Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТО ╤СТОР╤Й ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ
Ц╕ книги – п╕дручники з геро╖зму…


ПОВСТАНЦ╤
Укра╖нський календар


«ТРИП╤ЛЛЯ. СПОЧАТКУ БУЛА ГЛИНА»
Коли фараон Джосер вибирав м╕сце для найдавн╕шо╖ велико╖ п╕рам╕ди ╢гипту, двохтисячол╕тня...


ПЕЧАТКИ НАШО╥ ДЕРЖАВНОСТ╤
Одним ╕з найвагом╕ших св╕дчень ╕снування державност╕ ╓ печатки…


РУСЬ – СПАДОК УКРА╥НИ
Виставка ╓ сп╕льним проектом Укра╖нського ╕нституту нац╕онально╖ пам’ят╕ та Нац╕онального...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 21.03.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#12 за 21.03.2008
«МИ ПРАГНЕМО, ЩОБ СВ╤Т ЗРОБИВ ВИСНОВКИ...»

ПАМ’ЯТЬ
СЕЙМ ЛАТВ╤╥ ВИЗНАВ ГОЛОДОМОР ГЕНОЦИДОМ
 Латв╕йський Сейм ухвалив декларац╕ю про радянськ╕ репрес╕╖ в Укра╖н╕ у 1932-1933 роках, оголосивши Голодомор геноцидом укра╖нського народу, пов╕домля╓ УКР╤НФОРМ з посиланням на ╕нформагентство DELFI.
 П╕сля гострих дебат╕в парламентська б╕льш╕сть п╕дтримала пропозиц╕ю Улд╕са Грави про те, щоб оголосити злочини стал╕нського режиму усв╕домленим геноцидом. П╕дсумки голосування депутати зустр╕ли аплодисментами. Тепер Латв╕я при╓дналася до 15 кра╖н, як╕ на парламентському р╕вн╕ визнали Голодомор.
 Зовн╕шньопол╕тична ком╕с╕я Сейму ран╕ше п╕дготувала б╕льш м’яку верс╕ю декларац╕╖, де Голодомор не було названо «геноцидом». Члени ком╕с╕╖ визнали, що, у раз╕ ухвалення под╕бного документа, ╕нш╕ кра╖ни також вимагатимуть в╕д Латв╕╖ визнати геноцид ╖хн╕х народ╕в. Мова йде, наприклад, про В╕рмен╕ю. Щоб уникнути дипломатичних ускладнень, ком╕с╕я запропонувала залишити в текст╕ слово «репрес╕╖».
 Однак багато промовц╕в - Петер╕с Табунс (ТБ), Сандра Калн╕╓те, Дз╕нтарс Аб╕к╕с (Народна парт╕я) - закликали колег «назвати реч╕ сво╖ми ╕менами». Додамо, що Литва й Естон╕я зробили це ще на початку 1990-х
рок╕в.
 
ВИЙДЕ КНИГА ПАМ’ЯТ╤
 До 1 жовтня в Укра╖н╕ вийдуть 19 том╕в Нац╕онально╖ Книги пам’ят╕ жертв Голодомору 1932-33 рок╕в. З них - 17 обласних, один - м╕ста Ки╓ва, ще один - центральний, зведений. Вих╕д Книги приурочено до в╕дзначення 75-х роковин одн╕╓╖ з наймасштабн╕ших трагед╕й укра╖нсько╖ нац╕╖.
 Цього року у рамках урочистих заход╕в у Ки╓в╕ 21-22 листопада в╕дбудеться М╕жнародний форум, Укра╖на прийматиме високих гостей - кер╕вник╕в ╕ноземних держав. Форум орган╕зову╓ться в рамках проголошеного Президентом Укра╖ни 2008 року Роком пам’ят╕ жертв Голодомору тридцятих рок╕в. Мета - привернути увагу м╕жнародно╖ сп╕льноти до траг╕чно╖ теми, донести до св╕тового сп╕втовариства ╕нформац╕ю про Голодомор як сплановану антиукра╖нську пол╕тику радянського режиму, об’╓днати зусилля св╕тового товариства навколо ╕н╕ц╕ативи Укра╖ни щодо визнання Голодомору 1932-33 рок╕в геноцидом укра╖нського народу. А також виробити сп╕льн╕ д╕╖ щодо запоб╕гання геноциду та ╕нших злочин╕в проти людства.
 
«МИ ПРАГНЕМО, ЩОБ СВ╤Т ЗРОБИВ ВИСНОВКИ...»
 В Укра╖нському центр╕ народно╖ культури «Музей ╤вана Гончара» в╕дбулася церемон╕я нагородження переможц╕в Другого конкурсу плакат╕в з тематики Голодомору та Другого конкурсу для журнал╕ст╕в на краще висв╕тлення тематики Голодомору 1932-1933 рок╕в у засобах масово╖ ╕нформац╕╖, ╕н╕ц╕йован╕ М╕жнародним благод╕йним фондом «Укра╖на 3000». У заход╕ взяли участь голова Наглядово╖ ради МБФ «Укра╖на 3000» Катерина Ющенко, заступник м╕н╕стра культури ╕ туризму Укра╖ни Ольга Бенч, виконуючий обов’язки голови СБУ Валентин Наливайченко, члени жур╕.
 Як зазначила Катерина Ющенко, проведення конкурс╕в з тематики Голодомору викликало неабиякий резонанс в укра╖нському сусп╕льств╕. Зокрема, орган╕затори Другого конкурсу плакат╕в «Св╕ча у в╕кн╕» отримали близько 200 роб╕т як в╕д профес╕йних плакатист╕в, так ╕ в╕д учн╕в художн╕х та середн╕х шк╕л. На Другий конкурс для журнал╕ст╕в над╕йшло 170 газетних публ╕кац╕й в╕д 40 рег╕ональних видань, 18 документальних ф╕льм╕в в╕д 9 районних та обласних телестуд╕й, 18 рад╕опередач в╕д 6 телерад╕окомпан╕й ╕ 7 публ╕кац╕й, розм╕щених у мереж╕ ╤нтернет. К. Ющенко подякувала ус╕м учасникам конкурс╕в з тематики Голодомору, як╕ у сво╖х роботах порушили цю тему ╕ показали нов╕ аспекти ц╕╓╖ проблеми.
 Як зазначила голова Наглядово╖ ради, Фонд «Укра╖на 3000» проводить активну д╕яльн╕сть у напрям╕ досл╕дження Голодомору 1932-1933 рок╕в та поширення правди про цю трагед╕ю в Укра╖н╕ та за кордоном. «Ми прагнемо, щоб св╕т зробив висновки з того, що в╕дбулося, ╕ усв╕домив вс╕ жахлив╕ уроки штучно орган╕зованого на найкращих у св╕т╕ землях Голодомору, - сказала пан╕ Катерина. - Адже Голодомор став одним з ╕нструмент╕в тотал╕тарного радянського режиму, способом боротьби з ╕накомисленням, знищенням ц╕лого пласту укра╖нсько╖ культури та ментал╕тету, укра╖нського селянства, а отже, основи укра╖нсько╖ державност╕».
 Вона також пов╕домила, що Фонд «Укра╖на 3000» оголошу╓ початок Третього Всеукра╖нського конкурсу плакат╕в з тематики Голодомору «Св╕ча у в╕кн╕» та Третього Всеукра╖нського конкурсу для журнал╕ст╕в на краще висв╕тлення тематики Голодомору у засобах масово╖ ╕нформац╕╖. Конкурси триватимуть до листопада 2008 року, ╕ п╕дсумки ╖х будуть п╕дбит╕ до 75-х роковин трагед╕╖ Голодомору.
Кр╕м того, за словами Катерини Ющенко, у 2008 роц╕ Фонд плану╓ видати зб╕рник документ╕в, до якого ув╕йдуть пов╕домлення ╕ зв╕ти прац╕вник╕в ╕ноземних представництв та економ╕чних м╕с╕й, як╕ д╕яли у 1930-х роках в Укра╖н╕. Фонд також ма╓ нам╕р видрукувати додатковий наклад книги Валентини Борисенко «Св╕ча пам’ят╕: усна ╕стор╕я про геноцид укра╖нц╕в» та зб╕рника документ╕в з арх╕в╕в СБУ «Розсекречена пам’ять» з метою розповсюдження ╖х у навчальних закладах Укра╖ни. Катерина Ющенко висловила спод╕вання, що М╕н╕стерство культури ╕ туризму Укра╖ни п╕дтрима╓ цю ╕н╕ц╕ативу.

╤ Я СКАЖУ ПРО 33-й...
 Мен╕ тод╕ було майже тринадцять рок╕в, отож про голод в 1933 роц╕ пам’ятаю, бо особисто його бачив ╕ пережив. Про той жахливий р╕к уже написано к╕лька книжок людьми, що його пережили, а також тими, що той р╕к досл╕джували з документ╕в. Добре, що так зроблено. Але шкода, що т╕ книги десь лежать, припавши порохом. Вони не потрапили до шк╕л для ознайомлення молод╕ з тим, що творилось в Укра╖н╕.
 Йде 75-р╕ччя Великого голоду. Укра╖нц╕ закликали до вшанування пам’ят╕ загиблих мученик╕в. Були розмови в Укра╖н╕ та в ООН. Вс╕ закликають не забувати убитих голодом ╕ висловлюють сп╕вчуття Укра╖н╕, називають, що то був Голодомор. Хто його почав ╕ для чого, мало хто ц╕кавився. На вимогу укра╖нц╕в визнати, що то був не лише Голодомор, але також геноцид, тобто св╕доме винищення народу, багато миролюбц╕в ухилились в╕д такого означення, кажучи: „Н╕, то був лише голод».
 Я, тепер старий, а тод╕, тринадцятир╕чний хлопчик, про те, що тод╕ спостер╕г, тепер стверджую: то був геноцид укра╖нського народу.
 М╕ж ╕ншим, серед багатьох американських професор╕в-сов╓тознавц╕в панувало переконання, що Голоду взагал╕ не було. Тепер вони визнали, що голод був, але кажуть, що то Стал╕н будував важку ╕ндустр╕ю, продаючи зерно в ╢вропу ╕ купував машини, тому люди мали терп╕ти.
 Отож, м╕ркуючи, чи то була лише побудова важко╖ ╕ндустр╕╖, чи ще щось ╕нше, наведу тут деяк╕ факти з мого дитячого спостереження. У нашого сус╕да взяли в миснику п╕всклянки кукурудзи. Чи на будову важко╖ ╕ндустр╕╖ треба було т╕╓╖ п╕всклянки кукурудзи?
 В льохах перекидали д╕жки ╕з заквашеною капустою, ог╕рками, пом╕дорами, буряками. Якби ту заквашену городину везли в Н╕меччину, то могли б сказати, що м╕няють на машини, але ж не везли, а нищили, щоб д╕ти не з’╖ли нав╕ть кисло╖ городини.
 А це - трохи довша розпов╕дь. Тато ще восени 1932 року вт╕к на Донбас (добр╕ люди помогли п╕дробити дов╕дку з с╕льсько╖ ради). Аж до весни ми не знали, де тато. А пот╕м люди сказали мам╕, що тато в Донбас╕ працю╓ на станц╕╖ в ╢нак╕╓вому. Десь в кв╕тн╕, перед Великоднем, мама добралась до тата. Як в╕домо, роб╕тникам дозволяли купити к╕ло хл╕ба ╕ ще дещо. Тато наш р╕дненький, царство йому небесне - загинув через два роки в Сиб╕ру - знав, що ми голодн╕, сам не до╖дав, а заощаджував для нас. Дв╕ хл╕бини, трохи цукру та «перловки» передав з мамою нам. Мама якось до╖хала додому ╕, щоб не з╕йти з потяга в м╕ст╕, бо там могла б м╕л╕ц╕я затримати, з╕йшла ран╕ше, на полустанку. Йшла луками, по сн╕гу, до хати. Щоб знати, чи нема╓ тих зв╕рюк в наш╕й хат╕, зайшла до хати, ближчо╖ до лук, запитати в куми. Про всяк випадок поставила кошик за клунею. Вв╕йшла в хату - а там якраз т╕ вовки. «Вот ╕ Ф╓ня зд╓сь! А гд╓ же твоя корз╕на?» П╕шли за клуню, забрали кошика. Чи то була будова важко╖ ╕ндустр╕╖ печеним житн╕м хл╕бом? Чи пошлють той печений хл╕б в Н╕меччину ╕ вим╕няють на машину?
 Дал╕ - ╕стор╕я з╕ «стригунами». Так називали селян, що в пол╕ ножицями зр╕зали ще не зовс╕м досп╕л╕ колоски жита, щоб з’╖сти. Багато людей помирало в╕д тих «харч╕в», бо те зерно ще не було зерном, а молочком налит╕ зернини. Але та банда ╕ того не давала. На пол╕ побудували к╕лька високих веж, ╕ там сид╕в «актив╕ст», а внизу був прив’язаний к╕нь. Як наглядач когось бачив, с╕дав на коня ╕ - п╕вроку примусових роб╕т або й б╕льше.
 На пол╕ була озимина - ╕ колгоспна, ╕ одноос╕бник╕в. Але було оголошено, що то все «социал╕ст╕ч╓ско╓ ╕мущ╓ство». Не мав права нав╕ть колоска зр╕зати на сво╖й нив╕.
 Це лише приклади з мого близького оточення, як та банда забирала всяк╕ харч╕, а таких злод╕йських д╕йств було б╕льше, ╕ про них розказували мама ╕ сус╕ди. Х╕ба то була будова важко╖ ╕ндустр╕╖? То була колектив╕зац╕я методом викачування зерна, всього, до зернини. Але при цьому кимось тихо, та╓мно, був даний наказ отим
25-тисячникам, що ╖х послала Москва в Укра╖ну, - забирати всяк╕ харч╕, не лише зерно. То х╕ба то не був геноцид - навмисне винищення народу?
 Вже ряд досл╕джень написано про голод 1933 року в Укра╖н╕, але Москва заперечу╓ (бо ж вона, оф╕ц╕йно, ╓ спадко╓мцем СССР), що то був геноцид. Вона каже, що голод був ╕ в Рос╕╖ - на Поволж╕, ╕ на Кубан╕. Цьому можна в╕рити, бо на Поволж╕ ╓ поселення укра╖нц╕в, а на Кубан╕ б╕льш╕сть населення - укра╖нц╕, колишн╕ запорозьк╕ козаки.
 Н╕хто ще н╕де (я принаймн╕ не чув) не написав, що то було за «чудо» - торгс╕ни («торговля с ╕ностранцам╕»). Хто ж то були от╕ «╕ностранци»? Хто ж ╖м дозволив торгувати - тобто, дай, ти, голодний селянине, якусь золоту чи ср╕бну р╕ч - ╕ ма╓ш харч╕. В тих «торгс╕нах» насправд╕ було все: хл╕б, крупи, сало, масло, ковбаси ╕ т. д. Ото, мабуть, В. Дюрант╕ ╕ французький м╕н╕стр бачили в Ки╓в╕ такий супермаркет ╕ пот╕м казали, що в Укра╖н╕ голоду нема╓. Вони, н╕би й прав╕, бо в село ╖х не возили, а на вулицях Ки╓ва вчасно п╕дбирали трупи. Отож, голоду н╕би не було. Ск╕льки того золота ╕ ср╕бла заробили т╕ «торговц╕ з ╕ностранцями» ╕ куди воно п╕шло, в яку державу, н╕хто ще не сказав.
 ╤ як то воно сталось, що харчову допомогу в╕д укра╖нц╕в з Галичини не дозволили переслати, а «торгс╕ни» дозволили? Ще багато можна навести приклад╕в, як забирали не лише зерно, а будь-як╕ харч╕ з явним нам╕ром, щоб народ гинув, бо то був геноцид.
 То була помста укра╖нцям. А хто саме мстився - це треба досл╕дити.
 ╤ван З╤НЧЕНКО.
с. Поп╕вка, Слобожанщина.

ПАМ’ЯТАЮ З ДИТЯЧИХ Л╤Т
 Я народилася в с╕чн╕ 1922 року на волинському Пол╕сс╕, в сел╕ з романтичною назвою Красноволя, тобто - гарне м╕сце для життя. Село належало до Силенсько╖ ╜м╕ни Луцького пов╕ту Волинського во╓водства. Наш батько, ╢втух Рожко, та наша мати Феодос╕я з дому Близнюк, народилися й виросли, як ╕ ╖хн╕ батьки ╕ д╕ди, в Красновол╕. Батько був в╕домий на всю околицю майстер - тесляр, столяр, бондар, п╕чник, мав золот╕ руки ╕ все, що необх╕дно було для хати, робив сам.
 Тижнями його не було вдома: одним в╕н будував хату, ╕ншим робив столярку, ще ╕ншим клав печ╕. За сво╖м характером був лаг╕дний, не любив неправди, дуже любив працю, сво╖х д╕тей ╕ дружину. Не пив, не палив цигарок, був глибоко рел╕г╕йним, добре читав ╕ писав. П╕сля Служби Божо╖ у велик╕ свята батько читав укра╖нськ╕ газети, що виходили в Луцьку чи Львов╕. В╕н також мав ╢вангел╕ю ╕ «Кобзаря», ╕ ц╕ дв╕ книжки читав найчаст╕ше.
 Наша мати була красунею на все село, але рано осирот╕ла, росла б╕ля сво╖х брат╕в ╕ рано вийшла зам╕ж. В╕д сво╓╖ матер╕ перейняла вона багато метод╕в л╕кування хворих народною медициною. Були випадки, коли мати повертала людям з╕р. За це все вона категорично в╕дмовлялася брати будь-що, ╕ до тих, хто старався ╖й дати грош╕, полотно чи ще щось, казала: «Гр╕х!»
 Першим у мо╖х батьк╕в народився хлопчик Ант╕н, але в╕н помер, ╕ я була найстаршою, а д╕тей у них було восьмеро, тож на мене, коли батьк╕в не стало, було покладено вс╕ господарськ╕ обов’язки, ╕ я вважалась головою с╕м’╖. Тому й ус╕ б╕ди, як╕ принесло нам пово╓нне лихол╕ття: податки, подушне, записування в колгосп, допити енкаведист╕в - в першу чергу валилися на мене. У 1930 роц╕, коли мен╕ було 8 л╕т, батько ╕ мати в╕докремились в╕д д╕да ╤вана й баби Оксани, побудували нову хату. Мо╖ батьки багато працювали, проте я не пам’ятаю випадк╕в, щоб у нас не було хл╕ба й до хл╕ба.
 Поруч з нашою хатою була пол╕ц╕йна станиця - «постерунок». На все життя вр╕зався мен╕ в пам’ять Великдень 1933 року. Тод╕ свято припадало на 16 кв╕тня. На той час командантом «постерунку» був щойно призначений К. Мулярський. Ми стояли з В╕сюнею Завадською, дочкою сус╕да-поляка, перед ╖хньою хатою, коли раптом з дверей вийшов сам командант з дружиною ╕ маленькою донькою та Завадський з дружиною. Останн╕ взяли В╕сюню за руку ╕ вс╕ п╕шли до команданта Мулярського в постерунок. Я хот╕ла б╕гти додому, але вони запросили й мене з собою. В команданта на стол╕ були паски, крашанки, цукерки.
 Ми с╕ли з В╕сюнею на канап╕ та ╖ли цукерки, а доросл╕ розташувалися за столом. Говорили вони м╕ж собою польською мовою. Командант включив новенький рад╕оприймач н╕мецько╖ вироби... З приймача полилася музика, чути було польську мову, але Мулярський переключив приймач на ╕ншу станц╕ю. То було рад╕о з Москви. ╤ хоч рос╕йсько╖ мови я до того часу не чула, але, вслухавшись, зрозум╕ла, що диктор з ентуз╕азмом щось розхвалював. Можливо, говорив в╕н про ще одну «стал╕нську стройку», яку усп╕шно завершили «комсомольц╕». Раптом командант виключив приймач, нахмурився, встав з-за столу ╕ сказав до сво╖х чомусь укра╖нською мовою: «От ви ╖сте паску, цукерки, а на комун╕стичн╕й Укра╖н╕ люди ╖дять людей, бо там, щоб покарати селян, влаштували страшний голодомор».
 Я здивовано дивилась то на нього, то на командантову дружину, то на В╕сюню. Командантова п╕дтвердила чолов╕ков╕ слова: „Так, д╕ти, там матер╕ ╖дять власних д╕тей!» Раптово в мене зник святочний настр╕й, цукерки застрявали в горл╕, ╕, подякувавши, я з В╕сюнею п╕шла на вулицю. Вона кликала мене до школи, де збирались д╕ти на веснянки, але я в╕дмовилась ╕ поб╕гла додому. Батько побачив мо╓ стривожене ╕ перелякане обличчя та п╕шов з╕ мною в хату. Перше, що я зробила, це передала слово в слово розмову Мулярського ╕ його дружини про Голодомор в комун╕стичн╕й Укра╖н╕. Батько кивнув головою, взяв з╕ стола газету «Укра╖нська нива», що виходила в Луцьку, ╕ почав голосно читати. Мати, щоб не лякати трьох мо╖х менших сестер - Любу, Олександру ╕ Н╕ну та малого братика Романа, - повела ╖х в сус╕дню к╕мнату. Батько читав те, що говорили Мулярськ╕ на постерунку. Мати почала голосно плакати. Мо╖ сестри ╕ трир╕чний братик, не розум╕ючи, чого плаче мати, почали й соб╕ плакати.
 П╕зн╕ше я часто поверталася думками до ╖хнього плачу ╕ зрозум╕ла, що то так наша с╕м’я поминала й оплакувала на Великдень 1933 року жертви стал╕нського Голодомору. Плакала я також п╕зн╕ше, коли в Свято-Тро╖цьк╕й церкв╕ у сел╕ Матейки м╕сцевий священик в╕дправляв панахиду по жертвах Голодомору, на Вечор╕ пам’ят╕ в школ╕ села Красноволя 1936 року. Ще й дотепер пригадую окрем╕ рядки з в╕рша, який я тод╕ почула:

 Рай новий хотять створити
 Нам на Укра╖н╕,
 Богом Стал╕на зробити
 На чорн╕й ру╖н╕.
 Звоювали Укра╖ну
 Опришки червон╕
 ╤ тепер там ╕з ут╕хи
 Плещуть у долон╕.

 Пригадую, що були п╕сн╕ й про голод на Велик╕й Укра╖н╕. Можливо, ╖х принесли ╕з собою на Волинь т╕ щаслив╕ вт╕кач╕, що вирвались ╕з стал╕нського голодового раю, хоч ╖м було не до п╕сень. Можливо, дивлячись на ╖хн╓ горе, т╕ п╕сн╕ склали волиняни. Твердити не можу, бо во╓нне ╕ пово╓нне лихол╕ття, що впало на нашу землю, вив╕трило слова й мелод╕ю. Вже нам самим було не до п╕сень. Вижити можна було лише мовчки. У 1944 роц╕ не стало батька, п╕зн╕ше - матер╕, ╕ я перестала думати про себе. Треба було думати про п’ятеро менших сестер ╕ двох брат╕в, яким я зам╕нила батьк╕в. Незважаючи на наше сир╕тство, обкладали нас великими податками, затягали до колгоспу, тому й призабулись почут╕ в╕стки про голодну катастрофу на Велик╕й Укра╖н╕, бо ж на нас самих впав небачений терор ╕ здирство.
 Домна РОЖКО.
м. Луцьк.

ГОЛОДОМОР

Неволю знали ми ╕ горе.
Були в кр╕пацтв╕, як раби.
Та г╕рш за все - голодомори,
Як панували кос╕ори
Комун╕стично╖ доби.

Як при наганах продзагони
Св╕й правили закон ╕ суд.
Як йшли, немов на перегони,
Зерном вантажен╕ вагони,
А на вокзалах гинув люд.

А св╕т мовчав!.. ╤ в Ком╕нтерн╕
З╕нов’╓в, Троцький - все вожд╕! -
В╕нком в╕нчали нас ╕з терну,
Кричали ╕з трибун ╕стерно,
Що ми комун╕ не рад╕.

А ми були шматков╕ рад╕
Врожа╓м щедро╖ пори.
╤ при сво╖й - неначе! - влад╕
Ми, н╕би листя в листопад╕,
Вс╕вали трупами двори.

Нема╓ прощення й не буде
Отим - ут╕ленням сновид,
Бо, мов Клааса поп╕л в груди,
Нам буде бити гн╕в-осуда
За той безкарний геноцид.

Тепер прийшли нов╕ до влади.
╤ каганович╕ - нов╕.
╤ знову нам нема розради,
Нема╓ права, ан╕ правди.
Й чужинц╕ знову во глав╕.

Як ╕ тод╕, ведуть до ями,
Забувши той великий гр╕х.
╤ хоч не б’ють ╕ще киями,
Але обклали вже паями
╤ нашу землю рвуть з-п╕д н╕г.

Нов╕ грядуть голодомори
(чи ╖х творц╕ не серед нас?),
Як не повстанем в непокор╕
То нас ус╕х поглине час!
Анатол╕й СЛАВУТА-ЛОГВИНЕНКО.
м. Ки╖в.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 21.03.2008 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5708

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков