"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2012 > Тема "Українці мої..."
#30 за 27.07.2012
Богдан СТУПКА: «╤ ЗНОВУ Я НАЛЕЖУ НЕ СОБ╤...»
Постат╕
Колись Михайло Коцюбинський сказав, що перш, н╕ж бути укра╖нцем, сл╕д бути ╓вропейцем. Сьогодн╕, говорячи про творч╕сть в╕домого укра╖нського актора Богдана Ступки, багато хто згаду╓ Михайла Чехова, Соломона Михоелса, Вен╕ам╕на Зуск╕на — ╕ майже н╕кого з укра╖нц╕в. Х╕ба що Амврос╕я Бучму, та й то б╕льше тому, що в╕н свого часу теж, як ╕ Ступка, прекрасно грав Миколу Задорожного. ╤ тут треба зазначити, що Богдан Ступка ╕ природою свого таланту, ╕ як╕стю сво╓╖ творчост╕ — актор не укра╖нський, а ╓вропейський. Ми зустр╕лися з Богданом Сильвестровичем Ступкою в Ки╓в╕, в театр╕ ╕мен╕ ╤вана Франка, в гримерн╕й артиста. ╤ розмова наша почалася з його родоводу, з виток╕в, з того, як усе починалося. — Я народився 27 серпня 1941 року, п╕д Львовом, у м╕ст╕ Куликов╕, — згадував Богдан Ступка. — Навчався у Львов╕. Батько м╕й сп╕вав у хор╕ Льв╕вського оперного театру, дядько був сол╕стом, ╕, можна сказати, що я р╕с в оперному театр╕. З 7 рок╕в ходив до нього ╕ наст╕льки захопився театром, що приходив додому, переодягався в як╕сь костюми ╕ починав сп╕вати. З╕ слухом у мене було дуже кепсько: ведм╕дь на вухо наступив, а мен╕ так хот╕лося сп╕вати! Я вс╕х сво╖х шк╕льних друз╕в водив безплатно в оперний, вони теж «хвор╕ли» театром. Вдома ми ставили «Фауста». Лаштували сцену, занав╕с, з пластил╕ну вил╕плювали ф╕гурки Фауста, Маргарити, Меф╕стофеля. ╤ сп╕вали за них. М╕й друг Богдан сп╕вав гарно, а я вив. Але вив натхненно! Сус╕ди нав╕ть писали в домоуправл╕ння, вимагали, аби я припинив сп╕вати за ст╕ною. Коли Богдан зак╕нчив школу, в╕н хот╕в вступати до Ки╖вського театрального ╕нституту. Але мати сказала: — Вистачить нам одного артиста! В т╕ роки Микита Серг╕йович Хрущов кинув клич: «Х╕м╕я вир╕шу╓ все!». ╤ Богдан пробував вступити до пол╕техн╕чного ╕нституту на х╕м╕чний факультет. Пот╕м почав працювати в астроном╕чн╕й обсерватор╕╖ лаборантом-обчислювачем по перем╕нних з╕рках. Робив фотограф╕╖ з╕рок ╕ обчислював в╕дстань м╕ж ними. Був в╕н юнаком допитливим ╕ якось ухитрився поставити св╕тилу астроном╕чних наук Амбарцумяну сакраментальне запитання: — Кому потр╕бна ця астроном╕я? Для чого писати дисертац╕╖, коли вс╕ з╕рки давно в╕дкрито, вивчено, п╕драховано?!. Амбарцумян в╕дпов╕в: — Юначе! Людина в╕др╕зня╓ться в╕д тварини тим, що вона ╕нколи дивиться на небо. ╤ астрономом Богдан не став. Усе вир╕шив, як часто бува╓ в житт╕, випадок. Зустр╕в знайому, вона спитала: — Чому ти не вступа╓ш до театрального ╕нституту? Одного хлопця виключили ╕з студ╕╖, ╓ м╕сце. ╤ Богдан терм╕ново почав готуватися. — Я вчив в╕рш╕, байки. Взяв монолог Гамлета, причому рос╕йською мовою, укра╖нською не знайшов. А по-рос╕йськи я тод╕ розмовляв дуже й дуже погано, — розпов╕да╓ Богдан Сильвестрович. — Прийшов складати екзамени. Читаю байку — см╕ються. Монолог Гамлета продекламував якоюсь скоромовкою, сказали: «Досить! Засп╕вайте!» — Я затягнув басом «Взяв би я бандуру...» Морщаться. «Затанцюйте!» — Ось тут я був король. Як я танцював, Боже м╕й, рок-н-рол Елв╕са Пресл╕!.. Нам тод╕ забороняли, а ми все одно танцювали, тому що заборонений пл╕д солодкий. Був у нас такий джаз-банд «Хома енд Оклахома» — в╕в його Хома ╤гор, збиралися ми в як╕йсь польськ╕й школ╕, людей набивалося битком... А коли згодом у Будинку актора я затанцював рок-н-рол з Наталею Лотоцькою — нин╕ народною артисткою Укра╖ни, так один актор аж позелен╕в: буржуазн╕ танц╕!.. Але це вже згодом було. А тод╕ на екзамен╕ в студ╕╖ я затанцював, мене виставили за двер╕, порадились, пот╕м покликали — ╕ дали з╕грати етюд. Я повертаюся з арм╕╖, в╕дслуживши три роки, а моя д╕вчина — з ╕ншим хлопцем. Я ╖╖ бачу, а його обличчя не бачу, тому що в╕н сто╖ть до мене спиною. У мене приступ ревнощ╕в, я не витримую, вбиваю його, в╕н пада╓ — ╕ тод╕ я бачу, що це м╕й р╕дний брат. Ось такий етюд треба було грати одному, без партнер╕в. Я не пам’ятаю, чим я там його вдарив, тому що був у сомнамбул╕чному стан╕. Коли я побачив, що це м╕й брат, ╕ в╕н мертвий, у мене покотилася сльоза. ╤ от завдяки ц╕й сльоз╕, мен╕ й сказали: «Приходьте завтра на заняття». Ось так я став актором. — Ким ви себе б╕льше в╕дчува╓те: театральним чи к╕ноактором? — У мене дв╕ душ╕ й обидв╕ болять. Коли мене довго не запрошують в к╕но, я починаю хвилюватися. Якщо в театр╕ звол╕кають з новою роллю, я теж переживаю. — Коли б все треба було почати спочатку, ким би ви стали? — Не знаю, був би сад╕вником або дубив би шкуру, як м╕й д╕д. Але сталося так, як сталося, ╕ я бачу в цьому знак дол╕. А ще мен╕ поталанило на чудову дружину. Вона теж творча людина, балерина. Але по╓днувати мистецтво ╕ особисте життя було дуже нелегко, ╕ вона не стала робити кар’╓ру, а присвятила себе с╕м’╖. — Коли в с╕м’╖ дв╕ творч╕ особистост╕, як╕ займаються майже одною справою, — це не складно? — Це складн╕ше нав╕ть, н╕ж зда╓ться. Складн╕ше, н╕ж коли дв╕ р╕зн╕ людини. Тут ╓ елемент ревност╕, конкуренц╕╖: хто кращий? — Як це було у вашому житт╕? — Ви зна╓те, якось я робив «Дядю Ваню» Чехова. Мен╕ було 37 рок╕в, а дяд╕ Ван╕ — вже 47. ╤ режисер Серг╕й Данченко мен╕ каже: «Ти не зрозум╕╓ш, що таке дядя Ваня. Тому що ти — народний, ти в к╕но зн╕ма╓шся, в тебе — популярн╕сть. А дядя Ваня — просто керуючий, його н╕хто не зна╓. Ти не зрозум╕╓ш цю трагед╕ю: коли можна якось вранц╕ прокинутися, спустити ноги з л╕жка на п╕длогу й сказати: «Господи, ким же я став у цьому житт╕? Що зробив для людей, для с╕м’╖? — Н╕чого!!!» — Ти ж цього не зрозум╕╓ш!» ╤ от я при╖жджаю додому, у Льв╕в. Сидять батько з мат╕р’ю. ╤ неспод╕вано мама почина╓ з╕ сльозами на очах казати: «Ах, яка б я була актриса! Я великою актрисою повинна б була бути, адже у 18 рок╕в в «Просв╕т╕» грала мат╕р Марус╕ Богуславки. Синку, ти все перейняв в╕д мене. В╕д нього, — показу╓ на батька, — н╕чого!» А сл╕д сказати, що батько м╕й був вельми скромною людиною, з гарним голосом — це був голос Бат╕ст╕н╕! А працював у хор╕. Коли вийшов на пенс╕ю, одержав 60 карбованц╕в 15 коп╕йок. Зараз можна почути в╕д декого: «Як гарно тод╕ було, як добре жилося!». Справд╕, добре жилося: тридцять три роки просп╕вати в хор╕ — ╕ отримати 60 карбованц╕в пенс╕╖!.. ╤ ось у в╕дпов╕дь на материн╕ слова батько каже: «Мар╕╓, це, може, тому, що ти мене так сильно любила?» Мати йому у в╕дпов╕дь: «Через ту дурнувату любов я все життя й провела з борщами, супами, котлетами — б╕ля плити, б╕ля «в╕чного вогню...» Я за мат╕р’ю спостер╕гаю. А вона втира╓ сльози ╕ раптом каже: «Якби були вс╕ артисти на св╕т╕, життя б зупинилося! Хтось повинен стояти ╕ б╕ля «в╕чного вогню»! ╤ я раптом зрозум╕в, що моя мама — це дядя Ваня. ╤ не важливо, мужчина це чи ж╕нка — це характер, суть, доля. Я зрозум╕в п╕сля цього, що ╕ як мен╕ грати. ╤ з╕грав Богдан Ступка чудово! Театральна Москва тод╕ ахнула. За «Дядю Ваню» Богдану Ступц╕ присудили Державну прем╕ю СРСР. А вт╕м, спочатку ахнув Ки╖в. Коли в 1978 роц╕ художнього кер╕вника театру ╕мен╕ М. Заньковецько╖ Серг╕я Данченка запросили працювати в театр ╕мен╕ ╤вана Франка, в╕н забрав з собою в Ки╖в актора Богдана Ступку — ╕ Ступка став потрясати сво╓ю грою киян. Це дуже важливо: актору знайти свого режисера, а режисеров╕ — свого актора. Ступка грав у р╕зних режисер╕в: ╕ в театр╕, ╕ в к╕но. Але лише в Серг╕я Данченка в╕н з╕грав те, що мусив був з╕грати. Лише Данченко пом╕тив ╕ розп╕знав його м╕с╕ю художника, його призначення. Т╕льки в╕н зрозум╕в, що Ступка — ╓диний, хто над╕лений здатн╕стю показати укра╖нському театру, яким в╕н може бути. Його улюблен╕ рол╕ — у виставах «Кам╕нний господар», «Украдене щастя», «Дядя Ваня», «Чайка», «Р╕чард III», «Тев’╓-Тевель». — Чому у мене це вийшло? — розм╕ркову╓ актор. — Я гадаю, тому що там ╓ пост╕йна розмова з Господом Богом, звернення до Бога у кожного з цих персонаж╕в. А я людина в╕руюча, хоча ми вс╕ довго прикидалися, що ми нев╕руюч╕. — А на сцен╕ ви часто «прикида╓теся»? Ви весь час гра╓те? Чи бува╓ так, що актор Ступка повн╕стю розчинився в рол╕ ╕ т╕льки пот╕м опам’ятався? — Я завжди контролюю себе в тому, що роблю. Адже якщо ти себе не контролю╓ш, то це вже «крейз╕». Я знав актор╕в, як╕ входили в роль наст╕льки, що пот╕м уже не могли себе з╕брати, тобто це вже зв’язано з псих╕кою, це псих╕чна травма. ╢, наприклад, актори, як╕ м╕ряють пульс перед виходом на сцену, пот╕м п╕сля першого акту — ╕ в╕н однаковий, незважаючи на те, що вони грали. У мене п╕сля гри в «Майстров╕ ╕ Маргарит╕» був кров’яний тиск 240 на 140. Л╕кар був шокований, в╕н н╕чого не м╕г зрозум╕ти. Через деякий час пом╕ряли знову — тиск був уже 205 на 105. Тобто тиск знизився, звичайно, але я не на жарт перелякався. Взагал╕, коли я грав «Майстра», з╕ мною завжди в╕дбувалася якась чорт╕вщина: то я у в╕конну раму вдарявся, то у л╕хтар. ╤ коли я йшов на цю виставу, мен╕ чомусь завжди було страшно. Взагал╕ у св╕т╕ ╕снують як╕сь реч╕, в котр╕ не варто вл╕зати. ╢, наприклад, л╕тература, в як╕й чорним по б╕лому написано, як╕ спектакл╕ акторам грати не можна. Першим у цьому списку сто╖ть «Макбет». ╢ там ╕ «Майстер ╕ Маргарита». Коли я грав у цьому спектакл╕, мен╕ завжди було страшно. Для чого насилувати свою природу? Тому я написав заяву ╕ в╕дмовився грати. У Богдана Ступки багато р╕зних титул╕в ╕ прем╕й, про як╕ — з висоти сьогодн╕шнього становища — в╕н говорить з легким гумором. А починалося все колись з к╕ноф╕льму «Б╕лий птах з чорною в╕дзнакою» режисера Юр╕я ╤лл╓нка, який одержав Гран-пр╕ на VII Всесв╕тньому к╕нофестивал╕ 1972 року. ╤нша програмна робота Богдана Ступки — телеф╕льм «Украдене щастя» режисера Ю. Ткаченка. Роль Миколи — ╕ I прем╕я за кращу чолов╕чу роль на Всесоюзному фестивал╕ телев╕з╕йних ф╕льм╕в за 1985 р╕к. Грав Ступка Миколу й на сцен╕. Ось один з в╕дгук╕в про цю роль: «Те, як прожива╓ життя Миколи Богдан Ступка, — це вистава у вистав╕. Под╕бн╕ особистост╕ ╕снували й ╕снуватимуть. Безсмертн╕ образи цих дивних людей дарували нам Гоголь ╕ Досто╓вський. Серг╕й Данченко ╕ Богдан Ступка в╕дкрили таку людину в укра╖нськ╕й драматург╕╖». К. П╕то╓ва (Ки╖в). Театр — це перша любов актора. К╕нематограф — друга. Про Богдана Ступку кажуть, що в╕н ма╓ негативну чар╕вн╕сть. — Розум╕╓те, — д╕литься актор, — я н╕коли не м╕г грати радянських голубооких геро╖в. Н╕де в св╕т╕ так не зн╕мали к╕но, як у нас: позитивн╕ геро╖ були ц╕лком ╕ повн╕стю позитивн╕, а негативн╕ — повн╕стю негативн╕. Але ж життя — складна штука, ╕ людина по натур╕ сво╖й дуже складна, в н╕й багато всього, р╕зн╕ барви. ╤ негативн╕ геро╖ значно ц╕кав╕ш╕, я м╕г це грати, я це любив, це справжн╓ життя! Коли зняли ф╕льм «Б╕лий птах з чорною в╕дзнакою», незважаючи нав╕ть на Гран-пр╕, з одного боку нам кричали «Ура!», а з другого — били. Дуже вже несхоже було на все те, що зн╕мали ран╕ше. Уперше було прив╕дкрито ╕сторичну зав╕су, ф╕льм розпов╕дав про хлопц╕в з УПА, як╕ боролися за свою Батьк╕вщину. ╤ в образ╕ мого героя Ореста уперше в радянському к╕нематограф╕ було показано трагед╕ю людини. В творч╕й б╕ограф╕╖ артиста багато ф╕льм╕в. В останн╕ роки в╕н працю╓ з режисером Олегом Б╕ймою, зн╕мався в його ф╕льм╕ «Гр╕х» ╕ в знаменитому телесер╕ал╕ «Пастка», удосто╓ному Державно╖ прем╕╖ ╕мен╕ Тараса Шевченка за 1996 р. «Актор, — стверджу╓ Богдан Ступка, — увесь час створю╓ ╕нш╕ людськ╕ св╕ти. ╤ якщо ти обереш певний стиль, стереотип життя, ти зможеш грати лише одну роль — ╕ в житт╕, ╕ на сцен╕. Аби творити, треба мати перед очима ╕ в пам’ят╕ багато житт╓вих моделей, доль. Адже це така профес╕я, де не можна раз ╕ назавжди вхопити Бога за бороду. Треба пост╕йно залишатися учнем ╕ завжди бути готовим до зм╕н». — Якщо взяти стосунки режисера ╕ актора, як ви вважа╓те, хто превалю╓? Чи це тандем? Як у вас? — Не знаю, як у ╕нших, а я завжди знаходжу контакт. ╤ якщо ми розум╕╓мо одне одного, то працю╓мо злагоджено. Якщо актор лише викону╓ волю режисера, н╕чого свого не додаючи, — тод╕ н╕чого з цього не виходить. Краще, коли актор почина╓ ╕мпров╕зувати на репетиц╕╖, ╕ режисер вм╕╓ в╕д╕брати те, що йому треба. В ум╕нн╕ пом╕тити те рац╕ональне, що пропону╓ актор, поляга╓, гадаю, майстерн╕сть самого режисера. Найважлив╕ше — це сцена, а те, що за кул╕сами — др╕бниц╕. Творча кухня, яку зараз показують, — це н╕кому не потр╕бно. Глядач купив квиток ╕ в╕н хоче побачити виставу. Йому байдуже, чи болить в актора голова, чи посварився в╕н з дружиною, чи те, що там в╕дбувалося за кул╕сами. Повторюю, найважлив╕ше — це сцена. ╤ якщо актор ╕ режисер це зрозум╕ють, тод╕ щось вийде. А н╕ — значить, н╕. Одна з найб╕льш насущних проблем сьогодн╕ — це в╕дсутн╕сть роботи в к╕но. Якщо протягом року на к╕ностуд╕╖ ╕м. Довженка зн╕мають зараз 2-3 ф╕льми, то не дивно, що в просто╖ перебувають нав╕ть актори такого високого класу, як Богдан Ступка. Хот╕ла сказати «з╕рка», але вчасно згадала, що цього слова Богдан Сильвестрович не любить. В╕н д╕лить артист╕в на з╕рок, штучно створених, таких, як С. Сталонне, А. Шварценеггер, ╕ на першокласних актор╕в-профес╕онал╕в, серед яких Джек Н╕колсон, Роберт де Н╕ро, Даст╕н Хоффман. Коли ж говорить про в╕тчизняних актор╕в, наводить такий приклад. Одного разу, вже давно, по телебаченню показували «Утреннюю почту», безм╕рно розхвалюючи артист╕в, що виступали в н╕й. А пот╕м п╕сля передач╕ виступив Владислав Стржельчик в грим╕ ╕ костюм╕ Саль╓р╕ ╕ невдоволено сказав: «Та що ж це у нас в╕дбува╓ться? Т╕льки-но «Утренняя почта» покаже якого-небудь актора — ╕ в╕дразу ж: «З╕рка, З╕рка!» Та в мене отрути на них не вистачить!» — Ваш╕ театральн╕ маршрути коли-небудь приводили вас у Крим? — Так. В 1992 роц╕ наш театр був на гастролях у С╕мферопол╕ в укра╖нському музичному театр╕. Нас так гарно приймали! Коли ми поверталися додому п╕сля вистав, с╕дали в тролейбус, люди ╖хали з дач з чудовими кв╕тами, вп╕знавали, дарували нам ц╕ кв╕ти. А коли приходили на базар — це було щось неймов╕рне!.. — Богдане Сильвестровичу! За традиц╕╓ю, скаж╕ть к╕лька сл╕в вашим кримським глядачам! — Я хот╕в би, аби в мене були нов╕ ц╕кав╕ роботи, щоб кримчани ╖х подивилися, я хот╕в би ╖м сподобатися. Якщо хтось буде в Ки╓в╕, хай обов’язково прийде до нас, в театр ╕мен╕ Франка, на «Ене╖ду», на «Б╕лу ворону», на «Мерл╕н», на «Тев’╓-Тевеля». Чекаю на вас! «Справжн╓ мистецтво, — говорить Богдан Ступка, — завжди спрямоване до людсько╖ душ╕. Воно — сама душа. Правда, воно мусить бути д╕йсно високим мистецтвом». На сьогодн╕шн╕й день Богдан Ступка — один з найб╕льш ц╕кавих ╕ глибоких актор╕в сучасного театру. В листопад╕ 1996 року за роботи останн╕х рок╕в йому вручили в Москв╕ прем╕ю ╕мен╕ Стан╕славського — головну театральну прем╕ю Рос╕╖, яка вже стала м╕жнародною. ╤ присудження ц╕╓╖ високо╖ нагороди укра╖нському артистов╕ св╕дчить про визнання його високо╖ майстерност╕ ╕ таланту за межами нашо╖ кра╖ни ╕ ще про те, що мистецтво завжди ╕нтернац╕ональне ╕ не ма╓ кордон╕в.
Тамара ДЯЧЕНКО, член Сп╕лки письменник╕в Укра╖ни Ки╖в — Севастополь («Кримська св╕тлиця», 20 червня 1997 р.)
Липень 2001 року. Богдан Ступка з групою актор╕в театру ╕м. ╤. Франка . в гостях у редакц╕╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕». У наступному числ╕ газети повернемося у те л╕то ще раз...
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2012 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10569
|