Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРЕЗИДЕНТ НА АСКОЛЬДОВ╤Й МОГИЛ╤ УШАНУВАВ ПАМ’ЯТЬ ГЕРО╥В КРУТ
Володимир Зеленський зустр╕вся з курсантами й л╕це╖стами в╕йськових навчальних заклад╕в та...


«ЧЕСТЬ ДЛЯ МЕНЕ»
Ахтем Се╕табла╓в показався ╕з Залужним та розпов╕в про ╖хню зустр╕ч…


УКРА╥НА В Н╤Ч НА 27 ЖОВТНЯ ВОСТАНН╢ МА╢ ПЕРЕЙТИ НА ЗИМОВИЙ ЧАС
Це передбачено ухваленим Верховною Радою законом, яким скасовано перех╕д з л╕тнього на зимовий...


ВОЛЯ ДО ПЕРЕМОГИ
В╕д початку повномасштабного рос╕йського вторгнення загинуло майже 500 укра╖нських спортсмен╕в ╕...


ТРИ ДЕСЯТИЛ╤ТТЯ ДОПОМОГИ
Управл╕ння Верховного ком╕сара ООН у справах б╕женц╕в (УВКБ ООН) розпочало свою д╕яльн╕сть в...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2008 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 19.09.2008
НЕВМИРУЩА ОСНОВА

Вивчаючи й анал╕зуючи форми розвитку народ╕в ╕ нац╕й у минулому та ╖хн╕й стан сьогодн╕, приходимо до висновку, що в енциклопедичних визначеннях деф╕н╕ц╕й мусимо акцентувати на духовно-етн╕чних особливостях ╖хньо╖ культури. А культура народу, - за Дмитром Донцовим, - «в п╕снях, танках, вишиванках, писанках, в народних строях, звичаях, в побутов╕й обстановц╕ - в душ╕ нац╕╖». (Тож варто берегтися деяких надм╕рно модернових «революц╕онер╕в», котр╕ вважають ц╕нност╕ минулого чимось «патр╕архальним», «хуторянством», «шароварщиною», забуваючи, що з в╕домих причин м╕сто в Укра╖н╕ зрос╕йщене, ╕нтел╕генц╕я н╕як не позбудеться постсов╓тського спадку, особливо сво╓╖ рол╕ пров╕дника меншоварт╕сного малорос╕йського (або й зрос╕йщеного) «культуртрегерства». Год╕ й казати, що такий «модерн» й так╕ «поводир╕» нашому сусп╕льству на шкоду).
Адже етнограф ╕ культуролог Олекса Воропай наголошу╓, що «звича╖, а також мова - це т╕ найм╕цн╕ш╕ елементи, що об’╓днують окремих людей в один народ, в одну нац╕ю». А джерела цього збереглися в укра╖нському сел╕, не так скал╕ченому й деформованому морально й духовно як ╕нш╕ сегменти сусп╕льства. Тож не помилявся Йосип Стал╕н, вважаючи, що «селянство явля╓ собою основну арм╕ю нац╕онального руху». Нав╕ть арм╕╓ю назвав.
Щодо м╕ста варто зауважити до сказаного вище, що сьогодн╕ воно вороже нам. Доки не в╕дчу╓ й не схилиться перед авторитетом сили державництва. Це може розв’язати проблему деградац╕╖ сусп╕льства. Як буде зупинено к╕лькасотл╕тн╕й «supremus motor» (1) денац╕онал╕зац╕╖, а сьогодн╕ ще й впливу зах╕дно╖ «мас-культури» з ╖╖ пропагувачами й «режисерами» з ╓вропейськими пр╕звищами. Дек╕лька сл╕в стосовно останн╕х. Автор прац╕ «╢вре╖ на Укра╖н╕» Матв╕й Шестопал пише таке: «Випасаючись головним чином на укра╖нських та б╕лоруських хл╕бах, вони вс╕ляко ╕гнорували й висм╕ювали укра╖нське та б╕лоруське слово, топтали й принижували нац╕ональну г╕дн╕сть цих народ╕в, були знаряддям ╖х денац╕онал╕зац╕╖ й русиф╕кац╕╖». На жаль, тема ╕ обсяг нашо╖ статт╕ не дозволяють достатньо висв╕тлити цю п╕дступну й н╕чим не спровоковану ╕нваз╕ю (2) вище згадуваних проти укра╖нсько╖ нац╕╖.
Якось ╕детерм╕новано (3) - якщо вжити цю деф╕н╕ц╕ю - вважа╓ться, що старе сто╖ть на завад╕ новому. Якщо це й так, то т╕льки не в царин╕ культури нац╕╖ чи народу. Св╕доцтво цьому ╜енеза найб╕льш розвинутих нац╕й, ╖хня пас╕онарн╕сть (4). Разюч╕ приклади стосовно японсько╖ нац╕╖. Японське дитинча, наприклад, ма╓ знати дванадцять народних п╕сень, тод╕ т╕льки його приймуть до першого класу. Ось так закладають основи буд╕вника й захисника нац╕╖.
А в ц╕лому про старе й нове японсько╖ нац╕╖ гарно сказав рос╕йський письменник першо╖ половини минулого стол╕ття (знищений сов╓тською владою) Борис Пильняк: «...Я думаю о старой и новой Японии. Я знаю, то что создается веками, не может исчезнуть в десятилетия. Как старое и новое сплелось в Японии? Какими силами? - Говорят, что сердцем Япония - в старом, умом - в новом. Быть не может, ум и сердце японского народа идут рука об руку. Но, во всяком случае, каковы те силы, которые есть в японской старине, силы, давшие народу уменье принять новое?
Я смотрю быт и обычаи японского народа, - продовжу╓ письменник, - его этику и эстетику. И поистине крепки, как клыки мамонта, - тысячелетний быт и обычаи, и сознание, уже перешедшее в бытие. И то, что в Японии все грамотны, и то, как организована японская воля. И этот тысячелетний быт, создавший особую мораль...».
Так, законом╕рно, що така нац╕я зробила свою кра╖ну одним ╕з л╕дер╕в серед супердержав. Нав╕ть незважаючи на те, що в Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕ вона була переможена сп╕льними зусиллями так званих «союзник╕в» - США, СРСР та Великою Британ╕╓ю (5).
Сов╓тська тотал╕тарна система розум╕ла, що сто╖ть на завад╕ зд╕йснення гемонських нам╕р╕в «╕нтернац╕онал╕зувати» сусп╕льство. Тому «вони взялися дбайливо винищувати джерела духовно╖ незм╕нност╕ укра╖нсько╖ та ╕нших поневолених нац╕й, щоб видерти з народ╕в ╖х власну душу...» (праця «╤дея традиц╕онал╕зму та ╕сторичност╕», Б╕бл╕отека укра╖нського п╕дп╕льника, ч. 11. - 1975).
А, даруйте, плазуючий перед владою Павло Тичина недолуго римував: «У нас одна турбота, - традиц╕й п╕др╕зац╕я!..» (У схильних до колаборанства Муза, мабуть, щось там виклика╓ - Л. В.). А згадаймо в не так╕ уже й давн╕ часи присилуваний владою звичай - так зван╕ «зв╓зд╕ни», котрими владн╕, даруйте, телепн╕ мали нам╕р зам╕нити хрестини. Або урочистост╕ так званого «возлож╓н╕я» - це коли п╕дпри╓мства й установи делегували невеличк╕ загони до пам’ятник╕в Лен╕ну й во╖нам Червоно╖ Арм╕╖, щоб т╕ (делегати) в певну годину клали до п’╓дестал╕в кв╕ти й в╕нки з гаслами. Й п╕д пекучим сонцем видовжувалась ланцюгом-вервечкою черга призначених на це «д╕йство». Малорос╕йське «недомисл╕╓» (Микола Хвильовий).
Якби ╕н╕ц╕атори й ентуз╕асти таких «звича╖в» знали у дитинств╕ по 12 п╕сень (як японська дитина), то дорослими до такого н╕кчемного лицед╕йства Кремль би ╖х не залучив тод╕. А сьогодн╕ керована владними малоросами й рос╕йськомовними прем’╓рами кра╖на не рухалась би «вдоль обрыва, понад пропастью, по самому, по краю» (Вол. Висоцький), кажучи словами поета.
А колись нав╕ть «татарський погром не спинив культури нашо╖ ╕, коли Укра╖ну запос╕ла Литва (з початку XIV ст.), то не змогла вона знести культури вкра╖нсько╖ ╕ сама швидко перейнялася культурою нашою...» (╤ван Ог╕╓нко) (6).
На жаль, ще й сьогодн╕ частина культурно╖ ел╕ти кра╖ни розум╕╓ духовну сутн╕сть нац╕╖, ╖╖ основу, т╕льки як складову ╖╖ культури. Як насл╕док, виникають пошуки «нац╕онально╖ ╕де╖», а для русоф╕л╕в з пол╕тичного «бомонду» - п╕дстави стверджувати, що вона «не спрацювала». Ось така штучно створювана еклектика (7).
Й розпачлив╕ запитання: чому нема ╓дност╕ серед нас, укра╖нц╕в? В╕дчуття ╓дност╕ ма╓ закладатися у дитинств╕ (як у того японського дитинчати, котрому з вивченням дванадцяти народних п╕сень прищеплювалася й усв╕домлення не т╕льки належност╕ до сво╓╖ нац╕╖, а ╕ ц╕л╕сн╕сть ╖╖ ), а не декларуванням на парт╕йних з’╖здах чи культуролог╕чних форумах.
╤ насамк╕нець наведу вам слова в╕домого ╕спанського ф╕лософа ХХ стол╕ття Хосе Ортега-╕ Гасета (до слова, його часто й охоче цитував наш Дмитро Донцов): «Один народ не може вибрати м╕ж р╕зними стилями життя: в╕н або живе зг╕дно з╕ сво╖м власним, або не живе».
Все ╕нше, як мовиться, в╕д лукавого. ╤ йде воно в╕д наших ворог╕в. ╤ван Дзюба писав, що «майбутн╓ Укра╖ни вир╕шуватиметься у сфер╕ культури».

Леон╕д ВОЛОШИН.
м. Ялта.

1 - наддвигун;
2 - тут наступ;
3 - не враховуючи залежност╕ й законом╕рност╕;
4 - руш╕йна сила нац╕╖ на р╕вн╕ ╕нстинкт╕в;
5 - США, маючи в 10 раз╕в б╕льший в╕йськовий потенц╕ал в╕д японського, почали масово нищити мирне населення м╕ст атомною збро╓ю, а Радянський Союз, порушивши догов╕р про ненапад, п╕дступно вдарив у спину. До реч╕, восени 1941 р. Йосип Стал╕н, дов╕давшись, що Япон╕я не виступить проти, перекинув з Далекого Сходу й Сиб╕ру в╕йська п╕д Москву й цим злочинний комун╕стичний режим було врятовано. Може, за це головна Богиня японського синто╖зму (пануючо╖ рел╕г╕╖) Аматерасу й покарала нерозумних;
6 - наведена цитата з прац╕ ╤вана Ог╕╓нка «Укра╖нська культура», написано╖ ще 1918 р., себто авторов╕ ще не було з чим пор╕вняти д╕╖ татаро-монгольських завойовник╕в. Злочини б╕льшовизму не мали й не матимуть аналог╕в у св╕тов╕й ╕стор╕╖. Адже, як в╕домо, за татаро-монгольсько╖ окупац╕╖ церкви працювали, н╕хто ╖х не руйнував, на в╕дм╕ну в╕д сов╓тсько╖ влади. Дозволю одну цитату: «Самое интересное в правлении монголов, что они освободили церкви и монастыри от уплаты дани и податей, а также не держали гарнизонов в населенных пунктах русских княжеств» (газета «Республика Крым», 06.06.2003 г.).
Тож багато надбань культури нашого народу (особливо арх╕тектурних пам’яток й малярських твор╕в рел╕г╕йного зм╕сту) втрачено т╕льки в 20-40-╕ роки минулого стол╕ття, себто за час╕в тотал╕тарного режиму. А християнин литовець, поляк, швед чи н╕мець не м╕г нищити християнськ╕ святин╕. Хай ╕ в окупован╕й кра╖н╕. Та й його зверхники (б╕льш осв╕чен╕ й цив╕л╕зован╕) не дозволили б цього робити.
7 - тут розум╕ння ╕ по╓днання протилежностей.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 19.09.2008 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6336

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков