агітації; гласності і відкритості виборчої кампанії. Внаслідок передбачених даними статтями посягань до вказаних органів можуть потрапити особи, які фактично не були до них обрані, і навпаки, можуть не потрапити кандидати, які отримали чи (за умови дотримання норм закону при проведенні виборів) могли б отримати підтримку більшості виборців. У результаті цього окремі органи державної влади чи органи місцевого самоврядування можуть виявитись фактично нелегітимними. - Щиро дякуємо, Олександре Володимировичу, за інтерв'ю! Розмовляв Олег Широков.
Тим часом... Вже й відсотки розподілено?!
"Членів дільничних виборчих комісій від В. Януковича та "технічних" кандидатів (Базилюка, Душина та ін.), а також представників районних адміністрацій, відповідальних за дільниці, цими днями збирають для зустрічей з представниками штабу Януковича для дуже своєрідного інструктажу", - про це прес-службі УНП повідомив керівник Миколаївського обласного штабу В. Ющенка, представник політичної групи Української народної партії у парламентській фракції В. Ющенка Юрій Ширко. Так, повідомляє він, у місті Баштанка представниця штабу В. Януковича під час зібрання в залі районної держадміністрації прямим текстом повідомила, що ж саме необхідно робити членам ДВК для того, щоб набрати 36% за Януковича в 1-му турі, і що за кожен додатковий голос буде "хорошо заплачено". "Вона також інструктувала, як видавати зайві бюлетені, як їхати з виїзними урнами і заповнювати бюлетені, як "допомагати" виборцям заповнити бюлетень та ін.", - зазначив Юрій Ширко. "За моїми даними, для тих, кого зібрали, інформація була настільки шокуючою, що в залі довго стояла тиша", - додав він. Юрій Ширко повідомляє, що має інформацію про подібні факти, зокрема, в Центральному районі Миколаєва та Братському районі області. "З кількох районів є також інформація, що на дільниці доводиться кількість голосів на першу четвірку кандидатів, причому в ній перше місце повинен посісти Янукович, друге - Симоненко, третє - Мороз, четверте - Ющенко", - зазначив Юрій Ширко.
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 29.10.2004 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2577
|