"Кримська Свiтлиця" > #19 за 05.05.2006 > Тема "З потоку життя"
#19 за 05.05.2006
ПРИПИНЯ╢МО НАДАННЯ НЕЗАКОННО╥ ПЕРЕВАГИ ЗА МОВНОЮ ОЗНАКОЮ!
Серг╕й САВЧЕНКО
Бор╕теся - поборете!
Серед певних к╕л укра╖нсько╖ громадськост╕ не припиняються ремствування щодо нехтування державною мовою з боку прац╕вник╕в державних установ, орган╕в м╕сцевого самоврядування, заклад╕в осв╕ти, пошти, ╕нших державних орган╕зац╕й. Часто доводиться чути, що влада н╕чого не робить для впровадження державно╖ мови. Не припиняються заклики щодо прийняття ново╖ редакц╕╖ Закону Укра╖ни “Про мови”. Автор цих рядк╕в стверджу╓, що чинна законодавча база ц╕лком достатня для того, щоб забезпечити мовн╕ права укра╖нц╕в. Все залежить в╕д нашого знання закон╕в та вм╕ння ними користуватися. Жоден, нав╕ть найкращий, закон сам не запрацю╓. Автор ма╓ досв╕д “дерусиф╕кац╕╖” оголошень на зал╕зничному вокзал╕ у м. Мел╕топол╕, зроблено це було в 2004 роц╕, ще за “старо╖” влади. Пропоную скористатися Законами Укра╖ни «Про боротьбу з корупц╕╓ю», “Про звернення громадян” ╕ “╢вропейською Харт╕╓ю рег╕ональних мов або мов меншин”, яку ратиф╕кувала Верховна Рада Укра╖ни. Справа в тому, що стаття 10 Конституц╕╖ Укра╖ни визнача╓ спец╕альний статус укра╖нсько╖ мови як державно╖. Вс╕ ╕нш╕ мови мають р╕вн╕ права на використання. Тобто мов╕ жодно╖ нац╕онально╖ меншини Конституц╕я та чинне законодавство Укра╖ни переваги не нада╓. Не нада╓ тако╖ переваги також “╢вропейська Харт╕я рег╕ональних мов або мов меншин”. Таким чином, в╕дмова державного службовця, прац╕вника м╕сцевого само-врядування, прац╕вника пошти, осв╕ти, зал╕зниц╕, м╕л╕ц╕╖, ДА╤, митниц╕, пенс╕йного фонду, ╕нших державних заклад╕в та установ, заклад╕в та установ м╕сцевого самоврядування надавати ╕нформац╕ю державною мовою може бути розц╕нена зац╕кавленим громадянином як надання незаконно╖ переваги за мовною ознакою. Будь-який публ╕чний виступ посадово╖ особи органу влади, державного закладу та установи, посадово╖ особи органу м╕сцевого самоврядування, закладу та установи м╕сцевого самоврядування не державною мовою може бути розц╕нений зац╕кавленим громадянином як надання незаконно╖ переваги за мовною ознакою. Адм╕н╕стративн╕ санкц╕╖ за надання незаконно╖ переваги передбачен╕ Законом Укра╖ни “Про боротьбу з корупц╕╓ю”. Д╕╓в╕сть таких звернень перев╕рена автором. Необх╕дно взяти до уваги, що зг╕дно ╕з Законом Укра╖ни “Про звернення громадян” в╕дпов╕дь надсила╓ться тому громадянину, чий п╕дпис сто╖ть першим. Тому не ма╓ значення, ск╕льки п╕дпис╕в сто╖ть п╕д листом. Для чиновника, який буде готувати в╕дпов╕дь, це не ма╓ значення, нав╕ть добре, оск╕льки в╕н впише у зв╕тн╕сть к╕льк╕сть п╕дпис╕в, а в╕дпов╕дь над╕шле одну. Тому ефективн╕ше над╕слати десять лист╕в в╕д десяти громадян, н╕ж один лист в╕д десяти громадян. Ефективно надсилати т╕ сам╕ листи в р╕зн╕ ╕нстанц╕╖, не вказуючи, що це коп╕╖. Перев╕рено, що ефективно надсилати рекомендован╕ листи до: Президента Укра╖ни, Секретар╕ат Президента Укра╖ни, вул. Банкова, 11, м. Ки╖в, 01220. Прем’╓р-м╕н╕стра Укра╖ни, Каб╕нет М╕н╕стр╕в Укра╖ни, вул. М. Грушевського, 12/2, м. Ки╖в, 01008. Секретаря Ради нац╕онально╖ безпеки та оборони Укра╖ни, Секретар╕ат РНБОУ, вул. Командарма Камен╓ва, 8, м. Ки╖в, 01133. Голови Верховно╖ Ради Укра╖ни, Верховна Рада Укра╖ни, вул. М. Грушевського, 5, м. Ки╖в, 01005. Нижче пода╓ться текст рекомендованого листа, в якому р╕шення Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради щодо визнання рос╕йсько╖ мови рег╕ональною ╕ такою, що потребу╓ охорони та розвитку, розц╕ню╓ться як надання незаконно╖ переваги за мовною, нац╕ональною ознаками. Громадяни, як╕ под╕ляють таку оц╕нку, можуть п╕дписатися п╕д поданим текстом ╕ над╕слати за наведеними вище адресами. Ефективн╕сть буде б╕льше, якщо лист буде над╕слано на вс╕ наведен╕ вище адреси. Це чергова акц╕я, яку пропону╓ться провести в межах акц╕й “Сп╕льна д╕я – Сонячна мережа”. Кожен учасник акц╕╖ впевниться в ефективност╕ такого способу д╕й. Хай Буде! Серг╕й САВЧЕНКО, голова Всекримського товариства «Просв╕та» ╕м. Т. Шевченка. Голов╕ Верховно╖ Ради Укра╖ни п. Литвину В. М. Верховна Рада Укра╖ни, вул. М. Грушевського, 5, м. Ки╖в, 01005. СКАРГА щодо в╕дпов╕дальност╕ Саратова Валер╕я, голови Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради
Вельмишановний Володимире Михайловичу! Севастопольська м╕ська рада 26 кв╕тня 2006 року ухвалила р╕шення щодо визнання рос╕йсько╖ мови рег╕ональною ╕ такою, що потребу╓ охорони та розвитку. Така ухвала, на мою думку, ╓ наданням незаконно╖ переваги за мовною, нац╕ональною ознаками п╕д час п╕дготовки ╕ прийняття нормативно-правового р╕шення. На мою думку, голова Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради Саратов Валер╕й п╕д час п╕дготовки ╕ прийняття нормативно-правового р╕шення н╕чого не зробив, щоб роз’яснити антиконституц╕йн╕сть цього р╕шення. Як посадова особа Саратов Валер╕й не м╕г не знати, що таке р╕шення суперечить Конституц╕╖ Укра╖ни, чинному законодавству, тому, на мою думку, в╕н зробив це ц╕лком св╕домо. Так╕ д╕╖ я розц╕нюю як намагання продовжити насаджування в Укра╖н╕ мови одн╕╓╖ з нац╕ональних меншин Укра╖ни, нехтування мо╖ми громадянськими правами, як приниження мо╓╖ чест╕ та г╕дност╕, що завдало мен╕ моральних страждань як громадянину сво╓╖ держави. Таке ставлення до мене з боку Саратова Валер╕я я розц╕нюю як надання незаконно╖ переваги за мовною та нац╕ональною ознаками. В Севастопол╕ мешкають, наприклад, кримськ╕ татари, б╕лоруси, н╕мц╕, поляки, болгари, кара╖ми та представники багатьох ╕нших народ╕в. Не зрозум╕ло, на як╕й п╕дстав╕ були знехтуван╕ мовн╕ права цих народ╕в п╕д час п╕дготовки та прийняття р╕шення щодо визнання рос╕йсько╖ мови рег╕ональною ╕ такою, що потребу╓ охорони та розвитку. Кр╕м того, м. Севастополь ╓ м╕стом, де перебувають В╕йськово-морськ╕ сили Укра╖ни. Севастополь щороку в╕дв╕дують багато тисяч громадян Укра╖ни. Правами цих громадян Укра╖ни, на мою думку, також було зухвало знехтувано. Це також, на мою думку, ╓ наданням незаконно╖ переваги за мовною ознакою.
У статт╕ 10 Конституц╕╖ Укра╖ни визнано окремий статус укра╖нсько╖ мови як державно╖. Жодн╕й мов╕ нац╕ональних меншин у Конституц╕╖ Укра╖ни та Законах Укра╖ни переваги не нада╓ться. В Севастопол╕ мешкають громадяни десятк╕в нац╕ональностей, тому надання переваги мов╕ одн╕╓╖ з нац╕ональних меншин, на мою думку, ╓ наданням незаконно╖ переваги за мовною ознакою ╕ може викликати обурення з боку представник╕в ╕нших нац╕ональних меншин, що неприпустимо. Не да╓ права надання переваги мов╕ яко╖сь ╕з нац╕ональних меншин ╕ “╢вропейська Харт╕я рег╕ональних мов або мов меншин”, яку ратиф╕кувала Верховна Рада Укра╖ни. На м╕й погляд, голова Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради п. Саратов Валер╕й сво╖ми д╕ями зухвало знехтував чинною Конституц╕╓ю Укра╖ни, ухвалою Конституц╕йного Суду та принизив один ╕з конституц╕йних атрибут╕в державност╕ Укра╖ни – державну мову ╕ тим самим зганьбив мою громадянську честь та г╕дн╕сть, завдав мен╕ образи та моральних страждань, тобто надав незаконну перевагу за мовною ознакою.
У зв’язку з цим вимагаю:
1. В╕дпов╕дно до статт╕ 10 Закону Укра╖ни «Про боротьбу з корупц╕╓ю» (В╕домост╕ Верховно╖ Ради (ВВР), 1995, № 34, ст. 266), (вводиться в д╕ю Постановою ВР № 357/95-ВР в╕д 05.10.95, ВВР, 1995, № 34, ст. 267), (з╕ зм╕нами, внесеними зг╕дно ╕з Законами № 171/97-ВР в╕д 03.04.97, ВВР, 1997, № 19, ст. 136 № 85/98-ВР в╕д 05.02.98, ВВР, 1998, № 26, ст. 149 № 460-XIV (460-14) в╕д 02.03.99, ВВР, 1999, № 16, ст. 97 № 622-XIV (622-14) в╕д 05.05.99, ВВР, 1999, № 26, ст. 213 № 1594-III (1594-14) в╕д 23.03.2000, ВВР, 2000, № 24, ст. 185 № 90-IV (90-15) в╕д 11.07.2002, № 148-IV (148-15) в╕д 12.09.2002): “Кер╕вники м╕н╕стерств ╕ в╕домств, державних п╕дпри╓мств, установ та орган╕зац╕й чи ╖х структурних п╕дрозд╕л╕в у раз╕ виявлення чи отримання ╕нформац╕╖ про вчинення п╕длеглим корупц╕йного д╕яння або порушення спец╕альних обмежень, встановлених статтею 5 цього Закону, в межах сво╓╖ компетенц╕╖ зобов'язан╕ вжити заход╕в до припинення таких д╕янь та негайно пов╕домити про ╖х вчинення будь-який з державних орган╕в, зазначених у пунктах «а», «а-1» ╕ «б» статт╕ 4 цього Закону. (Частина перша статт╕ 10 з╕ зм╕нами, внесеними зг╕дно ╕з Законом № 148-IV (148-15) в╕д 12.09.2002) Умисне невжиття такими кер╕вниками заход╕в, передбачених частиною першою ц╕╓ю статт╕, тягне за собою адм╕н╕стративну в╕дпов╕дальн╕сть у вигляд╕ штрафу в╕д двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних м╕н╕мум╕в доход╕в громадян. Повторне протягом року вчинення д╕яння, передбаченого частиною другою ц╕╓╖ статт╕, тягне за собою адм╕н╕стративну в╕дпов╕дальн╕сть у вигляд╕ штрафу в╕д двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних м╕н╕мум╕в доход╕в громадян ╕ зв╕льнення з посади чи ╕нше усунення в╕д виконання функц╕й держави”.
та статт╕ 5 цього Закону Укра╖ни:
“…Державний службовець, який ╓ посадовою особою, не ма╓ також права: а) сприяти, використовуючи сво╓ посадове становище, ф╕зичним та юридичним особам у зд╕йсненн╕ ними зовн╕шньоеконом╕чно╖, кредитно-банк╕всько╖ та ╕ншо╖ д╕яльност╕ з метою незаконного одержання за це матер╕альних благ, послуг, п╕льг або ╕нших переваг; б) неправом╕рно втручатися, використовуючи сво╓ посадове становище, у д╕яльн╕сть ╕нших державних орган╕в чи посадових ос╕б з метою перешкодити виконанню ними сво╖х повноважень; в) бути пов╕реним трет╕х ос╕б у справах державного органу, д╕яльн╕сть якого в╕н контролю╓; г) надавати незаконн╕ переваги ф╕зичним або юридичним особам п╕д час п╕дготовки ╕ прийняття нормативно-правових акт╕в чи р╕шень. Особи, як╕ претендують на зайняття посади в систем╕ державно╖ служби або на виконання ╕нших функц╕й держави, попереджаються про встановлен╕ щодо них обмеження”.
притягти до в╕дпов╕дальност╕ голову Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради Саратова Валер╕я.
На мою думку, в╕н п╕дпада╓ п╕д д╕ю пункту: г) “надавати незаконн╕ переваги ф╕зичним або юридичним особам п╕д час п╕дготовки ╕ прийняття нормативно-правових акт╕в чи р╕шень” ╕ ма╓ в╕дпов╕дати зг╕дно з нормою: “Умисне невжиття такими кер╕вниками заход╕в, передбачених частиною першою ц╕╓ю статт╕, тягне за собою адм╕н╕стративну в╕дпов╕дальн╕сть у вигляд╕ штрафу в╕д двадцяти п'яти до п’ятдесяти неоподатковуваних м╕н╕мум╕в доход╕в громадян”, оск╕льки не зупинив надання незаконно╖ переваги за мовною ознакою п╕д час п╕дготовки та прийняття нормативно-правового р╕шення щодо визнання рос╕йсько╖ мови рег╕ональною ╕ такою, що потребу╓ охорони та розвитку. 2. Провести розсл╕дування причин нехтування, на мою думку, чинною Конституц╕╓ю головою Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради п. Саратовим Валер╕╓м п╕д час п╕дготовки та прийняття нормативно-правового р╕шення щодо визнання рос╕йсько╖ мови рег╕ональною ╕ такою, що потребу╓ охорони та розвитку. Таке ставлення до мене п. Саратова Валер╕я як до громадянина Укра╖ни я розц╕нюю як надання незаконно╖ переваги за мовною ознакою. 3. За результатами розсл╕дування розглянути в╕дпов╕дн╕сть посадам, що вони об╕ймають, посадових ос╕б Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради та установ, як╕ належать до системи Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради. 4. Припинити надання незаконно╖ переваги за мовною ознакою посадовою особою, головою Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради п. Саратовим Валер╕╓м. 5. Вимагаю, щоб п. Саратов Валер╕й особисто письмово вибачився перед╕ мною за завдан╕ мен╕ образу та моральн╕ страждання. 6. Розглянути на зас╕данн╕ Ради нац╕онально╖ безпеки при Президентов╕ Укра╖ни стан виконання ухвали Конституц╕йного Суду Укра╖ни в╕д 14 грудня 1999 року посадовими особами Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради. 7. Зг╕дно з╕ статтею 7 Закону “Про звернення громадян” (В╕домост╕ Верховно╖ Ради (ВВР), 1996, № 47, ст. 256) (вводиться в д╕ю Постановою ВР № 394/96-ВР в╕д 02.10.96, ВВР, 1996, № 47, ст. 257) (з╕ зм╕нами, внесеними зг╕дно ╕з Законом № 653-XIV (653-14) в╕д 13.05.99, ВВР, 1999, № 26, ст. 219): “…Забороня╓ться направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, д╕╖ чи р╕шення яких оскаржуються” не направляти мою скаргу до Севастопольсько╖ м╕сько╖ ради. 8. Зг╕дно з╕ ст. 15 та ст. 20 Закону Укра╖ни “Про звернення громадян” пов╕домити мен╕ про результати розгляду вс╕х пункт╕в мо╓╖ скарги на адресу: ________________________________________________ ________________________________________________ З повагою та над╕╓ю на п╕дтримку й розум╕ння, ________________________________________________ (Пр╕звище, ╕м’я, по батьков╕) П╕дпис “____” “_______________” 2006 року.
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 05.05.2006 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3833
|