"Кримська Свiтлиця" > #43 за 23.10.2009 > Тема "Душі криниця"
#43 за 23.10.2009
ПОКРОВА У СВ╤ТЛ╤ ТРАДИЦ╤Й
У Нац╕ональному музе╖ народно╖ арх╕тектури та побуту Укра╖ни у Пироговому в╕дбулося свято Покрови. В╕дзначали його на територ╕╖ експозиц╕╖ «Закарпаття», оск╕льки таким чином святкували саме в цьому рег╕он╕. Розпочали ╕з л╕тург╕╖ в церкв╕ свято╖ Покрови з╕ святочним обходом церкви та водосвяттям. До реч╕, музейн╕ прац╕вники пост╕йно докладають зусиль, щоб церква залишалась такою, як на Закарпатт╕. Так, частково в╕дновлений ╕коностас, який за час╕в войовничого ате╖зму був знищений. П╕сля в╕дправи у церкв╕ в╕дв╕дувач╕ посп╕лкувалися з народними майстрами та оц╕нили виступи на майдан╕ фольклорних колектив╕в. Багатьом запам’яталась в╕дома народна сп╕вачка Руслана Лоцман, яка виконала п╕сн╕ – традиц╕йну народну покровську та про жнива. – На Покрову запалила св╕чку, щоб в любов╕ рум’ян╕ли щ╕чки, ой Мат╕нко Божа, ти лиш знати можеш, як любити в╕чно, – виводила красуня у в╕ночку, справжньому витвор╕ мистецтва. В ньому ╕з соломи майстерно зроблен╕ як справжн╕ мак╕вки, кв╕ти, листочки… Виявля╓ться, так╕ чудов╕ витвори починають плести, коли зак╕нчуються жнива та з’явля╓ться солома. За традиц╕╓ю, п╕д церквою розташувався святковий ярмарок «кермащ». На ньому в╕дродили звичай обов’язкового продажу п╕д церквою ╕кон, оск╕льки кожна ж╕нка старалася на Покрову покрити образ вишитим рушником. Охоч╕ купували й рушники, ╕ традиц╕йн╕ святков╕ сувен╕ри, а д╕тям насамперед обрядове печиво – «мед╕вники», «пацьориш╕». По вс╕й Укра╖н╕ на це свято ж╕нки вип╕кали таке печиво, аби солодко й гарно жилося ц╕лий р╕к та, зокрема, взимку. Багато рок╕в вип╕ка╓ так╕ прянички, як вона ╖х назива╓, в╕дроджуючи це кул╕нарне мистецтво, Леон╕да Франчук. Показуючи сво╖ весел╕ роботи у вигляд╕ барвистих коник╕в, ляльок, сердечок, майстриня поясню╓: – Так, червоним по б╕лому й б╕лим по червоному розписували колись на Закарпатт╕, а так – на Полтавщин╕. Використову╓ться б╕лок та харчова фарба. Саме на це свято беруться так╕ складники, як мед, борошно та коров’яче масло. Дарували ц╕ витвори кул╕нарного мистецтва д╕тям. Ось коник╕в, наприклад, – хлопчикам, сердечки, ляльки – д╕вчаткам. Робили д╕рочки в них та одягали на пальчик д╕ткам, або на шию в╕шали на стр╕чечц╕. На колиску в╕шали як ╕грашку. Нав╕ть доросл╕ хлопц╕ дарували сво╖м д╕вчатам сердечки як знак з╕знання у коханн╕. А от майстер Ганна Бут ╕з Ки╓ва, показуючи кругле печиво-«покровку», доповнила, що це ╓ обер╕г. Хто в╕рив, нав╕ть л╕кувався цим печивом. На нього обов’язково наносили чотири хрестика з огляду на чотири сторони св╕ту та найб╕льш╕ свята у роц╕, а круглим робили, оск╕льки такими ╓ земля та сонце. ╤з «покровками» поводилися як на Великдень ╕з крашанками. Обм╕нювалися одне з одним, дарували д╕тям, хлопц╕ – сво╖м д╕вчатам. Майстри ╕з Закарпаття, в якому св╕чникарство побуту╓ як промисел, привезли знаменит╕ мальован╕ св╕чки – р╕здвян╕, водохресн╕, громнич╕, великодн╕, спаськ╕, вес╕льн╕, хресн╕, як╕ люди купували ╕ святили в церкв╕. ╥х представили на виставц╕ «Закарпатська тр╕йця». – Св╕чка завжди потр╕бна, – зауважила майстриня Ганна Перець ╕з села Голятин М╕жг╕рського району Закарпатсько╖ област╕, яка пропону╓ людям власноруч розписан╕ св╕чки. – Св╕чка всюди супроводжу╓ людину – в╕д народження до останн╕х дн╕в. ╥╖ запалюють, коли народжу╓ться дитина, проходить в╕нчання, ставлять за померлих. Ц╕кавлюсь – а яку символ╕ку несе св╕чка-тр╕йця? – Це Бог-Отець, Бог-Син, Бог Дух Святий, – в╕дпов╕да╓ майстриня. Фольклорний колектив «Берегиня» виконав дек╕лька покровських п╕сень. – Люди збиралися на це свято, щоб гарно зустр╕ти зиму, щоб гарно жилося в Укра╖н╕. Сп╕вали п╕сн╕ про Покрову, покривали землю п╕снею Покрови, св╕чку святили, просили перед ╕конами, – под╕лилась сво╖ми знаннями одна ╕з його учасниць — Катерина Бурза ╕з села Козацьке Бобровицького району Черн╕г╕всько╖ област╕. А от народний хор «Яв╕р» ╕з райцентру Шишаки Полтавсько╖ област╕ засп╕вав козацько╖, стр╕лецько╖ «Гей, соколи», адже в день свята Покрови в╕дзнача╓ться ще й День укра╖нського козацтва, та дек╕лька родинно-побутових п╕сень, як-от «На╖хали хлопц╕ з ярмарку». Кер╕вник колективу, заслужений прац╕вник культури Укра╖ни Валентина Луценко розпов╕ла – вони записують фольклор, розшифровують ╕ нав╕ть роблять аранжування деяких п╕сенних твор╕в. «Бойк╕вське вес╕лля» та фрагмент ╕з традиц╕йного для Центрально╖ Укра╖ни вес╕льного обряду показали фольклорний театр «Вертеп» з╕ Львова та художн╕й колектив «Червона калина» Ки╖вського метропол╕тену. В╕дв╕дувач╕ ╕з ц╕кав╕стю дивилися, як викупляють молоду та благословляють наречених батьки. Чудово, що в╕дбулося свято, яке дозволило поринути у дивовижний св╕т ╕стор╕╖ та традиц╕й укра╖нського народу.
Св╕тлана СОКОЛОВА.
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 23.10.2009 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7968
|