Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4600)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4291)
Українці мої... (1719)
Резонанс (2369)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1873)
Крим - наш дім (1481)
"Будьмо!" (273)
Ми єсть народ? (257)
Бути чи не бути? (479)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (284)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРТИНИ, НАМАЛЬОВАН╤ СЕРЦЕМ
Укра╖нськ╕ митц╕ – це потужна сила, яку не можна знец╕нювати…


СУМНА ОС╤НЬ
Наш╕ традиц╕╖


ГОВОРИТИ. МОВЧАТИ.
Чи здатн╕ ми слухати, коли мистецтво промовля╓?..


МИСТЕЦЬКИЙ Г╤МН НЕЗЛАМНОСТ╤
Автори представлених роб╕т - художники, як╕ п╕шли захищати Укра╖ну…


ПОРА НА В╤ДПОЧИНОК...
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 30.09.2011 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#20 за 30.09.2011
ЗАГАДКА МАЗЕПИ

В╕ра Фесенко народилася в м. Конотоп Сумсько╖ област╕.
Згодом батьки пере╖хали до Криму. Тут, у С╕мферопол╕, В╕ра зак╕нчила ╕сторико-ф╕лолог╕чний факультет Кримського державного педагог╕чного ╕нституту. За направленням по╖хала працювати у селище М╕жг╕р’я, в╕доме далеко за межами Закарпаття неповторною красою сво╖х смерекових г╕р та оповитого легендами Синевирського озера.
Писати в╕рш╕ В╕ра почала ще в студентськ╕ роки, в╕дв╕дувала заняття С╕мферопольського м╕ського об’╓днання при в╕дд╕ленн╕ обласно╖ орган╕зац╕╖ Сп╕лки письменник╕в Укра╖ни.
Нин╕ В╕ра Фесенко – член Нац╕онально╖ сп╕лки журнал╕ст╕в Укра╖ни, кер╕вник л╕тературно╖ студ╕╖ «Любисток» М╕жг╕рського районного Будинку дитячо╖ творчост╕. Вона — автор поетичних зб╕рок «Березнева рапсод╕я» (2004), «На семи в╕трах» (2006), «У в╕ночок Укра╖ни» (2008). Щойно в Ужгородському видавництв╕ «Гражда» побачила св╕т нова книга В╕ри Фесенко «Батуринський шлях». Це – ╕сторична поема, центральною постаттю яко╖ ╓ образ Великого Гетьмана Укра╖ни ╤вана Степановича Мазепи, який, поклавши сво╓ життя на в╕втар служ╕ння Укра╖ни, був ╕ залиша╓ться одн╕╓ю з найсуперечлив╕ших постатей нашо╖ ╕стор╕╖. Перед тим, як запропонувати читачам уривки з ц╕╓╖ поеми, хочемо повн╕стю навести передмову до книжки В╕ри Фесенко «Батуринський шлях» доктора ╕сторичних наук, професора Ужгородського нац╕онального ун╕верситету, члена Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни Серг╕я Федаки.

ЗАГАДКА МАЗЕПИ

Велик╕ люди не бувають однозначними. А ╤ван Степанович Мазепа-Калединський — постать г╕гантська, визначальна в ус╕й ранньонов╕тн╕й ╕стор╕╖ Укра╖ни. Поруч т╕льки Богдан Хмельницький. Поряд ╖х поставив сам народ, склавши приказку «В╕д Богдана до ╤вана не було справжнього гетьмана». Бо завдяки Мазеп╕ в Укра╖н╕ припинилася Ру╖на, в╕дновилася тверда влада, а з нею ╕ стаб╕льн╕сть та достаток. ╤ прост╕ селяни, ╕ тод╕шн╕ ╕нтелектуали, яких гетьман осипав сво╖ми милостями, оц╕нили його велич. Оц╕нили, але на останн╕й б╕й, до якого покликав гетьман, п╕шли т╕льки одиниц╕. Принаймн╕ набагато менше, н╕ж в╕н розраховував. Мазепа перехитрував сам себе. Усе його життя — суц╕льний гостросюжетний сценар╕й, пол╕тичний детектив, де н╕чого не було просто так, все ч╕плялося одне за одне, як кол╕щатка в годиннику. Коли через стол╕ття п╕сля нашого Мазепи помер такий схожий на нього француз Мор╕с Талейран, хтось запитав про смерть останнього: «А нав╕що в╕н це утнув, що хот╕в цим досягти, яку ╕нтригу закрутити?» Не сумн╕ва╓мось, що под╕бн╕ думки виникли й у козак╕в-вигнанц╕в в Бендерах 22 вересня 1709 року. Життя ск╕нчилося, загадка лишилася, ╕ зараз ми ще дал╕ в╕д в╕дгадки, н╕ж його сучасники. Сам Мазепа, мабуть, вт╕ша╓ться власною ╕нтригою десь там, у в╕чност╕, де вже нема╓ часу, кпить ╕з нас, глузу╓ з наших спроб розв’язати заплутан╕ ним вузлики, хитро мружить око. В╕н ╓диний зна╓, як все було насправд╕, але не хоче признаватися у тому нав╕ть самому соб╕. В╕н забрав ╕з собою сотн╕ загадок свого життя, аби дражнити нас, провокувати нашу ц╕кав╕сть, доводити, що в наш╕й нац╕ональн╕й дол╕ далеко не все так просто, як дв╕ч╕ по два. В╕д пр╕звищ лишень трьох укра╖нських д╕яч╕в утворилися зб╕рн╕ назви — мазепинц╕, петлюр╕вц╕ й бандер╕вц╕. Причому мазепинцями називали ╕ других, ╕ трет╕х. Так сам народ-мовотворець оц╕нив значення найзагадков╕шо╖ постат╕ укра╖нсько╖ ╕стор╕╖.
Останн╕й р╕к гетьманового життя минув в умовах, сказати б по-сучасному, ╕нформац╕йно╖ в╕йни. Власне, ╕ в╕йни звичайно╖ також, але ╕нформац╕йна була не менш дошкульною. А п╕сля його смерт╕ та в╕йна розгор╕лася з новою силою, ╕ к╕нця-краю ╖й не видно й дос╕. У не╖ було втягнуто сотн╕ й тисяч╕ автор╕в — ╕ рядових, ╕ з╕рок найб╕льшо╖ величини. Ця постать виявля╓ться невичерпною, оск╕льки звертаються до не╖ все нов╕ й нов╕ ╕сторики та письменники, причому кожний в╕дкрива╓ щось особливе, св╕же, ориг╕нальне. Мабуть, для того, щоб писати про Мазепу, треба дорости. Бо повторювати як╕сь банальност╕ нема жодного сенсу, а щоб сказати щось сво╓, треба мати неповторний житт╓вий досв╕д за плечима, власну б╕ограф╕ю, здатну ув╕йти в резонанс з гетьманським житт╓писом. У св╕тов╕й л╕тератур╕ ╓ всього к╕лька в╕чних тем, до яких серйозн╕ автори звертаються т╕льки на п╕ков╕ свого таланту. ╢ сво╖ в╕чн╕ теми ╕ в кожн╕й нац╕ональн╕й л╕тератур╕. В укра╖нськ╕й такою ╓, зокрема, Мазепа. Диявольське ╕ божественне наст╕льки т╕сно сплелися у ц╕й ф╕гур╕ хитромудрого пол╕тика ╕ буд╕вничого нац╕╖, що змальовувати його виключно монохромними (чорно-б╕лими) фарбами неможливо. Про нього годиться мовити приблизно так, як М. Булгаков про свого Понт╕я П╕лата, як Фед╕р Досто╓вський про старого Карамазова, ╕з глибинним психолог╕змом Агатангела Кримського чи В╕ктора Домонтовича, л╕ро-еп╕чним стилем Юр╕я Яновського, ╕з сарказмом та ╕рон╕╓ю Бориса Ол╕йника — т╕льки не з плакатною однозначн╕стю, бо останн╓ — це ╓дине, чого у Мазепи нема╓. Це не та постать, про яку можна сказати у двох словах, ум╕стити ╖╖ суть у к╕лька формул. Це людина романного масштабу, пол╕фон╕чна людина-╕нтрига, яка всотала усе найкраще ╕ все найг╕рше, що ╓ в нашому нац╕ональному характер╕. П╕знати Мазепу — це п╕знати сутн╕сть укра╖нсько╖ душ╕. Чомусь сам╕ спадають на гадку в╕дом╕ слова Фр╕др╕ха Н╕цше: «Коли ти довго дивишся у пр╕рву, пр╕рва почина╓ дивитися на тебе».
В╕ра Фесенко знайшла у соб╕ таку мужн╕сть — зазирнути бодай кра╓м ока в пр╕рву. Писали про Мазепу багато до не╖, писатимуть ще б╕льше ╕ п╕сля. Вона ж написала по-сво╓му. У багатьох рядках вчува╓ться полем╕чний д╕алог з тим чи ╕ншим попередником. Дуже сильною ╓ ╕ фольклорна аура, деяк╕ стор╕нки просто ароматизован╕ пахощами дум ╕ казок. Про Мазепу справд╕ можна складати фентез╕. Наприклад, звернувся до малого ╤ванка височезний москаль-чар╕вник ╕з котячими вусами: «Чого хочеш — все життя кататися, як вареник у масл╕, а померти, втративши геть усе, чи, навпаки, все життя б╕дувати, а померти у сяйв╕ слави ╕ багатства?» ╤ що з тих двох альтернатив обрав ╤ванко, нев╕домо ╕ дос╕, бо життя гетьмана можна ╕нтерпретувати в рамках обох цих сценар╕╖в. То от приблизно так╕ сюжети ╕ вчуваються м╕ж багатьма рядками пропоновано╖ поеми. Вона проста т╕льки на перший погляд. Поема вийшла довол╕ бароковою, бо бароковим був сам ╖╖ герой. В╕н був не т╕льки творцем окремого стилю в укра╖нськ╕й арх╕тектур╕, який так ╕ назвали мазепинським бароко, в╕н не т╕льки писав бароков╕ в╕рш╕, не т╕льки ф╕нансував барокову Могилянку, чи як ╖╖ називають — Ки╓во-Мазеп╕вську академ╕ю. В╕н був найперше бароковим пол╕тиком, вся д╕яльн╕сть якого з╕ткана ╕з суц╕льних суперечностей, побудована на контрапункт╕ життя ╕ смерт╕, на алх╕м╕╖ добра ╕ зла, чест╕ ╕ неслави. Оцю бароков╕сть поетеса дуже тонко в╕дчула ╕ в╕дтворила у сво╓му текст╕. Дума╓ться, що десь ╖╖ курсором водив по мон╕тору сам ╤ван Степанович, наш╕птуючи як╕сь образи. Зв╕сно, в╕н не був з нею абсолютно щирим, бо не бував таким н╕коли ╕ н╕де (нав╕ть ╕з Мотрею), але у чомусь м╕г таки проговоритися. Та ╕ сама авторка в╕дверто гра╓ться ╕з читачем. ╥╖ бадьорий ритм заколису╓, око летить з рядка на рядок, усе зда╓ться начебто зрозум╕лим, усе виблиску╓, м╕ниться на сонц╕, аж раптом в╕дчува╓ш, що мусиш спинитися, повернутися назад, перечитати знову — ще ╕ ще раз, бо за удаваною легк╕стю викладу (уявля╓мо, як то непросто писалося насправд╕) то тут, то там ховаються реч╕ зовс╕м непрост╕, бол╕сн╕, драматичн╕, як╕ потребують вдумливо╖ роботи мозку. Може, для когось ╕з юних читач╕в саме ця поема стане першим доторком до феномена Мазепи. Для б╕льшост╕ ж це буде ще один шанс замислитися, що Мазепа — це не т╕льки зображення на десятигривнев╕й купюр╕, а й один ╕з синон╕м╕в Укра╖ни. Оця смислова рима — Мазепа-Укра╖на — посл╕довно проведена через увесь тв╕р В╕ри Фесенко. Як ╕ образи шляху та дзвону, якими в╕дкрива╓ться ╕ зак╕нчу╓ться поема — цей сво╓р╕дний пут╕вник ╕з Батурина ╤вана Мазепи через Батурин Кирила Розумовського ╕ Батурин В╕ктора Ющенка у сьогодення, коли почалося вже четверте стол╕ття п╕слямазепинсько╖ доби.

Серг╕й ФЕДАКА,
доктор ╕сторичних наук, професор Ужгородського нац╕онального ун╕верситету, член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни

В╕ра ФЕСЕНКО
БАТУРИНСЬКИЙ ШЛЯХ
(УРИВОК З ╤СТОРИЧНО╥ ПОЕМИ)

ВИБ╤Р
 Жалься, Боже, Укра╖ни,
 Що не вкуп╕ ма╓ш сини!
 ╤д╕м матку рятувати,
 Не даймо ╓й погибати!
╤ван Мазепа, «Дума»

Кр╕зь л╕т пол╕т ╕ пол╕тичн╕ бурев╕╖
Йшов гетьман до сво╓╖ мр╕╖.
Як буть? З ким дал╕ буде в╕н?
Москва? Варшава? Може, Крим?
Мазепа знав, що вс╕ вони,
 й Константинополь
На Укра╖ну поглядають заздрим оком.
Тож гетьман на словах ╖х славив,
Хоч, зв╕сно, що в душ╕ лукавив.
Задумав в╕н на користь справ╕
Прикликать шведськую державу.
Бо знав, що Карл, легкий на руку,
Зд╕йснити допоможе злуку
Й Дн╕пром розд╕лену кра╖ну
Всю об’╓днати во╓дино.
Ще й в╕дновить козацьк╕ вс╕ права.
Корона, вольность, булава –
Усе це не давало спати.
Довкруж став старшину збирати,
Бо знав давно, в╕дома р╕ч,
Що невдоволена ним С╕ч.
Й хоч старшину обтяжив в╕н д╕лами,
А в╕йсько ощедрив дарами,
Все ж об’╓днать козацтво не зум╕в,
Та ╕ народ його не зрозум╕в.
Про плани гетьмана майже н╕хто не знав,
В╕н ╕нколи ╕ сам соб╕ не дов╕ряв,
Бо жив за принципом,
Що та╓мниця — душа справи.
Тож, як в╕домо, ╕ з царем лукавив,
╤ старшину тримав в напруз╕,
Та й поруч майже не мав друз╕в.
Про зв’язки з шведами лиш Орлик знав:
Листи княгин╕ Дольсько╖ читав,
Тримав в руках в╕н ╕ Угоду,
Приховану ще в╕д народу.
Соб╕ ц╕ну Мазепа знав.
В очах же Орлика читав
Непевн╕сть в╕н, якесь вагання.
Отож, зустр╕вшись з ним ╕зрання,
Сво╓му сп╕льнику сказав:
— Дивися, Орлику, м╕й друже,
Ти зна╓ш, я багатий дуже.
Москва ж, в╕домо, грош╕ любить,
Мене простять, тебе — забудуть!
Та Орлик зрадити не м╕г,
В╕н в╕рн╕сть гетьману збер╕г.
Був з ним в цей час в╕дпов╕дальний,
Йшов за труною й в час прощальний.
З тих п╕р, як зрадив Кочубей,
Мазепа звузив круг людей,
Посвячених у сво╖ справи
В ╕м’я Вкра╖нсько╖ держави.
Ута╓мничений, сам╕тн╕й,
Мов мес╕я якийсь нов╕тн╕й,
В╕н був один серед незгод.
Що ж, помиля╓ться й народ.
Йому н╕хто не допом╕г,
Тож як в╕н вистояти м╕г?
Та це попереду ще все.
Тепер же у душ╕ несе
╤ виколису╓ в╕н мр╕ю –
Свято╖ вольност╕ над╕ю,
Яку йому, мов щедрий дар,
Вручити, думав, м╕г лиш Карл.
╤ дзв╕н ╕стор╕╖ ударив,
╤ спов╕стив, що час настав!
Й хоч гетьман знав давно сценар╕й,
Та, щоб так швидко, — не чекав!
Бо не готов був, зв╕сна р╕ч,
До д╕й, що б сколихнули С╕ч,
Щоб «Голуба» закличний дзв╕н
Набатом вдарив, але вт╕м,
Коли одно╖ якось днини
Почув: Йдуть шведи в Укра╖ну!
Одразу ж гн╕в у серц╕ зр╕с:
— Який ╖х чорт сюди прин╕с! –
Сказав й продовжив уже тихо:
— Я в╕дчуваю — буде лихо.
Почувши зв╕стку, цар вже й нин╕
Поверне в╕йсько в Укра╖ну,
Й не раз заплаче ще вона,
Коли прокотиться в╕йна
╥╖ садами ╕ полями,
Та що вже буде. Бог ╕з нами!
Дай мужност╕, Всевишн╕й, й сили,
Бо ми вже виб╕р св╕й зробили!
Мазепа зважився, в╕дправив Ман╕фест,
До в╕йська й укра╖нського народу,
В якому в╕н в╕дкрився нак╕нець
Про ним п╕дписану ╕з шведами Угоду.
╤ пояснив це щиро ╕ в╕дверто:
«Ми сто╖мо тепер, Брат╕╓,
М╕ж двома проваллями
Готовими нас пожерти,
Коли не виберемо для себе
Шляху над╕йного, щоб ╖х обминути...»
Що ж, буде так, як це вже ма╓ бути.
«Нин╕шн╕ наш╕ договори з Швец╕╓ю
Суть т╕льки продовження колишн╕х.
Та й що ж то за народ,
Коли за свою користь не дба╓,
╤ очевидн╕й небезпец╕ не запоб╕га╓?»
Я хот╕в би, щоб вс╕ зрозум╕ли нин╕:
«Не для сво╓╖ особисто╖ корист╕,
А для добра нашо╖ батьк╕вщини Укра╖ни,
╤ для всього Запорозького в╕йська
Я приймаю допомогу
 шведського короля,
Бо хочу, щоб в╕льною була наша Земля!»

Ос╕ння н╕ч вдяглась у хмари чорн╕,
Коли Мазепа ви╖хав ╕з Борзн╕.
Малиновий жупан обвив його плющем,
Як гетьман п╕д зливним дощем,
Прибув в Батурин — у свою столицю,
Яка невдовз╕ буде т╕льки сниться.
В останню н╕ч оцю, перед походом,
Хот╕в в╕н попрощатися з народом,
Пройтись перед розлукою палацом,
Мов в╕дчував, що б╕льше не побачить
Його в╕н, мабуть, вже таки н╕коли.
Мов вперше, роздивлявся все довкола.
Притишив крок — його опочивальня.
Й спливла в уяв╕ вже картина давня.
Здалось, побачив в проблисках в╕кна
В╕н постать Мотр╕. Н╕, то т╕нь сумна.
На жаль, минуле вже не повернуть.
С╕р╕╓ небо, скоро треба в путь...
З’явились Чечель, Герцик, Денисенко,
Гамал╕я, Кен╕гсен й Максименко.
Полковники, козацьк╕╖ старшини,
Що боронитимуть столицю до загину.
Сказав Мазепа:
— Йду стр╕чать Його Величн╕сть!
Вам доручаю справу вс╕м я звичну:
Бути готовими Батурин боронити,
Н╕кого за ц╕ мури не впустити!
╤ пам’ятайте: в щаст╕ вс╕ ╕ в гор╕, -
Завершив гетьман, перейшовши
 на латину:
— Dulce et decorum est pro patria mori -
Солодко й почесно вмерти
 за Батьк╕вщину!
Тож до побачення, мо╖ брати ╕ д╕ти,
Лиш тут зустр╕немось або на тому св╕т╕!
Поставивши життя батуринц╕в на кон,
Гетьман останн╕й Руб╕кон -
Десну — невдовз╕ подолав.
На прав╕м боц╕ — Карл вже ждав.
Стояв в╕н, наче скеля, непорушно,
З бл╕дим обличчям незворушним.
На корол╕вських грудях гордо
Видн╕вся шнур –
Святого Духа Ордер.
Як символ мужност╕ й в╕дваги —
В руц╕ — тонка ╕ довга шпага.

(Продовження в наступному номер╕)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 30.09.2011 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9422

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков