"Кримська Свiтлиця" > #27 за 21.10.2011 > Тема "Душі криниця"
#27 за 21.10.2011
ПОКЛИК ДОЛИНИ ПРЕДК╤В
40-р╕ччю творчо╖ д╕яльност╕ присвячена персональна виставка в╕домого кримськотатарського художника ╕ майстра художньо╖ обробки дерева, заслуженого прац╕вника культури Узбекистану Ал╕ Бек╕рова у Всеукра╖нському ╕нформац╕йно-культурному центр╕. У 1971 роц╕ його портрет бабус╕ Зем╕не Сулейман-кизи по л╕н╕╖ батька, як╕й тод╕ виповнилося 90 рок╕в, був в╕д╕браний експертною ком╕с╕╓ю на виставку митц╕в Намангансько╖ област╕ у Будинку художника Ташкента. Це ╕ стало початком його становлення та утвердження як художника. Працював п╕сля зак╕нчення Ташкентського республ╕канського художнього училища ╕м. П. Бенькова в художньо-промислових майстернях Художнього фонду Узбекистану над оформленням пол╕тичних плакат╕в. Поступово, малюючи по дв╕ картини на р╕к академ╕чним живописом, виробляв власний стиль письма ╕ навчався: спочатку в Московському пол╕граф╕чному ╕нститут╕ на в╕дд╕ленн╕ граф╕ки, а згодом — на ╕сторичному факультет╕ Наманганського педагог╕чного ╕нституту. З початком у 1985 роц╕ в кра╖н╕ демократичних процес╕в молодий художник зайнявся досл╕дженням ╕ в╕дтворенням на полотн╕ життя кримських татар у депортац╕╖, ╖хнього болю ╕ спод╕вань про повернення на батьк╕вщину. Репродукц╕я одн╕╓╖ з картин ц╕╓╖ сер╕╖ — «18 травня 1944 року» опубл╕кована в енциклопед╕ях сучасно╖ Укра╖ни. У Криму Ал╕ Бек╕ров з 1992 року. Результати його багатогранно╖ д╕яльност╕ у станковому живопис╕, театрально-декорац╕йному мистецтв╕ та художн╕й обробц╕ дерева демонструвалися в березн╕ 2010 року на персональн╕й виставц╕ «Грай, соп╕лко!» у В╤КЦ, присвячен╕й 65-р╕ччю з дня народження. За п╕втора року, що минули з того часу, художник продовжив свою живописну творч╕сть, яка, за словами голови Сп╕лки кримськотатарських художник╕в Криму ╤рфана Наф╕╓ва, в╕дзнача╓ться особливою правдив╕стю ╕ фотограф╕чною точн╕стю натури — портретованих моделей ╕ м╕сцевост╕. В╕н намалював портрети кримськотатарських письменник╕в Р╕зи Фазила ╕ Рустема Му╓д╕на, льотчика Абдуре╖ма, пейзаж «Бельбек», створив композиц╕ю з в╕домою у кримськотатарському середовищ╕ ж╕нкою, представницею ханського родоводу в епоху Середньов╕ччя Джан╕ке, як╕ демонструвалися в Ки╓в╕ та на загальнокримських виставках художник╕в депортованих народ╕в. Як художник Кримськотатарського академ╕чного музично-драматичного театру в╕н зд╕йснив декорац╕йне оформлення спектакл╕в «Незгасаюч╕ з╕рки» Рустема Му╓д╕на, «Нетерпляча свекруха» Ерк╕на Хушвахтова у постановц╕ режисера, директора театру Беляла Белялова. Нин╕ готу╓ться прем’╓ра вистави «Безсонна н╕ч», яку переклав з узбецько╖ мови на кримськотатарську А. Бек╕ров. На виставц╕ демонстру╓ться б╕льше двадцяти картин, тематика яких в╕добража╓ багатопланов╕сть художн╕х ╕нтерес╕в митця, нац╕ональну сво╓р╕дн╕сть ╕ колорит, жанрову р╕зноман╕тн╕сть у р╕зн╕ пер╕оди творчост╕: узбецький — «Вигляд на Тянь-Шань», «Дорога у Каракурган», «Чор М╕нор. Бухара» ╕ кримський — диптих «М╕сячна н╕ч» у Бахчисара╖ ╕ Байдарах, композиц╕╖ «Материнство», «Моя профес╕я», «Р╕дна мелод╕я». Живописну експозиц╕ю доповню╓ дитяча дерев’яна р╕зьблена колиска — бешик, прем’╓рний показ яко╖ став прикрасою презентац╕╖ ╕ практичним вт╕ленням у декоративно-прикладному мистецтв╕ романтично╖ нац╕онально╖ легенди про золоту колиску. З ╖╖ чотирьох вар╕ант╕в, як╕ використовували кримськотатарськ╕ майстри дово╓нного пер╕оду, — степового, прибережного, бахчисарайського ╕ байдарського, в╕н обрав останн╕й, тому що корен╕ його родини саме у Байдарськ╕й долин╕. — Под╕бну золоту колиску Боспорсько╖ держави я бачила в одному з музе╖в Туреччини, — сказала одна з активних учасниць кримськотатарського нац╕онального руху Айше Сейтмуратова. — Вона — з Керч╕, а я — також керчанка. ╥╖ портрет, створений художником п╕сля двогодинного позування в 1992 роц╕, немов зн╕мав в╕дбиток рок╕в з обличчя, повертав у молод╕сть. Розробкою еск╕з╕в вироб╕в, виготовленням яких займалися п’ять покол╕нь його предк╕в, Ал╕ Бек╕ров прагне передати нин╕шн╕м майстрам сво╖ знання традиц╕йних у кримських татар способ╕в обробки дерева ╕ вид╕в р╕зьби, нац╕ональних орнамент╕в. Ма╓ дв╕ мр╕╖: перша — в╕дкриття у м╕крорайон╕ компактного проживання кримських татар «Фонтани» майстерн╕ з навчання д╕тей ремеслу р╕зьблення по дереву ╕ каменю, а друга — створення на другому поверс╕ цього прим╕щення д╕орами «Депортац╕я кримськотатарського народу». Плану╓ться, що ця тема одним ╕з фрагмент╕в ув╕йде в композиц╕ю моза╖чного панно при художньому оформленн╕ ново╖ нац╕онально╖ кримськотатарсько╖ школи, яка нин╕ тут споруджу╓ться. У сучасних умовах, коли д╕ти кримських татар усе част╕ше в родинному середовищ╕ розмовляють не р╕дною, а в основному рос╕йською мовою, досв╕д А. Бек╕рова як нос╕я мови, нац╕ональних звича╖в, ремесел ╕ п╕сень особливо ц╕нують в органах м╕сцевого самоврядування м╕крорайону, називаючи його людиною-музе╓м. ╤ дуже добре, що ц╕ знання, як ц╕нн╕ рел╕кв╕╖ народу, ╓ кому передавати. С╕мейну традиц╕ю педагог╕в старший син Бек╕рова — Аб╕була продовжу╓ викладанням у школах образотворчого мистецтва. Народжу╓ться нова людина, а з нею — ц╕лий новий св╕т. Ал╕ Бек╕ров з незм╕нною усм╕шкою та ╕скоркою в очах, як╕ випром╕нюють св╕тло ╕ тепло, наповню╓ ними сво╖ сонячн╕ картини для над╕╖, добра ╕ щастя.
Валентина НАСТ╤НА
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 21.10.2011 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9518
|