Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ХУДОЖН╢ ЗОБРАЖЕННЯ «МОВНОГО РЕЙДЕРСТВА» У ПОЕТИЦ╤ ╤ВАНА НИЗОВОГО
╤ван Низовий – один ╕з найяскрав╕ших творц╕в художнього слова друго╖ половини ХХ –...


ЛИШ ЧЕКАЛИ Б НА МЕНЕ ДИТЯЧ╤ ДОПИТЛИВ╤ ОЧ╤, ╤ ДЗВ╤НКИМ «ДОБРИЙ ДЕНЬ!» ПОЧИНАВСЯ ЩОРАЗУ УРОК…
Дякую тоб╕, вчителько, що розв╕яла м╕й смуток, що допомогла мен╕ перебороти особист╕ негаразди...


ТАРАС ШЕВЧЕНКО ╤ ВОЛОДИМИР СОСЮРА
...використовуючи образи Шевченка, Сосюра не вдавався до ╖хн╕х простих рем╕н╕сценц╕й, а творчо...


«ВЧИТЕЛЬКО МОЯ, ЗОРЕ СВ╤ТОВА!»
Про талановитого молодого педагога — вчителя укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури...


«…МЕН╤ ╤ ВДЕНЬ, ╤ ВНОЧ╤ СНИТЬСЯ ОТА БЛАГОДАТЬ НАД ДН╤ПРОМ…»
ОБРАЗ УКРА╥НИ В ТВОРЧОСТ╤ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 24.03.2006 > Тема "На допомогу вчителеві"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#13 за 24.03.2006
УРОКИ ДУХОВНОСТ╤
Галина КОЗАРЕНКО

  Духовний св╕т, духовна краса... Що це? Кожен з нас в╕дпов╕сть по-р╕зному ╕ неоднозначно. Але ╕з силою духу не зр╕вня╓ться н╕яка ╕нша. Настав час замислитись над тим, хто ми? Як╕ ми? Чи╖х батьк╕в д╕ти? На жаль, при обговоренн╕ нових концепц╕й осв╕ти на перший план висуваються питання формування зд╕бностей дитини, розвитку ╖╖ ╕нтелектуальних можливостей, а ось питання моральних якостей, духовност╕ особистост╕, про те, яку людину ми хочемо виховати, залиша╓ться на другому план╕.
  Погоджуюсь: знання дуже важлив╕. Та все ж важлив╕ше - духовний св╕т дитини. Не оц╕нка в журнал╕ ╓ показником роботи вчителя, а ступ╕нь душевного вза╓морозум╕ння, контакт╕в з
учнями. Тому гуман╕зац╕я, гуман╕таризац╕я ╕ демократизац╕я осв╕ти - це три промен╕ пошуково╖ роботи вчителя. У сп╕вдружност╕ добра, краси ╕ свободи ми зум╕╓мо перетворити навчання в мистецтво. Тод╕ з╕ школи будуть виходити не агресивно байдуж╕ неуки, нев╕гласи, а люди, як╕ зможуть виражати сво╖ натури творчо, зум╕ють ╕ти невторованими дорогами!
  Доля майбутн╕х покол╕нь - у руках вчителя, йде духовне оновлення, в╕дродження св╕домост╕ та душ╕. Тож хочеться сьогодн╕ поговорити про еколог╕ю душ╕, про збереження «собор╕в» людських душ.
  За програмою в школ╕ вивча╓ться перекладна л╕тература, яка склада╓ться ╕з церковних ╕ св╕тських твор╕в. Перед вивченням наголошую на ╖х ╕дейному спрямуванн╕. Адже в них пропов╕ду╓ться милосердя, чесн╕сть, скромн╕сть, р╕вн╕сть вс╕х людей, засуджуються вбивства, крад╕жки, насильство людини над людиною. Розпов╕даю, що з перекладно╖ л╕тератури митц╕ вс╕х час╕в черпали мотиви, сюжети, ╕де╖, образи, афоризми, нав╕ть деяк╕ жанри (псалом, притчу, послання).
  Вразив учн╕в тв╕р «Соломон╕в суд», суд, який в╕дбува╓ться в душ╕ кожного.
  Людську особист╕сть визнача╓ духовний ╖╖ зм╕ст. «Не убий, не укради, не перелюбствуй, шануй батька свого...» Х╕ба можна
в╕дмовитися в╕д цих б╕блейських ╕стин? Учн╕ роблять висновки: якщо таке станеться, то людства вже не буде, бо виживання людства - це ╕ ╓ виживання морал╕ ╕ духовност╕.
  В одинадцятому клас╕ вивча╓мо творч╕сть Л╕ни Костенко. У цьому ╕мен╕ - наша сов╕сть, наш дух, наша ╕стор╕я. Еп╕графом до ╖╖ творчост╕ беру слова:

  Поез╕я - це завжди
  неповторн╕сть,
  Якийсь безсмертний
   дотик до душ╕.

  Л╕на Костенко осучасню╓ минуле, розгляда╓ його як м╕сток у майбутн╓. Анал╕зуючи образ Марус╕ Чурай, учн╕ роблять висновок, що в╕н орган╕чно злива╓ться з образом Укра╖ни, фокусу╓ в соб╕ духовний потенц╕ал укра╖нського народу. Поетеса пробуджу╓ в нас пам’ять, яку вбивали десятил╕ттями, ╕стор╕ю, яка закладена в генах.
  На уроках ставлю соб╕ за мету: поглибити бачення учнями св╕ту, розширити коло проблем, як╕ хвилюють людство (еколог╕я душ╕ ╕ природи), виховувати особисту причетн╕сть кожного до всього, що в╕дбува╓ться навколо, навчаю чужу долю, чужий б╕ль сприймати як сво╖ власн╕, допомагаю учням зрозум╕ти ╕нших людей, а через них - себе.
  М╕ра виховання л╕тературою залежить не т╕льки в╕д твор╕в письменник╕в, а й в╕д кожного з нас, наших мо-ральних ╕ духовних зусиль.
  Неоц╕ненним скарбом у вихованн╕ духовност╕ служить муза Великого Кобзаря. Ось це справд╕ ожива╓ душа народу, ожива╓ воля. Його дух вита╓ над нашою землею. 45 хвилин уроку мало для розпов╕д╕ про Шевченка. А тому продовжуються у час╕ й простор╕ уроки п╕сля урок╕в. Продовжуються уроки життя, уроки духовност╕ в позакласних заходах.
  Виховання духовност╕ продовжу╓ться ╕ на уроках, де говоримо з д╕тьми про Мат╕р. Говоримо про Мат╕р-голубку, Мат╕р-ласт╕вку, про мамину вишню в саду, а ще про оч╕ материнськ╕ ╕ б╕ляву хату, як╕ в╕чно мандрують за сином чи дочкою, ╕ про ту мат╕р, яка ночей недоспала, й про ту, що в╕дцуралася в╕д дитини. А дома кожен ╕з учн╕в написав про свою мат╕р-горлицю. Образ Матер╕ в учн╕вських творах найближчий до В╕чност╕. Думаю, що н╕коли не перестане звучати в душах мо╖х учн╕в материнська колискова, п╕сня про мат╕р, вони завжди будуть пам’ятати ╖╖ мову, ╖╖ руки, ласку, усм╕шку, доброту.
  Дв╕ тисяч╕ рок╕в тому Платон говорив: «Ми повинн╕ прийти в╕д красиво╖ думки до красивого життя, а в╕д красивого життя - до краси». Нехай же це стане д╕йсн╕стю. Попереду - безл╕ч проблем, гори знань, п╕дкорювати як╕ - нелегко. Але робити це треба, щоб не бути викинутим ╕з життя.

Бути людиною -
не дуже просто,
Бути людиною -
 геройство в наш╕ дн╕.
Устати й крикнути
 з трибуни, ╕з помосту
О люди,
залишайтеся людьми!
╤. Бехер.

  Галина КОЗАРЕНКО,
вчителька укра╖нсько╖ мови та л╕тератури ЗОШ № 37.
м. С╕мферополь.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 24.03.2006 > Тема "На допомогу вчителеві"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3737

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков