Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 29.09.2006 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#40 за 29.09.2006
П’ЯТА КОЛОНА В УКРА╥Н╤: ЗАГРОЗА ДЕРЖАВНОСТ╤
╤ван Д╤ЯК

(Продовження. Поч. у № 28 - 39).
 Але це одна з останн╕х послуг, яку комун╕сти можуть надати Рос╕╖. ╥хн╕й в╕к поступово в╕дходить. Адже вплив КПУ хоча й б╕льший, н╕ж у РДК ╕ слов’янських парт╕й разом узятих, проте й в╕н довол╕ обмежений ╕ ма╓ тенденц╕ю скорочуватися з часом.
 Церковно-пол╕тична складова п’ято╖ колони. Зг╕дно з виступом президента Пут╕на, нин╕ Укра╖на ╕ Рос╕я пов’язан╕ т╕льки церковними узами: «Це те, що так небагато залишилося абсолютно ╓диним, ╕ ми повинн╕ зберегти цю ╓дн╕сть для майбутнього». Тому важливим чинником рос╕йського впливу в Укра╖н╕ ╓ Рос╕йська право-славна церква. «УПЦ Московского патриархата является единственной пророссийской силой на Украине», - прямо сказав зав╕дуючий в╕дд╕лом Укра╖ни в ╤нститут╕ кра╖н СНД К. Фролов 3 серпня 2004 року в ╕нтерв’ю «Агентству печати «Новости».
 Власне кажучи, т╕сн╕ зв’язки Московського патр╕архату ╕ рос╕йсько╖ пол╕тично╖ влади беруть св╕й початок ще в далек╕ царськ╕ часи. Щоб не заглиблюватися в цю тему, нагада╓мо лише, що у XVII ст. цар Олекс╕й Михайлович був фактичним главою Рос╕йсько╖ церкви. Однак до Петра ╤ церква б╕льш-менш збер╕гала незалежн╕сть в╕д св╕тсько╖ влади. Нав╕ть ╤ван Грозний годинами стояв на кол╕нах перед ╕конами та молився, бо боявся гн╕ву Божого. В╕дпов╕дно ╕ церква могла вплинути на позиц╕ю влади в р╕зних питаннях та бути цементуючим фактором для сусп╕льства, якщо влада збанкруту╓ ╕ розвалиться, як в Смутн╕ часи.
 Однак у 1721 р. цар Петро ╤ скасував патр╕аршество в РПЦ, прийнявши за зразок модель, що вийшла з протестантства. Кер╕вником церкви став не ╓пископ, як у стародавн╕й церкв╕, а глава держави. У 1700 - 1917 pp. церковних собор╕в не скликали ╕ патр╕арх╕в не обирали. Вищим церковним органом був Синод, котрим керував обер-прокурор, призначений царем. Це призвело до духовного зб╕днення православних народ╕в. Церква перетворилася на ще один ╕нструмент п╕дтримання царсько╖ влади, як арм╕я чи Та╓мна канцеляр╕я, ╖╖ зусиллями було припинено ╕снування Укра╖нсько╖ церкви у 1686 роц╕, зведен╕ нан╕вець укра╖нська осв╕та та книгодрукування, розгорнута кампан╕я русиф╕кац╕╖ населення.
 Пад╕ння авторитету царсько╖ влади автоматично вело й до розчарування у церкв╕ на в╕дм╕ну в╕д давнини, коли п╕д час кризи державно╖ влади церква залишалася авторитетом, допомагаючи владнати внутр╕шн╕ св╕тськ╕ в╕дносини. Але тепер духовенство втратило минулий авторитет, ╕ народ став легкою здобиччю б╕льшовицьких аг╕татор╕в, як╕ насаджували нову в╕ру. Перший президент Чехословаччини Томаш Масарик у 1920-х pp. небезп╕дставно наголошував, що до б╕льшовизму в Рос╕╖ призвела рел╕г╕йна байдуж╕сть. Недаремно професор Рос╕йсько╖ духовно╖ академ╕╖ В. Ключевський зазначав у сво╖х щоденниках, що «на Заход╕ церква без Бога, а в Рос╕╖ Бог без церкви».
 Радянська влада з часом припинила репрес╕╖ проти церкви, але в обм╕н на згоду з ╖╖ боку на сп╕вроб╕тництво. 15 рок╕в тому Свят╕ший Патр╕арх Алекс╕й II в╕д ╕мен╕ церкви вибачився за сп╕вроб╕тництво з комун╕стичною владою. Було це мимох╕дь, т╕льки два абзаци в газет╕ «Известия». Проте це були все ж вибачення, про як╕ сьогодн╕ в патр╕арших палатах не дуже згадують. Натом╕сть з початку 1990-х ми спостер╕га╓мо в╕д-родження т╕сних зв’язк╕в РПЦ з Кремлем. Патр╕арх в сучасн╕й Рос╕╖ входить до владно╖ ел╕ти кра╖ни. Його в╕зити нагадують радше державн╕, н╕ж пастирськ╕. Висок╕ м╕жнародн╕ трибуни кл╕рики РПЦ використовують для проголошення тих ╕дей, як╕ перебувають в русл╕ оф╕ц╕йно╖ пол╕тики Рос╕╖. Нав╕ть б╕льше - тих ╕дей, як╕ з якихось причин не можуть бути висловлен╕ з державно╖ трибуни. Тому не дивно, що коло ╕нтерес╕в РПЦ виходить далеко за церковн╕ питання. Серед ╕ншого, це врегулювання югославсько╖ кризи, турбота про рос╕ян поза кордонами Рос╕╖, налагодження в╕дносин Рос╕╖ з Кита╓м, переговори з головою орган╕зац╕╖ культури й ╕сламських зв’язк╕в ╤рану, зустр╕ч╕ з л╕дерами кра╖н СНД тощо. Закордонн╕ представництва РПЦ т╕сно сп╕впрацюють з дипломатичними представництвами Рос╕╖, а Кремль у в╕дпов╕дь сприя╓ поглинанню РПЦ ем╕грантсько╖ рос╕йсько╖ церкви.
 Ми не будемо давати цьому оц╕нку, оск╕льки це ╓ внутр╕шньою рос╕йською справою. Якщо РПЦ знаходить для себе прийнятним перетворитися на аналог такого соб╕ ╕деолого-пол╕тичного управл╕ння при влад╕ (важко пов╕рити, що колишн╕ комун╕сти ╕ чек╕сти з Кремля тепер раптом стали набожними), то це ╖╖ справа. Ми не можемо втручатися в теолог╕чн╕ питання, оск╕льки це ╓ винятковою сферою богослов╕в. Але ми не можемо мовчати, коли «укра╖нський в╕дд╕л» РПЦ - Укра╖нська православна церква (Московського патр╕архату) - використову╓ться в пол╕тичних ╕нтересах Кремля ╕ на шкоду ╕нтересам Укра╖нсько╖ держави. Як це робиться? Ну, наприклад, з використанням можливостей церкви, щоб вплинути на думки укра╖нського народу в питанн╕ вибор╕в Президента Укра╖ни. Знову циту╓мо головного експерта по Укра╖н╕ ╕з затул╕нського ╤нституту кра╖н СНД Кирила Фролова в його ╕нтерв’ю рос╕йському «Агентству печати «Новости» (АПН):
 «АПН: А Россия поддерживает своих сторонников на Украине? Или дело не идет дальше деклараций?
 Кирилл Фролов: Следует отметить, что Россия поддержала УПЦ (МП), когда Внешэкономбанк выделил крупную сумму на строительство кафедральных соборов в Луцке, Ровно и Симферополе, где кафедральные соборы были захвачены филаретовцами. Однако строительство храмов малоэффективно. С этого российского гранта ничего не получили православные средства массовой информации и православные движения пророссийского толка, такие, как «Путь православных» и одесское «Единое Отечество»... Россия должна действовать без комплексов. Поддержка православия должна осуществляться в форме поддержки православных информационно-политических проектов.
 АПН: А какова позиция Русской православной церкви по поводу положения дел на Украине?
 Кирилл Фролов: Святейший Патриарх Алексий Второй заявил, что Украина является канонической территорией Русской православной церкви. Это заявление прозвучало в приветствии Патриарха межпарламентской ассамблее православия. Показательно, что в день встречи Путина и Кучмы Священный Синод Украинской православной церкви Московского патриархата (УПЦ МП) сделал специальное заявление, посвященное президентским выборам на Украине, в котором в категорической форме заявил, что православные граждане Украины обязаны принять участие в выборах, что отказ от такого участия есть противление воле Божией... Соответственно, Синод Украинской православной церкви Московского
патриархата призывает, чтобы православное большинство Украины также организованно выступило против Ющенко».
 Якщо хтось дума╓, що думки про пол╕тичне використання можливостей церкви, народжен╕ в ╕нститут╕ Затул╕на, н╕кого в РПЦ не ц╕кавлять, той глибоко помиля╓ться. Ось, наприклад, Митрополит Одеський та ╤зма╖льський Агафангел начебто Укра╖нсько╖ православно╖ церкви в╕дкрито говорить про «важлив╕сть останнього в╕зиту до Одеси радника московського мера Костянтина Затул╕на». Так, цього самого Затул╕на. В╕н, виявля╓ться, не т╕льки депутат Думи ╕ директор ╕нституту, а ще й радник Лужкова. Що ж, укра╖нофоб бачить укра╖нофоба здалека ╕ тягнеться один до одного. Нам не зрозум╕ла т╕льки така вдячна реакц╕я «укра╖нського» митрополита Агафангела: «Я считаю, что такой визит является свидетельством того, что влиятельные церковные и общественные круги России, такие уважаемые политики, как Юрий Лужков и его советник Константин Затулин, не просто придают огромное значение подлинному стратегическому партнерству Украины и России, но и видят духовные основы такого партнерства в духовном единстве Русской православной церкви и её неотделимой части - Украинской православной церкви, под омофором Его Святейшества Патриарха Московского и всея Руси».
 Виявля╓ться, Агафангел з Лужковим ╕ Затул╕ним - з одного поля ягоди. Власне, цьому не сл╕д дивуватися. Це той самий Агафангел, що забороняв у церквах сво╓╖ митропол╕╖ виголошувати молитви укра╖нською мовою. Натом╕сть сам проголошував здравиц╕ «за Велику Рос╕ю» й молитви «за об’╓днання Земл╕ Рос╕йсько╖». Тому жодним чином не диву╓, що Агафангел разом з його аналогом з╕ Львова арх╕╓пископом Августином були ╓диними (звичайно, окр╕м самого нам╕сника УПЦ митрополита Володимира), кого президент Рос╕╖ Пут╕н в╕дзначив державною нагородою. Оф╕ц╕йним мотивуванням була ╖хня робота по «зм╕цненню дружби м╕ж Рос╕йською Федерац╕╓ю й Укра╖ною». Легко здогадатися, чому в перел╕ку нагороджених не знайшлося м╕сця, наприклад, митрополиту Никодиму з Харкова? Ця л╕тня й досв╕дчена людина ма╓ просто винятковий авторитет серед в╕руючих ╕ сво╖м життям слугу╓ Богу, а не пол╕тичним ╕нтересам Рос╕╖. Тому-то й не достойна державно╖ рос╕йсько╖ нагороди.
 Якщо ж хтось дума╓, що справа д╕йсно йшла про нагородження рос╕йськими державними нагородами через ╖х служ╕ння Богу, а не пол╕тичним ╕нтересам Рос╕╖, то зауважимо ще про одне. Сам Патр╕арх Московський ╕ вс╕╓╖ Рус╕ Алекс╕й II нагородив орденом преподобного Серг╕я Радонезького директора Служби зовн╕шньо╖ розв╕дки Рос╕╖ генерала С. Лебед╓ва. Невже за службу Богу? У заяв╕ Союзу православних громадян з цього приводу говориться таке: «Нагородження високою церковною нагородою кер╕вника Служби зовн╕шньо╖ розв╕дки Рос╕╖ св╕дчить про сп╕льн╕сть п╕дход╕в Церкви та держави в ключових питаннях захисту нац╕ональних ╕нтерес╕в Рос╕╖ та зм╕цнення Православ’я у всьому св╕т╕... ╤нтереси Церкви й анал╕тичних структур перетинаються, адже ╕нтереси Православ’я - це ╕нтереси Рос╕╖... Московський па-тр╕архат - ╓дина нерозд╕лена структура на простор╕ ╕сторично╖ Рос╕╖».

(Дал╕ буде).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 29.09.2006 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4169

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков