Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 21.12.2012 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#51 за 21.12.2012
КОЗАК БЕЗ ШАБЛ╤ — НЕ КОЗАК!

«Береженого Бог береже, а козака – шабля», — говорить укра╖нська народна приказка. Козака н╕хто не уявляв без шабл╕. Цей вид холодно╖ збро╖ був найпоширен╕шим у козак╕в. Шаблю мали право носити лише козаки-лицар╕. Той, хто не пройшов випробування в бою чи у морському поход╕ ╕ сам соб╕ не здобув зброю, не м╕г брати шаблю у руки. Шабл╕ надавали нав╕ть б╕льшу перевагу перед рушницею чи п╕столем. ╥╖ називали чесною збро╓ю. До шабл╕ ставилися, як до ж╕нки, називаючи ╖╖ «сестрицею». ╤ вона ма╓ арха╖чн╕ корен╕, успадкован╕ в╕д пращур╕в, що пов’язано з традиц╕ями перв╕сних чолов╕чих в╕йськових громад, куди ж╕нкам доступ був заборонений.
Щоб не забути, не загубити мистецтво волод╕ння ц╕╓ю збро╓ю, на баз╕ Хмельницько╖ федерац╕╖ бойового гопака нещодавно пройшов всеукра╖нський навчально-вишк╕льний сем╕нар з шабельного бою. П╕д кер╕вництвом верховного вчителя, президента М╕жнародно╖ федерац╕╖ бойового гопака Володимира Пилата молод╕ гопак╕вц╕, ╕нструктори та тренери опановували ази козацько╖ бойово╖ майстерност╕ одн╕╓ю та двома шаблями.
У сем╕нар╕ взяли участь також вихованц╕ Волинсько╖ молод╕жно╖ орган╕зац╕╖ «Школа козацького гарту». Тепер вони матимуть змогу передавати здобут╕ знання сво╖м молодшим побратимам, навчаючи ╖х майстерност╕ шабельного бою.

Олександр СЕРЕДЮК,
отаман МГО «Школа козацького гарту», учасник сем╕нару

ШАБЛЯ ╤ ШАШКА

Споконв╕чною козацькою збро╓ю ╓ шабля. Вона ма╓ клинок, хрестовину (гарду) та рук╕в’я. Шабля належить до рублячо-р╕жучо-колючо╖ холодно╖ збро╖. Перевагою шабл╕ над мечем ╓ набагато менша ╖╖ вага, що дозволя╓ сутт╓во прискорювати ударно-захисн╕ д╕╖. Поряд ╕з цим сила удару й глибина проникнення надолужу╓ться за рахунок кривизни «робочо╖ частини» клинка, котра дозволя╓ п╕д час удару використовувати «р╕жучий» ефект. Пор╕вняно з╕ шпагою шабля вигра╓ за рахунок здатност╕ завдавати ще й важких рублячо-р╕жучих удар╕в.
Окремо треба наголосити на особливому значенн╕ шабл╕ для козака-лицаря. Збер╕гаючи арха╖чн╕ традиц╕╖ одухотворення навколишнього св╕ту, в козацькому середовищ╕ ч╕тко ф╕ксу╓ться особливе ставлення до шабл╕ як символу в╕йськово╖ звитяги, а отже, ╕ приналежност╕ до в╕йськово-лицарського стану. Варто наголосити й на надзвичайно важлив╕й рол╕ шабл╕ у становленн╕ та розвитку козацько-лицарського бойового мистецтва. Система прийом╕в шабельного бою, окр╕м самодостатньо╖ ваги, в╕д╕гравала значення базових рух╕в для бою рукопашного. Козаки повсякчас удосконалювали свою техн╕ку шабельного бою. Бойов╕ д╕╖ вершника в╕др╕знялися активним зад╕янням стремен, котр╕ дозволяли п╕дводитись та глибоко нахилятись, щоб завдати важких удар╕в, особливо проти п╕хотинц╕в. Легк╕сть ╕ кривизна шабл╕ дозволяла виконувати блискавичн╕ ковзаюч╕ в╕дбиви-в╕дводи ╕ удари навздог╕н, при цьому шабля описувала р╕зноман╕тн╕ кола та 8-ки. Положення в╕стря вар╕ювалося в╕д прямовисно-вгору до прямовисно-додолу (зависання). Наявн╕сть нахиленого рук╕в’я при незначн╕й кривизн╕ клинка дозволяла виконувати ╕ колюч╕ удари, при цьому лезо розташовувалося як прямовисно, так ╕ поземно. ╤нод╕ ц╕ удари супроводжувалися в╕дходами – в╕дхиляннями уб╕к ╕ мали контратакуючий характер. Характерною ознакою козацько╖ техн╕ки шабельного бою у п╕шому строю було використання р╕зноман╕тних повзунц╕в (удари ногами у низьких положеннях або в пад╕нн╕) та ударно-захоплюючих д╕й в╕льною рукою. Техн╕ка бою двома шаблями ╓ питомо козацькою, як╕й взагал╕ властиве в╕льне волод╕ння обома руками, нав╕ть при використанн╕ одн╕╓╖ шабл╕ або ╕ншо╖ збро╖.
У Х╤Х стор╕чч╕ в козак╕в Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖ з’явився новий для них вид холодно╖ збро╖ – шашка. «Шашка» в переклад╕ з адигейсько╖ (черкесько╖) мови кавказьких горц╕в означа╓ – «довгий н╕ж». Спочатку вона використовувалася як недорога допом╕жна зброя к╕ннотника на додачу до шабл╕. В╕д адиг╕в (черкес╕в) шашку запозичили вс╕ г╕рськ╕ народи П╕вн╕чного Кавказу, а за ними й козаки. Не будучи р╕зновидом шабл╕, шашка принципово в╕др╕зня╓ться в╕д не╖ ззовн╕ в╕дсутн╕стю хрестовини (гарди), набагато меншою кривизною клинка та ╕ншим його балансуванням. Шашка придатна для завдання потужного удару, який один м╕г вир╕шити долю двобою. Ця зброя добре пристосована для раптового нападу. Для цього треба було вм╕ти, бажано неспод╕вано, вихопити шашку та завдати нею удару одним рухом. В╕д такого ╖╖ застосування залежить спос╕б кр╕плення п╕хов шашки до портупе╖ лезом угору. Саме з такого положення ╖╖ легше швидко вихопити для виконання рублячого удару згори додолу. Техн╕ка шашкового бою полягала в застосуванн╕ окремих рублячих або колючих удар╕в. Як╕сь в╕дбиви-в╕дводи, удари навздог╕н, в╕дхиляння уб╕к ╕ взагал╕ фехтувальний герць з шашкою неможлив╕. В роман╕ Михайла Шолохова «Поднятая целина» поручник Лять╓вський щодо козацько╖ шашки слушно зауважив осавулов╕ Половцеву про те, що п╕д час лицарського двобою б’ються «не на полицейских селедках, образец которой вы так трогательно и нежно прижимали к своим перстям».
Перевагою шашки над шаблею з точки зору царського уряду була ╖╖ в╕дносна дешевизна, що дозволяло зробити цю зброю масовою. В XIX стор╕чч╕ шашки, як статутний тип холодно╖ збро╖, взято на озбро╓ння майже вс╕х кавалер╕йських частин, оф╕цер╕в ус╕х род╕в в╕йськ, а також жандармер╕╖ та пол╕ц╕╖ Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖. Шабл╕ залишено лише гвард╕йським гусарським полкам. Через зам╕ну шабель на шашки багатов╕кове мистецтво козацького шабельного бою з╕йшло нан╕вець. Кумедно виглядають зараз деяк╕ хвацьк╕ танцюристи, що намагаються «фехтовать» шашками, як╕ придатн╕ для цього не краще, н╕ж кухонн╕ нож╕...

╤гор СА╢НКО
м. Луганськ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 21.12.2012 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11204

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков