"Кримська Свiтлиця" > #17 за 26.04.2024 > Тема "Українці мої..."
#17 за 26.04.2024
МИКИТА ШАПОВАЛ – УКРА╥НСЬКИЙ КНИГОЛЮБ-РЕВОЛЮЦ╤ОНЕР
У Харков╕ Громадська орган╕зац╕я «Центр п╕дтримки громадсько╖ активност╕ «Крила» видала в сер╕╖ «С╕ль земл╕» книгу Микити Шаповала «Схема житт╓пису. Б╕ограф╕я. Листи». Видання м╕стить спогади видатного укра╖нського пол╕тичного ╕ громадського д╕яча, члена Центрально╖ Ради, поета Микити Шаповала, ╕нш╕ тексти та фото до його житт╓пису.
Микита Шаповал народився 8 червня 1882 року в сел╕ Ср╕блянка (нин╕ село С╕версько╖ м╕сько╖ громади Бахмутського району Донецько╖ област╕) в б╕дняцьк╕й, багатод╕тн╕й (дев’ять син╕в ╕ донька) с╕м’╖. В╕н св╕дчить, що Донеччина була укра╖нською: «В Ср╕блянц╕, що була далеко од св╕ту, од пов╕тового м╕ста (Бахмута) 30 верст, в╕д шахт мабуть 50 верст, а кругом степи, Д╕нець, л╕си – була чиста, гарна, пахуща укра╖нська мова».
Т╕, хто служив в арм╕╖ знали рос╕йську, але це була чужа мова. Шаповал згадував: «Салдацький язик» впливу не мав. Село жило в окремому псих╕чному св╕т╕». Це ж саме можна сказати ╕ про ╕нш╕ села кор╕нних жител╕в Донбасу.
Микита Шаповал пише про односельчан: «Я буду згадувати ╖х, мо╖х ср╕блянц╕в, бо вони були мо╖м «сусп╕льним оточенням» з малечко ╕ печать свого духа наклали на мене. ╥х тепер б╕льш╕сть не ╕сну╓. Повимерали чи загинули трагично. Але згадуючи про свою молод╕сть, я бачу ╖х ╕ живу спогадами про ╖х. Вони мене несв╕домо навчили укра╖нськ╕й мов╕. Коли хто казав, що я маю «добрий укра╖нський стиль», то завдячую ╖м, нащадкам Запор╕жжя, що з╕мовник колишн╕й, Ср╕блянку репрезентували. Чорняв╕, високого росту, рухлив╕, балакуч╕ ╕ сп╕вуч╕ люде, що в чарах красномовства, в кайданах прац╕, в ╕золяц╕╖ в╕д инших сусп╕льних св╕т╕в перебували на р╕вн╕ сво╓╖, винесено╖ з глибин в╕к╕в прим╕тивно╖ св╕домости. Вони жили, хоч ╕ не знаючи хто вони. Все, що вони, Ср╕блянка, заклали в мою душу, ще й дос╕ ╕сну╓ в мен╕».
Проте малого Микиту вир╕зняли любов до книги ╕ потяг до знань. В╕н збирав книги р╕зними способами. Першими книгами були казки ╕ жит╕я святих. Шаповал писав: «Я був рел╕г╕йний б╕льш, н╕ж уся родина ╕ любив висловлятися, «як свят╕ говорили». Св╕т фантастики ╕ неправди, але перш╕ основи морально╖ правди я п╕знав з життя святих, а запов╕ти боротьби з казок».
Неписьменна мати дв╕ч╕ спалювала синов╕ книжки, бо вважала, що вони заважають синов╕ виконувати домашню роботу ╕ взагал╕ б╕дним д╕тям не потр╕бн╕. Але якось, побачивши, як син тужить за книжками, попрохала ╖х у л╕каря. Л╕кар-╓врей дав Микит╕ «Кобзар» Тараса Шевченка ╕ сказав: «Ты малоросс, читай эту книгу, ее должен знать каждый малоросс».
До цього Шаповал про Шевченка нав╕ть не чув. Читав т╕льки рос╕йських письменник╕в. В╕н добре запам’ятав, яке враження справив «Кобзар»: «Читання «Кобзаря» зробило в убог╕й хат╕ ц╕лу революц╕ю. Я читав добре (так кажуть), а мати ╕ сус╕дн╕ баби плакали. «Катерину», «Причинну», «Наймичку» я вивчив на пам’ять ╕ декламував на вулицях по святах. За це инод╕ грош╕ мен╕ давали. Переписав з «Кобзаря» багато любимих твор╕в ╕ перечитував. ╤сторичних не розум╕в. Побутов╕ ╕ л╕ричн╕ зворушували вс╕х. Тод╕ вс╕ почали говорити про козак╕в ╕ батько перестав уживати московських сл╕в, до яких привчився ще у в╕йську. Мен╕ здавалось, що «Кобзар» про козак╕в написаний, а не про нас. Що ми укра╖нц╕ – цього тод╕ н╕хто з нас не знав».
Усв╕домлення себе укра╖нцем в╕дбувалося пов╕льно: «Пригадую, що коли прочитав 3 томи «Богдана Хмельницького» Костомарова, то в╕дкрилось мен╕ багато. Але св╕дом╕сть окрем╕шности Укра╖ни од Рос╕╖ не було. По книжках видно було, що Укра╖на й Рос╕я те саме. Т╕льки «малороси» не вм╕ють або погано говорять по-руському. Стати культурною людиною – це значить стати чисто руським. Я знав уже руську мову, але як з дитинства так ╕ дос╕ в приватному житт╕ говорив т╕льки по укра╖нському (п╕зн╕ше жаргоном) ╕ дуже любив укра╖нськ╕ п╕сн╕. В л╕сов╕й школ╕ 2 роки, особливо весною, л╕том ╕ восени, працював у л╕с╕, в розсадниках, на посадках л╕су, на таксац╕╖, проходках, рубках ╕ т.п. – увесь час з роб╕тниками ╕ роб╕тницями укра╖нцями. Разом працювали, разом увечер╕ йшли 3-5-8 верстов з л╕су до дому, разом сп╕вали, так що я хоч ╕ в╕дчував свою перевагу «в науц╕» над ними, але психолог╕чно був з ними, под╕бний до ╖х».
Завдяки сво╖м зд╕бностям ╕ знанням Микита Шаповал зак╕нчив з в╕дзнакою Ново-Глух╕вську державну л╕сову школу, здобувши фах л╕совода. Тобто, в╕н вибився в пани, але н╕коли не забував про сво╓ походження ╕ боровся за визволення ╕ визискуваного народу, ╕ вс╕╓╖ пригноблено╖ укра╖нсько╖ нац╕╖.
Становленню укра╖нсько╖ св╕домост╕ сприяло ╕ сп╕лкування з осв╕ченими укра╖нськими патр╕отами. Якось Микита Шаповал познайомився з трохи старшою за нього дружиною одного вчителя, яка зак╕нчила г╕мназ╕ю ╕ «дуже любила Малорос╕ю». Юний Микита «виливав ╖й сво╖ жал╕, що Малорос╕я знищена ╕ лаяв Рос╕ю». Ж╕нка познайомила його з учителем ╤ваном Семеновим: «Я за ча╓м у вечер╕ балакав багато про Малорос╕ю ╕ на запитання ╤.╢. Семенова, щоб я робив на пользу Малорос╕╖, я випалив: «когда будет возстан╕╓ за независимость Укра╖ни я тогда стал-бы во главе его». Учитель мене зацитькав ╕ сказав, що цього не можна взагал╕ говорити ╕ щоб я був дуже обережним з такими словами».
Зрос╕йшення Укра╖ни тривало. Спогад Шаповала про Прилуки: «П╕сля Р╕здва в ж╕ноч╕й г╕мназ╕╖ новина: вив╕шено на ст╕нах наказ начальниц╕, що г╕мназисткам р╕шуче забороня╓ться говорити «по малорос╕йському» ╕ нав╕ть вживати окрем╕ «малорос╕йськ╕ слова». Мен╕ про це переказують знайом╕ г╕мназистки. Я пропоную гарний план: «коли так, то давайте ходити по Александровськ╕й вулиц╕ ╕ будем голосно говорити по-малорос╕йському! Що? Нам страшно? Ага вас за це виключать з г╕мназ╕╖. Гаразд. Тод╕ так: будемо ходити, я говоритиму голосно по-малорос╕йському, - мене не виключать. А ви говор╕ть тихенько, нишком».
М. Шаповал жив на квартир╕ в учителя Жирового, який вчив його сп╕вати п╕д г╕тару укра╖нськ╕ п╕сн╕: «Якось заговорили про заборонен╕ п╕сн╕. Жировий проговорив мен╕ п╕сню «А вже л╕т ╕з дв╕ст╕, як козак в невол╕, по-над Дн╕пром ходе, виклика╓ долю». Я дуже зац╕кавивсь ╕ прохав його просп╕вати мотив ╖╖. В╕н каже, що не можна. Чому? Заборонено. Ким? Правительством. Чому? Тому що… що вони проти укра╖нофил╕в. А що таке укра╖нофили? Це т╕, що «мечтають» одд╕лити Малорос╕ю в╕д Рос╕╖. На що одд╕лити? Вони хочуть завести гетьманщину. Як у Шевченка? Н╕, ╕накшу».
Микита Шаповал був переведений на роботу в Слов’янськ. Тут у 1901 роц╕ Шаповал познайомився з Олександром Макаренком, ученим л╕соводом, який саме зак╕нчив Л╕совий ╕нститут у Петербурз╕: «В перший же день в╕н, почувши на його запит про мою нац╕ональн╕сть, що я «малорос» розпов╕в мен╕ про укра╖нський рух, його завдання, про соц╕ал╕зм ╕ т.п. Я говорив т╕льки по-укра╖нському ╕ моя св╕дом╕сть сколихнулась: я в╕дкрив ще новий св╕т. Увесь ╕ зразу в╕ддався в принадний ╕дейний полон, ставши укра╖нським революц╕онером ╕ соц╕ал╕стом».
Микита Шаповал вступив до п╕дп╕льно╖ Революц╕йно╖ укра╖нсько╖ парт╕╖.
Шаповал розпов╕да╓, яке враження на нього справила творч╕сть Ольги Кобилянсько╖: «Прочитав роман Кобилянсько╖ «Цар╕вна», який оформив мо╖ ╕ндив╕дуал╕стично-горд╕ почуття, наповнивши мене почуттям самоповаги. Це була перша книга, що розбудила в мен╕ почуття г╕дности не в грубому смисл╕. Низьке соц╕альне становище ╕ злидн╕ перестали мене гнобити». Микита Шаповал прочитав ╕ ╕нш╕ книги Ольги Кобилянсько╖: «Для мене Кобилянська була будите лем почуття самоповаги у людини, що розвива╓ться як творча одиниця. Особливо це потр╕бно для укра╖нц╕в, що не мають визначено╖ нац╕онально╖ ╕ пол╕тично╖ св╕домости. Туга за вищою св╕дом╕стю особи у Кобилянсько╖ здавалась мен╕ надзвичайно-важною для розбудження укра╖нц╕в, як борц╕в. «╤ндив╕дуал╕зм» такого роду був мо╓ю в╕рою. Тому Кобилянську я вважав представником ново╖ ╕сторично╖ доби у в╕дродженн╕ Укра╖ни. ╤дея «личности» у соц╕ал-революц╕онер╕в ╕ у Кобилянсько╖ зливаються. Соц╕ял╕зм ╕ ╕ндив╕дуал╕зм по мо╓му не суперечности».
На ем╕грац╕╖ в Чехословаччин╕, в передм╕ст╕ Праги - Ржевн╕це портрет Ольги Кобилянсько╖ вис╕в над робочим столом Микити Шаповала.
В Балакл╕╖ Шаповал вчив укра╖нську л╕тературну мову ╕ в╕в укра╖нську революц╕йну пропаганду серед л╕совод╕в. В╕н зазначав: «╤дея революц╕╖ (нац╕онально╖) ц╕лком опанувала мною».
Микита Шаповал був переконаний, що поки в Укра╖н╕ нема╓ пам’ятника Шевченков╕, то тут не може стояти жодний ╕нший пам’ятник. Перебуваючи на в╕йськов╕й служб╕ в Харков╕, в╕н зробив невдалу спробу п╕д╕рвати пам’ятник Пушк╕ну.
В арм╕╖ Шаповал в╕в укра╖нську революц╕йну пропаганду ╕ за це 8 м╕сяц╕в був ув’язнений у варшавськ╕й цитадел╕, але зв╕льнений за браком доказ╕в.
У 1907 роц╕ Микита Шаповал одружився ╕з студенткою Ольгою Павловською. Обо╓ вступили на ╕сторико-ф╕лолог╕чний факультет Харк╕вського ун╕верситету. Шаповал пише публ╕цистику ╕ поез╕ю (в╕рш╕ почав писати ще в юност╕ п╕д впливом Шевченка). В 1909 роц╕ М. Шаповал сп╕льно з П. Богацьким почина╓ видавати в Ки╓в╕ журнал «Укра╖нська хата».
П╕д час Укра╖нських Нац╕онально-визвольних змагань Микита Шаповал пос╕да╓ м╕н╕стерськ╕ та ╕нш╕ кер╕вн╕ посади. Велику роботу Микита Шаповал розгорнув на ем╕грац╕╖ в Чехословаччин╕. Ольга Шаповал розпов╕ла про цю працю свого чолов╕ка в його стислому житт╓пису: «В л╕т╕ р. 1921 в╕н разом з Н.Григори╖вим ╕ ближчими йому людьми заклада╓ Укра╖нський Громадський Ком╕тет, що нагодував, обув та на працю ум╕стив тисяч╕ укра╖нських людей ╕ стараннями якого повстають: р. 1922 Укра╖нська Господарська Академ╕я в Под╓брадах, р. 1923 Педагог╕чний ╕нститут ╕м. М. Драгоманова, матуральн╕ курси, що пот╕м перетворилися в укра╖нську Реальну г╕мназ╕ю, укра╖нська Студ╕я мистецтва, поважна видавнича акц╕я Укра╖нського Видавничого Фонду, Укра╖нський Арх╕в Музей та ╕нш╕. Ефект ц╕╓╖ орган╕зац╕йно╖ прац╕ колосальний. Укра╖нськ╕ професори в сво╖х високих школах мали можлив╕сть поширювати укра╖нську науку. Року 1924 нарешт╕ М.Ю. реал╕зу╓ свою давн╕шню мр╕ю – створю╓ Укра╖нський Соц╕олог╕чний ╤нститут. М.Ю залишив по соб╕ велику спадщину соц╕олог╕чних студ╕й. На п╕дстав╕ доклад╕в ун╕верситетських професор╕в сенатора С. Шелухина та професора Л. Б╕лецького загальн╕ збори Науково╖ Ради Укра╖нського соц╕олог╕чного ╕нституту уд╕лили М.Ю. Шаповалу 8.V╕.1929 р. докторат соц╕олог╕╖ honoris causa».
25 лютого 1932 року Микита Юхимович Шаповал помер в розкв╕т╕ творчих сил. Його сп╕вроб╕тниця професор С. Русова свою недруковану б╕ограф╕ю про Микиту Юхимовича зак╕нчу╓ такими словами: «Сам пролетар по походженю, з безземельно╖ селянсько╖ родини, в╕н сво╖м розумом, непохитною волею переборов ус╕ перешкоди на сво╓му тернистому шляху, добився сам найвищих ступн╕в наукового знання ╕ щиро╖ пошани в╕д справжн╕х вчених ╕ в Европ╕, ╕ в Америц╕ ╕ на цьому славному життьовому шляху н╕коли не спокушали його ан╕ грош╕, ан╕ кар’╓ра, жив завжди дуже просто, в╕ддаючи вс╕ сво╖ запрацьован╕ грош╕ на укра╖нську справу, на укра╖нськ╕ видання, на установи. Як родився в убог╕й хатин╕, так ╕ помер в невеличк╕й хат╕ на чужин╕. Мусимо пам'ятати, що 25 лютого 1932 року не стало серед укра╖нц╕в велико╖ людини, патр╕ота з широким розум╕нням визволення Укра╖ни».
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 26.04.2024 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26012
|