Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 26.05.2006 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#22 за 26.05.2006
ШРАМИ НА СЕРЦ╤
Василь С╤ХОВЕЦЬ.

Я НАЛЕЖУ до того покол╕ння, яке називають д╕тьми в╕йни. Про перший день в╕йни на укра╖нських землях, 14 березня 1938 року, знаю лише з розпов╕дей про Карпатську С╕ч, про Августина Волошина, про мадяр╕в, що потопили у кров╕ бажання укра╖нц╕в мати свою державу на р╕дн╕й земл╕.
 Що явля╓ собою це страшне слово «в╕йна», яке по╓дну╓ться у мо╖й уяв╕ з╕ словом «в╕й», я в╕дчув через дек╕лька дн╕в п╕сля «визволення» у вересн╕ 1939-го.
 Нанашко Дмитро, що так рад╕в «визволителям», через тиждень «милувався» картатим небом. Його брати, теж члени Комун╕стично╖ парт╕╖ Зах╕дно╖ Укра╖ни, п╕сля арешту Дмитра втекли ╕з села ╕ району.
 Лютий 1940-го. Стою на м╕стку ╕ проводжаю дитячим поглядом вози (сн╕гу дуже мало), навантажен╕ селянськими пожитками. За возами ╕дуть, плачучи, люди. В╕дтепер батьк╕вщиною ма╓ бути ╖м Сиб╕р. Наш╕ сус╕ди - Мартин ╕з Катериною та семеро д╕тей, восьме трим╕сячне, щоб не мучилось у цьому страшному св╕т╕, забрав Господь на десятий день трьохм╕сячних мандр╕в, - п╕сля в╕йни повернулися на р╕дну землю, до р╕дно╖ хати. Старш╕ д╕ти, що були вже школярами, зг╕дно з╕ св╕доцтвами про осв╕ту мали пр╕звище не Пилип╕в, а Ф╕л╕пов. Дядько Мартин повернувся з╕ сво╖м с╕мейством, а за ╕ншими сл╕д замело сиб╕рськими в╕трами та сн╕гами.
 Минав червень 1941-го. Т╕тка Анна овдов╕ла. Серед людських т╕л, вийнятих ╕з вапняно╖ ями, оп╕знати дядька Михайла було неможливо, як ╕ дядька Дмитра, про якого згадував вище.
 Липень 1941-го. ╤ду з татом до стрийка Дмитра. Напередодн╕ повернувся додому: йому вдалося втекти ╕з розбомбленого н╕мцями десь на Под╕лл╕ ешелону новобранц╕в до Червоно╖ Арм╕╖. З-за читальн╕ есес╕вець вив╕в хлопця рок╕в чотирнадцяти ╕ на царин╕ дв╕ч╕ вистр╕лив йому у спину. Я плачу, а батько п╕д╕йшов до есес╕вця ╕ щось кричить йому по-н╕мецьки. Я не став тод╕ сиротою, бо есес╕вець, очевидно, прийняв батька за сп╕вв╕тчизника. Оцей ╓врейський хлопець, що прийшов до села за харчами з л╕су, де переховувалась його родина, - м╕й б╕ль упродовж всього життя.
 Весна 1942-го. На прип╕чку парують у мисц╕ дек╕лька зварених «у мундирах» картоплин. Це харч на ц╕лий день для нашо╖ родини. До хати заходить чи нав╕жена, а чи збожевол╕ла в╕д голоду Настя Пирката. Вхопивши картоплину, прожогом кинулася вт╕кати, хоч н╕хто не збирався ╖╖ наздоганяти та в╕дбирати вкрадене. «Б╕дна ж╕нка», - почув я слова когось ╕з батьк╕в.
А через дек╕лька дн╕в Настя померла. Прийми, Боже, ╖╖ згорьовану душу.
 Л╕то 1942-го. До хати заходять два есес╕вц╕, виводять батька на подв╕р’я. Один з них залишився стояти неподал╕к порога, вийнявши ╕з кобури п╕столет, а другий в╕дв╕в тата на дек╕лька крок╕в вперед ╕ зупинився б╕ля криниц╕. Щось говорять з батьком по-н╕мецьки, а тод╕ каже першому: «В╕н дожива╓ останн╕ дн╕, сухоти до╖дають його леген╕». П╕столет знову у кобур╕. Есес╕вц╕, залишивши наше подв╕р’я, подалися по наступну жертву.
 Весна 1944-го. Знову вози. За возами, ридаючи, заламують руки матер╕. А батьки мовчки ковтають скуп╕ чолов╕ч╕ сльози. Через два дн╕ опускають на вишитих рушниках у братську могилу три домовини. Трьох юнак╕в, що по╖хали до л╕су по дрова, закатувала польська партизанка. У в╕дпов╕дь хлопц╕ з УПА у н╕ч напередодн╕ католицького Великодня вигнали ус╕х мешканц╕в польського села, а село спалили. Це маленьке село на сорок двор╕в з’явилося по сус╕дству з нашим п╕сля Першо╖ св╕тово╖. Що змусило вас, брати-слов’яни ╕ брати у Христ╕, порушити Божу запов╕дь: «Не пожадай, що ближнього твого». Що змусило вас покинути р╕дну землю ╕ податись на чужину? Злидн╕ а чи бажання, щоб чуже стало вашим? Напевно вас переконали, що ваше в╕д моря ╕ до моря! Ск╕льки людин╕ потр╕бно? Багато потр╕бно, та не статк╕в, а любов╕. Фашистам та б╕льшовикам п╕всв╕ту було замало - замахнулися на ц╕лий. Не проковтнули. Не змогли. ╤ не зможе н╕хто, як би не старався. Людино, треба було тоб╕ чужого, щоб вбивали ми один одного? Подобо Божа, чого ж довела себе до сатанинсько╖ подоби?
 Серпень 1944-го. Сус╕д, нанашко Степан прийшов попрощатись, бо москал╕ забирають на фронт. Його брат Олекса не п╕шов добивати фашист╕в, а вт╕к у л╕с до партизан╕в бити москал╕в, боротися не за радянську, а за незалежну ╕ в╕льну Укра╖ну. Нев╕домо, де ╖хн╕ могилки, ╕ чи стоять на них хрести, чи похоронен╕ вони за християнським обрядом. Через м╕сяць нанашка Марина овдов╕ла, при-в╕вши на св╕т четверту дитинку ╕ назвавши в пам’ять батька Степаном. А у колгосп╕ доробилась до такого багатства, що як прала сорочку та сп╕дницю, то не виходила з хати, поки не висохнуть: не було чим прикрити гр╕шне т╕ло. Допомогу держави за чолов╕ка в╕ддавала, мусила в╕ддавати, держав╕ податком, позикою, контингентом. М’ясо здавала гр╕шми, бо де було взяти те м’ясо - у хл╕в╕ одна-╓дина кор╕вчина-годувальниця.
 Присвятив я нанашц╕ Марин╕, мам╕ мо╖х товариш╕в, два в╕рш╕.

 Стука╓ в двер╕ нещастя,
 Заходить в╕йна до хати.
 «Добридень!» - каже до батька...
 Вдовою зосталась мати.
 Зоран╕ бомбами ниви,
 Обпален╕ крила в лелеки,
 А сов╕сть людська шкандиба╓
 Кудись у св╕ти далек╕.
 За нею й любов подалася,
 Залишивши зн╕вечен╕ душ╕.
 А мати сп╕шить за ними,
 Каже: «Вернути ╖х мушу!»
 Руки звела до неба:
 «Заверни ╖х, ласкавий Боже,
 Жити по Тво╖х запов╕тах.
 Людина без них не може».
 * * *
 Зв╕явся в╕й ураганом,
 Землю спалив в╕йною.
 На ру╖нах згорьована мати
 Зв╕ку╓ життя вдовою.
 В╕дм╕ряне долею щастя -
 Робота безперестанку.
 Д╕ждеться просв╕тку
 на стар╕сть,
 Та сонце зайде на св╕танку.

 Травень 1945-го. Перемога. А хто кого перем╕г? Один окупант другого? Чи, може, переможене зло, що породжу╓ в╕йни? Вигнали н╕мц╕в, зак╕нчилась в╕йна. А люди ждуть друго╖ з над╕╓ю, що виженуть ╕ москал╕в: не страшн╕ша ж в╕йна в╕д б╕льшовицького пекла.
А через в╕с╕м рок╕в мо╖ односельц╕ жартують: «Жаль, що Стал╕н помер. Вигнав н╕моту, то, може, якби жив, вигнав би ╕ москальню».
 Л╕то 1945-го. ╤ду з мамою до д╕да на четверте село. Мина╓мо трет╓, н╕мецьке. Пустих п’ятдесят двор╕в. Про╕снувало на наших землях сорок рок╕в. На територ╕╖ села таб╕р в╕йськовополонених. Зупинились ми на узб╕чч╕ гостинця: солдати-енкаведисти ведуть колону в╕йськовополонених. Жахлив╕шого у житт╕ я не бачив. Обдерт╕, нап╕вгол╕, брудн╕, заросл╕ людськ╕ подоби - мов знят╕ з хреста. ╥х гнали будувати св╕тле майбутн╓ - «Котлован» Платонова.
 Л╕то 1945-го. Повертаються до села остарбайтери. Повернулася ╕ т╕тка Оляна. Розпов╕да╓, що ╖й було дуже добре, а т╕тка Анна - ледь вижила. Повернулася ╕ т╕тка Христина ╕з трьома д╕тьми, а чолов╕ка - прямим рейсом милуватися полярним сяйвом: був у полон╕. Через десять рок╕в повернувся, щоб побачити д╕тей, дружину ╕ зразу вмерти на р╕дн╕й земл╕.
 Ос╕нь 1945-го. Н╕ч. Прокинувся в╕д крику. Смолоскипом палала до неба хата. А над полум’ям сп╕шить до Господа обпалена душа Горпини, а т╕ло згор╕ло разом ╕з хатою. Найб╕дн╕ша у сел╕ вдова пов╕рила енкаведистам, яке то щастя буде у радянському раю, й послала дочку до них на службу, прибиральницею у райв╕дд╕л. Результат сп╕впрац╕ - 14 труп╕в ╕ пуст╕ кри╖вки. Горпинина душа понесла до Бога скаргу на сво╖ й людськ╕ гр╕хи, на свою недолю й злидн╕, на бандер╕вц╕в та енкаведист╕в. Господи, прости нас, обтяжених гр╕хами.
 1946-й. Кого з села, а кого у село. ╤з села до Сиб╕ру, у село з Лемк╕вщини. Дв╕ родини у хат╕ мого хрещеного батька. На город╕ ще н╕чого не викопа╓ш, якби й садив. Х╕ба наполеш лободи та кропиви. У комор╕ пустка: з п╕дпалених хат не встигли н╕чого вхопити. Слава Богу, що душ╕ спасли. Нап’╓ться д╕твора узвару з маковиння та й спить ╕ день, ╕ н╕ч. А матерям спок╕й, бо не кра╓ серце дитяче: «Дайте ╖сти!»
 Перемога. В╕йна зак╕нчилася, в╕йна й продовжу╓ться. Продовжу╓ться з непок╕рними, що не хочуть жити так, як хоче новий окупант, що не хочуть упод╕бнитися до нього.
 Перемога. За десять л╕т верем╕╖ обезлюдн╕ло переможене село. Було як писанка, а стало як покладок.
 В╕йна зак╕нчилась. А чи зак╕нчилась? - думаю з в╕дстан╕ 60-ти рок╕в. Угорщина 1956-го, Чехословаччина 1968-го, Корея, В’╓тнам, Куба, Ангола, Ольстер, Афган╕стан, ╤ран, ╤рак, Чечня. Чи порозумн╕шала homo sapiens хоч на йоту, чи навчилась хоч чогось на сво╖х помилках? Н╕! Захланним як було мало п╕всв╕ту, так ╕ нин╕ мало. А селянка, яку не в╕дучили молитися, молиться як ╕ у роки в╕йни: «Господи, з любов╕ до нас пошли мир ╕ спок╕й у кожну душу, у кожну хатину, у кожну родину, пом╕ж народами, пом╕ж державами». Щор╕чно святку╓мо День Перемоги, ╕ не хочемо пор╕вняти, як живуть переможен╕ й переможц╕. Не хочемо подумати, чому визволител╕ не вибиралися з ╢вропи 40 рок╕в п╕сля 1945-го. Чому не вибираються з нашо╖ земл╕, адже пора подумати ╕ про р╕дну, що стала пусткою. Чи не тому, що своя стала для них чужою, а наша р╕дною? Мар╕я Мат╕ос назвала нас бездумним народом. Чи не тому святку╓мо, що бездумн╕? Обдурен╕, зазомбован╕, що втратили повагу ╕ самоповагу, що втратили мову, п╕сню, любов. На щастя, не вс╕. Святку╓мо. «Половина села гуля╓, половина в земл╕ лежить» (М. Лук╕в).
 Тим, що гуляють, - сп╕вчуття. Тим, що в земл╕, - молитва.
 м. Сосн╕вка Льв╕всько╖ област╕.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 26.05.2006 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3872

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков