Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 14.12.2012
ПОБОРНИК ПРОСТОТИ ╤ СПРАВЖНЬО╥ СВОБОДИ

Апостоли Укра╖ни

(Зак╕нчення. Поч. в № 49)

Пересл╕дування будь-якого народу, а особливо заборона його мови, культури ╓, за Г. Сковородою, великим злочином, спрямованим не лише проти цього народу, а й проти природи, яка розвива╓ться за властивими ╖й законами. Знищення ж нав╕ть найменшого народу порушу╓ ц╕ закони природи ╕ зам╕сть гармон╕╖ створю╓ться у н╕й дисгармон╕я. В╕дстоюючи право кожного народу на ╕снування ╕ на розвиток сво╓╖ мови, культури, Г. Сковорода водночас в╕рив ╕ у здатн╕сть кожного народу, як ╕ кожно╖ людини, зрозум╕ти еволюц╕ю природних ╕ сусп╕льних явищ. В╕н в╕рив у колективний ╕ ╕ндив╕дуальний розум, вважав, що та╓мниц╕ природи людина може розп╕знати саме через мислення, звичайно, розумове. Зв╕дси: «Воозри на мир сей, — писав ф╕лософ, — взглянь на род человеческий. Он ведь есть книга. Читай ее всегда и поучайся».
Визнаючи в╕чн╕сть матер╕╖ ╕ матер╕ального св╕ту, Г. Сковорода не в╕дводив м╕сця «богов╕» в «создании и управлении вселенной». Щоправда, в╕н завжди згаду╓ бога, шану╓ «Б╕бл╕ю», «╢вангел╕╓», вважа╓ ╖х величними науковими творами, користу╓ться ними у сво╓му житт╕ ╕ творчост╕, але до рел╕г╕йних фанатик╕в його в╕днести аж н╕як не можна. «Бог» у розум╕нн╕ Г. Сковороди наявний у душ╕ кожно╖ людини. «Бог» — це правда, це любов ╕ повага до «ближнього» ╕ в такому розум╕нн╕ його не можна заперечувати, бо саме з таких положень виплива╓ ╕ духовн╕сть людини, ╖╖ повед╕нка в сусп╕льному середовищ╕. «Б╕бл╕я» ╕ «╢вангел╕╓» допомагають виховувати людину в дус╕ справедливост╕. Сусп╕льство ж кожне, на думку Г. Сковороди, може бути демократичним ╕ гуманним, а отже, ╕ заможним лише тод╕, коли воно буде вихованим. Тому письменник вимагав виховання для вс╕х, для всього народу, вс╕х його сусп╕льних прошарк╕в. А виховання ╕ осв╕та нерозривно пов’язан╕ м╕ж собою. Як же повинно бути побудоване виховання та яка його к╕нцева мета? Головним у вихованн╕ людини Г. Сковорода вважав: а) благо народити, б) зберегти вихованцев╕ здоров’я, в) навчити вдячност╕. Як розум╕ти оц╕ вимоги письменника та як ╖х з’ясовувати?
1. «Благо народити» — щоб батьки, як╕ вир╕шують народити дитину, були ф╕зично ╕ псих╕чно здоровими.
2. Необх╕дно турбуватися про здоров’я само╖ дитини морально ╕ ф╕зично.
3. Виховувати дитину потр╕бно вдумливо, звертаючи особливу увагу на прищеплення ╖й «трудових навик╕в», а також протид╕яти вс╕ляким проявам жад╕бност╕, его╖зму, нахилу до легко╖, нетрудово╖ наживи. Ц╕ поради ╕ вимоги Г. Сковороди актуальн╕ ╕ в наш╕ дн╕ ╕ не лише для п╕дростаючого покол╕ння, а й усього сусп╕льства, в якому гонитва за наживою затьмила мозок багатьом б╕знесменам ╕ пол╕тикам та державним д╕ячам.
Отак╕ глибок╕ роздуми ╕ переконання Г. Сковороди яскраво ╕ майстерно позначаються на його р╕знобарвн╕й ╕ багатожанров╕й творчост╕. Про сво╓ художн╓ новаторство Г. Сковорода надзвичайно прозоро ╕ з глибоким розум╕нням значення слова для народу говорить у передмов╕ до зб╕рки «Басни Харьковские». «Отеческое наказание, — пише в╕н, — заключает в горести своей сладость, а мудрая игрушка утаивает в себе силу... Нет смешнее, как умный вид с пустым потрохом, и нет веселее, как смешное лицо с утаенною дельностью. Вспомните пословицу: красна хата не углами, а пирогами.
Я и сам не люблю превратной маски тех людей и дел, о коих можно сказать малороссийскую пословицу: «Стучит, шумит, гремит... А что там? Кобылья мертва голова бежит».
Уже в т╕ часи Г. Сковорода був приб╕чником л╕тератури реал╕стично╖, правдиво╖, в╕дпов╕дально╖, л╕тератури, яка б навчала людину розумному поводженню й сприйняттю житт╓вих явищ, л╕тератури, яка б висм╕ювала бездарн╕сть чиновник╕в та державних урядовц╕в, картала п╕длабузник╕в, гендляр╕в ╕ вс╕х ╕нших перекруч╕в. Саме такими були твори самого письменника. Недаремно ж тому вони пересл╕дувалися царськими рос╕йськими чиновниками, заборонялися до друку. У переважн╕й б╕льшост╕ байок названо╖ зб╕рки автор образною мовою стверджу╓, що головне в людин╕ не ╖╖ приваблива зовн╕шн╕сть, а внутр╕шн╕ якост╕, як╕ визначаються чемною повед╕нкою, працездатн╕стю, благородною мораллю та вчинками, спрямованими на захист людини, на зд╕йснення нею добра. Саме отакими ╓ байки «Ворона и Чиж», «Голова и Тулуб», «Старуха и Горшечник», «Два ценных камушка Алмаз и Смарагад», «Оленица и Кабан» та ╕н.
Прим╕ром, у байц╕ «Оленица и Кабан» письменник зле висм╕ю╓ тих заможних людей, як╕ домагаються «дворянства», а зв╕дси ╕ вс╕ляких прив╕ле╖в р╕зними, нав╕ть злочинними, а то й шахрайськими засобами, хоча вони н╕коли не належали до цього сусп╕льного стану ╕ зовс╕м не в╕дпов╕дають сво╖ми розумовими зд╕бностями ╕ посад╕, яку об╕ймають.
На вулиц╕ Олениця зустр╕лася з Кабаном ╕, як годиться, прив╕талася з ним: «Желаю здравствовать, господин Кабан!». Але отаким звичайним прив╕танням Кабан був незадоволений, в╕н образився, оск╕льки йому щойно видали документ, що в╕н ма╓ уже титул «барона», а його родов╕д бере св╕й початок в╕д «найблагородн╕ших бобр╕в». На це невдоволення Кабана Олениця дотепно в╕дпов╕да╓: «Прошу простить, ваше благородие... Я не знала. Мы простые судим не по убору и словам, но по делам. Вы так же, как прежде, роете землю и ломаете плетень. Дай бог вам быть и Конем». ╤з цього простенького ╕ досить зрозум╕лого для читача сюжету Г. Сковорода робить глибок╕ ╕ далекосяжн╕ висновки, як╕ спрямовували народ на реальне осмислення складних сусп╕льних процес╕в, як╕ стосувалися перш за все стосунк╕в м╕ж полярними прошарками: «Не можно довольно надивиться глупцам, пренебрегшим и поправшим премного чернейший и безценный добродетелем бисер на то одно, чтоб продаться в чин, совсем ему несродный».
У байц╕ «Пчела и Шершень» письменник засуджу╓ мораль ╕ повед╕нку пан╕вних верств, здатних лише на те, щоб жити за рахунок прац╕ труд╕вник╕в. ╤з д╕алогу м╕ж Шершнем ╕ Бджолою, зокрема еп╕зоду, коли Трутень назива╓ Бджолу «глупой» лише за те, що вона все сво╓ життя працю╓, трудиться без в╕дпочинку, а «плодами» сво╓╖ прац╕ не користу╓ться, Г. Сковорода робить ориг╕нальн╕ ╕ см╕лив╕ для того часу висновки, прямо вказуючи, що: «Шершень есть образ людей, живущих хищением чуждаго и рожденных на то одно, чтоб есть, пить и протч. А Пчела есть герб мудрого человека, в сродном деле трудящегося». Ц╕╓ю байкою письменник виступа╓ на захист людей прац╕, як╕ ╓ творцями матер╕альних ╕ духовних ц╕нностей кожного сусп╕льства, творцями вдумливими ╕ вправними.
Байки Г. Сковороди ориг╕нальн╕ не лише сво╖ми сюжетами та мораллю, яка виплива╓ з них, а й побудовою. Вони, як правило, не в╕ршован╕, а прозов╕ ╕ становлять, власне, жив╕ сценки-м╕н╕атюри з народного життя. Для байок Г. Сковороди властивий д╕алог. Персонаж╕ розмовляють мовою, зрозум╕лою для народу, а уже автор робить ф╕лософськ╕ висновки, пов’язуючи ╖х з пекучими житт╓вими проблемами.
Влучн╕ ╕ майстерн╕ у Г. Сковороди ориг╕нальн╕ л╕ричн╕ в╕рш╕, якими в╕н вводить читача у св╕т сво╖х думок, почутт╕в, переживань. Майже вся поетична спадщина письменника опубл╕кована у зб╕рц╕ «Сад божественных песней, прозябший из зерен священного писания».
Художн╕й тв╕р, як ╕ вся л╕тература, для Г. Сковороди уявля╓ться «садом», у якому ╕з сл╕в, як ╕з зерна, повинн╕ виростати «плоди» прац╕ поета. Зб╕рка склада╓ться переважно ╕з л╕ричних поез╕й, в яких автор захоплю╓ться природою, людиною, висловлю╓, власне, сво╖ почуття. Всеосяжна духовн╕сть у л╕риц╕ Г. Сковороди по╓дну╓ться ╕з особистим розум╕нням природи, ╖╖ особливостей, а також всього навколишнього св╕ту. Поета природа не лише зачарову╓, а й надиха╓ та стимулю╓ його до творчост╕, до життя:

Ах поля, поля, зелены,
Поля цветами распещрены!
А долины, яры,
Круглы могилы, бугры!
Ах, вы, вод потоки чисты!
Ах, вы, берега трависты!
А, ваши волоса, вы кудрявые леса!

Прекрасн╕ пейзаж╕ у поез╕ях Г. Сковороди зливаються з л╕ричними мотивами ╕ створюють, таким чином, ╓дине ц╕ле. Образи природи в╕дтворюють всеосяжну багатогранн╕сть реального св╕ту — в ус╕й його мудрост╕ ╕ в╕чност╕. Смисл життя поет намага╓ться в╕днайти шляхом глибоких роздум╕в над ним:

Ой ты, птичко желтобоко,
Не клади гнезда высоко!
Клади на земной травке,
На молоденькой муравке.

На формування поетичного мислення ╕ стилю Г. Сковороди визначний вплив мала укра╖нська усна народна творч╕сть, з яко╖ в╕н пост╕йно черпав матер╕ал для сво╖х твор╕в, особливо ф╕лософського спрямування. За св╕дченням М. Ковалинського, Г. Сковорода «всегда любил природный (звичайно, укра╖нський — П. К.) язык свой». П. Житецький засв╕дчу╓, що «в устных беседах своих Сковорода предпочитал речь малороссийскую... Его симпатии к народной песне и народному слову естественно вели его на путь народного писателя».
Сам же ф╕лософ, за св╕дченням його сучасник╕в, «называл себя другом поселян, чуждым для тех ученых, кои так горды, что не хотят и говорить с поселянином». В╕н пишався «╕менем народного вчителя». «Учителю надлежит быть вездесущим в народе, — говорив Г. Сковорода, — ибо извод образования должен быть из народа, ради народа, для народа, народный».
Перу Г. Сковороди належать ╕ поез╕╖ виключно сатиричного зм╕сту. Такою ╓ «Песнь 10-я», яка в л╕тературознавчих працях отримала назву «Всякому городу нрав и права». У ц╕й поез╕╖ з властивою для Г. Сковороди силою гн╕ву реал╕стично, з застосуванням народнопоетично╖ лексики, в╕дтворюються побут, звича╖ ╕ покручена мораль чиновник╕в кр╕посницького сусп╕льства, в якому розцв╕тають п╕длабузництво, хабарництво, п╕дступн╕сть, здирство ╕ в╕двертий обман народу. Ось як╕ картини постають перед читачем у цьому твор╕:

Всякому городу нрав и права;
Всяка имеет свой ум голова;
Всякому сердцу своя есть любовь,
Всякому горлу свой есть вкус каков.
А мне одна только в свете дума,
А мне одно только не йдет с ума.
Петр для чинов углы панские трет.
Федька купец при аршине все лжет.
Тот строит дом свой
на повный манер.
Тот все в процентах:
 пожалуй поверь!

Ця поез╕я набула широко╖ популярност╕ серед народу. ╥╖ сп╕вали кобзар╕, л╕рники, бандуристи. Працюючи над п’╓сою «Наталка Полтавка», ╤. Котляревський у дещо зм╕неному вигляд╕ ув╕в цей тв╕р Г. Сковороди у свою п’╓су, вклавши його в уста пана Возного, який в╕дверто розпов╕да╓ про те, що твориться в здичав╕лому кр╕посницькому сусп╕льств╕ та як воно н╕вечить ф╕зично ╕ морально людину:

Всякий, хто вище,
 той нижчого гне, —
Дужий безсильного давить ╕ жме,
Б╕дний багатого певний слуга,
Корчиться, гнеться пред ним,
 як дуга.
Всяк, хто не маже,
 той дуже скрипить,
Хто не лукавить, той ззаду сидить;
Всякого рот дере ложка суха —
Хто ж ╓сть на св╕т╕,
 щоб був без гр╕ха.

Засуджуючи пагубну мораль кр╕посницького сусп╕льства, Г. Сковорода проголошу╓ св╕й кровний зв’язок з народом ╕ його найб╕дн╕шими прошарками зокрема:

Вас бог одарил грунтами,
но вдруг может то пропасть,
А мой жребий с голяками,
но бог мудрости дал часть.

Премудрост╕ життя Г. Сковорода художньо осмислював не лише в байках ╕ л╕ричних поез╕ях, а й у ф╕лософських трактатах.
У трактат╕ «Израильский змий» йдеться про так╕ ф╕лософськ╕ поняття, як «истина» ╕ «житие» та «жизнь». На противагу таким древн╕м ф╕лософам, як Платон та П╕фагор, укра╖нський ф╕лософ ближче п╕д╕йшов до розум╕ння «╕стини», побачивши в н╕й не лише конкретний, але й в╕дносний смисл.
Полем╕зуючи з Платоном, Г. Сковорода доводить, що «╕стина» ╓ не що ╕нше, як безперервний процес в╕дкриття ╕ п╕знання навколишнього св╕ту. «Изъясняет боговидец Платон: «Нет сладчее истины». А нам можно сказать, что в одной истине живет истинная сладость, и что одна она животворит владеющее телом сердце наше... Пифагор, раскусив емблемат треугольника и узрев в нем истину с веселием воп╕ет: «Обретох! Обретох!». Видно, что жизнь живет тогда, когда мысль наша, любля истину, любит выслеживать тропинки ея...»
Не ототожнив Г. Сковорода ╕ поняття «жития» ╕ «жизни», вважаючи, що: «Житие значит: родиться, кормиться, рости и умаляться, а «жизнь есть плодоприношение».
У трактат╕ «Сродность к воинству» Г. Сковорода розм╕ркову╓ над проблемою патр╕отизму, без чого людина ╕снувати не може.
В трактат╕ «Алфавит или букварь мира» («Басня о котах») засуджу╓ться прагнення людини до збагачення будь-якими засобами.
«Кот охотник к рыбе, да воды боится». Сие нещастие постигает всех охотников не к званию, но к доходам.., не тот охотник, кто не природный. Природному охотнику больше веселия приносит самая ловля и труд, нежели поставленный на стол жаренный заец».
Окр╕м багатогранно╖ ╕ багатожанрово╖ л╕тературно╖ творчост╕, Г. Сковорода залишив ще й надзвичайно ц╕каву ╕ ц╕нну еп╕столярну спадщину, яка нада╓ можлив╕сть досл╕дникам глибше п╕знати його не лише як поета ╕ ф╕лософа, але й як живу людину з ╖╖ щоденними турботами ╕ помислами.
Творч╕сть Г. Сковороди наснажена житт╓стверджуючими ╕деями, ╕деями демократизму, гуман╕зму, правди ╕ добра. ╤з покол╕ння в покол╕ння вона виховувала патр╕отичн╕ почуття нашого народу, його любов до сво╓╖ В╕тчизни, а також зневагу до р╕зних кривдник╕в, особливо колон╕затор╕в. Вся творч╕сть Г. Сковороди перейнята протестантським духом. Йото вчення, його погляди на житт╓в╕ процеси знав народ Укра╖ни, а твори розповсюджувалися не лише друкован╕, а й рукописи в Укра╖н╕, Рос╕╖, Молдав╕╖, Румун╕╖, Польщ╕, Чехословаччин╕. Ще за життя поета-ф╕лософа його творч╕стю ц╕кавилися в Москв╕, Петербурз╕, Таганроз╕, Воронеж╕. Знаний в╕н був у Сиб╕ру ╕ на Кавказ╕.
У монограф╕╖ «Слово о Сковороде» (1861) М. Костомаров писав: «Мало можно указать таких народных лиц, каким был Сковорода, и которых бы так помнил и уважал народ».
Ще в 1835 роц╕ Б. Хиджеу виступив у журнал╕ «Телескоп» з великою статтею, в як╕й осмислювалась ф╕лософ╕я Г. Сковороди. Як «…одинока гора в степу, — пише в╕н, — так стояв у св╕й час Сковорода на Рус╕, сам на сам, в п╕днесен╕й самотност╕ ╕ не було жодного звука у в╕дпов╕дь, жодного схвилювання, жодного удару пульсу в рос╕йському св╕тл╕ знання, який би дружно затр╕пот╕в йому назустр╕ч... ╤ Сократ, ╕ Сковорода в╕дчували в соб╕ покликання бути наставниками народу».
Творч╕сть Г. Сковороди була в╕дома Г. Держав╕ну, радищевцям уже в к╕нц╕ XVIII стол╕ття.
Вчення ╕ творч╕сть Г. Сковороди, його самов╕ддане служ╕ння сво╓му народов╕, сво╖й Батьк╕вщин╕ привертало увагу ╤. Котляревського, Г. Кв╕тки-Основ’яненка, Т. Шевченка, В. Капн╕ста, В. Нар╓жного, М. Л╓скова. В. Короленка, М. Коцюбинського.
╤. Франко найточн╕ше визначив м╕сце Г. Сковороди в ╕стор╕╖ укра╖нського ╕ св╕тового л╕тературного процесу ╕ ф╕лософсько╖ думки, пишучи: «Григор╕й Сковорода — явище вельми пом╕тне в ╕стор╕╖ розвитку укра╖нського народу, ледве чи не найб╕льш крупне на фон╕ вс╕╓╖ духовно╖ д╕яльност╕ XVIII стол╕ття».
Колоритний образ Г. Сковороди в╕дтворив П. Тичина у поем╕ «Сковорода ╕ б╕снуватий», а М. Рильський змалював його як величну ╕ разом з тим звичайну людину в поез╕╖ «Кита╖в»:

...з палицею п╕л╕грима
У нов╕ села ╕ городи
Пряму╓ т╕нь неутомима
Григор╕я Сковороди.

Цими днями вся св╕това громадськ╕сть в╕дзнача╓ 290-л╕ття в╕д дня народження Г. С. Сковороди — видатного поета, ф╕лософа, педагога, який пров╕щав сво╓му народов╕ велике мирне майбутн╓.
У наш складний час Григор╕й Савович Сковорода перебува╓ з народом ╕ бере участь у буд╕вництв╕ ново╖ держави — Укра╖ни, держави демократично╖, в╕льно╖. Його твори закликають наш народ будувати нову Укра╖ну на засадах правди ╕ справедливост╕. ╤деалом для Г. Сковороди була: «Кра╖на ╕ царство любов╕. Нема там ворогування ╕ розбрату. Нема в т╕й республ╕ц╕ н╕ старост╕, н╕ стат╕, н╕ р╕зност╕. Все там загальне».
Але таку державу може збудувати лише нац╕онально св╕дома людина. «Денац╕онал╕зована особист╕сть», писав М. Драгоманов, здатна лише руйнувати, а не будувати. У тако╖ людини «спустошена духовн╕сть». Отож письменник ╕ проголошував, щоб народ обер╕гав сво╖ традиц╕╖, свою культуру, свою мову ╕ розмовляв т╕╓ю мовою, якою користувалися його батьки.
Вдума╓мось ╕ запам’ятаймо оц╕ висловлювання мислителя ╕ запитаймо себе: «Чому ми не зд╕йснили цього, хоча ╕ проголошували, що нам заважало?». В╕дпов╕дь на вс╕ оц╕ запитання дають твори Григор╕я Савовича Сковороди. Читайте ╖х!

Петро КИРИЧОК,
доктор ф╕лолог╕чних наук, професор Тавр╕йського нац╕онального ун╕верситету ╕м. В. ╤. Вернадського

Прижитт╓вий портрет Григор╕я Сковороди. Художник А. Лук’янов

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 14.12.2012 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11173

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков