"Кримська Свiтлиця" > #33 за 11.08.2006 > Тема ""Будьмо!""
#33 за 11.08.2006
Фантавр «плавучо╖ земл╕»
Валер╕й Га╓вський – кримський письменник-фантаст ╕з 30-р╕чним «стажем». На його рахунку – редакторство трьох часопис╕в ╕ видання авторських книг, президентство в «Кримському клуб╕ фантаст╕в», членство в Сп╕лц╕ письменник╕в Криму. Будь-яка ╕нша людина на цьому б вже заспоко╖лася. Та оч╕ ц╕╓╖ людини ╕скряться бажанням творити все нов╕ ╕ нов╕ св╕ти. Сво╖ св╕ти – св╕ти кримських однодумц╕в ╕ ╖х перспектив, св╕ти власно╖ уяви ╕ письменницьких ╕деал╕в, ╕, нарешт╕, св╕т розвитку фантастики як жанру погодився розкрити перед нами Валер╕й.
ПЕРЕД╤СТОР╤Я: ЯК ВСЕ РОЗПОЧИНАЛОСЯ - Я почав писати фантастику на рубеж╕ 17 - 18 рок╕в. Тод╕ я не замислювався про те, що потр╕бен вих╕д у св╕т, а просто п╕дшукував однодумц╕в. Минуло рок╕в в╕с╕м, перш н╕ж я познайомився з╕ Св╕тланою Володимир╕вною Ягуповою, чудовим автором, яка при Сп╕лц╕ письменник╕в вела секц╕ю фантастики. Це було чи не перше явище, коли СП в╕в секц╕ю молодих автор╕в, що не ╓ членами сп╕лки. Студ╕я була творчим об’╓днанням: ми читали один одному опов╕дання, критикували, в╕дшукували неоднозначн╕ нюанси. Тод╕ вперше промайнула ╕дея: непогано було б згодом створити з наших твор╕нь щось ц╕л╕сне. Так, в 1983 роц╕ вийшла перша в Криму колективна зб╕рка фантастики п╕д назвою «Фантаври», до яко╖ ув╕йшли твори 15 молодих автор╕в. Вона викликала бурхливу реакц╕ю у видавничому кол╕, оск╕льки, перша в Союз╕, складалася з твор╕в, написаних непрофес╕оналами. Це були р╕знопланов╕ твор╕ння, р╕зн╕ за художн╕ми характеристиками, але досить профес╕йн╕. «Фантаври» потягнули за собою ц╕лий шлейф под╕й. До Криму прийшов циркуляр, який забороняв видавати в пров╕нц╕╖ фантастику, вийшов ряд статей, у тому числ╕ ╕ в московськ╕й газет╕, де зат╕валася двостороння полем╕ка: з одного боку, наполягали на тому, що треба дати молодим дорогу, з ╕ншого, радили поставити жорстк╕ обмеження. ╤ другий номер, що готувався до виходу в 1984 роц╕, св╕т не побачив. Книга стала раритетом, ╖╖ автори у подальшому склали кримське ядро укра╖нсько╖ фантастики.
КРИМ: РОЗБ╤Р ПОЛЬОТ╤В - У 2004 роц╕ я випустив книгу «Хто ╓ хто в кримськ╕й фантастиц╕». Вона склада╓ться з╕ статей, критичних зам╕ток, реценз╕й, анотац╕й. ╤нформац╕я досить р╕знопланова, але з╕брана компактно ╕ показу╓ той л╕тературний процес у фантастиц╕, який протягом 23 рок╕в в╕дбувався в Криму. Його не можна розглядати з позиц╕╖ поступально╖ ходи – н╕, у нас були страшн╕ провали, зльоти ╕ пад╕ння, творче зростання по╓днувалося з боротьбою. Книга швидко роз╕йшлася, отримала добрий розголос, незважаючи на те, що тираж книги – всього 200 екземпляр╕в. ╤нформац╕я збиралася буквально по крупицях, багато довелося ╖здити по Криму: деяких людей треба було розшукати, бо вони п╕шли з л╕тератури. Багато хто усп╕шно реал╕зував себе, випустивши авторськ╕ книги або колективн╕ зб╕рники. Наприклад, 1992 року в Криму вийшла зб╕рка ж╕ночо╖ фантастики «Фем╕фан». Це були ласт╕вки, що окремо вил╕тали з╕ сп╕льного гн╕зда.
КЛУБНЕ ЖИТТЯ - В процес╕ створення кримського клубу перетнулося багато доль, факт╕в, под╕й. У кв╕тн╕ 2003 року л╕тературний клуб «Гельгью», який я ран╕ше очолював, газета «Южана», «Хайдельберг-центр» (громадська орган╕зац╕я, створена на баз╕ двох м╕ст-побратим╕в) ╕ л╕тературний критик Микола Кобз╓в стали засновниками Першого кримського республ╕канського л╕тературного сем╕нару фантастики «Фанданго-2003». На ньому було заявлено про створення клубу, меморандум якого був п╕дписаний 30 людьми. В майбутньому незалежне творче об’╓днання «Кримський клуб фантаст╕в» ми плану╓мо зробити громадською орган╕зац╕╓ю. Регулярно проводити щор╕чн╕ л╕тературн╕ сем╕нари вже стало традиц╕╓ю. Кр╕м твор╕в тих, хто був присутн╕й, ми чита╓мо прислан╕ рукописи автор╕в, що живуть далеко ╕ не змогли при╖хати. Ведеться бурхливе творче обговорення, проходить мозковий штурм. До нас при╓днуються нов╕, молод╕ автори. Отже, ╕сну╓ редакторський портфель, ╕сну╓ сем╕нар. П╕дсумком роботи ╓ вих╕д кримського республ╕канського альманаху фантастики, м╕стики, романтично╖ ╕ нетрадиц╕йно╖ л╕тератури «Фанданго», котрий, щоправда, повн╕стю оплачу╓ться авторами. Хот╕лося б, щоб нас читали ╕ знали не лише в Криму, ╕ редакц╕я робить для цього все можливе. Наприклад, вельми вдалим ходом ╓ адресна передплата. Цього року плану╓мо ряд зустр╕чей, запросимо критик╕в з Харкова, Ки╓ва, ╕з Рос╕╖ для полем╕ки, щоб зрозум╕ти, як «центр» бачить перспективу розвитку фантастики.
Л╤ТЕРАТУРА ДРУГОГО ╫АТУНКУ? - Криму не можна п╕дкорятися ╕де╖, що в╕н – це пров╕нц╕я, м╕сце «л╕тератури другого ╜атунку». Я - категоричний противник под╕бного погляду: Крим – це культурний центр, в╕н ма╓ право не т╕льки будувати свою л╕тературну пол╕тику, але ╕ бути законодавцем нових напрям╕в. Розвиваючи цю думку, можна з упевнен╕стю сказати: наша земля ма╓ свою ориг╕нальну метаф╕зику. В╕дчува╓ться не лише дивовижна переплетен╕сть ╖╖ культурних шар╕в, але й неймов╕рний енергетичний згусток, виникнення якого, наважуся стверджувати, зумовлене впливом вищих сил. В одному з трактат╕в Павла Глоби сказано, що Крим (зороастр╕йська верс╕я ╕мен╕ нашого п╕вострова – Моору, що означа╓ «Плаваюча земля») вважа╓ться одним ╕з 16 планетарних Каршвар╕в (благих м╕сць), ╕ головною м╕с╕╓ю цього Каршвара ╓ збереження та╓мниць про Землю ╕ стародавн╕х знань. Я цей м╕ф давно п╕дхопив ╕ пробую його розвинути в сво╖х творах. У п╕дготовлюван╕й до випуску восени книз╕ «Польоти над Караб╕» дуже ч╕тко вимальована ╕дея Криму астрального, метаф╕зичного, свого роду паралельного простору. Крим ╓ хранителем яко╖сь ╕нформац╕╖, ╕ це стверджую не лише я, а й пров╕дн╕ б╕оенергетики. Творч╕ люди б╕льше за ╕нших в╕дчувають п╕дтримку Криму на духовному р╕вн╕. Так, Крим – прекрасне м╕сце для творчого процесу, але одночасно – дуже важке м╕сце для реал╕зац╕╖. Для того, щоб про тебе заговорили, тут потр╕бно прикласти, як м╕н╕мум, в 2 - 3 рази б╕льше зусиль, н╕ж у будь-якому ╕ншому м╕сц╕. Отже, дух пров╕нц╕ал╕зму необх╕дно викор╕нювати. Якщо ви – митець, то не можна все життя жити, поглядаючи на те, що в╕дбува╓ться в столицях. Ми сам╕ повинн╕ створювати свою реальн╕сть ╕ включати в цю реальн╕сть ╕нших. Нова творча генерац╕я йде з п╕вдня взагал╕ ╕ з Криму зокрема. Я знаю багатьох талановитих особистостей, що по╖хали з Криму: зум╕вши реал╕зувати себе в ╕нших м╕стах, вони стають дуже пом╕тними. Крим як маленький прост╕р перем╕щу╓ться в ╕нш╕ област╕, створю╓ там сво╓ б╕ополе. Ось що лежить в основ╕ розум╕ння того, чим займа╓ться наш клуб.
«ФАНТАЗ╤╥ ПРО ВТРАЧЕНЕ» - Над першим романом «Фантаз╕╖ про втрачене, або Дев’ять сфер пробудження» я працював 5 рок╕в, 5 божев╕льних рок╕в енергетичних момент╕в, коли писав я т╕льки з потреби звертатися до слова, н╕ в якому раз╕ нахабно себе не усаджуючи. У той час я в╕дчував, що через мене йде трансляц╕я зверху. Це почуття не можна було поставити п╕д сумн╕в, наст╕льки ф╕зично в╕дчутне воно було. Та, як говорив нам Олександр Гр╕н, «я в╕рю, що так зван╕ чудеса чиняться сво╖ми власними руками». Така була доля мого видання: я випустив його за св╕й кошт, причому видавництво п╕шло на те, щоб випустити текст нового автора. Роман був розпроданий за 7 м╕сяц╕в, про нього виходили статт╕. М╕й роман живе сво╖м життям з 1997 року. В╕н мало того, що мен╕ ледве не зламав долю, показав те, про що я ран╕ше не здогадувався. В╕н намагався енергетично на мене впливати. Т╕ люди, яких я посвятив в цей текст, теж ним захвор╕ли. Кожен в╕дчув св╕й шок. Як т╕льки в╕н вийшов «в народ», то з самого початку про себе заявив. Це дитина, вирощена мною, яка сказала: «Ти – м╕й тато, але я житиму без тебе». Тепер я ╕ не знаю, хто його чита╓, що в╕дбува╓ться ╕з людьми, з ним зв’язаними. До мене доходять в╕дгомони того, що роман впл╕та╓ться в житт╓ву канву читач╕в. ╤ це так ц╕каво, що я не можу в╕дпустити його – в╕н пов’язаний з╕ мною пуповиною. Може, цей момент н╕коли не прийде. Дума╓ться, що, написавши текст, його легко в╕дпуска╓ш. Начебто п╕днявся на гору, з╕тхнув, ╕ в╕дчува╓ш неймов╕рне полегшення, бо коли прагнеш швидко вирватися, здолати, ╕ нарешт╕ досяга╓ш цього, то в╕дчува╓ш: залишив важкий тягар. Ти перебува╓ш в стан╕ польоту, а пот╕м, протягом 2 - 3 дн╕в, наступа╓ стан спустошеност╕. Ти замислю╓шся: а чи треба було так б╕гти на вершину, п╕дштовхувати себе. М╕ж цих двох вогн╕в ╕ живеш: з одного боку, тебе оточу╓ велике захоплення, з ╕ншого – розгублен╕сть. Ц╕ поняття знайом╕ будь-якому письменнику, художнику. Що робити? Напевно, завдяки цьому ми зроста╓мо. Це як у Рер╕ха в «Агн╕-йоз╕»: «Благословенн╕ перешкоди, бо ними ростемо». Це ╕з розряду наших душевних перешкод. Все одно, людська природа ста╓ витончен╕шою, незважаючи на соц╕альну маячню, яка твориться в наш╕й кра╖н╕. Ще залишилися так╕ моменти, де проходить самовдосконалення.
ПИСЬМЕННИК В РОЛ╤ ЧИТАЧА: СПОГАДИ - У шк╕льн╕ роки я був знайомий з кращими вз╕рцями в╕тчизняно╖ фантастики – Б╓л╓нк╕н, брати Стругацьк╕, Володимир Михайлов, Павло Еммануель, Серг╕й Сн╕гов, - ╕ заруб╕жно╖ – Кларк, Саймон, Бредбер╕. У 70-т╕ роки на читацький ринок ринула як╕сна л╕тература, ми виховувалися на кращ╕й фантастиц╕. Хот╕лося того, що р╕зко б в╕др╕знялося в╕д сталих моделей. Ця хвиля пошуку, яка охопила весь навколишн╕й св╕т, неабияк зачепила ╕ нас. На хвил╕ х╕п╕зму гостро хот╕лося в╕дкрити, в╕дчути для себе щось незвичайне, те, що в╕дводило б нас в╕д пропонованих призм бачення. Одна справа - коли з екрана телев╕зора тоб╕ 18 годин п╕дряд розпов╕дають про пол╕тику парт╕╖. Абсолютно ╕нша справа – наше побутове життя, яке в╕д цього зв╕льнене. ╤ вже третя справа – наш╕ внутр╕шн╕ пошуки. Кра╖на дивиться Тарковського, чита╓ Стругацьких, захоплю╓ться картинами Сальвадора Дал╕. Зд╕йсню╓ться культурна флюктуац╕я. Покол╕ння 60-х рок╕в опинилося на п╕ку викиду творчо╖ енерг╕╖: нам було ц╕каво знати, що пишуть ╕нш╕ автори, до чого прагнуть наш╕ сп╕вв╕тчизники. Ми один в одного виривали «Бридких лебед╕в» тод╕ заборонених Аркад╕я ╕ Бориса Стругацьких, ми вистоювали в чергах на книжкових "чорних ринках". Зараз цей процес вигляда╓ ╕накше: завален╕ прилавки, л╕тература на будь-який смак. Сучасному читачу важко ор╕╓нтуватися в цьому мор╕; моральн╕ меж╕ розсунен╕, сусп╕льство зм╕нилося: нам хот╕лося новизни, а зараз люди повинн╕ у вже створен╕й новизн╕ знаходити сво╓ м╕сце. А ми займалися пошуком нових св╕т╕в. П╕зн╕ше з’явилася л╕тература постмодерн╕стського плану, авангардна, яку не вс╕ сприймають однозначно. Я не в захват╕ в╕д П╓л╓в╕на – мен╕ подобаються плавн╕ше написан╕ реч╕, де ╓ м╕сце л╕ричному в╕дступу. Та тепер стр╕мкий темп життя, стр╕мка ╕ мова. Зараз складн╕ше, але тод╕ було ц╕кав╕ше – ╕ не тому, що ми були молодше на 20 рок╕в. Багато тво╖х однол╕тк╕в були зайнят╕ пошуками нар╕вн╕ з тобою. Нин╕ людина самотн╕ша. Вона повинна спорудити човен, просмолити в╕трило ╕ вийти у в╕дкрите море, не знаючи, що ╖╖ там чека╓.
МИНУЛЕ ╤ НИН╤ШН╢: ПР╤РВА В 20 РОК╤В - Чим в╕др╕зня╓ться фантастика час╕в мо╓╖ молодост╕ ╕ сучасна? Додалася синкретична дом╕нанта, яка по╓дну╓ в соб╕ елементи фентез╕, науково╖, соц╕ально╖ ╕ психолог╕чно╖ фантастики. Кращ╕ зразки св╕тово╖ л╕тератури пишуться на стику цих напрям╕в. Зараз важко вид╕лити чистий жанр. Останн╕ твори - м╕жжанров╕, тод╕ як л╕тературу 20-р╕чно╖ давност╕ прост╕ше розмежувати. Автор того часу ч╕тко бачив сво╖ завдання: яким потр╕бно показати героя, що сл╕д в╕дтворити - психолог╕чний портрет або ж ╕нтригу... Сучасну фантастику можна пор╕вняти з бульйоном. В╕н може бути смачний, а може бути й пр╕сний, але в будь-якому раз╕ це повинно бути складне блюдо. При тому, що йде процес поглиблення тексту, його меж╕ розмиваються по в╕дношенню до ╕нших л╕тератур – ста╓ складн╕ше п╕д╕брати ч╕тке визначення, що таке фантастика. Бо само╖ фантастики може не бути, може бути персонаж, що несе в соб╕ ╖╖ елементи. Говорити про те, що тод╕шн╕ твори були не так╕ ц╕кав╕, як тепер╕шн╕, теж не можна – той час був часом прорив╕в, коли формувалося поле д╕яльност╕. Автор ще не знав, в який прост╕р потрапить, в╕н йшов туди все см╕лив╕ше ╕ см╕лив╕ше. Це осво╓ння нових територ╕й запам’ятову╓ться по духу, енергетиц╕. Т╕, хто йшов за першопрох╕дцями, йшли второваними шляхами. Я ╕ на соб╕ в╕дчуваю цей в╕дбиток, але мо╓ бажання створити св╕й прост╕р все-таки реал╕зову╓ться. Так, частка мого людського життя сплива╓ в русл╕ реальних вим╕р╕в. Та я все одно прагну потрапити в св╕т, який створюю, частина мо╓╖ душ╕ перебува╓ там. Складно балансувати на гран╕, часто доля за це платить не зовс╕м т╕╓ю монетою. Бути фантастом нелегко. Цей не захоплений стан, це морально ╕ психолог╕чно важка робота. Але той, хто ступив в цю воду, навряд чи з не╖ колись вийде. Це можна пор╕вняти з в╕дчуттям, коли людина, що живе в глухому м╕стечку, раптом потрапля╓ перший раз в м╕сто, до моря. До цього п’янкого почуття радост╕ хочеться повертатися пост╕йно. Це порятунок.
РЕАЛ╤╥ У СВ╤ТЛ╤ ЖАНРУ - Фантастика не повинна в╕дпов╕дати реал╕ям життя. Реал╕╖ – поняття складн╕ше, н╕ж ми соб╕ уявля╓мо; найчаст╕ше ми вклада╓мо в нього лише соц╕альне значення. Розчленити уяву ╕ реальн╕сть складно. Свого часу Гоголь в «Мертвих душах», описуючи стих╕ю як сплав чогось неймов╕рного, сказав: «Тьма ╕ св╕тло перем╕шалися повн╕стю». Одне вплетене в друге. Реал╕╖ – умовна р╕ч: вони пост╕йно зм╕нюються. А ще ╓ внутр╕шн╕, ст╕йк╕ш╕ реал╕╖. Яка мен╕ р╕зниця, що у Верховн╕й Рад╕ влаштовуватимуть в╕йну? Я не тримаю пульс на цих под╕ях. Мен╕ важлив╕ под╕╖, як╕ в╕дбуваються усередин╕ мене або мого сп╕втовариства. Мен╕ ц╕кав╕ в╕дпов╕д╕ на т╕ в╕чн╕ питання, як╕ ╕снують в л╕тератур╕. Ось це реал╕╖ необх╕дн╕ б╕льше, н╕ж ця митт╓ва су╓та. Але фантастика - це величезний, розсунений материк. Вс╕ сюжети, ╕де╖, як╕ були в л╕тератур╕, - все це ╕сну╓ у фантастиц╕ як в ц╕лому св╕т╕. Зм╕нюються антураж╕, геро╖, кочують часи, паралельний прост╕р вируша╓ один в ╕нший. Соц╕альна фантастика переплетена з психолог╕чною, остання шука╓ нов╕ вим╕ри людсько╖ природи. Саме в стан╕ «перевитост╕» повинен перебувати сучасний митець. В╕н може втекти в св╕й вузький маленький св╕т, але зв╕дти повинен розвернути точку зору максимально широко. Сфокусу╓мо погляд, ╕ тод╕ вийдуть пром╕нчики, як╕ ми простягнемо ╕ проб’╓мо пролом в ст╕н╕. Реал╕╖ чудов╕ – вс╕м нам потр╕бно жити, ростити д╕тей, п╕клуватися про майбутн╓. Та це не означа╓, що ми повинн╕ себе на них роз╕пнути ╕ полягти к╕стками заради них. Альона АРМАШЕВСЬКА, студентка факультету журнал╕стики Тавр╕йського гуман╕тарно-еколог╕чного ╕нституту.
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 11.08.2006 > Тема ""Будьмо!""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4048
|