"Кримська Свiтлиця" > #20 за 30.09.2011 > Тема "Душі криниця"
#20 за 30.09.2011
ЗАГАДКА МАЗЕПИ
В╕ра Фесенко народилася в м. Конотоп Сумсько╖ област╕. Згодом батьки пере╖хали до Криму. Тут, у С╕мферопол╕, В╕ра зак╕нчила ╕сторико-ф╕лолог╕чний факультет Кримського державного педагог╕чного ╕нституту. За направленням по╖хала працювати у селище М╕жг╕р’я, в╕доме далеко за межами Закарпаття неповторною красою сво╖х смерекових г╕р та оповитого легендами Синевирського озера. Писати в╕рш╕ В╕ра почала ще в студентськ╕ роки, в╕дв╕дувала заняття С╕мферопольського м╕ського об’╓днання при в╕дд╕ленн╕ обласно╖ орган╕зац╕╖ Сп╕лки письменник╕в Укра╖ни. Нин╕ В╕ра Фесенко – член Нац╕онально╖ сп╕лки журнал╕ст╕в Укра╖ни, кер╕вник л╕тературно╖ студ╕╖ «Любисток» М╕жг╕рського районного Будинку дитячо╖ творчост╕. Вона — автор поетичних зб╕рок «Березнева рапсод╕я» (2004), «На семи в╕трах» (2006), «У в╕ночок Укра╖ни» (2008). Щойно в Ужгородському видавництв╕ «Гражда» побачила св╕т нова книга В╕ри Фесенко «Батуринський шлях». Це – ╕сторична поема, центральною постаттю яко╖ ╓ образ Великого Гетьмана Укра╖ни ╤вана Степановича Мазепи, який, поклавши сво╓ життя на в╕втар служ╕ння Укра╖ни, був ╕ залиша╓ться одн╕╓ю з найсуперечлив╕ших постатей нашо╖ ╕стор╕╖. Перед тим, як запропонувати читачам уривки з ц╕╓╖ поеми, хочемо повн╕стю навести передмову до книжки В╕ри Фесенко «Батуринський шлях» доктора ╕сторичних наук, професора Ужгородського нац╕онального ун╕верситету, члена Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни Серг╕я Федаки.
ЗАГАДКА МАЗЕПИ
Велик╕ люди не бувають однозначними. А ╤ван Степанович Мазепа-Калединський — постать г╕гантська, визначальна в ус╕й ранньонов╕тн╕й ╕стор╕╖ Укра╖ни. Поруч т╕льки Богдан Хмельницький. Поряд ╖х поставив сам народ, склавши приказку «В╕д Богдана до ╤вана не було справжнього гетьмана». Бо завдяки Мазеп╕ в Укра╖н╕ припинилася Ру╖на, в╕дновилася тверда влада, а з нею ╕ стаб╕льн╕сть та достаток. ╤ прост╕ селяни, ╕ тод╕шн╕ ╕нтелектуали, яких гетьман осипав сво╖ми милостями, оц╕нили його велич. Оц╕нили, але на останн╕й б╕й, до якого покликав гетьман, п╕шли т╕льки одиниц╕. Принаймн╕ набагато менше, н╕ж в╕н розраховував. Мазепа перехитрував сам себе. Усе його життя — суц╕льний гостросюжетний сценар╕й, пол╕тичний детектив, де н╕чого не було просто так, все ч╕плялося одне за одне, як кол╕щатка в годиннику. Коли через стол╕ття п╕сля нашого Мазепи помер такий схожий на нього француз Мор╕с Талейран, хтось запитав про смерть останнього: «А нав╕що в╕н це утнув, що хот╕в цим досягти, яку ╕нтригу закрутити?» Не сумн╕ва╓мось, що под╕бн╕ думки виникли й у козак╕в-вигнанц╕в в Бендерах 22 вересня 1709 року. Життя ск╕нчилося, загадка лишилася, ╕ зараз ми ще дал╕ в╕д в╕дгадки, н╕ж його сучасники. Сам Мазепа, мабуть, вт╕ша╓ться власною ╕нтригою десь там, у в╕чност╕, де вже нема╓ часу, кпить ╕з нас, глузу╓ з наших спроб розв’язати заплутан╕ ним вузлики, хитро мружить око. В╕н ╓диний зна╓, як все було насправд╕, але не хоче признаватися у тому нав╕ть самому соб╕. В╕н забрав ╕з собою сотн╕ загадок свого життя, аби дражнити нас, провокувати нашу ц╕кав╕сть, доводити, що в наш╕й нац╕ональн╕й дол╕ далеко не все так просто, як дв╕ч╕ по два. В╕д пр╕звищ лишень трьох укра╖нських д╕яч╕в утворилися зб╕рн╕ назви — мазепинц╕, петлюр╕вц╕ й бандер╕вц╕. Причому мазепинцями називали ╕ других, ╕ трет╕х. Так сам народ-мовотворець оц╕нив значення найзагадков╕шо╖ постат╕ укра╖нсько╖ ╕стор╕╖. Останн╕й р╕к гетьманового життя минув в умовах, сказати б по-сучасному, ╕нформац╕йно╖ в╕йни. Власне, ╕ в╕йни звичайно╖ також, але ╕нформац╕йна була не менш дошкульною. А п╕сля його смерт╕ та в╕йна розгор╕лася з новою силою, ╕ к╕нця-краю ╖й не видно й дос╕. У не╖ було втягнуто сотн╕ й тисяч╕ автор╕в — ╕ рядових, ╕ з╕рок найб╕льшо╖ величини. Ця постать виявля╓ться невичерпною, оск╕льки звертаються до не╖ все нов╕ й нов╕ ╕сторики та письменники, причому кожний в╕дкрива╓ щось особливе, св╕же, ориг╕нальне. Мабуть, для того, щоб писати про Мазепу, треба дорости. Бо повторювати як╕сь банальност╕ нема жодного сенсу, а щоб сказати щось сво╓, треба мати неповторний житт╓вий досв╕д за плечима, власну б╕ограф╕ю, здатну ув╕йти в резонанс з гетьманським житт╓писом. У св╕тов╕й л╕тератур╕ ╓ всього к╕лька в╕чних тем, до яких серйозн╕ автори звертаються т╕льки на п╕ков╕ свого таланту. ╢ сво╖ в╕чн╕ теми ╕ в кожн╕й нац╕ональн╕й л╕тератур╕. В укра╖нськ╕й такою ╓, зокрема, Мазепа. Диявольське ╕ божественне наст╕льки т╕сно сплелися у ц╕й ф╕гур╕ хитромудрого пол╕тика ╕ буд╕вничого нац╕╖, що змальовувати його виключно монохромними (чорно-б╕лими) фарбами неможливо. Про нього годиться мовити приблизно так, як М. Булгаков про свого Понт╕я П╕лата, як Фед╕р Досто╓вський про старого Карамазова, ╕з глибинним психолог╕змом Агатангела Кримського чи В╕ктора Домонтовича, л╕ро-еп╕чним стилем Юр╕я Яновського, ╕з сарказмом та ╕рон╕╓ю Бориса Ол╕йника — т╕льки не з плакатною однозначн╕стю, бо останн╓ — це ╓дине, чого у Мазепи нема╓. Це не та постать, про яку можна сказати у двох словах, ум╕стити ╖╖ суть у к╕лька формул. Це людина романного масштабу, пол╕фон╕чна людина-╕нтрига, яка всотала усе найкраще ╕ все найг╕рше, що ╓ в нашому нац╕ональному характер╕. П╕знати Мазепу — це п╕знати сутн╕сть укра╖нсько╖ душ╕. Чомусь сам╕ спадають на гадку в╕дом╕ слова Фр╕др╕ха Н╕цше: «Коли ти довго дивишся у пр╕рву, пр╕рва почина╓ дивитися на тебе». В╕ра Фесенко знайшла у соб╕ таку мужн╕сть — зазирнути бодай кра╓м ока в пр╕рву. Писали про Мазепу багато до не╖, писатимуть ще б╕льше ╕ п╕сля. Вона ж написала по-сво╓му. У багатьох рядках вчува╓ться полем╕чний д╕алог з тим чи ╕ншим попередником. Дуже сильною ╓ ╕ фольклорна аура, деяк╕ стор╕нки просто ароматизован╕ пахощами дум ╕ казок. Про Мазепу справд╕ можна складати фентез╕. Наприклад, звернувся до малого ╤ванка височезний москаль-чар╕вник ╕з котячими вусами: «Чого хочеш — все життя кататися, як вареник у масл╕, а померти, втративши геть усе, чи, навпаки, все життя б╕дувати, а померти у сяйв╕ слави ╕ багатства?» ╤ що з тих двох альтернатив обрав ╤ванко, нев╕домо ╕ дос╕, бо життя гетьмана можна ╕нтерпретувати в рамках обох цих сценар╕╖в. То от приблизно так╕ сюжети ╕ вчуваються м╕ж багатьма рядками пропоновано╖ поеми. Вона проста т╕льки на перший погляд. Поема вийшла довол╕ бароковою, бо бароковим був сам ╖╖ герой. В╕н був не т╕льки творцем окремого стилю в укра╖нськ╕й арх╕тектур╕, який так ╕ назвали мазепинським бароко, в╕н не т╕льки писав бароков╕ в╕рш╕, не т╕льки ф╕нансував барокову Могилянку, чи як ╖╖ називають — Ки╓во-Мазеп╕вську академ╕ю. В╕н був найперше бароковим пол╕тиком, вся д╕яльн╕сть якого з╕ткана ╕з суц╕льних суперечностей, побудована на контрапункт╕ життя ╕ смерт╕, на алх╕м╕╖ добра ╕ зла, чест╕ ╕ неслави. Оцю бароков╕сть поетеса дуже тонко в╕дчула ╕ в╕дтворила у сво╓му текст╕. Дума╓ться, що десь ╖╖ курсором водив по мон╕тору сам ╤ван Степанович, наш╕птуючи як╕сь образи. Зв╕сно, в╕н не був з нею абсолютно щирим, бо не бував таким н╕коли ╕ н╕де (нав╕ть ╕з Мотрею), але у чомусь м╕г таки проговоритися. Та ╕ сама авторка в╕дверто гра╓ться ╕з читачем. ╥╖ бадьорий ритм заколису╓, око летить з рядка на рядок, усе зда╓ться начебто зрозум╕лим, усе виблиску╓, м╕ниться на сонц╕, аж раптом в╕дчува╓ш, що мусиш спинитися, повернутися назад, перечитати знову — ще ╕ ще раз, бо за удаваною легк╕стю викладу (уявля╓мо, як то непросто писалося насправд╕) то тут, то там ховаються реч╕ зовс╕м непрост╕, бол╕сн╕, драматичн╕, як╕ потребують вдумливо╖ роботи мозку. Може, для когось ╕з юних читач╕в саме ця поема стане першим доторком до феномена Мазепи. Для б╕льшост╕ ж це буде ще один шанс замислитися, що Мазепа — це не т╕льки зображення на десятигривнев╕й купюр╕, а й один ╕з синон╕м╕в Укра╖ни. Оця смислова рима — Мазепа-Укра╖на — посл╕довно проведена через увесь тв╕р В╕ри Фесенко. Як ╕ образи шляху та дзвону, якими в╕дкрива╓ться ╕ зак╕нчу╓ться поема — цей сво╓р╕дний пут╕вник ╕з Батурина ╤вана Мазепи через Батурин Кирила Розумовського ╕ Батурин В╕ктора Ющенка у сьогодення, коли почалося вже четверте стол╕ття п╕слямазепинсько╖ доби.
Серг╕й ФЕДАКА, доктор ╕сторичних наук, професор Ужгородського нац╕онального ун╕верситету, член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни
В╕ра ФЕСЕНКО БАТУРИНСЬКИЙ ШЛЯХ (УРИВОК З ╤СТОРИЧНО╥ ПОЕМИ)
ВИБ╤Р Жалься, Боже, Укра╖ни, Що не вкуп╕ ма╓ш сини! ╤д╕м матку рятувати, Не даймо ╓й погибати! ╤ван Мазепа, «Дума»
Кр╕зь л╕т пол╕т ╕ пол╕тичн╕ бурев╕╖ Йшов гетьман до сво╓╖ мр╕╖. Як буть? З ким дал╕ буде в╕н? Москва? Варшава? Може, Крим? Мазепа знав, що вс╕ вони, й Константинополь На Укра╖ну поглядають заздрим оком. Тож гетьман на словах ╖х славив, Хоч, зв╕сно, що в душ╕ лукавив. Задумав в╕н на користь справ╕ Прикликать шведськую державу. Бо знав, що Карл, легкий на руку, Зд╕йснити допоможе злуку Й Дн╕пром розд╕лену кра╖ну Всю об’╓днати во╓дино. Ще й в╕дновить козацьк╕ вс╕ права. Корона, вольность, булава – Усе це не давало спати. Довкруж став старшину збирати, Бо знав давно, в╕дома р╕ч, Що невдоволена ним С╕ч. Й хоч старшину обтяжив в╕н д╕лами, А в╕йсько ощедрив дарами, Все ж об’╓днать козацтво не зум╕в, Та ╕ народ його не зрозум╕в. Про плани гетьмана майже н╕хто не знав, В╕н ╕нколи ╕ сам соб╕ не дов╕ряв, Бо жив за принципом, Що та╓мниця — душа справи. Тож, як в╕домо, ╕ з царем лукавив, ╤ старшину тримав в напруз╕, Та й поруч майже не мав друз╕в. Про зв’язки з шведами лиш Орлик знав: Листи княгин╕ Дольсько╖ читав, Тримав в руках в╕н ╕ Угоду, Приховану ще в╕д народу. Соб╕ ц╕ну Мазепа знав. В очах же Орлика читав Непевн╕сть в╕н, якесь вагання. Отож, зустр╕вшись з ним ╕зрання, Сво╓му сп╕льнику сказав: — Дивися, Орлику, м╕й друже, Ти зна╓ш, я багатий дуже. Москва ж, в╕домо, грош╕ любить, Мене простять, тебе — забудуть! Та Орлик зрадити не м╕г, В╕н в╕рн╕сть гетьману збер╕г. Був з ним в цей час в╕дпов╕дальний, Йшов за труною й в час прощальний. З тих п╕р, як зрадив Кочубей, Мазепа звузив круг людей, Посвячених у сво╖ справи В ╕м’я Вкра╖нсько╖ держави. Ута╓мничений, сам╕тн╕й, Мов мес╕я якийсь нов╕тн╕й, В╕н був один серед незгод. Що ж, помиля╓ться й народ. Йому н╕хто не допом╕г, Тож як в╕н вистояти м╕г? Та це попереду ще все. Тепер же у душ╕ несе ╤ виколису╓ в╕н мр╕ю – Свято╖ вольност╕ над╕ю, Яку йому, мов щедрий дар, Вручити, думав, м╕г лиш Карл. ╤ дзв╕н ╕стор╕╖ ударив, ╤ спов╕стив, що час настав! Й хоч гетьман знав давно сценар╕й, Та, щоб так швидко, — не чекав! Бо не готов був, зв╕сна р╕ч, До д╕й, що б сколихнули С╕ч, Щоб «Голуба» закличний дзв╕н Набатом вдарив, але вт╕м, Коли одно╖ якось днини Почув: Йдуть шведи в Укра╖ну! Одразу ж гн╕в у серц╕ зр╕с: — Який ╖х чорт сюди прин╕с! – Сказав й продовжив уже тихо: — Я в╕дчуваю — буде лихо. Почувши зв╕стку, цар вже й нин╕ Поверне в╕йсько в Укра╖ну, Й не раз заплаче ще вона, Коли прокотиться в╕йна ╥╖ садами ╕ полями, Та що вже буде. Бог ╕з нами! Дай мужност╕, Всевишн╕й, й сили, Бо ми вже виб╕р св╕й зробили! Мазепа зважився, в╕дправив Ман╕фест, До в╕йська й укра╖нського народу, В якому в╕н в╕дкрився нак╕нець Про ним п╕дписану ╕з шведами Угоду. ╤ пояснив це щиро ╕ в╕дверто: «Ми сто╖мо тепер, Брат╕╓, М╕ж двома проваллями Готовими нас пожерти, Коли не виберемо для себе Шляху над╕йного, щоб ╖х обминути...» Що ж, буде так, як це вже ма╓ бути. «Нин╕шн╕ наш╕ договори з Швец╕╓ю Суть т╕льки продовження колишн╕х. Та й що ж то за народ, Коли за свою користь не дба╓, ╤ очевидн╕й небезпец╕ не запоб╕га╓?» Я хот╕в би, щоб вс╕ зрозум╕ли нин╕: «Не для сво╓╖ особисто╖ корист╕, А для добра нашо╖ батьк╕вщини Укра╖ни, ╤ для всього Запорозького в╕йська Я приймаю допомогу шведського короля, Бо хочу, щоб в╕льною була наша Земля!»
Ос╕ння н╕ч вдяглась у хмари чорн╕, Коли Мазепа ви╖хав ╕з Борзн╕. Малиновий жупан обвив його плющем, Як гетьман п╕д зливним дощем, Прибув в Батурин — у свою столицю, Яка невдовз╕ буде т╕льки сниться. В останню н╕ч оцю, перед походом, Хот╕в в╕н попрощатися з народом, Пройтись перед розлукою палацом, Мов в╕дчував, що б╕льше не побачить Його в╕н, мабуть, вже таки н╕коли. Мов вперше, роздивлявся все довкола. Притишив крок — його опочивальня. Й спливла в уяв╕ вже картина давня. Здалось, побачив в проблисках в╕кна В╕н постать Мотр╕. Н╕, то т╕нь сумна. На жаль, минуле вже не повернуть. С╕р╕╓ небо, скоро треба в путь... З’явились Чечель, Герцик, Денисенко, Гамал╕я, Кен╕гсен й Максименко. Полковники, козацьк╕╖ старшини, Що боронитимуть столицю до загину. Сказав Мазепа: — Йду стр╕чать Його Величн╕сть! Вам доручаю справу вс╕м я звичну: Бути готовими Батурин боронити, Н╕кого за ц╕ мури не впустити! ╤ пам’ятайте: в щаст╕ вс╕ ╕ в гор╕, - Завершив гетьман, перейшовши на латину: — Dulce et decorum est pro patria mori - Солодко й почесно вмерти за Батьк╕вщину! Тож до побачення, мо╖ брати ╕ д╕ти, Лиш тут зустр╕немось або на тому св╕т╕! Поставивши життя батуринц╕в на кон, Гетьман останн╕й Руб╕кон - Десну — невдовз╕ подолав. На прав╕м боц╕ — Карл вже ждав. Стояв в╕н, наче скеля, непорушно, З бл╕дим обличчям незворушним. На корол╕вських грудях гордо Видн╕вся шнур – Святого Духа Ордер. Як символ мужност╕ й в╕дваги — В руц╕ — тонка ╕ довга шпага.
(Продовження в наступному номер╕)
"Кримська Свiтлиця" > #20 за 30.09.2011 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9422
|