Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ХУДОЖН╢ ЗОБРАЖЕННЯ «МОВНОГО РЕЙДЕРСТВА» У ПОЕТИЦ╤ ╤ВАНА НИЗОВОГО
╤ван Низовий – один ╕з найяскрав╕ших творц╕в художнього слова друго╖ половини ХХ –...


ЛИШ ЧЕКАЛИ Б НА МЕНЕ ДИТЯЧ╤ ДОПИТЛИВ╤ ОЧ╤, ╤ ДЗВ╤НКИМ «ДОБРИЙ ДЕНЬ!» ПОЧИНАВСЯ ЩОРАЗУ УРОК…
Дякую тоб╕, вчителько, що розв╕яла м╕й смуток, що допомогла мен╕ перебороти особист╕ негаразди...


ТАРАС ШЕВЧЕНКО ╤ ВОЛОДИМИР СОСЮРА
...використовуючи образи Шевченка, Сосюра не вдавався до ╖хн╕х простих рем╕н╕сценц╕й, а творчо...


«ВЧИТЕЛЬКО МОЯ, ЗОРЕ СВ╤ТОВА!»
Про талановитого молодого педагога — вчителя укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури...


«…МЕН╤ ╤ ВДЕНЬ, ╤ ВНОЧ╤ СНИТЬСЯ ОТА БЛАГОДАТЬ НАД ДН╤ПРОМ…»
ОБРАЗ УКРА╥НИ В ТВОРЧОСТ╤ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 07.09.2012 > Тема "На допомогу вчителеві"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#36 за 07.09.2012
УКРА╥НА В РОМАН╤ В. ВИННИЧЕНКА «СЛОВО ЗА ТОБОЮ, СТАЛ╤НЕ!»
Олександр ГУБАР

Роман «Слово за тобою, Стал╕не!» - «пол╕тична концепц╕я в образах» видатного проза╖ка нов╕тньо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури Володимира Винниченка створювався в передостанн╕й р╕к життя письменника. Довгий час в╕н залишався нев╕домим, збер╕гаючись в авторському арх╕в╕ разом з рукописами роман╕в «Поклади золота», «Лепрозор╕й», «В╕чний ╕мператив», з рядом п’╓с та опов╕дань. Вперше роман було опубл╕ковано 1971 року. В Укра╖н╕ в╕н побачив св╕т у журнал╕ «В╕тчизна» 1989 року, у номерах 6, 7.
У «Передмов╕ автора» чита╓мо: «Основну ╕дею ц╕╓╖ соц╕ально-пол╕тично╖ концепц╕╖, що пропону╓ться в ц╕й  книз╕, я виклав у загальних рисах у попередн╕й мо╖й прац╕, що вийшла п╕д заголовком «Нова запов╕дь». Я там умисне вбрав цю концепц╕ю в таку л╕тературну форму, яка змогла б легше притягнути увагу широких мас читач╕в (у форму роману), починаючи в╕д роб╕тника на фабриц╕ й к╕нчаючи професором ун╕верситету.
Розвиток ╕де╖ ц╕╓╖ концепц╕╖ й ставлення до не╖ р╕зних теч╕й громадянства в Союз╕ Радянських Республ╕к я викладаю в оц╕й книз╕ — «Слово за тобою, Стал╕не!» ╕ так само роблю це в образах, у найприступн╕ш╕й форм╕ для найширшого кола читач╕в, як╕ здатн╕ ц╕кавитись пекучим питанням в╕йни ╕ миру».
Дал╕ письменник наголошу╓, що в╕н виконав свою працю з найб╕льшою об’╓ктивн╕стю, яко╖ вимага╓ велика мета вс╕х людей — мир на земл╕. ╤ под╕╖, ╕ образи-персонаж╕, ╕ картини буденного життя в╕дтворено на п╕дстав╕ документ╕в, св╕дченнях багатьох людей, на загальнов╕домих фактах, а також ╕ на особистому досв╕д╕.
Тв╕р вража╓ правдив╕стю в╕дтворення репресивно-тотал╕тарно╖ реальност╕, гостротою критики, безкомпром╕сного засудження стал╕нського соц╕ал╕зму, за╜рунтованого на деспотизм╕, тиран╕╖, що обернулися ф╕зичним знищенням м╕льйон╕в людей, траг╕чним живот╕нням н╕ в чому неповинних громадян в численних таборах, на засланн╕, в тюрмах.
В основ╕ роману лежить кардинально-епохальна проблема в╕йни ╕ миру в умовах ворожого протистояння двох систем — кап╕тал╕стично╖, очолювано╖ США, ╕ соц╕ал╕стично╖ на чол╕ з СРСР в час, коли м╕ж ними максимально загострилися пол╕тично-економ╕чн╕ стосунки, що вилилися в шалену двосторонню гонку озбро╓нь, розмахування атомною збро╓ю. ╤ мир повис на волосинц╕.
Все це викликало занепоко╓ння, недремну тривогу прогресивних сил планети. На боц╕ цих сил став видатний художник слова, досв╕дчений пол╕тик, гуман╕ст Володимир Кирилович Винниченко. В роман╕ пану╓ пафос напружених шукань письменника, скерованих на порятунок людства в╕д в╕йни, в як╕й не буде переможц╕в. В. Винниченко — митець-анал╕тик, мислитель, який за влучним визнанням академ╕ка Нац╕онально╖ академ╕╖ наук Укра╖ни Миколи Жулинського «роз╕п’ятий на Голгоф╕ пол╕тики», запропонував св╕й вар╕ант виходу з загрозливо-траг╕чно╖ ситуац╕╖. В. Винниченко довго виношував його. В роман╕ цей вар╕ант живе в концепц╕╖ колектократ╕╖, трудово╖ колектократ╕╖. На його думку, т╕льки через реал╕зац╕ю ц╕╓╖ концепц╕╖, можна досягти знищення в╕йни, «ц╕╓╖ страшно╖ хвороби, на яку тисячол╕ттями хвор╕╓ людство». В╕н на╖вно спод╕вався на те, що шляхом добров╕льно╖ згоди на впровадження колектократ╕╖ та трудократ╕╖, що поляга╓ у в╕дмов╕ в╕д наймано╖ прац╕, м╕ж США, кап╕тал╕стичними кра╖нами ╕ СРСР можливе примирення двох систем. Утоп╕я полум’яного гуман╕ста залишилась утоп╕╓ю. Гонка озбро╓нь, розмахування атомною збро╓ю живуть ╕ сьогодн╕. Але сама ╕дея знайти ключ до розв’язання проблеми, сам пошук мирного ╖╖ розв’язання — безперечно сприйма╓ться як нова прогресивна тенденц╕я, котру треба розвивати, а не продовжувати грати з вогнем.
Глибоко розум╕ючи реакц╕йн╕сть культу особи Стал╕на, нищ╕вно викриваючи його руйн╕вно-траг╕чн╕ насл╕дки в СРСР, письменник вир╕шив запропонувати «кавказькому тигров╕», як називали вождя вс╕х народ╕в за рубежем, сказати сво╓ слово на захист миру. В. Винниченко виходив з того, що здобута перемога над н╕мецьким фашизмом п╕днесла на неймов╕рну висоту авторитет радянського народу, СРСР, а з ними й авторитет Стал╕на, якому пропагандистська машина приписувала вир╕шальну роль у в╕йн╕ з г╕тлеризмом. Отже, на думку письменника, Стал╕н м╕г би посприяти збереженню миру, через впровадження колектократ╕╖ та трудократ╕╖. Щоправда, в к╕нц╕ роману вустами простого ки╖вського роб╕тника сказано ╕нше: «Чи наш╕ ото цар╕, генерали, всяк╕ сов╓тськ╕ пани в╕ддали нам, робочим людям, фабрики, заводи, колгоспи? Щоб в╕дмовилися в╕д панування, розкош╕в, щоб перестали нас гнати на роботу каторжну. — Стал╕н не прийме н╕коли колектократ╕╖, трудово╖ колектократ╕╖».
В орган╕чному контекст╕ з глобальними  пол╕тичними проблемами в╕йни та миру знайшли м╕сце, ╕ досить велике, проблеми життя Укра╖ни. В. Винниченко торка╓ться тих проблем, на як╕ було накладено табу в умовах репресивно-тотал╕тарного режиму. Не раз звучать мотиви самост╕йност╕ Укра╖ни, засудження великодержавних утиск╕в укра╖нського народу, обмеження вживання укра╖нсько╖ мови, приниження укра╖нсько╖ культури. См╕ливо ╕ гостро викрива╓ В. Винниченко орган╕затор╕в-стал╕нц╕в голодомору на Укра╖н╕ 1933 року, пересл╕дування громадян за любов до Укра╖ни шляхом наклеювання на них ярлик╕в буржуазного нац╕онал╕зму, ф╕зично знищуючи ╖х або гноячи в тюрмах, ГУЛАГах Сиб╕ру. Не можна без болю в серц╕ читати стор╕нки твору.
Тема Укра╖ни у роман╕ розроблена широко. Вона бере св╕й початок з перших рядк╕в. У лакон╕чн╕й, але художньо виразн╕й експозиц╕╖ читач знайомиться з укра╖нською родиною ╤ваненка Степана Петровича, яка уже п’ятнадцять рок╕в мешка╓ в Москв╕. В с╕м’╖ пану╓ душевний затишок закоханих, гарних в╕д природи чолов╕ка та ж╕нки. Разом з д╕тьми — уже дорослими — донькою-студенткою Марусею, сином Леон╕дом — обдарованим письменником вони живуть у розк╕шн╕й з килимами, шиковними меблями квартир╕ урядового будинку. ╤ це тому, що Степан Петрович сягнув високо╖ пол╕тично╖ посади. В╕н — член Верховно╖ Ради, урядовець — осназ — урядовець особливого призначення М╕н╕стерства державно╖ безпеки. Молод╕сть Степана Петровича ╕ Катерини Семен╕вни пов’язана з Ки╓вом. Там на Володимирськ╕й г╕рц╕ вперше вони обнялися. Полюбили одне одного. Працював ╕ разом з с╕м’╓ю жив Степан Петрович у Харков╕. У Москв╕ тепер мешкають ╕ брати Степана ╤ваненка — професор Серг╕й Петрович, священик ╢вген Петрович. Уже п╕сля цього знайомства у читача виникають запитання: чим поясню╓ться те, що три брати опинилися в Москв╕. В експозиц╕╖ пом╕тн╕ ╕нтригуюч╕ штрихи. Так, наприклад, зверта╓ на себе увагу пост╕йна тривога Катерини Семен╕вни. Коли чолов╕к «╕де ТУДИ» — в МДБ, вона «не ма╓ спокою». «От знаю, — говорить вона чолов╕ков╕, — що н╕чого злого не буде, от п’ятнадцять рок╕в ти туди ходиш ╕ щоразу приносиш т╕льки добре, а я все не можу забути Харкова, все мен╕ раптом згаду╓ться той день, як ти отак само п╕шов, як зник, як пот╕м узяли мене, як мене муч...». Що конкретно означа╓ оця «пауза замовчування», граф╕чно позначена трикрапкою зам╕сть зак╕нчення слова. Зрозум╕лого слова. Почина╓ звучати мотив культу Стал╕на. Степан Петрович доводить дружин╕: необх╕дно мати в╕ру в те, що роблять люди, справжн╕ комун╕сти, в╕ддан╕ Стал╕ну, «дужчому за бога». Т╕льки з такою в╕рою можна жити спок╕йно, боронячи долю д╕тей ╕ родич╕в.
Сюжет роману розгалужений. Центральною його л╕н╕╓ю ╓ система под╕й, пов’язаних насамперед з Степаном Петровичем ╤ваненком. За наказом М╕н╕стерства державно╖ безпеки Степан ╤ваненко в╕дл╕та╓ л╕таком у концтаб╕р далекого Сиб╕ру, де в╕дбува╓ покарання його брат Марко. Тяжко хворий Марко просив брата зустр╕тися з ним, бо в╕н в╕дчува╓, що скоро може померти. А перед смертю хоче передати «секрет велико╖ державно╖ ваги». Побачення переросло в сутичку. Вручивши Степанов╕ листа, Марко вп’явся сво╖ми трьома уц╕л╕лими зубами в щоку брата, притиснувши з ус╕╓╖ сили його голову. «В той момент в палат╕ вибухнув крик двох голос╕в, один крик гострого болю, а другий — дико╖ лют╕». Т╕льки удари наглядача держалном нагана по голов╕ Марка. ╤ голова зараз же впала на л╕жко. ╤ в╕н вмира╓.
В лист╕ Марка вразили Степана Петровича, а також прац╕вник╕в М╕н╕стерства державно╖ безпеки розлог╕ судження про терм╕т╕в, що виступають образним уособленням ворожих стал╕нщин╕, тотал╕тарному режимов╕ сил, що загрожують поваленням репресивно-терористичного стал╕нського соц╕ал╕зму. ╤ Степан Петрович пропону╓ св╕й план виявлення терм╕тизму в Укра╖н╕. П╕сля схвалення плану ви╖жджа╓ на Укра╖ну. Спочатку в Ки╖в.
Перед в╕д’╖здом в╕н збира╓ вс╕х родич╕в — брат╕в, д╕тей на родинне з╕брання. Нав╕ть Льонька, що «без п’яти хвилин лауреат л╕тератури» спустився з «висоти письменницько╖ г╕дност╕». Степан Петрович наголосив, що з╕брав ус╕х «в одн╕й дуже серйозн╕й справ╕». Почав в╕н з передмови для Леон╕да ╕ Марус╕. Нагадав ╕ще раз про те, що ран╕ше, п’ятнадцять рок╕в тому, ╖хня с╕м’я жила на Укра╖н╕, в Харков╕, а згодом оселилася в Москв╕. ╤ на батьков╕ слова рад╕сно озвалась Маруся:
— Я знаю, тату, ми — укра╖нц╕, ╕ ти хочеш...
Вона не договорила. Тод╕, щоб пригасити пробуджене нац╕ональне почуття доньки, Степан Петрович в╕дпов╕да╓ в дус╕ пропагандистсько╖ парт╕йно-урядово╖ концепц╕╖.
— Так, Марусю, ми — укра╖нц╕. Але не в тому р╕ч. Ми насамперед комун╕сти й борц╕ за соц╕ал╕зм. А проте, коли хочеш, в цьому ╓ суть того випадку, який спричинився до цього з╕брання. Р╕ч у тому, що ми вс╕, я з вашою мат╕р’ю та братами мо╖ми, ви╖хали з Укра╖ни до Москви з ласки Радянського уряду. Коли б не ця ласка, то ми були б тепер або на тому св╕т╕, або в якому-небудь концтабор╕, а ви десь у притулку для безпритульних д╕тей або теж на тому св╕т╕».
Весь цей вставний еп╕зод у роман╕ сво╓ю суттю зводився до того, щоб, по-перше, застерегти член╕в родини в╕д стороннього впливу антирадянських, антисоц╕ал╕стичних «терм╕т╕в», по-друге, не т╕льки не знатися з ворогами, а й боротися нещадно з ними. Викривати ╖х. Братов╕ сво╓му священиков╕ Степан Петрович радить стати секретним сп╕вроб╕тником М╕н╕стерства державно╖ безпеки ╕ щоб п╕д час спов╕д╕ в╕дкривати злочинн╕ нам╕ри в╕руючих супроти влади. Що священик ╕ зробив.
У розпов╕д╕ на ц╕й с╕мейн╕й нарад╕ Степан Петрович поверта╓ нас в п’ятнадцятил╕тн╓ минуле Укра╖ни ╕ дол╕ родини ╤ваненк╕в того часу. В╕н розпов╕дав про те, що в родин╕ був ╕ще один — четвертий брат Марко, найменший. «Вс╕ ми до Жовтнево╖ революц╕╖ належали до парт╕╖ укра╖нських соц╕ал╕ст╕в-революц╕онер╕в (буржуазна нац╕онал╕стична орган╕зац╕я). Але п╕сля перемоги Жовтнево╖ б╕льшовицько╖ революц╕╖ на Укра╖н╕ ми вс╕ вступили в Комун╕стичну парт╕ю, кр╕м брата ╢вгена, розум╕╓ться, який присвятив себе рел╕г╕╖ й не брав участ╕ в пол╕тиц╕. До 1933 року все йшло добре. Але тут на Укра╖н╕ стався недор╕д, селяни трошки постраждали...
(Тут Серг╕й ╕ ╢вген ще гостр╕ше вп’ялись у лице брата поглядом: невже в╕н ма╓ необережн╕сть говорити про «орган╕зований голод»?)
Н╕, про «орган╕зований голод» Степан Петрович ╕ не думав говорити. Говорили ╕нш╕. Говорили правду, за яку були жорстоко покаран╕.
«Ну, занадто чул╕ елементи, —продовжував Степан Петрович, — аж надто пройнят╕ укра╖нським нац╕онал╕змом, почали «бузить», трохи не обвинувачувати Радянський уряд в орган╕зац╕╖ голоду на Укра╖н╕. В числ╕ ╖х був ╕ брат Марко. Коли ми дов╕дались, що в╕н пристав до терористично╖ орган╕зац╕╖, ми його умовляли отямитись, покинути ╖╖, бути в╕рним комун╕стом. В╕н не послухався нас. Навпаки в╕н взяв участь у замаху на члена Центрального Ком╕тету Компарт╕╖, якого було б убито, коли б я не став на перешкод╕ цьому надзвичайно злочинному актов╕. Терорист╕в ╕ Марка було арештовано».
Але з ними ╕ нас трьох та й вашу маму як родич╕в злочинця. Нас тримали п╕д арештом ╕ сл╕дством ц╕лий р╕к. Ми, розум╕╓ться, не жал╕ли ворог╕в народу й соц╕ал╕зму, ми розказали все, що знали про злочинц╕в, не шкодуючи Марка, к╕нець к╕нцем були випущен╕ з-п╕д арешту. Нас, двох брат╕в Марка, нав╕ть не виключили з парт╕╖, т╕льки заборонили нам жити на Укра╖н╕, дозволивши оселитися у Москв╕ й працювати тут для велико╖ справи революц╕╖ та комун╕зму. А брата Марка було засуджено на двадцять рок╕в тяжко╖ прац╕ в п╕вн╕чн╕й смуз╕ Сиб╕ру».
Отже, народилися дв╕ жорстоко пощерблен╕ дол╕. Одна доля Марка, загнаного в сн╕ги Сиб╕ру, на каторгу. ╤ друга доля трьох брат╕в з сво╖ми родинами, що стали «москвичами», позбавленими права жити на р╕дн╕й земл╕, приреченими на в╕дмирання генетично╖ пам’ят╕, позбавлення нац╕онального кор╕ння: «З того часу (тобто п╕сля перебування п╕д сл╕дством — О. Г.) ми, — продовжу╓ говорити Степан Петрович, — н╕ з ним, н╕ з ким з ╕нших укра╖нських нац╕онал╕ст╕в не бачились. Ми саме ╕м’я «укра╖нець» виключили з нашого роду ╕ нав╕ть мову в родин╕ мали й ма╓мо рос╕йську. Наш ╕деал ╕ мета, як ви сам╕ зна╓те, не та вузька др╕бно-буржуазна самост╕йн╕сть Укра╖ни, як╕й моляться укра╖нськ╕ реакц╕онери, а св╕това революц╕я ╕ тр╕умф комун╕зму на вс╕й земл╕. Оце тоб╕, Марусю, в╕дпов╕дь на тво╓ запитання».
Розпов╕в Степан Петрович ╕ про ╕стор╕ю по╖здки в гулаг╕вський таб╕р на зустр╕ч з Марком, про зм╕ст його листа — про «терм╕тизм». ╤ про те, що Марко у лист╕ зробив на нього, Степана Петровича, а також на вс╕х брат╕в донос. Знаючи, що його лист д╕йде до уряду, доносами сво╖ми хот╕в помститися братам перед смертю. «В╕н написав, що ми давали й да╓мо пом╕ч ╖м, ворогам соц╕ал╕зму». «Найголовн╕ше, повторюю, п╕дривникам соц╕ал╕зму». Зак╕нчив Степан Петрович закликом: «Потро╖ти нашу д╕яльн╕сть!». «Трощити немилосердно вс╕х терм╕т╕в, як╕ ╕ще лишаються на земл╕ збудованого соц╕ал╕зму».
Сповнений ентуз╕азму, Степан Петрович морально готовий ╖хати у почесне ╕ в╕дпов╕дальне в╕дрядження. «На Укра╖ну! В гн╕здо терм╕т╕в. Там повинен бути ╖хн╕й центр, якщо в╕н взагал╕ ╕сну╓. Можливо, десь у Донбас╕ в╕н купчиться, серед шахтар╕в», — з такими словами прощався Степан Петрович з Дев’ятим — членом Пол╕тбюро, близькою людиною самого Стал╕на. В╕д Дев’ятого д╕став в╕н настанову — викрити не т╕льки терм╕т╕в, а й почуття ненавист╕ ╖х до влади, «страшне, пекуче чуття ненавист╕», «силу ненавист╕, яка вир╕шила питання нашо╖ перемоги над н╕мцями». «Та ота сама ╕ кидала сотн╕ наших людей в об╕йми Г╕тлера», «...сила ненавист╕ до нашого режиму». «Нам треба, Степане, правди, яка б вона не була! Нам треба знати, на що ми спира╓мось, на щось м╕цне чи на... буд╕влю, п╕дгризену терм╕тами».
...В купе вагона веч╕рнього по╖зда, що йшов на Ки╖в, Степан Петрович в╕дразу ж заговорив з попутницею, що в╕дрекомендувалася було л╕карем, по-укра╖нському. Продовжували вони розмови по-укра╖нськи ╕ вранц╕. «Коли б в╕н не ╖хав з такою м╕с╕╓ю на Укра╖ну, така демонстрац╕я мови могла б бути для нього небезпечна. Але тепер вона, ця б╕дна мова, була йому дозволена, законна, потр╕бна, чорт забирай».
З цього моменту нам╕тилися зм╕ни настрою Степана Петровича. Коли в пейзажах з’явилися хатинки, б╕л╕, чистеньк╕, р╕дн╕, давн╕-давн╕, ╤ваненко раптом притих, замовк, немовби аж похмарн╕в ╕ к╕лька раз╕в не розчув, що казала «богиня»-супутниця.
Письменник, дивлячись у глибину душ╕ персонажа, п╕дн╕ма╓ться до нового р╕вня психолог╕зму, прожилки якого починають пронизувати сво╖м св╕тлом ╕ теплом л╕ризму важк╕ стилев╕ напластування публ╕цистичного стилю. Зам╕сть пол╕тики, розмов про м╕жнародн╕ вза╓мини двох р╕зних пол╕тичних систем, переобтяжен╕сть мови сусп╕льно-пол╕тичною лексикою, висловами-стереотипами, породженими тими сусп╕льно-пол╕тичними процесами, вступа╓ в сво╖ права внутр╕шня мова само╖ душ╕. Душ╕, яка, побачивши сво╖ми очима р╕дну землю, будучи розлученою з нею надовго, враз замовкла приголомшена: «...В╕н сид╕в ╕ так само мовчки водив очима по розсотуваних за в╕кном вагона картинах ф╕льму. ╤, нарешт╕, криво посм╕хаючись, тихим, р╕вним, майже безживним голосом проговорив чи то до Заболотово╖, чи про себе:
— Укра╖на.

(Зак╕нчення буде)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 07.09.2012 > Тема "На допомогу вчителеві"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10726

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков