Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2012 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 06.04.2012
ДЕРЖАВНИЙ СЛУЖБОВЕЦЬ У ДЗЕРКАЛ╤ НОВОГО ЗАКОНУ

Право

Роман САВОНЮК,
доцент, кандидат юридичних наук,
заслужений юрист АР Крим

Подальша розбудова незалежно╖ держави, ╖╖ економ╕чний ╕ соц╕альний розвиток неможлив╕ без виховання державних службовц╕в нового типу, здатних приймати рац╕ональн╕ управл╕нськ╕ р╕шення та визначати усп╕х соц╕ально-економ╕чних ╕ пол╕тичних реформ у кра╖н╕. Забезпечення державних орган╕в ус╕х р╕вн╕в як╕сними кадрами ╓ необх╕дною умовою ефективного державного управл╕ння та передбача╓ п╕дготовку персоналу на р╕вн╕ ╓вропейських стандарт╕в. Разом з тим, у практичному аспект╕ реформування та модерн╕зац╕╖ державно╖ служби поста╓ нагальна проблема усунення суперечност╕ м╕ж потребою залучення до виконання поставлених завдань необх╕дно╖ к╕лькост╕ фахових державних службовц╕в та недостатньо як╕сним р╕внем ╖хньо╖ профес╕йно╖ компетенц╕╖, що негативно вплива╓ як на д╕яльн╕сть державних орган╕в, так ╕ на процес модерн╕зац╕╖ системи державного управл╕ння. Реформування державно╖ служби потребу╓, на нашу думку, перш за все належного об╜рунтування ╖╖ мети та зм╕сту, а також в╕дпов╕дного законодавчого та кадрового забезпечення. Станом на 1 с╕чня 2011 року статус державного службовця мали майже 280 тисяч ос╕б, серед яких 60 % — ж╕нки ╕ 40 % — чолов╕ки. До недол╕к╕в сучасно╖ нац╕онально╖ державно╖ служби фах╕вц╕ в╕дносять непрестижн╕сть служби, невисокий статус державного службовця, його недостатн╕й профес╕йний р╕вень, що в╕дпов╕дно детерм╕ну╓ низьку як╕сть надання адм╕н╕стративних послуг.
Президент Укра╖ни п╕дписав новий Закон «Про державну службу» (дал╕ — Закон), який набере чинност╕ з 1 с╕чня 2013 року [1]. Призначенням Закону ╓ удосконалення правового регулювання державно╖ служби в╕дпов╕дно до ╓вропейських засад ефективного врядування. Зазначений Закон за зм╕стом досконал╕ший та б╕льш повно регламенту╓ ╕нститут державно╖ служби ╕ правовий статус державного службовця, зокрема, прийняття на посаду, проходження та припинення державно╖ служби, а також оплату прац╕, заохочення ╕ соц╕альн╕ гарант╕╖, н╕ж Закон, що ╓ дос╕ чинним [2]. Оф╕ц╕йний текст Закону оприлюднений нещодавно, а тому лог╕чно, що в╕дсутня практика його застосування, нема╓ поки що й в╕дпов╕дних досл╕джень ╕ публ╕кац╕й. Разом з тим, у новому Закон╕ м╕стяться, на наш погляд, окрем╕ зм╕стовн╕ неточност╕, неповнота, як╕ бажано усунути ще до того, як Закон набере чинност╕, що безумовно буде сприяти його д╕╓вост╕.
Новий Закон визнача╓ принципи, правов╕ та орган╕зац╕йн╕ засади державно╖ служби в Укра╖н╕, умови та порядок реал╕зац╕╖ громадянами права на державну службу. Так, у ст. 1 Закону визначено, що державна служба — це профес╕йна д╕яльн╕сть державних службовц╕в, яка репрезенту╓ три основн╕ напрямки, три складов╕: 1) п╕дготовку пропозиц╕й щодо формування державно╖ пол╕тики; 2) забезпечення ╖╖ реал╕зац╕╖; 3) надання адм╕н╕стративних послуг.
Стаття ма╓ за мету на п╕дстав╕ зм╕стовного анал╕зу положень ╕ норм Закону, як╕ визначають ╕ регламентують порядок проходження державно╖ служби та правовий статус державного службовця, внесення в╕дпов╕дних пропозиц╕й щодо вдосконалення Закону. Безпосередньо Закон ма╓ регулювати в╕дносини, що виникають у зв’язку з╕ вступом на державну службу, ╖╖ проходженням та припиненням, визнача╓ права, обов’язки та повноваження державного службовця. А тому, на нашу думку, б╕льш точною була б назва цього Закону «Про державну службу та статус державного службовця», що б╕льше в╕дпов╕да╓ його зм╕сту та призначенню. Наприклад, чинний Закон Укра╖ни в╕д 7 липня 2010 р. ма╓ назву «Про судоустр╕й та статус судд╕в».
У ст. 1 Закону наведено визначення терм╕н╕в, як╕ в ньому вживаються. При цьому, в ч. 2 ст. 1 вказано, що терм╕ни «близьк╕ особи», «конфл╕кт ╕нтерес╕в», «корупц╕йне правопорушення», «корупц╕я» — у Закон╕ вживаються у значеннях, визначених Законом Укра╖ни «Про засади запоб╕гання ╕ протид╕╖ корупц╕╖», ╕ що не можна визнати вдалим [3]. ╤ ось чому. Закон «Про державну службу» ╓ спец╕альним, норми якого поширюються т╕льки на державних службовц╕в, а сферою його д╕╖ ╓ державна служба. Д╕я Закону «Про засади запоб╕гання ╕ протид╕╖ корупц╕╖» ╓ ширшою, але його не можна вважати таким, що ма╓ вищу юридичну силу. У раз╕ скасування зазначеного Закону, наприклад, у зв’язку з прийняттям нового, у Закон╕ «Про державну службу» виникнуть в╕дпов╕дн╕ прогалини. Кр╕м того, Закон «Про засади запоб╕гання ╕ протид╕╖ корупц╕╖» у визначенн╕ терм╕н╕в не в усьому ╓ точним (наприклад, вжито терм╕н «подружжя», хоча на державн╕й служб╕ перебува╓ не подружжя, а окремо дружина та чолов╕к). Терм╕н «близьк╕ особи», визначений у цьому Закон╕, за зм╕стом зб╕га╓ться з визначенням терм╕на, що його наведено у ст. 32 Крим╕нально-процесуального кодексу Укра╖ни (дал╕ — КПК) «близьк╕ родич╕» — батьки, дружина, чолов╕к, д╕ти, р╕дн╕ брати ╕ сестри, д╕д, баба, внуки» [4]. До реч╕, щодо терм╕на «╕нш╕ особи», який вжито у Закон╕, у сво╓му р╕шенн╕ ╢вропейський суд з прав людини у справ╕ «Carner v. Austria» щодо «╕нших ос╕б» використову╓ терм╕н «супутник життя» [5].
У Закон╕ наведено також визначення терм╕н╕в «посадов╕ обов’язки» (п. 6 ч. 1 ст.1) ╕ «службов╕ обов’язки» (п. 12 ч. 1 ст.1). Вбача╓ться, що лог╕чно було б навести й визначення терм╕н╕в, як╕ зг╕дно з правилами законотворчост╕ ╖м кореспондуються, а саме: «права за посадою » та «службов╕ права» в╕дпов╕дного зм╕сту. Наприклад, такого: «права за посадою — сукупн╕сть прав ╕ повноважень, визначених посадовою ╕нструкц╕╓ю та якими державному службовцю належить користуватися при виконанн╕ службових обов’язк╕в», ╕ «службов╕ права — сукупн╕сть прав ╕ повноважень державного службовця, визначених цим Законом, правилами внутр╕шнього службового розпорядку в╕дпов╕дного державного органу та його посадовими обов’язками, якими йому належить користуватися».
При визначенн╕ функц╕й державного службовця — п. 2 ч. 1 ст. 1, Закон уповноважу╓ його на виконання функц╕й державного органу, при цьому над╕ля╓ повноваженнями, як╕ ╓ дещо ширшими, н╕ж визначена Законом сфера д╕яльност╕ державно╖ служби, наприклад: 1) зд╕йснення державного нагляду (контролю); 2) управл╕ння державним майном ╕ державними корпоративними правами.
Статтю 3 Закону «Принципи державно╖ служби», окр╕м принципу «р╕вного доступу до державно╖ служби», лог╕чно буде доповнити принципом «в╕дпов╕дност╕ загальним умовам ╕ вимогам та в╕дсутност╕ певних обмежень», а також принципом «наступност╕» або ж, якщо комусь б╕льше подоба╓ться — «ф╕л╕ац╕╖», що забезпечить наступн╕сть ╕ сприятиме л╕кв╕дац╕╖ певного профес╕йного вакууму м╕ж покол╕ннями держслужбовц╕в та визначатиме подальший об’╓ктивний розвиток державно╖ служби, ╖╖ стаб╕льн╕сть.
Вбача╓ться, що доречно уточнити та доповнити «Загальн╕ умови вступу на державну службу» (ч. 1 ст. 15) умовою про те, що кандидат на посаду державного службовця повинен «волод╕ти державною мовою, а також мовою, якою сп╕лку╓ться б╕льш╕сть населення певно╖ м╕сцевост╕», як це, наприклад, визначено законом щодо мови судочинства у крим╕нальних справах (ст. 19 КПК).
У ч. 1 ст. 13 Закону встановлено вимогу, в╕дпов╕дно до яко╖ державний службовець повинен неупереджено виконувати сво╖ службов╕ обов’язки незалежно в╕д парт╕йно╖ належност╕ та особистих переконань. Враховуючи важлив╕сть ╕ значення державно╖ служби для сусп╕льства, нац╕онального спокою, б╕льш правильно, на нашу думку, буде сформулювати зазначену вимогу так: «Державний службовець на пер╕од перебування на державн╕й служб╕ зупиня╓ сво╓ членство у парт╕╖ ╕ викону╓ службов╕ обов’язки неупереджено та незалежно в╕д сво╖х пол╕тичних симпат╕й чи переконань».
Той факт, що Укра╖на визна╓ ╓дине громадянство (ст. 4 Конституц╕╖), зовс╕м не означа╓, що ц╕╓╖ норми дотримуються вс╕ ╖╖ громадяни. ╤ не виключено, що у сучасн╕й «п’ят╕й колон╕» можуть бути держслужбовц╕, зокрема, й високого рангу, з паспортом ╕ншо╖ кра╖ни, що аж н╕як не узгоджу╓ться з поняттям патр╕отизму. А тому в ч. 2 ст. 15, де визначен╕ п╕дстави, за яких особа не може вступити на державну службу, пункт 5 краще, на наш погляд, викласти у так╕й редакц╕╖: «не ╓ громадянином Укра╖ни або ж ма╓ громадянство й ╕ншо╖ кра╖ни».
Очевидно, що конкурс (глава 2 розд╕л IV) ма╓ сприяти б╕льш як╕сному в╕дбору ос╕б на державну службу з числа претендент╕в на вакантн╕ посади. Разом з тим, вбача╓ться слушним висновок на п╕дстав╕ соц╕олог╕чних досл╕джень про те, що основними проблемами кадрово╖ служби державного органу ╓ неможлив╕сть забезпечити потребу цього органу у висококвал╕ф╕кованих кадрах у потр╕бн╕й к╕лькост╕ й потр╕бному м╕сц╕, неможлив╕сть забезпечити в╕дносно стаб╕льний склад персоналу, здатного акумулювати знання, досв╕д, корпоративну культуру державно╖ служби [6, с. 53]. В╕дбува╓ться це перш за все тому, на думку автор╕в, що кадрова служба сьогодн╕ не в змоз╕ створити так╕ умови, за яких у службовц╕в не виникло б потреби шукати ╕нше м╕сце роботи, не кажучи вже про те, що необх╕дно створювати якнайб╕льше ефективних стимул╕в для трудово╖ в╕ддач╕ персоналу, найефективн╕шими з яких ╓ можлив╕сть самореал╕зац╕╖, досягнення б╕льш високого посадового статусу в ╕╓рарх╕╖ державних посад, одержання б╕льш високо╖ оплати прац╕ та зм╕стовно╖ й адекватно╖ профес╕йним ╕нтересам ╕ зд╕бностям [7, с. 53]. Але важливим ╓ не т╕льки формування д╕╓вого кадрового резерву на об╕ймання кер╕вних посад у сфер╕ державного управл╕ння, як це визнача╓ Стратег╕я державно╖ кадрово╖ пол╕тики на 2012-2020 роки [8], а й можлив╕сть мати достатн╕й виб╕р для повного ╕ як╕сного укомплектування посад державних службовц╕в п╕дгруп IV-1, IV-2, IV-3, V-I.
╢ ще й ╕нший, не менш важливий, б╕к медал╕. Т╕льки державн╕ службовц╕ сво╓ю сумл╕нною працею зможуть забезпечити стаб╕льн╕сть державно╖ служби, зупинити плинн╕сть кадр╕в (за 2007-2010 рр. вона була на р╕вн╕ 15 %) ╕ спростувати поширену в деяких колах укра╖нського сусп╕льства думку про те, що державна служба — це «резервац╕я» ╕ «в╕дст╕йник для талант╕в» [9]. Як св╕дчить в╕тчизняна практика, для вир╕шення зазначених проблем ухвалення Закону, нав╕ть дуже хорошого, ╓ недостатн╕м. Дума╓ться, що протягом одного-двох найближчих рок╕в потр╕бн╕ реальн╕ д╕╖, практичн╕ справи у царин╕ державно╖ служби, як╕ зможуть принести позитивн╕, корисн╕ результати для людей, сусп╕льства, держави.
Важливою под╕╓ю для особи, особливо молодо╖, яку вперше призначено на посаду державного службовця, ╓ складання нею Присяги. У ст. 18 Закону визначено ╖╖ зм╕ст: «Усв╕домлюючи свою високу в╕дпов╕дальн╕сть, урочисто присягаю, що буду в╕рно служити Укра╖нському народу, додержуватися Конституц╕╖ та закон╕в Укра╖ни, вт╕лювати ╖х у життя, поважати та охороняти права, свободи ╕ законн╕ ╕нтереси людини ╕ громадянина, честь держави, з г╕дн╕стю нести високе звання державного службовця та сумл╕нно виконувати сво╖ службов╕ обов’язки». Не коментуючи наведений текст, зупинимося лише на словосполученн╕ «поважати та охороняти… честь держави». Поняття «честь» В. ╤. Даль визнача╓ як внутр╕шню моральну г╕дн╕сть людини (вид╕лено мною — Р. С.) чи високе звання, чин, посаду або зовн╕шн╕й доказ в╕дм╕нност╕, пошану, почест╕, шанування, прояв поваги, визнання чи╓╖сь переваги [10, с. 666]. За С. ╤. Ожеговим, «честь» — це г╕дн╕ поваги та гордост╕ моральн╕ якост╕ людини (вид╕лено мною — Р. С.), ╖╖ в╕дпов╕дн╕ принципи чи хороша незаплямована репутац╕я або ж пошана, повага [11, с. 882]. Отже, честь — це соц╕альна оц╕нка людини, громадянина, об’╓ктивне ставлення до нього, як╕ формують ╕ утворюють його моральну та д╕лову репутац╕ю в певних колах, сусп╕льств╕, держав╕. Можливо, саме тому в текст╕ Присяги, яку склада╓ Президент Укра╖ни, в╕дсутн╕ слова про «охорону чест╕ держави» [12]. Пропону╓мо альтернативний текст Присяги у так╕й редакц╕╖: «Я (пр╕звище, ╕м’я, по батьков╕), усв╕домлюючи свою в╕дпов╕дальн╕сть перед державою, урочисто присягаю в╕рно служити Укра╖нському народу, керуватися Конституц╕╓ю та законами Укра╖ни, додержуватися та захищати права, свободи ╕ законн╕ ╕нтереси кожно╖ людини ╕ громадянина, охороняти ╕нтереси держави, г╕дно нести звання державного службовця».
Статтю 30 «П╕двищення р╕вня профес╕йно╖ компетентност╕ державного службовця» у ч. 1, п╕сля слова «профес╕йних» пропону╓ться доповнити словами «╕ квал╕ф╕кац╕йних (функц╕ональних)» програм, що дасть змогу державним службовцям п╕двищувати квал╕ф╕кац╕ю, оновлюючи та поповнюючи не т╕льки фахов╕ (профес╕йн╕) знання, а й знання в╕дпов╕дно до ╖хн╕х функц╕ональних, посадових обов’язк╕в, тобто за певним напрямком, курсом чи тематикою. Адже реформування системи п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ державних службовц╕в повинно мати на мет╕ зробити систему здатною забезпечувати такий р╕вень якост╕ профес╕йно╖ п╕дготовки державних службовц╕в, який в╕дпов╕дав би ╓вропейським вимогам ╕ стандартам. Правовою основою подальшого реформування системи п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖ державних службовц╕в, наповнення ╖╖ як науково-методичною, так ╕ практичною складовою, ма╓ стати Закон Укра╖ни «Про державну службу».
Щодо заохочень державного службовця (ч. 4 ст. 47), то ╖х, можливо, ╕ не сл╕д доповнювати таким видом, як «Дострокове зняття дисципл╕нарного стягнення», хоча у ч. 2 ст. 59 Закону прямо вказано на таку можлив╕сть. А ось встановлення певного строку — ш╕сть м╕сяц╕в, п╕сля зак╕нчення якого з державного службовця може бути достроково знято дисципл╕нарне стягнення, вбача╓ться зайвим. Адже державний службовець п╕сля накладення на нього дисципл╕нарного стягнення може й до зак╕нчення шести м╕сяц╕в зд╕йснити геро╖чний вчинок, але не буде представлений до заохочення т╕льки тому, що з нього не знято дисципл╕нарне стягнення (ч. 5 ст. 47). Автору цих рядк╕в у пер╕од служби в кадровому апарат╕ довелося стикатися саме з такими випадками, коли доводилося шукати нестандартний вих╕д для того, щоб г╕дно заохотити сп╕вроб╕тника, який зд╕йснив геро╖чний вчинок, але, на жаль, мав не зняте з нього дисципл╕нарне стягнення.
У подальшому й ╕нш╕ положення нового Закону Укра╖ни «Про державну службу», а також окрем╕ з наведених пропозиц╕й, ймов╕рно, будуть конкретизован╕ або ж доповнен╕, з огляду на очевидну необх╕дн╕сть удосконалення Закону з метою зм╕цнення правового та соц╕ального статусу державного службовця, п╕двищення його рол╕ у справ╕ модерн╕зац╕╖ публ╕чно╖ влади кра╖ни.

Л╕тература: 1. Закон Укра╖ни в╕д 17 листопада 2011 р. «Про державну службу» — № 4050 — VI; 2. Закон Укра╖ни в╕д 16 грудня 1993 р. «Про державну службу» (3723-12). В╕домост╕ ВРУ, 1993, № 52, ст. 490; 3. Закон Укра╖ни в╕д 7 кв╕тня 2011 р. «Про засади запоб╕гання ╕ протид╕╖ корупц╕╖». — № 3206–VI // В╕домост╕ ВРУ, 2001. — № 40, ст. 404; 4. Крим╕нально-процесуальний кодекс Укра╖ни. — Харк╕в: ТОВ «Од╕ссей», 2010. — 232 с; 5. Див.: Юридичний в╕сник Укра╖ни, 2003. — № 9. — 10 листопада. — С. 8; 6. Дзоз В. Досв╕д АР Крим щодо залучення молод╕ на державну службу та службу в органах м╕сцевого самоврядування /В. Дзоз, В. Артеменко, В. Сидоров // В╕сник державно╖ служби Укра╖ни, 2011. — № 2, — С. 49-54; 7. Дзоз В. та ╕н. Там же; 8. Стратег╕я державно╖ кадрово╖ пол╕тики на 2012-2020 роки. Схвалена Указом Президента Укра╖ни в╕д 1 лютого 2012 р. — № 45/2012; 9. TV. П’ятий канал, 16 лютого 2012 р.; 10. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка. Избранные статьи. — Москва: Олма-Пресс, 2004; 11. Ожегов С. И. и Шведова Н. Я. Толковый словарь русского языка. — Москва: Азбуковник, 1999; 12. Конституц╕я Укра╖ни: Закон Укра╖ни в╕д 28 червня 1996 року. — № 254 к/96 — ВР.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2012 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10134

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков