"Кримська Свiтлиця" > #20 за 16.05.2024 > Тема "З перших уст"
#20 за 16.05.2024
ВОЛОДИМИР ЗЕЛЕНСЬКИЙ: ВИГРАНА БИТВА ЗА ЛЕГ╤ТИМН╤СТЬ
Зг╕дно з Конституц╕╓ю, чергов╕ президентськ╕ вибори мали в╕дбутися 31 березня 2024 року, але повномасштабне вторгнення Рос╕╖ в╕дсунуло це питання далеко на другий план – в укра╖нський публ╕чний прост╕р воно повернулося лише п╕сля низки заяв, що пролунали ╕з Заходу. Так, у травн╕ 2023-го президент ПАР╢ Т╕н╕ Кокс заявив, що Укра╖на ма╓ орган╕зувати вибори попри в╕йну, посилаючись на статут Ради ╢вропи, а у серпн╕ американський сенатор-республ╕канець Л╕ндс╕ Грем, висловив побажання, щоб «у ц╕й кра╖н╕ в╕дбулися в╕льн╕ та чесн╕ вибори, нав╕ть п╕д час нападу на не╖».
Вт╕м, ан╕ ц╕ заяви, ан╕ р╕шення Ки╓ва про в╕дтерм╕нування вибор╕в, особливого резонансу в укра╖нському сусп╕льств╕ не викликали. За даними Ки╖вського м╕жнародного ╕нституту соц╕олог╕╖ (КМ╤С), у вересн╕ 2023 року понад 80% громадян вважали, що вибори зараз не на час╕. Тако╖ ж думки дотримувалось ╕ громадянське сусп╕льство: наприклад, п╕д в╕дпов╕дною заявою Громадянсько╖ мереж╕ «Опора» п╕дписались понад 100 громадських орган╕зац╕й та рух╕в. Консенсус склався й серед пол╕тичних сил: у листопад╕ 2023 року голови парламентських фракц╕й, зокрема й опозиц╕йних, п╕дписали меморандум, в якому заф╕ксували згоду щодо того, що в╕льн╕ та чесн╕ нац╕ональн╕ вибори мають бути проведен╕ вже п╕сля в╕йни та завершення д╕╖ во╓нного стану.
Об’╓ктивн╕ перешкоди
В чому причина тако╖ одностайност╕? Найб╕льш гострими були ╕ залишаються проблеми безпеки та доступу. Загальнонац╕ональн╕ вибори – це тисяч╕ д╕льниць, як╕ в день голосування мають в╕дв╕дати м╕льйони виборц╕в. Але повн╕стю усунути загрозу рос╕йського ракетного терору було неможливо ан╕ у 2023 роц╕, ан╕ зараз: лише протягом березня 2024 року Рос╕я випустила по Укра╖н╕ понад 400 ракет, б╕льше н╕ж 600 ударних БПЛА ╕ понад 3000 керованих ав╕абомб. Забезпечити належне дотримання електоральних процедур у таких умовах вкрай складно, а у прифронтов╕й смуз╕, яка розтяглась в╕д Черн╕гова до Одеси – взагал╕ неможливо. Кр╕м того, близько 7 м╕льйон╕в дорослих укра╖нц╕в нин╕ розкидан╕ по р╕зних кра╖нах св╕ту та орган╕зувати ╖хн╓ голосування було б вкрай непросто, не кажучи вже про залучення громадян, що опинились у тимчасов╕й окупац╕╖.
Великою пол╕тичною перевагою Укра╖ни ╓ те, що кра╖на вступила у велику в╕йну очолена владою, сформованою в результат╕ безсумн╕вно прозорих вибор╕в, на яких Володимир Зеленський отримав п╕дтримку 73% виборц╕в, а його парт╕я «Слуга народу» сформувала переконливу парламентську б╕льш╕сть. Це зробило укра╖нське сусп╕льство невразливим для рос╕йських спекуляц╕й на тему «нацист╕в», як╕ н╕бито «захопили владу» в кра╖н╕.
Ц╕лком очевидно, що через згадан╕ вище обставини вибори п╕д час повномасштабно╖ в╕йни пройшли б в умовах низько╖ явки та з порушенням деяких формальних вимог. Не треба пояснювати, що це могло б п╕д╕рвати дов╕ру до кер╕вництва держави незалежно в╕д результату голосування. До того ж вибори – це потенц╕йн╕ кадров╕ перестановки у вищих ешелонах влади. В умовах в╕йни, коли час для прийняття житт╓во важливих р╕шень часто вим╕рю╓ться нав╕ть не тижнями, а днями ╕ годинами, це загрожу╓ великими ризиками.
Кр╕м того, за п╕драхунками Центрально╖ виборчо╖ ком╕с╕╖ Укра╖ни, президентськ╕ вибори коштували б 5,4 млрд гривень. В умовах значних економ╕чних труднощ╕в, спричинених в╕йною, так╕ витрати не лише стали б тягарем для державно╖ скарбниц╕, але й викликали б негативну реакц╕ю громадян. Вимоги переспрямувати якомога б╕льше кошт╕в з державного та м╕сцевих бюджет╕в на потреби оборони лунають з боку сусп╕льства з лютого 2022 року, ╕ навряд чи формальне завершення каденц╕╖ чинного президента стало б достатн╕м аргументом на користь багатом╕льярдних витрат на проведення вибор╕в.
Та й врешт╕, в╕дтерм╕нування президентських вибор╕в в ситуац╕╖ в╕йни не лише юридично можливе, але й прямо приписане статтею 19 Закону «Про правовий режим во╓нного стану». Звичайно, Верховна Рада ма╓ повноваження вносити зм╕ни до чинного законодавства, але нараз╕ п╕дстав для цього нема╓: зг╕дно з╕ статтею 64 Конституц╕╖ Укра╖ни, виборч╕ права громадян не належать до тих, як╕ не можуть бути обмежен╕ п╕д час во╓нного або надзвичайного стану.
«Перегони» з ворогом
Здавалося б, в дискус╕╖ про президентськ╕ вибори в Укра╖н╕ вже давно розставлен╕ вс╕ крапки над «╕»: вибори не на час╕, а лег╕тимн╕сть Зеленського безсумн╕вна. Як св╕дчать дан╕ соц╕олог╕чних опитувань, укра╖нц╕ не зм╕нили сво╓╖ думки щодо цього питання, а консенсус пол╕тичних сил ╕ громадянського сусп╕льства залиша╓ться непорушним. З таким р╕шенням погодились ╕ на Заход╕. Наприклад, п╕д час свого в╕зиту до Ки╓ва 14 травня 2024 року держсекретар Сполучених Штат╕в Ентон╕ Бл╕нкен заявив наступне:
«Десятил╕ттями Сполучен╕ Штати та ╢вропа допомагали вам будувати ц╕ демократичн╕ стовпи знизу догори. ╤ ми продовжуватимемо п╕дтримувати вас у прискоренн╕ цих реформ. Саме тому ми працю╓мо з урядом ╕ групами громадянського сусп╕льства над зм╕цненням виборчо╖ ╕нфраструктури Укра╖ни. Таким чином, як т╕льки укра╖нц╕ погодяться, що умови дозволяють, вс╕ укра╖нц╕ – вс╕ укра╖нц╕, включно з тими, хто був перем╕щений через рос╕йську агрес╕ю – зможуть скористатися сво╖м правом голосу».
╢диною силою, як╕й тема укра╖нських вибор╕в не да╓ спокою, залиша╓ться Москва. Щонайменше з листопада минулого року проти Укра╖ни розгорнуто агресивну пропагандистську кампан╕ю, покликану п╕д╕рвати авторитет центрально╖ влади. Одна з головних ╕дей, яку рос╕йськ╕ спецслужби намагаються накинути укра╖нцям, поляга╓ в тому, що по завершенн╕ п’ятир╕чно╖ каденц╕╖, тобто п╕сля 20 травня 2024 року, Зеленський втратить свою лег╕тимн╕сть як президент. З наближенням до ц╕╓╖ дати пропаганда ста╓ все б╕льш агресивною, що, вочевидь, ╓ частиною комплексно╖ операц╕╖ ╕з дестаб╕л╕зац╕╖ Укра╖ни, в╕домо╖ п╕д назвою «Майдан-3», про яку укра╖нська розв╕дка попереджала ще у лютому 2024 року.
Основн╕ меседж╕ рос╕йсько╖ пропаганди залишаються незм╕нними впродовж м╕сяц╕в. По-перше, Москва ман╕пулю╓ укра╖нською в╕ддан╕стю демократ╕╖: мовляв, Зеленський – це узурпатор, який скористався в╕йною, щоб встановити авторитарний режим. По-друге, пропаганда спекулю╓ на втом╕ в╕д в╕йни: н╕бито Зеленський воюватиме «до останнього укра╖нця», щоб чимдовше залишатись при влад╕. По-трет╓, пропаганда апелю╓ до емоц╕й, змальовуючи Зеленського бридкою особист╕стю, зрадником Укра╖ни, корупц╕онером, якого треба усунути в╕д влади негайно, попри приписи законодавства та обставини во╓нного часу.
Отож, вс╕ наративн╕ треки зводяться до одного гасла: «Зеленського геть!». Вочевидь, задача-максимум рос╕йських спецслужб поляга╓ в тому, щоб п╕дбурити укра╖нц╕в на бунт, який принаймн╕ тимчасово пос╕╓ хаос в тилу. Задача-м╕н╕мум – загострити невдоволення укра╖нц╕в ╕ сфокусувати його на президент╕ з метою п╕д╕рвати його лег╕тимн╕сть в очах громадян.
Отож, сьогодн╕ Зеленський, як ╕ п’ять рок╕в тому, змушений брати участь у химерних «перегонах», змагаючись за п╕дтримку укра╖нц╕в – т╕льки не з╕ сво╖ми пол╕тичними суперниками, а з г╕гантською машиною рос╕йсько╖ пропаганди. Вт╕м, схоже, що ця битва була виграна Зеленським ще до ╖╖ початку. Попри вс╕ екстремальн╕ виклики во╓нного часу, укра╖нське сусп╕льство не п╕дда╓ться на рос╕йську дез╕нформац╕ю. За даними опитування Соц╕олог╕чно╖ групи «Рейтинг», проведеного в╕д ╕мен╕ Центру анал╕зу та соц╕олог╕чних досл╕джень М╕жнародного республ╕канського ╕нституту у лютому 2024 року, б╕льш╕сть укра╖нц╕в (67%) все ще не п╕дтримують ╕дею проведення президентських вибор╕в п╕д час в╕йни. За даними КМ╤С, 69% громадян вважають, що Зеленський ма╓ працювати на сво╖й посад╕ до завершення во╓нного стану.
Поряд з цим, в╕йна не викликала в укра╖нц╕в й авторитарного синдрому. Навпаки, як св╕дчить опитування КМ╤С, демократ╕я стала ще б╕льш привабливою в очах сусп╕льства. Якщо у жовтн╕ 2020 року 54% респондент╕в вважали, що наявн╕сть сильного л╕дера важлив╕ша для Укра╖ни, н╕ж демократ╕я (протилежно╖ думки дотримувався 31% респондент╕в), то у грудн╕ 2023-го картина стала протилежною: 59% стверджували, що демократична система важлив╕ша, н╕ж сильний л╕дер (32% думали ╕накше). А це означа╓, що попри обмеження во╓нного часу, Укра╖на лише утверджу╓ться у сво╖х ц╕нностях ╕ в╕дтерм╕нування президентських вибор╕в – це не дисфункц╕я демократ╕╖, а лише тимчасов╕ й вимушен╕ обмеження, спричинен╕ в╕йною.
Матер╕ал п╕дготовлено редакц╕╓ю «Центр стратег╕чних комун╕кац╕й та ╕нформац╕йно╖ безпеки» для сайту Укр╕нформу
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 16.05.2024 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26047
|