"Кримська Свiтлиця" > #40 за 04.10.2024 > Тема "Душі криниця"
#40 за 04.10.2024
П╤Д ОМОФОРОМ БОГОРОДИЦ╤
27 вересня в Музе╖ ╕стор╕╖ м╕ста Ки╓ва в╕дкрилася виставка «Омофор╕он». Вона розпов╕да╓ про традиц╕╖ святкування Покрови Пресвято╖ Богородиц╕ в Укра╖н╕.
Джерела вшанування Покрови лежать у в╕зант╕йськ╕й християнськ╕й традиц╕╖. ╢ легенди, що жител╕ обложеного ворогами Константинополя побачили вид╕ння: Мат╕р Божа розпростерла над ними св╕й омофор (покров), що символ╕зував ╖╖ захист. ╤ вороги не змогли захопити м╕сто. Так було в 860 роц╕, коли Константинополь обложило в╕йсько ки╖вського князя Аскольда, ╕ у 910 роц╕, коли столицю В╕зант╕╖ оточили сарацини.
Попри те, що сюжет чудесно╖ появи Богородиц╕ безпосередньо пов'язаний з Константинополем, в╕зант╕йська церква свята Покрови не мала. Традиц╕я святкувати Покрову виникла саме на Рус╕.
╢ ще й така верс╕я походження свята Покрови. П╕сля хрещення Рус╕ багато християнських святих перейняли функц╕╖ язичницьких бог╕в. Зокрема, Д╕ва Мар╕я успадкувала функц╕╖ богин╕ Мокош╕. Ця богиня оп╕кувалася ж╕нками ╕ домашн╕м господарством. Вважалося, що вона може допомогти та захистити тих, хто до не╖ зверта╓ться. Д╕ва Мар╕я, яка стала покровительницею ж╕нок ╕ захисницею, частково вт╕лю╓ риси Мокош╕. Омофор Богородиц╕ можна пор╕вняти з давньою традиц╕╓ю покривати голову ж╕нки, яка вийшла зам╕ж, тканиною. Ця традиц╕я збереглася ╕ в сучасност╕ у вигляд╕ вес╕льно╖ фати, яка символ╕зу╓ захист ╕ свят╕сть ж╕ночого стану.
У Рус╕ образ Покрови Богородиц╕, як той, що здатен вберегти в╕д смертельно╖ небезпеки, був адаптований во╖нами. Це поступово привело до становлення образу Покрови як заступниц╕ в╕йська.
Перше документальне п╕дтвердження використання Покрови Пресвято╖ Богородиц╕ як оберега для давньоруського в╕йська можна в╕днести до Х╤╤╤ стол╕ття, п╕д час боротьби з монголо-татарами.
Культ Покрови Пресвято╖ Богородиц╕ як покровительки во╖н╕в набува╓ особливого значення в укра╖нському козацтв╕.
Вважа╓ться, що перша Запорозька С╕ч була заснована у ХV╤ стол╕тт╕ на остров╕ Мала Хортиця на Покрову. Тому ╖╖ образ був особливо шанований козаками. Головним храмом на С╕ч╕ завжди була церква в ╕м’я Покрови Пресвято╖ Богородиц╕. Найб╕льшою святинею с╕чово╖ церкви запорожц╕ вважали ╕кону Покрови Пресвято╖ Богородиц╕. П╕сля остаточного зруйнування Запорозько╖ С╕ч╕ козаки, як╕ п╕шли за Дунай, забрали святиню з собою.
В часи розкв╕ту укра╖нського або козацького бароко (ХV╤╤- ХV╤╤╤ ст.) зявився новий тип ╕кони — “козацька Покрова”. На н╕й п╕д покровом-омофором богородиц╕ ╕конописц╕ розм╕щували укра╖нських церковних ╕╓рарх╕в (арх╕╓пископа Лазаря Барановича), гетьман╕в (Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького, ╤вана Мазепу), кошового отамана Петра Калнишевського, представник╕в старшини та значних козак╕в. До сьогодн╕ вц╕л╕ло не б╕льше десяти ╕кон цього типу.
Свято Покрови на С╕ч╕ було храмовим.
У часи Укра╖нсько╖ революц╕╖ 1917-1921 рок╕в борц╕ за укра╖нську державн╕сть, усв╕домлюючи тягл╕сть нац╕онально╖ традиц╕╖, широко використовували усталений за козацьких час╕в образ Покрови Богородиц╕ як заступниц╕ укра╖нського в╕йська.
Б╕йц╕ Укра╖нсько╖ Повстансько╖ Арм╕╖, продовжуючи державну традиц╕ю УНР, перейняли звичай глибоко шанувати образ Покрови.
Сучасн╕ захисники, як╕ в╕дбивають напади рос╕йських в╕йськ, ╓ продовжувачами слави ╕ во╓нно╖ традиц╕╖ дружинник╕в Рус╕, козак╕в, Арм╕╖ УНР, УПА. Сучасн╕ во╖ни, як ╕ ╖хн╕ попередники, звертаються до Пресвято╖ Богородиц╕, аби вона вберегла ╖х на пол╕ бою.
На виставц╕ “Омофор╕он” експонуються ╕кони, картини ╕ граф╕ка сучасних художник╕в, фото, лист╕вки тощо.
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 04.10.2024 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26414
|