|
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 05.12.2025 > Тема "Бути чи не бути?"
#49 за 05.12.2025
ПОЛ╤ТИКА ╤ В╤ЙНА. РЕАЛЬН╤СТЬ ПРОТИ ОЧ╤КУВАННЯ
Думка про цю статтю часто приходила до мене наприк╕нц╕ 2023 року, коли ми разом з колективом намагалися п╕дбити п╕дсумки буремного 2023-го, а найголовн╕ше – спробувати сформувати нашу стратег╕ю на майбутн╕й 2024 р╕к.
Це був важкий р╕к. Ми ще не розум╕ли, чому кожного дня ста╓ дедал╕ важче ╕ важче, попри абсолютно р╕зн╕ позиц╕╖ в пор╕внянн╕ з 2022 роком. Щось було не так. Щось потр╕бно було побачити ╕ передбачити в майбутньому. Щось, що могло все зм╕нити або хоч якось утримати в ситуац╕╖, коли все ще можливо.
В╕йна в 2023 роц╕ кардинально зм╕нилася. ╤ якщо ╖╖ ф╕зична природа нам була повн╕стю зрозум╕ла, що дало змогу нав╕ть вплинути на ╖╖ подальший розвиток, наприклад об’╓мним п╕дходом до БпЛА, косм╕чною розв╕дкою, то сформувати повноц╕нну стратег╕ю нашо╖ майбутньо╖ повед╕нки поки не було можливим.
Ще б╕льш очевидною ставала залежн╕сть ╕ використання економ╕чних можливостей та ╖х дедал╕ б╕льше залучення до процесу в╕йни в ц╕лому.
Ми також зрозум╕ли, що пост╕йно залежати в╕д постачання збро╖ зах╕дними партнерами неможливо. ╤ нав╕ть не тому, що рано чи п╕зно така зброя у них зак╕нчиться, а перш за все тому, що сама зброя з часом зм╕ниться ╕ ╖╖ вже не буде у наших партнер╕в. Чогось фундаментального у п╕дход╕ до побудови як╕сно╖ стратег╕╖ не вистачало.
Нарешт╕ п╕сля того, як насл╕дки ухвалених р╕шень у сфер╕ моб╕л╕зац╕╖ почали завдавати непом╕рно╖ шкоди, все стало на сво╖ м╕сця.
В╕дразу згадалися академ╕чн╕ уроки. Бо за Клаузев╕цом, кажучи про в╕йну як продовження пол╕тики ╕ншими засобами, ма╓ться на уваз╕, що стратег╕я не може мати рац╕онально╖ основи доти, поки ч╕тко не визначен╕ ц╕л╕, яких необх╕дно досягнути.
Про пол╕тичну мету в╕йни
Пол╕тична мета в╕йни – ось що да╓ в╕дпов╕д╕ на вс╕ запитання. Саме цей терм╕н да╓ можлив╕сть побачити не т╕льки, що робить противник, а ╕ як рухатися самим дал╕. ╤ якщо за тим самим Клаузев╕цом, в╕йна – це "тр╕йця": населення, збройн╕ сили та державне управл╕ння, тод╕ ц╕ аспекти ╓ трьома р╕зними кодексами закон╕в ╕ серед цих стор╕н саме населення ╓ найчутлив╕шою стороною в сенс╕ п╕дтримки в╕йни.
Без сусп╕льно╖ п╕дтримки неможливо усп╕шно вести в╕йну. Тод╕ чи не основною формою тако╖ сусп╕льно╖ п╕дтримки ╓ ставлення сусп╕льства, перш за все, до моб╕л╕зац╕╖, яка стр╕мко почала давати збо╖.
Клаузев╕ц наголошував: щоб мати п╕дтримку населення, важливо, щоб громадськ╕сть була добре по╕нформована, могла в╕др╕знити "правильне" в╕д "неправильного", "сво╓" в╕д "чужого". Природно, що п╕дтримка населення найб╕льш сильна та в╕дчутна до "свого" ╕ "правильного", тобто нац╕онального – на практиц╕ вона ста╓ безумовною, коли воно безпосередньо наража╓ться на небезпеку. Небезпекою може бути будь-яка загроза, що сприйма╓ться як пряма загроза незалежност╕ держави.
Отже, очевидно, що ск╕льки б не намагалося в╕йськове командування сформувати в╕йськову стратег╕ю на певний пер╕од, усе це не матиме жодного результату без пол╕тично╖ вол╕, яка якраз ╕ форму╓ться через пол╕тичну мету.
Повертаючись до Клаузев╕ца, в основ╕ його теор╕╖ лежить те, що в╕йни зазвичай ведуться з пол╕тичними, а не в╕йськовими ц╕лями, ╕ приводяться в д╕ю не ст╕льки ф╕зичними, ск╕льки ╕деолог╕чними силами.
Якось увечер╕ я дав команду п╕дняти вс╕ директивн╕ документи, як╕ надходили до Генерального штабу ЗСУ, щоб з’ясувати, яка ж пол╕тична мета в╕йни була визначена. Чи, можливо, ми щось пропустили. Бо лише з формуванням пол╕тично╖ мети ус╕ суб’╓кти держави намагатимуться досягти окреслено╖ л╕н╕╖ на горизонт╕. Яка може вже тод╕ претендувати на перемогу. На жаль, тод╕ ми н╕чого не пропустили...
Саме тод╕ я спробував сформулювати пол╕тичну мету для нашо╖ в╕йни, щоб окреслити необх╕дну стратег╕ю ╖╖ досягнення. Я п╕дготував велику статтю, яка так ╕ лишилася лежати у верхн╕й полиц╕ робочого столу. Вона називалася "Про пол╕тичну ц╕ль в╕йни для Укра╖ни в к╕нц╕ 2023 року".
Правильним ╓ один з найважлив╕ших постулат╕в Клаузев╕ца. В╕н поляга╓ в тому, що в╕йна п╕дда╓ться зм╕нам, ╕ ц╕ зм╕ни в╕дбуваються в╕дпов╕дно до зм╕н пол╕тики. Бо зм╕ни, як╕ в╕дбуваються у в╕йн╕, потребують зм╕н ще й на пол╕тичному й економ╕чному фронтах.
Але градус пол╕тично╖ напруги тод╕ так ╕ не дозволив мо╖й сов╕ст╕ дати рух ц╕й статт╕. Надто крихкою була внутр╕шньо-пол╕тична ситуац╕я. Та окрем╕ ╖╖ положення все ж таки лягли в основу замислу наших д╕й на 2024 р╕к. Який, на жаль, так ╕ залишився на папер╕. Вже згодом ╕нша команда розробляла св╕й замисел ╕ вт╕лювала його в життя...
Сьогодн╕, станом на к╕нець 2025 року, в╕йна в Укра╖н╕ трива╓ вже дванадцятий р╕к. ╤ з абсолютною впевнен╕стю можна сказати, що вона дедал╕ б╕льше ма╓ ознаки св╕тово╖. Так, за к╕льк╕стю сво╖х жертв вона все ще не набрала обсяг╕в св╕тово╖, проте за р╕внем глобального впливу та насл╕дк╕в – вже ось-ось готова запустити св╕й небезпечний рахунок.
П╕дтвердженням цього, наприклад, може бути еп╕зод з нашо╖ ╕стор╕╖, коли начебто сильн╕ особистост╕ сучасного св╕ту стверджували про можлив╕ швидк╕ р╕шення ╕ довгооч╕куваний мир.
Мир, який ╕ дос╕ не настав.
Ц╕ль номер один для Рос╕╖
Укра╖на ╓ у надскладному положенн╕, де за швидким миром точно стоятиме лише нищ╕вна поразка ╕ втрата незалежност╕. Проте як показав час, ╕ його досягти не вдалося.
Зараз вже ц╕каво, чи не ╓ це насл╕дком апетит╕в Рос╕╖, як╕ можуть виходити за меж╕ Укра╖ни? Очевидно, що так. Все через нерозум╕ння пол╕тично╖ мети Рос╕╖ та в╕дсутн╕сть власного пол╕тичного бачення, яке, ╕мов╕рно, ╜рунтувалося на можливих пол╕тичних ц╕лях глобальних гравц╕в. Але нав╕ть якщо таке розум╕ння прийде, то сл╕дуючи т╕й сам╕й теор╕╖ во╓н, будь-яке звол╕кання на в╕йн╕ шкодить тому, хто наступа╓. Рос╕яни цього не можуть допустити – тод╕ такий оч╕куваний мир в Укра╖н╕ без побудови ново╖ арх╕тектури безпеки хоча б у Сх╕дн╕й ╢вроп╕ просто неможливий.
Тут не можу для ╓вропейц╕в не процитувати Бенджам╕на Франкл╕на: "Т╕, хто в╕дмовля╓ться в╕д свободи заради тимчасово╖ безпеки, не заслуговують ан╕ свободи, ан╕ безпеки". Десь так ╕ формують сьогодн╕ свою пол╕тику у ╢вроп╕ США.
У той час, коли зах╕дн╕ пол╕тики перебували у полон╕ власних ╕люз╕й, вимальовували рожев╕ сценар╕╖ чи п╕д╕гравали один одному, розм╕рковували про в╕дбудову Укра╖ни, а ╖хн╕ експерти в ун╕сон з укра╖нськими колегами малювали майбутн╕ вибори в Укра╖н╕, л╕н╕я бойового з╕ткнення впевнено рухалася у б╕к Дн╕пра, а вже сьогодн╕ – й у б╕к Запор╕жжя та Харкова. На це вже мало хто зверта╓ увагу. ╤нколи склада╓ться враження, що нав╕ть на фронт╕, як ╕ сто рок╕в тому, вже чекають не перемоги, а довгооч╕куваного миру. Разом з тим рос╕йський теоретик во╓нного мистецтва Св╓чин ще сто рок╕в тому так не вважав. За цим кри╓ться дещо складн╕ше.
Його власна ╕стор╕я також ц╕кава. Будучи царським генералом ╕ спод╕ваючись бути корисним комун╕стичному режиму, у 1927 роц╕ в╕н опубл╕кував книгу "Стратег╕я", в як╕й виклав св╕й погляд на систему п╕дготовки та ведення в╕йни державою. Його ╕стор╕я може бути повчальною у наш╕ складн╕ часи. Олександра Св╓чина заарештували ╕ розстр╕ляли в 1938 роц╕ т╕ сам╕ комун╕сти, яким в╕н вир╕шив послужити. Але зараз не про нього, а про саму стратег╕ю ╕ про ╖╖ зв'язок з пол╕тикою.
У вищезгаданого автора ми знаходимо досить ц╕каве визначення: "Будь-яка боротьба за власн╕ ╕нтереси може вестися лише св╕домо ╕ планом╕рно, якщо розум╕ти ╖╖ ц╕л╕". Ось ╕ перший крок до розум╕ння сут╕ д╕й Рос╕╖. Увесь подальший опис под╕й п╕дтверджу╓, що використовуючи передус╕м слабк╕сть колективного заходу та м╕жнародних ╕нститут╕в, рос╕йське кер╕вництво сформувало досить зрозум╕лу не т╕льки для в╕йськового кер╕вництва ц╕ль, яка не стосу╓ться вир╕шення окремих територ╕альних претенз╕й або "захисту рос╕йськомовних" громадян Укра╖ни. Рос╕ю не ц╕кавить Донецька або Луганська област╕, х╕ба ╖хн╕й моб╕л╕зац╕йний потенц╕ал. Тисяч╕ "св╓чиних" вже поповнили лави борц╕в за руський мир ╕ при╓дналися до нього самого.
Ц╕ллю номер один для Рос╕╖ ╓ Укра╖на. Саме Укра╖на з ╖╖ суб’╓ктн╕стю ╕ незалежн╕стю та ус╕ма потенц╕алами, яка ма╓ стати воротами в ╢вропу. Чи не тому сьогодн╕ так важко знайти порозум╕ння щодо зупинки в╕йни? Сл╕дуючи лог╕ц╕ того самого автора, так╕ ц╕л╕ публ╕чно не оголошуються або принципово викривлюються, щоб притягнути якомога б╕льше приб╕чник╕в.
З’ясувати, у як╕й форм╕ передбачалося позбавлення Укра╖ни суверенност╕ ╕ в╕дновлення ╕мперських амб╕ц╕й, згодом зможуть ╕сторики. Але характер под╕й з осен╕ 2021 року, протягом 2022 року ╕ дотепер, особливо поширення недов╕ри до ЗСУ, виявлен╕ корупц╕йн╕ зв’язки окремих член╕в РНБО, а також риторика ╕ повед╕нка рос╕йського кер╕вництва, не залишають сумн╕в╕в щодо ц╕л╕ Рос╕╖: Укра╖на ма╓ припинити сво╓ ╕снування як незалежна держава.
Цей висновок ма╓мо запам’ятати саме ми, укра╖нц╕. Його розум╕ння ма╓ лягти в основу побудови власно╖ стратег╕╖ збереження держави. А вона ма╓ бути побудована з пол╕тично╖ мети, яку визначить вище в╕йськово-пол╕тичне кер╕вництво держави.
Виника╓ законом╕рне запитання: що ж таке пол╕тична мета? ╤ чому недостатньо лише в╕йськово╖ стратег╕╖, яка ╕ так зач╕па╓ економ╕ку?
Все лежить в основах науки про в╕йну. А вона каже: "Завдання вищого в╕йськового командування – знищити бойов╕ сили ворога. Мета в╕йни – завоювати мир, що в╕дпов╕да╓ умовам пол╕тики, яку п╕дтриму╓ держава". Отже, в╕йна не ╓ сама собою ц╕ллю, яка ведеться лише в╕йськовими, а ведеться – щоб укласти мир за певних виг╕дних умов.
Пол╕тик, визначаючи пол╕тичну мету в╕йни, повинен враховувати позиц╕╖ на в╕йськовому, соц╕альному та економ╕чному фронтах, захоплення яких створить сприятлив╕ умови для ведення мирних переговор╕в. Отже, не лише оборона на вс╕х цих фронтах важлива, а й ц╕леспрямован╕ атаки на кожний такий сегмент противника повинн╕ мати усп╕х, особливо у в╕йн╕ на виснаження. Це потр╕бно запам'ятати.
Таким чином, визначаючи пол╕тичну мету в╕йни, фактично необх╕дно визначити завдання та об’╓днати кер╕вництво на фронтах пол╕тично╖, економ╕чно╖ ╕ збройно╖ боротьби.
П╕дготовка до вторгнення
Що ж робила Рос╕я? Вже маючи ч╕тко сформовану ц╕ль в╕йни, враховуючи власн╕ можливост╕ та стан нашо╖ держави, за гаслами про завершення в╕йни, розпочато╖ у 2014 роц╕, грубо порушуючи м╕жнародне право, вона з середини 2019 року розпочина╓ безпрецедентну п╕дготовку до вторгнення в Укра╖ну, розгортаючи вздовж наших кордон╕в в╕йська.
Стратег╕я – це мистецтво по╓днання п╕дготовки до в╕йни ╕ ведення операц╕й для досягнення ╖╖ мети. Стратег╕я розв'язу╓ питання, пов'язан╕ з використанням як збройних сил, так ╕ вс╕х ресурс╕в кра╖ни для досягнення к╕нцево╖ мети.
Ось перший кам╕нь, об який розбива╓ться оборона Укра╖ни. Стратег╕я ма╓ використати вс╕ необх╕дн╕ ресурси. Але чи може вона ними волод╕ти у повному обсяз╕?
За лог╕кою того самого Св╓чина, для досягнення пол╕тично╖ мети ╕снують лише два р╕зновиди стратег╕╖: розгром ╕ виснаження. Н╕чого ╕ншого людство не придумало. Здавалося б, для чого нам потр╕бно згадувати давно забутого в Укра╖н╕ рос╕йського теоретика? Саме у розр╕з╕ цих двох стратег╕й можливо розглянути переб╕г нашо╖ в╕йни ╕ найголовн╕ше – знайти ╓дину стратег╕ю наших д╕й, побудовану на правильно визначен╕й пол╕тичн╕й мет╕.
У серпн╕ 2021 року, коли я став Головнокомандувачем ЗСУ, в╕йна Рос╕╖ проти Укра╖ни тривала вже сьомий р╕к. Збройн╕ Сили Укра╖ни хоч ╕ переживали трансформац╕ю, здобували бойовий досв╕д, але мали ще велику к╕льк╕сть проблем в р╕зних напрямках. Рос╕йська ж арм╕я ╕нтенсивними темпами нарощувала сво╖ сили та забезпечення. Анал╕тичний ресурс Global Firepower Index оприлюднив восени 2021 року рейтинг, зг╕дно з яким, збройн╕ сили РФ займали друге м╕сце серед найсильн╕ших арм╕й св╕ту п╕сля США, тод╕ як Збройн╕ Сили Укра╖ни – 25-те.
Рос╕я з року в р╕к зб╕льшувала в╕йськовий бюджет, вкладала ресурси в оборонно-промисловий комплекс, купувала дедал╕ б╕льше збро╖ та техн╕ки. Вони сутт╓во переважали нас як за чисельн╕стю, так ╕ за оснащен╕стю. Починаючи з 2019-го ╕ наступн╕ три роки в╕йськов╕ витрати РФ лише зростали.
Водночас в Укра╖н╕ все в╕дбувалося навпаки: у 2021 роц╕ арм╕╖ вид╕лили грошей нав╕ть менше, н╕ж в попередньому роц╕. ╤ хоча пол╕тики гучно заявляли, що на сектор безпеки та оборони вид╕лили понад 5% ВВП – це не лише про Збройн╕ Сили, це ╕ про Нацпол╕ц╕ю, СБУ, Нацгвард╕ю, прикордонник╕в.
З 260 млрд грн для М╕ноборони було менше половини. Ф╕нансування розробки та закуп╕вл╕ збро╖ ╕ техн╕ки не зб╕льшували, переважна частина грошей традиц╕йно йшла на грошове забезпечення в╕йськових. Через це ЗСУ були у стан╕ стагнац╕╖: ф╕нанс╕в на розвиток та п╕двищення бо╓готовност╕ не вистачало, була проблема в╕дтоку кадр╕в ╕ недоукомплектованост╕ в╕йськових частин.
Бюджет на 2022 р╕к приймався парламентом вже в умовах ескалац╕╖ ситуац╕╖ та накопичення рос╕йських в╕йськ б╕ля укра╖нських кордон╕в. Як насл╕док – в╕н зр╕с всього на 10% ╕ досяг 133 млрд грн.
Але це н╕що в пор╕внянн╕ з тими викликами, як╕ чекали на Укра╖ну та ЗСУ у зв’язку з повномасштабною агрес╕╓ю Рос╕╖. Майбутн╓ покаже, що стаб╕льне недоф╕нансування арм╕╖ призвело до накопичення ц╕лого ряду проблем.
Збройн╕ Сили Укра╖ни зустр╕ли повномасштабне вторгнення Рос╕╖ з величезним деф╕цитом всього – в╕д людей до збро╖.
Станом на к╕нець 2021 року чисельн╕сть рос╕йсько╖ арм╕╖ перевищувала укра╖нську в 5 раз╕в, танк╕в та бойових броньованих машин у них було в 4 рази б╕льше, артилер╕╖ – у 3,4 раза, а ударних вертольот╕в – в 4,5 раза. Ще сумн╕шою була ситуац╕я у В╕йськово-морських силах Укра╖ни – у нас не було ав╕аносц╕в, есм╕нц╕в, корвет╕в ╕ п╕дводних човн╕в.
Станом на серпень 2021 року чисельн╕сть Збройних Сил Укра╖ни нал╕чувала 250 000 ос╕б, з них близько 204 000 – це в╕йськовослужбовц╕. Чисельн╕сть рос╕йсько╖ арм╕╖ з року в р╕к зб╕льшувалась ╕ становила на той час вже понад м╕льйон в╕йськовослужбовц╕в.
Бойових бригад у склад╕ ЗСУ на момент мого призначення було лише 24. Це загальнов╕йськов╕ бригади Сухопутних, Десантно-штурмових в╕йськ та морсько╖ п╕хоти, як╕ ╕ ╓ основою угрупувань для ведення наземних операц╕й. З ╖хнього числа на серпень 2021 року 12 бригад вже виконували бойов╕ завдання на сход╕ та п╕вдн╕ Укра╖ни. Тобто у нас лишалося лише 12 бойових бригад, як╕ перебували на пол╕гонах, в пунктах пост╕йно╖ дислокац╕╖ ╕ як╕ можна було в╕дправити на б╕й з ворогом п╕д час повномасштабно╖ агрес╕╖.
Усе це давало Рос╕╖ вс╕ можливост╕ використати саме стратег╕ю розгрому для досягнення сформовано╖ пол╕тично╖ мети. Тому Рос╕я у 2021 роц╕ почала сутт╓во нарощувати к╕льк╕сть в╕йськ вздовж кордону з Укра╖ною. ╤ вже на серпень вимальовувалася конф╕гурац╕я ймов╕рних напрямк╕в вторгнення. За оц╕нками розв╕дки, наявна к╕льк╕сть рос╕йських в╕йськ б╕ля укра╖нських кордон╕в дозволяла противнику створити до шести оперативних угруповань в╕йськ, як╕ могли бути залучен╕ до вторгнення. Окр╕м того, в╕йська накопичувалися ╕ в тимчасово окупованому Криму для наступу на Тавр╕йському та Азовському напрямках.
Загалом до початку вторгнення наступальне угруповання рос╕ян оц╕нювалося у щонайменше 102 батальйонн╕ тактичн╕ групи – це до 135 000 в╕йськовослужбовц╕в, 48 ОТРК, п╕д 2 000 танк╕в, 5 319 бронемашин, 2 000 артилер╕йських систем, п╕д 700 одиниць РСЗВ.
Рос╕я мала абсолютну перевагу у к╕лькост╕ засоб╕в пов╕тряного нападу та засоб╕в ППО, перед в╕йною вона оновила бойовий склад ав╕ац╕╖ та переозбро╖ла ╖╖ на сучасн╕шу техн╕ку. За оц╕нками розв╕дки, всього для вторгнення противник м╕г залучити до 342 л╕так╕в оперативно-тактично╖ ав╕ац╕╖ та до 187 вертольот╕в. До того ж рос╕яни створили корабельн╕ угрупування для проведення операц╕й у Чорному та Азовському морях.
Ось так виглядала ситуац╕я станом на к╕нець 2021 року. Ми значно поступалися противнику в чисельност╕ озбро╓ння та в╕йськово╖ техн╕ки, бо╓припасах, особовому склад╕. У нас, на в╕дм╕ну в╕д рос╕ян, було зовс╕м мало сучасного озбро╓ння.
На початку 2022 року Генеральний штаб пров╕в розрахунки, як╕ показали, що загальна потреба в коштах для в╕дбиття агрес╕╖, зокрема для в╕дновлення та поповнення запас╕в ракет ╕ бо╓припас╕в, обчислювалася в сотн╕ м╕льярд╕в гривень. Яких у ЗСУ не було. Важко сказати, як╕й пол╕тичн╕й мет╕ в╕дпов╕дав такий стан найважлив╕шо╖ ╕нституц╕╖ у держав╕.
Тому рос╕йська стратег╕я розгрому передбачала ч╕тк╕ ╕ к╕нцев╕ в╕йськов╕ д╕╖, як╕ мали ст╕льки потенц╕алу, щоб досягти пол╕тично╖ мети як швидким ударом по столиц╕, так ╕ по ╕нших напрямках. Характерною ознакою тако╖ стратег╕╖, окр╕м високого, проте обмеженого потенц╕алу, ╓ в╕дсутн╕сть стратег╕чних резерв╕в у противника, як╕ не передбачено створювати ╕ застосовувати в стратег╕╖ розгрому.
Характерн╕ для в╕йськових оперативн╕ резерви належать до складу угруповань ╕ залишаються вид╕леним потенц╕алом. Отже, досягнення пол╕тично╖ мети зд╕йснювалося переважно в╕йськовими методами у по╓днанн╕ з класичними ╕нформац╕йно-психолог╕чними акц╕ями, д╕ями агентури й п’ято╖ колони.
Проте ситуац╕я розвивалася по-╕ншому.
Зм╕на стратег╕╖ розгрому на стратег╕ю виснаження
Укра╖на, яка опинилася п╕д ударом ворога, в к╕лька раз╕в б╕льшого за розм╕ром, економ╕кою, чисельн╕стю населення, в╕йськовим бюджетом та розм╕ром арм╕╖, вистояла. Передус╕м завдяки геро╖зму укра╖нц╕в, ╕нновац╕ям ╕ досягнутому за допомогою союзник╕в паритету.
Зв╕сно, така наша реакц╕я мала б бути частиною пол╕тично╖ мети. Бо саме безпрецедентний геро╖зм громадян Укра╖ни став запорукою перемоги ╕ мав би бути результатом ст╕йко╖ позиц╕╖ на пол╕тичному фронт╕.
Не дати противнику реал╕зувати свою стратег╕ю для досягнення пол╕тично╖ мети ╓ абсолютною перемогою. Перемогою, яка хоч ╕ коштувала Укра╖н╕ житт╕в найкращих ╖╖ громадян ╕ частини територ╕╖, але зберегла державу та дала найголовн╕ше – шанс на боротьбу ╕ на мир на сво╖х умовах. Шанс, яким ми користу╓мося до сьогодн╕.
З того моменту потр╕бно звернутися до во╓нно╖ науки. А вона знову нагаду╓, що для досягнення т╕╓╖ само╖ пол╕тично╖ мети, коли розрахунок на стратег╕ю розгрому не справджу╓ться, стратег╕я зм╕ню╓ться на виснаження.
Як згодом з’ясу╓ться, це жодним чином не спростову╓ р╕шуч╕сть к╕нцевих ц╕лей. У цьому сьогодн╕ вже впевнився увесь св╕т, не т╕льки ми.
З 17 кв╕тня 2022 року, поки агентура та п’ята колона в Укра╖н╕ готували п╕д╜рунтя до ново╖ стратег╕╖, рос╕йськ╕ в╕йська зосередили сво╖ зусилля на проведенн╕ в╕йськових д╕й у п╕вн╕чно-сх╕дних, сх╕дних ╕ п╕вденних районах, де мали створити умови для п╕дготовки до виконання завдань у межах стратег╕╖ виснаження.
З в╕йськового погляду все здавалось зрозум╕лим. Рос╕йськ╕ в╕йська, використовуючи залишки збереженого потенц╕алу, шляхом завдавання дедал╕ б╕льш концентрованих удар╕в, намагалися не втратити ╕н╕ц╕ативу, а на деяких д╕лянках, наприклад на правому берез╕ Дн╕пра та п╕вдн╕, переходили до оборони, створюючи умови для затяжно╖ в╕йни. В╕йни на виснаження. До к╕нця 2022 року так╕ д╕╖ в╕дбувались майже по ус╕й л╕н╕╖ фронту, без значних оперативних усп╕х╕в, кр╕м зв╕льнення Харк╕вщини та правобережжя Укра╖ни.
Переважно так╕ д╕╖ були результатом використання нами залишк╕в оперативних запас╕в ╕ тих, як╕ дозовано надходили в╕д партнер╕в, а також частковим використанням Рос╕╓ю власних обмежених стратег╕чних запас╕в. Насл╕дком цього стала втрата нами б╕льшо╖ частини Лугансько╖ област╕ та л╕вобережно╖ частини Запор╕зько╖ та Херсонсько╖ областей. Об’╓ктивно стратег╕я розгрому вичерпала себе через в╕дсутн╕сть сил ╕ засоб╕в, а також стратег╕чних резерв╕в з обох стор╕н. Це, до реч╕, ╓ ще одн╕╓ю причиною настання саме позиц╕йност╕ у в╕йн╕. Коли недостатньо матер╕альних запас╕в, а п╕дготовка з обох стор╕н недостатня, з великою ймов╕рн╕стю така в╕йна стане позиц╕йною. Згодом п╕д силою ╕нших фактор╕в так ╕ сталося.
╤мов╕рно, досл╕джуючи ц╕ дв╕ теор╕╖, необх╕дно зробити висновок, що стратег╕я виснаження може бути застосована з метою створення умов для розгрому. Тому з осен╕ 2022 року Укра╖на ╕ намага╓ться створити умови для реал╕зац╕╖ стратег╕╖ розгрому у наступному, 2023 роц╕.
Але через в╕дсутн╕сть пол╕тично╖ мети п╕дготовка трива╓ лише на в╕йськовому напрямку й охоплю╓ лише стратег╕чне розгортання та формування потенц╕алу для вир╕шення завдань у 2023 роц╕. Наш╕ резерви обмежен╕ зах╕дною допомогою, економ╕ка не забезпечу╓ потреб фронту, сусп╕льство ор╕╓нтоване на швидку перемогу вже у 2023 роц╕ й сповнене завищених оч╕кувань ╕ над╕й.
Вже зараз не дивне намагання Рос╕╖ у 2023 роц╕ сконцентруватися на створенн╕ потужно╖ оборони, яка, з одного боку, була лог╕чною, начебто слугувала для в╕дбиття нашого ╕мов╕рного наступу, а з ╕ншого – в╕двертала нашу увагу в╕д головного, в╕д формування необх╕дного матер╕ального резерву для ведення в╕йни на виснаження. У той час коли ми готувалися до кави у Криму, завершення в╕йни у 2023 роц╕ та спостер╕гали за намаганням захопити Бахмут, Рос╕я переводила економ╕ку на в╕йськов╕ рейки, запускала пропаганду ╕ зм╕нювала законодавство, формувала стратег╕чн╕ резерви та затягувала нас у в╕йну, до яко╖, як ╕ в 2022 роц╕, ми не були готов╕. В╕йну на виснаження.
Саме у вересн╕ 2022 року, коли перш╕ "шахеди" залет╕ли на територ╕ю Укра╖ни, а групи рос╕йського впливу розпочали дискредитац╕йну кампан╕ю проти в╕йськового кер╕вництва Укра╖ни, розпочалася нова ера во╓н в ╕стор╕╖ людства. В╕йни на виснаження. До к╕нця 2023 року ця стратег╕я була абсолютно в╕дточена й доведена до досконалост╕. Под╕╖ 2024-го, а особливо 2025 року, попри незначн╕ здобутки на фронт╕, вказують на абсолютну д╕╓в╕сть тако╖ стратег╕╖ для Рос╕╖ у намаганн╕ досягнути сво╓╖ пол╕тично╖ мети.
Що ж це за стратег╕я виснаження? Визначення, як╕ дають теоретики в╕йськового мистецтва, дуже складн╕. ╤ для розум╕ння потр╕бно провести ╕сторичн╕ аналог╕╖. Бо зм╕нилися ╕нструменти ╕ форми реал╕зац╕╖, проте не зм╕нилася суть.
"Слабкого... ворога можна перемагати, знищивши його збройн╕ сили. Але л╕н╕я найменшого опору до перемоги може пройти через певне затягування в╕йни, що може призвести до пол╕тичного розпаду ворога. Сильну ╕ значну державу навряд чи можна повалити методами розгрому без виснаження", – так кажуть в╕йськов╕ класики.
А ще додають: "В╕йна на розгром ведеться переважно завдяки резервам, накопиченим у мирний час; ╕ноземн╕ замовлення для терм╕нового поповнення перед в╕йною можуть бути надзвичайно доречними. Велика держава може орган╕зовувати боротьбу за виснаження виключно на прац╕ сво╓╖ промисловост╕ п╕д час само╖ в╕йни. В╕йськова промислов╕сть може розвиватися виключно коштом в╕йськових замовлень".
"П╕дготовка до в╕йни на виснаження ма╓ зосереджуватися головним чином на загальному, пропорц╕йному розвитку та покращенн╕ економ╕ки держави, оск╕льки слабка економ╕ка, зв╕сно, не витриму╓ суворих випробувань виснаження".
Зрозум╕ти ц╕ цитати, датован╕ 1927 роком, не пров╕вши аналог╕ю з цими днями, практично неможливо. Проте це абсолютно так. Надто дорога ╕ спустошлива в╕йна ма╓ швидко зак╕нчитися. Це ж ╕ ╓ головний постулат доктрини НАТО: нема╓ сенсу вести довгу в╕йну, бо у тебе ресурс╕в ╕ можливостей завдавати ураження б╕льше.
Проте ╕стор╕я нашо╖ в╕йни п╕дтверджу╓, що складний шлях стратег╕╖ виснаження, що веде до витрат набагато б╕льших ресурс╕в, н╕ж короткий нищ╕вний удар, зазвичай обира╓ться лише тод╕, коли в╕йну неможливо завершити одним способом.
Сл╕д пам’ятати головне: операц╕╖ стратег╕╖ виснаження – це не ст╕льки безпосередн╕ етапи досягнення к╕нцево╖ в╕йськово╖ мети, ск╕льки етапи розгортання матер╕ально╖ переваги, що зрештою позбавить ворога передумов для усп╕шного опору.
Ось ╕ в╕дпов╕дь на запитання, ск╕льки коштуватиме збиття 9 000 пов╕тряних ц╕лей, як╕ щом╕сяця отриму╓ Укра╖на. Це ╕ ╓ реал╕зац╕╓ю стратег╕╖ виснаження.
Проте в╕йна на виснаження ведеться ╕ на пол╕тичному фронт╕. Де, як я вже казав, головним ╓ народ Укра╖ни ╕ його здатн╕сть до опору через залучення до моб╕л╕зац╕╖. А отже шлях до пол╕тичного розпаду ста╓ дедал╕ очевидн╕шим.
Р╕шучий удар, який може готувати Рос╕я
Що ж до в╕йськових д╕й у стратег╕╖ на виснаження. В╕йськов╕ д╕╖ все ще в╕д╕грають важливу роль у досягненн╕ пол╕тично╖ мети, проте вони не ╓ головною ╕ к╕нцевою фазою.
Це означа╓, що, наприклад, якщо Рос╕я повн╕стю окупу╓ Донецьку або ╕нш╕ област╕, в╕йна триватиме як на пол╕тичному, так ╕ економ╕чному фронт╕, оск╕льки пол╕тична мета не буде досягнута.
Або уяв╕мо вих╕д ЗСУ на кордони 1991 року. Чи означатиме це завершення в╕йни? Так, це зм╕нить конф╕гурац╕ю л╕н╕╖ фронту, яка проходитиме по державному кордону. Проте чи зак╕нчиться на цьому в╕йна, коли ╕ економ╕ка, ╕ населення Рос╕╖ будуть готов╕ ╖╖ продовжувати?
╤ навпаки – за здорово╖ економ╕ки ╕ правильно╖ внутр╕шньо╖ та зовн╕шньо╖ пол╕тики можливо зм╕нювати ╕ конф╕гурац╕ю фронту, зв╕сно, впливаючи на економ╕ку ╕ населення Рос╕╖. Отже, метою во╓нних д╕й в стратег╕╖ виснаження ╓ створення умов, за яких можливо завдавання р╕шучого удару, спрямованого на розвал кра╖ни на економ╕чному ╕ пол╕тичному фронтах одночасно.
Прост╕ше кажучи, противник веденням в╕йськових д╕й сьогодн╕ намага╓ться створити соц╕альну напругу, завдати втрат у жив╕й сил╕ та непом╕рних витрат ф╕нансового ресурсу. Боротьба за символ╕чн╕ географ╕чн╕ ╕ культурн╕ об’╓кти, а не за д╕лянки м╕сцевост╕, ╓ найвиг╕дн╕шою у такому раз╕. Перетворення таких об’╓кт╕в у фортецю лише п╕дтверджу╓ ╕ п╕дтриму╓ ворожу стратег╕ю.
Мабуть, останн╓, що потр╕бно додати про стратег╕ю виснаження. Справд╕, у рамках тако╖ стратег╕╖ вс╕ операц╕╖ характеризуються тим, що мають обмежену мету. В╕йна не ╓ вир╕шальним ударом, а ╓ боротьбою за позиц╕╖ на в╕йськовому, пол╕тичному й економ╕чному фронтах, з яких, зрештою, можна було б завдати цього удару.
У стратег╕╖ виснаження ╓ св╕й вир╕шальний удар. ╤ якщо для противника – це доведення кра╖ни до розпаду через в╕йськов╕ д╕╖, пол╕тичну й економ╕чну ситуац╕ю, що ж тод╕ ╓ р╕шучим ударом у ц╕й ситуац╕╖?
Якщо згадати ╕стор╕ю, то в╕дпов╕дь очевидна. Це громадянська в╕йна.
Так, саме це ╕ ╓ тим вир╕шальним ударом, якого Рос╕я систематично досяга╓ реал╕зац╕╓ю стратег╕╖ на виснаження. Ця в╕йна, до реч╕, за в╕дсутност╕ ╓диного бачення ново╖ арх╕тектури безпеки хоча б на ╓вропейському континент╕, можлива не лише внасл╕док досягнення пол╕тично╖ мети, а й, як не дивно, через "справедливий мир", який без гарант╕й безпеки та реальних ф╕нансових програм неодм╕нно виведе в╕йну з Рос╕╓ю у наступний етап – вже громадянсько╖ в╕йни.
Отже, саме майбутн╕ загрози й ризики кажуть про те, що визначення ч╕тко╖ пол╕тично╖ мети – це не лише завдання д╕яльност╕ збройних сил, а й директива для пол╕тично╖ п╕дготовки в╕йни, яка широко охоплю╓ питання економ╕ки, внутр╕шньо╖ та зовн╕шньо╖ пол╕тики. Оц╕нка перспектив в╕йни ма╓ сформувати ╓дину ц╕ль, що об’╓дна╓ в╕йськовий, пол╕тичний ╕ економ╕чний фронт.
Наприклад, якщо розглянути основн╕ етапи розвитку во╓нно-пол╕тично╖ та во╓нно-стратег╕чно╖ ситуац╕╖ навколо Укра╖ни, то можна було б розглянути так╕ вар╕анти пол╕тично╖ мети:
1. Пер╕од з лютого 2015 року до лютого 2022 року. Етап уникнення та запоб╕гання в╕йни. Пол╕тичною метою цього пер╕оду мали б бути: уникнення в╕йни шляхом п╕дготовки власних збройних сил, населення та економ╕ки, вжиття зовн╕шньопол╕тичних заход╕в для обмеження в╕йськових можливостей Рос╕╖.
Серед основних заход╕в на практиц╕ мала б бути п╕дготовка кра╖ни до в╕йни у вс╕х сферах. К╕нцевою практичною фазою могло стати запровадження во╓нного стану ╕ завчасне розгортання збройних сил на загрозливих напрямках.
2. Пер╕од з 24 лютого 2022 року до грудня 2023 року. Етап використання стратег╕╖ знищення. Пол╕тичною метою могло б бути: забезпечення сталого миру ╕ нерозповсюдження в╕йни на решту територ╕й Укра╖ни. У раз╕ неможливост╕ – п╕дготовка до в╕йни на виснаження.
3. Пер╕од з лютого 2024 року до с╕чня 2025 року. Стратег╕чна оборона та формування альянс╕в до активних д╕й в стратег╕╖ виснаження для пошуку справедливого миру.
4. Пер╕од з с╕чня 2025 року до серпня 2025 року. Стратег╕чна оборона з завданням не дати Рос╕╖ використати сво╖ в╕йськов╕ досягнення у формуванн╕ мирних перемовин.
5. З серпня 2025 року. Збереження держави через утримання в╕йськового, пол╕тичного ╕ економ╕чного фронт╕в. Формування альянс╕в ╕ коал╕ц╕й навколо позбавлення Рос╕╖ можливостей в╕йни.
Яким може бути зак╕нчення в╕йни
Дуже дивною ╓ ситуац╕я, коли питання зак╕нчення в╕йни п╕д тиском чергових ╕нформац╕йних привод╕в стають темою для чергових пров╕сник╕в в Укра╖н╕.
Для формування самого терм╕ну зак╕нчення в╕йни одних ╕нформац╕йних привод╕в явно недостатньо. Зак╕нчення або зупинка в╕йни, особливо в╕йни на виснаження, залежатиме в╕д сукупност╕ досягнень чи втрат на в╕йськовому, економ╕чному ╕ пол╕тичному фронтах. Зв╕сно, обвал на одному з них може спричинити появу лише передумов для ╖╖ зак╕нчення.
Проте ╕ ст╕йк╕сть ус╕╓╖ конструкц╕╖ абсолютно залежна в╕д ст╕йкост╕ та потенц╕алу ╕нших. Наприклад, так вже швидко спрогнозований мир в Укра╖н╕ поставить досить жорстк╕ питання в Рос╕╖ про к╕льк╕сть людських втрат – це буде пояснити так само важко, як ╕ пояснити корупц╕ю в Укра╖н╕ сьогодн╕. ╤ законом╕рно, що саме ситуац╕я на пол╕тичному фронт╕ в Рос╕╖ не допустить цього без значних поступок або повно╖ поразки з нашого боку.
Сьогодн╕ важко сказати, чи розум╕ють це посередники, як╕ намагаються вималювати сценар╕╖ для Укра╖ни. Але той факт, що кожного разу умови не стають кращими для Укра╖ни, – очевидний.
Формуючи пол╕тичну мету в╕йни, важливо пам’ятати, що в╕йна не завжди завершу╓ться перемогою одн╕╓╖ сторони та поразкою ╕ншо╖. Так було у Друг╕й св╕тов╕й, але це р╕дк╕сний виняток, бо так майже н╕коли не бувало в людськ╕й ╕стор╕╖. Переважна б╕льш╕сть во╓н завершу╓ться або вза╓мною поразкою, або кожен впевнений, що перем╕г, або ╕нш╕ вар╕анти.
Отже, коли ми ведемо мову про перемогу, треба чесно сказати так: перемога – це розпад Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, а поразка – повна окупац╕я Укра╖ни через ╖╖ розпад. Все решта – просто продовження в╕йни.
Ми, укра╖нц╕, звичайно, прагнемо повно╖ перемоги – розпаду Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖. Але не можемо й в╕дкидати вар╕ант довгострокового (на роки) припинення в╕йни, бо саме це надто поширений в ╕стор╕╖ во╓н спос╕б ╖х завершення. Разом з тим мир, нав╕ть в оч╕куванн╕ наступно╖ в╕йни, да╓ шанс на пол╕тичн╕ зм╕ни, на глибок╕ реформи, на повноц╕нне в╕дновлення, економ╕чне зростання, повернення громадян.
Можна нав╕ть вести мову про початок формування безпечно╖, максимально захищено╖ держави завдяки ╕нновац╕ям ╕ технолог╕ям. Формування ╕ укр╕плення основ справедливо╖ держави через боротьбу з корупц╕╓ю та створення справедливого суду. Економ╕чний розвиток кра╖ни, зокрема, на основ╕ м╕жнародних економ╕чних програм в╕дновлення кра╖ни.
Про гарант╕╖ безпеки
Ще один важливий аспект формування пол╕тично╖ мети сьогодн╕ – це гарант╕╖ безпеки.
Саме поняття припинення в╕йни сьогодн╕ не лише очевидне, а й витребуване певними причинами. Ц╕ причини носять як рег╕ональний, так ╕ глобальний характер. Сам шлях реал╕зац╕╖ зусиль для досягнення цього сьогодн╕, на жаль, малоймов╕рний.
Перш за все, для цього в╕дсутн╕ передумови. Чи не основною з них ╓ активн╕ бойов╕ д╕╖ високо╖ ╕нтенсивност╕ та удари по економ╕ц╕ з обох стор╕н, як╕ дос╕ тривають. Саме тому зм╕щення акценту з переговор╕в про припинення вогню до укладання остаточно╖ мирно╖ угоди несе неможлив╕сть нав╕ть ╖х сприйняття в Укра╖н╕ через неприпустим╕ для нас умови. Бо ми вже заплатили занадто високу ц╕ну.
По-друге, в умовах, коли вже не ╕сну╓ поняття м╕жнародного права та системи п╕дтримки цього права, укладання таких угод без створення гарант╕й довгостроково╖ безпеки абсолютно неможливе.
Такими гарант╕ями безпеки могли бути: вступ Укра╖ни до НАТО, розм╕щення на територ╕╖ Укра╖ни ядерно╖ збро╖ або розм╕щення великого, здатного протистояти Рос╕╖ в╕йськового контингенту. Проте сьогодн╕ про це не йдеться. А з урахуванням ╕ технолог╕чно╖, ╕ доктринально╖ неготовност╕ будь-яко╖ кра╖ни – учасниц╕ НАТО або ╕ншо╖, окр╕м Рос╕╖, Укра╖ни та Китаю, це питання принципово не може розглядатися. А отже, ╕мов╕рно, в╕йна триватиме. ╤ не лише у в╕йськов╕й, а й у пол╕тичн╕й та економ╕чн╕й сферах.
Ще одним аспектом ╓ поступове здешевлення в╕йни завдяки розвитку технолог╕й, з одного боку, та зб╕льшенню сумарних ударних можливостей, з ╕ншого. Це, врешт╕, може привести до ситуац╕╖, коли Рос╕╖ з часом потр╕бн╕ будуть так╕ ж гарант╕╖ безпеки. Як би це дивно не звучало. Тод╕, ╕мов╕рно, основою гарант╕й безпеки мають бути кап╕тали, що зможуть вза╓мно гарантувати ╖х збереження. Як╕, з╕ свого боку, не допустять колапсу у пово╓нн╕ роки як в Укра╖н╕, так ╕ в Рос╕╖. Бо, зв╕сно, так╕ економ╕чн╕ збитки матимуть ╕ пол╕тичн╕ насл╕дки. Це вже було на початку XX стол╕ття.
Отже, формулювання пол╕тично╖ мети в╕йни ╓ найскладн╕шим випробуванням для мислення пол╕тика. Тут можлив╕ найб╕льш хибн╕ уявлення. В╕йна – це каталог грубих помилок, говорив В╕нстон Черчилль.
Проте чи не головною тод╕ пол╕тичною метою для Укра╖ни ╓ позбавлення Рос╕╖ можливост╕ зд╕йснювати акти агрес╕╖ проти Укра╖ни в осяжн╕й перспектив╕.
Водночас потр╕бно врахувати, що реал╕зовувати так╕ нам╕ри Рос╕я може, обравши одну з двох стратег╕й. У будь-якому раз╕, такий акт агрес╕╖ зд╕йснюватиметься як на в╕йськовому, так ╕ на пол╕тичному й економ╕чному фронтах. ╤нструменти та форми тако╖ агрес╕╖ зм╕нюються, проте вс╕ вони слугуватимуть одн╕й ╕ т╕й сам╕й пол╕тичн╕й мет╕.
Якщо важко уявити характер майбутньо╖ в╕йни, то точно зрозум╕ло, яким повинен бути мир, де мають жити наш╕ д╕ти. Зрештою, як говорила Олена Тел╕га: "Держави стоять не на династ╕╖, а на внутр╕шн╕й ╓дност╕ ╕ сил╕ народу".
https://www.liga.net
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 05.12.2025 > Тема "Бути чи не бути?"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=27468
|