Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
БОРИВ╤ТЕР
╤м’я художниц╕ Алли Горсько╖ дотепер ╓ символом громадянсько╖ см╕ливост╕ й творчо╖...


МИКИТА ШАПОВАЛ – УКРА╥НСЬКИЙ КНИГОЛЮБ-РЕВОЛЮЦ╤ОНЕР
«Жив завжди дуже просто, в╕ддаючи вс╕ сво╖ запрацьован╕ грош╕ на укра╖нську...


ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 31.08.2012 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#35 за 31.08.2012
ДУХОЗОРЕЦЬ В╤ЧНОСТ╤

Джерела

(Продовження. Поч. у № 34)

ВОЛОДИМИР СТАДНИЧЕНКО
САД╤ВНИК ЩАСТЯ
Сковорода як дзеркало Укра╖ни

Але саме з появою твор╕в Григор╕я Сковороди та ╖х поширенням як в усн╕й, так ╕ в письмов╕й форм╕ найзначн╕ш╕ досягнення в╕тчизняно╖ ╕ св╕тово╖ рел╕г╕йно-морально╖ ф╕лософ╕╖ стали б╕льш поширеними, доступн╕шими. Сковорода ╖х не т╕льки оновив, але й «приземлив» у хорошому розум╕нн╕ цього слова, а саме в╕н наблизив ╖х до широкого кола людей, нав╕ть простолюдин╕в, з якими любив вести духовн╕ бес╕ди. В╕н ув╕в потребу духовно-ф╕лософських пошук╕в ╕ роздум╕в у повсякденне життя, у сп╕лкування м╕ж людьми св╕тськими, як основу для дружн╕х стосунк╕в. Ось який ц╕нний досв╕д залишив нам Сковорода! Ось чому назива╓мо його ф╕лософ╕ю практичною! Науков╕ та рел╕г╕йн╕ знання Сковорода ув╕брав у себе, переосмислив ╕ передав дал╕ уже по-сучасному сформульован╕ морально-практичн╕ ф╕лософськ╕ визначення. Через брак м╕сця у вступн╕й статт╕ я не маю можливост╕ продовжити перел╕к репрезентант╕в ф╕лософсько╖ думки, пов’язаних з Укра╖ною, попередник╕в, сучасник╕в ╕ наступник╕в Сковороди. Можу сказати одне — ╓ кого згадати ╕ процитувати. Можете пересв╕дчитися сам╕.
Чим б╕льше вчитуюся у твори Сковороди ╕ проникаю у св╕т його ╕дей, образ╕в ╕ символ╕в, тим б╕льше з’явля╓ться бажання по-сво╓му вписати Григор╕я Сковороду в сьогодн╕шн╕й день, як це робить Володимир Стадниченко у сво╖й книз╕ «Сад╕вник щастя» або його сп╕льники-сковородинц╕ харк╕вськ╕ професори ╤ван Гришин ╕ Леон╕д Тищенко, пров╕дн╕ розробники Великого проекту «Григор╕й Сковорода — 300». Небагато сучасник╕в можна поставити поряд ╕з Сковородою, особливо якщо враховувати вим╕р його житт╓вого подвигу, його самов╕дречення в╕д гонитви за надм╕рними житт╓вими благами, глибину його в╕ри ╕ рел╕г╕йно-духовних повчань.
Перш за все вшану╓мо св╕тлу пам’ять «великого безсребреника», сковородинця Михайла С╕корського, багатор╕чного директора запов╕дника «Переяслав». Беру на себе сьогодн╕ см╕лив╕сть назвати ╕ще деяк╕ приклади. Як не ми, то хто? Тим б╕льше, що в третьому зшитку Володимир Стадниченко запрошу╓: «П╕знання Сковороди сьогодн╕, в XXI стол╕тт╕, лише почина╓ться». П╕сля довгих роздум╕в я знаходжу так╕ сп╕льн╕ мотивац╕╖ в судженнях ╕ деяк╕ звороти ╕з лист╕в до друз╕в Сковороди, та головне — под╕бн╕сть у житт╓вому призначенн╕ — нести людям слово Божо╖ ╤стини, що теж визначилося остаточно вже у зр╕лому в╕ц╕. Отож основн╕ духовн╕ вим╕ри життя ╕ «науки в╕чност╕», яку несли в усному й записаному слов╕, у Григор╕я Сковороди ╕ в нашо╖ сучасниц╕ схимонахин╕ ╢катерини (Ки╖всько╖) — ось де можна знайти багато сп╕льного. Знаходжу под╕бн╕ риси ╕ в характерах, ╕ в сп╕лкуванн╕ з друзями, непорозум╕ння з оточуючими, ╕ в повед╕нц╕, яка проявля╓ться в аскетичних правилах ╕ ╓ засобом для досягнення головного — присутност╕ Божо╖ в серц╕. Перша книга «Духовн╕ бес╕ди за словами Святих отц╕в Православ╕я» побачила св╕т у «Криниц╕» в 1999 р. От як схм. ╢катерина зверта╓ться у видавництво «Криниця» з приводу видання ╖╖ друго╖ книги: «Ось я зак╕нчила збирати Слово Боже в нову книжку «Духовну скарбницю...» Господь благословля╓, щоб ╕ ця друга книга, яку В╕н дару╓ св╕ту через мене, побачила св╕т у видавництв╕ «Криниця». Дякую Тоб╕, Господи, що передала Тво╓ слово людям. Хочу, щоб люди прийняли Його в сво╓ серце ╕ прийшли до Тебе, в Дух Тв╕й, Твою Любов. Схимонахиня ╢катерина. 30 червня 2004 р.».
Тут ╕ще проявилася р╕дк╕сна под╕бн╕сть в сам╕й повед╕нц╕ — в тому прямому особливому веденн╕ Духом, яке п╕дкреслював Сковорода п╕сля в╕дв╕дання Ки╓ва 1770 року; нав╕ть прощаючись ╕з улюбленим учнем в останн╕ м╕сяц╕ свого життя, так в╕дмовля╓ться в╕д того, що М. Ковалинський «представил ему для дороги, в случае надобности, нужный запас»: «Ах, друг мой! — сказал он: — Неужели я не приобрел еще доверия к Богу, что Промысл его верно печется о нас и даст все потребное во благовременность?» (Ковалинский М. Жизнь Григор╕я Сковороды»). Так само ставши за Промислом Господн╕м на стежку навчання ╕стин Закону Божого, схимонахиня ╢катерина в╕дмовилась в╕д особистого майна, кошти пожертвувала на монастир та на видання книги, обмежила допомогу друз╕в ╕ р╕дних, у всьому спира╓ться на Промисел святого Духа, який ╖╖ веде ╕ настановля╓ у служ╕нн╕ людям Божим Словом.
А тепер н╕бито сам Григор╕й Савич Сковорода з╕ сво╓ю мудр╕стю ╕ пророцтвом, через серце ╕ душу Володимира Яковича Стадниченка зверта╓ться до нас у «Криницю», достуку╓ться в XXI стол╕ття з╕ сво╖м посланням: видати книгу «Сад╕вник щастя», донести про нього слово ╤стини. Як перегуку╓ться ╖хня «наука в╕чност╕», ск╕льки сп╕льного я знайшов м╕ж Сковородою ╕ схимонахинею ╢катериною! Та це окрема тема. Ось як в╕дгуку╓ться на ╖╖ пропов╕д╕ у сво╖й розлог╕й статт╕ посл╕довниця схимонахин╕ ╕ разом з тим «сродна» Сковород╕ по духовному труду Тетяна Майданович: «Книга «Духовна скарбниця...» — це явище незвичайне в духовн╕й л╕тератур╕. Прозорлив╕сть ╕ см╕лив╕сть, з якою вона написана, перевищують можливост╕ людсько╖ душ╕. В╕дпов╕дальн╕сть за ту ╤стину, що засв╕дчена в н╕й, може взяти на себе т╕льки людина, зодягнена у велику Силу Духа Святого. Це той символ╕чний «плащ пророка ╤л╕╖», який т╕льки в╕н м╕г носити. Сила Промислу Божого виявилася дивовижно ╕ в тому, як Його Слово, озвучене схимонахинею ╢катериною, побачило св╕т у ц╕й книз╕, проклало Соб╕ шлях до людей» (Див.: Майданович Т. Святоотц╕вська практика духовно╖ бран╕ в сучасному Православ╕╖ // Духовна скарбниця. Святе Письмо про сучасн╕сть ╕ майбутн╓ св╕ту. — К: Криниця, 2004. — С. 77). Так ╕ Духозорець Сковорода в книз╕ В. Стадниченка «Сад╕вник щастя» проклада╓ соб╕ все нов╕ шляхи до людей через нов╕ книги. Н╕бито сам Сковорода промовля╓ до нас — кличе ц╕нувати ╕стинне щастя, щоб в╕чний наш безсмертний дух був паном т╕ла, а не навпаки.
За ц╕╓ю наукою в╕н ╕ помандрував у св╕т згаданого нами 1734 року. П╕зн╕ше, через стол╕ття й роки, аж на початку 1950-х рок╕в уже ╕нший хлопчина, випускник Чорнухинсько╖ школи Володимир Стадниченко, ╕з Чорнух вирушив учитися до Ки╓ва. Багато раз╕в зранку в╕н проходив ╕з сумкою через плече повз пам’ятник перед школою — повз бронзове погруддя Григор╕я Сковороди, призупинявся ╕ перечитував напис на п’╓дестал╕, який давно знав напам’ять: «Св╕т ловив мене, але не сп╕ймав». ╤ вирушить в╕н в незв╕дане, далеке, як ╕ Григор╕й Сковорода, теж за знаннями ╕ щастям, але з мудрою пересторогою свого вже на той час прославленого земляка «Св╕т ловив мене...».
Не забувалося складне пово╓нне дитинство Володимиру. Не забувалася ╕ Горлова гора б╕ля Чорнух, з яко╖ в╕н дивився вдалеч усл╕д за юним Григор╕╓м Сковородою. Мине багато рок╕в, ╕ юв╕лейного 1972 року наш мандр╕вник за знаннями В. Стадниченко знову згада╓ загадковий напис «Св╕т ловив мене...» А ще трохи п╕зн╕ше аж в дев’яностих роках минулого XX стол╕ття в╕н спробу╓ наяву ╕ на папер╕ пройти шляхами Сковороди, то й перша його книга буде називатися «╤ду за Сковородою» («Криниця», 2002). ╤ в майбутньому тема Григор╕я Сковороди, без переб╕льшення можна сказати, стане в його житт╕ головною. А що ж до мене, то я завжди сприймав як диво житт╓вий шлях мандр╕вника Сковороди. П╕зн╕ше мене вразить ╕ зац╕кавить творч╕сть Володимира Яковича, присвячена сво╓му великому земляку.
В. Стадниченко докладе багато зусиль разом з ╕ншими досл╕дниками творчост╕ Г. Сковороди, щоб донести широкому колу шанувальник╕в дорогоц╕нну спадщину великого укра╖нського мислителя ╕ ф╕лософа: власноручн╕ автографи ╕ списки його твор╕нь ╕ короткий напис на розгадку наступним покол╕нням: «Св╕т ловив мене, але не сп╕ймав». Саме Володимир Стадниченко наважиться сво╓ю допитлив╕стю вловити вта╓мничену думку й чутливе слово Сковороди: робить спробу вибудувати в реал╕ях XVIII в╕ку його ф╕лософ╕чний св╕т, досл╕дити «кор╕ння» його «Саду Божественних п╕сень». Стадниченко, за його ж словами, вириштову╓ перли афоризм╕в ╕з трактат╕в ╕ лист╕в великого укра╖нського мислителя. Св╕й шлях Володимир Якович вив╕рив по Григор╕ю Вар-Сав╕ (Сину Спокою), бо: «...не встояв перед манливою постаттю на горизонт╕, знявся ╕з щоденного припуття й рад╕сно п╕шов за Сковородою». «...Я був щасливий, бо як вчив Сковорода, зайнявся «сродною працею». Я випив кухоль студено╖ води в хат╕ козака Сави Сковороди в Чорнухах, вир╕знив у дискус╕йному запал╕ голос студента Григор╕я в конгрегац╕йн╕й зал╕ Ки╓во-Могилянсько╖ академ╕╖, розшукав альтиста Григор╕я Сковороду в придворн╕й капел╕ в Санкт-Петербурз╕, вслухався в нове слово викладача поез╕╖ Сковороди в Переяславському училищ╕, ходив з молодим учителем ╕ його учнем Василем Томарою на Кравцеву гору в сел╕ Кавра╖ на Черкащин╕, мандрував ╕з другом-попутником Григор╕╓м, який направлявся з м╕с╕╓ю генерал-майора Федора Вишневського в угорський Токай, серцем вбирав християнськ╕ добронравност╕ зр╕лого мужа Григор╕я Савича Сковороди в Харк╕вському колег╕ум╕ при Покровському монастир╕, ╕, насамк╕нець, стр╕вся ╕ розмовляв ╕з Сковородою в сел╕ Пан-╤ван╕вка на Слобожанщин╕, де в╕н упоко╖вся т╕лесно ╕ возлет╕в над часами безсмертним духом». ╤ це так, я був св╕дком його, В. Стадниченка, мандр╕в, а в деяких брав участь.
До реч╕, п╕д час одн╕╓╖ ╕з подорожей в м╕стечко Чорнухи ми побували в нещодавно побудован╕й Покровськ╕й церкв╕. Мою увагу привернули дв╕ ╕кони сво╖ми зображеннями — сюжетами б╕бл╕йськими, та ╖х випадковим, не на усталеному м╕сц╕, розм╕щенням у храм╕ — одна л╕воруч, а друга праворуч неподал╕к в╕д ╕коностаса. Так╕ ╕кони, як правило, розм╕щували в центральних частинах храму — в головн╕й бан╕, а найб╕льш в╕рог╕дно, що вони були одними ╕з центральних ╕кон ╕коностаса колишньо╖ зруйновано╖ Покровсько╖ церкви, яка стояла неподал╕к в╕д новозбудовано╖. Ц╕ ╕кони вир╕зняються як ╕конограф╕╓ю, так ╕ манерою виконання: дошка, вр╕зн╕ шпуги, левкас, ол╕я, позолота. Вони, якщо уважно приглед╕тися, вид╕лялися серед ╕нших ╕кон. По тону красок були темн╕ш╕, ╕ за розм╕рами явно колись були елементами ╕коностаса. При уважн╕шому розгляданн╕ виявилося, що д╕йсно це дв╕ старовинн╕ ╕кони, причому за зовн╕шн╕м виглядом зображень ╖х можна було в╕днести до початку XX стол╕ття, видн╕лися сл╕ди реставрац╕йного втручання. Але тло, на якому нанесено ц╕ оновлен╕ зображення, явно св╕дчило, що обидв╕ ╕кони давн╕. Роздивившись дошки, як╕сть ╕ спос╕б ╖х виготовлення, можна було з певн╕стю констатувати, що ц╕ ╕кони виготовлено на початку XVIII стол╕ття. Як зац╕кавився ц╕╓ю знах╕дкою Володимир Стадниченко, розпитував, записував! Ну як можна оце так просто, буквально «на око» визначити час написання ╕кони! Ц╕ ╕кони м╕г бачити в Чорнухинськ╕й церкв╕ ╕ молодий Григор╕й Сковорода...
А я в свою чергу дивувався, з якою рад╕стю ╕ наполеглив╕стю Володимир Якович «╕шов за Сковородою». В статт╕ «Перед сходом сонця» Стадниченко запиту╓ сам у себе: «Хто ж в╕н такий, м╕й земляк Григор╕й Сковорода, який народився у Чорнухах, де сто╖ть моя школа, де я зак╕нчую десятий клас ╕ роздумую над тим, щоб п╕ти, як ╕ Сковорода, по подальшу науку до Ки╓ва? А поки що я хочу б╕льше д╕знатись про його життя, п╕знати його духовну силу, яка перемогла св╕т неправди й облуди...

Леон╕д АНДР╤╢ВСЬКИЙ,
народний художник Укра╖ни, лауреат Нац╕онально╖ прем╕╖ Укра╖ни ╕мен╕ Тараса Шевченка, заступник голови Укра╖нського фонду культури

(Зак╕нчення у наступному номер╕)

З Чорнух — у широкий св╕т. Художник Костянтин Павлишин. Ки╖в

КОМ╤ТЕТ З ПРИСУДЖЕННЯ ПРЕМ╤╥ ╤МЕН╤ ╤ВАНА ФРАНКА В ГАЛУЗ╤ ╤НФОРМАЦ╤ЙНО╥ Д╤ЯЛЬНОСТ╤ ВИЗНАЧИВ ПЕРЕМОЖЦ╤В 2012 РОКУ

«Лауреатом прем╕╖ ╕м. ╤вана Франка у ном╕нац╕╖ «За кращу публ╕кац╕ю у друкованих засобах масово╖ ╕нформац╕╖» став Володимир Стадниченко за публ╕цистичну роботу «Сад╕вник щастя». Ця праця присвячу╓ться великому мислителю Григор╕ю Сковород╕, його вченню про щастя людини», — йдеться в пов╕домленн╕ Держкомтелерад╕о. (Редакц╕я «Кримсько╖ св╕тлиц╕» сердечно в╕та╓ В. Я. Стадниченка з ц╕╓ю творчою перемогою ╕ нагаду╓ читачам, що подарована автором книга-лауреат «Сад╕вник щастя» ╓ в наш╕й редакц╕йн╕й б╕бл╕отец╕!)
У ном╕нац╕╖ «За кращий тв╕р у телев╕з╕йн╕й сфер╕» перемогла авторська телепрограма Владислава Войцеховського «Формат 1:1» Дн╕пропетровсько╖ ОДТРК, присвячена р╕чниц╕ в╕д дня народження Т. Г. Шевченка.
«За кращий тв╕р у рад╕омовн╕й сфер╕» прем╕ю присуджено творчому колективу Нац╕онально╖ рад╕окомпан╕╖ Укра╖ни (автор В╕ктор Цв╕л╕ховський, режисер Вадим Колосок, продюсери Геннад╕й Ракуленко, ╢вген╕я Калайда, ведучий Роман Коляда) за цикл рад╕опрограм «20 митт╓востей Незалежност╕».
У ном╕нац╕╖ «За кращу наукову роботу в ╕нформац╕йн╕й сфер╕» — головному редактору газети «Запор╕зька правда» Алл╕ Кобинець за монограф╕ю «Газета «Громадська думка»/«Рада» (1905-1914 рр.): утвердження нац╕онально╖ ╕де╖ на тл╕ доби».
Всього на здобуття прем╕╖ цього року над╕йшло 43 матер╕али в╕д 36 автор╕в ╕з 13 областей Укра╖ни.
Прем╕ю ╕м. ╤вана Франка в галуз╕ ╕нформац╕йно╖ д╕яльност╕ за пропозиц╕╓ю Держкомтелерад╕о ╕ Нац╕онально╖ сп╕лки журнал╕ст╕в було встановлено постановою Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни в 2003 роц╕. Прем╕я присуджу╓ться щороку в 4-х ном╕нац╕ях у розм╕р╕ 2 тисяч гривень кожна. На здобуття прем╕╖ подаються нов╕ ориг╕нальн╕ твори, що сприяють утвердженню ╕сторично╖ пам’ят╕ народу, його нац╕онально╖ св╕домост╕ та самобутност╕, спрямован╕ на державотворення ╕ демократизац╕ю укра╖нського сусп╕льства. Присудження прем╕╖ традиц╕йно в╕дбува╓ться напередодн╕ дня народження ╤вана Франка — 27 серпня.

УКР╤НФОРМ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 31.08.2012 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10706

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков