Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #2 за 12.01.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#2 за 12.01.2007
ГАЛИЧАНИ КЕРУВАЛИ КРИМОМ... ЩЕ ТИСЯЧУ РОК╤В ТОМУ
Олександр ПАЛ╤Й

 ╤стор╕я

 Середньов╕чний Крим був м╕цно п╕дпорядкований Ки╓ву у вигляд╕ Тмутараканського княз╕вства, яке охоплювало всю територ╕ю Сх╕дного Криму. В укра╖нськ╕й мов╕ «Тмутараканню» називають щось дуже далеке ╕ глухе.
 Найб╕льше за владу над Кримом змагалися роди галицьких Ростиславич╕в та черн╕г╕вських Ольгович╕в. У Тмутаракан╕ довше за ╕нш╕ династ╕╖ правив онук Ярослава
Мудрого Ростислав та його д╕ти, засновники династ╕╖ галицьких, перемишльських та володимиро-волинських княз╕в, нащадки яко╖ правили в Галичин╕ й на Волин╕ аж до середини XIV стол╕ття.
 Князя Ростислава в 1066 роц╕ отру╖в херсонеський грек (глава м╕сцево╖ адм╕н╕страц╕╖). Ростислав брав данину в черкес╕в ╕ в ╕нших землях, так що, як пише л╕топис, «греки убоялись його»: «Одного разу, коли пив Ростислав ╕з дружиною сво╓ю, сказав [грек]: «Княже! Хочу я за тебе пити!» В╕н тод╕, випивши половину чаш╕, половину дав князев╕ пити; притиснувши пальцем у чашу, — бо мав в╕н п╕д н╕гтем смертну отруту — прир╕кши смерть за в╕с╕м дн╕в». Як пише л╕топис, п╕дступний грек, при╖хавши до Корсуня, вихвалявся, що отру╖в Тмутараканського князя, але м╕сцеве населення в╕д того не зрад╕ло ╕ забило його кам╕нням.
 Це княз╕вство ун╕кальне для ╕стор╕╖ Ки╖всько╖ Рус╕, оск╕льки, в╕д╕рване на сотн╕ к╕лометр╕в в╕д Рус╕ – Середньо╖ Наддн╕прянщини – княз╕вство збер╕гало лояльн╕сть метропол╕╖, попри мандр╕вки м╕ж Тмутараканню ╕ Ки╓вом численних орд ╕ноетн╕чних кочовик╕в. Б╕льша його частина розташовувалася на Керченському п╕востров╕, з поширенням на частини територ╕╖ степового ╕ г╕рського Криму.
 Першим в╕домим ╕стор╕╖ князем Тмутаракан╕ був син великого князя Ки╖вського Володимира Великого Мстислав (княжив у Тмутаракан╕ в 988 – 1022 рр.)
 Перед тим його батько Володимир Великий захопив в╕зант╕йський Херсонес (нин╕ на його м╕сц╕ розташований Севастополь).
В Укра╖н╕ це м╕сто звалося Корсунь. Володимир взяв його облогою, перекопавши канал постачання води до м╕ста. Спочатку в╕йсько князя Ки╖вського Володимира Великого почало насипати проти ст╕н неприступно╖ м╕цност╕ велетенську гору, однак корсунськ╕ греки вноч╕ через п╕дкоп викопували землю й робили з не╖ насип у центр╕ м╕ста.
 Д╕ючи за порадою лояльного до Ки╓ва корсунянина, Володимир перерив шлях, по якому до м╕ста йшла вода. Уже наступного дня м╕сто – одна з найб╕льш неприступних фортець В╕зант╕╖ – кап╕тулювало. Таким чином, князь Володимир Великий уперше переконливо продемонстрував нащадкам вагу води як важеля ки╖вського впливу в рег╕он╕.
 Перша в ╕стор╕╖ усп╕шна облога м╕ста була проведена князем Ки╖вським ╕ во╖нами з укра╖нських земель. Кияни, на в╕дм╕ну в╕д б╕льшост╕ завойовник╕в, не руйнували, а будували. Ки╖вський князь Володимир, який п╕дкорив м╕сто
в 988 роц╕, вибудував у Корсун╕ (колишня назва Севастополя) церкву святого ╤оанна Предтеч╕ на гор╕, яку насипали жител╕ м╕ста п╕д час облоги, ╕ палати для себе.
 Пот╕м, зг╕дно з л╕тописом, Володимир сказав в╕зант╕йським ╕мператорам (тод╕ ╖х було одразу дво╓): «Ось я взяв ваше славне м╕сто. Чув я, що ма╓те сестру, д╕вчину. Якщо не в╕ддасте за мене зам╕ж, то зроблю ваш╕й столиц╕ те саме, що ╕ цьому м╕сту зробив».
 ╤мператори злякалися й в╕ддали цар╕вну «варваров╕», у такий спос╕б небувало зм╕цнивши м╕жнародний престиж Ки╓ва. Фактично, саме перемогою над Корсунем знамену╓ться епоха м╕жнародно╖ великодержавност╕ Рус╕ (так у VIII - XVII стол╕ттях називалася Центральна Укра╖на, а з Х╤╤╤ – ╕ Зах╕дна. Перш╕ спроби Московщини претендувати на спадщину, а п╕зн╕ше й ╕м’я Ки╖всько╖ Рус╕ почалися т╕льки в XVI стол╕тт╕, ╕ ув╕нчалися тимчасовим усп╕хом лише на початку XVIII стол╕ття).
 Володимир охрестився у Корсун╕, збудував тут церкву святого ╤оанна Предтеч╕, палати для себе (на випадок, якщо доведеться повернутися) та прив╕з у Ки╖в трофе╖ – двох м╕дних ╕дол╕в, а також чотирьох м╕дних коней, як╕ стояли б╕ля Десятинно╖ церкви аж до монголо-татарсько╖ навали.
 Тож усе зак╕нчилося вза╓мною вигодою – ╕мператори обм╕няли на цар╕вну сво╓ ж власне м╕сто. Стерегтися в╕д, як пише л╕топис, «п╕дступних грек╕в», князь Ки╖вський залишив свого дев'ятого сина Мстислава. З 1060-х рок╕в у Тмутаракан╕ княжили нащадки сина Ярослава Мудрого Святослава. На в╕домому зображен╕ родини князя Ки╖вського Святослава в «╤зборнику Святослава» майбутн╕ тмутараканськ╕ княз╕ стоять у нього за спиною.
 Деяк╕ укра╖нськ╕ ╕сторики читають у назв╕ Тмутаракань „тьму к╕нних тавр╕в”. Б╕льш популярним ╓ виведення слова Тмутаракань з╕ ск╕фсько╖ та сарматсько╖ мов як «туман» – заг╕н у десять тисяч чолов╕к ╕ «тархан» – вождь. Таматарха згаду╓ться у в╕зант╕йських джерелах по в╕дношенню до територ╕╖ Тмутаракан╕, починаючи вже з VIII стол╕ття.
 Етн╕чний ╜рунтом Тмутараканського княз╕вства, вочевидь, було зм╕шане сармато-слов'янське населення Керченського п╕вострова.
 В╕зант╕йський ╕сторик Лев Диякон, який був учасником ц╕╓╖ в╕йни м╕ж В╕зант╕╓ю ╕ Ки╓вом у 960-х роках, стверджував, що м╕сцеве кримське населення таври (яких в╕н називав „тавроск╕фами” ╕ „ск╕фами”) ╕ вояки князя Святослава ╓ ╓диним народом. Тобто населення Криму ╕ Наддн╕прянщини наприк╕нц╕ Х стол╕ття ╓ близьким наст╕льки, що безпосередн╕й учасник бойових д╕й нав╕ть не може ╖х розр╕знити.
 Як св╕дчать стародавн╕ карти, на територ╕╖ Криму було багато власних назв, близьких до назв Ки╖вщини: «Рос», «Рос╕а», «Рософар», «Россо» (Тендр╕вська коса), «Росс╕ка» (поблизу ╢впатор╕╖) та ╕н. Ц╕ назви набули поширення на п╕востров╕ дуже рано, в IV - VI стол╕ттях, коли жодних варяг╕в у рег╕он╕ не могло бути. Власн╕ назви Криму виразно перегукуються з Наддн╕прянськими: Рось – Росава – Роставиця – Родня. Сьогодн╕ найб╕льш поширена верс╕я, що ╕ в Наддн╕прянщин╕, ╕ в Криму ц╕ назви пов’язан╕ з перебуванням там сарматського племен╕ роксолан, яке згодом повн╕стю розчинилося серед слов'ян.
 Тмутаракань була поглинута в╕зант╕йськими колон╕ями в Криму наприк╕нц╕ XII стол╕ття. Таким чином, давня ки╖вська, галицька та черн╕г╕вська ╕стор╕я Криму тривала щонайменше два стол╕ття, тобто б╕льше, н╕ж нещодавня рос╕йська, яка тривала всього лише з 1783 по 1954 р╕к.
 Почавшись тисячу рок╕в тому, укра╖нська ╕стор╕я Криму трива╓.
 Олександр ПАЛ╤Й,
 ╕сторик, для „Обозревателя”.
 http://obozrevatel.com
 
ЩО СП╤ЛЬНОГО М╤Ж ГАЛЛАМИ ╤ ГАЛИЧАНАМИ?

 ЦЕ ЗАПИТАННЯ потребу╓ в╕дпов╕д╕ вже тому, що рос╕йськ╕ шов╕н╕сти-╕мпер╕ал╕сти тепер ╕ перших, ╕ других використовують як док╕р укра╖нцям. Спекулюючи на нац╕ональному та рел╕г╕йному питаннях, рос╕йськ╕ «укра╖нознавц╕» зам╕сть того, щоб родичатись з ф╕нами та угорцями, як╕ для рос╕ян насправд╕ ╓ б╕льш кровними, ан╕ж укра╖нц╕, захищаються слов’янським щитом, хоч в╕н для них не р╕дний батько, а двоюр╕дний дядько. Та, як кажуть, Бог ╖м суддя, а ми таки давайте спробу╓мо в╕дпов╕сти на поставлене запитання зг╕дно з ╕сторичними даними.
 Племена галл╕в сформувалися у XII ст. до н. е. на територ╕╖ м╕ж Дн╕пром ╕ Карпатами й мали ск╕фське походження. Розселялися галли в╕д Чорного моря до Прип’ят╕ й в╕д Мало╖ Аз╕╖ до ╤спан╕╖, оволод╕вши згодом майже вс╕╓ю ╢вропою. Саме в╕д галл╕в походять укра╖нська п╕сенн╕сть ╕ довг╕ козацьк╕ вуса. Улюбленою збро╓ю у галл╕в була сокира, яку називали кельтом, зв╕дки наш сучасний колун.
А дерев’яна сокира-топ╕рець як ритуальний атрибут характерна ╕ нин╕ серед гуцул╕в. Найменування галл╕в походить в╕д «галас - голос», адже ╕ наш╕ прапращури були любителями сп╕ву. Саме зв╕дти ╕ поняття «слов’яни». Адже «подати голос» чи «взяти слово» - одне ╕ те ж.
 На честь галл╕в у Зах╕дн╕й Укра╖н╕ були назван╕ м╕сто Галич ╕ ц╕лий рег╕он Галичина, м╕сто Галац у Румун╕╖, край Гал╕ц╕я в ╤спан╕╖ ╕ ц╕ла кра╖на Португал╕я, тобто «порт галл╕в». А в недалекому минулому в Бразил╕╖ нашими галичанами заснована колон╕я, нин╕ в╕дома п╕д назвою Нова Галичина. Кожному християнину в╕дома ╕ Гал╕лея на п╕вноч╕ Палестини, адже ╤сус Христос був не юде╓м, а гал╕леянином. Юде╖ були вих╕дцями з Арав╕йського п╕вострова, а гал╕леяни - з п╕вн╕чного Чорномор’я.
╤ вс╕ апостоли були гал╕леянами, кр╕м Юди ╤скар╕ота, який п╕дтвердив стародавн╓ присл╕в’я: «Гал╕леянин любить честь, а юдей - грош╕».
 Автор видано╖ минулого року духовно-╕сторично╖ книги «Пшениця без куколю» ╤гор Каганець справедливо вважа╓, що слова «гал╕леянин» ╕ «християнин» свого часу були синон╕мами в╕д усв╕домлення гал╕лейсько╖ етнооснови походження християнства. В ╕стор╕╖, кр╕м галл╕в ╕ гал╕леян, в╕дом╕ ще й галати. Це в╕д назви держави Галатея, засновано╖ в ╤╤╤ ст. до н. е. у Мал╕й Аз╕╖ галлами. Частина з них п╕шла ще дал╕ на п╕вдень до озера Генезарет, в╕домого ус╕м християнам п╕д назвою Гал╕лейське море. А з ╢вангел╕я в╕домо, що навколо нього масово розводили свиней, що, зрозум╕ло, було справою не сем╕т╕в. Прапращури сьогодн╕шн╕х укра╖нц╕в саме тут ознайомилися з юдейським в╕ровченням ╕, на в╕дм╕ну в╕д нього, сформували сво╓ власне - християнство.
 Ось така стародавня ╕стор╕я у наших галичан. Що ж стосу╓ться ун╕╖, якою рос╕йськ╕ ортодокси дор╕кають ╖м, то для необ╕знаних варто вказати на деяк╕ надзвичайно сутт╓в╕ детал╕ ц╕╓╖ справи. Так, нин╕шн╕ галичани належать не до православно╖, а до греко-католицько╖ церкви. ╤ саме вона врятувала ╖х в╕д зрос╕йщення ╕ зберегла нац╕онально-патр╕отичний, тобто укра╖нський дух, незважаючи на вс╕ русиф╕кац╕╖, полон╕зац╕╖, румун╕зац╕╖ та мадяризац╕╖. Хоч саме галичани, а не, скаж╕мо, волиняни, спочатку дуже неохоче погоджувались на ун╕ю з католиками. Та рац╕онал╕зм таки перем╕г, за що галичани ╕ сьогодн╕ вдячн╕ сво╖м пращурам, не лише в╕дроджуючи, а й розбудовуючи свою церкву п╕сля ╖╖ погрому комун╕стами разом з рос╕йськими ортодоксами ╕мперського типу.
 В╕дносно християнства узагал╕, то пращури укра╖нц╕в прийняли його не дв╕ст╕, а, якщо брати вповн╕, на чотириста рок╕в ран╕ше рос╕йських пращур╕в.
У форм╕ православ’я християнство нашими попередниками було прийняте тому, що його кор╕ння знаходиться не в юда╖зм╕, а в язичництв╕ наших прапращур╕в, де «права» означала «божественн╕сть». Тобто ма╓мо справу не з суттю, що залишилася попередньою, а лише з назвою, прийнятою на честь засновника в╕ровчення. Я особисто до ц╕╓╖ ╕стини йшов не роками, а десятир╕ччями. Бо за походженням не галичанин, а слобожанин. Тепер ╕з задоволенням при нагод╕ в╕дв╕дую греко-католицьк╕ храми.
 Володимир ЛЕЩЕНКО,
 ╕сторик.
 с. Соколине Бахчисарайського району АРК.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #2 за 12.01.2007 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4372

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков