"Кримська Свiтлиця" > #13 за 24.03.2006 > Тема "На допомогу вчителеві"
#13 за 24.03.2006
УРОКИ ДУХОВНОСТ╤
Галина КОЗАРЕНКО
Духовний св╕т, духовна краса... Що це? Кожен з нас в╕дпов╕сть по-р╕зному ╕ неоднозначно. Але ╕з силою духу не зр╕вня╓ться н╕яка ╕нша. Настав час замислитись над тим, хто ми? Як╕ ми? Чи╖х батьк╕в д╕ти? На жаль, при обговоренн╕ нових концепц╕й осв╕ти на перший план висуваються питання формування зд╕бностей дитини, розвитку ╖╖ ╕нтелектуальних можливостей, а ось питання моральних якостей, духовност╕ особистост╕, про те, яку людину ми хочемо виховати, залиша╓ться на другому план╕. Погоджуюсь: знання дуже важлив╕. Та все ж важлив╕ше - духовний св╕т дитини. Не оц╕нка в журнал╕ ╓ показником роботи вчителя, а ступ╕нь душевного вза╓морозум╕ння, контакт╕в з учнями. Тому гуман╕зац╕я, гуман╕таризац╕я ╕ демократизац╕я осв╕ти - це три промен╕ пошуково╖ роботи вчителя. У сп╕вдружност╕ добра, краси ╕ свободи ми зум╕╓мо перетворити навчання в мистецтво. Тод╕ з╕ школи будуть виходити не агресивно байдуж╕ неуки, нев╕гласи, а люди, як╕ зможуть виражати сво╖ натури творчо, зум╕ють ╕ти невторованими дорогами! Доля майбутн╕х покол╕нь - у руках вчителя, йде духовне оновлення, в╕дродження св╕домост╕ та душ╕. Тож хочеться сьогодн╕ поговорити про еколог╕ю душ╕, про збереження «собор╕в» людських душ. За програмою в школ╕ вивча╓ться перекладна л╕тература, яка склада╓ться ╕з церковних ╕ св╕тських твор╕в. Перед вивченням наголошую на ╖х ╕дейному спрямуванн╕. Адже в них пропов╕ду╓ться милосердя, чесн╕сть, скромн╕сть, р╕вн╕сть вс╕х людей, засуджуються вбивства, крад╕жки, насильство людини над людиною. Розпов╕даю, що з перекладно╖ л╕тератури митц╕ вс╕х час╕в черпали мотиви, сюжети, ╕де╖, образи, афоризми, нав╕ть деяк╕ жанри (псалом, притчу, послання). Вразив учн╕в тв╕р «Соломон╕в суд», суд, який в╕дбува╓ться в душ╕ кожного. Людську особист╕сть визнача╓ духовний ╖╖ зм╕ст. «Не убий, не укради, не перелюбствуй, шануй батька свого...» Х╕ба можна в╕дмовитися в╕д цих б╕блейських ╕стин? Учн╕ роблять висновки: якщо таке станеться, то людства вже не буде, бо виживання людства - це ╕ ╓ виживання морал╕ ╕ духовност╕. В одинадцятому клас╕ вивча╓мо творч╕сть Л╕ни Костенко. У цьому ╕мен╕ - наша сов╕сть, наш дух, наша ╕стор╕я. Еп╕графом до ╖╖ творчост╕ беру слова:
Поез╕я - це завжди неповторн╕сть, Якийсь безсмертний дотик до душ╕.
Л╕на Костенко осучасню╓ минуле, розгляда╓ його як м╕сток у майбутн╓. Анал╕зуючи образ Марус╕ Чурай, учн╕ роблять висновок, що в╕н орган╕чно злива╓ться з образом Укра╖ни, фокусу╓ в соб╕ духовний потенц╕ал укра╖нського народу. Поетеса пробуджу╓ в нас пам’ять, яку вбивали десятил╕ттями, ╕стор╕ю, яка закладена в генах. На уроках ставлю соб╕ за мету: поглибити бачення учнями св╕ту, розширити коло проблем, як╕ хвилюють людство (еколог╕я душ╕ ╕ природи), виховувати особисту причетн╕сть кожного до всього, що в╕дбува╓ться навколо, навчаю чужу долю, чужий б╕ль сприймати як сво╖ власн╕, допомагаю учням зрозум╕ти ╕нших людей, а через них - себе. М╕ра виховання л╕тературою залежить не т╕льки в╕д твор╕в письменник╕в, а й в╕д кожного з нас, наших мо-ральних ╕ духовних зусиль. Неоц╕ненним скарбом у вихованн╕ духовност╕ служить муза Великого Кобзаря. Ось це справд╕ ожива╓ душа народу, ожива╓ воля. Його дух вита╓ над нашою землею. 45 хвилин уроку мало для розпов╕д╕ про Шевченка. А тому продовжуються у час╕ й простор╕ уроки п╕сля урок╕в. Продовжуються уроки життя, уроки духовност╕ в позакласних заходах. Виховання духовност╕ продовжу╓ться ╕ на уроках, де говоримо з д╕тьми про Мат╕р. Говоримо про Мат╕р-голубку, Мат╕р-ласт╕вку, про мамину вишню в саду, а ще про оч╕ материнськ╕ ╕ б╕ляву хату, як╕ в╕чно мандрують за сином чи дочкою, ╕ про ту мат╕р, яка ночей недоспала, й про ту, що в╕дцуралася в╕д дитини. А дома кожен ╕з учн╕в написав про свою мат╕р-горлицю. Образ Матер╕ в учн╕вських творах найближчий до В╕чност╕. Думаю, що н╕коли не перестане звучати в душах мо╖х учн╕в материнська колискова, п╕сня про мат╕р, вони завжди будуть пам’ятати ╖╖ мову, ╖╖ руки, ласку, усм╕шку, доброту. Дв╕ тисяч╕ рок╕в тому Платон говорив: «Ми повинн╕ прийти в╕д красиво╖ думки до красивого життя, а в╕д красивого життя - до краси». Нехай же це стане д╕йсн╕стю. Попереду - безл╕ч проблем, гори знань, п╕дкорювати як╕ - нелегко. Але робити це треба, щоб не бути викинутим ╕з життя.
Бути людиною - не дуже просто, Бути людиною - геройство в наш╕ дн╕. Устати й крикнути з трибуни, ╕з помосту О люди, залишайтеся людьми! ╤. Бехер.
Галина КОЗАРЕНКО, вчителька укра╖нсько╖ мови та л╕тератури ЗОШ № 37. м. С╕мферополь.
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 24.03.2006 > Тема "На допомогу вчителеві"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3737
|