"Кримська Свiтлиця" > #42 за 19.10.2007 > Тема "Українці мої..."
#42 за 19.10.2007
СВ╤ТЛИЙ ТАРАС╤В АНГЕЛ
Ск╕льки раз╕в зупинявся на корсунь-шевченк╕вському автовокзал╕ по дороз╕ з К╕ровограда до Ки╓ва (чи навпаки), ╕ не знав, що зовс╕м поруч - могила художника ╤вана Сошенка! Того самого, про якого написано в ус╕х шк╕льних п╕дручниках з л╕тератури. ╤стор╕я в╕дома: Л╕тн╕й сад у Петербурз╕; учень майстра Ширя╓ва Тарас Шевченко замальову╓ скульптуру Сатурна; його випадково зустр╕ча╓ художник-земляк Сошенко... Так починалось дивовижне визволення Шевченка з кр╕пацтва. Зв╕дтод╕ день 3 липня 1836 року назавжди закарбовано в укра╖нських Анналах. Але хто в╕н, той ╤ван Максимович Сошенко, добрий Тарас╕в ангел? Родом Сошенко з Богуслава (народився 2 липня 1807 р.), де й минули його дитяч╕ роки. Богуслав належав графин╕ Олександр╕ Браницьк╕й, плем╕нниц╕ Потьомк╕на, яка швидко позбавила мешканц╕в цього м╕ста прив╕ле╖в, наданих ╖м магдебурзьким правом. Все було зроблено просто ╕ цин╕чно: графиня забрала до себе в Б╕лу Церкву вс╕ маг╕стратськ╕ книги ╕ знищила ╖х. М╕щан поставили перед вибором: або ви ста╓те кр╕паками Браницько╖, або йд╕ть куди хочете. ╤ван╕в батько кр╕паком ставати не захот╕в, тому сплатив повинност╕, продав будинок ╕ пере╖хав з родиною до Звенигородки. Невдовз╕ ╤ванов╕ шляхи вперше зблизилися з Тарасовими. Сталося це у 1820 р., коли 13-л╕тнього Сошенка в╕двезли в село В╕льшана вчитися малярству в художника-самоука Степана Превлоцького. Серед учн╕в Превлоцького, м╕ж ╕ншим, був уродженець села Мошни Лапченко, згодом академ╕к живопису, Михайло Чалий, який приятелював ╕з Сошенком ╕ залишив пересипану спогадами й листами його б╕ограф╕ю, згадував, що деяк╕ роботи Лапченка потрапили до Ерм╕тажу, а величезна картина "Воскрес╕ння Христове" довго вис╕ла при вход╕ до церкви Ки╖вського ун╕верситету. Сошенко п╕шов в╕д Превлоцького 1828 року - ╕ саме тод╕ у В╕льшан╕й з’явився 14-л╕тн╕й Шевченко! Виходить, у В╕льшан╕й вони розминулися, щоб через в╕с╕м рок╕в зустр╕тися в Петербурз╕. Сошенко п╕зн╕ше пригадував, що про Тараса Шевченка в╕н "кое-что слыхал" ще в Превлоцького. Тим часом ╤ван непогано опанував ремесло богомаза. Його вже знали в окруз╕; Мл╕╖вська церква зробила Сошенку виг╕дне замовлення. Зароблен╕ грош╕ в╕н в╕ддав батьков╕, щоб той купив у Звенигородц╕ земельну д╕лянку ╕ зм╕г вибитися з╕ злидн╕в. "Передпетербурзький" пер╕од життя Сошенка пов’язаний ╕з тими м╕сцями, де йому доводилося працювати як ╕коннику. Село Матус╕в, Лебединський монастир, Звенигородка... У Лебедин╕ в╕н писав ╕коностас. Михайло Чалий - з╕ сл╕в самого Сошенка - розпов╕да╓, як одного разу ╕гумен мало не прогнав художника з монастиря, заставши його в к╕мнат╕ ченц╕в, як╕ не т╕льки слухали гру ╤вана Максимовича на скрипц╕ ╕ юного послушника - на соп╕лц╕, а й "предавались мирским развлечениям", веселилися при чарц╕. Сошенко в очах ╕гумена постав у рол╕... спокусника смиренних монах╕в, ╕ це було для ╤вана прикрою неспод╕ванкою з огляду на його сумирну вдачу ╕ ф╕зичну слабк╕сть. Сошенкова квол╕сть трохи згодом порятувала його в╕д рекрутчини. У Лебедин╕ його схопили, в╕двезли в кайданах у Звенигородку ╕ "забрили", проте згодом усе ж визнали непридатним для в╕йськово╖ служби, в╕ддавши в солдати ╤ванового молодшого брата. На самому початку 1830-х у св╕домост╕ ╤. Сошенка стався перелом. Наслухавшись в╕д за╖жджого петербурзького чиновника розпов╕дей про Академ╕ю мистецтв, столичних живописц╕в ╕ скульптор╕в, про скарби Ерм╕тажу, в╕н зрозум╕в, що його малярство - не б╕льше як ремесло, далеке в╕д справжнього мистецтва. ╤ван "захвор╕в" Петербургом. ╤ 1832 р╕к в╕н зустр╕чав уже далеко в╕д Лебедина й Звенигородки - у славетн╕й П╕вн╕чн╕й Пальм╕р╕. Вирушив туди Сошенко на св╕й страх ╕ ризик, майже без коп╕йки в кишен╕. Випадков╕ зароб╕тки, життя впроголодь, пошук тих, хто п╕дтримав би в╕дчайдушного пров╕нц╕ала, - таким був початок восьмир╕чного перебування ╤вана Сошенка в Петербурз╕. Зрештою, йому пощастило. Сошенка представили конференц-секретарю Академ╕╖ Василю Григоровичу, який мав сентимент до земляк╕в. Молодому художнику дозволили коп╕ювати картини в залах Ерм╕тажу, а згодом ╕ в╕дв╕дувати академ╕чн╕ класи, де серед його вчител╕в був знаменитий О. Венец╕анов. М. Чалий в╕дзнача╓, що Сошенко потрапив до Академ╕╖, не маючи систематично╖ осв╕ти. Тепер довелося надолужувати згаяне за книгами з ╕стор╕╖ культури, археолог╕╖, мистецтвознавства. Працюючи в ст╕нах Академ╕╖, Сошенко почув в╕д родича Ширя╓ва ╕м’я Тараса Шевченка. Незабаром вони познайомилися. У розпов╕д╕ ╤. Сошенка, записан╕й М. Чалим, згадка про зустр╕ч у Л╕тньому саду чомусь в╕дсутня. З╕ сл╕в ╤вана Максимовича виходить, що, прочувши про Тараса, в╕н через знайомих запросив його до себе. Шевченко прийшов наступного ж дня. "Одягнений у засмальцьований тиковий халат, сорочка ╕ штани з грубого полотна заляпан╕ фарбою, босий, розхристаний ╕ без шапки. В╕н був похмурий ╕ сором’язливий", - згадував ╤ван Сошенко. А дал╕ було те, про що розпов╕дають численн╕ б╕ографи поета. Сошенко познайомив Шевченка з ╢вгеном Греб╕нкою, прив╕в до Академ╕╖, де Тараса чекало знайомство з В. Григоровичем, О. Венец╕ановим, К. Брюлловим, А. Мокрицьким... Перед Тарасом в╕дкривався ╕нший - в╕льний мистецький св╕т. Омр╕яна воля була дарована Шевченку в кв╕тн╕ 1838 року. Завдяки ╤ванов╕ Сошенку ми ма╓мо можлив╕сть зримо уявити пережитий Тарасом момент велико╖ радост╕. "В нашем морозном Петербурге запахло весною. Я открыл окно, которое было аккурат вровень с тротуаром. Вдруг в комнату мою через окно вскакивает Тарас, опрокидывает моего евангелиста (незавершену картину. - В. П.), чуть и меня не сшиб с ног; бросается ко мне на шею и кричит: свобода! Свобода! - Чи не здурив ты, - кажу, - Тарас? А он все свое - прыгает да кричит: свобода! Свобода! Понявши, в чем дело, я уже, с своей стороны, стал душить его в объятиях и цаловать. Сцена эта кончилась тем, что мы оба расплакались, как дети". Невдовз╕ Тарас перебрався до ╤вана на квартиру. А дал╕ сталося те, про що Сошенко згадував з досадою. Довго оч╕кувана свобода захмелила Тараса. В╕н був молодий ╕ талановитий - веселий, житт╓рад╕сний "зух", якому вже не треба було ц╕лими днями фарбувати паркани та дахи. Його ввели в коло Карла Брюллова, в св╕тськ╕ салони, де збиралася петербурзька аристократ╕я. В╕дкрита, в╕льна в╕д св╕тського глянцю, св╕тла ╕ м’яка Тарасова вдача привертала до себе увагу ж╕ноцтва... ╤вану Сошенку здавалося, що його друг легковажить талантом. "Познакомившись с знатными барами посредством Брюллова, он часто разъезжал по вечерам; хорошо одевался и даже с претензиею на соmmе-╕l fаut-ность (елегантн╕сть. - В. П.), словом, в него на некоторое время вселился светский бес. Досадно мне было и больно смотреть на его безалаберную жизнь, несвойственную нашому брату бедняку-плебею. Так-то, думалось мне, понял он свободу, стоившую ему такой борьбы, таких страшных усилий! Не раз принимался уговаривать его, чтобы он бросил разгульную жизнь и серьезно принялся за дело: "Эй, Тарасе, схаменись! Чом ты дила не робиш? Чого тебе нечиста мати носить по тым гостям? Маеш таку протекцию, такого учителя!" Куда тоби! Шуба енотова, ципочки не ципочки, шали да часы, да лихачи извощики... Закурив-же, думаю, мий Тарас, не буде з його ничого доброго!.. Правда, по временам он сидел и дома, а все таки делом не занимался: то спивае, то пише соби щось, та все до мене пристае: "а послухай, Соха, чи воно так до ладу буде?" Та й почне читать свою Катерину (он в это время писал ее). - Та отчепись ты, кажу, с своими виршами! Чом ты дила не робиш?" Ц╕кава психолог╕чна кол╕з╕я! Художник-рем╕сник, схильний нар╕кати на несправедлив╕сть дол╕, - ╕ ген╕й з притаманною йому моцарт╕вською легк╕стю, з не до к╕нця ще усв╕домленим покликанням... "А хто ж його знав, що з нього зробиться такий великий поет", - виправдовувався згодом Сошенко. Був ╕ ще один - цього разу п╕кантний - сюжет, який ускладнював стосунки ╤вана й Тараса. Про нього Сошенко згадував так: "У Марьи Ивановны (хазяйки квартири. - В. П.) жила племянница сирота, дочь выборгского бургомистра, Марья Яковлевна, прехорошенькая немочка. Нашому брату художнику влюбиться недолго, и я полюбил ее от души, и даже (грешный человек) подумывал, было, на ней жениться. Но Тарас расстроил все мои планы. Он быстро повел атаку против Маши и отбил ее у меня". Проте ф╕нал ц╕╓╖ ╕стор╕╖ - ц╕лком щасливий. "Узнав о моем назначении, - розпов╕дав ╤ван Сошенко Михайлов╕ Чалому, - Тарас, чувствуя себя передо мной не совсем чистым, пришел со мной проститься, и мы расстались как добрые приятели, как будто между нами ничего и не было". Отже, в╕льний некласний художник ╤ван Сошенко - в Н╕жин╕. Н╕жинське повсякдення початку 1840-х не було легким. Б╕ля м╕ста проходила зал╕зниця, проте мощених вулиць тут не було жодно╖, ╕ навесн╕ Н╕жин купався в болот╕. Та й пров╕нц╕йн╕сть атмосфери давалася взнаки. У пов╕товому училищ╕ Сошенку д╕сталася скромна посада вчителя кал╕граф╕╖ ╕ малювання з м╕сячною платнею чотири карбованц╕ ср╕блом. Вт╕ху знайшов ╤ван Максимович у родин╕ викладача французько╖ мови Лель╓вера, де йому надавали квартиру з╕ столом за уроки малювання, як╕ Сошенко давав донькам господаря. В╕н ╕ сам узявся вчити французьку (без особливого усп╕ху), а заодно й опановувати... танцювальне мистецтво (з тим же результатом). У Н╕жин╕ в╕н спод╕вався поправити п╕д╕рване петербурзьким кл╕матом здоров’я (леген╕ й з╕р), але сталося якраз навпаки. Помисливий ╤ван Максимович готував себе до найг╕ршого. ╤ ось 1846-го, через п’ять з половиною рок╕в служби в Н╕жин╕, йому запропонували нове м╕сце роботи. Так в╕н потрапив на Под╕лля, до немир╕всько╖ г╕мназ╕╖. Г╕мназ╕я ця була улюбленим д╕тищем графа Болеслава Потоцького, який ╕ "воскресив" ╖╖ за к╕лька рок╕в до появи тут Сошенка (п╕сля польського повстання 1831 р. навчальний заклад на досить тривалий час було закрито). Спец╕ально для оновлено╖ г╕мназ╕╖ збудували двоповерховий цегляний будинок у стил╕ п╕знього класицизму. ╤ван Максимович мав викладати тут, знову ж таки, кал╕граф╕ю ╕ малювання. ╤ хоч под╕льський кл╕мат був для його здоров’я ц╕лющим, проте робота в г╕мназ╕╖ радост╕ Сошенков╕ принесла небагато. Н╕, в╕н був гарним учителем, волод╕в здатн╕стю пробуджувати в учн╕в любов до малювання, вгадувати й п╕дтримувати обдаровання; дехто з його вихованц╕в згодом стане знаменитим, як, наприклад, пейзажист В. Орловський, професор петербурзько╖ Академ╕╖ мистецтв. Сошенку не пощастило в ╕ншому: директор г╕мназ╕╖ виявився самодуром, людиною др╕б’язковою ╕ з садистичними нахилами. Якось в╕н терм╕ново покликав ╤вана Максимовича, який, т╕льки-но завершивши заняття, повернувся додому, ╕ звел╕в... заточити ол╕вц╕! ╤ншого разу вимагав, щоб Сошенко п╕дробив п╕дписи на ф╕нансових документах. Коли ж директор жорстоко в╕дшмагав р╕зками учня, "голубина натура" ╤вана Максимовича не витримала. Приголомшений побаченим, в╕н знепритомн╕в, а коли прийшов до тями, - написав заяву про в╕дставку. На той час Сошенко вже був одружений з гувернанткою Марцел╕ною Тимоф╕╖вною, католицького в╕роспов╕дання (побралися вони 1847 року; Сошенку вже виповнилося 40). П╕сля в╕дставки художник знову, як ╕ в молодост╕, зайнявся ╕конами. П╕втора року потратив "Соха", виконуючи замовлення ╕гумен╕ Немир╕вського монастиря Апол╕нар╕╖, яка зажадала мати в обител╕ запрестольний образ "Усп╕ння Богородиц╕" величезних розм╕р╕в, з багатьма ф╕гурами на повен зр╕ст. ╤гуменя в╕ддячила художнику за працю, подарувавши йому монастирський будиночок варт╕стю ш╕стсот карбованц╕в. Згодом Сошенка запросив управитель ма╓тку Потоцьких у Тульчин╕. ╤ван Максимович коп╕ював р╕дк╕сн╕ ориг╕нали для картинно╖ галере╖ графа, серед них - ╕ знаменитий портрет Соф╕╖ Потоцько╖ роботи Ламп╕. Очевидно, це була св╕тла пора в житт╕ Сошенка. В╕н жив ╕ харчувався в ма╓тку, у в╕льний час м╕г прогулюватися його куточками, ритм╕чно працював. "Ах, если б вы знали, какое удовольствие для сердца и какое раздолье для воображения, отрешившись от мира, жить для искусства!" - писав Сошенко сво╓му приятелю М. Чалому. А дал╕ все повторювалося, знову треба було зводити к╕нц╕ з к╕нцями. Марцел╕на знову п╕шла в гувернантки до шляхти. На ╤вана Максимовича находила меланхол╕я... 1856 року в╕н подався у Ки╖в. М. Чалий, який тод╕ працював ╕нспектором у друг╕й г╕мназ╕╖, "витяг" його з Немирова ╕ допом╕г влаштуватися на посад╕... зв╕сно ж, учителя малювання! В╕дома адреса, за якою мешкав Сошенко. То був будинок, який належав церкв╕ Вс╕х скорбних недалеко в╕д Льв╕всько╖ площ╕ (нин╕ вул. Велика Житомирська, 36). Один ╕з найближчих приятел╕в Сошенка тих рок╕в - студент Карл Болсуновський, з яким в╕н д╕лив помешкання. Болсуновський - колоритна постать: ╕сторик, колекц╕онер старожитностей, добрий знайомий ╕ кореспондент Д. Багал╕я, О. Кониського, Д. Яворницького, В. Хвойки, в╕н заслугову╓ на спец╕альну увагу допитливого досл╕дника. Настане момент, коли шляхи ╤вана Максимовича знову перетнуться з Шевченковими. Сталося це вл╕тку 1859 р., коли Тарас Григорович, в╕дбувши свою солдатчину, при╖хав на Укра╖ну з над╕╓ю поселитися тут назавжди. В╕н багато подорожував, в╕дв╕дав родич╕в сво╖х петербурзьких друз╕в, побував у Козачковського в Переяслав╕, на Михайлов╕й Гор╕ в Михайла Максимовича, де написав поему "Мар╕я", побачився з р╕дними в Керел╕вц╕. Особлив╕ над╕╖ покладав Тарас Григорович на допомогу свого троюр╕дного брата Варфолом╕я Шевченка, який служив управителем у корсунському ма╓тку князя Лопух╕на ╕ тепер взявся п╕дшукати поетов╕ д╕лянку земл╕ б╕ля Дн╕пра для буд╕вництва будинку. Але не так сталося, як гадалося. Шевченка у сел╕ Межир╕ч арештували ╕ невдовз╕ в╕дправили в Ки╖в п╕д нагляд пол╕ц╕╖. Подальшу долю поета мав вир╕шити генерал-губернатор ╤ллар╕он Васильчиков. Ось тод╕ й зустр╕лися стар╕ друз╕ - Тарас Шевченко й ╤ван Сошенко. Уявити Шевченка т╕╓╖ пори може допомогти його автопортрет 1859 року, на якому бачимо нап╕восв╕тлене обличчя, що вирина╓ з сут╕н╕; якийсь по-особливому напружений, ╕з печаттю пережитого страждання, погляд; високе сократ╕вське чоло, що притягло до себе найб╕льше св╕тла... Ц╕каво розглядати цей автопортрет, з╕ставляючи його з фотопортретами, зробленими в Ки╓в╕ давн╕м другом Тараса Шевченка ╤ваном Гудовським. Схож╕сть - разюча, от т╕льки пензлю художника дано б╕льше, щоб виразити внутр╕шн╕й св╕т ╕ душевний стан у конкретну мить буття людини... Шевченко гостював у Сошенка. М. Чалий запам’ятав, як в╕н застав приятел╕в за скромним сн╕данком: на стол╕ стояла довгошия пляшка з гор╕лкою; був Успенський п╕ст; друз╕-художники закушували сушеним солоним судаком; Шевченко, будучи "в удар╕", жартував з молодою полькою панною Леонтинкою (знайомою Сошенково╖ дружини), розмовляючи доброю польською мовою. Леонтинка кокетувала. Тарас Григорович засп╕вав свою улюблену "Ой з╕йди, з╕йди, з╕ронько веч╕рняя...", що - зауважу╓ Чалий, - було знаком його доброго гумору... ...Мине не так багато часу - ╕ в травн╕ 1861 р. ╤ван Максимович прийде до церкви Р╕здва Христового на Подол╕, б╕ля р╕чково╖ станц╕╖, щоб попрощатися з другом нав╕ки. Саме сюди привезли домовину з т╕лом Тараса Шевченка, щоб в╕дслужити л╕т╕ю й панахиду. ╢ фотограф╕я, на як╕й б╕ля домовини поруч ╕з родичами поета можна побачити й ╤вана Сошенка... В смутн╕ часи польсько╖ "рухавки" 1863 р. та ╖╖ придушення померла дружина Сошенка Марцел╕на. В╕н залишився самотн╕й, "як палець". Йому часто здавалося, що життя не вдалося. Багато хто дивився на нього як на дивака. Людина безмежно╖ доброти, ╤ван Максимович не м╕г спок╕йно пройти повз кинутих цуценят ╕ кошенят, приносив ╖х до себе на квартиру ╕, вигодувавши, роздаровував знайомим ╕ незнайомим. У друг╕й ки╖вськ╕й г╕мназ╕╖ ╤. Сошенко вчителював ц╕лих двадцять рок╕в. Дирекц╕я створила йому довол╕ комфортн╕ умови для прац╕ й побуту. Учням подобалися уроки ╤вана Максимовича - "усталые и голодные, они сидели за работой до четырех часов по полудни и даже в послеобеденное время и по праздникам приходили к учителю на квартиру за советами". Живопис, викладання - то й було його життя. В╕н охоче в╕дв╕дував пересувн╕ виставки, що влаштовувалися в Ки╓в╕. Разом з ним завжди були юрби г╕мназист╕в, з якими в╕н д╕лився враженнями в╕д побаченого, обговорював та╓мниц╕ мистецтва. Один ╕з випускник╕в друго╖ г╕мназ╕╖, ╕сторик ╕ педагог Микола Стороженко, через багато рок╕в згадуватиме старого вчителя малювання з елег╕йною ╕нтонац╕╓ю: "╤ван Максимович Сошенко був уже дуже старий чолов╕к. В╕н склав гарну книжечку - сво╖ спогади про Тараса Шевченка. Ус╕ - й стар╕, й молод╕ - його дуже поважали, бо в╕н був людина тиха та до усякого прихильна. Високий, сухий, з обличчям у зморшках, але голений, ╕з широким обкладним ком╕ром сорочки, по краям мережаним, та п╕дперезаний чорною хусткою з довгими к╕нцями, в╕н приязно шамкот╕в, бо був беззубий, до нас, як ми приходили до нього на посл╕дн╕й час, бо його часи були не обов’язков╕. Як в╕н розпитав у мене, що я вчився малювати аквареллю у Строгановському училищ╕ у професор╕в, що в╕н ╖х знав ще молодими, то, було, посадовить мене окремо, помаца╓ по головц╕ та й приказу╓: "Малюй, малюй, хлоп’ятко, тоб╕ н╕чого проказувати". З ус╕ма в╕н повсегда розмовляв по-укра╖нськи, та, мабуть, не м╕г ╕накше, бо в╕н був типовий укра╖нець". М. Стороженко застав ╤вана Максимовича у ки╖вськ╕й г╕мназ╕╖ вже в останн╕й р╕к його життя... Як художника ╤вана Сошенка найб╕льше ц╕кавило "р╕дне". Жанров╕ картини ("Хлопчики-рибалки", "Продаж с╕на на Дн╕пр╕"), портрети ╕сторичних д╕яч╕в (Хмельницького, Мазепи, ╫онти), а також знайомих, невелик╕ за розм╕ром пейзажн╕ твори, - ось головне в мистецькому доробку ╤. Сошенка. Сучасний мистецтвознавець А. Жаборюк про його картини ╕з зображенням народного побуту писав: "У них конкретн╕, житт╓во правдив╕ сюжети, досить вправна композиц╕я, немало ц╕кавих, реал╕стично трактованих деталей, хоч за живописом вони дещо сухуват╕, колорит ╖х темний ╕ до того ж монохромний". Що ж до Сошенкових портрет╕в, то в них в╕дчутний вплив укра╖нсько╖ портретно╖ школи XVIII стол╕ття з ╖╖ "фронтальн╕стю ╕ статичн╕стю композиц╕╖". Одна з найб╕льших картин ╤. Сошенка - "Водоспад". Написана вона була 1850 р., проте, побувавши через 22 роки в Житомир╕, б╕ля велетенсько╖ скел╕ "Чацький н╕с" на берез╕ Тетерева, художник переробив ╖╖. З╕ спадку Сошенка-художника до нас д╕йшло зовс╕м небагато його живописних твор╕в. Дещо можна побачити в Нац╕ональному музе╖ укра╖нського мистецтва, зокрема картини "Продаж с╕на на Дн╕пр╕", портрет бабус╕ Михайла Чалого. У Нац╕ональному музе╖ Тараса Шевченка мен╕ показали картину ╤вана Сошенка, яка назива╓ться просто "Пейзаж". Це виконаний ол╕йними фарбами укра╖нський кра╓вид з р╕чкою й л╕сом, з двома постатями в народному вбранн╕ на передньому план╕. Можливо, вц╕л╕ли як╕сь ╕з храмових образ╕в у Тульчин╕ й Немиров╕, - все це ще треба досл╕джувати. ╤м’я й доробок Сошенка згадують у монограф╕ях про укра╖нський живопис XIX ст., у поважних "╤стор╕ях укра╖нського мистецтва", де репродуковано його кращ╕ картини... Дмитро Степовик, наприклад, вважа╓, що в ╕конопис Сошенко привн╕с "елементи народного типажу", ╕, разом з тим, "не взяв до сво╖х портрет╕в н╕чого значного й особливого з арсеналу рел╕г╕йного мистецтва". "Малюючи ╕кони для храм╕в Ки╖вщини, Черн╕г╕вщини й Под╕лля, в╕н вн╕с у церковне мистецтво чимало профес╕йного вм╕ння, посилив в ╕кон╕ портретно-психолог╕чн╕ моменти, надав атрибутам матер╕ально╖ осяжност╕ й природного вигляду. Сошенко був прихильником пристосування канон╕чно╖ ╕конограф╕╖ до укра╖нського етнотипу ╕ використання в ╕конах засоб╕в академ╕чного ол╕йного живопису. Можливо, настане час, коли шанувальники живопису зможуть пересв╕дчитися в сказаному мистецтвознавцем, тримаючи в руках альбом ╤вана Сошенка? 1876 року ╤ван Максимович Сошенко вир╕шив в╕дв╕дати р╕дний Богуслав. Д╕стався до Черкас, найняв в╕зника, проте в дороз╕ почувся недобре ╕ змушений був зупинитися в Корсун╕. Там його невдовз╕ в╕дв╕дав Варфолом╕й Шевченко, родич поета. М╕сцев╕ л╕кар╕ намагалися поставити ╤вана Максимовича на ноги, але було вже п╕зно. Сошенка не стало... Минуло багато рок╕в, ╕ на його могил╕ в Корсун╕ побувала Л╕на Костенко, ╖╖ печальний в╕рш "Пам’ятник ╤. М. Сошенку" - це мовчазна розмова з т╕нню художника, пронизана у ф╕нал╕ г╕ркими питаннями, як╕ звернен╕ вже й не ст╕льки до нього, ск╕льки до нас: От ╕ сто╖ть надгробок неприм╕тний. Уже тут сквер, давно вже н╕ хреста. Чи ╕ в житт╕ ти був такий сам╕тний, як ця твоя посмертна самота?! Ти в цей асфальт печально так вклинився, Де тв╕й народ? То в черз╕, то в юрб╕. А хтось постояв, хтось ╕ поклонився. Оце ╕ ╓ наш пам’ятник тоб╕? Пам’ятники ╤ванов╕ Сошенков╕ встановлено в Корсун╕-Шевченк╕вському та Богуслав╕. У Богуслав╕ збер╕гся будинок Сошенка - тут тепер скромний музей художника. Художника, якому долею судилося стати добрим ангелом нашого нац╕онального ген╕я... Володимир ПАНЧЕНКО. ("Культура ╕ життя").
ПАМ’ЯТНИК ШЕВЧЕНКУ-ХУДОЖНИКУ Перший в Укра╖н╕ пам’ятник Тарасов╕ Шевченку-художнику в╕дкрито в м╕ст╕ Прилуки Черн╕г╕всько╖ област╕. Як розпов╕ла кореспондентов╕ УКР╤НФОРМу заступник прилуцького м╕ського голови з гуман╕тарних питань Л╕л╕я Н╕к╕тченко, ╕дея встановлення такого пам’ятника нав╕яна св╕дченнями про те, що в 34-р╕чному в╕ц╕ Тарас Шевченко був у Прилуках ╕ малював тут картини. На одн╕й ╕з них в╕н зобразив Микола╖вську церкву 1720 року побудови. Б╕ля не╖ спочатку ╕ збиралися встановити монумент, але пот╕м вир╕шили прикрасити ним вх╕д до ╕сторично╖ зони м╕ста. Автори пам’ятника - народний художник Укра╖ни з Дн╕пропетровська Володимир Небоженко та прилуцький скульптор Семен Кантур. У сво╓му задум╕ вони посадили молодого Тараса на гран╕тний постамент ╕ вклали в одну руку пензля, в ╕ншу - пал╕тру. Ц╕каво, що майже ╕дентична скульптура, виготовлена за проектом Небоженка, встановлена у Дн╕пропетровську. Але там Шевченко - без малювального приладдя. За словами Л╕л╕╖ Н╕к╕тченко, свого часу влада Дн╕пропетровська не схвалила пам’ятника Шевченков╕-художнику, запросивши Шевченка-поета. Так ╕з його рук зникли пензель ╕ пал╕тра. У Прилуках задум художника нарешт╕ реал╕зувався. Пам’ятник ма╓ висоту 4 метри ╕ важить 4 тонни. Частину кошт╕в на його виготовлення з╕брала м╕сцева громада, решту додав московський меценат, уродженець Прилук Юр╕й Копт╓в, який останн╕м часом допомага╓ р╕дному м╕сту.
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 19.10.2007 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5204
|