Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ГОЛОВНИЙ П╤ДСУМОК 31-го «РАМШТАЙНУ»:
СОЮЗНИКИ ПЛАТЯТЬ, США – ОЗБРОЮЮТЬ УКРА╥НУ


«РОЗМОВА ДАЛА ЗНАЧНИЙ ПРОГРЕС»?
Трамп п╕сля «продуктивно╖» розмови з Пут╕ним заявив, що плану╓ зустр╕тися з ним у...


РЕАБ╤Л╤ТАЦ╤Я В╤ЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦ╤В ╤ ВЕТЕРАН╤В
Адаптивний спорт ста╓ не лише засобом ф╕зичного в╕дновлення, але й методом психолог╕чно╖...


ЯК РОС╤Я СТИРА╢ УКРА╥НСЬКУ ╤ДЕНТИЧН╤СТЬ
Мета – викор╕нити будь-як╕ прояви укра╖нськост╕…


ПОКРОВА БЕЗ М╤Ф╤В: ЩО МИ ЗНА╢МО ПРО ЦЕ СВЯТО
1 жовтня, Покрова - ун╕кальний день у календар╕ укра╖нц╕в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 06.12.2024 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#49 за 06.12.2024
30 РОК╤В БУДАПЕШТСЬКОМУ МЕМОРАНДУМУ: ЗРАДА? БЕЗЦ╤ННИЙ ДОСВ╤Д? ДРУГЕ ДИХАННЯ?

Укра╖на зразка початку 90-х не мала жодних шанс╕в зберегти ядерну зброю – н╕ техн╕чних, н╕ ф╕нансових, н╕ пол╕тичних… Як ╕ не мала альтернативи Будапештському меморандуму, який було п╕дписано р╕вно 30 рок╕в тому – 5 грудня 1994-го. Про це Укр╕нформу розпов╕ли колишн╕й глава МЗС, кер╕вник Центру досл╕дження Рос╕╖ Володимир Огризко та пол╕тик ╕ дипломат Роман Безсмертний.

Вт╕м, якщо в питанн╕ «безальтернативност╕» наш╕ сп╕врозмовники одностайн╕, то в питанн╕, чим насправд╕ ╓ цей документ ╕ який досв╕д ус╕м нам, укра╖нцям, подарував – ╖хн╕ думки дещо розходяться.

Володимир Стан╕славович б╕льше схиля╓ться до того, що цей документ – лише клаптик паперу, який прин╕с Укра╖н╕ г╕ркий досв╕д. ╤ що створення потужних збройних сил та членство кра╖ни у НАТО (та ╢С) – це ╓диний рецепт, який здатний забезпечити наш╕й кра╖н╕ безпеку в сучасному св╕т╕. Власне, про це остання заява нашого МЗС: «Маючи за плечима досв╕д «Будапешта», ми не пристанемо на жодн╕ альтернативи, сурогати чи зам╕нники повноправного членства Укра╖ни в НАТО».

Водночас Роман Петрович наголошу╓, що «Будапешт» – це важливий м╕жнародно-правовий документ, нав╕ть сьогодн╕. Його «мова» н╕чим не в╕др╕зня╓ться в╕д ╕нших документ╕в з таким же статусом. Але ╓ нюанс: якщо в ╕нших документах прописан╕ конкретн╕ механ╕зми реал╕зац╕╖, то в «Будапешт╕»… «Н╕який документ, нав╕ть якщо в╕н юридично досконалий, не працю╓ без реальних механ╕зм╕в реал╕зац╕╖. У даному раз╕ це не ст╕льки вина США, Велико╖ Британ╕╖ та ╕нших п╕дписант╕в, ск╕льки наша», – наголошу╓ Безсмертний.

НА ТОЙ ЧАС НЕ БУЛО АЛЬТЕРНАТИВИ НЕ П╤ДПИСАННЮ

«Це був законом╕рний етап нашо╖ економ╕чно╖ слабкост╕, пол╕тично╖ неп╕дготовленост╕ й тиску з боку США та Рос╕╖»

«На момент ухвалення р╕шення про при╓днання Укра╖ни до Будапештського меморандуму обставини були вкрай складними та багатовим╕рними», – коменту╓ агентству Володимир Огризко.

По-перше, у св╕домост╕ сусп╕льства ще залишалася св╕жа травма Чорнобильсько╖ катастрофи.

«Рад╕ац╕йна загроза, покинут╕ м╕ста, зруйнован╕ життя – це стало колективним шоком. У такому контекст╕ будь-яка згадка про «ядерну» загрозу викликала бажання не╖ позбутися. Якби тод╕ провели опитування, переважна б╕льш╕сть укра╖нц╕в п╕дтримала б ╕дею в╕дмови в╕д ядерно╖ збро╖», – вважа╓ в╕н.

По-друге, економ╕чна криза початку 1990-х рок╕в була катастроф╕чною.

«У нас зараз кажуть, що ╕нфляц╕я у 10% – це вже багато. А тод╕ ╕нфляц╕я була 10 000%. Укра╖на була на меж╕ економ╕чно╖ катастрофи, ╖й було надзвичайно складно одночасно реагувати ╕ на внутр╕шн╕ проблеми, ╕ на зовн╕шн╕й тиск, який був очевидним. Рос╕я, користуючись або корупц╕╓ю, або невм╕нням наших кер╕вник╕в тод╕шн╕х в╕дстоювати сво╖ нац╕ональн╕ ╕нтереси, накинула Укра╖н╕ м╕льярдн╕ борги за газ. Тим часом США та ╕нш╕ зах╕дн╕ кра╖ни в ц╕лому в╕рили у те, що Рос╕я – це «харашо», що це майбутня демократ╕я ╕ що з ц╕╓ю демократ╕╓ю н╕коли б╕льше во╓н не буде, адже вона пооб╕цяла поводитися миролюбно та неагресивно», – зазначив дипломат.

Зах╕д бачив у Рос╕╖ майбутню демократичну державу ╕ партнера, в той час, як щодо Укра╖ни, Б╕лорус╕ та Казахстану панувала недов╕ра.

«На Заход╕ вважали, що загроза може йти в╕д Укра╖ни, Б╕лорус╕ ╕ Казахстану, де нев╕домо хто при влад╕. А з Москвою ╢льцина все складалося начебто зовс╕м непогано. ╤ тому короткозор╕, абсолютно неадекватн╕ р╕шення були прийнят╕ американськими високопосадовцями стосовно того, що треба тиснути на ц╕ три кра╖ни, в першу чергу на Укра╖ну, тому що в нас був найб╕льший цей потенц╕ал, щоб у подальшому передати його Рос╕╖. Не знищити, не л╕кв╕дувати, як такий, а просто передати сво╓му наступному партнеру. Можливо, у Вашингтон╕ думали, що вони з Рос╕╓ю керуватимуть св╕том. Рос╕я, звичайно, у рол╕ другорядного партнера, бо на той час економ╕чно вона була ще в г╕ршому становищ╕, н╕ж Укра╖на. Але десь отак американц╕ розраховували. Тому з боку США ╕ з боку Рос╕╖ тиск був однаковий», – розпов╕да╓ Огризко.

Трет╕й момент – техн╕чний.

«Як мен╕ казали люди, що мали безпосередн╓ до цього в╕дношення, управляти стратег╕чними ядерними озбро╓ннями на той момент ми не мали жодно╖ можливост╕, бо центри управл╕ння знаходилися не на територ╕╖ Укра╖ни. Тобто ракети стояли у нас, вони потребували регламентних роб╕т ╕ в╕дпов╕дного техн╕чного супроводу. Так, воно у нас частково було, частково не було. Також розпов╕дали, що були випадки, коли ситуац╕я на пускових установках ставала критичною, ╕ насл╕дки могли бути непередбачуваними. Для сусп╕льства, травмованого Чорнобилем, це асоц╕ювалося з потенц╕йною катастрофою под╕бного масштабу, – каже ексм╕н╕стр закордонних справ Укра╖ни. – Що стосу╓ться тактично╖ ядерно╖ збро╖, то ╖╖ оперативно вивезли до Рос╕╖. На думку багатьох експерт╕в, це стало можливим через слабк╕сть ╕ некомпетентн╕сть тод╕шнього в╕йськового й пол╕тичного кер╕вництва Укра╖ни. Таким чином, р╕шення в╕дмовитися в╕д стратег╕чно╖ ядерно╖ збро╖ було зумовлене не лише м╕жнародним тиском, а й об’╓ктивними техн╕чними й безпековими чинниками».

Але можна було йти ╕ншим шляхом – пов'язувати виведення ядерних ракет з реальними гарант╕ями.

«Не з паперовими, а з реальними, де було б прописано, що ╕ як треба робити, в раз╕ чого. Натом╕сть об╕йшлися пап╕рцем. А чому його не поставили на голосування? Тому що сказали, що це буде довго, мовляв, поки парламенти зберуться, поки розглянуть – це марудна процедура, виникнуть зайв╕ питання... Тож давайте ми краще обмежимося тим, що ╓, адже президенти й прем'╓ри п╕дписують, це ж на жарти, а тому ц╕на цього п╕дпису не менша, н╕ж ратиф╕кац╕я в парламентах, – згаду╓ Огризко. – На тому нашу владу й купили. До того ж дали компенсац╕ю, якщо не помиляюся, 800-900 м╕льйон╕в долар╕в. На той час сума довол╕ значна. Але коли пот╕м порахували спец╕ал╕сти, ск╕льки ж було урану в переданих Рос╕╖ ракетах, то варт╕сть зросла до приблизно 60 м╕льярд╕в долар╕в. Тобто об╕драли, як липку. Але що було робити, якщо тод╕ у под╕бних справах у нас не було н╕ досв╕ду, н╕ можливостей якось протистояти. Тож це був законом╕рний етап нашо╖ економ╕чно╖ слабкост╕, пол╕тично╖ неп╕дготовленост╕ й тиску з боку як США, так ╕ Рос╕╖.

Отже, на той момент ╕ншого вибору не було?

«Чи можна було б ставити тод╕ питання про вступ до НАТО? Думаю, що  навряд чи. На той час ╕ центрально╓вропейсько╖ кра╖ни про це не дуже думали. Хоча в 1996-му роц╕ ми п╕дписали харт╕ю про особливе партнерство з НАТО. Тож тема НАТО звучала, але в загальному план╕.

Чи можна було зробити цей документ кращим? Безумовно. Але, знову ж таки, мабуть не хот╕ли йти на загострення н╕ з╕ США, н╕ з Рос╕╓ю. ╤ знову ж – тод╕ панувала загальна думка, що РФ прямуватиме до демократ╕╖. А як соб╕ уявити, що якась демократична кра╖на може напасти на ╕ншу демократичну кра╖ну, особливо на ту, з якою ран╕ше були разом, з якою ╓ «братн╕ми народами»? Тож вся ця комб╕нац╕я ╕ дала такий результат», – п╕дсумував Володимир Огризко.

Роман Безсмертний вважа╓, що якщо брати до уваги непросту внутр╕шню ситуац╕ю в Укра╖н╕, а також зовн╕шню ситуац╕ю у св╕т╕, то п╕дписання Будапештського меморандуму було оптимальним р╕шенням. Щоб╕льше – цей документ не складався ╕ не п╕дписувався за один день. Цим процесам передувала низка ╕нших. Зокрема, наш сп╕врозмовник нагадав, що положення про без'ядерний статус було заф╕ксовано у Декларац╕╖ про державний суверен╕тет, яку ухвалила Верховна Рада тод╕ ще УРСР 16 липня 1990 року.

«╤ цю Декларац╕ю треба читати конкретно, бо це зобов'язуючий документ, а не якийсь там ман╕фест», – наголошу╓ Безсмертний.

Об╕цянка без'ядерност╕ мала колосальне значення для досягнення незалежност╕. Тобто саме в╕дмова в╕д ядерно╖ збро╖ сприймалася як квиток Укра╖ни до м╕жнародного визнання ╖╖ державност╕.

«Положення про майбутн╕й без'ядерний статус були п╕дтверджен╕, ╕ коли ухвалювалося р╕шення про проголошення незалежност╕ 24 серпня 1991 року. Укра╖на повелася як абсолютно прогнозований учасник м╕жнародно╖ сп╕льноти в рамках зобов'язань, як╕ стосуються континентально╖ й глобально╖ безпеки», – додав пол╕тик.

Роман Безсмертний нагаду╓ про ще один еп╕зод – в╕зит президента США Джорджа Буша-старшого до Ки╓ва, який в╕дбувся за три тижн╕ до проголошення незалежност╕ Укра╖ни.

«Багато хто дивиться на в╕зит Буша-старшого ╕ його «ч╕кен-сп╕ч» з точки зору становлення Укра╖ни як незалежно╖ держав. Але це не так. Буш при╖хав, бо злякався. ╤ зрозум╕ло чому. П╕сля розпаду Радянського Союзу св╕т шукав в╕дпов╕д╕ на питання: що тепер буде з глобальною безпекою, особливо ядерною? – каже експерт. – Це було питання №1 у встановленн╕ системи м╕жнародно╖, глобально╖, континентально╖ ╕ рег╕онально╖ безпеки. Тож чому Буш злякався? Бо знав, що на територ╕╖ Укра╖ни знаходиться 4883 ядерн╕ бо╓головки. Причому р╕вно половина з них – на стратег╕чних ракетах. В╕дтак переляк, який читався в словах ╕ очах Буша-старшого, не м╕г не позначитися на подальшому переб╕гу под╕й».

А дал╕ в╕дбувся Всеукра╖нський референдум та перш╕ вибори Президента Укра╖ни, на яких перем╕г Леон╕д Кравчук, за президентства якого Укра╖на не посп╕шала при╓днуватися до Договору про нерозповсюдження ядерно╖ збро╖ ╕ цим наражалася на фактичну м╕жнародну ╕золяц╕ю.

Тут варто згадати, як тод╕шн╕й президент США Б╕лл Кл╕нтон не захот╕в в╕дв╕дувати Укра╖ну п╕д час турне Рос╕╓ю та Б╕лоруссю, ╕ в с╕чн╕ 1994-го був лише в аеропорту «Борисп╕ль», де пров╕в переговори з Кравчуком, так ╕ не зав╕тавши до самого Ки╓ва т╕╓╖ зими. Це було н╕чим ╕ншим, як сигналом на тл╕ розмов про м╕жнародну ╕золяц╕ю тод╕ ще зовс╕м молодо╖ ╕ слабко╖ держави.

«В╕дбулися вибори Президента, пот╕м – вибори до Верховно╖ Ради. Одн╕ пол╕тики п╕шли, ╕нш╕ прийшли. Розпочалися дискус╕╖, – розпов╕да╓ Безсмертний. – Але як╕ дискус╕╖ могли бути, коли, по-перше, ╓ Декларац╕я про державний суверен╕тет, де м╕ститься положення про без'ядерний статус, ╓ р╕шення про проголошення незалежност╕, в якому це положення було п╕дтверджене, по-друге, Укра╖на стала частиною м╕жнародного сп╕втовариства. То що – стоп-машина, в╕дкочу╓мо все назад? Це б виглядало, що ми несерйозн╕ люди. Але машина таки по╖хала, в╕дбувалися зустр╕ч╕, переговори…»

14 с╕чня 1994 року президенти Укра╖ни, США й Рос╕╖ (Леон╕д Кравчук, Б╕лл Кл╕нтон ╕ Борис ╢льцин) виступили з Тристоронньою заявою про те, що «вс╕ ядерн╕ бо╓заряди будуть виведен╕ з територ╕╖ Укра╖ни до Рос╕╖ для ц╕лей ╖х наступного розукомплектування в якомога коротший можливий час». Ця зустр╕ч в╕дбулася в московському Кремл╕. У тому самому роц╕ 5 грудня глави кра╖н з╕бралися уже в Будапешт╕ й п╕дписали меморандум. Цього разу до американського ╕ рос╕йського президент╕в при╓днався британський прем’╓р-м╕н╕стр. Укра╖ну ж представляв уже не Леон╕д Кравчук, а його наступник Леон╕д Кучма: його обрали в липн╕ 1994 року.

«Ще раз кажу, що пол╕тична ╕ безпекова ситуац╕я тод╕ була такою, що альтернативи не було», - додав наш сп╕врозмовник.

Укра╖на, нагада╓мо, не могла в повному обсяз╕ н╕ обслуговувати, н╕ використовувати ядерну зброю.

«╥╖ перебування на територ╕╖ Укра╖ни в умовах, коли фактично виводилися в╕йська, зокрема т╕ частини, як╕ займалися обслуговуванням, несло колосальн╕ ризики. Мен╕ зрозум╕л╕ аргументи, якими тод╕ керувалися у Вашингтон╕, Лондон╕, Париж╕ й Пек╕н╕, говорячи про необх╕дн╕сть виведення з Укра╖ни ядерних озбро╓нь. ╤ подальш╕ пол╕тичн╕ под╕╖ в Укра╖н╕, вони лише п╕дтвердять правильн╕сть цих позиц╕й. Тут ╕ хитання пол╕тичного маятника, ╕ проблеми, як╕ проявилися в розвитку економ╕чно╖ модел╕ – все це могло призвести до будь-яких насл╕дк╕в, включаючи заволод╕ння под╕бними об’╓ктами Бог зна ким», – п╕дкреслив Роман Безсмертний.

ПОМИЛКИ, БЕЗЦ╤ННИЙ ДОСВ╤Д ╤ НЕВИКОРИСТАНИЙ ПОТЕНЦ╤АЛ МЕМОРАНДУМУ

За словами Володимира Огризка, тим, хто працював над «Будапештом», часто закидають те, що в англомовному текст╕ було використано терм╕н «security assurances», що можна було б перекласти як «безпеков╕ запевнення» ╕ що ╓ слабк╕шим за терм╕н «security guarantees» («безпеков╕ гарант╕╖»). Однак, в укра╖номовн╕й та рос╕йськомовн╕й верс╕ях тексту Меморандуму використову╓ться саме терм╕н «гарант╕╖ безпеки»/«гарантии безопасности».

«Якщо брати англ╕йський текст, то там написано «assurances», але коли в╕дкрити англ╕йський словник, то побачите, що слова «assurances» ╕ «guarantees» – це синон╕ми. Тому питання тут не в семантиц╕ ╕ не в тому, де ╕ як╕ коми були поставлен╕, а в пол╕тичн╕й в╕дпов╕дальност╕ тих, хто ставив св╕й п╕дпис, – наголошу╓ дипломат. – Багато рок╕в по тому президент Кл╕нтон сказав, що дуже шкоду╓, що тиснув на укра╖нц╕в, бо в╕н не м╕г уявити, що Рос╕я вчинить так, як вона вчинила. Але його наступники виявилися слабодухими пол╕тичними кер╕вниками, вони не т╕льки не зреагували на агрес╕ю, як належало, а навпаки ще б╕льше заспокоювали рос╕ян, мовляв, н╕чого-н╕чого, ми все це вир╕шимо з Укра╖ною, я маю на уваз╕, п╕сля анекс╕╖ Криму. Так само як ╕ нам тод╕ казали з Вашингтона: «Не роб╕ть жодних крок╕в, ми будемо це дипломатично вир╕шувати». Ну, бачите, до яко╖ дипломат╕╖ ми д╕йшли»…

Що стосу╓ться досв╕ду, то в╕н, каже Огризко, насправд╕ г╕ркий.

«Це плата за пол╕тичну на╖вн╕сть ╕ недалекоглядн╕сть. Хай там як, але наш╕ тогочасн╕ кер╕вники повинн╕ були мати хоч як╕сь елементи передбачення. На жаль, таких елемент╕в в ╖хн╕й позиц╕╖ не було. Другий висновок поляга╓ в тому, що безпека – це питання номер один для будь-яко╖ держави. Якщо вона забезпечена, тод╕ можна думати про розвиток, про соц╕альн╕ стандарти, про культуру, науку тощо╕ таке ╕нше. Якщо ╖╖ нема╓, ми тод╕ ма╓мо загрозу в╕д диких сус╕д╕в».

Трет╕й висновок – у раз╕, коли ти не отриму╓ш об╕цяних гарант╕й в╕д сво╖х партнер╕в, ти повинен бути в╕льним в╕д власних зобов'язань.

«Особисто я вважаю, що Укра╖на ма╓ повне право заявити про те, що вона не пов'язана жодними зобов'язаннями у сфер╕ ядерних озбро╓нь. Спершу це може бути декларац╕╓ю, але з ╕ншого боку, як стверджують спец╕ал╕сти, у нас достатньо можливостей для створення щонайменше брудно╖ ядерно╖ збро╖, яка так само може бути елементом стримування. ╤ хоч який божев╕льний ╓ пут╕нський режим, але коли там зрозум╕ють, що можуть отримати в╕дпов╕дь нав╕ть такою збро╓ю, то це теж буде довол╕ серйозний стримувальний фактор. Але для всього цього потр╕бна пол╕тична см╕лив╕сть, потр╕бн╕ р╕шуч╕ кроки, потр╕бно не дивитися комусь у рота, а думати про власн╕ нац╕ональн╕ ╕нтереси»,

Прост╕ше кажучи, дипломат пропону╓ д╕яти за прикладом ╤зра╖лю, який пост╕йно говорить про те, що «ядерно╖ збро╖ у нас нема╓, але за потреби ми ╖╖ застосу╓мо».

Роман Безсмертний каже, що п╕дписуючи чи при╓днуючись до м╕жнародних документ╕в, необх╕дно розум╕ти, що ╖х ефективн╕сть залежить не лише в╕д формулювань, а й в╕д створення конкретних механ╕зм╕в реал╕зац╕╖. Будапештський меморандум став яскравим прикладом того, як декларац╕╖ залишаються лише словами, якщо п╕д них не закладен╕ реальн╕ ╕нструменти виконання.

«П╕сля п╕дписання меморандуму Укра╖на з╕ткнулася з проблемою: хоча м╕жнародн╕ партнери ╕н╕ц╕ювали створення необх╕дних структур, таких як Ком╕тет державного контролю, ц╕ процеси сутт╓во затягнулися. Ц╕ органи почали функц╕онувати лише наприк╕нц╕ каденц╕╖ президента Кучми, тобто майже через десятил╕ття. Причиною було небажання укра╖нського пол╕тичного кер╕вництва того часу належним чином працювати над цими механ╕змами, – розпов╕да╓ пол╕тик. – Документ сам по соб╕ не ╓ гарант╕╓ю. Гарант╕╖ реал╕зуються через конкретн╕ заходи: створення систем ПРО ╕ ППО, в╕йськових баз, механ╕зм╕в сп╕льного мон╕торингу та контролю. Натом╕сть Укра╖на покладалася на те, що текст меморандуму, як частина м╕жнародного права, працюватиме «автоматично». Це виявилося хибним припущенням. Це наша помилка ╕ досв╕д одночасно».

«Будапешт» написаний такою ж мовою, словами, як написан╕ вс╕ декларац╕╖, акти м╕жнародного ╕ гуман╕тарного права, права в╕йни… Але на в╕дм╕ну в╕д «Будапешта» ╖хня ц╕нн╕сть н╕коли не зменшувалася, бо в них закладен╕ механ╕зми реал╕зац╕╖.

«Якщо брати Будапештський меморандум, то по в╕дношенню до зобов’язань Укра╖ни ц╕ механ╕зми були створен╕, а от зворотно╖ роботи, яка б передбачала, як ц╕ механ╕зми запустити, створено не було. Уроки, як╕ ми ма╓мо засво╖ти: жоден документ, нав╕ть якщо в╕н юридично досконалий, не працю╓ без реальних механ╕зм╕в реал╕зац╕╖. Домашня робота з╕ створення таких механ╕зм╕в – це не лише обов’язок партнер╕в, а й в╕дпов╕дальн╕сть само╖ держави. Гарант╕╖ безпеки – це не просто текст на папер╕, а конкретн╕ ╕нституц╕╖, засоби й ресурси, як╕ працюють на забезпечення цих гарант╕й», – наголосив Безсмертний.

«Другий момент, – продовжу╓ Роман Безсмертний. – Коли мен╕ розпов╕дають, що цей документ н╕чого не вартий, то я нагадую: у ньому ╓ посилання, ╕ не одне, на Догов╕р про нерозповсюдження ядерних озбро╓нь ╕ на статут ООН. Б╕льше того, Будапештський меморандум проголосований Радою Безпеки ООН. В╕н ╓ частиною норм м╕жнародного права».

Саме тому, наголошу╓ експерт, Укра╖на повинна ╕н╕ц╕ювати зустр╕ч п╕дписант╕в Будапештського меморандуму й вимагати в╕д них повного виконання документа у в╕дпов╕дност╕ до принцип╕в, як╕ там зазначен╕, а також м╕жнародно-правових документ╕в, на як╕ в╕н посила╓ться. Сьогодн╕ «Будапешту» можна дати «друге дихання».

«Н╕коли не п╕зно це зробити. Цей документ нема╓ терм╕ну д╕╖. Ми повинн╕ з╕брати й пояснити вс╕м главам держав, як╕ п╕дписалися п╕д ним, що все те, що в ньому зазначено – ма╓ для них обов’язковий юридичний характер. ╤ що порушник цього договору, яким ╓ Рос╕я, в╕дпов╕дно набува╓ статусу «порушника норм м╕жнародного права», до якого можуть вчинятися д╕╖, як╕ в╕дпов╕дають статуту Орган╕зац╕╖ Об’╓днаних Нац╕й. Починаючи з виведення агресора з ц╕╓╖ орган╕зац╕╖, зокрема з Радбезу ООН».

Як в╕домо, Рос╕я знаходиться в ООН та Радбез╕ ООН – незаконно.

«А якщо п╕дписанти почнуть «крутити носом» – потр╕бно ╖м голосно ╕ ч╕тко нагадати, що у 1994 роц╕ св╕т не ст╕льки позбавив Укра╖ну ядерно╖ збро╖, ск╕льки в╕ддав цю зброю в руки бандитському агресивному режиму, ╕ це величезна помилка. А тому в нин╕шн╕й ситуац╕╖ треба думати над тим, як цей режим, який погрожу╓ св╕ту застосуванням ядерки, знищити. Це можна зробити у р╕зн╕ способи. Але найпрост╕ший для них – надати максимальну допомогу Укра╖н╕ через виконання м╕жнародно-правового документа щодо гарант╕й безпеки Укра╖ни п╕д назвою Будапештський меморандум», – резюмував Роман Безсмертний.

Мирослав Л╕скович

https://www.ukrinform.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 06.12.2024 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26559

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков