Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ХУДОЖН╢ ЗОБРАЖЕННЯ «МОВНОГО РЕЙДЕРСТВА» У ПОЕТИЦ╤ ╤ВАНА НИЗОВОГО
╤ван Низовий – один ╕з найяскрав╕ших творц╕в художнього слова друго╖ половини ХХ –...


ЛИШ ЧЕКАЛИ Б НА МЕНЕ ДИТЯЧ╤ ДОПИТЛИВ╤ ОЧ╤, ╤ ДЗВ╤НКИМ «ДОБРИЙ ДЕНЬ!» ПОЧИНАВСЯ ЩОРАЗУ УРОК…
Дякую тоб╕, вчителько, що розв╕яла м╕й смуток, що допомогла мен╕ перебороти особист╕ негаразди...


ТАРАС ШЕВЧЕНКО ╤ ВОЛОДИМИР СОСЮРА
...використовуючи образи Шевченка, Сосюра не вдавався до ╖хн╕х простих рем╕н╕сценц╕й, а творчо...


«ВЧИТЕЛЬКО МОЯ, ЗОРЕ СВ╤ТОВА!»
Про талановитого молодого педагога — вчителя укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури...


«…МЕН╤ ╤ ВДЕНЬ, ╤ ВНОЧ╤ СНИТЬСЯ ОТА БЛАГОДАТЬ НАД ДН╤ПРОМ…»
ОБРАЗ УКРА╥НИ В ТВОРЧОСТ╤ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #11 за 02.09.2011 > Тема "На допомогу вчителеві"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#11 за 02.09.2011
МАКРООБРАЗ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ЧЕРЕЗ ЙОГО М╤КРОАНАЛ╤З

Реценз╕я
 
  Приходько ╤нна. Слово-образ у контекст╕ ╕сторико-л╕тературного процесу. - Харк╕в:  Вид. група «Основа», 2010. - 255 с.

 Проблематика ц╕╓╖ прац╕ досить широка. Тут йдеться ╕ про актуальн╕ акценти, нов╕ ракурси та коментар╕ укра╖нського ╕сторико-л╕тературного процесу II пол. XIX - початку XXI стол╕ть з мотивац╕╓ю нов╕тн╕х п╕дход╕в на глибоко об╜рунтован╕й документальн╕й основ╕, ╕ про форми коментованого вивчення тексту художнього твору ╕ т. ╕н. Книга розширю╓ ╕нформац╕йне поле читача шляхом уведення недостатньо в╕домого фактажу, поглиблю╓ його л╕тературознавчу ерудиц╕ю. При цьому автор ч╕тко окреслю╓ основний ракурс сво╖х висл╕д╕в: укра╖нська ╕дея як стрижень л╕тературного процесу означених часових в╕др╕зк╕в, анал╕з твор╕в у широкому сусп╕льно-╕сторичному контекст╕.
 Особливо ц╕кавий трет╕й розд╕л книги - «М╕кроанал╕з прозових твор╕в». Авторка давно знана сво╖ми розв╕дками у такому ключ╕. ╤ тут його виконано квал╕ф╕ковано, фахово вправно. Читачев╕ повчально буде поглянути на ф╕л╕гранно виписан╕ м╕н╕атюри        ╤. Франка, ╢. Ярошинсько╖, Г. Михайличенка, новели О. Стороженка, коротк╕ пов╕ст╕ раннього Ю. Яновського, Г. Хоткевича, етюди О. Довженка, новели й пов╕ст╕ Гр. Тютюнника, В. Близнеця, М. В╕нграновського, ╢. Гуцала саме кр╕зь призму пильного приглядання до тонко╖ словесно╖ фактури, через ориг╕нальне запрошення зазирнути в та╓мниц╕ художнього письма, у те, що «за словом», у дивовижн╕ ланцюжки-мережива асоц╕ативних образ╕в, п╕дтексту, алюз╕й, рем╕н╕сценц╕й, пол╕фон╕╖ художньо╖ детал╕ тощо. Такий естетичний анал╕з, безумовно, актив╕зу╓ сп╕впрацю читача з автором твору на шляху до осягнення глибини й краси Слова, анал╕з п╕д «м╕кроскопом», з ор╕╓нтац╕╓ю на синтез мистецтв слова, малярства, музики.
 Ц╕кав╕ й св╕ж╕ спостереження зд╕йснен╕ в книз╕ ╤. Приходько ╕ з приводу тлумачень, що таке мотив, його роль у сюжетному рухов╕ прозового твору (у Ю. Яновського), чи як «розшифровувати» п╕дтекст (у новелах О. Стороженка та ╕н.), або як вир╕зняти в текст╕ мовн╕ парт╕╖ наратора й автора (на приклад╕ прози ╢. Гуцала, М. В╕нграновського), як тлумачити образн╕ модиф╕кац╕╖, пол╕асоц╕ативн╕сть (у О. Довженка та ╕н.), естетично надпотужн╕ функц╕╖ художньо╖ детал╕ (у Гр. Тютюнника, ╢. Ярошинсько╖, Г. Хоткевича). Читач знайде тут модел╕ ╕нтерпретац╕й тонкого плетива психолог╕чного малюнка, фабульних ниток, мистецтва м╕н╕атюрування в мал╕й, вишукан╕й проз╕ ╤. Франка з ╖╖ в╕дкритими жанровими рамками, з багатовар╕антн╕стю тип╕в ╖╖ структури, в як╕й майже незбагненно по╓дналися ознаки м╕н╕-драми й стисло╖, сконцентровано╖ хрон╕ки при фактичн╕й в╕дсутност╕ розв’язки та «св╕тлом» у перспектив╕ поза фабульною рамкою («Лесишина челядь», «Неначе сон»). Риси р╕зноелементних жанрових форм авторка простежу╓ ╕ в таких ориг╕нальних (гостро актуальних сьогодн╕!) прозових сатирах ╤. Франка, як «Опозиц╕я», «Доктор Бессерв╕ссер».
 Необх╕дно в╕дзначити ще й такий вагомий компонент у ц╕й книжц╕, як детально розроблен╕ творч╕, нестандартн╕ завдання до практичних занять з б╕бл╕ограф╕чними списками, що стануть, безперечно, у нагод╕ не лише вчителев╕ для п╕двищення його квал╕ф╕кац╕╖, але й студенту, майбутньому словеснику. Взагал╕ джерельна база цього пос╕бника вельми поважна, значна, нал╕чу╓ 154 позиц╕╖, охоплю╓ теоретичн╕ прац╕, науково-методичну л╕тературу.
 П╕дсумовуючи сво╖ анал╕зи естетично високого художнього матер╕алу (доб╕р його св╕дчить про вишуканий смак авторки книги), ╤. Приходько назива╓ ╖х «фресками». Трохи неспод╕вано, але, дума╓мо, виправдано, оск╕льки це слово етимолог╕чно в╕дпов╕да╓ викладеному в розд╕лах прац╕, глибинно закор╕неному смислу слова («св╕жа барва»). ╤нтерпретац╕╖ справд╕ нестандартн╕, у них вловлено дуже точно «лики» митц╕в, подано творч╕ портрети майстр╕в красного письменства, до того ж, письменник╕в морально чистих, «непристосуванц╕в», великих талант╕в - ╖х дванадцять у книжц╕. З-пом╕ж них - дво╓ розстр╕ляних ╕мперськими великодержавниками, ╕ ще й т╕, чий в╕к був укорочений морально-пол╕тичними обставинами, а ф╕нали життя багатьох стали викликом тотал╕тарн╕й систем╕. Разом з тим, ╖хн╕ твори, наголошу╓ авторка, ╓ пров╕сниками справжнього поступу укра╖нського художнього слова.
 Рецензована книга ╓, дума╓мо, ц╕нним здобутком, небагато-бо знайдемо нин╕ досл╕джень у сфер╕ поетики, естетичного анал╕зу твору, сво╓р╕дност╕ л╕тературно╖ техн╕ки, художнього «почерку», заглиблення в особливост╕ творчо╖ лаборатор╕╖ письменника. А спрямован╕сть на рецепц╕ю, актив╕зац╕ю адресата мистецького слова, його сп╕вучасть в ╕нтерпретац╕ях дода╓ вагомост╕ книз╕    ╤. Приходько.
 
Д╕на КОРЖАН╤ВСЬКА,
 вчитель-методист укра╖нсько╖ мови та л╕тератури НВК «Школа-л╕цей»
 м. С╕мферополя

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #11 за 02.09.2011 > Тема "На допомогу вчителеві"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9294

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков