Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НОВА ХВИЛЯ МОБ╤Л╤ЗАЦ╤╥
У Рос╕╖ та Криму масово пов╕домляють про пов╕стки у додатку з держпослугами та СМС…


ЗА ВИНЯТКОВУ ГРОМАДЯНСЬКУ МУЖН╤СТЬ
Пол╕тув'язнена з Криму Данилович отримала М╕жнародну прем╕ю ╓вропейсько╖ пам'ят╕ та сов╕ст╕ 2025...


РОДИЧ╤ Н╤ЧОГО НЕ ЗНАЛИ
Зниклий понад 1,5 року тому Анатол╕й Кобзар знайшовся в кримському С╤ЗО…


╤З КРИМУ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ ЮНАКА
Його намагалися примусово «моб╕л╕зувати» до росарм╕╖…


КРИМСЬКИЙ ОКУПАЦ╤ЙНИЙ ПРИЗОВ
У Криму за час окупац╕╖ до лав ЗС РФ залучили майже 53 тисяч╕ людей…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 05.07.2024 > Тема "Крим - наш дім"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 05.07.2024
СКАРБИ КРИМУ. ПОВЕРНЕННЯ В УКРА╥НУ

5 липня Скарбниця Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни на територ╕╖ Ки╓во-Печерсько╖ лаври представить знаковий виставковий про╓кт «Скарби Криму. Повернення». Очам в╕дв╕дувач╕в в╕дкриються понад п╕в тисяч╕ ун╕кальних артефакт╕в, як╕ Рос╕я незаконно намагалася привласнити: давньогрецьк╕, давньоримськ╕, п╕зньоск╕фськ╕, сарматськ╕, гунськ╕ та готськ╕ реч╕, знайден╕ п╕д час археолог╕чних досл╕джень у Криму.

«Кримськ╕ скарби вдома. ╤ це без переб╕льшень ╕сторична перемога Укра╖ни у боротьб╕ за культурну спадщину, яку стол╕ттями намага╓ться вкрасти рос╕йська ╕мпер╕я», – наголосив у коментар╕ Укр╕нформу в.о. м╕н╕стра культури та ╕нформац╕йно╖ пол╕тики Ростислав Каранд╓╓в напередодн╕ ╖╖ в╕дкриття.

На його переконання, команда фах╕вц╕в з МК╤П та Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни, представники М╕н'юсту сп╕льно з укра╖нськими адвокатами та юридичними радниками ф╕рми «Berg Stoop&Sanders», МЗС Укра╖ни зробили колосальну роботу для того, щоб ця виставка в╕дбулась. Щоб кожен громадянин Укра╖ни та г╕сть нашо╖ держави зм╕г побачити та усв╕домити, що ╕стор╕я Укра╖ни почалася тисяч╕ рок╕в тому.

«У р╕зн╕ пер╕оди територ╕ю Укра╖ни населяли р╕зн╕ народи, як╕ залишили по соб╕ величезний спадок. Сьогодн╕ ми ус╕ ма╓мо його збер╕гати та захищати. Це наша в╕з╕я та наша мета, це ми ╕ робимо», – сказав м╕н╕стр.

ЕКСПОЗИЦ╤Я ТРИВАТИМЕ ДО ОСТАТОЧНО╥ ДЕОКУПАЦ╤╥ КРИМУ, ПОТ╤М ╥╥ ПЕРЕВЕЗУТЬ НА ТЕРИТОР╤Ю УКРА╥НСЬКОГО П╤ВОСТРОВА

Для Укра╖ни сам факт повернення цих експонат╕в, перемога не т╕льки в юридичн╕й площин╕, а набагато ширше – це перемога в боротьб╕ за власну ╕стор╕ю, культуру, ╕дентичн╕сть. Адже Рос╕я на захоплених територ╕ях завжди намага╓ться знищити ╕дентичн╕сть ╕ культуру ╕нших народ╕в: щось знищу╓, щось припису╓ соб╕.

Верховний суд Н╕дерланд╕в у червн╕ 2023 роц╕ поставив остаточну крапку ╕ визнав, що «ск╕фське золото» – це укра╖нськ╕ скарби ╕ вони мають повернутись до Укра╖ни на противагу позиц╕╖, яку заявляли музе╖ окупованого Криму.

У листопад╕ Ки╓ву передали експонати чотирьох кримських музе╖в, як╕ з 2014 року – п╕сля завершення там виставки «Крим: золото й та╓мниц╕ Чорного моря» збер╕галися в музе╖ Алларда П╕рсона в Амстердам╕. 2694 к╕лограм╕в стародавн╕х скарб╕в доставили на територ╕ю Ки╓во-Печерсько╖ лаври до Скарбниц╕ Нац╕онального музею Укра╖ни ╕ ось зараз вони готов╕ постати перед очима в╕дв╕дувач╕в. Експозиц╕я виставки «Скарби Криму. Повернення» триватиме до остаточно╖ деокупац╕╖ Криму, п╕сля чого ╖╖ перевезуть на територ╕ю укра╖нського п╕вострова.

В╤Д 5 СТОЛ╤ТТЯ ДО НАШО╥ ЕРИ – ПО 7 СТОЛ╤ТТЯ НАШО╥ ЕРИ

В експозиц╕╖ Скарбниц╕ представлен╕ реч╕ р╕зних народ╕в за пром╕жок часу 1200 рок╕в  – в╕д 5 стол╕ття до нашо╖ ери по 7 стол╕ття нашо╖ ери.

Вс╕ експонати виставки безумовно ун╕кальн╕, але ми зупинимося на деяких, вартих особливо╖ уваги. Наприклад, двохтисячол╕тн╕ китайськ╕ дерев’ян╕ шкатулки з реставрац╕╖ яких, власне, й виникла ╕дея виставки у 2013 роц╕.

Це територ╕ально «найзах╕дн╕ша» знах╕дка китайських дерев’яних вироб╕в – складно нав╕ть уявити, яку колосальну на той час в╕дстань вони подолали п╕вн╕чною г╕лкою Шовкового шляху в╕д Китаю до Криму, щоб опинитися  в Усть-Альм╕ (неподал╕к Бахчисарая), в одному з найб╕льших ╕ найбагатших некропол╕в п╕зньоск╕фсько╖ культури!

╥х виготовили у першому стол╕тт╕ нашо╖ ери, тож не дивно, що в╕д давньо╖ краси цих скриньок, в яких заможн╕ ж╕нки збер╕гали сво╖ прикраси, до нашого часу збереглися т╕льки тонесеньк╕ шари лакового обладунку. ╤ щоб постати перед нами в майже натуральному вигляд╕, шкатулки пройшли складну й кроп╕тку реставрац╕ю в Япон╕╖ у визнаних майстр╕в, як╕ протягом к╕лькох рок╕в ф╕л╕гранно складали вс╕ знайден╕ частинки.

«Знах╕дка шкатулок була сенсац╕╓ю, а ╖х реставрац╕я – справд╕ ун╕кальна, адже це деревина – не золото, не кам╕нь. Тому те, що дерев’ян╕ вироби д╕йшли аж до нас, привернуло ц╕кав╕сть науково╖ сп╕льноти. Першими зац╕кавилися науковц╕ з Н╕меччини, ними й була створена концепц╕я виставки «Крим – золотий остр╕в у Чорному мор╕» ╕ у 2013 роц╕ почалися орган╕зац╕йн╕ заходи – з чотирьох кримських музе╖в в╕д╕брали найрепрезентативн╕ш╕ реч╕, що характеризували ╕стор╕ю ╕ культуру Кримського п╕вострова в р╕зн╕ часи», – розпов╕ла директорка Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни Наталя Панченко.

До виставки тод╕ долучили також 19 експонат╕в з╕ Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни (до 2021 року вона мала назву «Музей ╕сторичних коштовностей Укра╖ни»), де збер╕га╓ться найб╕льша в Укра╖н╕, а можливо ╕ в св╕т╕ колекц╕я «ск╕фського золота» – 44 тисяч╕ експонат╕в. Зокрема в 2014 роц╕ за кордон з виставкою вивозили ск╕фськ╕ меч, п╕хви та золотий «шолом», що походять з курган╕в материково╖ Укра╖ни, гривна з Ногайчинського кургану та ╕нш╕ артефакти п╕зн╕шо╖ – сарматсько╖ доби. Знамениту «ск╕фську пектораль» на ту виставку не в╕дправляли ╕ вона не перетинала кордон╕в держави у 2013-му, хоча саме ╖╖ зображенням часто помилково ╕люстрували ╕нформац╕ю про переб╕г судового процесу по «ск╕фському золоту».

П╕сля укладання контракт╕в виставка ви╖хала за кордон – спочатку експонувалася в Бонн╕ (Н╕меччина), пот╕м пере╖хала в Н╕дерланди, де в лютому 2014-го розпочалося експонування в музе╖ Алларда П╕рсона в Амстердам╕. ╤ на момент анекс╕╖ Кримського п╕вострова, реч╕ лишалися в цьому музе╖ в╕дпов╕дно до контракт╕в – вона мала тривати до к╕нця травня 2014 року.

Але через два вагомих фактори виставку «Крим – золотий остр╕в у Чорному мор╕» було продовжено до 20 серпня 2014 року: по-перше, через надзвичайно великий ╕нтерес з боку в╕дв╕дувач╕в, а по-друге, через спод╕вання, що подальша доля п╕вострова буде скоро вир╕шена ╕ кримськ╕ експонати повернуться в Укра╖ну.

Пот╕м «ки╖вськ╕» експонати вже восени 2014 року без проблем повернулися до Ки╓ва, а от з поверненням кримсько╖ частини – виникли проблеми, на розв’язання яких п╕шло майже 10 рок╕в...

ЦЕ НАБАГАТО ШИРШЕ, Н╤Ж ЮРИДИЧНИЙ ПРОЦЕС. ЦЕ БОРОТЬБА ЗА НАШУ КУЛЬТУРНУ СПАДЩИНУ ТА ╤ДЕНТИЧН╤СТЬ

Зв╕сно, коли в травн╕ 2014 року постало питання про продовження виставки в Амстердам╕, М╕н╕стерство культури та ╕нформац╕йно╖ пол╕тики Укра╖ни його погодило, але видало наказ, що п╕сля експонування потр╕бно передати вс╕ реч╕ на збер╕гання в Нац╕ональний музей ╕стор╕╖ Укра╖ни. До анексованого Криму вони не повинн╕ були ╖хати. Проте, оск╕льки музей Алларда П╕рсона мав контрактн╕ зобов’язання з кримськими музеями, як╕ наполягали на поверненн╕ експонат╕в саме ╖м, н╕дерландська сторона на це не п╕шла. Виник сп╕р, який в ╓вропейських кра╖нах вир╕шу╓ться т╕льки в судах. Кримськ╕ музе╖ подали сво╖ претенз╕╖, а держава Укра╖на вийшла з зустр╕чним позовом, вимагаючи повернути ц╕ реч╕ Нац╕ональному музею ╕стор╕╖ Укра╖ни.

До в╕дстоювання загальнонац╕ональних ╕нтерес╕в були залучен╕ М╕н╕стерство юстиц╕╖, М╕н╕стерство закордонних справ, М╕н╕стерство культури та ╕нформац╕йно╖ пол╕тики, адвокати та юридичн╕ радники, як╕ потужно захищали укра╖нську позиц╕ю ╕ надавали сильн╕ аргументи, щоб до останнього в╕дстояти наш╕ культурн╕ ц╕нност╕.

За словами Уповноважено╖ у справах ╢вропейського суду з прав людини Маргарити Сокоренко, ╕стор╕я тривало╖ судово╖ суперечки щодо «ск╕фського золота» та його повернення була довол╕ складною ╕ затягнутою, проте у 2023-му роц╕, п╕сля р╕шення Верховного суду Н╕дерланд╕в, Укра╖на здобула перемогу не т╕льки в юридичн╕й площин╕ – це була перемога в боротьб╕ за власну ╕стор╕ю, культурну спадщину, ╕дентичн╕сть.

ЧЕРЕЗ ТАК╤ ПРОЦЕСИ РОС╤Я НАМАГА╢ТЬСЯ ЛЕГ╤ТИМ╤ЗУВАТИ ЗАХОПЛЕННЯ ТЕРИТОР╤Й

«Р╕шення Верховного суду Н╕дерланд╕в д╕йсно дуже важливе ╕ переможне для нас, але я б хот╕ла звернути увагу на момент, який не одразу ╓ очевидним – за допомогою таких процес╕в, як повернення «ск╕фського золота», Рос╕я опосередковано намага╓ться виправдати ╕ лег╕тим╕зувати захоплення територ╕й. Адже конкретно в цьому провадженн╕ стороною позову були не держава Рос╕я, а саме ц╕ окупован╕ кримськ╕ музе╖. Що якраз ╕ ╓ опосередкованою спробою лег╕тим╕зувати установи ╕ органи, як╕ функц╕онують на окупован╕й територ╕╖. Тому це для нас знакове р╕шення ще й тому, що ми позбавили Рос╕ю можливост╕ опосередкованого визнання окупац╕йних адм╕н╕страц╕й», – переконана Сокоренко.

Судовий процес зак╕нчився в Н╕дерландах, де Верховним судом була поставлена крапка – це укра╖нське надбання, укра╖нськ╕ скарби ╕ вони мають бути повернен╕ Укра╖н╕. Але тод╕ ж в 2023 роц╕ у рос╕йських ЗМ╤ з’явилися заяви музе╖в окупованого Криму, що вони позиваються щодо «ск╕фського золота» до ╢вропейського суду з прав людини проти Н╕дерланд╕в ╕ Укра╖ни.

«Ми не отримували жодно╖ ╕нформац╕╖ в╕д ╢вропейського суду з прав людини чи це д╕йсно правда. Можливо, в перспектив╕ нам про це пов╕домлять, якщо позов справд╕ ╓. Зараз у нас в ╢вропейському суд╕ ╓ ╕нш╕ м╕ждержавн╕ позови проти Рос╕йсько╖ Федерац╕╖ – днями було винесено р╕шення щодо порушення прав людини в окупованому Криму, ╕ якраз перед ним в засобах масово╖ ╕нформац╕╖ Рос╕╖ знову з’явилася ╕нформац╕я, що музе╖ окупованого Криму чекають розгляду справи в ╢вропейському суд╕ по «ск╕фському золоту» – наголосила Уповноважена у справах ╢вропейського суду з прав людини Маргарита Сокоренко.

Вона не виключа╓, що такий позов таки може мати м╕сце, але з ╖╖ власного досв╕ду 10-ти рок╕в участ╕ в юридичних процесах в ╢вропейському суд╕ з прав людини (з моменту окупац╕╖ нашо╖ територ╕╖) зна╓, що довол╕ часто, коли Рос╕я супроводжу╓ якийсь позов широкою ╕нформац╕йною кампан╕╓ю, то або сама розум╕╓, що претенз╕я не буде задоволена, або взагал╕ мета – не сам позов, а створення ╕нфоприводу. В даному випадку, н╕бито «ск╕фське золото» незаконно в╕ддане Укра╖н╕, хоча його нам не в╕ддали, а повернули.

СП╤ВРОБ╤ТНИКИ МУЗЕЮ АЛЛАРДА П╤РСОНА ДОДАЛИ БЕЗПРЕЦЕДЕНТНИХ БЕЗПЕКОВИХ ЗАХОД╤В

Коли укра╖нськ╕ експерти прибули до Амстердама забирати експонати, виникла наступна проблема, адже вони не мали жодно╖ обл╕ково╖ документац╕╖, а т╕льки контракти ╕ списки, укладен╕ не ними, а кримськими музеями. Тобто фах╕вц╕ мали надскладне завдання п╕дтвердити автентичн╕сть речей, не маючи уявлення, з чим пор╕внювати.

«Робота була довол╕ складна, ми на все мали 5 дн╕в ╕ 2 тисяч╕ 100 одиниць збер╕гання (всього 565 музейних предмет╕в, але ж багато з них складн╕, як шкатулки, або намиста). Сп╕вроб╕тники музею Алларда П╕рсона, знаючи ц╕ну рос╕янам, додали безпрецедентних безпекових заход╕в – повн╕стю в╕докремили крило музею, де ми працювали, та найняли додаткову охорону. Спочатку вони були напружен╕, оч╕кували, що можливо ми будемо мати як╕сь претенз╕╖ до експонат╕в, але профес╕онали завжди порозум╕ються – вони побачили фахов╕сть наших експерт╕в-археолог╕в ╕ зараз у нас дуже добр╕ в╕дносини. Зак╕нчилося це тим, що в останн╕й день, коли ми п╕дписували п╕дсумков╕ документи ╕ п╕дтвердили автентичн╕сть експонат╕в, вони в╕дмовилися в╕д стягнення плати, яку висували нам за збер╕гання», – згаду╓ директорка Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни Наталя Панченко.

Як в╕домо, Укра╖на мала сплатити амстердамському музею за збер╕гання впродовж майже 10-р╕чного пер╕оду експонат╕в досить велику суму, але в апеляц╕╖ ╖╖ зменшили до тако╖, яку укра╖нська сторона визнала справедливою компенсац╕╓ю. Йшлося приблизно про 100 тисяч ╓вро.

За словами Натал╕ Панченко, музей Алларда П╕рсона утримував укра╖нську колекц╕ю в дуже хорошому стан╕ ╕ добре ╖╖ охороняв, тобто експонати не просто лежали десь у ящиках, а була залучена спец╕ал╕зована компан╕я, яка оглядала ╖х та давала рекомендац╕╖ з╕ збереження. От, власне за це й мала бути стягнута плата.

Зараз в Укра╖н╕ ск╕фськ╕ артефакти також збер╕гаються за вс╕х необх╕дних вимог температури та вологост╕. Як трохи сумно констатувала пан╕ Наталя, не було б щастя, та нещастя допомогло, ╕ тепер у Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни ╓ те, чого не було до повномасштабно╖ в╕йни – завдяки ╓вропейськ╕й допомоз╕ вони отримали багато осушувач╕в ╕ зволожувач╕в, щоб регулювати потр╕бний для збер╕гання режим.

РОС╤Я НАМАГА╢ТЬСЯ ЗНИЩУВАТИ НАШУ КУЛЬТУРУ ╤ САМОБУТН╤СТЬ ╤ МИ МА╢МО БОРОТИСЯ ЗА ╥Х ЗБЕРЕЖЕННЯ – BGV

Виставковий про╓кт «Скарби Криму. Повернення» проводиться М╕н╕стерством культури та ╕нформац╕йно╖ пол╕тики Укра╖ни за п╕дтримки та ГО «╤нститут публ╕чних комун╕кац╕й» та благод╕йного фонду BGV, для якого це далеко не перший ╕сторичний та культурно-осв╕тн╕й про╓кт, п╕дтриманий п╕д час повномасштабно╖ в╕йни.

 «Ми вважа╓мо, що повернення «ск╕фського золота» ╓ символ╕чним. Ця ╕стор╕я об’╓днала багато людей, установ, орган╕зац╕й та кра╖н. Це неймов╕рна синерг╕я ╕ ми вкотре переконалися: як багато можемо ╕ як╕ ми сильн╕, коли об’╓днан╕ ╕ вс╕ за одно. У команд╕ фонду ми говоримо, що це про╓кт про дорогоц╕нност╕ та ц╕нност╕. А укра╖нськ╕ ц╕нност╕ – вони у само╕дентичност╕, у збереженн╕ ╕стор╕╖, в ╕сторичн╕й справедливост╕. Тому Благод╕йний фонд BGV та наша родина Буткевич не могли не п╕дтримати такий важливий про╓кт повернення додому Скарб╕в Криму. Стати його частиною для нашого Благод╕йного фонду – честь», – розпов╕ла Анна Буткевич, меценатка, сп╕взасновниця Благод╕йного фонду BGV, членкиня наглядово╖ ради АТБ

У фонд╕ зауважили, що сьогодн╕ часто можна почути фразу: «Це зараз не на час╕», проте команда зрозум╕ла: ми не в змоз╕ обирати часи, ми живемо тут ╕ зараз. ╤ коли головне  для кожного укра╖нця – оборона кра╖ни, непроф╕льним благод╕йним фондам та орган╕зац╕ям, окр╕м п╕дтримки захисник╕в, важливо забезпечити над╕йний тил, розширюючи напрями роботи, дбаючи також про гуман╕тарну сферу, осв╕ту, ╕стор╕ю. Особливо з огляду на те, з якою вперт╕стю Рос╕я намага╓ться викор╕нити укра╖нц╕в як нац╕ю ╕ робить це зокрема через знищення мови, культури та нашо╖ самобутност╕. «Тож ми можемо ╕ ма╓мо боротися за ╖х збереження», – наголосили у благод╕йному фонд╕ BGV, коментуючи свою участь у виставковому про╓кт╕.

СИЛА ЖИТТЯ КРИМСЬКОГО П╤ВОСТРОВА НЕВМИРУЩА

Центральним образом виставки «Скарби Криму. Повернення» ╓ кам’яна скульптура Зм╕╓ного╖ богин╕, яка зг╕дно з╕ ск╕фськими в╕руваннями була богинею-прародителькою ск╕ф╕в. Цей артефакт датовано першим стол╕ттям до нашо╖ ери.

«Зм╕╓ногу богиню було знайдено фрагментами в р╕зн╕ часи – окремо нижню частину, окремо – верх. На думку науковц╕в, не факт, що верхня частина д╕йсно в╕д конкретно ц╕╓╖ ф╕гури, можливо, в╕д ╕ншо╖ (бо ╖х в╕рог╕дно було дек╕лька), але такого ж в╕ку. Скульптура походить з античного Пант╕капея (сучасне м╕сто Керч), яке входить до перел╕ку найв╕дом╕ших св╕тових лап╕дар╕╖в – виставок стародавн╕х кам’яних скульптур та зразк╕в писемност╕, виконаних на кам’яних плитах», – каже пан╕ Наталя.

Ск╕фська Зм╕╓нога богиня пов'язана з житт╓дайним початком, але водночас вона ма╓ хтон╕чну природу, через що ╖╖ зображення розм╕щували у ск╕фських гробницях. Зображення богин╕ мають ╕ рослинну символ╕ку, тож водночас вона була ╕ богинею Дерева Життя.

«Природа вмира╓ ╕ в╕дроджу╓ться, ╕ це в╕дродження – це сила життя. Тому ми ╖╖ так ╕ репрезентували – сила життя Кримського п╕вострова невмируща», – говорить директорка Скарбниц╕.

Також на виставц╕ можна побачити ун╕кальн╕ гунськ╕ прикраси з «тайник╕в» у гробницях. Це ювел╕рн╕ вироби V стол╕ття нашо╖ ери, як╕ збереглися виключно завдяки тому, що ╖х поклали не на померлу людину, а сховали в спец╕альну н╕шу. Знаючи, що нов╕ народи, як╕ прийдуть на територ╕╖, пограбують могили попередн╕х, люди замаскували ц╕ дв╕ сережки, два браслети та два персн╕ у «тайник», граб╕жники його не пом╕тили, а археологи знайшли.

Це зразок типово╖ тод╕шньо╖ ╓вропейсько╖ моди – прикраси ╕нкрустували переважно гранатами, ╕нколи зам╕няли б╕льш дешевими сердол╕ками, додавали також ╕нше кольорове кам╕ння, наприклад, зелений жаде╖т. Под╕бн╕ дуже близьк╕ за оформленням коштовност╕ знаходять у р╕зних рег╕онах ╢вропи (в центральн╕й частин╕ та на п╕вдн╕), що св╕дчить про розповсюдження аж до Криму моди, яку принесли германськ╕ племена гот╕в.

«На жаль, ми не зна╓мо, що залишиться в Криму п╕сля того, як зв╕дти п╕дуть рос╕йськ╕ окупанти, але ц╕ ун╕кальн╕ реч╕ однозначно збережен╕ для нащадк╕в», – говорить Наталя Панченко.

Невеличка ф╕гурка оленя, представлена в експозиц╕╖ – це насправд╕ ср╕бна ручка до дерев’яно╖ чаш╕, яка не збереглася. Науковц╕ досл╕дили, що цю побутову р╕ч використали за ╕ншим призначенням: спочатку вона була частиною посудини з двома ручками (╕нша була у вигляд╕ грифона), але пот╕м стала амулетом.

«Взагал╕ ╕ в сарматських, ╕ в ск╕фських могилах знаходять дуже багато р╕зних амулет╕в. Наприклад, з того ж поховання, де знайшли «оленя», походить ╕ уламок сокири-молота, який дату╓ться бронзовою добою. Тобто людина п╕знього ск╕фського часу знайшла цей уламок, зрозум╕ла, що це виготовлено давньою людиною ╕ використовувала його як амулет», – пояснила наукова сп╕вроб╕тниця музею Оксана Л╕фант╕й.

Оск╕льки в давн╕х в╕руваннях олень символ╕зував «св╕тове дерево» та був символом сонця, то у цьому конкретному випадку по╓днання хижого птаха ╕ оленя св╕дчить про битву, коли хижах атакував мирну тварину.

╤стор╕╓ю повернення ск╕фського золота в Укра╖ну в ц╕лому та «оленем» зокрема надихнувся укра╖нський бренд виняткових речей, вироблених на основ╕ традиц╕йних етн╕чних культур «Gunia Project», який створив у рамках виставкового про╓кту благод╕йну прикрасу «ск╕фське золото».

В ╖хньому вт╕ленн╕ олень перем╕г грифона ╕ прикував до себе як скореного. Поки що виготовлено 300 таких прикрас. Весь прибуток з ╖х продажу буде в╕дправлено на благод╕йн╕сть, мета – з╕брати 1 млн гривень на закуп╕влю РЕБ╕в для батальйону «Азов». ╤ допоки зб╕р триватиме, «Gunia Project» буде продавати прикраси.

«Для нас важливо досл╕джувати ╕ популяризувати укра╖нську культуру. ╤стор╕я повернення ск╕фського золота в Укра╖ну стала для нас джерелом великого натхнення. Це под╕я виняткового значення, ╕ ми прагнемо ув╕чнити ╖╖ у сво╖й творчост╕ та привернути ще б╕льшу увагу, нагадуючи укра╖нцям ╕ всьому св╕ту про цю культурну дипломатичну перемогу. Кр╕м того, для нас важлива благод╕йна складова про╓кту. Конвертувати св╕й креатив у п╕дтримку арм╕╖ – вагома частина нашо╖ м╕с╕╖.

Культурна дипломат╕я – важлива частина ╕нформац╕йно╖ в╕йни. Часто ╖╖ називають вс╕м нам в╕домим терм╕ном – Soft Power. У сво╖х колекц╕ях ми розпов╕да╓мо про укра╖нську культуру в сучасному прочитанн╕, п╕дкреслю╓мо ╖╖ глибину, символ╕зм ╕ р╕зноман╕тн╕сть, якою захоплю╓мось сам╕. Цей про╓кт – вкотре п╕дкреслю╓ ╕сторичне значення Укра╖ни у м╕жнародн╕й ╕стор╕╖», – розпов╕ли Укр╕нформу в «Gunia project».

А м╕н╕стр культури Ростислав Каранд╓╓в п╕дкреслив, що под╕бн╕ благод╕йн╕ ╕н╕ц╕ативи соц╕ально-в╕дпов╕дального б╕знесу засв╕дчують, що культура – над╕йний тил фронту, а культурн╕ ц╕нност╕ – не лише семантичний щит, вони здатн╕ перетворюватись на справжн╕ засоби захисту наших в╕йськових.

ВИСТАВКА ПОКАЖЕ, ЩО УКРА╥НА МА╢ ДАВНЮ ╤СТОР╤Ю, ЯКА ПОЧАЛАСЯ НЕ З ВОЛОДИМИРА ВЕЛИКОГО, А НАБАГАТО ДАВН╤ШЕ

З початком повномасштабного вторгнення основна експозиц╕я Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни була демонтована ╕ значна частина топових експонат╕в евакуйована (загальна к╕льк╕сть 800 тисяч, вивезено – 256 тисяч). Зараз вс╕ 9 зал╕в працюють у формат╕ виставок, якою власне ╕ ╓ про╓кт «Скарби Криму. Повернення», про який ми говоримо.

В╕дв╕дувач╕в музею, за словами Натал╕ Панченко, зараз не менше н╕ж було до повномасштабного вторгнення. Люди з початку повномасштабно╖ агрес╕╖ почали задаватися багатьма питаннями, як╕ ран╕ше ╖х не хвилювали, вони намагаються шукати в╕дпов╕д╕, а Нац╕ональний музей ╕стор╕╖ Укра╖ни намага╓ться давати ╖м ╖х у форм╕ ц╕кавих виставок, ╕люструючи артефактами.

Так, у 2022 роц╕ там пройшла виставка «╢вропейська Укра╖на. Доба Мазепи». «Це було тод╕, коли розглядалася заявка Укра╖ни про асоц╕йоване членство в ╢С ╕ нев╕домо було, як ╖╖ розглянуть. У нас були експонати середньов╕чно╖ доби, ╕ ми вир╕шили, що покажемо на прикладах принаймн╕, що в ту епоху вона вже давно була ╢вропою: була така ж система права, в Ки╓во-Могилянському колег╕ум╕ навчалися за тими ж п╕дручниками, що ╕ в ╢вроп╕, були традиц╕╖ будувати храми, донатити на культуру.

╤ ця виставка так само здатна розпов╕сти, що Укра╖на – кра╖на з давньою ╕стор╕╓ю, яка почалася не в╕д Володимира Великого, а набагато давн╕ша. Завдяки географ╕чному розташуванню у нас контактна територ╕я, де був перетин багатьох торговельних та кочових шлях╕в, наш╕ територ╕╖ м╕ксували велику к╕льк╕сть народ╕в, в╕дбувалися вза╓мн╕ впливи культур – оце ж ╕ ╓ наше кор╕ння», – каже директорка Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни Наталя Панченко.

Тож знайте власну ╕стор╕ю, ставте соб╕ складн╕ запитання ╕ шукайте на них в╕дпов╕д╕. Виставка «Скарби Криму. Повернення» у Скарбниц╕ Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни працюватиме з 5 липня за адресою: м. Ки╖в, вул. Лаврська, 9.

Любов Баз╕в

https://www.ukrinform.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 05.07.2024 > Тема "Крим - наш дім"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26165

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков