Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
НАГОРОДА ДЛЯ ТИХ, ХТО Ц╤НУ╢ Р╤ДНЕ СЛОВО
«Обличчя Незалежност╕» – в╕дзнака для тих, хто виборював ╕ продовжу╓ виборювати...


ОДЕСИТ – ЗАСТУПНИК ГОЛОВИ ЦЕНТРАЛЬНО╥ РАДИ УНР
У жовтн╕ в╕дзнача╓ться 140 рок╕в в╕домому пол╕тичному д╕ячев╕ час╕в визвольних змагань та...


Ярослав Грицак: ВИХ╤Д ╤З «РУССКОГО МИРА» БУДЕ ДЛЯ НАС ПЕРЕМОГОЮ
«Це не к╕нець, це нав╕ть не початок к╕нця, але, можливо, це к╕нець початку»…


СПОМИН ПРО ╤ЛОВАЙСЬКУ ТРАГЕД╤Ю ╤ РУСЛАНА ГАНУЩАКА
У Ки╓в╕ в╕дбувся показ ╕ обговорення документального ф╕льму Руслана Ганущака «Два дн╕ в...


У ЛЬВОВ╤ ПОПРОЩАЛИСЯ З АНДР╤╢М ПАРУБ╤╢М
Тисяч╕ людей прийшли провести Андр╕я Паруб╕я в останню путь…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2024 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#51 за 20.12.2024
НЕ СТАЛО ОСТАПА К╤НДРАЧУКА…

18 грудня в╕д╕йшов у засв╕ти в╕домий кримський укра╖нець, ялтинський кобзар Остап Юр╕йович К╕ндрачук…

«Кримська св╕тлиця», шанувальником ╕ в╕рним побратимом яко╖ був Остап Юр╕йович, глибоко суму╓ за померлим ╕ висловлю╓ щир╕ сп╕вчуття родин╕, близьким, друзям, ус╕м, хто знав пок╕йного, ц╕нував його творч╕сть. Нехай ц╕ публ╕кац╕╖, як╕ наводимо сьогодн╕, нагадають читачам, якою колоритною, неперес╕чною постаттю був ╕ залиша╓ться у наш╕й пам’ят╕ наш кримський укра╖нський земляк ╕ побратим Остап Юр╕йович К╕ндрачук.

Кримськ╕ св╕тличани

 

ОСТАП К╤НДРАЧУК: «КОБЗАРЮВАННЯ — М╤Й СПОС╤Б ЖИТТЯ»

Серед с╕рого байдужого натовпу, серед чужинецько╖ мови ╕ музики у столичн╕й п╕дземц╕ Майдану Незалежност╕ або на вулиц╕ Хрещатик щовечора тужить-плаче бандура ╕ лунають п╕сн╕ про геро╖чне минуле Укра╖ни... То мандр╕вний кобзар, козак Остап К╕ндрачук намага╓ться пробудити в╕д сну укра╖нц╕в...

Остапа К╕ндрачука можна вп╕знати здалеку: кубанська черкеска, майстерно укладен╕ сив╕ вуса, довгий чуб, у вус╕ сережки (р╕вносторонн╕й козацький хрест ╕ тризуб у сонц╕). Козак з д╕да-прад╕да, Остап К╕ндрачук пост╕йно мандру╓ Укра╖ною, побував у р╕зних кра╖нах, тому в репертуар╕ (понад 170 ╕сторичних п╕сень!), окр╕м укра╖нських, ╓ п╕сн╕ польською, н╕мецькою, татарською, болгарською та ╕н. мовами. В╕н багато чита╓, захоплю╓ться ╕стор╕╓ю Укра╖ни, вивча╓ традиц╕╖ сво╖х предк╕в. Окр╕м того, 77-р╕чний кобзар «на ти» з комп’ютером, по ╤нтернету сп╕лку╓ться з р╕дними ╕ друзями.

Саме на Майдан╕ Незалежност╕ ми й зустр╕лися з кобзарем.

— Пане Остапе, доля закинула Вас у Ялту, але родом Ви ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни. Чи не манять до себе Карпати?

— Я народився в ╤вано-Франк╕вськ╕й област╕, на Покутт╕. Ран╕ше у Карпатах бував часто. У дитинств╕ я був ревним любителем географ╕╖, в╕дв╕дував географ╕чний гурток, ми ходили на екскурс╕╖ у гори. А пот╕м мен╕ потрапив до рук багатотомник польською мовою про пригоди Тарзана. Я спец╕ально вивчив польську мову, щоб прочитати. П╕сля в╕йни був дуже популярний ф╕льм. А в нас навколо — ру╖ни. На мене це справило таке велике враження, що я вир╕шив п╕ти до Африки, де абсолютно в╕льна людина Тарзан живе у Джунглях. У 6 клас╕ п╕дбив двох хлопц╕в-однол╕тк╕в. А гуцули нам розпов╕ли, що вони ходять нелегально на базар до Румун╕╖, де пограничних пост╕в небагато… Ми п╕шли у Карпати, а там така краса: гуцули на полонинах нам показували печери, легенди розпов╕дали, сп╕вали п╕сн╕. Ми жили на природ╕, харчувались бринзою, ожиною. Тому вир╕шили: для чого нам та Африка, коли така краса у нас!

До Ялти я потрапив з Казахстану, де 2 роки працював на ц╕лин╕. П╕сля школи я не вступив до льотного училища: нам пояснили, що скорочення штат╕в. Це вже я згодом д╕знався, що з бандер╕вських областей льотчик╕в узагал╕ заборонено було приймати… Я п╕шов у школу механ╕зац╕╖, зв╕дки навесн╕ 1955 року нас в╕дправили до Казахстану на ц╕линн╕ земл╕. Я працював на трактор╕. Одного разу взимку я по╖хав на ╤ртиш по дрова, мороз був такий лютий, що трактор заглох у степу за 20 к╕лометр╕в в╕д аулу ╕ я обморозився. До Ялти при╖хав л╕куватися. ╤ до цього часу у Ялт╕; там одружився, народилися д╕ти… Маю трьох д╕тей, 7 онук╕в ╕ 4 правнук╕в.

— Кобзар Остап К╕ндрачук з козацького роду?

— Мама у мене була козацького роду, пр╕звище Котелко. ╥╖ предки у XVII ст. брали участь у битв╕ запор╕зьких козак╕в з турками у район╕ нашого села (╕ до наших дн╕в там ╓ Червона долина); багато козак╕в було поранено, дехто залишився серед м╕сцевих мешканц╕в на л╕кування… За родинними переказами, батько Роду К╕ндрачук╕в був опришком за час╕в Богдана Хмельницького; звали його Юрчик, тому нас називають у сел╕ К╕ндрачуки-Юрчаки.

— Саме тому Ви й вивча╓те ╕стор╕ю Укра╖ни, зокрема козаччини, носите костюм кубанського козака?

— Мен╕ назавжди закарбувалося у пам’ят╕: в╕йна була у розпал╕, я був ще зовс╕м малесеньким, я бачив, як стояла хата, а тод╕ в╕д вибуху все полет╕ло до хмар… Н╕мц╕ в╕дступали, усл╕д за н╕мцями з’явилися дивовижн╕ вершники у кубанках ╕ черкесках, зупинилися у мо╓му сел╕ Котик╕вка. Я б╕ля них раював, козаки сп╕вали «Тиха Кубань»… Ми, с╕льськ╕ хлоп’ята, з ц╕кав╕стю розглядали ╖хню зброю, одяг, коней, проводжали ╖х далеко за село…

╤ пот╕м, коли я вже став кап╕таном судна, я побачив у Новорос╕йську такого ж кубанського козака Леон╕да Дубовика. Зараз в╕н живе в Одес╕. Коли почалася перебудова, в╕н одягнув козацьку кубанку ╕ черкеску, ╖здив на кон╕ з бричкою, робив св╕й б╕знес: прогулянки на бричц╕. Того дня була штормова погода, судно не випускали у море, я грав на бандур╕, ╕ тут побачив цього козака… Ми обнялися спонтанно, як р╕дн╕. ╤ до цього часу сп╕лку╓мося.

…Мене вразив один ╕сторичний факт, коли у 1945 роц╕ за р╕зними даними в╕д 25000 до 70000 кубанських, донських, терських та ╕нших козак╕в, як╕ боролись проти б╕льшовик╕в у другу св╕тову в╕йну, здались британському командуванню п╕д гарант╕ю невидач╕ ╖х в СРСР. Та прем’╓р-м╕н╕стр Великобритан╕╖ Черч╕ль на вимогу Стал╕на видав козак╕в з ж╕нками ╕ д╕тьми у австр╕йському м╕ст╕ Л╕╓нц. Тут були ╕ козаки час╕в першо╖ св╕тово╖ в╕йни, як╕ боролися проти окупант╕в. Майже вс╕х бранц╕в стал╕нськ╕ пос╕паки або розстр╕ляли, або замучили в таборах ГУЛАГу, або довели до самогубства. Живими залишилося близько десяти козак╕в… Саме на ╖хню честь я ношу такий козацький костюм…

— Хто з ╕сторичних постатей Вам найб╕льш близький?

Я дуже закоханий у гетьмана Укра╖ни ╤вана Свирговського, про якого мало говорять. Тод╕ господарем Молдови був ╤ван Вода Лютий, який запросив Свирговського допомогти визволити сво╖ земл╕ в╕д турецького поневолення. У нього було лише 1200-1400 козак╕в. З молдавськими ополченцями в╕йсько складало близько 30 тисяч во╖н╕в. Ударною силою були козаки Свирговського. За 3 м╕сяц╕ вони зв╕льнили усю територ╕ю Молдови, взяли Бухарест, розгромили ус╕ турецьк╕ гарн╕зони… Розлючений султан сам очолив в╕йсько, почав т╕снити козак╕в; арм╕я султана чисельн╕стю перевищувала у дек╕лька раз╕в! Почався в╕дступ ╕ в район╕ села Рокшани турецька арм╕я оточила молдавське ╕ козацьке в╕йсько. Козаки орган╕зували св╕й неприступний таб╕р, який неможливо було взяти. Це був сво╓р╕дний млин, що перемелював турк╕в ╕ яничар╕в. Та через зраду одного з молдавських бояр ус╕х захопили в полон. Господарю Молдови в╕друбали голову, з череп╕в молдаван уздовж дор╕г викладали п╕рам╕ди. А 15 козак╕в, як╕ залишилися живими, продали у рабство на галери. Запор╕зьке в╕йсько з╕брало кошти ╕ викупило козак╕в у господаря галери. ╤ Свирговський орган╕зову╓ новий пох╕д на К╕л╕ю. Гетьман сам був завжди у перших рядах ╕ геро╖чно загинув у бою з турками, — з болем розпов╕да╓ кобзар ╕, почувши, що я з Борисп╕льщини, почина╓ нову п╕сню:

Хмара гр╕зно суне на Борисп╕ль.

Темна тиша опада в лиман...

Де ж ти, Хмелю, де ж ти забарився, —

Богом нам дарований Богдан?        

Чи забр╕в по слав╕ до зовиц╕,

Чи забравсь по старост╕ на п╕ч, —  

Де б не був ти, Хмелю, озовися,    

Доки нам не од╕брало р╕ч.

Обступа╓ душ╕ наш╕ гр╕шн╕

Кредитор╕в нещадимий клан...

Хто, Богдане, волод╕╓ гр╕шми,      

Той тепер в Укра╖н╕ гетьман.

Повертайся, Хмелю, доки св╕та

Бо чомусь не йде ╕з голови,

Щось немовби про варшавське см╕ття,

Щось як начебто про грязь Москви…

— Що Вас спонука╓ мандрувати?

— Я працював у морському порту Ялти майже 35 рок╕в. Нас було 900 ос╕б, з них залишилося близько 20. Залишились т╕, як╕ не сидять на м╕сц╕. А т╕, хто грали у дом╕но, попивали пивко, б╕гали за таблетками, т╕ вже давно в╕д╕йшли… Вони сид╕ли вдома ╕ чекали, коли до них смерть прийде. Вона, напевне, й до мене приходила, але н╕коли вдома не заставала…

— Ви сп╕ва╓те не лише укра╖нською, а й польською, н╕мецькою… Ви бували в р╕зних кра╖нах. Допомагають меценати, друз╕?

— Н╕коли н╕хто не допомага╓. Навпаки ус╕ намагаються перешкодити. Починаючи в╕д консула, який каже: «Куди ти прешся, д╕ду? Там захвор╕╓ш. Стара людина — це ходячий букет хвороб…» На що я в╕дпов╕даю, що звичайним людям страшн╕ хвороби, а козакам хвороби нев╕дом╕, тому можете не хвилюватися. Приходиться звертатися до маф╕╖: за грош╕ в╕дкривають в╕зу…

— Хтось говорить, що кобзар╕ — люди, як╕ пробуджують нац╕ональну св╕дом╕сть, хтось прир╕вню╓ кобзарство до старц╕вства. А що для Вас кобзарство?

— Мен╕ подоба╓ться грати на бандур╕. В першу чергу, я дуже люблю грати для себе. ╤ я так ╕ робив. Часто грав на палуб╕ судна, на якому працював. А коли Радянський Союз розпався, Ялтинський порт розпродали, я працював кочегаром ╕ соб╕ грав у кочегарц╕. Це неподал╕к Л╕вад╕╖. Одного разу проходила група н╕мецьких турист╕в ╕ побачили, як замурзаний кочегар гра╓ на якомусь автентичному ╕нструмент╕. Зн╕мали мене на фотоапарати, к╕нокамери. Поруч лежав футляр в╕д бандури, куди вони накидали мен╕ н╕мецьких марок… Пот╕м я став б╕ля музею грати… Отже, мен╕ подоба╓ться, ╕ з цього можна жити…

М╕й репертуар — це сп╕вана ╕стор╕я Укра╖ни. Виконую понад 170 п╕сень, якими намагаюся привернути увагу укра╖нц╕в до власно╖ ╕стор╕╖, до геро╖чного минулого Укра╖ни. Сп╕ваю ╕сторичн╕ п╕сн╕, думи, п╕сн╕ на слова Франка, Шевченка, Лес╕ Укра╖нки, Бориса Ол╕йника.... Знаходжу сучасн╕ тексти, де п╕дн╕маються проблеми сьогодення, п╕дбираю мелод╕ю сам.

— У Вас велика б╕бл╕отека? Що любите читати?

— У мо╖й власн╕й б╕бл╕отец╕ три тисяч╕ книг. Не маю часу, тому читаю у метро ╕ коли зайду до ╖дальн╕ пооб╕дати. Ось зараз читаю «Витоки укра╖нсько╖ нац╕╖», де анал╕зу╓ться «Велесова книга», дуже ц╕каво пода╓ться стародавня ╕стор╕я Укра╖ни р╕зних пер╕од╕в, фольклор, звича╖… У мене ╓ з десяток видань «Велесово╖ книги».

— У що в╕рите?

— У мене ╓ багато л╕тератури на цю тему. ╢ академ╕чне видання «В╕рування народ╕в св╕ту», ╓ ус╕ твори Силенка, Лозко, ╓ Коран ╕ Б╕бл╕я (у тому числ╕ й перекладена укра╖нською Пантелеймоном Кул╕шем та ╤ваном Пулю╓м)… Простуд╕ював усю л╕тературу. Та найб╕льше враження на мене справила книжка Миколи Руденка «Гносис ╕ сучасн╕сть», де в╕н розпов╕да╓ про побудову Всесв╕ту, наводить формули про живу ╕ мертву матер╕╖, доводить, що Всесв╕т склада╓ться з безл╕ч╕ монад (джерел духовно╖ розумово╖ енерг╕╖), як╕ сво╖м св╕тлом, як руками, розповсюджують розум ╕ життя у Всесв╕т╕. Ц╕ монади (згустки ╕нтелекту, божественна субстанц╕я) ╓ усередин╕ кожно╖ людини. Я наст╕льки зачарований т╕╓ю книгою, що мен╕ зда╓ться, саме Микола Руденко найближче п╕д╕йшов до ╕стини, що таке Бог.

— Ви в╕рите у в╕дродження укра╖нсько╖ Укра╖ни?

— Тяжко в╕рити у в╕дродження, бо укра╖нц╕ — не той народ, який прагне в╕дродитися. Пост╕йно в╕дбува╓ться селекц╕я: ус╕ найхоробр╕ш╕, найсв╕дом╕ш╕, найв╕ддан╕ш╕ укра╖нськ╕й ╕де╖ люди у вс╕ часи (╕ сьогодн╕) йшли боротися за не╖ ╕ гинули. Залиша╓ться б╕льш╕сть тих, яким усе байдуже. Донищували голодомором найпрацьовит╕ших, найталановит╕ших людей, як╕ збер╕гали нашу культуру… Ця селекц╕я безсл╕дно не пройшла. ╤ зараз ми ма╓мо цей народ, який пережив в╕йни ╕ лихол╕ття. Молодь вироста╓ на наркотиках… Якщо ╕ з’являються ╕н╕ц╕ативн╕, працьовит╕ люди, то ╖м створюють так╕ умови, що вони в Укра╖н╕ себе не можуть реал╕зувати. С╕м м╕льйон╕в зароб╕тчан за кордоном — найб╕льш активна молодь!.. Весь пас╕онарний цв╕т Укра╖ни в╕дс╕ю╓ться пост╕йно. Хто це робить? Ви бачили десь банк╕ра-укра╖нця (кр╕м Ющенка) чи власника фабрики? Ус╕ не укра╖нц╕… А укра╖нц╕ безпорадн╕, нав╕ть не п╕дозрюють вони, що у нас уже н╕чого нема╓ свого. Вся промислов╕сть неукра╖нська… У Верховн╕й Рад╕ — також б╕льш╕сть не укра╖нц╕; вони й хочуть, щоб землю можна було продавати, щоб укра╖нц╕в перетворити у сво╓р╕дних циган… А молодь деграду╓. Ск╕льки молодих наркоман╕в щодня проходить мимо на Майдан╕ Незалежност╕!..

Укра╖нськ╕ д╕яч╕ культури збираються у музеях, проводять заходи, юв╕ле╖… один для одного… А мене щодня по сто ос╕б, серед них ╕ укра╖нц╕, питають: «Що це за ╕нструмент? Як в╕н назива╓ться?»

— Сьогодн╕ дехто з кобзар╕в молодшого покол╕ння не сприйма╓ концертну бандуру, засуджу╓, що у музичних школах грають саме на таких ╕нструментах…

— Там, де укра╖нц╕, там нема пророка у сво╖й В╕тчизн╕. Важливо — справжн╓ мистецтво… В Одес╕, наприклад, ╓ 7 козацьких орган╕зац╕й ╕ кожна говорить, що вони справжн╕, а 6 — фальшив╕. Теж саме ╕ серед кобзар╕в. Сьогодн╕ кажуть, що Сп╕лка кобзар╕в — випл╕д радянсько╖ реал╕╖, значить його треба занехаяти. Але там були сво╖ здобутки! Якби не черн╕г╕вська бандура, то у нас би не було взагал╕ н╕чого. Коли чолов╕к╕в за бандуру, як Олекс╕я Нирка, в╕дправляли до Сиб╕ру на 25 рок╕в або взагал╕ знищували, тод╕ ж╕нки хвалили парт╕ю, Стал╕на ╕ зберегли бандуру. Але ж вони сп╕вали ╕ народн╕ п╕сн╕, ╕, нишком, заборонен╕… Тепер в╕дроджу╓ться ╕ старосв╕тська бандура, ╕ кобза. ╤ це добре. Але ж т╕ здобутки, як╕ були, не можна перекреслювати. Це такий укра╖нський ментал╕тет…

— В╕рите, що серед укра╖нц╕в ╓ характерники?

— У казки я не в╕рю. Але характерники справд╕ ╓… Характерники — це в╕льн╕ люди, як╕ себе не дали з╕м’яти кр╕пацькому рабству. В╕льна людина вона ╕ ╓ характерник. Бо тих, кого зламала кр╕пацька неволя, т╕ характерниками н╕коли не будуть… Боплан писав, що укра╖нськ╕ козаки-характерники найб╕льше ц╕нують свою свободу, без яко╖ не уявляють життя… Вони так в╕дстоювали свою волю, що вороги жахалися. У св╕т╕ переважа╓ рабська психолог╕я. У характерник╕в — психолог╕я в╕льно╖ людини.

— Що означа╓ сережка у вус╕ козака?

— Наск╕льки мен╕ в╕домо: коли у в╕йську з’являвся молодий козак — один-╓диний син у с╕м’╖, ╕ якщо в╕н згине, то його р╕д припинить ╕снування, то йому ч╕пляли у вухо сережку, щоби вс╕ козаки у м╕ру можливост╕ не дали йому загинути.

— Ви ведете здоровий ╕ ф╕зично, ╕ духовно спос╕б життя. А чи ╓ у Вас як╕сь секрети?..

— Щоранку роблю зарядку, п’ю ф╕то-ча╖, пост╕йно споживаю цибулю, каш╕… У мене ╓ книга «Козацька медицина», у як╕й автор доводить, що кобзар╕ довше живуть, оск╕льки бандура ма╓ л╕кувальн╕ властивост╕, звуков╕ коливання позитивно впливають на людський орган╕зм.

— Про що мр╕╓те?

— Дочекатися, що пробудиться характерницький дух укра╖нц╕в.

Дов╕дка:

Остап Юр╕йович К╕ндрачук (народився 13 листопада 1937 в с. Котик╕вка, нин╕ Городенк╕вський р-н ╤вано-Франк╕всько╖ област╕) — бандурист, козак. Нин╕ прожива╓ у м. Ялта.

34 роки (1958–1992) працював у Ялтинському морському порту, з 11 — кап╕таном-механ╕ком «Комети».

З 1962 року навчався у Олекс╕я Федоровича Нирка, з яким наприк╕нц╕ 80-х рок╕в створили в Ялт╕ товариство укра╖нсько╖ мови ╕м. Амврос╕я Метлинського, п╕зн╕ше реорган╕зоване в Ялтинське м╕ське товариство «Просв╕та» ╕м. Т.Г.Шевченка.

До 1985 року — сол╕ст Кримсько╖ народно╖ капели бандурист╕в ╕мен╕ Степана Руданського.

Збирач книг про козацтво та ╕стор╕ю Укра╖ни, досл╕дник кобзарства в Укра╖н╕ та на Кубан╕. Колекц╕ону╓ козацьку зброю.

В Укра╖н╕ гра╓ в Ки╓в╕, Ялт╕, Одес╕, Львов╕.

Записав в Польщ╕ на студ╕╖ два ауд╕о альбоми, деяк╕ п╕сн╕ з яких ув╕йшли в ауд╕оальбом «Остап К╕ндрачук. Козак – бандурист», який сам ╕ поширю╓.

Остап К╕ндрачук зн╕ма╓ться у телеф╕льм╕ Олега Б╕йми «Кобзарськ╕ шляхи» (1988, Укртелеф╕льм) ╕ сер╕ал╕ «Роксолана» (1996, Укртелеф╕льм).

Лариса ГРОМАДСЬКА

https://ukrnationalism.com/interview/1242-ostap-kindrachuk

19 кв╕тня 2015 р.

Художник_Ал╕на Дал╕н╕на

 

 

Остап К╤НДРАЧУК, ялтинський кобзар – на Майдан╕ Незалежност╕ у Ки╓в╕: КОЛИ СУСП╤ЛЬСТВО МОВЧИТЬ, ГОВОРЯТЬ КОБЗАР╤... ╤ Д╤ТИ

Сьогодн╕ призовий фонд Всеукра╖нського л╕тературного конкурсу «Ми - д╕ти тво╖, Укра╖но!» ╕мен╕ кримського поета Данила Кононенка поповнився кобзарськими 500 гривнями, як╕ наш земляк ╕ побратим Остап К╕ндрачук адресно «накобзарював» за м╕сяць для ф╕налу конкурсу, що ма╓ в╕дбутися на Великодн╕ свята у Ки╓в╕.

«Нав╕що, Остапе? - запитую, - це ж Вам на життя?» «Та ск╕льки мен╕ треба, - посм╕ха╓ться козак. - Кобзар╕ не повинн╕ бути ситими, тод╕ й в╕д правди можна в╕д╕йти. Я коли прочитав твори минулор╕чних переможц╕в у «Кримськ╕й св╕тлиц╕», у мене в╕д радост╕ ╕ смутку серце забол╕ло, - признався кобзар. - В╕д радост╕, що ╓ у славн╕й Укра╖н╕ така талановита л╕тературна молодь, а смуток - що вони, р╕дненьк╕, н╕кому не потр╕бн╕ в тих маленьких селах та м╕стечках, окр╕м як «Св╕тлиц╕» та ╖╖ конкурсу».

Остап Юр╕йович зробив паузу, н╕би п╕дбираючи якесь слово, ╕ продовжив: «Залишенц╕ - це ж Геро╖. Ти мене розум╕╓ш. Т╕, хто цю св╕тлу справу продовжують робити на т╕й земл╕, де справа та починалась... Я б хот╕в - ╕ тебе прошу, друже Олександре, щоб конкурс, який започаткувала «Св╕тлиця» в Криму ще за життя мого побратима Данила Кононенка, ПРОДОВЖУВАВ ЖИТИ! Я на Великдень хочу прийти на ф╕нал, якщо доживу, ╕ хочу просто подивитись на тих д╕точок, як╕, я в╕рю, стануть л╕тературним майбутн╕м нашо╖ р╕дно╖ Укра╖ни. В╕зьми грош╕, вони «чист╕», - посм╕хнувся Остап, - охриплим кобзарським голосом зароблен╕. Майже м╕сяць в╕дкладав, щоб передати в оргком╕тет. Прочитав, що «фейсбучна» сп╕льнота лише фотозн╕мками ц╕кавиться. Зн╕мки - то добре, а от поез╕я, проза, публ╕цистика, та ще написана д╕тками - це те, про що доросл╕ не напишуть – в╕рн╕ше, не так напишуть. Д╕ти - чесн╕ш╕!!!»

Ось така в╕дбулась нещодавно зустр╕ч ╕ розмова на Майдан╕ Незалежност╕ з ялтинським кобзарем Остапом К╕ндрачуком. Скаж╕ть, п╕сля таких кобзаревих сл╕в х╕ба ми можемо допустити якийсь зб╕й у конкурс╕? Звичайно, н╕! Тож закликаю ус╕х: п╕дтримайте талановитих д╕тей - майбутн╕х письменник╕в, журнал╕ст╕в, яких чекатиме на Великдень укра╖нська столиця! «Кримська св╕тлиця» через започаткований ще 20 рок╕в тому л╕тературний конкурс в╕дкрива╓ юн╕ укра╖нськ╕ л╕тературн╕ перлинки. Ми збира╓мо кошти для талановитих д╕тей, як╕ при╖дуть до Ки╓ва на ф╕нал конкурсу «Ми - д╕ти тво╖, Укра╖но!» ╕м. Д. Кононенка - на призи, гонорари та на дорогу. Вже вийшла з друкарн╕ книжка, складена з твор╕в д╕тей - переможц╕в минулого року. Цей конкурс, ц╕ д╕ти, ц╕ твори - це духовний м╕сток ╓днання з Кримом. П╕дтримаймо ╖х!

Олександр Польченко,

член жур╕, заступник голови оргком╕тету конкурсу «Ми – д╕ти, тво╖, Укра╖но!» ╕м. Д. Кононенка

«Кримська свiтлиця» №7 за 16.02.2018 р.

http://svitlytsia.crimea.ua/index.php?section=article&artID=19679

 

 

╤ ОДИН У ПОЛ╤ ВО╥Н...

Укра╖нську ╕стор╕ю, як в╕домо, не можна читати без брому. Надто багато в н╕й сумних стор╕нок...

Особисто мен╕ бром не зашкодив би ╕ при вивченн╕ стор╕нок суто геро╖чних. ╢ ж, звичайно, ╕ так╕. Але у цих випадках виника╓ питання: як же ми, так╕ безстрашн╕ ╕ мужн╕, пост╕йно ведемо лише оборонн╕ в╕йни, та й у тих частенько програ╓мо?

Чому лише Берестечко ╕ Крути? Чому, якщо республ╕ки, то лише Холодноярська ╕ Колк╕вська? Чому кри╖вки, а не всесв╕тньо в╕дом╕ фортец╕? Чому слава Олександра Македонського, Ч╕нг╕схана, Наполеона - ╕ншим нац╕ям, а не нам?

Звичайно, у наш╕й ╕стор╕╖ також ╓ сюжети для ц╕кавих пригодницьких ф╕льм╕в. Тож на к╕лька хвилин зануримося у цей геро╖чний пер╕од.

 * * *

 В╕йськового писаря ╤вана Богуславця турки захопили в полон п╕д час морського походу 1583 року. Але, мабуть, доля була ласкавою до козака. Бо згодом його визволяють запорожц╕, причому за сприяння дружини турецького паш╕ Сем╕ра. Закохалася, б╕долашна, у Богуславця, втекла з ним в Укра╖ну, побралася з писарем ╕ народжувала вже козачат.

 * * *

 Сам╕йло К╕шка також побував у полон╕. Довг╕ роки веслував на галер╕ аж поки не п╕двернувся випадок. Укра╖нець ним вир╕шив скористатися. У 1599 роц╕ в╕н п╕дн╕ма╓ повстання на галер╕, що стояла б╕ля Гезлева. Все пройшло вдало. Згодом Сам╕йло К╕шка ста╓ гетьманом ╕, з╕бравши в╕йсько, йде у Валах╕ю допомагати королю М╕хаю. У 1601 - 1602 роках бере участь у Л╕вонськ╕й в╕йн╕.

 * * *

 Олекс╕й Шафран, козацький полковник, потрапив у полон в 1600 роц╕. Життя на галер╕ не мед, ╕, щоб остаточно не дисквал╕ф╕куватися, полковник у 1607 роц╕ п╕дн╕ма╓ повстання, коли галера п╕д╕йшла до Балаклави. Зв╕льнений в╕д турецько╖ залоги корабель, полковник Шафран через Азовське море перегнав на Дон.

 Там, видно, вир╕шив використати семир╕чний морський досв╕д. Орган╕зував чималеньке в╕йсько з донц╕в ╕ запорожц╕в. На 300 човнах воно вирушило в море ╕ здобуло Трапезунд.

 Б╕ля Синопа був усп╕шний б╕й з турецькою ескадрою; полковник Шафран д╕яв, як досв╕дчений флотоводець. Ув╕нчаний лаврами переможця, повернувся на Дон.

 * * *

 Марко Якимовський - п╕дняв повстання на галер╕ 7 грудня 1622 року. Допом╕г сильний шторм, яким укра╖нець вир╕шив скористатися. В╕д острова Лесбос, що в Егейському мор╕, корабель з повсталими козаками доплив аж до Палермо (Сицил╕я). Там побудували капличку з моделлю захоплено╖ галери.

 До реч╕, внасл╕док добре сплановано╖ операц╕╖ тод╕ було визволено 220 нев╕льник╕в. З них - один ╕тал╕╓ць, два англ╕йц╕, 3 греки ╕ 22 турки, як╕ чимось, видно, «проштрафилися». Решта - запорожц╕ ╕ донськ╕ козаки.

 Треба сказати, що капличка, побудована на честь под╕╖, збереглася й дотепер. Тод╕ король Сицил╕╖ ╕ папа Урбан-V╤╤╤ вшанували повстанц╕в. У 1628 роц╕ козаки через п╕в ╢вропи дочимчикували до Кракова, де на основ╕ ╖хн╕х розпов╕дей ╕сторики записали ╕ видали невелику брошуру.

 * * *

 ╤ван Сулима, гетьман, к╕лька рок╕в пров╕в у полон╕. У 1619 роц╕ п╕дняв повстання б╕ля берег╕в Тун╕су. Захоплену галеру прив╕в до Риму ╕ подарував папському престолу. За це хороброго гетьмана нагородили золотою медаллю. Треба сказати, що повсталих цього разу було 180 чолов╕к, з них укра╖нц╕в лише 50. Тобто, менше, н╕ж 28%. Видно, недаремно про укра╖нц╕в кажуть, що вони ╕деально об’╓днуються за 5 хвилин перед розстр╕лом. А ще тод╕, коли набридне плавати на галерах. Ми - нац╕я повстанц╕в, а не завойовник╕в чи буд╕вничих. Чомусь, як т╕льки доходить до мирного державотворення, так в╕дразу ж почина╓мо сваритися. Або ж так: менш╕сть свариться, а у б╕льшост╕ в╕д споглядання... опускаються руки. Депрес╕я «з’╖да╓» нав╕ть найактивн╕ших людей.

 * * *

 Ось характерний випадок. Роман Каторжний, наказний н╕жинський полковник, на початку 40-х рок╕в ХV╤╤ стол╕ття потрапля╓ до турецько╖ невол╕.

 В с╕чн╕ 1643 року в Середземному мор╕ п╕дн╕ма╓ повстання на галер╕. Знищивши частину ек╕пажу, вбивши й господаря галери (певне, в печ╕нках уже сид╕в!), Роман з побратимами визволив 270 нев╕льник╕в. В полон узяли 40 турк╕в та к╕лька ╓врейських купц╕в.

 Оск╕льки б╕льш╕сть нев╕льник╕в (а саме 200 чолов╕к) були запорожцями, то вони вир╕шили зберегти команду ╕ бити клятого турка й надал╕. Тод╕ активно воював з Османською ╕мпер╕╓ю король Сицил╕╖ Фердинанд ╤╤╤ Габсбург. От козаки й найнялися до нього.

 Все було б добре, але в 1648 роц╕ Роман Каторжний д╕знався про в╕йну Богдана Хмельницького з Польщею. Одним словом, покликала хлопц╕в ненька-Укра╖на... Ц╕каво, що не такий вже й старий полковник помира╓ у Н╕жин╕ в 1654 роц╕.

 Чи не тому, що як досв╕дчений дипломат, зрозум╕в: «воз’╓днання» з Рос╕╓ю н╕чого доброго Укра╖н╕ не дасть? Зрозум╕в, мабуть, й ╕нше - там, де нема╓ ╓дност╕, важко розраховувати на перемогу...

 ╤ хто зна, може повстання на галер╕ було найсв╕тл╕шою стор╕нкою його життя? Там, принаймн╕, козаки д╕яли злагоджено.

 * * *

 До реч╕, про ус╕ вищенаведен╕ ╕сторичн╕ факти я д╕знався в╕д ялтинця Остапа К╕ндрачука. Це так, н╕би у Львов╕, ╤вано-Франк╕вську, Ки╓в╕ та Запор╕жж╕ браку╓ сво╖х ╕сторик╕в-досл╕дник╕в козаччини.

 Вони, може, ╕ ╓, але Остап ус╕м ╕сторикам - гетьман! Принаймн╕, ╕сторикам цього напрямку. Сама його постать притягу╓ людей, як╕ ц╕кавляться козаччиною. Притягу╓ ╕ зовн╕шн╕м сво╖м виглядом, ╕ сп╕вом:

 Гей, на Чорному мор╕ хвиля грала

 ╤ турецький корабличок розбивала,

 Сорок тисяч нев╕льник╕в визволяла...

 Сп╕ва╓ про це Остап у Ялт╕, сп╕ва╓ у Ки╓в╕, Львов╕, Варшав╕ ╕ Гданську. А будучи людиною ерудованою, в╕дпов╕дальною ╕ обов’язковою, намага╓ться знати все, про що сп╕ва╓. Може, в╕н ╕ поступа╓ться в чомусь дипломованим ╕сторикам ╕з науковими ступенями; зате вигра╓ в ╕ншому. В╕н - ходяча наша ╕стор╕я; може й один такий в Укра╖н╕. Бо чи ╓ так╕ люди у Б╕лорус╕╖, Латв╕╖, Естон╕╖, Чех╕╖, Н╕меччин╕, Япон╕╖? Н╕чого под╕бного не чув, хоча ╕ ц╕кавився цим питанням. Т╕льки Остап К╕ндрачук з Ялти ╓ нашою ходячою козацькою стор╕нкою, починаючи з одностро╖в, бандури ╕ зак╕нчуючи вусами, оселедцем ╕, звичайно ж, станом душ╕.

 Його вже знають не лише в Укра╖н╕, а й далеко за ╖╖ межами. Тож Остап законно мав би отримувати бодай невеличк╕ кошти в╕д М╕н╕стерства закордонних справ Укра╖ни. Для пересувань. Адже ╓ не лише кобзарем, а й дипломатом, причому фаховим. Ефективно працю╓ на користь сво╓му народов╕; жодних «просто╖в», а, тим б╕льше, дипломатичних поразок!

 Його образ став хрестомат╕йним. З превеликим подивом я побачив його ф╕гурку нав╕ть на величезному панно Донбаського ╕сторико-л╕тературно музею Василя Стуса. Центральними ф╕гурами там ╓ Тарас Шевченко ╕ Василь Стус, але й для Остапа м╕сце знайшлося. Отже, донецький художник Михайло Кушн╕р також вважа╓ Остапа не останньою ф╕гурою в наш╕й ╕стор╕╖.

 Згадуючи К╕ндрачука, не сл╕д забувати, що творцем цього образу (може, й не прямо, а опосередковано) був ╕нший великий ялтинець ╕ великий укра╖нець Олекс╕й Нирко. Адже це в╕н, бандурист ╕ пол╕тв’язень, св╕домо став ялтинцем аби (за його словами) «обандурити Крим ╕ Кубань». Постать для Криму така ж важлива, як ╕ Остап. Х╕ба що не вид╕лявся зовн╕шн╕м виглядом ╕ працював ╕ б╕льше на перспективу. Але бандурист К╕ндрачук ╓, без сумн╕ву, його найкращим творчим здобутком.

 Про тандем Нирко - К╕ндрачук колись ╕ ф╕льм варто буде створити, але боюся, що наш ледачий укра╖нський к╕нематограф не скоро до ц╕╓╖ теми п╕д╕йде.

 Зауважу, що ╕ Олекс╕й Нирко, ╕ Остап К╕ндрачук були нашими в╕рними читачами з першого ж дня заснування «Кримсько╖ св╕тлиц╕». То ж кому, як не наш╕й газет╕ писати про них у той час, коли вся Укра╖на ще т╕льки розкачу╓ться?

 Говорячи про системний п╕дх╕д ╕ про те, що укра╖нська ╕стор╕я не повинна бути ╕стор╕╓ю хоробрих ╕ талановитих одиночок, ми зовс╕м не повинн╕ легковажити... долями цих одиночок. Система якраз ╕ повинна полягати в тому, щоб сам народ п╕дносив сво╖х в╕рних син╕в, сво╖х орлят-соколят, до небачених висот. Бажано ще за життя. Не розк╕ш, не матер╕альну сторону я маю на уваз╕. ╤ нав╕ть не славу. Але дуже важливо допомогти ╖м в самореал╕зац╕╖. Тому й говорю про створення художн╕х к╕ностр╕чок; а якщо н╕, то хоча б ц╕кавих телепередач.

 Бо, д╕йсно, часом соромно бува╓, коли людей, на кшталт К╕ндрачука, ц╕нують ╕ноземц╕, а ми, укра╖нц╕, не вид╕ля╓мо ╖х ╕з загально╖ маси.

 Багато конкретних приклад╕в уп╕знаванн╕ ╕ пошанування його за межами Укра╖ни м╕г би навести сам Остап К╕ндрачук:

 - По╖хав я якось з╕ сво╓ю бандурою до польського Вроцлава. Граю, сп╕ваю. Аж тут п╕дходить до мене людина явно не польсько╖ зовн╕шност╕. Як згодом з’ясувалося, це був араб з Кувейту. П╕дходить ╕ каже: «Я вас уп╕знав по плакату. Плакат╕в ╕з вашим зображенням у Ки╓в╕, на Хрещатику, тьма-тьмуща! Не спод╕вався побачити укра╖нського козака у Вроцлав╕. Ск╕льки ж ви хочете, кобзарю, за свою гру?»

 Я в╕дпов╕в, що гру мою оц╕нюють слухач╕ ╕ дають - хто ск╕льки може. Сентиментальний араб оц╕нив мою гру у 200 долар╕в! Чи то в╕н наст╕льки закоханий в укра╖нську культуру, чи у Кувейт╕ ус╕ наст╕льки багат╕?

 Там же, у Польщ╕, а якщо точн╕ше, то у Зелен╕й Тур╕, я випадково познайомився ╕з монголами. На ╖хню честь я засп╕вав укра╖нською мовою улюблену думу Ч╕нг╕схана. Текст п╕сн╕ узяв з трилог╕╖ В. Яна «Ч╕нг╕схан». Лише переклав самотужки з рос╕йсько╖ на укра╖нську. Мелод╕ю написав сам. Адже к╕лька рок╕в пров╕в у Казахстан╕ ╕ отой мелос половецько-монгольський закарбувався у мо╖й пам’ят╕.

 Треба сказати, що монголи до мене п╕д╕йшли не прост╕, а актори в╕домого «Степового театру». Слухають вони знайому мелод╕ю, укра╖нсько╖, звичайно, не розум╕ють, але слухають уважно, як-не-як, творча ╕нтел╕генц╕я.

 А я сп╕ваю з почуттям:

 Згадаймо, згадаймо

 степи монгольськ╕,

 Голубий Керулен,

 золотий Онон!

 Це так ╖хн╕ головн╕ р╕ки називаються, як у нас Дн╕про ╕ Дунай. Як почули оц╕ слова, враз стрепенулися... ╤ повторюють схвильовано: «Онон», «Керулен»! «Керулен», «Онон»! Кер╕вник театру якусь мить приходив до тями, а пот╕м як завола╓: «Камеру!!! Камеру!!!».

 Писав я цю п╕сню для себе (адже з великим ╕нтересом свого часу прочитав трилог╕ю Яна) ╕ н╕коли не думав, що мою гру колись будуть оц╕нювати представники творчо╖ ╕нтел╕генц╕╖ Монгол╕╖. А тут раптом таке вез╕ння! Записали вони на к╕нокамеру мою п╕сню, а згодом я д╕знався, що цей сюжет показувало монгольське телебачення. Моя укра╖нська п╕сня п╕шла ╕з монгольськими субтитрами...

 Треба сказати, що слухали мене у Польщ╕ ╕ н╕мц╕, ╕ французи, ╕ греки з ╕тал╕йцями. Ось т╕льки попсували мен╕ кров╕, шепочучись пом╕ж собою: «Балалайка, балалайка!» Це вони так про наш козацький ╕нструмент. Не раз хот╕лося п╕двестися, взяти за шк╕рки найб╕льш «ерудованих» ╕ прокричати: «Та запам’ятайте ви нарешт╕: бандура, а не балалайка!» Ледве стримую себе у таких випадках. Нац╕я недопрацьову╓, не популяризу╓, як сл╕д, свою культуру, а я мушу «розхльобувати»...

 * * *

 Д╕йсно, н╕чого не залиша╓ться Остапу - х╕ба що працювати за десятьох. Що в╕н ╕ робить, не оч╕куючи фанфар. У одн╕й з газет нав╕ть з’явилася зам╕тка: «Бандурист ╕з восьми пут╕вник╕в». ╤ справд╕, його фото ╓ у польських пут╕вниках (по Львову ╕ по Укра╖н╕), у н╕мецьких (по кра╖нах СНД, по Укра╖н╕ ╕ Криму) ╕ нав╕ть у японських!

 Така реклама да╓ сво╖ плоди. Скаж╕мо, у 2000 роц╕ Остап К╕ндрачук у Львов╕ познайомився ╕з н╕мцем Гайнцем Бауером. Гайнц возить турист╕в ╕з Н╕меччини, тому об╕йти ялтинського бандуриста, який облюбував соб╕ м╕сце б╕ля готелю «Жорж», йому дуже непросто. А в╕н ╕ не намага╓ться нав╕ть. Адже про цього укра╖нського кобзаря нав╕ть у пут╕вниках пишуть!

 Слухаючи бандуру впродовж к╕лькох рок╕в, сентиментальний н╕мець полюбив ╖╖ наст╕льки, що вир╕шив купити п╕д час свого чергового в╕зиту до Львова. Задумано - зроблено! У 2006 роц╕ мешканц╕ древнього галицького м╕ста були св╕дками того, як Гайнц брав уроки гри на бандур╕, сидячи поряд з Остапом б╕ля готелю «Жорж».

 Ох, ╕ порад╕в би Олекс╕й Нирко за свого учня, якби дожив до цього дня. А так... Земля тоб╕ пухом, великий кримський подвижнику. Не забудемо.

 Я все розпов╕даю про ╕ноземц╕в ╕ зовс╕м не згадую про реакц╕ю укра╖нц╕в на бандуру. Нав╕ть у такому м╕ст╕, як Льв╕в, де проявами укра╖нсько╖ культури н╕кого не здиву╓ш, оч╕ у людей лаг╕дн╕шають, коли вони бачать Остапа на сво╓му звичному м╕сц╕. Те ж можна сказати ╕ про Ки╖в. Одесити, як╕ м╕ж собою сп╕лкуються рос╕йською, п╕дходячи до К╕ндрачука, враз пригадують укра╖нську. Остап нав╕ть см╕╓ться:

 - Одесу неважко укра╖н╕зувати. Просто треба посадити на кожному одеському перехрест╕ по кобзарев╕.

З великою теплотою Остап показу╓ мен╕ фото, зроблене

на одн╕й з вулиць Кишинева. Тут ╖х тро╓: Остап, бандура ╕ бесарабський укра╖нець - Андр╕й. Зачарований звуками прад╕д╕вського ╕нструменту, молодий ╕нженер слухав Остапову гру впродовж двох тижн╕в, аж поки ялтинець не повернувся додому.

 Волод╕ючи укра╖нською лише на розмовному р╕вн╕, не до к╕нця зрусиф╕кований козацький нащадок, подарував К╕ндрачуку власноруч виготовлену на комп’ютер╕ лист╕вочку з написом: «Доброго ранку, Украина!» Хай ╕ з помилкою, але Остапов╕ при╓мно. Адже це - зайвий доказ того, що потр╕бен укра╖нцям його ╕нструмент, що недаремно в╕н свого часу прийшов до Олекс╕я Нирка ╕ твердо сказав: «Хочу навчитися грати!»

 Виходить, що ╕ вчитель його, в╕дбувши строк у стал╕нських таборах, недаремно з’явився у Ялт╕, резонно вир╕шивши: раз в Криму нема╓ козацького в╕йська, то повинна бути хоча б бандура...

 Кримськ╕ татари кобзаря шанують, адже ╓ в його репертуар╕ ╕ кримськотатарськ╕ п╕сн╕. Рос╕йськомовне населення ставиться прохолодн╕ше. А, д╕йсно, чому вони мають шанувати сепаратиста ╕ «б╓нд╓ровца»?

 Под╕бне ставлення до себе Остап дек╕лька раз╕в в╕дчував ╕ у Польщ╕. Один чванькуватий ляшок якось просичав, почувши укра╖нську п╕сню: «Так би копнув того з╕ Сходу, щоб за кордон перелет╕в!». Ще якась пан╕ переконувала, що мови укра╖нсько╖ нема╓, п╕сн╕ також, а нац╕ю нашу вигадали «жиди». Остап тод╕ в╕дбувся жартом: «Видно, мудрий народ, якщо вигадав нац╕ю, на третину чисельн╕шу в╕д поляк╕в...»

 Але так╕ випадки досить р╕дк╕сн╕, а на п╕вноч╕ Польщ╕ ╖х ╕ зовс╕м нема╓. Адже п╕сля депортац╕╖ н╕мц╕в населення тут перем╕шане, ╓ чимало укра╖нц╕в, яких переселили з п╕вденно-сх╕дно╖ Польщ╕. Може, це ╖хн╕ нащадки ╕з сльозами на очах слухають бандуру?

 - У Польщ╕ ╓ ╓диний закуток, - каже Остап, - де укра╖нц╕в не зачепили п╕д час операц╕╖ «В╕сла», бо потрактували як б╕лорус╕в. Це П╕дляшшя, земля над Бугом ╕ Нарвою. Там я ще не бував, але вих╕дц╕в зв╕дт╕ля часто зустр╕чав у Гданську. П╕дходять, розмовляють специф╕чною укра╖нською гов╕ркою з дом╕шкою б╕лоруських сл╕в. Запрошують до себе, кажуть, що на П╕дляшш╕ почуватимусь як удома! Все мр╕ю туди з’╖здити...

 А ще Остап частенько згаду╓ свою зустр╕ч з Президентом Ющенком, яка в╕дбулася у Гданську 31 серпня 2005 року:

 - В╕ктор Андр╕йович перебував у Польщ╕ з в╕зитом. Його зустр╕чала укра╖нська громада Гданська. Побачивши мене, п╕д╕йшов в оточенн╕ охоронц╕в ╕ запитав: «Зв╕дк╕ля ж ви, козаче?» «З Укра╖ни. З Ялти, - в╕дпов╕даю. - Те, що польськ╕ корол╕ не змогли «вогнем ╕ мечем» зробити дек╕лька стол╕ть, я зробив ╕з бандурою за дек╕лька рок╕в. Пройшов «од можа до можа», в╕д Ялти до Гданська». Президентов╕ супутники розсм╕ялися, а Ющенко тепло об╕йняв мене...

 Серг╕й ЛАЩЕНКО

 Ялта – Льв╕в

«Кримська св╕тлиця» №4 за 25.01.2008 р.

http://svitlytsia.crimea.ua/index.php?section=article&artID=5510

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2024 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26606

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков